Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
BMW 4-serie

Sorteer op:


BMW i4 eDrive40 met een Caravan

De ervaring van T. met een BMW i4 eDrive40 (340 pk/250, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 12-05-2023:

Meerdere keren met de I4 (met gezin) en onze caravan gereden nu (Burstner Premio 495TK, volbeladen gewicht: +/- 1500 kg). Het rijden van de I4 met caravan is top, er is al vaker over geschreven maar elektrische aandrijving en caravan zijn in dat opzicht een mooie combi.

De I4 heeft standaard niveauregeling, een wat hogere kogeldruk is prima en zorgt niet voor inzakkende achterkant. De auto is altijd zwaarder dan de caravan en dat merk je vooral bij het inhalen van vrachtwagens ed., er zijn niet tot nauwelijks schommelingen en de auto trekt de caravan er echt mooi langs.

Ik vind elektrische auto het fijnst in de file, helemaal met caravan. Het gaat zonder schokje en blijft soepel! De acceleratiesnelheid, bijvoorbeeld bij invoegen op de snelweg, is echt top en groter dan menig normale auto ,wat wel zo prettig is voor mede weggebruikers.

Verbruik en Range
Zonder caravan, in de wintermaanden, lag het verbruik rond 19 kwh/ 100 km. Onder normale omstandigheden met de caravan was het gemiddeld 32 kwh/ 100 km. Echter bij iets meer wind en/ of regen steeg het verbruik snel richting 40 kwh/ 100 km. Dat betekend in het gunstige geval een range van 230 km en in ongunstige gevallen 170 km. In de praktijk rij je de accu niet helemaal leeg dus uiterlijk tussen 150 en 190 km aan de (snel)lader, of hopen dat je op de camping bent met laadpaal ;-). Aan de boordcomputer die reikwijdte weergeeft of de navigatie die de laadstops berekend heb je overigens niet zoveel als je met de caravan rijdt, die rekenen met andere gemiddelden die niet heel representatief zijn. Dus het is wel zaak zelf op te blijven letten op de accu& verbruik.

Het verbruik is hoog met de caravan, dat is natuurlijk bij een brandstofauto ook zo, alleen het effect daarvan op de range is bij een elektrische auto groter.

Snelladen met caravan
Van te voren heb ik wat gezocht waar je het beste kan snelladen met caravan. Uiteindelijk zijn mijn inziens"de nieuwe" Fastned stations het best (in Nederland), deze hebben een goede doorrijhoogte en hebben grote parkeervakken zodat je niet hoeft af te koppelen en ook zodat je geen andere mensen hindert. We vonden het laden heel relaxt, helemaal omdat je in de caravan rustig spelletje kan doen met de kids en koffie kan drinken. De meeste andere plekken vragen toch om afkoppelen van de caravan, wat toch wat gedoe is en tijd kost. Snelladen van 15-20% tot 80% duurt ongeveer 25 min (max. 220kw laadsnelheid bij de I4). Echter betekend snelladen tot 80% dat je met caravan, wel erg weinig range overhoudt (130-150 km). Echter snelladen tot 100% duurt lang (+/-50 min.) en is eigenlijk slecht voor de accu. Dus dat is een beetje een dilemma en maakt dat verre ritten met caravan (veel) langer duren.....

Dat maakt mijn inziens dat het wel wat lastig als je met een caravan van dit gewicht en auto met deze belading richting Zuid Frankrijk/ Spanje wilt. In Nederland/ Duitsland zijn veel snelladers te vinden langs de snelwegen maar in andere landen is dat minder waardoor je dan ook daar niet veel speling hebt als het bijvoorbeeld hard gaat waaien...

Concluderend. Auto rijdt heerlijk met caravan maar praktisch zijn lange reizen nog een wat lastig.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 420i Cabrio met een Kip

De ervaring van Dick met een BMW 420i Cabrio (184 pk/135, Kw bouwperiode: maart 2017 - heden) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 06-11-2022:

Gezien motor van de BMW en het geringe gewicht van de caravan, is de combi geen enkel probleem. Heb niet eens erg er in dat er iets achter hangt, zeer stabiel. Wij houden van basic camperen en de Kip Shelter is voor ons ideaal. Enige wat mij tegenvalt is het extra benzineverbruik tov solo. Met Kip Shelter moet ik echt mijn best doen om 1:9 te halen. Red dit meestal net niet, 1:8 komt meer in de buurt.
Op de peage waar het kan en rustig is, is 130 km geen probleem, maar doe ik vrijwel niet of het moet even bij het inhalen zijn. Rond de 110 rijdt prettig.
Automaat is zalig.
Volgend jaar naar voor eerste keer naar Noorwegen. Prettig vind ik dat de caravan net zo smal/breed is als de auto, hoef eigenlijk nergens rekening mee te houden.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 430i GranCoupe met een Burstner

De ervaring van Schumi met een BMW 430i GranCoupe (252 pk/185, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2021) en een Burstner van 1100 kg geplaatst op 06-04-2022:

BMW 430i met Burstner premio 465TS Light edition. Perfecte combi. Automaat heerlijk. Hellingen tot 25% vanuit stilstand geen probleem. Cruisecontrol altijd aan op 100 bergop en bergaf op snelweg. Remt ook zelf af. Verbruik circa 1 op 9.
Enig nadeel is dat de automatische trekhaak heel dicht op de bumper zit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de BMW 4-serie.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


BMW 435d xDrive aut. met een Coachman

De ervaring van Peter Verhulsdonk met een BMW 435d xDrive aut. (313 pk/230 Kw, bouwperiode: 2013-2018) en een Coachman VIP 545 van n.b. kg geplaatst op 06-04-2022:

Especially with a mid-washroom make sure that there’s nothing in the end bedroom wardrobes; we place everything on the bed as close to the axle as possible.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Caravan (te?) zwaar

Wet- en regelgeving

Genuanceerd advies

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker