Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Met de caravan in de bergen

Praktisch elke weg is geschikt voor een caravan
Het maximaal hellingspercentage staat in de trekkrachtberekening
Voorkom stilstand op steile hellingen, gang is alles
Schakel bergop tijdig terug en rijdt met voldoende toeren

Een oplooprem heeft beperkingen op lange afdalingen
Warme remmen verminderen de werking en kunnen leiden tot blijvende schade
Voorkom langdurig langzaam remmen, beter kort maar krachtig
Regelmatig stoppen en de remmen laten afkoelen is veelal noodzakelijk

Göscheneralp

Is de weg geschikt voor een caravan?

Enkele berg- en pasgwegen zijn verboden voor caravans, maar is er geen verbod dan is in principe de weg te rijden met een caravan. Uiteraard wil dat niet zeggen dat u met uw combinatie elke weg kunt rijden en soms is het verstandiger een bepaalde bergweg te mijden. 

Het rijden in bergen vergt voor bestuurders van caravancombinaties meer kennis, ervaring en gevoel dan het rijden op vlakke wegen. Naast stuurmanskunst is met name een goede beheersing en bediening van de auto van belang.

Omhoog

In de trekkrachtberekeningen worden o.a. maximale hellingspercentages aangegeven die u kunt overwinnen. Hellingen op doorgaande (auto)snelwegen zijn zelden steiler dan 7% en hellingen op doorgaande wegen, zelfs in het echte hooggebergte, zijn zelden veel meer dan 12%. Maar ook al gaat u niet naar 'de bergen', dan nog kunt u onverwacht korte en steile hellingen tegenkomen.

In de berekende percentages in onze trekkrachtcalculaties is veelal een groot verschil in het wegrijden vanuit stilstand en de percentages die gelden bij het rijden te zien. Het blijven rijden, gang houden - dus niet stil te vallen, is vaak op elke helling essentieel, zeker met een caravan! Eerste probleem(pjes) los je zo op.

Göscheneralp

Gaat de weg omhoog dan merkt u al snel dat extra gasgeven geen effect meer heeft en de snelheid afneemt. Op tijd terugschakelen naar een lagere versnelling is het enige juiste wat u als chauffeur te doen staat. Soms moet u meerdere versnellingen terug en moet de motor relatief veel toeren (geluid!) maken.

Tijdens het stijgen komt u uiteindelijk in die versnelling terecht waarbij een constante snelheid gehandhaafd kan worden, en dat mag best de eerste versnelling zijn. Heeft u een auto met een automaat, ook dan is het vaak beter tijdig handmatig terug te schakelen.

Is een helling echt steil voor uw combinatie (zie trekkrachtrapport) dan merkt u dat u niet met te weinig toeren kunt rijden (onder het maximaal koppel). De motor heeft dan te weinig kracht. Achter een fietser langzaam naar boven rijden kan bijvoorbeeld heel lastig, zo niet onmogelijk zijn! Ook bij bochten en hairpins zult u wellicht de snelheid niet te veel moeten laten zakken.

Doorschakelen naar een hogere versnelling om wat sneller te rijden, bijvoorbeeld van de eerste naar de tweede versnelling, lukt vaak pas bij een veel hoger toerental dan u gewend bent omdat anders de motor in de hogere versnelling te weinig kracht heeft (toeren maakt). Dóórtrekken noemen we dat, alvorens op te schakelen...

Pauzeren op de Sustenpas

Bedenk dat tijdens die stijgingen veel van de motor en de aandrijflijn gevergd wordt. Mocht de motor (te) warm worden, zet dan de airco uit en de verwarming van de auto aan. Wel even de ramen openzetten... De temperatuur van de motor loopt dan snel terug. Vaak helpt het ook om wat langzamer naar boven te rijden. Bijvoorbeeld niet in de 3e maar in de 2e. U merkt dan dat er dan weer voldoende reserve is onder de rechtervoet. De motor heeft het dan makkelijker.

Bij voorwielaangedreven auto's is het verstandig op goed verharde wegen te blijven en er op bedacht te zijn dat de tractie van de voorwielen eindig is. Steiler dan ca. 20%? Dan is het gebrek aan kracht vaak niet het probleem, maar het gebrek aan grip.

Afdalen

Naar beneden rijden lijkt minder spannend dan naar boven maar is met een caravan die voorzien is van een oplooprem veel lastiger. Het grote gevaar is namelijk dat de caravanremmen oververhit raken. Bij het rijden met een solo auto heeft u wellicht geleerd om tijdig terug te schakelen en af te remmen op de motor om daarmee te voorkomen dat de autoremmen te warm worden. Met een caravan is deze techniek niet altijd verstandig.

De GrossGlockner is eigenlijk ongeschikt voor caravans

Zou u namelijk veelvuldig afremmen op de motor dan rijdt u langdurig met constante snelheid naar beneden waarbij de auto eigenlijk aan het remmen is. Hierdoor blijft de caravan drukken tegen de auto (oplopen) waardoor de oplooprem constant licht blijft remmen. Er ontstaat een grote warmteontwikkeling, die door de geringe aanlegkracht van de remvoering tegen de remtrommel slecht wordt afgevoerd. Het geheel kan leiden tot compleet verbrande en verglaasde remvoeringen, lagerschade etc.

Hoe is dit te voorkomen zult u zich afvragen. Dat is erg lastig, en de ene caravan, bijvoorbeeld een zware en/of overbeladen caravan heeft hier eerder last van dan de andere. Bovendien is het lastig waar te nemen zonder speciale hulpmiddelen wanneer de caravanremmen nu precies in werking treden en blijven slepen.

De Oberalppas

U zult bewust en actief moeten autorijden waarbij u probeert de caravanremmen zoveel mogelijk te ontlasten. Op steile stukken weg waar alleen met een lage snelheid gereden kan worden zult u toch moeten afremmen op de motor en zeker niet langdurig moeten remmen met de voetrem om de snelheid in toom te houden.

Op trajecten waarbij even een iets hogere snelheid mogelijk is, omdat er bijvoorbeeld niet direct een scherpe bocht in aantocht is, kunt u juist beter niet afremmen op de motor. De caravan remmen hebben dan even de tijd om te herstellen. U laat dan de snelheid 'gematigd' iets oplopen om daarna als de snelheid te hoog wordt, kort en krachtig af te remmen naar een veel lagere snelheid. Door dan bijvoorbeeld in de bocht kort iets gas te geven kunt u de oplooprem weer strekken.

Het is beter kort maar krachtig te remmen dan langdurig minder hard. Maar uiteraard moet de snelheid nooit zo hoog oplopen dat er gevaarlijke situaties ontstaan. En bedenk daarbij ook dat de remweg naar benden veel langer is dan u gewend bent!

Na een afdaling zijn de caravanremmen kokend heet

Na een paar kilometer afdalen zult u altijd moeten stoppen om de temperatuur van de caravanwielen (remmen) te controleren. Zijn die warm, (u kunt dan de velg niet aanraken met uw hand) wacht dan tot dat de remmen afgekoeld zijn voordat u verder rijdt.

Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen