Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mitsubishi Eclipse Cross

Sorteer op:


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Knaus

De ervaring van Willem Hendricksen met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Knaus Sport 420 QD van 1170 kg geplaatst op 08-11-2023:

Al jaren goede ervaring met Mitsubishi als caravantrekker, maar de Eclipse Cross is een topper. In september zo'n 3900 km door Europa gereden met de caravan. Gemiddeld gebruik van 1:10 Km is prima haalbaar. Geen enkele helling is teveel. 18 % hellingen zijn geen enkel probleem. De combinatie is erg stabiel, redelijk zuinig en erg comfortabel. De accu op zo'n 50 % houden ,dus wat spelen met de Charge/Safe knop, en dan is er geen schildpadje te zien.
Kortom de beste Mitsubishi tot nog toe.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Hobby

De ervaring van Arnold Roijmans met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 18-09-2023:

Even 14 dgn naar Frankrijk vanuit Eindhoven. Met een onbekende auto. Zojust een week geleden een Mitsubishi eclipse Cross aangeschaft. Aangereden met de instelling Eco en save mode. Volle acculading en volle benzinetank.
Ben nog nooit met een combinatie met een cruise control op 90 de E25 na luik de helling op gereden. Mijn god wat rijd dat rustig. Was altijd werken met de versnellingsbak. Maar nu geen probleem. Ben er wel achter gekomen dat je de charge mode op tijd moet bij zetten anders krijg je zoals ik bij Bastogne de waarschuwing van "het schildpadje" te zien. Verder zijn we door gereden naar luxemburg waar ik 30 ltr in de tank kon doen. Heb iedere keer rond deze afstand (300 Km) getankt. Kwam de gehele reis uit op 1 :10. Wat ik op zich een mooie verbruik vind gezien de snelheid. Wanneer de auto bij het optrekken boven de 40Kw komt de accu erbij om te leveren. Als je dan zorg dat de accu rond rond 50% bijft met de charge mode dan heb je een goede auto die op z'n tijd onder de 50Km/u met caravan in de elektro stand rijd. Heb wel de regeneratie B op 5 staan als we de helling af gaan. Pure winst dus. Ben er helemaal tevreden mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Burstner

De ervaring van Mark Rietveld met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Burstner Ventana 465 van 1350 kg geplaatst op 05-08-2023:

Net terug van vakantie en 3 weken in Italië en Kroatië geweest. Op de heenweg door Zwitserland en terugweg Oostenrijk gereden. Alle positieve berichten die ik hier heb gekezen, over wat voor een goede trekauto dit is kloppen NIET!!! Het is gewoon een zeer slechte trekauto doordat deze maar 80pk heeft op de motor en 2x 50 op de elekta motors. Met mijn Burstner uit 1998 Ventana Avantgarde van 960 kg en max beladen 1100 kg de bergen oprijden was gewoon waardeloos. Ook lange vlakke stukken rijd het niet prettig. Accu laden 25 minuten 80% en binnen 10 minuten leeg (80% vol is zo'n 35km kunnen rijden maar dit zie je binnen 1 km al op 19 staan) waardoor enkel de motor met 80pk het werk moet doen. In de bergen al helemaal erg waardoor totaal geen power (steeds maar weer het schildpadje) en mag je met heel veel toeren endus geluid in je auto lekker achter een vrachtwagen blijven hangen. Even snel inhalen is er niet meer bij. Door de vele hoge toeren zie je de brandstof dalen en rij je 1:6/7 (2,40 per liter in Duitsland wordt je ook niet blij van). Wil je laden dan moet je je caravan afkoppelen om in het buitenland op een laadplek te staan. Nou lekker 20 minuten laden en dan 10 minuten plezier hebben van je 180 pk en poef weg 180 pk en weer verder met 80 pk. Automatisch bijladen tijdens het rijden doet ie niet omdat de auto dit gewoon niet kan omdat deze steeds alles nodig heeft om maar te kunnen trekken. Laden en dan bewaren voor als je een berg op kan doet ie ook niet want hij gebruik dit toch als ie het nodig heeft en dan is je accu alweer leeg als je die berg opmoet. Had gewoon een auto met 120/130 pk gemaakt en 2x 30/25 elektro motor. Dat is vele malen beter, had je een top auto gehad, kom je niet in problemen, rijd veiliger en kost je minder irritaties. Ik heb deze 3 weken 3600 km gereden en heb deze auto sinds mei dit jaar. Hij rijd zonder caravan echt heerlijk maar noem dit geen caravantrekker aub. Ik was blij dat ik niet met 1500 kg op pad was (want dat zou deze auto mogen trekken) anders had ik nu nog ergens in Zwitserland op een berg gestaan. Ook met een tank van 45 L blijf je steeds naar de pomp rijden. Zeer teleurgesteld dus en helaas moet ik nog voor de aankomende 4 jaar in deze auto rijden. Misschien maar met het vliegtuig op vakantie en m'n caravan in de stalling laten staan.....😭

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Weinsberg

De ervaring van Joop van Blokland met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Weinsberg CaraOne 480 EU van 1310 kg geplaatst op 30-07-2023:

Voor de eerste keer met de Eclipse Cross PHEV op vakantie met de caravan. Omdat we vlak voor ons pensioen staan hebben we de Eclipse Cross begin dit jaar gekocht mede vanwege de 1500 kg trekkracht en de mogelijkheid om te laden en zo tot ± 45 km electrisch te kunnen rijden.
De route was dit jaar Luxemburg, Bodensee, Selb (D) bij de Tjechische grens en Lahntal. Op alle campings hadden we 3 overnachtingen en konden we zo goed ervaren hoe het aankomen en vertrekken op de campings zou bevallen.
In totaal een kleine 3000 km gereden waarbij er geen mogelijkheid was om bijv. bij de camping op te laden. Het brandstofverbruik met de caravan, Weinsberg 480EU met gewicht van 1500 kg, viel niet mee. Het gemiddelde verbruik tijdens deze vakantie was 1:9,3 waarbij er ook trajecten waren waar het verbruik 1:8,2 was. Met brandstofprijzen in Duitsland van tegen de € 2,30 loopt je portemonnee snel leeg. De snelheid die we aanhielden was 92 km per uur (op de teller) De kleine tank van 44 liter noopt tot regelmatig tanken, ik had voor de zekerheid een tankje van 5 ltr meegenomen.
De Eclipse Cross is een zware auto en de trekkracht is zeer goed. De auto heeft geen enkel probleem met de caravan en ook bij invoegen op de autobahn met een kortere invoegstrook is er voldoende power om snel in te voegen. Wat bijzonder is aan deze auto is het feit dat het toerental van de motor geen enkele relatie heeft met het vermogen. De motor is er alleen maar om de rijaccu op te laden en dat is even wennen. Dat betekent dat de motor soms flink aan het werk is terwijl je niet veel vermogen nodig hebt en soms als je veel vermogen nodig hebt doet de motor rustig aan omdat de accu dan al voldoende geladen is.
Tijdens de rit geleerd dat je de capaciteit van de rij accu op ong. 60-70% moet proberen te houden en dan zoveel mogelijk in charge stand rijden. Bijladen van de rijaccu lukt niet altijd omdat zeker als je omhoog rijdt alle stroom naar de elektra motoren gaat.
Op het eerste traject naar Luxemburg was ik daar nog niet achter en bij het omhoog rijden bij Verviers was de rijaccu leeg. Op het scherm verscheen toe het berucht schildpadje. Deze kwam echter maar tot 2 streepjes en verdween toen weer. Even schrikken dus. Daarna er altijd voor gezorgd dat de rijaccu niet leeg gereden wordt. Ik heb het schildpadje ook niet meer gezien..
Op de camping is het zeer fijn om dan alleen electrisch te rijden. Ook is het fijn dat je met behulp van de camera de kogel precies onder de koppeling kan rijden.
Conclusie is dat de Eclipse een betrouwbare caravantrekker is, je hebt niet echt in de gaten dat er een caravan achter hangt.
Plus: betrouwbaar, veel vermogen, sterk, lekker rijdend, electrisch op camping en in de stad
Min: hoog verbruik, kleine tank

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Kip

De ervaring van Fetse met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Kip van 1330 kg geplaatst op 25-04-2023:

De accu van de Eclipse Cross is met caravan vanzelfsprekend heel snel leeg. Bij ons al na 20 kilometer hybride rijden. Dus je moet er geen rekening mee houden dat je veel elektrisch rijdt als je een langere rit maakt.

Vooral bergop (bijvoorbeeld de 4 procent-hellingen op de Franse snelwegen) ga je in zeer rap tempo omhoog door de ondersteuning van de elektrische motor die altijd een beetje accuvermogen houdt voor dit soort werk. Je haalt alle andere auto-caravancombinaties met gemak in omdat de snelheid constant blijft. Als je een benzineauto gewend bent (in ons geval Outlander 2.0) is dat echt een openbaring want dan zak je toch vaak terug in snelheid.

Door het trekken van de caravan wordt er echter nauwelijks elektriciteit opgewekt waardoor het verbruik wel aanzienlijk is. In ons geval ook hoger dan bij de Outlander. Een rit naar het zuiden met dus enkele hellingen komt uit op 1:7, met een gps-gemeten snelheid van 92 km/h. Vermoedelijk gaat het verbruik wel wat (of misschien wel flink?) omlaag als je rond de 85 km/u gaat rijden. Gecombineerd met een relatief kleine tank moet je wel regelmatig stoppen voor een tankbeurt. In ons geval rond de 250 km.

Op 1 langere helling in de Ardennen gaf de auto aan dat de accu bijna op was en de elektrische ondersteuning op het punt stond het bijspringen te staken, maar dat is net niet gebeurd. Enige gevolg is dan dat je inderdaad wat terugvalt in snelheid, maar dat is ook wel te overkomen.

Ondanks het relatief hoge verbruik zijn wij mede door de goede prestaties op de weg zeer tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Kip

De ervaring van Camille met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Kip Sky Line 47 TDB Travel van 1270 kg geplaatst op 16-02-2023:

Op de dissel gaan twee elektrische fietsen mee. We hebben het aflopen 2 jaar 8 maanden met de caravan in zuid Europa rondgetrokken en tientallen campings bezocht. Het is comfortabel rijden.
Je merkt dat het een zware auto is en voelt stabiel aan.
Ik rij maximaal 350km per dag met de limiter op 86 (echte) km per uur. Op rijdagen vertrek ik zo veel mogelijk met een volle accu en in de charge mode. In de loop van de dag zakt het laadniveau dan langzaam maar was meestal voldoende voor de hele rit. Het is prettig om altijd wat lading in de accu te hebben voor vlot optrekken. Als de accu leeg is gaat de benzine motor veel toeren maken en alles gaat langzamer, maar je komt er wel. Één keer vertrok ik met een vrijwel lege accu. Direct bij de eerste benzinepomp (aan de route du Soleil) aan de snellader gehangen. Na een kop koffie zat er genoeg in de accu om de rest van de dag vlot te rijden. In de Pyreneeën een pasweg van 14% gereden. Geen probleem, ging vlot in normal mode, nog vermogen over.
In zuid Europa zijn veel onhandige snellaad stations en moet je loskoppelen.
Op heel veel plekken kun je normaal bijladen. Soms gratis. De ANWB laadpas werkte altijd.
Het verbruik bij de combinatie op alleen benzine is ongeveer 10 liter per 100km , solo in eco mode met limiter op 100km/u is het volgens de verbruiksmeter tussen de 4 en 5 liter per 100km . Laden met de snellader was overal duurder dan rijden op benzine.
De 4WD werkt goed op nat gras en gravel.
Het is een comfortabele combinatie als je geen haast hebt.
Als je met de combinatie 100 km/uur wilt rijden gaat dat prima, maar de accu gaat snel leeg.
Dus bij lange dag etappes met 100 km/uur is het snelladen bij de pauzes.
Tot nu toe met de auto geen enkel mankement gehad.
Bij deze combinatie moet je wel rijbewijs BE hebben..

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Dethleffs

De ervaring van Wiel Pelzer met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Dethleffs Camper 470 FR van 1344 kg geplaatst op 25-10-2022:

Heel tevreden over deze combinatie, die ik in 2021 en 2022 heb gereden. Geen problemen in de bergen. Fernpass en Brenner. De auto kan ik doorgaans op 2000 rpm houden in de 4e versnelling. Ook het benzineverbruik stemt tevreden. De caravan heeft ATC, waardoor er extra stabiliteit is. Het gewicht van de belading verdeel ik over auto en caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Hobby

De ervaring van Hans Kolenbrander met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Hobby Excellent 455 UF van 1335 kg geplaatst op 18-09-2022:

Sinds eind september 2021 zijn wij in het bezit van een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.
Voor ons was dat enorm wennen: vier wiel aandrijving, automaat en hybride met stekker. Na 40 jaar een “gewone” benzineauto een enorme uitdaging!
Het afgelopen jaar zijn we tweemaal met de caravan in Nederland op vakantie geweest. Geen erg lange ritten, dus dat was geen goede test om te kijken hoe de auto het deed in combinatie met een beladen caravan van 1500 kg. Onze vaststelling was alleen dat het prima reed.
De uitdaging kwam afgelopen zomer. Wij zij twee maanden weg geweest. Gekampeerd in Oostenrijk en Italië. Met de caravan aan de haak hebben we in totaal 2600 km gereden. Met de auto solo was dat 1500 km. Vanuit het westen des lands via Koblenz en Ulm over de Fernpass naar Innsbruck. Daarvandaan via de Brennerautobahn naar Bolzano. Toen via alleen B-wegen naar Graz. En tenslotte via Regensburg, Frankfurt en Koblenz weer naar huis.
Al snel werd ons duidelijk dat we met de nieuwe auto een prima koop hadden gedaan.
Om het verbruik in verschillende situaties goed op het netvlies te krijgen, hebben we na elke rit met de caravan direct afgetankt. Onze gemiddelde snelheid met de caravan was tussen de 80 en 90 km.
De eerste twee ritten van huis naar Zuid-Duitsland hebben we de auto zelf alles laten doen. Dus gereden in de normaal modus met de regeneratie op B2. We vertrokken met een volle accu, maar op de overnachtingscampings was geen mogelijkheid om te laden. Dus we begonnen met een lege accu. In beide gevallen tankten we af op 1:10.
En toen de uitdaging van de Fernpass. Zagen we best wel tegenop, want hoe zou de combinatie het doen? Wel: voortreffelijk. De auto had er totaal geen moeite mee. De benzinemotor moest natuurlijk veel bijspringen, maar het ging prima. Geen enkel moment verscheen het beruchte schildpadje. Ook het optrekken vanuit stilstand gaf geen enkel probleem. Op deze rit hebben we de auto het niet zelf laten doen. Gekozen voor de normaal modus en de chargestand totdat de accu halfvol was. Daarna de chargestand uit tot de accu nog een kwart vermogen had en dan de chargestand weer aan tot halfvol, enz. De save stand hebben we niet gebruikt omdat deze de laatste stand van de accu bijhoudt. Gebruik je echter meer stroom dan je bijlaadt, dan onthoudt hij weer die laatste stand. Regenereren wekte veel stroom op. Gekozen om helling op de B2 stand te gebruiken en helling af de B5.
Aftanken na deze rit liet een verbruik zien van 1:10,5
Na afloop van de vakantie konden we vaststellen dat het gemiddelde verbruik met caravan 1:11 was en solo 1:16. Met de auto solo hebben we diverse passen gereden, o.a. de Passo di Sella bij Bolzano.
Met caravan en solo auto is steeds gekozen voor de normaal modus en chargestand en gespeeld met B2 en B5. We hebben driemaal gebruik gemaakt van een laadpaal. Maar omdat die nogal dun gezaaid zijn in Oostenrijk en Italië, hebben we er verder ook geen moeite meer voor gedaan. Bovendien lagen de laadtarieven daar wel erg hoog.
Al met al een fantastische auto waar we heel tevreden over zijn. Daardoor hadden we ook een heerlijke vakantie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Eriba

De ervaring van Onno Slinger met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Eriba van 1500 kg geplaatst op 02-06-2022:

Zeer tevreden over deze Cross, voorheen twee keer een Outlander gehad, maar dit is een ander verhaal.met name de motor met turbo. De auto doet het zeer gemakkelijk met een caravan van 1600kg, zelfs rij ik stukken in de 8ste versnelling! Had gehoopt op de nieuwe Cross plugin, maar die mag jammergenoeg maar 1500gr trekken! Hier nu in Kroatië wacht ik al op de terug reis met veel plezier!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Dethleffs

De ervaring van Jeroen met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Dethleffs c-joy 460 LE van 1122 kg geplaatst op 18-03-2022:

De eclipse cross voldoet zeer goed voor onze dethleffs 460 (1350kg). Ook in hooggebergten geeft de combi geen krimp.

Er is altijd vermogen, koppel en versnelling beschikbaar

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Weinsberg

De ervaring van Ron de Lange met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 pk/138, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Weinsberg CaraOne 480 EU van 1280 kg geplaatst op 28-09-2021:

Na 4 jaar lang Fiat (ducato) ellende met onze moderne camper (bj 2012) voor onze kiezen te hebben gekregen, deze na de laatste reparatie verkocht en een nieuwe Eclipse Cross PHEV kunnen kopen. Enkele weken daarna een redeijk recente Weinsberg caravan aangeschaft.
Totaal geen ervaring met hybride rijden, hadden hiervoor een skoda fabia TSI DSG. Ook caravannen was al weer 23 jaar geleden dus hebben ons wel weer even ingelezen 😁.
Al met al nog niet heel veel kilometers ervaring, maar voldoende om hier te posten.
Na 1 weekend proef kamperen om aan caravan en auto te wennen gingen we dit najaar naar de drome en de ardeche. Kon ik solo net aan heen en weer (48 km) naar het werk alleen elektrisch, met de caravan er achter maximaal 20 km. Maar zodra het snelheidspedaal dieper ingedrukt wordt zal de motor bijkomen om aan de extra gewenste electriciteit te voldoen.
De auto vindt ik gewoon geweldig; super stil, ruim en meer dan voldoende kracht.
De caravan, met 1500 kg as, weegt volbepakt ca 1270 kg en de kogeldruk regel ik af op 70 a 75 kg.
De snelheid hield ik op ca 95 km/h, en dit houd hij ook de steilste (snelweg) klim goed vol.
En ja, bij snelle acceleratie en lange steile hellingen hoor je in de verte de motor/generator loeien, maar zeker niet storend, zeker als je zo meer dan gemiddeld met het verkeer mee kan.
In eerste instantie de auto alles zelf laten regelen en toen een aantal keer (bijna boven) de aftellende blokjes in beeld gekregen voordat vermogen teruggeschroefd zou worden (schildpadje?). Dat laatste heb ik dus nog net niet meegemaakt, maar vanaf die tijd schakel ik als de accu nog ruim voldoende vol aan geeft wel naar de safe of charge stand zodat de brandstofmotor zijn deel al eerder doet. In charge stand wordt de accu weer verder gevuld als de motor/generator wat over heeft en de electronica dit ook vind maar zeker bij file rijden…
Ook doet de regeneratie de accu weer opvullen, maar helaas minder dan solo omdat de caravan vaak ook mee gaat remmen.
Het brandstofverbruik was 12,7 L/100 km (1:7,8) waarbij er alleen aan begin van de rit gestekkerd is. We hebben telkens zo rond de 300 km het brandstoftankje volgegooid en rust genomen. Snelladen had gekund, maar is imo minimaal net zo duur, dus niet gedaan. Volgens de gegevens kost het ook 3l brandstof om accu van 0 naar vol te laden. Accu op 0 dan zit er nog 3 a 4 KW in zodat op camping en in dorpjes altijd nog puur elektrisch gereden wordt.
De stabiliteit van de combinatie is vooralsnog prima, caravanspiegels zijn lastig te stellen (en na af en weer opbouwen telkens weer iets anders) maar gelukkig geven de Mitsubishi spiegels 95% van het beeld

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Kip

De ervaring van Jan Immink met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2017 - 2021) en een Kip van 1455 kg geplaatst op 29-09-2020:

De mitsubishi eclipse cross rijdt vlot en stabiel met de Kip greyline 47. Ook bij 90 km heuvel af geen onbalans of problemen, de combi voelt prima aan. Wel heeft de automaat de neiging om te snel in 8e versnelling te gaan, ik mis een 'trekstand' schakelprogramma. Verbruik ligt rond de 1 : 10 en soms wat slechter dan dat. Voordeel van hoog koppel bij lage toeren is dat het rustig blijft in de auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Fendt

De ervaring van Jan van Oorschot met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1498 kg geplaatst op 03-08-2020:

Met caravan naar Spanje geweest.
Fietsen op de dissel,totaal gewicht caravan 1550 kg
De auto beladen tot 1850 kg
Dit alles als prettig ervaren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Fendt

De ervaring van Jan van Oorschot met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (163 pk/120, Kw bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1498 kg geplaatst op 02-08-2020:

Ben zeer tevreden over mijn eclips cross.

Super auto ,motorische prestaties uitstekend. 1.5 turbo 165 pk koppel 250 nm


Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Kip

De ervaring van Camille met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2017 - 2021) en een Kip Sky-line Special 47 TDB van 1300 kg geplaatst op 20-05-2019:

Het gaat om de eenvoudigste uitvoering van de Eclipse, de Pure met CVT. Op de dissel gaan 2 elektrische fietsen mee.
Ik vind deze auto met de Kip caravan een comfortabele combinatie. De Eclipse heeft weinig moeite met de caravan, het rijdt vlot, stuurt goed, is stil en heeft prettige hoge zit.
Een lange rit met deze combinatie is voor mij minder vermoeiend dan met een lage handgeschakelde auto.
We hebben een tocht van 2 maanden gemaakt via België en de Franse Alpen naar de Middellandse zee, verder langs de kust, Spanje in, stukje Pyreneeën en terug naar huis.
De hellingen bij Luik kun je met 80 km/u omhoog rijden. Verder ook alle hellingen op de snelwegen kunnen met 80 km/u. Ook de E712 ten Z van Grenoble gaat vlot.
Stuurt goed en dat blijft goed bij hoge snelheid. Niet één keer nijging tot slingeren.
Een aantal keren reed ik harder dan mijn bedoeling was. De motor bromt rustig 1800 toeren, aan het stuur merk je niks, maar je gaat soms ongemerkt steeds sneller, oei 120 km/u ..
Zijwind gevoeligheid en zuiging van passerende vracht auto’s zijn minimaal. Bokt soms even.
De CVT doet wat ik wil dat hij moet doen. De koppel omvormer zorgt er bij steile hellingen en rare opstapjes voor dat je gewoon kunt wegrijden. De motor kan niet afslaan en koppeling kan niet stinken, maar remmen op de motor valt tegen.
Benzine verbruik met caravan tussen 11 en 13 liter per 100 km, zonder caravan bij toeristisch gebruik 7 liter.
Ondanks de balk in de achterruit is er toch voldoende zicht op het achteropkomende verkeer.
Het uitzicht schuin rechts naar achteren is lastig. De hoeveelheid licht van de halogeen koplampen valt mij tegen. Bij het koppelen is de kogel van de trekhaak op de achteruitrijcamera te zien.
Navigatie werkt via Android Auto. Ik gebruik Waze, maar Maps kan ook.
De software van Android Auto voor de Eclipse is nu nog niet uit ontwikkeld. Er is een beta versie beschikbaar. Het werkt, maar er valt nog heel wat te verbeteren.
Als ik de Eclips vergelijk met mijn vorige auto, een 2 liter 150 pk Subaru, valt mij op:
De Eclipse heeft duidelijk meer vermogen, gaat veel vlotter hellingen op en gebruikt 1.5 l/100 km minder benzine. De Eclipse stuurt beter bij 85 km/u en veel beter bij hogere snelheden. Subaru maakt meer lawaai en heeft meer last van zijwind, maar heeft beter uitzicht naar achter en ik mis de AWD van de Subaru.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Burstner

De ervaring van Albert met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2017 - 2021) en een Burstner Averso 420 TS van 1250 kg geplaatst op 01-07-2018:

Recent terug van 1e caravanrit met deze auto, 1e keer dat ik met automaat en caravan heb gereden, combinatie is (te) snel en zeer stabiel, geen enkele keer spannende of moeilijke momenten gehad, zelfs niet toen we een omleiding over een bergpas moesten rijden, de cvt schakelt berg op perfect, ook het rangeren op de camping gaat erg gemakkelijk, geen gepruts met stinkende koppelingen, automaat lost dit super op!

Enigste “nadeel” is dat je op de vlakke weg de cvt handmatig max. In de 7e of 6e versnelling moet houden, aangezien er altijd zo snel mogelijk word opgeschakeld naar de hoogste versnelling, ik had dit eerst niet goed door, waardoor brandstof verbruik op 1e stuk schrikbarend was, later viel me in dat ik met de handschakel auto's ook zelden in de hoogste versnelling reed (resp 5 of 6), dus achter af logisch, na aanpassing zakte het brandstof verbruik naar acceptabelere waarden.

Overigens is onze caravan 950 kg leeg, en max. 1200 kg geladen, in afwijking van de gegevens op deze site, maximaal trekgewicht van de auto is 1600 kg, dus er is overcapaciteit genoeg, wat misschien deels ook het comfortabele rijden verklaart, alhoewel de moderne benzine turbo motoren bijna net zo goed “trekken”als een diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mitsubishi Eclipse Cross.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Knaus

De ervaring van Miguel Gaspar met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2017-2021) en een Knaus Azur 450 FU van n.b. kg geplaatst op 01-07-2018:

It´s a good reliable car for towing.
I've spend 1 tank of ga for a 400km journey with a mix of highway, mountain road in portugal and north of spain.
not a speedy car but extremely confortable and do well the job with a knaus 450fu azur 2006 1100kg.
Better than my ex-freelander Di, I do miss sometimes the 4wd


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Donatie

 

©2024 Caravantrekker