Caravantrekker.nl

CruiseControl

Vaak heel comfortabel, toch kan je die bij een (zware) caravan en bij heuvelachtige wegen, beter niet gebruiken.

CruiseControl

Veel auto's zijn tegenwoordig uitgerust met cruisecontrol. Hiermee wordt een ingestelde snelheid vastgehouden zonder dat je als bestuurder actief met je voet gas hoeft te geven. Met de solo auto is dit op de snelweg heel handig, maar is het wel verstandig om met een zware caravan de cruisecontrol te gebruiken?

Mijn advies: Gebruik de cruisecontrol alleen bij vrachtwagen snelheid en op vlakke wegen.



Er zijn een drietal redenen waarom je goed moet opletten bij het gebruik van de cruisecontrol:

1) Te laat ingrijpen bij slingeren

Met CC reageer je later als de caravan gaat slingeren. Juist op die momenten telt elke seconde en duurt het te lang voordat je als bestuurder reageert op slingeren van de caravan. Schrik je namelijk van het slingeren dan is de natuurlijke reactie gas los laten. Dit kan al genoeg zijn om het slingeren te doen stoppen in tegenstelling tot het doorrijden met constante snelheid. Tevens is dan ook de voet al 'in beweging' en is de de rem sneller gevonden dan als de voet ergens ver weg staat niets te doen heeft. Bovendien ben je actiever aan het rijden. Bij een slingering is elke seconde belangrijk, dus ook de extra tijd die het kost om tot actie over te gaan.

2) Onvoldoende gevoel in trekkracht

Bij gebruik van CC heb je geen gevoel over de hoeveelheid gas/kracht die gevraagd wordt van de motor. Vaak zie je een flauwe helling niet maar rijdt je auto volgas bij te weinig toeren. Daardoor moet je geheel op het gehoor bepalen wanneer het beter is terug dan wel op te schakelen (of de verbruiksmeter constant in de gaten houden). De schakelmomenten hangen immers niet af van de snelheid maar van de kracht die gevraagd wordt.

3) Constante snelheid niet altijd beter

Vaak wordt gedacht dat je met CC zuiniger kan rijden. Maar om brandstof te besparen moet je anticiperen op het verkeer en de omgeving. Het is vaak beter niet volgas een heuvel op te rijden om de snelheid 'koste wat kost' vast te houden terwijl je heuvel af toch weer op snelheid komt. Ook zal je merken dat door het gewicht van de combinatie deze heel lang blijft 'rollen' ook als je geen gas geeft. Door goed te anticiperen kan je zelf zuiniger rijden dan met CC.



Uitzonderingen

Natuurlijk zijn er ook een heleboel gevallen waarbij je CC wel veilig kunt gebruiken. Bijvoorbeeld bij lagere snelheid en bij een moderne sterke auto die een stuk zwaarder is dan de caravan.

Rijdt je tussen de vrachtwagens en is de weg vlak dan is een (adaptieve) cruisecontrol veilig te gebruiken. Heeft je auto dan ook een sterke automaat (die zelf tijdig terug schakelt) en is je auto voorzien van ESP met trailer assist of heeft je caravan iTBS of ATC, dan kan je ook in het buitenland wellicht veilig met CC rijden. De elektronica is dan zo goed en geavanceerd dat die het tenminste net zo goed kan rijden als de chauffeur. Maar ook dan is het niet verstandig de CC op 115 km/u te zetten en die in Spanje er pas weer af te halen.

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


 

Lees ook:

Wet- en regelgeving

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Gastenboek

Voorbeeld Trekrapport

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker