Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

Het bergaf rijden met de caravan kan ongemerkt voor grote problemen zorgen. Zonder het direct in de gaten te hebben kunnen namelijk de remmen van de caravan (veel te) warm worden. Dat levert een drietal problemen op:


Gesmolten wieldopjes geven aan dat de remmen erg warm zijn geweest.

Waarom worden de remmen (te) warm?

De caravanremmen worden warm omdat deze langdurig blijven remmen. Dit komt omdat de caravan door de zwaartekracht harder wil rijden dan de auto. Immers de auto remt af op de motor om met een constante snelheid naar beneden te rijden, terwijl de caravan steeds door de auto wordt tegengehouden.
Hierdoor zal de kracht op de dissel, de oploopkracht, er voor zorgen dat de oplooprem constant de caravanremmen blijft aantrekken en die dus langdurig in werking blijven. Pas als er geen oploopkracht meer is en de auto de caravan daadwerkelijk trekt, lossen de caravanremmen.



De caravanrem komt echter niet direct met de oploopkracht in werking. De oploopremdemper zorgt er voor dat de oploopkracht een zekere waarde moet overschrijden voordat de caravanrem in werking komt. De oploopdemper zorgt ook voor een evenwichtige verdeling tussen de remkracht van de caravan en de oploopkracht waardoor de caravan (bijna) net zo hard remt als de auto. Bij goed afgestelde remmen is de remkracht aan de caravanwielen ongeveer 95% en de oploopkracht 5%.



Op wat voor helling en bij welke snelheid de caravan gaat remmen is voor elke combinatie verschillend. Daarom heeft niet elke combinatie een even groot probleem, maar op stevige hellingen in de bergen remt elke oplooprem bij het afdalen. Ook het aanpassen van de rijstijl door het zogenaamde 'strekken' van de combinatie is dan geen oplossing.

Uitrekenen

In het uitgebreide advies rekenen we precies uit wanneer en hoe steil de helling maximaal kan zijn voordat de oplooprem in werking komt. Een caravan van 1500 kg zal op een bergweg bij constante snelheden tussen 20 en 40 km/u constant remmen op hellingen van meer dan 4% a 5%. En als je zelf met de auto remt op een minder steile bergweg (2 tot 3%) dan blijven de caravanremmen permanent aanlopen als je daarna de snelheid constant houdt.

Na 3 kilometer rustig afdalen zijn de remtrommels al 'kokend' heet!

Op een autobaan helling waarbij met een hogere snelheid van 80 km/u gereden wordt, is de luchtweerstand meer bepalend (afhankelijk van de combinatie!). Rijdt je bijvoorbeeld met een SUV zal de oplooprem in werking komen op hellingen van zo'n 6%. Is de oplooprem in werking dan komt deze pas weer geheel vrij als de helling minder steil is dan 3% en de snelheid constant blijft.

Wat als de helling te steil is?

Bij het bergaf rijden is het dus zaak om het punt van 'beginnen met remmen' zo lang mogelijk uit te stellen. Er mag maar heel weinig kracht op de oploopdemper komen. In de praktijk is dat bijna onmogelijk omdat je dan op een helling zou moeten versnellen en uiteindelijk de snelheid veel te hoog wordt. Bovendien is het als bestuurder bijna niet vast te stellen of de caravan nu wel of niet remt via de oplooprem.

Bedenk ook dat alle energie die je toevoegt door te versnellen en het lostrekken van de oplooprem (strekken) ook weer door de remmen moet worden afgevoerd. Op lange steile hellingen is 'lostrekken' dan ook zeker geen oplossing.

Stoppen en de remmen laten afkoelen

Veel stoppen

Op een korte hellingen zoals in het heuvelland (bijvoorbeeld de Ardennen) waarbij niet meer dan 200 hoogte meters wordt afgedaald zullen de caravanremmen niet direct te warm worden. Maar op langere afdalingen en paswegen waarbij meerdere honderden meters afgedaald moet worden waarschijnlijk wel. De enige oplossing is dan om onderweg, om de paar kilometer te stoppen om de remmen te laten afkoelen of een 'hulpremsysteem' te gebruiken.

Hulpremsystemen

De hulpremsystemen ARC en ITBS zorgen er voor dat de oplooprem alleen kan remmen als daadwerkelijk met de (voet)rem van de auto geremd wordt. Je kan dus gewoon op de motor afremmen zonder dat de caravanremmen belast worden. Hiermee is het probleemloos, ontspannen en veilig rijden in de bergen.

ITBS gemonteerd achter de oplooprem

De downhill rembeschermer zorgt ervoor dat oplooprem minder remt en bij het monteren van een zwaardere demper remt de caravan pas later. Beide zijn eigenlijk niet toegestaan en alleen bruikbaar als de auto heel veel zwaarder is dan de caravan.

Lees ook:



Reacties:

Je kan als eerste reactie achterlaten.

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.


Andere Blogs

Kogeldruk

Welke kogeldruk moet je hebben en hoe zit dit wettelijk?

Welke caravan kan ik trekken?

Welke caravan je kan trekken hangt af van: het gewicht, de wet, en de trekkracht van de motor.

Caravan kopen?

Welke caravan kan ik het beste kopen? Uiteraard is het beschikbare budget en de trekauto een randvoorwaarde, maar bedenk ook vooral goed hoe, en waarvoor je de caravan wil gebruiken.

Rijden in de winter

Rijden met een caravan door de sneeuw naar de wintersport hoeft geen problemen op te leveren. Zorg wel voor een goede voorbereiding.

CruiseControl

Vaak heel comfortabel, toch kan je die bij een (zware) caravan en bij heuvelachtige wegen, beter niet gebruiken.

Blog's zoeken

 

© 2004-2019 Caravantrekker