Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Renault Clio

Sorteer op:


Renault Clio 0.9 TCe met een Predom

De ervaring van Ed van Capelle met een Renault Clio 0.9 TCe (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Predom N-126n van 850 kg geplaatst op 07-08-2023:

Met deze combinatie naar zuid Duitsland gereden. Dat was bij temperaturen van boven de 30 gr C.
Op de snelweg maximaal 86 km/.hr gereden in de 4e versnelling gaat dat het beste. Je draait dan precies 2800trm. Dat geeft een mooie constante snelheid ook als het heuvel op of af gaat. De cruisecontrol houdt alles stabiel. De 5e versnelling gebruiken raad ik af omdat de trekkracht dan onvoldoende is. Er dan dus vaak heen en weer geschakeld moet worden hetgeen onrustig rijgedrag oplevert.
Rijdend in de echte bergen zonder caravan leverde problemen op bij de afdalingen. Vanaf 13%afdaling houdt de motor niet voldoende tegen, zelfs de eerste versnelling laat het toerental oplopen tot meer dan 5000 trm. Er moet dan dus vaak straf afgeremd worden.
ANWB techstation zegt daarover; Veel compacte motoren met een kleinere cilinderinhoud én een lagere compressieverhouding hebben als bijeffect dat de motorremwerking bij afdalingen ook minder goed is. De motor draait gewoon gemakkelijker rond en kan je als voordeel ook met gas los lang gebruik maken van het rollend vermogen. Bij afdalingen is dat duidelijk nadeliger en zullen de remmen vaker kort en bondig aangesproken moeten worden.

Omdat de caravan zelf remt bij afdalingen is het erg belangrijk deze remmen in topconditie te hebben voorafgaand aan je vertrek.

Let er op de kogeldruk van het predomneke op 60 kg dissel gewicht te hebben. Dan ligt ie als een blok en kan je gemakkelijk 86 km /hr rijden. ( De snelheid werd gemeten via google maps , de navigator)
Het brandstofverbuik kwam gedurende de gehele rit bij 2400km neer op 1:14 ltr/km

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate TCe 90 met een Dethleffs

De ervaring van Meijboom met een Renault Clio Estate TCe 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2016 - 2023) en een Dethleffs Camper 460 QR van 1260 kg geplaatst op 19-12-2021:

Op vakantie geweest naar zuid Frankrijk vanuit Limburg.Goed bevallen. Trekkracht was prima. Wel de caravan zo licht mogelijk beladen en de auto vol geladen. Bergop genoeg trekkracht. Achter Luik in zijn 3 begonnen met stijgen en daarna een 500 meter in zijn 2 en dan uiteraard niet over zijn toeren jagen maar ongeveer op 4000 toeren houden. Je rijd dan minimaal 60km/h. De rest van de rit niet zo langzaam hoeven te rijden. Ik heb nooit harder gereden dan 90km/h. Ook niet met inhalen. In zuid Frankrijk veel wind en daar de snelheid aan aangepast naar 75km/h. Dit omdat de clio estate te licht in gewicht is om netjes op de weg te blijven als de caravan gaat slingeren. Dus beter voorkomen dan....
In een paar files gereden en dan moet je op hellingen wel met slippende banden optrekken en niet met slippende koppeling. Dus eerst de toeren omhoog en dan snel de koppelingspedaal laten opkomen. Ging prima en afstand houden tot voorganger hoort daar ook bij zodat je zo min mogelijk helemaal stop staat. De banden kunnen daar heel goed tegen echter met een slippende koppeling rijden gaat niet lang goed!
We hebben wel besloten om een zwaardere auto aan te schaffen en dat wordt de Dacia Duster 130 pk en die krijgen we volgend jaar dus in 2022. Ook daar zal ik over schrijven als we er ervaring mee hebben opgedaan. De nieuwe Clio is nu 100pk en de onze is 90 pk dus dat zal best wel schelen, echter het autogewicht is ook belangrijk bij een zwaardere caravan in verband met slingeren het gemakkelijker meenemen van de (lichte) auto zodat de gehele combinatie van de weg af kan vliegen.
Dus altijd je snelheid in de gaten houden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi met een Kip

De ervaring van Peter met een Renault Clio 1.5 dCi (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Kip Celebration 41 TDB van 1225 kg geplaatst op 05-06-2021:

We hebben de kip celebration als opvolger van de KG 42 Tzummarum uit 90 gekocht. De caravan is perfect ligt weer als een blok achter de clio. Helaas is deze kip 1300 kg en de vorige 1100. Het gewicht aangepast aan clio naar 1200 en voor de vakantie gewogen (1210 kg schoon aan de haak).
Dit is dus te zwaar voor de clio. Gewoon rijden op een vlakke weg gaat goed, beetje tunnel en brug stijgen en dalen gaan redelijk. De bergen in echt niet. Met weg rijden heeft die ook redelijke moeite.
Na de vakantie de clio laten chiptunen. Zou nu 125pk en 260nm moeten hebben. Op de vlakke weg gaat het nu soepeler, de brugen en tunnels gaan beter. Van de zomer de Franse bergen in is de vraag, maar ik heb goede hoop.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio dCi 90 Estate Eco2 met een Caravan

De ervaring van De Ruiter met een Renault Clio dCi 90 Estate Eco2 (90 pk/66, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 21-06-2020:

Mijn ervaring met een renault clio 1.5 dci sw met een caravelair van 1200kg beladen zijn goed te noemen. Zelfs beter dan ik van de tevoren verwacht had. Vorig jaar naar zuid Frankrijk geweest en de combinatie deed het verrassend goed. Je weet dat het niet overhoud kwa vermogen met 90 pk maar in de 3e versnelling bergje op met 80 kmph ging prima. Bergje af in de 4 op cruise controle hield de de auto aut de caravan keurig op 90 kmph zonder dat de caravan begon door te drukken. Ik kon vlot met het verkeer mee komen en heb bijna de hele weg in de 4e versnelling gereden met op de teller zo rond 100 kmph. Alles staat wel of je een goede belading hebt met ongeveer 65/70 kg kogeldruk. Zit je daar boven krijg je toch een soort van zwevend gevoel in je stuur. Heb nu een Opel astra diesel van een nieuwe werkgever en je merkt nu wel dat die het allemaal wat beter doet, maar dat is logisch met ruim 40 pk meer en 80 nm koppel. Maar een clio diesel met een goed beladen caravan kan ik zeker aanbevelen als je geen grote auto zoekt. Die dci motoren van renault zijn eigenlijk best wel juweeltjes als je het mijn vraagt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi EDC met een Caravan

De ervaring van harry verwey met een Renault Clio 1.5 dCi EDC (90 pk/66, Kw bouwperiode: september 2013 - 2016) en een Caravan (bij passend) van 1200 kg geplaatst op 27-01-2020:

de eerste keer zijn we naar luxemburg geweest daarna frankrijk duitsland en belgie.
de trekkracht was redelijk soepel met ht passeren van auto,s en vrachtwagen,s was voldoende maar hielt niet over het was de kunst de turbo op tijd actief te krijgen , met meer bagage in de auto weerd hij gelijk een stuk stabieler ook heb ik een bredere band laten monteren ook dat werkte positief al waren er wel dagen met veel wind en dan werd het rijden een stuk intenser de bandenspanning werd en uitvind wedstrijd en is niet duidelijk maar we hebben heel wat geprobeerd

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 1.2 TCe GT [EDC] met een Adria

De ervaring van Ton de lange met een Renault Clio Estate 1.2 TCe GT [EDC] (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2016) en een Adria Altea 432 PX van 1253 kg geplaatst op 14-08-2019:

Heb nu afgelopen vakantie ook met een renault Clio estate 120 GT line 120 Pk.gereden met de zelfde caravan (caravelair Universe 2000. 1000 kilo. Deze combinatie is zeer stabiel er kan gemakkelijk 100 Km per uur mee gereden worden op de Franse autobaan,auto speelt met de caravan. Er kan gemakkelijk in de 6 versnelling gereden worden,maar zet hem tijdens het reiden niet in de ECO stand.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] met een Burstner

De ervaring van Kempen met een Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] (86 pk/63, Kw bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een Burstner Premio 435 TS van 1040 kg geplaatst op 07-01-2019:

Prima trekauto voor de Premio. Naar Zuid-Frankrijk geweest. Grotendeels via de RN wegen. Geen enkel probleem ook bergje op niet. Achter Luik trekt hij ook prima de heuvels van de Ardennen op. Stabiele trekauto. Geen enkele last van inhalende vrachtwagens of bussen. Kogeldruk 70 kg. Valt me echt niet tegen. Rij meestal maximaal 100 km/uur. Wel combinatie goed beladen. Verbruik 1 op 12. Keurige cijfers dus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] met een Hobby

De ervaring van Eric met een Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] (86 pk/63, Kw bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een Hobby De Luxe 455 UF van 1287 kg geplaatst op 01-01-2019:

In 2018 de caravan overgenomen van mijn ouders. Op dat moment nog niet de gelegenheid voor een andere auto maar de clio mocht 1200 kg trekken en daar de caravan elke keer op afgewogen voor vertrek.

Eerst een weekje proef gekampeerd op de veluwe. Auto kan de caravan hier goed trekken en 90 in z'n 4 op de cruise hoef je bij viaducten en bruggen niet terug te schakelen.

In juni nog een weekje naar de eifel geweest op de snelweg op een paar heuveltjes na kon overal in zijn 4 worden gereden verbruik was ongeveer 1 op 12.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 1.5 dCi met een Eriba

De ervaring van Stalenberg met een Renault Clio Estate 1.5 dCi (90 pk/66, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Eriba Touring Familia 310 GT van 850 kg geplaatst op 04-07-2018:

Dit jaar met de clio naar Italie. Niet de makkelijkste route genomen maar via de grote St. Bernardpas ( niet de tunnel genomen)en de Tendetunnel.
Clio redt het makkelijk, wel regelmatig in eerste of tweede versnelling berg op en af.
Verbruik met caravan 1 op 13. Solo 1 op 22.
Rijden op de duitse autobaan is irritant ivm snelheidsbeperking en inhaalverboden.
Combinatie in ieder geval stabiel tot 125 km, ook bij inhalen vrachtauto’ s

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 1.5 dCi Eco2 met een Adria

De ervaring van Jeroen met een Renault Clio Estate 1.5 dCi Eco2 (90 pk/66, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 30-08-2017:

Op basis van de uitkomsten van deze site besloten de Clio te kopen met 90pk DCI motor. De caravan beladen we niet zo vol en de auto mag de fietsen dragen op het dak waardoor de uitkomst nog wat positiever wordt dan de standaard berekening hier.

Kort gezegd kan ik zeggen dat de werkelijkheid ongeveer gelijk is aan de uitkomsten van deze site.

Wegrijden is een makkie en op de vlakke weg kan er heel relaxed in zijn 4 gereden worden. De schakelindicator geeft wel aan dat de 5 bruikbaar is, maar voor het verbruik heeft dat geen positieve invloed. Doordat hij in z'n 4 veel makkelijker versnelt heb ik daar bijna de hele weg naar Luxemburg in gereden. Qua geluid in de auto maakt het ook weinig uit.
Bij mijn vorige auto bleef ik maar schakelen bij tegenwind, maar de Clio lijkt het geen enkel probleem te vinden.
Op hellingen als bij Luik moet je best gas geven om een goede 80km/u te houden in zijn 3. Dat is wel wat minder dan mijn oude 120pk benzine. Maar over het algemeen trekt de motor het prima.
In echt heuvelachtig gebied buiten de grote wegen merk je wel dat hij maar 90pk heeft, maar ik heb nooit het idee gehad iemand tot last te zijn qua snelheid.
Ik kan de combinatie zeker aanraden!

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.2 TCE met een Caravelair

De ervaring van Ton Lange De met een Renault Clio 1.2 TCE (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2013) en een Caravelair Allegra 400 van 1000 kg geplaatst op 23-05-2017:

Reis al een paar jaar door Europa met de renault clio estate en de Caravalair 1000 kilo top auto wel veel in de vierde versnelling rijden beter voor de motor en minder brandstof gebruik ik gebruik stevige caravan spiegels dit om trillen te voorkomen tot 100 km heel stabiel maar moet de caravan wel goed geladen worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 1.2 TCe GT [EDC] met een Adria

De ervaring van Reijerse met een Renault Clio Estate 1.2 TCe GT [EDC] (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2016) en een Adria Altea 432 PX van 1253 kg geplaatst op 28-02-2017:

Goede weg ligging perfecte combinatie Frankrijk zoevend doorgereden via de westkust
Weinig meer brandstof verbruikt fantastische ervaring op ons caravan kentekenbewijs staat een ander gewicht zodat onze combinatie niet te zwaar was.
In één woord geweldig

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 0.9 TCe Eco2 [99g] met een Beyerland

De ervaring van WK met een Renault Clio 0.9 TCe Eco2 [99g] (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Beyerland Sprinter 420 TSF Sport van 1160 kg geplaatst op 25-03-2016:

Na zware trekauto's(Mondeo diesel) te hebben gehad met grotere caravans(TEC520) zijn we overgestapt naar ee Clio 0.9 . Daaraan hebben we een Beyerland 420TSF met officieel 1200kg max gewicht. De auto trekt het formidabel en ligt stabiel op de weg mits(zoals bij elke combinatie) alles goed beladen is. Doordat de achterwielen ver naar achteren zitten voelt de auto niet zwabberig aan en voelt het erg goed tijdens het rijden. LET OP: Renault heeft als één van de weinige merken een MAXIMAAL TREINGEWICHT van 2400kg. Op de snelweg met 5-6% rijd de combi makkelijk in de 3e versnelling. Bij 7-9% (Voorbij Munchen richting Oostenrijk en terug) moet worden teruggeschakeld naar 2 en is 60km de max(Vrachtverkeer gaat langzamer). Achteraf bleek zelfs dat de combi 2730 woog en nog trok de auto de caravan aardig vooruit en nooit problemen gehad. Één incident door eigen fout op helling gekomen met 16% en daar houd het op om vanuit stilstand weg te komen. Koppelingsplaten zijn er niet voor gemaakt bij deze auto om met een caravan veel met de koppeling te spelen. Bergafwaarts remmen doet deze 3 cylinder ook minder dan andere auto's . Voor mij presteerde de auto boven verwachting al is het wel op het randje van wat de auto kan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 0.9 TCe met een Kip

De ervaring van Janus met een Renault Clio Estate 0.9 TCe (90 pk/66, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Kip Vision 41 ETD Special van 1130 kg geplaatst op 25-11-2015:

In ons vlakke Nederland kan de vijfde versnelling echt wel gebruikt worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi Eco2 met een Boottrailer

De ervaring van Albertjan Rijswijk met een Renault Clio 1.5 dCi Eco2 (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Boottrailer 1250 kg van 1200 kg geplaatst op 29-09-2015:

2 jaar na bovenstaand stukje wederom de boot mee op vakantie. Dit keer naar Biograd na Moru in Kroatië en een iets grotere en daarmee zwaardere boot (4,95m lang en 2,05m breed) en wederom voorzien van een strakke dektent. Totale hoogte wederom +/- 1,9m. Ook meer bagage mee dan 2jr terug omdat nu alles in één auto moest ipv 2. Alles bij elkaar auto bijna 1600kg en op de trekhaak bijna 1200kg. Dus overbeladen voor het treingewicht, maar niet voor de auto en trekhaak individueel. Op de heenweg constant 100km/u gereden. Snelheden bergop varieerden tussen de 95 en 100km/u. Verbruik over de hele heenreis lag op +/- 8l op 100km. De terugweg de hele route 110km/u gereden, wat resulteerde in een liter meerverbruik per 100km. Helling op was het evengoed mogelijk (iets) boven de 100km/u te rijden. Wederom is het reizen mij ontzettend meegevallen met de Clio. Zelfs op de heenweg, toen we de eerste dag hittegolf hadden in Europa met in Duitsland temperaturen van rond de 40 graden volgens de Clio. Ook de airco heeft het goed gehouden. de motortemperatuur wel in de gaten gehouden mbv een ELM-327 bluetooth-dongle in de OBD aansluiting en de app ' Torque' op de smartphone. Hoogst afgelezen koelvloeistof temperatuur bedroeg kortstondig 120 graden, maar geen melding op het dashboard. Verder meestal tussen de 80 en 90 graden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] met een Delta

De ervaring van Joop met een Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] (86 pk/63, Kw bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een Delta Euroliner 3900 TZV van 1000 kg geplaatst op 24-05-2015:

Zeer stabiele combinatie. In de meivakantie in Duitsland voor het eerst mee gereden. autobaanhellingen geen enkel probleem; in de 4e versnelling in alle rust met 90 km p uur omhoog. Geen last van zijwind, zuigende vrachtwagens etc. Acceleratie is uitstekend. Verbruik is circa 1:12 met caravan. Al met al presteert de Clio dci (ver) boven verwachting - hadden we niet verwacht in vergelijking met onze vorige auto: een Citroen C5 2.0 (ook een prima trekauto...)

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 1.2 met een Hobby

De ervaring van Bergers met een Renault Clio Estate 1.2 (73 pk/54, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Hobby La Vita Bionda 440 SF van 1169 kg geplaatst op 28-06-2014:

De gemiddelde snelheid die we hanteerde was 84km/u. op de autoweg. De stabiliteit van deze combinatie is erg slecht! Heel gevoelig bij het passeren van vrachtwagens of Campers had de caravan de neiging om heen en weer te schudden. Wegrijden op een helling bij een stoplicht (Langres) was bijna onmogelijk, het lukte nadat de caravan enigszins geschaard stond. Het enige positieve is het brandstofverbruik, gemiddeld 1 op 9.
Onze conclusie: uitkijken naar een andere auto!

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 1.5 dCi met een Knaus

De ervaring van Alex Hommel met een Renault Clio Estate 1.5 dCi (86 pk/63, Kw bouwperiode: januari 2008 - januari 2013) en een Knaus Sport 420 QD van 1170 kg geplaatst op 21-05-2014:

Hoewel het totaal gewicht van de combinatie aan zijn max. zit is er bij een goede belading zeer goed mee te rijden. De moter van de clio III estate heeft een upgrade gehad bij ATM in Eemnes. Hierdoor is het vermogen gestegen van 86 naar 110 pk (81kw). Het koppel steeg van 200 naar 270 nm tussen de 1800 en 2800 toeren per minuut. Al met al ruim voldoende om met deze combinatie snel en veilig te rijden. Het gem. brandstofverbruik met deze combinatie is 8.2 L /100 in de 5 de versnelling. Bij gebruik in de 4 de versnelling daalt het naar 7.5L/100. Dit geeft aan dat men in max de 4 versnelling MOET rijden om zuinig en vooral levendig met het verkeer mee te komen. Het solo verbruik van deze clio diesel is 5 L/100.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi met een Caravelair

De ervaring van Foeke Bruinja met een Renault Clio 1.5 dCi (68 pk/50, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Caravelair Ambiance style 400 van 1090 kg geplaatst op 13-05-2014:

Trekkracht in Nederland goed. De vijfde versnelling is alleen bij strekere tegenwind dan WK 6 niet aan te raden. Verder prima stabiele combinatie. Kruissnelheid van 90 Km is geen probleem. Kan redelijk meekomen in het verkeer.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi Eco2 met een Boottrailer

De ervaring van Albertjan Rijswijk met een Renault Clio 1.5 dCi Eco2 (90 pk/66, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Boottrailer 1250 kg van 1150 kg geplaatst op 05-12-2013:

Afgelopen zomer met de Clio met speedboot erachter naar het Lac de Pareloup gereden. Een ietwat alternatieve route via Breda, Luxemburg, Dijon en vanaf Chalon sur Saone naar Clermont-Ferrand en vervolgens de A75 richting Millau. Omdat het max. treingewicht van de Clio op 2550kg ligt, heb ik vooraf de Clio en de boot gewogen (resp. 1230 (vole tank, kinderstoelen) en 840kg), zonder lading en vervolgens alles wat mee moest apart gewogen. Het totaalgewicht was 1550kg voor de Clio en 945kg voor de boot. De boot is 4,6m lang en 1,55m breed en was tijdens het rijden voorzien van een strakke dektent. Totale hoogte +/- 1,9m. Onderweg zoveel mogelijk een kruissnelheid van 110km/u aangehouden. In België en Frankrijk mag harder en had ook wel gekund, maar relaxed is het niet. De Clio is een stabiele auto gebleken en op de meeste hellingen is de snelheid niet of nauwelijks onder de 100km/u uitgekomen. Veel op cruisecontrol gereden en de verbruiksmeter in de gaten houden om 'volgas in te hoge versnelling' te voorkomen. Het verbruik lag gemiddeld op 1 op 13,5 (7,4l op 100km). Bij normaal gebruik in NL ligt het verbruik gemiddeld op 1 op 20.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi met een HomeCar

De ervaring van Ad met een Renault Clio 1.5 dCi (86 pk/63, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een HomeCar Racer 45 Spirit van 1175 kg geplaatst op 15-06-2013:

Wij hebben met deze cominatie 4500 km Frankrijk/ Pyreneën/ Valencia gedaan, ik moet zeggen boven verwachting goed bevallen, gemiddeld over de hele trip, heen rustig toerend gemiddeld rond 90 km/hr, en terug noodgedwongen vanuit Valencia in 2 dagen naar NL constant rond 90-100 km/hr ( 1: 10.5 ) het totale gebruik was 1: 11,5 .
De combinatie is goed stabiel bij 70 kg kogeldruk.
Het vermogen is voor gewone vlakke en licht heuvelende wegen prima te doen in 5 van de 6 versnellingen.
Bij een flinke klim soms even terug naar 4 en in Pyreneën enkele malen naar 3e versn, daar waar vrachtwagens hooguit 30 reden, deze ging ik met gemak voorbij, ook in de klim bijna nooit onder de 70 km gekomen

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] met een TEC

De ervaring van Charles Journee met een Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] (86 pk/63, Kw bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een TEC Travelbird 415 van 1100 kg geplaatst op 24-08-2012:

In januari 2012 na negatieve ervaringen met een paar VW Golfs 1.9 TDI's een Renault Clio 1.5 Diesel eco2 aangeschaft. Voor het eerst met de Clio naar Süd Tirol Italië geweest via de Brennerpas. 3 personen en een beladen caravan TEC Travelbird 415 (2012)beladen 1100 kg. Vrijwel de hele weg in de 4e versnelling gereden een paar keer terug moeten schakelen naar de 3 bij zeer lange hellingen. Kogeldruk 65 kg, bij 75 kg rijdt de combinatie niet fijn. Auto trekt prima, brandstofverbruik ongeveer 1 op 12. Stabiele combinatie. Bergen geen probleem, kan prima met het overige verkeer meekomen. Rijdt boven verwachting goed met een caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.2 TCE met een Kip

De ervaring van Erik met een Renault Clio 1.2 TCE (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2013) en een Kip Kompakt 37 EK van 950 kg geplaatst op 20-08-2012:

Met de 1.2 tce clio en de kip kompakt naar Frankrijk geweest. Met z'n tweeen, en niet al te veel zooi meegesleept. Geen tolwegen gereden, zo nu en dan een meegelift achter een vrachtwagen. Als kruissnelheid 92 km/u aangehuiden volgens de GPS. Met deze combinatie geen problemen ondervonden. De terugweg gekozen voor de Ardennerroute, kruissnelheid rond de 100km/u op de GPS. Geen problemen ondervonden, Cliotje trekt bijna alles in de 4, op sommige helingen in de 3 maar bij 4500 toeren rij je toch nog 90. Verbruik gedurende de gehele vakantie 10,3 liter / 100km.
Ik kan deze combinatie prima aanbevelen, het doet niet onder voor mijn vorige renault megane break 1.6 16v (110pk)

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] met een Beyerland

De ervaring van Chris de Graaf met een Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] (86 pk/63, Kw bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 1065 kg geplaatst op 11-07-2012:

Sinds maart 2012 auto in bezit, dit jaar op vakantie geweest in combinatie met een Beyerland 400D, totaalgewicht geschat op 1100 kg. Kogeldruk plm 70 kg, een stabiele combinatie. Met een rondrit Tsjechie, Oostenrijk en op de terugweg het Moezelgebied niet een keer in de problemen gekomen. Goed op je toerenteller letten, onder de 1750 toeren wordt de trekkracht minder. Dit is verklaarbaar, max. koppel begint bij dit toerental. Brandstof verbruik bij solo gebruik is ongeveer 1 op 20, met caravan ongeveer 1 op 12. 5e versnelling is regelmatig te gebruiken, snelheid moet dan wel boven de 90 km/u liggen, anders word het toerental echt te laag. Al met al, een tevreden gebruiker van deze Eco diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio Estate 1.2 TCE met een Eriba

De ervaring van John met een Renault Clio Estate 1.2 TCE (101 pk/74, Kw bouwperiode: januari 2008 - januari 2013) en een Eriba Touring Triton 418 GT van 800 kg geplaatst op 28-05-2012:

In het pinksterweekeinde door Limburg gereden met een 20 jaar oude triton. De Clio TCE 100 trekt prima, maar zuipt benzine. Met een ligte glooiing rijdt hij bij 90 km/uur al 1 op 8. Bij meer berg of hogere snelheid rijdt hij zelfs 1 op 5. Mijn oude kangoo 1.6 was heel veel zuiniger

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.2 TCE met een Knaus

De ervaring van alex met een Renault Clio 1.2 TCE (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2013) en een Knaus Sport 420 QD van 1150 kg geplaatst op 03-05-2012:

Ik moet zeggen ondanks dat deze combinatie bijna aan zijn max van 2500 kg zit rijdt het als een vorst tot max 90 km.In Nederland kan de 5 de versnelling altijd gebruikt worden.Daardoor is het brandstof verbruik slechts 10 liter op de 100 km.( solo 6.5) De TCE moter heeft een upgrade ondergaan bij ATM waardoor het vermogen op ca.125 pk komt en het koppel op 200 bij 3000 t.p.m.In de bergen heeft deze combinatie geen enkel probleem om een helling van 16 % te pakken mits op tijd terug wordt geschakeld.Ook het z.g. nieuwe rijden is goed te doen daar de turbo bij 2000 toeren al mee gaat blazen.Van 0 tot 80 km in 11.9 sec
is goed mee te komen met het overige verkeer en het lage brandstof verbruik maakt vakantie vieren tot een groot plezier!!!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] met een Eifelland

De ervaring van Tom van Lier met een Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] (86 pk/63, Kw bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een Eifelland Holiday 395 TK van 1175 kg geplaatst op 24-04-2012:

Wij rijden sinds apir 2011 een Renault Clio3 dci (98eco) 63kw 86pk Met een Eifelland Holiday.
De kogeldruk is 70kg en het gewicht totaal achter de auto is 1175kg, met een goede belading licht de caravan lekker achter de auto
Wij zijn diverse keren weg geweest, Nedeland, Duitsland en naar Hongarije, dus alle wegen gehad, vlak, bergen, wind mee en wind tegen, Heb nu 17000 km op de teller met een gemiddeld van 1:22,5 met caravan rijden we 1:12,8
Mijn ervaring: ik kan heel goed meekomen met het overige verkeer, zeker bergop trekt deze auto de combinatie heel goed. Veel in de 5e versnelling gereden. Zorg wel dat je optijd in de goede versnelling zit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.2 TCE met een Caravelair

De ervaring van john met een Renault Clio 1.2 TCE (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2013) en een Caravelair Antares Luxe 416 van 1000 kg geplaatst op 05-08-2011:

Voor het eerst gereden met deze combinatie was een beetje bang dat het niet goed zou gaan maar moet zeggen fijne combinatie auto trekt boven verwachting berg bij luik rustig in de 3de versnelling 4000 toeren en met gemak met 80km per uur naar boven .Naar de franse alpen geweest meeste in de 4 gereden vlakke stukken in de 5 en bergen in de 3 niet 1 keer in de 2 gemoeten alleen verbruik loopt wel veel op gemiddeld 1 op 7 maar ging dan wel veele combinaties zonder problemen voorbij .conclusie auto trekt het goed (met vier man erin ) enige minpuntje is dat je wel voelt dat de caravan erachter hangt en het gewicht van de auto dus iets te laag is vergeleken met de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] met een Knaus

De ervaring van dijkman met een Renault Clio 1.5 dCi [Eco 98] (86 pk/63, Kw bouwperiode: februari 2011 - januari 2013) en een Knaus Sport 420 QD van 1200 kg geplaatst op 03-07-2011:

Zins mei j.l rijden wij in een clio3 dci (98eco) 63kw 86pk.
Er mee op vacantie geweest.Met een knaus sport qd 2008.DE kogeldruk was 75kg en de gewicht totaal achter de auto was 1200kg.
DE reis Groningen via kasel(duitsland) Tauertunnel (oosterijk) naar porec(croatie)..De terugreis via brenner (italie) Mijn ervaring: kon zeer goed mee komen met het overige verkeer.,zeer veel in de 5 vesnelling gereden zelfs in zuid duitsland nog te gebruiken
Wel zorgen dat je optijd in de goede versnelling zit
Km stand nu +- 4900 waarvan +-1500 zonder caravan
Verbruik met caravan 1:11 en verbruik zonder 1:21
Wij zijn tevreden deze ervaring.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.2 TCE met een LMC

De ervaring van Gilbert met een Renault Clio 1.2 TCE (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2007 - 2013) en een LMC Munsterland Viola 400 D van 1000 kg geplaatst op 07-07-2010:

Antwerpen Cambrils via Bourges- Milau
Meestal gereden in 5e en 2500-3000tpm- Snelheid 95 - 100 km/u.Bij lange autobaanstijgingen of RN soms naar 4e en 2x naar 3e.
Terugkomst via binnenland en de Piryneeën over bij Andorra- soms 3e 2te en 2x 1ste; moeten gebruiken
Via RD door de Auvergne.
Totaal Km 3950 Gemideld verbuik 11l/100 km - normaal 7.5- Gemidelde snelheid over traject 64 km/u.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.5 dCi met een Kip

De ervaring van B. Heiner met een Renault Clio 1.5 dCi (68 pk/50, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Kip Vision 41 ETD Special van 1030 kg geplaatst op 10-03-2009:

Vorig najaar 2x gebruikt in Nederland. De Clio kan hem prima trekken. Bij wind merk je direct verschil in trekkracht maar je houd genoeg over. Gebruik normaal 1 op 20 en met caravan 1 op 13. Deze zomer naar Frankrijk en dan zullen we zien hoe het daar gaat met meer klimmen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.6 met een Caravan

De ervaring van B>Buitendijk met een SMV 34 LS met een Renault Clio 1.6 (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Caravan van 900 kg geplaatst op 29-01-2009:

We rijden al een antal jaar met deze caravan zonder problemen .Trek ook goed door bij inhalen van vrachtauto's 90 km/u 1:9 Solo 1:15 Iedereen is verbaasd.
Toerental rond de 3300 p/m

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.6 met een LMC

De ervaring van M.v.Deelen met een Renault Clio 1.6 (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een LMC Munsterland 450 DB van 1175 kg geplaatst op 06-04-2008:

Sinds kort rijden wij met onze Clio 1.6-16v en caravan LMC 395SK. Moet zeggen dat het uitstekend gaat.
Kreeg zelfs een reactie van een tankstation bediende hoe we in godsnaam hier waren gekomen met de combinatie. Wat betrefd inhalen en helling rijden heb ik nog geen problemen ondervonden. Gaat prima!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.6 aut. met een Hobby

De ervaring van van-der ploeg met een Renault Clio 1.6 aut. (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1051 kg geplaatst op 03-03-2008:

clio 1.6 2007 caravan hobby 400 beladen 1050 kilo
een goede combinatie opweg naar spanje

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.6 aut. met een Kip

De ervaring van J.C. van Boven met een Renault Clio 1.6 aut. (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 950 kg geplaatst op 09-02-2008:

Een prima combinatie.
Kan goed met het verkeer mee en inhalen is geen enkel probleem.
De caravan ligt als een blok op de weg.
Eeen voordeel is dat geen extra spiegels moeten worden gemonteerd.
De auto trekt als een zonnetje. geen enkel probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.2 met een Kip

De ervaring van W.Dekker met een Renault Clio 1.2 (75 pk/55, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Kip Kompakt 37 EK van 815 kg geplaatst op 03-11-2007:

Wij zijn in 2006 door duitsland naar het zwartewoud getrokken maar dat ging probleemloos.
De auto trok het goed en met klimmen geen probleem.
Wel de juiste versnelling pakken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.6 met een Hobby

De ervaring van Wim Godding met een Renault Clio 1.6 (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Hobby Excellent 400 SF van 1047 kg geplaatst op 30-07-2007:

Vanaf juli 2007 bovenstaande Hobby i.p.v. onze 10 jaar oude Bürstner.
Ondanks groter frontaal oppervlak vergelijkbare ervaringen. Zuigkracht van vrachtwagens tot 2x toe aan den lijve ervaren (terugschakelen!). Verder rijdt hij fijn en veilig waarbij het verbruik gunstiger uitpakt dan 1:10.
update juni 2009: net terug van Zuid-Frankrijk. Tolvrij gereden maar twee dagen lang felle wind op kop. Veel schakelen is dan beslist nodig. Meer moeite om op snelheid te komen maar dat is logisch. Verbruik loopt op tot ca. 11 liter/100 km. Al met al heeft de Clio het weer prima gedaan!

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.6 met een Wilk

De ervaring van M.v.Broekhoven met een Renault Clio 1.6 (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Wilk S4-400 MD van 1196 kg geplaatst op 05-05-2007:

Sinds kort zijn we met de Clio 1.6-16v (82kw) en caravan WILK MD400, weggeweest.
Op de dissel hebben we 2 fietsen geplaatst (elk 10kg) tot een totale kogeldruk van 72kg.
De Clio trekt goed en we hebben zelfs, bij windkracht 4, in de 5de versnelling gereden.
Heuvelachtige omgeving is voor de Clio ook geen probleem.
Een kleine afwijking is in de gegevens terug te vinden, volgens folder Renault mag de Clio 900kg geremd terkken, volgens de RWD mag dit 1200kg zijn ?

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Clio 1.6 met een Burstner

De ervaring van Wim Godding met een Renault Clio 1.6 (112 pk/82, Kw bouwperiode: 2005 - 2013) en een Burstner Flipper 390 van 900 kg geplaatst op 04-05-2007:

De Clio voldoet prima: op het vlakke gewoon in de vijf; op steile hellingen in de Franse Alpen trekt hij prima, waarbij het toerental duidelijk boven de 3000 gehouden moet worden. Je merkt goed dat hij méér aan kan. Ook bij hogere toerentallen blijft de auto heerlijk stil. Het verbruik met caravan: tussen 9,5 en 10,5 ltr / 100 km. Solo rijdt hij 7,0 ltr / 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Renault Clio.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Renault Clio 1.4 16v met een Lunar

De ervaring van Paul Barber met een Renault Clio 1.4 16v (98 pk/72 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Lunar Venus 320/2 van 905 kg geplaatst op 04-05-2007:

Ok on the flat, ponderous on hills and long inclines. Poor fuel economy,no real problems towing, caravan actually meteorite s, 5kg lighter at max. Also very little load in caravan , probably not a car if you intend doing a lot of towing, but will do short flat journeys fairly comfortably.


Renault Clio 1.5 dCi met een Freedom

De ervaring van Mike Lander met een Renault Clio 1.5 dCi (65 pk/48 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Freedom Jetstream Prima van 780 kg geplaatst op 04-05-2007:

The Clio 65bhp DCI is a very capable and stable towcar in combination with our Freedom Jeststream. Good low-end torque from this engine enables smooth starts. On the flat it tows well in 5th gear. However, lack of power is a problem when driving against the wind or uphill when it is difficult to maintain the legal limit of 60mph.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker