Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Opel Insignia

Sorteer op:


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Adria

De ervaring van Erik Maarsingh met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2014 - 2017) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 19-12-2023:

Prima combinatie om mee te rijden. Heb de Adria Action 391PD met een maximaal gewicht van 1300kg (verhoogd).
Trekkracht is prima, ook op hellingen.
Nooit last gehad van slingeren. Rij meestal 110-115 km/uur met de combinatie (waar dat mag).

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Adria

De ervaring van Erik Maarsingh met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2014 - 2017) en een Adria Action 391 PD van 1230 kg geplaatst op 14-10-2022:

Heb een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex en een Adra Action 361PD caravan. Verbruik gemiddeld naar Spanje (via de Pyreneeën): 1 op 12. Snelheid in Frankrijk: op snelweg 110 km/uur.
Hele prettige combinatie. Je voelt bij niet dat er een caravan achter de auto hangt. Geen enkele keer last van slingeren gehad, ook niet bij passeren van vrachtauto's.
Heb inmiddels de Adria Action 391PD gekocht en hoop en verwacht dat deze combi dezelfde eigenschappen heeft.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 Turbo met een Burstner

De ervaring van RENÉ SUYKERBUYK met een Opel Insignia 1.6 Turbo (200 pk/147, Kw bouwperiode: juni 2018 - 2020) en een Burstner Belcanto 460 TS van 1330 kg geplaatst op 19-01-2022:

Heb de INSIGNIA nieuw gekocht en toen gelijk aangegeven dat het aanhang gewicht geremd niet klopte er stond 1450 kg. En dat klopte het moest 1600 kg zijn ivm de turbo en de 200 pk moter en dat is toen ook op het kenteken veranderd

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Hobby

De ervaring van jur met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2014 - 2017) en een Hobby van 1250 kg geplaatst op 21-10-2020:

Na jaren met een verschillende auto/boottrailer combinaties op pad geweest te zijn nu voor het eerst met een caravan op stap. Toch wat anders met name het zicht.
Qua rijden met deze combinatie wordt snel saai. De auto merkt nauwelijks dat er wat achter hangt en spoort prima.
Met vertrouwen volgende zomer naar het buitenland

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Beyerland

De ervaring van Arnold met een Opel Insignia 2.0 CDTi (170 pk/125, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Beyerland Quartz 490 van 1345 kg geplaatst op 24-08-2020:

we zijn met een Opel Insignia Grand Sport 2.0 170pk diesel en een Beyerland Quartz 490 FB caravan naar ZuidFrankrijk gereden.

Hoewel caravantrekker.nl berekend had dat de caravan in beladen toestand bij hogere snelheden minder stabiel zou kunnen zijn, ivm de gewichtsverhoudingen hebben wij geen enkel probleem ondervonden. Wel hebben we de verdeling aangepast en zoveel mogelijk zware spullen in de kofferbak vervoerd. Maar dan waren snelheden tot 115km volkomen verantwoord op de franse snelwegen. Al met al een prima combinatie om te rijden. Ook bergopwaarts een zeer sterke auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Wilk

De ervaring van Bert Van helden met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Wilk Vida 490 KM van 1440 kg geplaatst op 08-04-2020:

Geweldige auto met caravan en verbruik bij 95 km 1op 11 top

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 T 4x4 met een Fendt

De ervaring van Mdevugt met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 T 4x4 (250 pk/184, Kw bouwperiode: juli 2011 - 2017) en een Fendt van 1450 kg geplaatst op 23-02-2020:

Fijne combinatie ga er voor de 5e keer mee naar Kroatië
Het verbruik gemiddeld 12l op100km
Ik rijdt behoorlijk door over de snelweg

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Sprite

De ervaring van Maurice met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: december 2008 - 2017) en een Sprite Cruzer 480 SR van 1500 kg geplaatst op 12-06-2019:

De Insignia Sport tourer (2016, 70.000km) heeft eigenlijk 169pk en 400nm. Afgelopen week teruggekomen van 3 weken Italië.
Aichelberg, Brennerpas en Fernpass geen enkel probleem. Vrachtwagens inhalen bergop en doortrekken naar >100km/h op z'n sloffen.
AdBlue verbruik wel veel hoger, zo'n 5L op 1500km ipv 5L op 6000km.
Diesel verbruik zo'n 9L/100km.
Na zo'n 1000km met de caravan (1500kg) motormanagement storing, NOx sensor storing. Na enkele ritten zonder caravan verdwijnt de storing, en na 1 week nog steeds weg. Nieuwe sensor schijnt zo'n €600 te kosten.
Inmiddels weer enkele maanden later, nog een korte trip (+/- 300km) met de caravan binnen NL gemaakt. De genoemde storing komt vrij snel weer boven, maar verdwijnt ook weer na zo'n 3 ritjes zonder caravan van +/- 50km.
In de tussentijd ook nog een kapotte hogedruk brandstofpomp en als gevolg hiervan 2 kapotte verstuivers gehad. Totale kosten zouden zo'n €1800 zijn. Gelukkig 60% coulance van Opel gekregen, maar moest alsnog zo'n €750 betalen.
Afgelopen najaar de NOx sensor uit de uitlaat geschroefd nadat de storing niet vanzelf verdween. Zag er brandschoon uit, geen roet. Wel een klein pluisje in 1 vd gaatjes. Goed gereinigd met remmenreiniger en drooggeblazen met perslucht en weer ingebouwd. Sinds die tijd geen storingen meer gehad. Klusje van 15 min.
18-05-2020
Ongeveer 1 jaar later krijg ik weer de storing van de NOx sensor. Helaas helpt het niet meer om hem te reinigen. Een losse sensor zonder kastje kost €160,- en moet je eraan solderen. Een originele complete sensor met kastje kost zo'n €240,- op Ebay. Ik ga voor die laatste.
Update 27-01-2021
Het (zelf) vervangen van de NOX sensor heeft goed gewerkt. Nog steeds storingsvrij.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T aut. met een Dethleffs

De ervaring van Rob met een Opel Insignia 1.6 T aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: juni 2013 - 2017) en een Dethleffs Nomad 510 ER van 1470 kg geplaatst op 04-08-2017:

Dit jaar mijn Estereltopvolume 39 CD vouwcaravan verkocht en een gewone caravan gekocht. Het is een Dethleffs Nomad 510 RE geworden en meteen laten volhangen met alles wat ik er op wilde hebben aan luxe. Caravan laten wegen bij aflevering en kom nu uit op 1440 kg. Heb er een zwaardere as onder laten leggen 1800 kg en hem op kenteken laten zetten voor 1700 kg. Mijn Skoda Octavia mocht hem zelfs leeg niet meer trekken dus een andere auto was ook nodig en dat is een Opel Insignia 1.6 T automaat geworden. Het was een gok maar die prima uitgevallen. De auto trekt de caravan prima, op een helling zonder de automaat met de hand te hoeven bedienen maar ook uit een modderbad in Polen dat de naam camping mocht dragen. We beladen de caravan tot ongeveer 1620 kg en dan rijdt ik er niet harder mee dan 90 km/u. De zware dingen komen natuurlijk in de auto. Heb wel eens ongemerkt 110 gereden, ging prima maar ik voel me er niet veilig bij. En je bent op vakantie dus waarom risico nemen. De auto heeft een trailor assist systeem die slinger bewegingen tegen te gaan, de caravan een antisliger koppeling en een electronisch antislinger systeem ATC, genoeg zekerheid ga ik vanuit. Kwalitatief zijn auto en caravan aanraders. De auto is wel erg zwaar maar voor een caravantrekker juist een voordeel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 T 4x4 aut. met een Knaus

De ervaring van Leo met een Opel Insignia 2.0 T 4x4 aut. (250 pk/184, Kw bouwperiode: juli 2011 - 2017) en een Knaus Sport 500 UF van 1473 kg geplaatst op 10-06-2017:

Zeer goede combinatie, die echter enorme dorst heeft. Op cruise control naar Z-Frankrijk gemiddeld 100 km/p/u 1 op 5,5

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Beyerland

De ervaring van Bart met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (120 pk/88, Kw bouwperiode: januari 2014 - 2017) en een Beyerland Vitesse 450 FB van 1280 kg geplaatst op 30-05-2017:

Op het moment van schrijven zijn wij met deze combinatie in Italie.
Na 3 jaar op pad te zijn geweest met een Golf plus 1.9 TDI, de overstap gemaakt naar de Opel Insiginia, vanwege zijn goede recensies. Op 18-05-2017 zijn wij met deze combinatie op pad gegaan.
Het eerste wat op viel is de souplesse in trekkracht.
Zeker een verbetering ten opzichte van de Golf, maar :
Waar de Beyerland als een blok achter de Golf lag, vind ik dat de caravan achter de insignia wat zenuwachtig reageert (kogeldruk van 85 kg zowel bij Golf als bij Insignia.
Met name als je wordt ingehaald door een touringcar of vrachtwagen, voel je heel duidelijk de zuiging, waar ik met de Golf totaal geen last van had.
Belading is bij ons nooit anders. Caravan staat gebruiksklaar voor vertrek en alles ligt op dezelfde plaats. Na de vakantie laat ik hulpveren plaatsen.
In september gaan we weer op pad, dus laat hier weten of dit een verbetering is geweest.
Verbruik, waar de meeste mensen het hier over hebben vind ik zelf minder interessant..
De veiligheid / prestaties als caravantrekker hecht ik veel meer waarde aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Fendt

De ervaring van Frans van Berkel met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2011 - 2017) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1380 kg geplaatst op 12-01-2016:

6 jaar ervaring met de Opel Insignia en 8 jaar ervaring met de Fendt
Verbruik gemiddeld in een vakantie naar Kroatie 1:10

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Knaus

De ervaring van J. Everse met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2011 - 2017) en een Knaus Sport 500 FU van 1300 kg geplaatst op 18-08-2015:

Perfecte combinatie. Vermogen in overvloed, vaak op cruise control rijden anders rij je zo te hard. De Brennerpas op rijden is geen enkele probleem, in 4e versnelling gaat prima. Verbruik is ongeveer 1 op 10.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T met een Kip

De ervaring van dirk met een Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T (170 pk/125, Kw bouwperiode: juni 2013 - 2017) en een Kip Grey Line 53 TEB Travel van 1540 kg geplaatst op 24-07-2015:

Insignia 1.6 met 170 pk ( met vernieuwde turbo motor 2014) en KIP GRY LINE 53 TDB. Moeiteloos trekken. wel trekhaak met elektronische stabilisatie. Advies; max 85 km p.u. veilig en comfortabel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Hobby

De ervaring van Rob Versluis met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2014 - 2017) en een Hobby Exclusive 540 UL van 1500 kg geplaatst op 29-08-2014:

prettige combinatie met een goede stabiliteit. verbruik met een hobby 540 UL 2002 excellent easy ca. 1 op 9. dit is aanzienlijk meer dan de 1 op 20 die je normaal met deze auto kan halen. je moet wel regelmatig schakelen en de auto op toeren houden. mee naar Oostenrijk geweest.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Beyerland

De ervaring van Wim Wanetie met een Opel Insignia 1.6 T (170 pk/125, Kw bouwperiode: juni 2013 - 2017) en een Beyerland Quartz 470 TF van 1375 kg geplaatst op 15-07-2014:

Ik heb sinds 5 maanden de Opel Insignia. Na 5 vakantietripjes heb je nauwelijks het gevoel een beladen Beyerland Quart 470 fb ( gewicht tussen de 1.400 - 1.500 kg (Max.) brandstof iets van 1 ltr voor 8,5 kilometer. Stabiliteit is prima.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een LMC

De ervaring van Eric Ausema met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118, Kw bouwperiode: september 2009 - 2017) en een LMC Musica 470 D van 1500 kg geplaatst op 13-07-2014:

Prima combinatie, caravan net opgehaald bij dealer en de volgende dag met volle bepakking (1500KG) gaan rijden. Gaat prima. De ATC op de caravan werkt denk ik ook goed want ik voel er niets van en de caravan ligt erg strak achter de auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T met een Eifelland

De ervaring van RS met een Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: mei 2009 - juni 2013) en een Eifelland Holiday 520 TM van 1505 kg geplaatst op 27-06-2014:

Ook ik heb de Insignia Sports Tourer 1.6T gekozen vanwege het hoge trekgewicht. Bij mij is hij zeer goed bevallen. Uitstekende prestaties. Mijn vorge auto was een Opel Vectra 2.2 direct welke ook 1600 mocht trekken. Maar de Insignia is een klasse beter, waar de vectra ( bij dezelfde belading ) toch wat sneller de neiging had om rond de 95 km/u te slingeren heeft de Insignia dat meet 110+ nog niet eens. Ik denk dat het onderstel van de Insignia gewoon wat strakker en stugger is.
Enige puntje van kritiek is dat wegrijden in de 1 wat gas geven vereist, maar eenmaal op toeren is het ideaal rijden. En dat de combinatie wat meer verbruikt is ook wel normaal. Zoek maar eens een vergelijkbare auto met 1500 kg erachter die zuiniger is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T met een Wilk

De ervaring van Albert met een Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T (170 pk/125, Kw bouwperiode: juni 2013 - 2017) en een Wilk S4-490 HTD van 1468 kg geplaatst op 22-05-2014:

Zeer sterke trekker m.b.t de wilk. Op de vlakke weg is optrekken een peuleschil. Je hoort dan wel de tank kolken door de turbo. In de bergen ook geen probleem. Brandstof verbruik wel aanzienlijk. Terug vanuit Spanje over de brug bij milau bijna 1op 5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Dethleffs

De ervaring van Ruys L. met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (131 pk/96, Kw bouwperiode: december 2008 - 2017) en een Dethleffs Camper 395 HK van 1300 kg geplaatst op 07-02-2014:

Zeer tevreden over de combinatie. Met een automaat rijden is natuurlijk een grote luxe, geen geschakel onderweg.
Mijn normaal verbruik is 6,6 l/100km en met de caravan ongeveer een 9.8 l/100km, wat ik toch niet overdreven vind.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 T aut. met een Knaus

De ervaring van Jan van Vijven met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 T aut. (220 pk/162, Kw bouwperiode: mei 2009 - 2017) en een Knaus Sport 500 FU van 1500 kg geplaatst op 26-08-2013:

Deze combi rijd geweldig, ook in de bergen.
Ik rij meestal 120 km op de teller, het verbruik is dan 1 op 5 gemiddeld. dat verbruik is volledig eigen schuld, ik mag ook graag snel optrekken. 1 op 8 is bij 90 p/u haalbaar.
Solo rij ik 1 op 10 dus ook niet echt zuinig.
Kogeldruk op 90 kilo, zware spullen op de as of in de auto, en je rijd met een rustige en stabiele combi.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Kip

De ervaring van J.A. Kamp met een Opel Insignia 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: maart 2009 - juni 2013) en een Kip Isa White 47 TEB van 1350 kg geplaatst op 29-10-2012:

De auto laten tunen. Voordeel is vooral dat de turbo eerder zijn werk doet (bij 2000 toeren) en de koppel hoger komt te liggen, waardoor wegtrekken op een helling veel makkelijker gaat. Naar Spanje geweest over het centraal massief. De auto prima gedaan (één keer slechts in de derde versnelling gereden)! Op het vlakke gedeelte gemakkelijkk in de zesde versnelling kunnen rijden; zelfs bij kleine hellingen in 6 laten staan.
Verbruik ongeveer 1 op 7, ook dat is niet ongunstig voor een dergelijke combinatie.
Ook wat betreft trekkracht is de auto veel beter, dan voor de tuning.
De stabiliteit van auto en caravan was uitstekend, zelfs met één fiets achterop (daarvoor is bewust gekozen). Doordat de Kip zeer goed is afgeveerd is hij ook erg stabiel.
Solo rijdt de auto ongeveer 1 op 14, waarbij aangetekend wordt, dat ik veel lange afstanden rijd en me bewust aan de voorgeschreven snelheden houd.
Ben na de tuning zeer tevreden!!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T met een Hobby

De ervaring van Géon met een Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: mei 2009 - juni 2013) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 13-08-2012:

Ik heb mijn Opel Insignia Sporttourer 1.6T gekozen vanwege het trekgewicht van 1700kg.
Mijn ervaring is minder positief als mijn voorgaande schrijvers. De combinatie begint boven 95km/h snel te slingeren (ondanks zeer net beladen van caravan en 100kg op de kogel). Verder heb ik reservewiel, gasflessen en 2 volle koelkasten in de auto geladen.
Trekvermogen is voldoende en de Insignia is redelijk schakellui te rijden met uitzondering van heuvels kunnen de meeste kilometers in de 6e versnelling worden afgelegt. Komt er een heuvel in zicht terug schakelen naar 4e versnelling en de snelheid kan goed vastgehouden worden. Verbruik 14,8L / 100km = 1:6,7 of 500km op een volle tank bezine. Normaal haal ik 1:11

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Hobby

De ervaring van Maikel met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2011 - 2017) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1368 kg geplaatst op 09-08-2012:

Prima combinatie, rij nu bijna 2 jaar met deze auto en zijn 3x op vakantie geweest in Frankrijk en Italie. Genoeg vermogen op de vlakke wegen maar ook in de bergen is het prettig rijden.
1x een probleem gehad op een camping in Frankrijk om vanuit stilstand een vrij steile helling te beklimmen. Hier sloeg de auto steeds af en om problemen te voorkomen is de caravan afgekoppeld en met een tractor omhoog getrokken. Ik kan verder alleen maar zeggen, een aanrader.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi met een Burstner

De ervaring van H. v.d. Staten met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi (131 pk/96, Kw bouwperiode: mei 2009 - 2017) en een Burstner Belcanto 435 van 1200 kg geplaatst op 09-08-2012:

Prima combinatie om mee te rijden. Zeer stabiel en en snelheden tot 110 KM\uur zijn geen probleem. Moet oppassen dat je niet te hard gaat rijden door vermogen van de auto. Bij 100KM\uur en een rit naar Italie ligt het brandstof verbruik net onder 1 op 11. Normaal verbruik ligt tussen 1 op 17 en 1 op 18. De auto kan makkelijk een zwaardere caravan aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Hobby

De ervaring van Jaap van Dorsten met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118, Kw bouwperiode: december 2008 - 2017) en een Hobby Excellent 495 UL van 1474 kg geplaatst op 01-04-2012:

Wij rijden nu voor de eerste keer met een Opel Insignia 118kw met 160 pk diesel daar achter hangt een Hobby caravan n.l. de Eccellent 495 UL .
Het is de eerste keer dat wij nu 300 km hebben gereden met deze auto er voor en wij moeten zeggen het gaat super, uitkijken dat je niet te hard rijdt met deze combinatie.
Wij caravannen al meer dan dertig jaar met veel verschillende auto's maar dit is de sterkste die wij ooit hebben gehad.
Over enkele weken gaan wij naar Zuid-Frankrijk en dan zal ik hierna ook weer onze ervaringen weer geven.

Het is een geweldige trekkker en redelijk zuinig met de dieselolie, ik weet nog niet precies wat het gebruik is van deze auto maar ik schat 1-10 ongeveer.
Inmiddels hebben wij 12000 km gereden met de Opel Insignia met de caravan er achter en zijn nog steeds zeer tevreden over de trekkracht en ook het vast liggen op de weg.
Ook met de hoogtes die wij gemaakt hebben geen probleem.
Het verbruik valt mee tussen de 10 en 12 km per liter.
wij zijn blij met deze Opel, wel moet ik uitkijken dat ik niet te hard rij.
Ik zet hem op 90 km anders ga ik te snel.
Dit was het wel voor nu. In februari a.s. gaan wij weer met de ACSI naar Spanje, 45 dagen dus dan moet de Insignia het weer goed doen.
13Maart 2013
Wij zitten nu weer in spanje in Benicassim en hebben een hele reis achter de rug met de Opel Insignia diesel en de Hobby caravan 495 ul het is prima gegaan zonder problemen, de trekkracht van de Opel is super goed ook het verbruik is steeds 1-11.7 dus niet klagen ook het weer was goed vergeleken met Holland. Vandaag stormt het maar wij staan en blijven voorlopig op camping Bonterra goede camping in Benicassim.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Adria

De ervaring van Erwin met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: december 2008 - 2017) en een Adria Adora 472 LU van 1295 kg geplaatst op 20-08-2011:

Afgelopen vakantie me deze combinatie naar Zuid Frankrijk en de Spaanse Costa geweest.

De combinatie caravan en auto zijn super te noemen, Bij luik geen enkelprobleem ondervonden auto trekt goed en het schakelen van de automaat is ook super, wel dient het aanbeveling bij sterke dalingen en stijgingen de automaat handmatig te schakelen daar hij wel eens iets laat naar een lagere ersnellig terug schakeld.
Het totale verbruik met deze combintie ligt gemiddeld rond de 11 liter op 100 km wat ik netjes vindt qua rijsnelheid en route.. Veel naar boven en naar beneden.

Dus al met al een tevreden bezitter ..

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Fendt

De ervaring van Johan met een Opel Insignia 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: maart 2009 - juni 2013) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1418 kg geplaatst op 20-08-2011:

Zojuist terug uit Frankrijk (Vendee). Op zich prima gegaan, maar ik ben wel erg teleurgesteld in het verbruik.
Op de heenweg met ca 100km/uur een verbruik van 22 liter per 100 km! Misschien dat de wind tegen daarbij een rol heeft gespeeld, want op de terugweg was het verbruik iets minder ongunstig: ca 16 liter per 100 km. (Sowieso rijdt deze Insignia al duur, ook zonder caravan).
Trekkracht is voldoende, al is het beter in de 4e dan in de 5e versnelling te rijden ivm koppel en verbruik. Harder rijden dan 120 km/uur is niet goed mogelijk, want dat trekt de Insignia niet, ook verbruik stijgt dan extreem. In de 6e versnelling op vlakke weg kan, maar is af te raden ivm verbruik en koppel.
Stabiliteit is geen probleem, ook zuigen van vrachtwagens ed heeft deze combinatie geen last van

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Adria

De ervaring van Kweekel met een Opel Insignia 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: maart 2009 - juni 2013) en een Adria Adiva 553 PH van 1700 kg geplaatst op 18-08-2011:

Net terug van vakantie in Italië. Wederom (zie eerder bericht) prima gegaan. Via Gortthardtunnel gereden en totaal geen problemen ondervonden in de bergen. Aangezien het een turbo motor is moet je de motor wel op toeren houden. Bij optrekken op een helling moet je dus iets meer gas geven of naar een lagere versnelling.
Je moet wel aanvoelen wat het beste is voor de motor.
Op de snelweg rond de 100 km/u gereden in de 5! Totaal geen probleem.
Brandstofverbruik neemt wel behoorlijk toe met zo'n zware belading maar ga zelf maar eens een berg op met een rugzakje, dan voel je het verschil. Verbruik gemiddeld over 2500 km 1:6
Wederom zeer tevreden met de prestaties van dit type motor.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T met een Sterckeman

De ervaring van van der linden met een Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: mei 2009 - juni 2013) en een Sterckeman Starlett Evolution 470 van 1160 kg geplaatst op 15-08-2011:

Wij hebben dit jaar onze Insignia en gehuurde Sterckeman van 1200 kg getest.
We hebben 3969 km en 13 berpassen gereden (waarvan 9 met caravan en 4 solo omdat die verboden waren voor caravan's). We hebben 8 landen en 8 camping's bezocht.
Ik vind dat de Insignia het prima gedaan heeft. Het is natuurlijk geen 3.0 V6 of iets dergelijks, maar hij heeft vermogen genoeg om goed met het verkeer mee te gaan op de gangbare wegen.
In de 2e en 3e versnelling kan je eigelijk elke helling wel hebben. Op de rijkswegen kan je hem ook vrijwel overal in de 5e versnelling boven de 90 km per uur houden. Op hellingen van 6 en 7% in België en Duitsland moet je wel terug naar de 4e versnelling. Maar dan is hij nog makkelijk boven de 80 km per uur te houden. Het gemiddelde verbruik tijdens de gehele 3969 km was 11.5 L per 100 km (1 op 8,7). We hebben van de 3960 km ongveer 550 km solo gereden. Hier in Nederland komen we solo gemiddeld net aan de 1 op 10,5.
Er is eigenlijk maar één 'maar' aan deze auto, dat is dat hij in de 1e versnelling net wat te kort komt op de wat stijlere hellingen. Dit komt omdat de turbo er pas bij 2000 toeren bijkomt.
Maar voor de rest een prima auto die een caravan tot 1400 a 1500 kg goed de baas kan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Burstner

De ervaring van rich lormans met een Opel Insignia 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: maart 2009 - juni 2013) en een Burstner Ventana 435 van 1200 kg geplaatst op 18-07-2011:

Op 18 juni 2011 een opel insignia als leenauto ontvangen. Dus onze caravan burstner ventana 1200 kg erachter en met de handel naar zuid frankrijk geweest. Als trekauto valt de insignia tegen: in de 3e versnelling de berg op in belgie en frankrijk, in de 4e versnelling hield de auto onvoldoende koppel / trekkracht en viel terug in snelheid. Dus hoog in toeren rijden. En het brandstof verbruik is dus ook van dien aard: 1 op 6. ca 400 liter benzine verbruikt om ca 2400 KM te overbruggen. Nee de prestatie valt tegen. Niet tegenstaande het gegeven dat het wel een mooie auto is en comfortabel en met een goede wegligging.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Adria

De ervaring van Kweekel met een Opel Insignia 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: maart 2009 - juni 2013) en een Adria Adiva 553 PH van 1700 kg geplaatst op 07-05-2011:

Vakantie in Luxemburg achter de rug. Met deze combinatie totaal geen negatieve ervaringen opgedaan. Gaat zelfs prima. Wel veel aandacht gegeven aan de gewichtsverdeling en de kogeldruk. De heuvels bij Luik gingen prima ook op de terugweg. Stabiliteit is ook prima.
Groeten,
Kweekel

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Kip

De ervaring van J.A. Kamp met een Opel Insignia 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: maart 2009 - juni 2013) en een Kip Isa White 47 TEB Special van 1385 kg geplaatst op 18-10-2010:

Over het algemeen positief! Er is echter één maar.... Onderin de eerste versnelling is de moter niet krachtig genoeg. Zeker als je stil staat op een helling en dan weg moet rijden is het moeilijk de combinatie op gang te krijgen. Eenmaal onderweg geeft de motor voldoende trekkracht om elke helling te "nemen".
Veelal in de vijfde versnelling gereden, omdat de zesde versnelling niet bruikbaar is, daarvoor zou je boven de honderd moeten gaan rijden en dat is niet aan te bevelen.
Verder een erg plezierige combinatie, ligt vast op de weg en ook van de zuigkracht van vrachtauto's nauwelijks iets gevoeld.
Aan te bevelen !!

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T met een Adria

De ervaring van Kees met een Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: mei 2009 - juni 2013) en een Adria Adiva 553 PH van 1700 kg geplaatst op 12-08-2010:

Voor de eerste keer met onze 'nieuwe' caravan naar de Côte d'Azur Frankrijk geweest. De Insignia deed het voortreffelijk! Het vermogen is meer dan voldoende en de hellingen gingen ook prima. Het verbruik was wat ruim maar gezien de afmetingen (7.65 x 2.48) en het gewicht (1700kg) van de caravan en de volle bepakking in de auto (400 kg +) zeker acceptabel. De 1.6 Turbo mag 1700 kg trekken, daar heeft hij dan ook helemaal geen moeite mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.6 T met een Burstner

De ervaring van P.J. Ferdinandus met een Opel Insignia 1.6 T (180 pk/132, Kw bouwperiode: maart 2009 - juni 2013) en een Burstner Flipper 480 TK van 1290 kg geplaatst op 06-08-2010:

Goede morgen redactie,

Ik ben net terug van mijn vakantie in Frankrijk.
Ik heb uw berekening en toelichting gelezen.
Ik ben verbaasd dat e.e.a exact overeenkomen met mijn ervaringen.
Heel goed gedaan!!!
Ook de bevestiging dat een rijbewijs B voldoende is steld mijn gerust.
Ik heb een print gemaakt voor al ik wordt aangehouden en er onduidelijkheid is.

Nogmaals bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Job Ferdinandus

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Insignia 1.8 met een Knaus

De ervaring van A.v.Disseldorp met een Opel Insignia 1.8 (140 pk/103, Kw bouwperiode: december 2008 - juli 2011) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1240 kg geplaatst op 09-10-2009:

Ik heb mijn caravan laten keuren voor tempo 100 op de Duitse autobaan, helaas kon ik dit tempo niet halen. Bleef meestal rond de 90 km hangen, jammer dat de vrachtauto's je dan voorbijkomen met zo'n mooie Insignia. Ik heb dit jaar 4000km gereden en kwam op een benzineverbruik van 13,1L/100km. Ik ben benieuwd of een turbo uitvoering zuiniger zou zijn.
Solo is het benzineverbruik bij 90 km/u 7,5L/100
in combinatie 11L/100km. Hellingspercentages meer dan 9% zijn af te raden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Opel Insignia.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Bailey

De ervaring van Happy caravaner met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Bailey Olympus 464 van n.b. kg geplaatst op 09-10-2009:

I tow a bailey olympus 464 behind my Vauxhall insignia hatchback 170bhp, the car performs very well and achieves 30 32 mpg on a motorway journey, slight struggle when pulling away on a hill, my only concern is the rear of my car literally sinks once the caravan is attached


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Compass

De ervaring van Dan B met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Compass Casita 866 van 1734 kg geplaatst op 09-10-2009:

Actually tow with a Insignia 4x4 Bi turbo with 198 bhp.
Car is at 99% tow limit and towball limit is low at 85kg.

Overall the twin turbo engine is a great power house to tow a twin axle caravan. The weight fully loaded is 1800kg and the car tows no problem on the motorway, country roads or uphill. Once up to speed the engine will tow in 6th gear no issues but does need to drop down a gear in a headwind or up a slight incline.
The 4x4 system is good on the grass and gravel and really helps pulling away in wet conditions. It definitely helps when pulling off a pitch in the wet on the grass!
Reversing isn't the strongest point of the 4x4 system and if reversing uphill in a tight space you can feel the system trying to work out where to send the power, so a motor mover is needed for the big caravan.

Overall this is a great alternative to a big 4x4 to tow and use as a day to day car without the caravan. Space in the rear and boot is sufficient for 2 weeks away worth of kit as well as the space in the caravan.


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Swift

De ervaring van Chris met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Swift Challenger Sport 584 van 1397 kg geplaatst op 09-10-2009:

the Insignia 2.0 CDTI tow very well and is a lot cheaper to run than 4 x 4. 32 mpg towing and 50 to 65 solo


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. met een Bailey

De ervaring van John Collins met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Bailey Pegasus Milan van 1499 kg geplaatst op 09-10-2009:

Having towed caravans now for over 20 years I find this car to be the best I've ever towed with.
We're now coming towards the end of our autumn tour from North Yorkshire to Cornwall via the Cotswolds, Dorset and Somerset. I read the tow car reviews before buying this car having previously towed with a 2.2L Honda CRV.
The best mpg I could achieve with the Honda was approx 25. I am now getting 30mpg+
The automatic gearbox is a joy on motorways and dual carriageways and has plenty of pulling power. The longer wheelbase makes it very stable.
Alright it's not a 4x4 and may struggle on wet grass, however the fuel economy and pulling experience is worth the compromise.
I feel that this car deserves much better press as a very competent tow car.


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Sterling

De ervaring van A Halor met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Sterling Europa 500 van 1375 kg geplaatst op 09-10-2009:

Insignia 160 hp pulls wonderfully with the sterling Europa 500 ES, is rock solid on the curves and with quite strong sidewinds too! A great tow car for this caravan, I would strongly recommend this car for this weight of caravan


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. met een Sprite

De ervaring van Jags met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Sprite Musketeer TD van 1330 kg geplaatst op 09-10-2009:

This is the best outfit I have ever driven. The combination of the car engine power and the lightweight caravan is fully complimented when using Cruise control with the automatic gearbox. It is a real pleasure to drive and can take you anywhere you want to go.


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Compass

De ervaring van Buzz met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Compass Omega 524 van 1525 kg geplaatst op 09-10-2009:

This is the 4th towcar i have owned and by far the best. Although the van is slightly too heavy for the car (running at 95%) it pulls like a dream and is has steady has a rock. There are only two of us so we travel fairly light any heavy articles crate of Stella (other lagers are available) and Cadac travel with us in the car. The electronic hand brake and hill start assist on the car are fantastic just accelerate and off you go. Fuel consumption is good getting ave 32 mpg towing and ave 54 mpg solo. If you are looking for a family style towcar other than the 4 x 4 style i would certainly recomend the Vauxhall Insignia 2.0cdti 160 bhp


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Bailey

De ervaring van Gaynor Elliott met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Bailey Unicorn III Valencia van 1504 kg geplaatst op 09-10-2009:

Can use 6th gear, but is slugish unless maintaining speed. Towing Vigo no problems, probably because most weight in the middle of the van rather than in the front locker


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Bailey

De ervaring van L M PONTIN met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Bailey Pegasus GT65 Rimini van 1472 kg geplaatst op 09-10-2009:

this is the second insigna I have used for towing ,first a Bailey Pegasus 540/5 now a Pegasus Rimini this car handles everything a real pleasure to tow with you need a 160bhp not a 130 but


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Sterling

De ervaring van chris met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Sterling Eccles Emerald van 1383 kg geplaatst op 09-10-2009:

This is how good an insignia is. Had a problem with gearbox jumping out of 2nd gear 4 days before holiday. Local garage could not get me in so had to book it into garage near were we where camping on holiday, traveled from portsmuth to brean sands somerset it pulled like a dream had to go up a hill in first due to lights at the bottom of hill but the car pulled like a dream would recommed this car to anyone who is looking for a good towing car (even without 2nd gear).


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Swift

De ervaring van Brian Bailey met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Swift Charisma 550 van 1470 kg geplaatst op 09-10-2009:

My wife and I did 950 mile round trip from South Yorkshire to Cornwall and back and averaged 31.1mph.
Towing was easy and being an automatic fairly uneventful. I had no problems uphill and down dale, overtaking when needed with no problems.
This is the 1st automatic I have owned and towed with and I have to say it was much easier than manual and the returns I have had are satisfactory, Lovely car (despite some reviews elsewhere) and as far as I am concerned perfect for towing my caravan.


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Sprite

De ervaring van Stephen Orme met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Sprite Major 4 van 1334 kg geplaatst op 09-10-2009:

The only fault I can make towards the car is being front wheel drive on grassy surfaces which every front wheel drive car has . Will not be going back to manual. Auto is brilliant . The car does everything I want it to do . Stable , pulls like a train .


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. met een Elddis

De ervaring van Nick met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Elddis Avante 556 van 1407 kg geplaatst op 09-10-2009:

Towed well with this car . A little bit of snaking when there was too much weight ( awning ) in the back of the van but that was solved by making sure the weight was evenly distributed . Car then towed superb , plenty of power and overtaking up to 70 . Had an X5 before and this towed just aswell . Really great car for towing


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. met een Bailey

De ervaring van Stean met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Bailey Orion 430-4 van 1247 kg geplaatst op 09-10-2009:

Tows great & stability seems good as well. Holds top gear (6th) well & only changes down when it needs to & doesn't loose momentum as well as maintaining 60mph in 5th on steep hills. Best mpg on motorway was 31.4 & averaging 30mpg. really satisfied with this car.


Opel Insignia 1.8 met een Elddis

De ervaring van ken milner met een Opel Insignia 1.8 (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Elddis Xplore 302 van 930 kg geplaatst op 09-10-2009:

We have been on a 1400 round trip to cornwall and on some of the hills I was down to 2nd gear fuel averaged 23.5 I would not recommend this car for towing even with our small van.


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Fleetwood

De ervaring van Warren met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Fleetwood Colchester 520 van 1330 kg geplaatst op 09-10-2009:

2011 Vauxhall Insignia 2.0 cdti Sri 160. Pulling Fleetwood Colchester 520. I don't have a great deal of experience being new to caravaning but would just like to say that my outfit is very easy to drive, I have had not problems or issues at all with the car and would highly recommend the 160bhp diesel Insignia as a very good towing car, able to handle some difficult situations, strong winds, hills etc. the car seems to have been greatly overlooked by almost every review organisation. I purchased the car before the caravan so wasn't swayed by towing reviews and I'm glad I did it this way round.


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. met een Sterling

De ervaring van Kev met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Sterling Europa 460 van 1280 kg geplaatst op 09-10-2009:

tows supurb ,top gear on this auto box left to its own devices will slip in at 50mph ,using tiptronic mode at 46mph a lot better than the Vectra 150cdti autos ive had . my SRi model has the lower and stiffer suspension and handles well with the caravan on ,30mpg towing but hope to get more on a longer run this year


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Standaard Caravan

De ervaring van Buckley met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Standaard Caravan van 1325 kg geplaatst op 09-10-2009:

Have towed a 2008 Bailey Indiana with a Vauxhall Insignia CDTI SE 160 Auto for two years. As there are only two of us, and a small dog, the caravan is never fully loaded.
Having towed previously with manual Vetra B and C models with great success I decided that in my retirement years I would purchase an automatic car. Having had admirable service from my Vectras I turned my attention to the Insignia.
I did not think I would get a better towcar than my Vectra C 1.9 Elite hatchback - but was I wrong.
The Insignia feels so surefooted and safe, it tows on any type of road perfectly and at times I forget, momentarily, that I am towing a pretty large caravan.
Performance is very good particularly on motorways with good accceleration when overtaking and exceptionally good braking when required.
The outfit behaves very well even in windy weather, the ATC fitted to the caravan aids this, and with the car being an automatic I have never had a problem starting off on hills.
Being a pensioner I look closely at costs, I average 49mpg solo and 37mpg towing - all of this is done at resonable speeds as I don't like to get under anyones feet.
Having driven over the years vehicles ranging from Minis, armoured cars and tanks in the forces, many types of commercial vehicles including 44tonne articulated vehicles - I feel very safe and secure when towing my caravan with my Vauxhall Insignia.


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi met een Elddis

De ervaring van Rob Davies met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Elddis Avante 540 van 1465 kg geplaatst op 09-10-2009:

Plenty of power from this Vauxhall / Opel insignia 160 hp on tap is enough to do a convincing job . Sixth gear needs speeds of 63mph else the revs are too low . I feel happier towing in 5th at a steady 60mph. Hard to fault this combination it returns 35mpg towing and 42-45 mpg solo . Downsides - wheels spin too easily on wet grass, gearing on 2nd gear isn't ideal find myself dropping into 1st on a rolling start won't pull in 2nd till 11mph . Oh yes the electronic handbrake is a pain when towing it feels slow to release? Although the hill start part is ok when you get used to it . I have also towed a coachman amara (1600kg loaded) the car did well with it plenty of power but I reckon it must have been close to 95 per cent match . I recommend the sports tourer over the hatchback the extra headroom in the rear & extra bootspace come in handy makes it a lot more practical


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Elddis

De ervaring van Geoff Paton met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Elddis Avante 462 van 1320 kg geplaatst op 09-10-2009:

2.0 diesel auto Pulling anEldis 462. Perfect combination for stress free towing, best match I have had in 35years towing.


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex met een Sterling

De ervaring van David met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2011-2017) en een Sterling Europa 540 van 1452 kg geplaatst op 09-10-2009:

Actually the match is nearer 90% than the figures quoted by the website - small differences in quoted figures and the gross permissible train weight is 3936Kg. Yes it's over the recommended 85% but with the strong engine, it's an acceptable compromise.
Had my first two tows over Easter with this outfit, having changed from a Volvo v50 to this car. Took the outfit from Sheffield to Oxford and back (as well as collecting the van from storage and bringing it home for prep for the season.) Being a 160Bhp, it has loads of grunt for good towing and overtaking. It felt stable and the car was definitely in charge, not the 'van. I had to do a fair bit of gear changing as it is an Ecoflex which has 'taller' gears, but most of the motorway was done in 5th gear, occasionally 6th on downhill stretches. Didn't calculate the MPG but it seemed pretty good overall. Plenty of space in the car boot so great for packing lots of stuff into the car and keeping the 'van light. Only issues were that again because I live on a steep 12% hill with traffic lights and a bus route, there's alot of hill starts to be expected. Managed to hill start from the lights with only a slight wheel spin, but could have done with the revs kicking in earlier, Also had a bus coming down hill looking rather determined so had to stop for him - hill started again ok but with a minor wheel spin. Hill starting with a van on the back, and an electronic parking brake take some getting used to - I'd still prefer a real handbrake so I control getting the revs up before releasing the brake. With the electronic brake, you have to have a foot on the foot brake to release the electronic parking brake which is inconvenient when you need that foot to be revving the engine up. Hill start assist which stops you rolling back doesn't hold long enough. Answer is to minimise the times I bring the van home, and just work from storage instead.


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Swift

De ervaring van gordon met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Swift Challenger SE 565 van 1600 kg geplaatst op 09-10-2009:

i find the insignia an ideal tow car just slip into the cruise control and away she goes i have just toured in france for 8 weeks and did not encounter any problems except on loose shale i experiance a bit of wheel spin but otherwise perfect


Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex met een Bailey

De ervaring van Kieran Sisk met een Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 09-10-2009:

Car pulls the caravan well in the low gears. On the flat the car runs and feels better if your not in the 6 gear. Cruises at 60 mph but you are working the gears a bit to keep it at 60.


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Caravan

De ervaring van mj met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Caravan van 1075 kg geplaatst op 09-10-2009:

first time out with the insignia,500mile round trip.,wat a tow car lots of power up hill dream on the motor way.cruse control set crused well set at 60mph.never felt like i was towing.32.5.mpg towing 6th gear most of the time carnt fault the car apart from reversing clutch smelt told this was common,going to have it checked at the dealers looking forward to next trip .


Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi met een Lunar

De ervaring van Dave Sey met een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Lunar Zenith 6 van 1260 kg geplaatst op 09-10-2009:

Should be peice of cake pulling such a light van ,but sometimes seems to lack power when you need it most


Opel Insignia 1.8 met een Bailey

De ervaring van Nick Brookes met een Opel Insignia 1.8 (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 09-10-2009:

this car is no good for towing, dont bother.


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Lunar

De ervaring van Derrick met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Lunar Clubman SI van 1460 kg geplaatst op 09-10-2009:

*It should have read 30 MPG*


Opel Insignia 2.0 CDTi met een Lunar

De ervaring van Derrick met een Opel Insignia 2.0 CDTi (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Lunar Clubman SI van 1460 kg geplaatst op 09-10-2009:

I have only owned this car for 6 months and used it to tow on 2 seperate journeys, and I have to admit it is well on a par with my previous car which was a Citroen C5.
You really don't realise that there is a caravan behind you, it is that good, we live in South Wales and as you know the place has many hills, but the Insignia doesn't fret with that, those of you that know the area will realise how steep the hill is climbing out of Abergavenny back up the Heads of the Valleys route and she goes up there in 4th gear with no problem, Average M.P.H. is approx 31 towing the caravan and I get approx 57 on a motorway run without towing.


Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Bailey

De ervaring van Buckley met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2008-2017) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 09-10-2009:

Car contained 2 adults and a small dog - caravan large enough without requiring an awning.
The 280 mile round trip was mainly motorway towing and the vehicle computer logged 37.1 mpg.
Car was not used whilst on site as public transport was available - (bus pass used).
Outfit was very stable and able to keep up to motorway speeds easily. Overtaking when required was uneventful and extra exceleration was available if needed.
The ride was very comfortable and at times you were not aware that a caravan was being towed.
Having towed similar sized caravans with a Vectra C for 5 years with no problems, I am very surprised that the Insignia is so much better, and being an automatic, so much nicer on the road.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Gastenboek

Genuanceerd advies

Caravan (te?) zwaar

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker