Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mazda CX-3

Sorteer op:


Mazda CX-3 SkyActiv-G 121 met een Biod

De ervaring van Sep Raben met een Mazda CX-3 SkyActiv-G 121 (121 pk/89, Kw bouwperiode: juli 2018 - heden) en een Biod Nomade van 1170 kg geplaatst op 21-08-2023:

Een goede combinatie. Het rijdt prima ook in de bergen van Noorwegen. Wat betreft gewicht op het randje. Nu is 90 km/h voor mij duidelijk de bovengrens. Het verschil tussen een Nomade en eeb Biod 350 driekleur is duidelijk te merken

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-3 G 2.0 met een Kip

De ervaring van Tom met een Mazda CX-3 G 2.0 (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2015 - 2018) en een Kip Vision 41 TVB van 1100 kg geplaatst op 17-08-2020:

Wij hebben twee jaar gereden met de mazda cx3 2.0L uit 2016 met daar achter onze Kip Vision TVB uit 2006.

De combinatie rijdt goed. Het gewicht van de auto is wat laag, wat maakt dat je de auto goed moet beladen om de verhoudingen goed te houden. Als je de auto niet goed belaadt heb je het idee dat de voorkant wat omhoog komt en je minder grip hebt. Dus de zware dingen op de achterbank en achter de voorstoelen.

Het vraagt iets meer schakelen t.o.v. de Opel Mokka 1,4 turbo die we hiervoor hadden. Die was ook ruim 200kg zwaarder. Dit reed toch wat fijner. We gaan dan ook weer terug naar een opel 1.4 Turbo. Dit keer een astra sport tourer.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-3 G 2.0 met een Adria

De ervaring van Ed met een Mazda CX-3 G 2.0 (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2015 - 2018) en een Adria Action 361 LH van 1080 kg geplaatst op 22-07-2018:

Ik rijd ruim een jaar in de Mazda CX-3 en ben net terug van een eerste vakantie in de Dolomieten met de adria action LH 361. De caravan is er een met en verzwaarde as waardoor het totaal gewicht op 1100kg uit mag komen en dat was ook werkelijk het geval.
Rijdend over de autobaan door midden Duitsland en via de de Brenner naar een eerste camping op bijna 1000 meter hoogte bij Seiseralm. Bij Bozen Nord de Brenner autobaan verlaten en gelijk een flinke stijging met max. 15%. Precies op dat punt een wegopbreking en dus stilstaan. Vanuit stilstand op deze helling weer op gang komen vraagt wat extra aandacht maar ging relatief eenvoudig al had ik wel het idee dat dit zo ongeveer de max is. De grip van de voorwielen was prima en wellicht speelde mee dat het wegdek droog was. Later ook nog een keer met de caravan vanuit Ora omhoog de bergen in met een erg lange stijging van max. 12%, ook zonder problemen. Het afdalen vond ik best spannend maar met een snelheid van rond de 60km per uur ging dat prima.
Al met al een prima trekauto! Zonder caravan nog diverse flinke passen gereden met stijgingen tot 18%. Zeker zonder caravan een heerlijke auto om mee te rijden in de bergen.
Boven verwachting fijne caravan trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-3 G 2.0 met een TEC

De ervaring van Geert met een Mazda CX-3 G 2.0 (120 pk/88, Kw bouwperiode: april 2015 - 2018) en een TEC Travel King 430 DB van 1200 kg geplaatst op 10-10-2017:

1. Mijn vorige auto, Hyundai i30 CW 1.6, met 126 pk en 156 Nm en een lediggewicht van 1215 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
2. Mazda CX-3 2.0, met 120 pk en 204 Nm en een lediggewicht van 1130 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
3. Caravan TEC Travel King 430 DB, kentekengewicht 1050 kg., technische massa 1350 kg., toegestane massa 1200 kg. De caravan heeft een breedte van 2.30 meter en een lengte incl. dissel van 6.70 meter. De caravan is optioneel uitgerust met een Truma Mover SE,gewicht 33 kg., een accu van 35 kg. en een dakluifel van 30 kg. Geschat totaal gewicht met belading 1225-1250 kg.!
4. Mijn hond ( 17 kg.) in kofferruimte CX-3.
5. Reisdoel: Zuid Frankrijk. Zo veel mogelijk de Péage vermeden.

In vergelijking met de i30 is de CX-3 85 kg. lichter en dat is goed te merken. Dit had ik ook verwacht, ik caravan al vanaf 1983, dus ik mag van enige ervaring spreken. Om de CX-3 meer massa en stabiliteit te geven heb ik de voortent, stokken, skottelbraai, tafel en gevulde koelbox achter de voorstoelen en op de achterbank geplaatst. Al met al weegt dit samen naar schatting zo’n 55 kg. en dit pakt zeer positief uit, het geeft de auto meer body!
Tot een snelheid van 95 km/uur voelt de combinatie erg stabiel aan. Combinatie is uiteraard gevoelig voor passerende busjes, auto’s met caravan, bussen en vrachtauto’s. Echter heb ik ook diverse stukken 100 km/uur gereden. Daarbij de 5e versnelling gebruikt, het toerental kwam niet boven de 2700-2800 tpm. uit. De 6e versnelling heb ik niet gebruikt wegens, in mijn optiek, een te laag toerental. Slechts eenmaal 4000 tpm. bereikt, bij snel optrekken vanaf parkeerplaats. De hellingen in de Ardennen bij Verviers, Francorchamps en Malmedy werden prima genomen, iets beter dan de i30! Verbruik: 1:7 tot 1:9 .
Conclusie: de CX-3 heb ik gekocht omdat ik het een erg mooie auto vind en niet in de eerste plaats als caravantrekker. Maar de CX-3 had in mijn geval ledig óók 1215 kg. mogen wegen! Ik ben echter zeer tevreden met mijn CX-3, óók als caravantrekker. Uiteindelijk rijd ik maar 10 dagen per jaar met de caravan rond en dan pas ik me wel aan de (iets lichtere) situatie aan!

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Gastenboek

Wet- en regelgeving

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

 

©2024 Caravantrekker