Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Hyundai Kona

Sorteer op:


Hyundai Kona Hybrid met een Burstner

De ervaring van Gijs met een Hyundai Kona Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Burstner van 1100 kg geplaatst op 15-01-2024:

Rijdt uitstekend op de Franse snelwegen (binnenwegen ook wel, maar hebben de snelwegen naar de Cote d'Azur genomen)
Wel moet je de routeplanner gebruiken, cruisecontrol aan en in s (sportstand) zetten.
Het navigatiesysteem in combinatie met cruisecontrol en de sportstand zorgt ervoor dat de batterij op tijd opgeladen is voor lange hellingen of zelfs bij lege batterij toch voldoende elektriciteit op laat wekken voor de elektromotor.

We hebben verschillende manieren geprobeerd. Wel altijd de route in het navigatiesysteem gezet. Verder de combinaties met wel of niet sportstand en begrenzer of cruisecontrol uitgeprobeerd.

Alleen bij het gebruik van cruisecontrol en in sportstand en het navigatiesysteem gebruiken, wist de auto de batterij altijd voldoende op te laden. Zelfs bij lange hellingen en de batterij bijna leeg leek te zijn, werd er toch voldoende elektriciteit naar de voorwielen gestuurd om met gemak de helling te nemen.
Zelf met de flippers gaan schakelen en meer toeren laten maken hier niet. Blijkbaar heeft het batterijmanagementsysteem het navigatiesysteem, en cruise control, en het zelf automatisch schakelen in de sportstand nodig.

Caravan van 1230 kg (incl belading) hing erachter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona Hybrid met een Sprite

De ervaring van Rob met een Hyundai Kona Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Sprite Alpine Sport 370 EK van 1100 kg geplaatst op 04-07-2022:

Twee maanden onderweg geweest met de Hyundai Kona Hybrid bouwjaar 2021, 104 Kw/ 141 Pk, en een Sprite 370 EK, 2018, verhoogd maximum gewicht 1200 Kg.

De eerste dag met de caravan was het even raar dat de accu binnen no time bijna leeg was, en we waren nog niet eens Nederland uit! Dat beloofde wat voor de komende heuvels...

Inmiddels 3750 km verder, en vele heuvels beklommen en afgedaald, in Normandië, Bretagne, Dordogne, en Limousin.
Samengevat: Geen probleem!
Aankoppelen met de achteruitrijcamera is een eitje.
De accu capaciteit loopt in de D stand bij heuvels snel terug, maar nooit helemaal tot nul, er blijft altijd capaciteit over om uit stilstand op te trekken.
De Kona schakelt in stand D, als het omhoog gaat, niet zo snel naar een lagere versnelling, en dan wordt het toerental snel te laag, met als gevolg minder trekkracht. Handgeschakeld, in stand S, ga je daarom eerder, liefst op tijd, terug in de versnelling, gas erop, en toeren maken!,Dan hoor je de motor natuurlijk wel goed, maar de trekkracht neemt duidelijk toe, evenals de snelheid, en de accu laadt weer bij. Je komt zo makkelijk over elke heuvel.

De motortemperatuur blijft ook bij langere tijd meer toeren draaien constant goed. In sommige situaties, als het niet echt omhoog gaat, maar er wel wat meer kracht nodig is, kan de automaat wat onrustig "zoekend"zijn, omdat die dan eerst opschakelt en nog geen minuut later constateert dat het niet goed is, en weer terugschakelt. In die gevallen zette ik de auto ook weer handmatig op een versnelling die voldeed, en bleef daar een tijdje bij. Gewoon op het gehoor en gevoel op tijd schakelen, net als “vroeger” toen ik een auto zonder automaat had.

Ik houd als gemiddelde snelheid doorgaans rond de 90 km aan, dat gaat prima en relaxed. Bij de vele rotondes in Frankrijk zette ik hem altijd even in stand D, dat trekt probleemloos op, en desgewenst daarna weer terug naar de S. De laatste tijd heb ik ook regelmatig met Cruise Control gereden op wegen die lang en langzaam omhoog en omlaag gaan.
Om de ingestelde snelheid heuvel op te behouden, schakelt de automaat dan meestal wel terug op momenten dat ik het zelf ook zou doen. Een enkele keer heb ik uiteindelijk handmatig nog iets lager geschakeld. Heuvel af remt ie netjes af, zo nodig mooi op de ingestelde afstand van je voorganger.
Kortom, ik rij na een korte gewenning heel plezierig en vol zelfvertrouwen met de caravan, ook in de heuvels.
Voor mij is de Kona een prima en betrouwbare auto, zowel met als zonder caravan.

Dat de de wijzer van de de accucapaciteit veel links zit, zegt blijkbaar weinig. Zoals eerder genoemd, als je maar op tijd terugschakelt, en toeren durft te maken, gaat het allemaal prima. Gemiddeld verbruik met de caravan erachter 1 liter op 10 à 11 km, en dat vind ik heel netjes, want een stuk zuiniger dan mijn vorige benzine auto!
De kogeldruk was 60 kilo en ik gebruik Repusel caravanspiegels, met een lange arm.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona Hybrid met een Weinsberg

De ervaring van C. Hoekstra met een Hyundai Kona Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Weinsberg CaraOne 450 FU van 1200 kg geplaatst op 22-07-2021:

Na veel positieve reviews te hebben gelezen hebben wij de knoop doorgehakt en een kona hybrid gekocht om die ook als caravantrekker te gebruiken. We zijn net door Frankrijk getrokken en het is mij helaas niet meegevallen. De auto trekt erg goed zolang de accu maar vol is ,maar op de momenten dat je de trekkracht werkelijk nodig hebt laat hij het afweten want dan is de accu leeg. Alles uitgeprobeerd D S En flippers. Maar de accu vol houden is wat je continu bezig houdt en ontspannen rijden is er voor mij niet bij. Ik vindt het niet prettig om met 30 km per uur tegen de berg op te rijden terwijl het verkeer om je heen suist. 30 jaar geleden normaal maar tegenwoordig gevaarlijk.
Het beste gaat nog de S stand en handmatig.
Hiervoor hadden we een Renault scenic tce, deze wagen rijdt echt veel meer ontspannen.
2e grote nadeel van de auto is het bereik. Gemiddeld rijdt de Kona met een caravan van 1200kg 1 op 9 , redelijk goed, maar dat houdt in elke 300 km tanken.
Als gewone gebruiks auto is de kona een heerlijke auto dus voor degene die deze nadelen niet belangrijk vindt is het een zeer fijne wagen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Bart met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Caravelair Antares Luxe 496 van 1195 kg geplaatst op 04-08-2020:

Prima te doen, Ondanks de 1 liter motor, heb de caravan beladen tot 1100 kilo. Ik had hiervoor een Volvo diesel 1.6 maar deze liter benzine motor doet niet onder qua trekprestaties, wel in 4e versnelling blijven rijden op de snelweg met wat hogere toeren om het verbruik wat lager te houden. Je merkt bij hogere toeren dan ook dat het motortje een turbo heeft met inhalen, gaat allemaal prima. Rij gemiddeld 1 op 10, in de 5e versnelling loopt het gebruik flink op naar 1 op 7. Ik lees hier dat mensen ook in de 6e versnelling rijden, dit zou ik voor de levensduur van de motor absoluut afraden, je merkt dat hij dan echt onder z’n toeren draait.

Ook op de meer glooiende wegen geen enkel probleem om de snelheid vast te houden, heuvels ook geen problemen.

Bij wegrijden in de file merk je wel eens wat schokkende reactie op de koppeling, ben benieuwd wat dat op de lange termijn doet.....

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona Hybrid met een Kip

De ervaring van Hans met een Hyundai Kona Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Kip Vision Travel van 1180 kg geplaatst op 27-06-2020:

Voor de Kona hybride waren mijn vorige auto’s een Hyundai Ix20 en een Kia Venga, beide in 1.6 en 6 versnelling uitvoering, beide voorzien van verzwaarde achterveren. Beide auto’s bevielen goed in conbinatie met een Kip Compact (1000 kg) en Kip Vision (1200 kg) Nu de bevindingen mijn met de Hyundai Kona Hybride (2020) met een Kip Vision van 1200 kg. De Kona Hybride is een comfortabele reis en caravan trekker, maar met een kleine gebruiksaanwijzing, had via eerdere reviews van met name de Kia Niro (technische gelijk) al de nodige info verwerkt en met name bij klimwerk en rijden met een snelheid die wat hoger ligt dan vrachtwagen snelheid moet je een beetje opletten want, tot Luxemburg gewoon in de D drive prima rustig (lees met vrachtverkeer mee rijden) kunnen rijden. Verbruik 1 : 12,3. Maar zodra er redelijk geklommen moet worden en of je een redelijke wat hogere rij snelheiíd wil gaan aanhouden, waarbij de langzamere vrachtwagens en soms hele groepen van vrachtwagen ingehaald moeten gaan worden (lees snelheden van 95 t/m 110 km op de Franse tol wegen) komen de D en de S stand (bij mij) te kort, de automaat houd dan te hoge versnellingen aan en dat gaat ten koste van de accu niveau, het gaspedaal op de vloer geeft tijdelijk verlichting maar de automaat schakelt vrij snel (binnen een paar seconden) automatische weer naar een hogere versnelling. Ergens logische want hij is gebouw om economische te rijden zonder een caravan te trekken. Persoonlijk vindt ik de D drive (tegen mijn verwachting in) het beter doen dan de S drive. De batterij meter loopt snel naar nul en dan is de pret gauw over. De auto valt dan als het ware een beetje dood, de vaart is eruit. Gelukkig was ik door eerdere reviews gewaarschuwd. Kortom, even terug schakelen via de hand flippers naar een lagere versneling (en) en gas erop, net als in de ix20 en de Venga, (Het terug schakelen kan zowel in de d drive als in de S drive, alleen schakelt de automaat in de D drive zich na een beperkt aantal seconde weer terug naar D drive In de S drive blijft de bak in hand mode werken) die komen óók niet de heuvel op in de 5e of 6e versnelling, batterij niveau loopt weer langzaam op en er is geen vuiltje meer aan de lucht. Zodra het kan gaat de automaat weer in bedrijf. Verbruik ongeveer 1 op 11. Een ander punt mbt de accu capaciteit is het feit dat deze óók geheel vol kan raken, dit gebeurd wat minder snel en alleen bij lange afdalingen (van zeg meer dan 1 a 2 km) door het gas los te laten en evt het rempedaal in te drukken zodat de generator extra vermogen gaat genereren en daarmee remcapaciteit voor de auto genereert, raakt de accu vol. Zodra dat punt is bereikt valt deze extra remcapaciteit in eens weg, je moet dan of méér op de motor (handmatig) terug schakelen of je gaat echt remmen. Dit verschijnsel komt niet zo heel vaak voor maar het handig dat je op de hoogte bent van dit punt. Voor de rest een prima caravan trekker waarbij je in de bergen/heuvels een beetje moet je opletten, en is dan maar één belangrijke meter, en dat is de batterij conditie meter, hou deze boven 5 % en het liefst nog Iets hoger (door handmatig terug te schakelen) en er is geen vuiltje meer aan de lucht. Kom nog even terug op de verzwaarde achtervering. Gezien het redelijke zware lege eigengewicht van 1451 kg zitten er standaard redelijk te vergelijken (kwa dikte) van de veren als de verzwaarde achterveren van mijn vorige twee auto’s. Daarom besloten om het eerst eens zonder verzwaarde veren te proberen. De auto wordt gebruikt met twee personen en is redelijk zwaar beladen met van alles en nog wat, dit om de caravan niet over 1200 kg heen te krijgen. Twee sportfietsen op de dissel, één kleine gasfles en voor de rest de nodige kleinere zaken. Kogeldruk 45 a 50 kg. De Kona doet dat verrassend goed, caravan ligt mooi achter de auto en zakt 5 cm door de achterveren, gemeten tussen bovenkant achterband en onderkant spatscherm (ruimte onbelast 7,5 cm) Nog belangrijker is het rijden, stabiel rijgedrag, niet één keer het gevoel gehad dat vering doorsloeg of eindstops bij drempels te voelen waren, dat was bij beide voorgangers (zonder verzwaarde veren) vrij snel merkbaar en voelbaar. Het dissel wieltje staat op de normale hoogste stand, heb één keer gevoeld bij het nemen van de vrij hoge Franse stads drempels. Kortom heb nog niet de behoefte om daar voorlopig iets aan de veranderen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Ad noordermeer met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 22-06-2019:

Net terug uit Sommieres Frankrijk met onze Hyundai Kona uit 2018 en onze Caravelair Antares Luxe uit 2011
De caravan weegt beladen ongeveer 1000 kg. Dit is voor de Kona absoluut geen probleem.
Snelheden tot boven de 100 km zijn probleemloos te halen en de stabiliteit is super.
Ik ben dik tevreden en aangenaam verrast over deze trekauto.
Heuvel of berg op. Geen probleem. Wel even terug naar de 5e of 4e versnelling om hem op snelheid te houden. Ik rij normaal gesproken 100 km p/u en dat is geen probleem voor deze dappere 3 cilinder. Conclusie na 2400 km met de caravan: prima trekauto

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Gerrie met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 24-07-2018:

Net terug van onze tweede Oostenrijk vakantie met de kona met caravelair. Wat is het een fijne combinatie. Wij stonden in 11 1/2 uur vanuit het noorden op camping grosswalsertal. De combinatie ligt heel stabiel op de weg. De auto heef voldoende vermogen om goed met het verkeer mee te komen en bij inhalen voldoende snel te kunnen versnellen. De zesde versnelling gebruik ik niet alhoewel de computer wel aangeeft dat dit zou moeten kunnen. Wij kwamen deze reis op een gemiddeld gebruik van net geen 1 op 10 uit. Er was ook nagenoeg geen wind maar wel steeds rond de 100 klm gereden. De auto heeft nu 9000 klm gelopen en mogelijk speelt dit mee. De weg naar de camping loopt aardig omhoog maar was geen enkel probleem. Op de terugweg bleken de remmen beneden wel behoorlijk warm te zijn en deze zullen dus eerder een begrenzing zijn dan de kracht van het motortje.
De ANWB heeft ook een test gedaan met een kona met dezelfde motor en een weinsberg caravan met een mtm van 1200 kg. Zij vonden de auto wat zoekerig, dit is iets wat ik totaal niet herken. Mogelijk spelen onze 18 inch banden van een vrij laag type hierin een rol. Wij vinden hem net juist uitermate rustig op de weg liggen. De auto is ook erg stil, de motor laat zich echter wel iets horen wanneer er even extra getrokken moet worden en wat hij dan met verve doet.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Gerrie met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 28-04-2018:

Onze nieuwe kona net 14 dagen voor onze vakantie ontvangen een er nog snel even een 1500 klm mee gereden voordat we met de caravan naar Oostenrijk gingen. De kona trekt de caravelair uitstekend en we hadden dat ook niet anders verwacht. Hiervoor het zelfde type caravelair getrokken met een opel corsa wat ook prima ging. De kona heeft een 5 pk meer en in plaats van 170, 172 aan koppel. Wat meer opviel was het voordeel van meer gewicht waardoor de caravan nog rustiger achter de auto ligt. Mogelijk werkt hier ook nog mee dat de kona vrij stug is en wij er ook nog eens bredere en lagere banden onder hebben zitten. Op de autobaan via Kassel grotendeels in 5 gereden. Na Kassel, i.v.m. de elkaar vlot opvolgende hellingen, in 4 gereden zodat er niet steeds geschakeld hoefde te worden. Bij de hellingen van 7 % en 1 van 8, 3 x even terug naar 3 maar dan nog met een 85 a 90 klm naar boven en zo weer door kunnen trekken. Grotendeels 100 klm per uur gereden op de tom tom. In 11 uur stonde we vanuit het noorden in Kramsach. Wat ons verder opviel, waren de comfortabele stoelen, waardoor je ook na 900 klm fris uitstapt. Kortom de kona is een prima trekker voor de caravelair antares style 390.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Gastenboek

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker