Caravantrekker.nl

In de winter weg?

Waarom de caravan naar de stalling brengen terwijl je ook in de winter kan genieten van je caravan?

In de winter weg?

Is het niet zonde om de caravan maanden lang stil te laten staan in de stalling? Moderne caravans zijn zo goed geïsoleerd en hebben een uitgekiend verwarming- en ventilatiesysteem waardoor ook bij lagere temperaturen een comfortabel verblijf in de caravan mogelijk is. Ook het rijden met caravan in de winter hoeft geen problemen op te leveren, maar vraagt wel een goede voorbereiding, zeker als je de sneeuw in het hoger gelegen buitenland gaat opzoeken.

Wintercaravannen

In het hoogseizoen zijn wintersportcampings vaak vol. Reserveren is dan wel verstandig, omdat het aanbod aan campings niet zo groot is. Op de camping is vaak een droogruimte voor ski’s en skischoenen en soms ook voor kleding. Bijna elke camping verhuurt gasflessen van 11 kg propaan. Is het niet extreem koud dan kan je daar een week mee vooruit, maar is het koud (min 15) en waait het dan is zo’n fles na een dag of 4 meestal wel leeg.
De (gas)kachel met het omloopsysteem kan je het beste 24 uur per dag aanlaten. Angst hiervoor is echt ongegrond. De gaskachel haalt zijn lucht van buiten en voert via een gesloten systeem de afvoergassen weer naar buiten af.
Voor een aangenaam verblijf is ventileren erg belangrijk, zet dus altijd één of twee dakluiken permanent open. Verse lucht komt o.a. onder bij de kachel de caravan binnen en de warme lucht mag boven via het dak verdwijnen. Erg comfortabel is (elektrische) vloerverwarming. Is dit niet ingebouwd kan je ook prima een los elektrisch vloermatje gebruiken.

Wintertent

Een gewone voortent is onbruikbaar in de sneeuw. Er zijn speciale wintertenten maar ga je met twee personen in een royale caravan kan je m.i. ook goed zonder. Je moet dan wel ruimte hebben in de caravan om je (sneeuw) laarzen neer te zetten en voldoende ruimte om een (natte) jas uit te kunnen trekken en ophangen. Wij zelf gebruiken alleen een wintertent als mijn (volwassen 😉) dochter mee gaat!

Winterbanden

Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden op alle wielen van tenminste de auto noodzakelijk en in de meeste landen ook verplicht. Het effect van winterbanden onder de caravan is niet zo groot en is alleen in enkele Scandinavische landen verplicht. Winterbanden of All seasonbanden moeten voorzien zijn van het 'sneeuwvlokje' oftewel het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) en moeten minimaal 4mm profiel hebben.

Ook bij een auto met vierwielaandrijving zijn winterbanden onmisbaar. Het remvermogen is immers niet beter dan van een gewone voor- of achterwiel aangedreven auto. Bovendien merkt je door de enorme tractie met een 4x4 minder snel dat de wegen glad zijn. Ga je naar de Alpen dan heb je natuurlijk goed passende sneeuwkettingen aan boord en kan je ze ook omleggen. Twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto zijn voldoende, kettingen om de caravanwielen zijn niet nodig.

De reis

Wintercampings zijn over het algemeen goed bereikbaar met een auto caravancombinatie. Veelal is er op de camping zelf een sleephulp om de caravan op z’n plaats te zetten. Op gladde wegen zal de caravan in principe normaal de auto volgen. Houd er wel rekening mee dat de remwerking van de oplooprem niet zo groot zal zijn en de remweg veel langer is dan op normale wegen. Vooral bij afdalingen is het van belang om heel rustig, soms zelfs stapvoets, naar beneden te rijden. Laat je niet opjagen door de auto's achter je, maar stop af en toe om de file auto's te laten passeren. Zijn de omstandigheden erg slecht, zet dan de caravan op een veilige plek aan de kant en steek de caravankachel aan. Neem daarvoor dus wel voldoende gas (en iets te eten) mee! Meestal is in een paar uur of eventueel de volgende dag, de situatie op de weg verbeterd.



Dit klinkt allemaal erg eng en soms is improviseren noodzakelijk, maar bedenk ook dat de kans om in moeilijke situaties terecht komen echt erg klein is. Ga je voor het eerst met de caravan op wintersport, probeer dan in het voorjaar weg te gaan. Het is dan vaak niet zo koud, de dagen zijn langer en geeft de zon meer warmte dan in de Kerstperiode. In verreweg de meeste gevallen zijn de wegen gewoon schoon en is rijden niet anders dan in de zomers met de caravan.

19 oktober 2018



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker