Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Handrem breekkabel

Het kabeltje tussen auto en caravan trekt de (hand)rem aan als die los 'breekt' van de auto. Daarna zal het kabeltjes zelf breken. Vandaar de naam handrem breekkabel of losbreekreminrichting.

De wijze van bevestiging is wettelijk beschreven (artikel 5.18.34) en wordt regelmatig door de Politie gecontroleerd en geverbaliseerd! En om het nog wat ingewikkelder te maken, de Nederlandse wetgeving is afwijkend van de ganbare Europese normen.

In Nederland (en Zwitserland) moet: "de losbreekreminrichting zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling".

Dit betekent dat de kabel aan, of door een oogje van de auto of trekhaak bevestigd moet worden. Het is dus niet toegestaan om de kabel los om de kogel te leggen en te 'lussen' zoals in de rest van Europa wel toegestaan en gebruikelijk is.

Wel een lus maken

De praktijk heeft aangetoond dat de gebruikte bevestiging, een zogenaamde open haak met een veerclip, meestal niet sterk genoeg is om de handrem helemaal aan te trekken als die direct aan de auto is vast geklikt. De haak buigt namelijk al open voordat de rem volledig is aangetrokken.

Europese fabrikanten schrijven dan ook voor dat de kabel gelust moet worden en niet alleen vast geklikt aan een oog van de auto zoals de Nederlandse wet voorschrijft!

Om toch vast te zitten aan een deel van de auto of trekhaak kunnen we gebruik maken van een hulpkoppeling. Een andere goede mogelijkheid is een stevige karabijnhaak of harp/D-sluiting aan het oog te monteren, en daar door heen de breekkabel te lussen. Ook zijn voor de Nederlandse markt breekkabels in de handel die met een speciale sluiting wel sterk genoeg zijn.

Voor een goede werking is het belangrijk dat de breekkabel met zo min mogelijk weerstand en in een rechte lijn naar de trekhaak loopt. Meestal is hiervoor aan het begin van het chassis een geleiding aangebracht.

De werking van de handrem mag niet gehinderd worden als de dissel op de grond ligt. De valbeugel of het ingetrokken neuswiel zorgt daar voor.

Afneembare trekhaak

In principe is er geen verschil tussen een vaste of afneembare trekhaak. Ook dan moet de breekkabel bevestigd worden aan een oog (vastpunt) aan de auto of aan een speciale voorzienning aan de trekhaak. Sommige afneembare trekhaken hebben geen oogje om de breekkabel aan vast te zetten. Hiervoor is een speciaal hulpstuk in de handel die dit wel mogelijk maakt. In dit voorbeeld van Westfalia.

Goed aankoppelen

Spontaan losbreken komt praktisch niet voor en gebeurd bijna altijd na niet goed aankoppelen. Controleer daarom altijd na het vastklikken van de koppeling of de caravan ook echt vast zit door bijvoorbeeld het neuswiel zo ver omhoog te draaien dat dit zwaarder gaat dan bij de losse caravan. Uiteraard is het ook verstandig om extra te controleren of een afneembare trekhaak goed bevestigd is aan de auto.

Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen