Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

CruiseControl

Veel auto's zijn tegenwoordig uitgerust met cruisecontrol. Hiermee wordt een ingestelde snelheid vastgehouden zonder dat de bestuurder met zijn voet gas hoeft te geven. Op lange caravanreizen lijkt dit een handig hulpmiddel, maar is dat wel zo?

Ons advies:
gebruik geen cruisecontrol!

Er zijn een drietal redenen waarom u beter geen gebruik kunt maken van de cruisecontrol:

1) Te laat ingrijpen bij slingeren

Met CC reageert u later als de caravan gaat slingeren. Juist op die momenten telt elke seconde en duurt het te lang voordat de bestuurder reageert op slingeren van de caravan. Schrikt u namelijk van het slingeren dan is de natuurlijke reactie gas los laten. Het effect is dan direct al een snelheids vermindering die al beter is dan doorrijden met constante snelheid. Tevens is dan ook de voet al 'in beweging' en is de de rem sneller gevonden dan als de voet ergens ver weg staat niets te doen. Bovendien bent u actiever aan het rijden. Bij een slingering is elke seconde belangrijk, dus ook de extra tijd die het kost om tot actie over te gaan.

2) Onvoldoende gevoel in trekkracht

Bij gebruik van CC heeft u geen gevoel over de hoeveelheid gas/kracht die gevraagd wordt van de motor. Vaak ziet u een flauwe helling niet maar rijdt uw auto volgas bij te weinig toeren. Daardoor moet u geheel op het gehoor bepalen wanneer het beter is terug dan wel op te schakelen (of de verbruiksmeter constant in de gaten houden). De schakelmomenten hangen immers niet af van de snelheid maar van de kracht die gevraagd wordt.

3) Constante snelheid niet altijd beter

Soms kunt u veel brandstof besparen door te anticiperen op het verkeer en de omgeving. Het is vaak beter niet volgas een heuvel op te rijden om de snelheid 'koste wat kost' vast te houden terwijl u heuvel af toch weer op snelheid komt. Ook zult u merken dat door het gewicht van de combinatie deze heel lang blijft 'rollen' ook als u geen gas geeft. Door goed te anticiperen kunt u zelf zuiniger rijden dan met CC.

Uitzonderingen

Adaptieve cruise control gecombineerd met een een sterke automaat (die zelf tijdig terug schakelt) op een auto die voorzien is van ESP met trailer assist. Ja...dan wordt langzamerhand de elektronica zo goed en geavanceerd dat die het tenminste net zo goed kan rijden als de chauffeur. In dergelijke gevallen is ook voor de caravanner het gebruik van cruise control natuurlijk niet zo'n probleem meer.

 

Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen