Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Automatische versnelling

Wat is beter om een caravan te trekken, een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat? Het antwoord hangt eigenlijk af van het type automaat. Een ‘goede’ automaat is ideaal maar er zijn ook automaten die minder geschikt zijn. Vandaar dat we toch even wat meer informatie moeten geven om een goede keuze te maken.

Rijden met een caravan en een automaat is gemakkelijk en vinden veel mensen heel comfortabel. De vraag is vooral of de automaat bestand is tegen de zware belasting bij het trekken van een caravan? De kosten van een reparatie zijn immers als snel erg hoog.

Waarom een transmissie

Om te kunnen rijden moet de kracht van de motor overgebracht worden naar de aangedreven wielen. De versnellingsbak zorgt er voor dat de auto voldoende kracht heeft bij langzaam bergop rijden in een lage versnelling. En door een hogere versnelling te kiezen dat er voldoende snelheid is op een snelweg.

De koppeling zorgt er voor dat motor kan draaien terwijl de wielen nog stil staan en er dan toch schokvrij weg gereden kan worden. Daarnaast maakt de koppeling het ook mogelijk om al rijdend te kunnen schakelen tussen verschillende versnellingen.

Bij het rijden met een caravan moet uiteraard het juiste verzet gekozen worden, maar wellicht nog belangrijker is de koppeling. Die wordt namelijk erg zwaar belast bij het wegrijden vanuit stilstand en zorgt voor de meeste problemen.

Koppelingen

Bij een handgeschakelde auto bedient u de koppeling met de voet. Bij het wegrijden geeft u tegelijk gas en laat u langzaam het koppelingspedaal opkomen. Technisch gebeurd het volgende:

De koppeling bestaat uit twee platen met wrijvingsmateriaal. De ene draait, omdat die vast zit aan de draaiende motor. De andere staat stil, omdat die via de versnellingsbak vast zit aan de nog niet draaiende wielen. Door de koppeling te laten opkomen (via een drukgroep) worden deze twee platen langzaam tegen elkaar aangedrukt waardoor beide uiteindelijk even snel gaan draaien. Bij dit proces waarbij de platen tegen elkaar aan schuren, komt door de wrijving veel warmte vrij.

Bij een automaat gaat het koppelen automatisch. Bij sommige automaten gaat dit op een vergelijkbare wijze door platen tegen elkaar aan te drukken en soms wordt het snelheidsverschil tussen motor en versnellingsbak (wielen) overbrugd door een vloeistof koppeling. Maar in alle gevallen ontstaat er warmte. Omdat de kracht bij het rijden met een caravan veel groter is dan bij het solo rijden, er moet immers meer gewicht op gang gebracht worden, komt er veel meer warmte vrij dan normaal. Bij verkeerd gebruik kan dit gemakkelijk voor problemen zorgen. Denk aan een stinkende koppeling of in het ergste geval verbrande koppelingsplaten. Maar ook de olie in een vloeistof koppeling van een automaat kan gemakkelijk oververhit raken waardoor schade ontstaat.

Om oververhitting te voorkomen moet die slip van de koppeling zo kort mogelijk duren. Maar ook moet er niet te veel kracht gebruikt worden. Dat betekent dat voorzichtig en met niet te veel kracht (gas) weggereden moet worden. Pas als er een vaste verbinding is tussen de motor en versnellingsbak (en er dus geen slip meer is in de koppeling) kan gerust vol gas gegeven worden om sneller te accelereren. De kracht wordt dan immers niet meer omgezet in onnodige warmte maar alleen in snelheid.

Automaten met beperkingen

Wat zijn nu goede en minder geschikte automaten voor de caravanner? Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.

Automaten met een lange eerste versnelling zijn in de berekening te herkennen aan een hoge minimale snelheid (veel hoger dan bij de handgeschakelde versie). Ook een indicatie in de berekening is, als de maximale helling waarop nog gereden kan worden minder steil is dan de helling waarop nog weggereden kan worden. De score op het rijden bij een bergweg is veel lager dan bij het wegrijden. Dat klinkt raar maar is te verklaren door het koppel vergrotende effect van de koppelomvormer in de koppeling. Dit komt nog wel eens voor bij oudere automaten die maar 4 versnellingen hebben.

Met een caravan wordt de automaat (koppeling) altijd warmer. Soms kan dat geen kwaad maar veelal is een extra oliekoeler aan te raden. Vraag uw dealer daar naar! Zelf kunt u de warmte ontwikkeling beperken door nooit plotseling bij stilstand of lage snelheid veel gas te geven maar in een file bijvoorbeeld heel rustig weg te rijden. De meeste moderne CVT automaten, automaten met een dubbele koppeling en automaten met 6 of meer versnellingen zijn over het algemeen (eventueel met extra oliekoeler) zeer geschikt.

Handmatig schakelen

Onder de meeste omstandigheden weet een automaat zelf heel goed in welke versnelling het beste gereden kan worden. Toch zijn er situaties met de caravan waarbij het beter is om handmatig in te grijpen. Bijvoorbeeld als de automaat gaat pendelen tussen twee versnellingen of te snel wil doorschakelen bij even gas minderen. Soms is dit te voorkomen door een sportstand te kiezen waarbij de bak wat alerter reageert of zelf handmatig te schakelen. Uiteraard schakelt u handmatig in een afdaling om op de motor af te remmen. Het is prettig als de auto paddles aan het stuur heeft of via een + en - schakelaar of pook gemakkelijk te bedienen is.

We horen wel eens de klacht dat de automaat heel snel terugschakelt zodra gas wordt gegeven of dat de auto erg veel toeren maakt. Toch is dat meestal wel verstandig en weet de automaat het eigenlijk beter dan de chauffeur. Handmatig lang in een te hoge versnelling rijden is niet aan te raden. Onze ervaring is dat de meeste automaten prima in staat zijn om zelf te bepalen in welke versnelling het beste gereden kan worden met caravan.

Conclusie

Bij een juist gebruik van een goede automaat is er geen reden dat een automaat eerder problemen (kosten) geeft dan bij een handgeschakelde auto. Wel is de bediening gemakkelijker en zijn de prestaties en het brandstofverbruik niet (meer) ongunstiger. Alleen de aanschafprijs is vaak hoger.

Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen