Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Audi A8

Sorteer op:


Audi A8 3.0 TDI Quattro met een Eriba

De ervaring van Lwm met een Audi A8 3.0 TDI Quattro (233 pk/171, Kw bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Eriba Nova GL 530 van 1500 kg geplaatst op 13-10-2014:

Geweldige trekker en rijd je ongemerkt te snel.
Mijn auto heeft adoptief cruisecontrol en is dat ideaal.
Je zoekt een vrachtwagen die tussen de 90 en 100 rijdt en dan is het allemaal erg ontspannend.
De beste trekauto die je je kan denken in combinatie met caravan van 1700 kg
Brandstofverbruik op deze manier tussen 9 en 10 liter

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi S8 5.2 FSI V10 Quattro met een Adria

De ervaring van Jelle Herrema met een Audi S8 5.2 FSI V10 Quattro (450 pk/331, Kw bouwperiode: oktober 2005 - 2017) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 11-11-2013:

Zoals de berekening al aangaf, een heel plezierige combinatie. Bij de belading wel de gewichtige spullen in de auto (en twee personen), een kogeldruk van 65/70 kg en de stand van de luchtvering op automatic, in de praktijk een lage stand. De S8 heeft grote 20'' wielen met Continental Sportcontact 3 (275/35/20) en dat betekent een stabiel en stevig trekpunt. De auto stoot wel en beetje bij grote oneffenheden maar dat nemen we op de koop toe. Onder de caravan Continental Vanco 2 C-banden (195/75/14) met 4,5 bar druk. Met die combinatie reden we vanuit Zweden 7300 km. Bij 80 km p/u maakt de S8 1900 toeren, in de 6, en het gebruik is 1 liter (98) op 9 kilometer (zonder caravan 1 op 11). Inhalen is geen punt, zonder probleem acceleratie naar 110, in de bergen ook vlekkeloos naar boven, naar beneden wel conseequent op de motor remmen! Als combinatie trekauto/ lange caravan een prima (en comfortabele) mix. (Maar ja, mag het ook met zo'n trekauto..?) Enige aanmerking betreft de breedte van de caravan (2.50m); oppassen in (franse) steden en dorpen waar je in rijdt (borden voor vrachtverkeer volgen) en bij wegwerkzaamheden zijn de (linker-)banen wel erg smal.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A8 3.0 TDI Quattro met een Burstner

De ervaring van Edwin met een Audi A8 3.0 TDI Quattro (233 pk/171, Kw bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Burstner Averso 460 TS van 1230 kg geplaatst op 30-07-2013:

Ook mijn A8 is gechipt (280PK, 580Nm) en rijdt zoals verwacht. Geen centje pijn. Accelereren gaat heel makkelijk, inderdaad opletten omdat je al te snel te hard gaat. Berg op door Oostenrijk helemaal geen probleem, de cruise control houdt de combinatie met gemak op 100 km/h. Vlak rijdt ik altijd in D, maar in de bergen liever in S omdat de bak dan wat sneller omhoog en omlaag schakelt.

Koppeldruk rond de 75 kg met veel gewicht in de auto en de combinatie ligt lekker op de weg, rijdt heel erg stabiel. Brandstofverbruik was rond de 11 tot 11,5 l/100 km, zonder caravan en leeg rijdt ik 7,2-7,5 per 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A8 3.0 TDI Quattro met een Knaus

De ervaring van Hans Koole met een Audi A8 3.0 TDI Quattro (233 pk/171, Kw bouwperiode: mei 2005 - maart 2010) en een Knaus Azur 500 EU van 1400 kg geplaatst op 07-06-2009:

De A8 is door JD Engineering gechipt naar 280 pk en 590 Nm. De combinatie rijdt - zoals verwacht - heel gemakkelijk en je moet echt opletten om niet te hard te rijden. Ik rijd in NL 100 km/uur op de teller (90 echte km's) en in Frankrijk 110-120 km/uur op de teller, dus ca. 100-110 echte km's. Op de Autoroute du Soleil, helling op en helling af, blijft de tiptronic in de D-stand steeds in de 6e versnelling en de motor met lage toeren draaien. Genoeg koppel bij lage toeren dus. Voor het 'gehoor' vind ik het echter prettiger om in de S-stand (sport) te rijden. De motor maakt bij het optrekken dan wat meer toeren en schakelt op een heuvel eerder terug naar de 5. Verbruik met caravan gemiddeld 1 op 8. Zonder caravan verbruikt de auto gemiddeld 1 op 12,5.
O ja, om de tiptronic een beetje te ontzien is volgas accelereren in de 1e, 2e en 3e versnelling niet echt verstandig.
De automaat kan er wel tegen, maar ik las dat de tandwielen wel vlotter versleten zijn als je dat volgas optrekken al te vaak doet.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Audi A8.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Audi A8 4.2 TDI Quattro met een Vanmaster

De ervaring van Chris Malloy met een Audi A8 4.2 TDI Quattro (351 pk/258 Kw, bouwperiode: 2010-2017) en een Vanmaster Occasion 640 CB TA van n.b. kg geplaatst op 07-06-2009:

Generally I prefer using cars rather than SUV type vehicles even through I have had RR, X5, X6 etc....
My previous tow car was a BMW 2016 740Ld which was an excellent choice and 36mpg was achievable on a good run with a 22kg Vanmaster hooked up. This A8 again is an excellent choice, still with the Vanmaster hooked up but due to the extra power only 32mpg on a long run. The last X5 M50 I had was also very good but mpg was only @26 at best but still an excellent choice. Tip for X5 etc... always spec the comfort seats option.


Audi A8 3.0 TDI Quattro met een Compass

De ervaring van Craig met een Audi A8 3.0 TDI Quattro (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Compass Omega 544 van 1560 kg geplaatst op 07-06-2009:

Great car to tow with. With this outfit on long motorway drives I normally average 30mpg the car has more than enough power to waft along with ease. Having the air suspension on the car so it will make sure everything is nice and level. Great four wheel drive I've been able to get across muddy fields with my caravan where Mitsubishi shoguns have got stuck. The car is able to accelerate quickly with the caravan on meaning no problems when coming out of short service slip roads. All in all I would really recommend the Audi A8 as a tow car only thing that lets it down is repair bills can be rather high ( everything is electric)


Audi A8 4.2 TDI Quattro met een Bailey

De ervaring van John Fulelr met een Audi A8 4.2 TDI Quattro (326 pk/240 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Senator Arizona van 1406 kg geplaatst op 07-06-2009:

Whilst it may loose out on the last 5% of stability compared to my previous Touareg, it is still vastly more stable than either my old Range Rover or Discovery.
The thing that really stands out thogh is the torque: There is so much pulling power that it will pull up pretty much any incline at less than 2000rpm in 6th gear. This flexability allows frequent use of cruise control making for an even more relaxed towing experience.
The final coupe-de-grace is an easy 23mpg with the van behind! Awesome!!


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Donatie

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Hoe meer PK's, hoe beter?

Gastenboek

 

©2024 Caravantrekker