Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volkswagen Tiguan

Sorteer op:


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. met een Fendt

De ervaring van Sven Wals met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. (230 pk/169, Kw bouwperiode: november 2018 - 2021) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1600 kg geplaatst op 24-09-2023:

Begin september met deze combinatie naar Slovenië (Bled) en Oostenrijk (milstattersee) geweest. De caravan weegt ongeveer beladen 1800 kg en mag 2000 kg wegen. De tiguan is de 230 pk versie met 4 wielaandrijving. Vooral de adaptieve cruise control is echt een aanrader met de caravan.
De combinatie is heel stabiel en verbruik is me ook nog meegevallen 12,5 liter op de 100 km gemiddeld inclusief de stevige hellingen op de snelweg continu tussen de 95 en 100 km gereden ook bergop de 100 vast houden was geen probleem. Wel de Automaat in sport stand gezet anders schakelt deze echt veel te vroeg op.
De auto mag 2500 kg trekken ik denk dat dit in Nederland wel kan, maar als je toch de heuvels op en vooral af moet op de buitenlandse snelwegen
Dat de caravan de auto te baas wordt en niet andersom. De auto was geladen met 2 volwassenen een kind van 1 jaar en hond van 25 kg en nog een hoop tassen en andere bagage de auto weegt leeg 1610 kg dus ik denk al met al dat deze tegen de 2000 kg woog. Op het dak lag een ski box met nog zeker 70 kg aan kleding erin (deze bewust niet in de caravan geladen)

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.5 TSI aut. met een Knaus

De ervaring van Miedema met een Volkswagen Tiguan 1.5 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2021 - 2024) en een Knaus Sudwind 550 FSK van 1580 kg geplaatst op 15-11-2022:

Alweer mijn derde review, nu met een VW Tiguan 1.5 met 7 traps DSG met daar achter een Knaus Sudwind 550 FSK 60 years edition.
Al met al een heel gewicht. Auto zwaar beladen naar ongeveer, incl 3 volwassenen, 1900 kilo. Knaus ongeveer 1650 kilo.
Onderweg naar Kroatie geen problemen ondervonden. Veel gereden in de zesde versnelling, dus vast gezet in de M stand, uiteraard tijdig terug naar de D bij de bekende heuvels. Ook in bergachtig terrein geen problemen met trekkracht. Combinatie erg stabiel, 80kilo op de kogel. Veel rond de 90 gereden maar ook bij 110kmh geen problemen ondervonden. De caravan breedte van 2.50 is mij super meegevallen, ik heb het niet anders ervaren als met onze vorige caravans van 2.30 breed. Het verbruik schommelde tussen de 1 op 8 ,1 op 9, gezien het totale gewicht vond ik dit helemaal prima.
Al met al weer blij met deze nieuwe combi!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT met een Eriba

De ervaring van hansg met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Eriba Nova Light 442 van 1300 kg geplaatst op 05-05-2022:

De combinatie van de Tiguan met de Eriba is m.i. een goede. De VW heeft meer dan voldoende vermogen om ontspannen met de combinatie te rijden. De Eriba heeft een 1500 kg as, maar wordt niet hoger dan ca. 1300 kg beladen. Ik ben een rustige rijder (90 km/h op de snelweg met cruise control in 5e versnelling) en alleen bij inhalen versnel ik naar 100 km/h. Waarschijnlijk door niet snel op te trekken en het lang van tevoren laten uitrollen bij snelheid minderen, valt het brandstofverbruik mij erg mee: solo haal ik 1:17, met caravan tussen 1: 9,5 en 1:10,0; zelf bijgehouden bij tankbeurten en niet van de boordcomputer. De breedte van de Eriba (2,17 m) en de relatief hoge bandenspanning van de C-banden (ca. 4,4 bar) zullen daar zeker aan meewerken. Kogeldruk is zo'n 70 - 75 kg. Daarmee ligt de caravan heel stabiel achter de auto en heeft nauwelijks last van windstoten of luchteffecten bij inhalende grote voertuigen, ook niet bij zelf inhalen met 100 km/h. Op hellingen is er geen probleem met de trekkracht van de VW, bij afdalingen in de bergen vind ik het effect van afremmen op de motor maar heel beperkt. Hoewel de VW maximaal 1800 kg mag trekken, zou ik dat - gevoelsmatig - niet graag doen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. met een Kip

De ervaring van MGM Nas met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Kip van 1330 kg geplaatst op 14-03-2022:

Sinds 2016 rijdt ik met de combinatie van een VW Tiguan 2.0 TSI automaat en de Kip47TDB. DE Tiguan is een fijne comfortable auto met voldoende trekgewicht. Het voordeel van de automaat is vooral op de snelwegen en in de bergen erg fijn omdat je niet continue hoeft d schakelen. Ik rijdt gem. 100 tot 105 km cruisecontrol op de snelweg en dan is het verbruik met deze combinatie zeker 1l op 7 km. Niet gering maar goed je hebt er ook een aardige caravan chter hangen. Erg stabiel, weinig slinger momenten, hooguit bij grote transportbussen die je inhalen merk je enige slingering maar corrigeert zich prima. Voorla in de bergen (o.a. Dolomieten) is het fijn rijden. Rijdt makkelijk omhoog en ook in de automaat naar beneden gaat prima, soms is het op handschakelen berg af ook prettig. Wij vinden het ene fijne auto / combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. met een Hobby

De ervaring van adriaan met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Hobby De Luxe Edition 495 UL van 1470 kg geplaatst op 13-03-2022:

Al enkele jaren in het bezit van VW tiguan met 1.4 tsi, automaat, 150 pk en hobbt caravan van leeg 1250 kg (beladen tot 1600kg).

De auto heeft voldoende trekvermogen, acceleert snel en heeft met hellingen geen probleem. Stabiliteit is wel een dingetje: de combinatie is (ondanks zorgvuldige belading en kogeldruk) , zeer, zeer gevoelig voor slingeren.

Je merkt dat de Tiguan een kleine auto is met (te) smalle spoorbreedte en (te kleine) wielbasis. De Tiguan mag op papier 1800 kg trekken, maar doe dat NIET !!! Het rijdt echt niet fijn boven de 90-100 km/h en inhalen is een avontuur qua weggedrag. Nogmaals: motorisch niets aan de hand. Met zelfde caravan, zelfde belading en andere auto's deze problemen niet mogen ervaren.

Ik zag in een andere review soortgelijke ervaringen met de Tiguan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger BlueM Tech [2WD] met een Dethleffs

De ervaring van Bult met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger BlueM Tech [2WD] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2010 - januari 2011) en een Dethleffs Beduin 450 van 1260 kg geplaatst op 02-12-2021:

Deze VW Tiguan 1.4 tsi uit 2011 heb leren kennen als een fijne caravan trekker mits je de kogeldruk tussen de 60 a 70 kg is. In de zesde versnelling vind ik dat de motor net te weinig toeren maakt en loopt deze niet zo mooi (je ziet het verbruik ook omhoog gaan) dus gebruik ik nu altijd de 5e versnelling op de snelweg. Het verbruik is wel hoog 1 op 8. Ik denk dat de stroomlijn van de Dethleffs hier ook mee te maken heeft.
De Audi A4 2,0 Tdi deed dat wat beter. Maar de rijeigenschappen van de Tiguan zijn zeker niet minder, 90 km/uur is makkelijk te doen, en bij onze laatste reis was 100 km/u goed te doen, de motor blijft mooi rustig zodat je relaxed kan rijden, kortom een prima trekauto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met een Tabbert

De ervaring van Johan Cordes met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Tabbert van 1500 kg geplaatst op 03-10-2021:

sinds kort een Tabbert da vinci 450 TDH aangeschaft in totaal nog niet zoveel kilometers mee gereden ruim 500 km. De eerste indruk was uitstekend kon er met gemak 100 mee rijden. Het benzine verbruik is royaal 1 op 6, 1 op7 maar nu was ik ook aan het uit proberen wat mijn tiquan kon.
dus niet echt op het benzine verbruik gelet.
In het verleden met een Knaus gereden maar de Tabbert ligt wel stabieler achter de auto.
Volgend jaar kijken hoe het gaat maar we hebben er alle vertrouwen in.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Hobby

De ervaring van Jan Buunk met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2008 - 2016) en een Hobby van 1530 kg geplaatst op 11-09-2021:

Vw tiguan 2.0 tdi 177 pk getuned naar 205 pk met Hobby 495 ul leeggewicht 1280 kg beladen ( gewogen) met 2 ebikes voorop de dissel 1460 kg.
Met deze combi naar de Vogezen geweest.heenreis via Belgie en terug door Duitsland. Auto met 2 personen en redelijk wat bagage overgeheveld van de caravan naar de auto. Combi rijdt echt probleemloos. Heuvel op, heuvel af. Allemaal prima. Geen slingeren of wat dan ook. Cruisecontrol op 95 km ( volgens tom tom echt 90 km) soms terugschakelen naar de 5 e versnelling en heel af en toe terug naar de 4 e versnelling om de gang er in te houden. Totaal 1600 km gereden met een verbruik van 9.2 l per 100 km. Ik ben er zeer tevreden over.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TSI 4M met een Kip

De ervaring van Jeroen met een Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TSI 4M (220 pk/162, Kw bouwperiode: september 2017 - 2020) en een Kip Isa White 44 TDB Special van 1500 kg geplaatst op 22-08-2021:

Echt een topcombinatie. Genot om mee te rijden. Door de lange wielbasis en het flinke autogewicht weinig ‘gestuiter’ of ‘gejutter’. Op de autobahn 105 km/h op de teller met adaptieve cruisecontrol aan rijdt echt prima, ook heuvel op en af. Zelfs steile campings waar veel caravans met tractor naar hun plek gereden worden gaat zonder moeite en vanuit stilstand zelfs zonder slippende banden. Verbruik is wel fors, bij stevig doorrijden op de autobahn toch wel 13L/100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. met een Burstner

De ervaring van Bennie met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2021) en een Burstner van 1600 kg geplaatst op 10-08-2021:

Het exacte type dat wij hebben, stond er niet tussen. We hebben een Tiguan 2.0 4motion met 190pk.
De auto trekt onze Bürstner Averso 490TS van totaal 1600kg als een tierelier. Het is uitkijken geblazen, een keer op stoom, heb je geen idee dat je een caravan trekt, dan gaat het snel te hard. Op de vlakke weg staat de automaat in de D-stand, schakelt hij naar de 5e versnelling, zet ik hem op manual en op de snelweg op cruise control tussen de 95 - 100km/u.
De motor maakt dan zo'n 2300 toeren, perfect. Vanwege corona zijn we nog niet naar het buitenland geweest, dat hopen we volgend jaar weer te kunnen doen. Voor een 4-wiel die 2500kg mag trekken, moet 1600kg een eitje zijn. Wij zijn donders tevreden over deze heerlijke auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI [DSG 7] met een Knaus

De ervaring van Wim met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI [DSG 7] (180 pk/132, Kw bouwperiode: augustus 2011 - 2016) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 23-05-2021:

Rijden met deze combinatie is onder alle omstandigheden een fijne en ongecompliseerde ervaring.
Sterk stijgen gaat fantastisch met de automaat. Strek daling is prima te doen met de handversnelling met verhoogte toerental.
Het inhalen van vrachtwagens is voor een oplettend chauffeur geen enkel probleem. Sterke zijwind is wel een reden om goed op te letten en de snelheid iets lager te maken.
Normaal ongeveer 90 km/uur. Even snel inhalen gaat erg goed met 10 tot 30 km/u verhoging.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT 4M met een LMC

De ervaring van John met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT 4M (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2018) en een LMC Musica 490 E van 1400 kg geplaatst op 23-05-2021:

de auto rijdt fantastisch met caravan.
je merkt niet dat de caravan erachter hangt.
ook als de weg omhoog gaat, schakelt de automaat vanzelf terug naar de juiste versnelling.
erg relaxt rijden met deze auto-caravan combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI [DSG 7] met een Dethleffs

De ervaring van Prummel R.F.J.E. met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI [DSG 7] (211 pk/155, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Dethleffs van 1745 kg geplaatst op 26-04-2021:

Rijden met deze combinatie is onder alle omstandigheden een ontspannend pretje.
Cruise-controle aan en alle omstandigheden worden door de DSG-bak uitstekend opgevangen. Zowel sterk stijgen als sterk dalen blijft de combinatie keurig in het spoor. Ook het inhalen van vrachtwagens is voor een oplettend chauffeur geen enkel probleem. Zuiging heeft geen of weinig effect. Maar elke ketting is zo sterk als de zwakste schakel: in dit geval de chauffeur. N.B.: Sterke zijwind (zoals rond Beziers) is wel een reden om alert te zijn en de snelheid iets te temperen. Normaal ongeveer 100 km/uur. Even snel inhalen tot 130 km/uur geen probleem maar wordt dan wel erg dorstig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. met een Hobby

De ervaring van arjen met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2008 - juni 2010) en een Hobby De Luxe 540 UK van 1493 kg geplaatst op 03-03-2021:

Nog niet heel veel ervaring met deze auto. Desondanks heb ik al wel gemerkt dat de combinatie tot 90 á 100 kmh stabiel is, maar dat bij snelheden daarboven wel de grens bereikt wordt qua stabiliteit. Ik rij dus met 90 op de cruise control en dat bevalt prima. Zorgen voor een evenwichtige belading en een hoge kogeldruk zijn dan wel een vereiste, net als gas terugnemen op afdalingen. De DSG-bak bevalt in de bergen wat minder, hij schakelt te traag terug. Dus dan is handmatig schakelen wel het behoud voor je motor. Zoals in het advies al aangegeven, geen combinatie voor beginners maar met het nodige fingerspitzengefühl prima hanteerbaar.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Trigano

De ervaring van R.J.N. Bastian met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2016) en een Trigano van 1200 kg geplaatst op 26-08-2020:

Wij gebruiken sinds 4 jaar deze combinatie. Wij hebben vele reizen gemaakt en vorig jaar o.a. naar de Algarve gereden. Dit is een hele fijne combinatie. Je kunt rustig op de cruisecontrol ontspannen makkelijk 105 km per uur rijden. Gebruik 1 op 13 meestal in stap 7 van de DSG automaat. Wij vervoeren 2 KOGA Ebikes zonder accu, (dan 20kg per fiets) achterop de caravan. Op de auto gebruiken we Emuk spiegels welke heel makkelijk gemonteerd worden. Deze spiegels omarmen eigenlijk de vaste spiegels en trillen nagenoeg niet.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger BlueM Tech [2WD] met een Weinsberg

De ervaring van Hans met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger BlueM Tech [2WD] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2010 - januari 2011) en een Weinsberg CaraOne 450 FU van 1200 kg geplaatst op 16-08-2020:

De Tiguan met 1.4 TSI is een geweldige trekauto. Gereden naar de Côte d’Azur op en neer. Caravan ligt enorm rustig achter de auto, ook passeren van vrachtauto’s is geen enkel probleem. Verbruik heen 1:8,5, op de terugweg 1:9. Normale waarden, campingburen met een Renault Megane en Toyota reden ook 1:8. Advies: 98 tanken, in vierde versnelling rijden en bij steile hellingen naar drie terugschakelen. Met deze soepele motor kun je gewoon 80 km per uur blijven rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger BlueM Tech [2WD] met een Weinsberg

De ervaring van Hans de Looij met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger BlueM Tech [2WD] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2010 - januari 2011) en een Weinsberg CaraOne 450 FU van 1200 kg geplaatst op 29-07-2020:

Naar de Cote d’Azur gereden via Luxemburg. Lekker cruisen tussen 90 en 100 km per uur. Verbruik 1:8,5. Auto speelt met de caravan, voldoende power ook bergop. De caravan ligt heerlijk stabiel achter de auto.
Olietemperatuur meestal tussen 105 en 110 graden. Bergop loopt de temperatuur iets op tot 115 of 117 graden. Neem je iets gas terug loopt de temperatuur vrij snel omlaag. Auto was geladen met 4 personen, caravan met belading 1300 kg. Al met al een heerlijke combinatie. Altijd op de snelweg in de 4e versnelling gereden, tank altijd 98.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI aut. met een Solifer

De ervaring van Jan met een Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 2017 - 2020) en een Solifer Finlandia 560 van 1500 kg geplaatst op 19-06-2020:

Ik kan de combinatie die ik heb hier niet kiezen
Ben inhet bezit van een Solifer S6+ die leeg 1250 weeget en een maximaal gewicht mag hebben van 1500 Kg
Maar kan mij niet vinden in de test resultaten, had hiervoor een BMW touring 320d en daar was de max 95Km p/h
De Tiguan speelt met de Solifer, bijna alsof hij er niet achter hangt
Stabiliteit is enorm en max snelheid heb ik me niet aan gewaagd, maar even inhalen als het snel moet dan is 110-115 geen enkel probleem

Dus dit resultaat verbaast mij, mijn ervaring is echt heel anders

Griet

Jan

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT aut. met een Fendt

De ervaring van C. den Harder met een Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2018 - 2020) en een Fendt Opal 515 SG van 1580 kg geplaatst op 16-10-2019:

I.v.m. tegenvallende caravantrekker ervaringen heb ik mijn vorige auto een Mazda CX5 2.0 automaat 165PK bouwjaar 2016 ingeruild voor een nieuwe Volkswagen Tiguan 1.5 met DSG en ben onlangs thuisgekomen na een caravanvakantie door Duitsland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk (4400 Km) Ondanks de kleinere (turbo) motor met minder pk's (maar wel meer koppel) heb ik de Tiguan als een uitstekende caravantrekker ervaren. De auto heeft geen enkele moeite om de caravan, een Fendt 515 Opal, met snelheden tot 95 km/h stabiel over de autobaan met stijgingspercentages tot 6% te trekken. De auto rijdt en schakelt in zowel in de normale drive- als in de sportstand uitermate soepel. Voor het merendeel rijdt de auto op de cruisecontrol in de 7e versnelling en schakelt tijdens het klimwerk terug naar 6, 5 en soms 4. Ook korte steilere hellingen worden moeiteloos genomen. Al met al is de VW Tiguan een voortreffelijke caravantrekker. Het gemiddelde brandstofgebruik lag deze trip op 8,8 ltr. per 100 Km

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI met een Sprite

De ervaring van Fred De Jong met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2008 - januari 2011) en een Sprite Cruzer 460 SR van 1350 kg geplaatst op 16-08-2019:

Mijn ervaring met deze combinatie is fantastisch, zelfs met de fietsen achterop rijd de combinatie nog prima! De Tiguan is een 4 motion en het verbruik ligt op 9km de liter, bij al mijn voorgaande auto's heb ik nog niet zo'n laag verbruik gehad, ik ben erg blij met deze auto!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M aut. met een Eriba

De ervaring van Chateau met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2020) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 25-07-2019:

Veel ervaring, rijd al vanaf 85 met caravan. Deze tigaun heeft vermogen over. Caravan beladen 1350 kg. Rijd het meeste in zesde maar zevende gaat ook. Fern en Rechenpas geen enkel probleem. Vertrekken op heling Fernpas na stop is eenvoudig. Na drie Rafs toch een voorkeur naar VW.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met een Caravan

De ervaring van J. van Geffen met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Caravan van 1350 kg geplaatst op 29-06-2019:

In juni 2019 met deze combinatie op vakantie via Luxemburg naar de Franse alpen naar Frejus. Indien je fietsen op de disselbak plaats is het moeilijk om onder de 100 kg kogeldruk te komen. In de bergen en op de autosnelweg kon ik goed mee. Ik vond het prettig om met cruise control te rijden , want als je terugschakelt trekt hij door naar de ingestelde snelheid. Hold on systeem is een topper. Doorgaans snelheid van 90 km/u aan gehouden. bij inhalen teruggeschakeld naar 5 of 4 en snelheid van 110 km/u makkelijk gehaald om trekkend in te halen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. met een Knaus

De ervaring van B.Timmer met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Knaus Sudwind 420 QD van 1210 kg geplaatst op 23-06-2019:

Met knaus sudwind 420 qd beladen ca 1250kg.
1 e-bike voorop 1 achterop zonder accu,s
Rijd probleemloos geen geslinger ook niet met passerende of tegemoet komende vrachtauto's Geheel is goedgekeurd voor 100km. Op de Duitse autobahn rijd ik die snelheid als het verkeer het toelaat.Dit gaat zonder problemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. met een Dethleffs

De ervaring van Jan met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Dethleffs Camper 560 FMK van 1450 kg geplaatst op 30-04-2018:

Pluspunt: de tiguan heeft meer dan voldoende vermogen om vlot met het verkeer mee te rijden. Hellingen geen probleem, automaat doet goed zijn werk.
Minpunten:
Het is een relatief (te) kleine auto (wielbasis en breedte) voor een grotere caravan van beladen 1400-1500 kg. tot 95-100 km/h voelt nog veilig aan, daarboven is het echt twee handen aan het stuur en opletten met inhalen van vrachtauto's of ingehaald worden door busjes. Combinatie gaat zeer snel gevaarlijk slingeren! Vergeleken met 2 vorige auto's en dezelfde caravan en dezelfde belading, ligt de kritische snelheid van de tiguan veel lager, (rond de 105 km/h) terwijl de motor makkelijk meer aan kan.
Verbruik schommelt tussen 1:7 en 1:8.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] met een Fendt

De ervaring van gert van mil met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] (140 pk/103, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2016) en een Fendt Saphir 495 TFB van 1380 kg geplaatst op 08-05-2017:

Met Tiguan 4*4 en getuned tot 180 pk en 400 nm samen met Fendt 490 TF van 1400 kg op stap geweest. Excellente combinatie! Trekt ook op steile hellingen combinatie probleemloos omhoog en brengt het ook weer veilig omlaag. Moet wel zeggen dat het een Track en Field uitvoering is waarbij er speciaal programma op zit voor afdalingen en ruig terrein.
Op snelweg moeiteloos tot 120 hoewel ik snelheid beperkt heb tot 98 km/u. Motor draait dan netjes 1750 toeren in zijn 7 en op maximaal koppel. Bij steilere stijgingen op de autosnelweg schakelt hij maximaal terug tot 5.
Verbruik met caravan 10 liter diesel op 100 km. Heel netjes als ik dit vergelijk met vorige trekauto audi A4.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. met een Fendt

De ervaring van Ton met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2021) en een Fendt Tendenza 465 TG van 1470 kg geplaatst op 18-12-2016:

Zowel een diesel als 2 liter benzine versie gereden met caravan.
Totaal gewicht beladen caravan 1500 kg.
Absoluut probleemloos (ook Luik) makkelijk in de 5e of 6e versnelling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. met een Kip

De ervaring van E van Esch met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2016 - 2019) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 23-10-2016:

De Tiguan 1.4 DSG6 trekt de Kip Shelter (750KG) probleemloos. Ik gebruik plm 60 KG kogeldruk en de combinatie is zeer stabiel. Benzineverbruik is bij plm 83 KM ongeveer 1 op 11, bij 90 KM is dat 1 op tien. Beide keren gemeten over een afstand van plm 200 kilometer. Helaas helt de caravan iets achterover vanwege de hoge plaatsing van de trekhaak. Ervaring is op vlak terrein. Ben benieuwd hoe dat volgend jaar wordt als er ook bergachtig terrein in de route zit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Fendt

De ervaring van V.Lierop met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2008 - 2016) en een Fendt Diamant 495 SFB van 1600 kg geplaatst op 27-08-2016:

Deze zomer op pad geweest met de Tiguan richting Italie met een goed beladen Fendt Diamant 495 SFB van 1500 kg of meer. Via het Fernpad en de Brenner,geen berg was te hoog voor de Tiguan en verbruik door elkaar berg op berg af was 1 op 10 bij 100 km/u en in zijn 4e versnelling en rond de 2500 tpm op cruise control. Ik rij graag een beetje op toeren dan 100 km/u met 2000 tpm in zijn 5 of 6. Geen hinder van eventueel inhalende bussen of vrachtwagens de auto bevalt mijn uitstekend en verheug me op de volgende rit gewoon een genot om mee te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met een Fendt

De ervaring van Derk met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Fendt Bianco 465 TG van 1450 kg geplaatst op 05-08-2016:

Het brandstof verbruik ligt zo tussen de 1 op 7 -en 1- 8 naar bestemmingen in Zuid - Frankrijk - Spanje.
De Tiguan TSI 1.4 heeft bij 100 km/uur geen enkele moeite met de caravan. Wij rijden wel in de 4 versnelling bij 3200 - 3400 toeren en daarmee kunnen we op de snelweg elke helling tot 6 % goed aan.
Kogeldruk 75 kg (geen 100 kg)
Voor het behoud van je motor zou ik niet in de 5 of 6 versnelling gaan rijden, je rijdt dan niet meer soepel.
Bij een lager toerental loopt de uitlaatgas temperatuur op, waardoor de motor warmer wordt en doorgaans een hoger olieverbruik krijgt en meer slijtage (katalysator!)tot gevolg heeft.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] met een Hobby

De ervaring van Fons W met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Hobby Premium 490 UL van 1630 kg geplaatst op 30-05-2016:

Combinatie ligt prima op de weg met een kogeldruk van 85 kg. Mijn Hobby heeft verzwaarde as (1750 kg)
Dit voorjaar een trektocht langs de Loire vanaf Orleans naar de kust. Op secundaire wegen gaat het optimaal en op de snelweg een kruissnelheid van net onder 100 echte km geen enkel probleem gehad. Je voelt wel het inhalen van bussen en grote bestelwagen maar dat leidt niet tot slingerbewegingen. De trekkracht is geen enkel probleem hoewel bij natte wegen niet te snel moet worden doorgetrokken in de lagere versnellingen (spinnen). De enige plek waar je niet moet rijden is achter "autocarriers" dan voelt het niet lekker door de wervelingen.
Verder erg tevreden over de combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] met een Hobby

De ervaring van Leo met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] (140 pk/103, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2016) en een Hobby De Luxe 450 UF van 1200 kg geplaatst op 29-12-2015:

Perfecte combi! Dit jaar in de zomervakantie naar de Ardeche gereden. Geen centje pijn. Alle hellingen moeiteloos genomen. Bij downhill rijden manueel geschakeld om zo op de motor te kunnen remmen. Ging prima. Ook de automatische handrem (die ik altijd aan heb staan) werkte perfect. Verbruik wel hoger dan in NL 1:10, tijdens de vakantie, normaal 1:17. Geweldige auto die bovendien erg comfortabel is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] met een Caravan

De ervaring van Dirk met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - januari 2011) en een Caravan (bij passend) van 1250 kg geplaatst op 09-11-2015:

Ik ben in het bezit van een Tiguan 1.4 4wd. Dit jaar ruim 6 weken met caravan weggeweest. Caravan Fendt Bianco 1500kg geladen. Auto begon te stotteren bij een hoger toerental. Gevolg nieuwe turbo
Schijnt een meer voorkomende kwaal van VW te zijn. Meerdere malen gehoord te lichte motor voor deze auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] met een Avento

De ervaring van Tom met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Avento Avance Esclusivo 465 TF van 1460 kg geplaatst op 07-09-2015:

Dit jaar met combinatie naar Zuid Frankrijk. Niets op aan te merken. Zowel solo als met caravan een uitstekende wagen. Verbruik 1:15/16 solo en 1:9/10 met caravan. In de 5e versnelling ontspannen 100/105 rijdend. Keren dat er in de bergen teruggeschakeld moest worden naar z'n 4 op één hand te tellen (gaf de auto ook keurig aan). Bergafwaarts ook geen probleem (meestal 80/90 km).Spiegels origineel voor Tiguan, trillingsvrij en goed zicht. Vooral auto hold heerlijke optie. Kogeldruk op 80 kg is beste ervaring. Natuurlijk zal z'n grote broer het nog veel beter doen maar gezien prijs kwaliteit gebruik een uitstekende wagen. Hiervoor Seat Alhambra 1.8 Turbo maar de Tiguan wint wat mij betreft.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Tabbert

De ervaring van Bogaert met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2016) en een Tabbert Vivaldi 560 (2,3) van 1525 kg geplaatst op 29-07-2014:

Tabbert Vivaldi 550 max 1600kg getrokken met Tiguan 177pk DSG TDI 4x4 zeker genoeg moter-vermogen maar door de korte wielbasis van de auto tamelijk on-confortabel (schokken), heeft niets met belading te maken want deze was in orde.Goed voor niet te lange afstanden of regelmatige stops.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] met een Fendt

De ervaring van dirk met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - januari 2011) en een Fendt Saphir 470 TKD van 1280 kg geplaatst op 15-11-2013:

wij zijn in het bezit van een VW tiguan 4-wd een combinatie met een Fendt Saphir geen problemen zowel met rijden op peage als kleine wegen, wat ik niet schuw. alleen brandstof verbruik met caravan 1:7 is gebruikelijk. Solo rond de 11. Prima caravantrekker vooral met een 1400 motr

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] met een Sprite

De ervaring van Sjaak Pennekamp met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Sprite Europa 460 van 1350 kg geplaatst op 26-10-2013:

Zeer positief. Met caravan Sprite Europa 470, 1350 kg en nu met Sterling Topaz 1450 kg. fluitend door Europa van toscane, Normandie, Ardèche en Duitsland bodensee. De Tiguan na 60.000 km in geruild voor een nieuwe het enige verschil nu 160 pk ipv 150. Gemiddeld 1 op 9 met caravan. Zonder 1 op 14. Prettige reiswagen. Met de caravan er achter niet boven de 95 km. Zeer stabiel met 2 Koga's elektische fietsen op de fietsdrager achter de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] met een Sprite

De ervaring van harry peters met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] (122 pk/90, Kw bouwperiode: juli 2010 - 2016) en een Sprite Europa 460 van 1350 kg geplaatst op 17-10-2013:

Hij voldoet wel, maar ik moest sneller terugschakelen dan ik gewend was. Had hiervoor een VW passat 2.0 tdi 140 pk. Heb inmiddels de auto laten chiptunen. van 200 naar 270 Nm en van 122 naar 155 pk. Solo errug prettig; met caravan moet nog getest worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] met een Fendt

De ervaring van Tom Visser met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - januari 2011) en een Fendt Opal 465 TG van 1460 kg geplaatst op 10-09-2013:

Ik ben in het bezit van een VW Tiguan( 4 motion) uit 2008. Sinds juni 2013 ben ik in het bezit van een Fendt Opal 465TG van maximaal 1500kg beladen.
Mijn ervaring van de afgelopen vakantie is dat ik positief ben over de combinatie. De VW trekt de caravan voldoende snel op. De korte eerste versnelling is hier wel bepalend in, vooral bij het wegrijden op een heuvel. Ook het rijden in de bergen gaat de VW goed af. Door het wat hoger gewicht van de VW (door 4 motion) ligt de caravan stabiel achter de wagen. Je merkt dat de wagen de caravan goed in bedwang houdt. Het brandstofverbruik valt enigzins tegen, met de caravan erachter mag je blij zijn dat je 1 op 7 rijd. Met tegenwind of in de bergen wordt het nog minder . Solo rijd de VW gemiddeld 1 op 11a12.
Maar hiervoor had ik een Ford C max en deze verbruikte niet veel minder ondanks dat de caravan 200 kg lichter was. Dus over het algemeen ben ik zeer tevreden over de combinatie. Het past goed bij elkaar.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Solifer

De ervaring van Okko van der Beek met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2016) en een Solifer Artic 560 van 1410 kg geplaatst op 30-08-2013:

Auto VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion 7DSG en Solifer 5602i caravan 1400 kg (Tandemasser):
Dit jaar voor het eerst met een onze VW Tiguan (bouwjaar november 2010) en onze Solifer 5602i Jubilee (bouwjaar 1990) naar Zweden en Noorwegen geweest. Noordelijkste punt was Trondheim. Als er in dit forum zes sterren te verdelen waren geweest kreeg deze auto ze wat mij betreft alle zes! De Tiguan trekt de caravan werkelijk fantastisch. De Tiguan heeft een enorm koppel en de gehele combinatie is zeer stabiel. Ik heb de S stand alleen in de bergen gebruikt (Jotenheimen). Zodra je cruise controll gebruikt lijken S en D hetzelfde te reageren. In D schakelt de Tiguan al bij 75 km p uur op een vlakke weg in z’n 7e versnelling en draait dan 1250 RPM (!) met caravan aan de haak. Bij S in Cruise controll stand evenzo. Als de cruise controll uit staat trekt hij in S langer in een versnelling door. Even een sprintje naar 120 km om een vrachtwagen in te halen is geen enkel probleem. Verder heb ik de combinatie ook getest op het uit stilstand wegtrekken op een stijl grindpad, iets wat je in (het westen van) Zweden en natuurlijk ook Noorwegen geregeld kunt tegenkomen en ook dat is geen enkel probleem. Automatisch wordt er door de 4motion extra tractie op de achterwielen gebracht en je rijdt zonder probleem weg.
Wat ook fijn is, is dat de auto in de gaten heeft dat je een helling afrijdt. Hij schakelt automatisch terug als dat nodig is. Een erg handige optie is verder de achteruitrijdcamera. Een uitkomst bij het aanhaken van de caravan (een tandemasser kun je met de hand niet zo makkelijk manoeuvreren) want je ziet op het beeldscherm de trekhaak en de dissel. Verder zijn ook EMUK spiegels voor de Tiguan een uitkomst. Absoluut trillingsvrij en in 60 seconden te monteren.
Verbruik zonder caravan bij een rustige rijstijl 6 ltr /100 km ( 1 op 16,5) en met caravan gemeten over 5.500 km Zweden/Noorwegen 8,8 ltr / 100 km (1 op 11,3).

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Hobby

De ervaring van V.Lierop met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2008 - 2016) en een Hobby Excelsior 520 TMF van 1399 kg geplaatst op 15-08-2013:

Deze zomer op pad geweest met de Tiguan richting Italie met een goed beladen Hobby 520 Excelsior van 1500 kg of meer.
Via het Fernpad en de Brenner,geen berg was te hoog voor de Tiguan en verbruik door elkaar berg op berg af was 1 op 10 bij 100 km/u en in zijn 4e versnelling en rond de 2500 tpm op cruise control.
Ik rij graag een beetje op toeren dan 100 km/u met 2000 tpm in zijn 5 of 6.
Geen hinder van eventueel inhalende bussen of vrachtwagens de auto bevalt mijn uitstekend en verheug me op de volgende rit gewoon een genot om mee te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] met een Fendt

De ervaring van Bob Swart met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1440 kg geplaatst op 12-08-2013:

Wij zijn net terug van vakantie in Frankrijk, voor het eerst met de Tiguan. Zeer tevreden over de auto, voldoet in alle opzichten aan de (hoge) verwachtingen. Rijdt zeer confortabel. Prima stabiliteit, ook bij zijwind, trekkracht ruim voldoende. Enige minpunt: verbruik is wel aan de forse kant. Solo nog alleszins redelijk, rustig rijdend 1:13. Met caravan zelfs bij matige snelheden van zo'n 90 km/uur kom ik uit op 1:8,6 Wel bedenken dat je met een combinatie van ruim 3000 kg op pad bent.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] met een Eriba

De ervaring van L. Dejong met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] (122 pk/90, Kw bouwperiode: juli 2010 - 2016) en een Eriba Sporting 465 van 1340 kg geplaatst op 07-08-2013:

Als trekauto voldoet de Tiguan, de stabiliteit is goed en de trekkracht is ook goed. Op de Duitse autobahnen kan de combinatie goed meegaan met het vrachtverkeer. In de 5e versnelling en cc was het verbruik 1:9 en is gunstiger dan veelvuldig rijden in de 6e versnelling met cc, verbruik dan 1:8 indien men rijdt met het vrachtverkeer mee, ongeveer 92 km/uur.
De caravan is tevens voorzien van ATC. Niet vastgesteld of het systeem heeft ingegrepen. De caravan was altijd rustig, stabiel achter de auto ook als de combinatie ingehaald werd door snel rijdende bussen / vrachtauto's

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI cr [2WD] met een Wilk

De ervaring van Tim met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI cr [2WD] (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - januari 2011) en een Wilk S4-530 van 1450 kg geplaatst op 29-07-2013:

Normaliter een verbruik van 1:16 met de Tiguan, tijdens de rit deze zomer met een Wilk Stern 530 (stond niet meer in de caravan lijst) van NL naar ES totaal op 1400km een verbruik van 1:11 bij een gereden snelheid van max. 110km/h (gemiddelde kwam uit op 88 km/h vlgs de boordcomp. waarden bij contact aan, dus excl stops).

We hebben geen enkele keer het gevoel gehad dat de combinatie onrustig werd, slechts bij inhalen bergaf haalden we de cruisecontrol eraf om goed op de motor te kunnen remmen wanneer nodig. Het rijden met ca. 110km/h was prettig op rustige en vlakke stukken weg, bergop altijd in de 4e versnelling kunnen rijden (op 1 helling na, toen werd de 3e versnelling aangesproken).

Route Occitanië(Parijs-Toulouse E20) leent zich uitermate goed voor caravanners. Stukje om, maar zeer prettige stukken weg en weinig vrachtverkeer.

Jet ziet wel duidelijk een trend van auto's die eigenlijk te weinig vermogen hebben voor de caravan die erachter hangt. Ik snap de 14 of 20% bijtelling overweging, maar veiligheid voor het overige verkeer en voor jezelf speelt ook een rol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. met een Kip

De ervaring van ben met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Kip Celebration 47 van 1450 kg geplaatst op 04-07-2013:

Net terug uit Corsica. Heenweg overgevaren vanuit Livorno en terug via Nice. De oude haven van Nice, waar je aankomt, is wel een crime. Plotseling komen er ± 100 auto's en campers en 50 vrachtwagens van de ferry in de oude stad met z'n nauwe straatjes. Is de uitrit naar de boulevard ook nog eens afgesloten. Dus je moet wel door de stad.
De combinatie is fantastisch. Heel stabiel. Gemiddeld op de autoroute 100 km/h gereden. Verbruik is dan 1 op 12. 6e versnelling niet bruikbaar. Maar in 5 hoeft er nauwelijks geschakeld te worden.
Corsica is wel krap allemaal. Alleen de rode wegen zijn goed te berijden. De gele wegen zijn erg smal en bochtig. Regelmatig naar een parkeerhaven om te passeren. Niet veel parkeerplaatsen en als ze er zijn oppassen met hoge randen.
Vorige auto was een Touran 2.0 diesel. De Tiguan doet het beter. Heb schik met de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. [Track & Field] met een Kip

De ervaring van Tj. visser met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. [Track & Field] (200 pk/147, Kw bouwperiode: april 2008 - juni 2010) en een Kip Grey Line 44 TDB Special van 1420 kg geplaatst op 10-06-2013:

Bij gevarieerd gebruik, dwz autowegen, binnendoor wegen, vlakke weg en flinke hellingen is deze combinatie goed en stabiel gebleken met voldoende trekkracht onder alle omstandigheden. Gereden is veel in Drive en sporadisch in Sport. In de bergen regelmatig zelf geschakeld ter wille van de juiste versnelling keus. Chauffeur heeft brede ervaring met alle mogelijke combinaties en ervaart de Tiguan/Kip combinatie als een van de betere.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met een Wilk

De ervaring van Lex met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Wilk S4-490 van 1350 kg geplaatst op 07-03-2013:

Een super auto, de Tiguan! Met mijn Wilk weinig last van zuiging bij het inhalen, op snelheid komen verloopt vlotjes en de auto met caravan rijden geeft een zeker gevoel. Zit met deze auto een stuk rustiger achter het stuur dan met m'n vorige combinatie. Het brandstofverbruik valt inderdaad wel wat tegen, op onze rit naar Spanje was het gemiddeld 1 op 7 bij een gemiddelde snelheid van 100 a 105 km/uur in Frankrijk. Geen probleem om door kleine bergweggetjes en dorpen te rijden, de auto trekt de caravan super makkelijk. Ook snelweghellingen vormen geen probleem: op de cruise control houdt-ie 'm moeiteloos rond de 100, het is alsof de auto aan een lier hangt en omhoog wordt getrokken...

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met een Dethleffs

De ervaring van N.Vink met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1277 kg geplaatst op 13-01-2013:

Ben tevreden met de auto en de caravan, maar hij had wel iets zuiniger mogen lopen, Solo is 1 op 13.5 haalbaar, met caravan ben ik nog nooit boven de 1 op 7.2 - 8 gekomen.Terwijl mijn vorige VW touran met dezelfde motor, ik de 1 op 10 makkelijk kon halen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [2WD] met een Hobby

De ervaring van thiel met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [2WD] (150 pk/110, Kw bouwperiode: februari 2008 - januari 2011) en een Hobby Excellent 540 UFf van 1497 kg geplaatst op 06-01-2013:

ferry tiquan 14 tsi sport en style en hobby 540 uff ( chip naar 210 pk abt vw ) ik heb dit raport gelezen over deze combinatie , maar ik deel raport niet , ikheb heel goede ervaring met deze combinatie op de belgiese en duitse en oosterijkse een perfecte auto (120 km zonder problemen de caravan ligt heel goed achter de tiquan , had hiier voor een passat 2.0 tdi was ook goed , maar dit rijd toch ka comfort een stuk beter hij neem ook veel wind van de caravan weg (slipstriem) nee niet mee eens met dit raport.???

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met een Fendt

De ervaring van T.Wildeman met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Fendt Topas 495 SFB van 1500 kg geplaatst op 11-09-2012:

Rijdt goed en stabiel.
Maar 1op8 is toch hoog.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] met een Knaus

De ervaring van r.perfors@gmail.com met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 15-07-2012:

Afgelopen voorjaarsvakantie 3 weken door Italie getrokken in circa 4000 km. De auto heeft geen enkele moeite met de caravan en het verbruik blijft aardig binnen de perken. Tussendoor weggetjes met stevige stijgings percentages (max. 17 %) in De Marché werden met gemak bedwongen. Op de auto weg +/- 115-120 aangehouden gaat prima, voornamelijk daarbij in de vijf op de cruisecontrol gereden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] met een Kip

De ervaring van Ben met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] (160 pk/118, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2016) en een Kip Celebration 47 van 1400 kg geplaatst op 09-07-2012:

Met deze combinatie net terug uit het binnenland van Spanje. Via west-spanje naar Gibraltar en terug via Granada en Zaragossa. Geen tolweg. Heenweg bij Biaritz door de pyreneeën en terug door de tunnel de Bielsa. Deze laatste doorgang is behoorlijk pittig. Lange 10 tot 12% hellingen, zowel naar boven als naar beneden. Dan komt de ware aard van de 1.4 TSI aan het licht. De motor kan het bergop prima trekken, maar bergaf houdt de motor, in z'n één, de zaak niet in de hand. Je moet continue bijremmen. Dus vaak stoppen om de zaak af te laten koelen. Toch verder een heel goede combinatie. Uiteindelijk rijdt je niet altijd bergaf. Toch even een goede bergpas zoeken en niet meer bij Bielsa door de Pyreneeën. Verbruik, met caravan, over de hele rit, 6500 km, 1 op 8. Ben niet boven de 100 kmh geweest. Had hiervoor een VW Touran met 2.0 diesel. Dat reed, met caravan, 1 op 12 en vaak boven de 100 kmh. Was wel even slikken. Verdien wel € 80,- per maand aan minder wegenbelasting.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] met een HomeStar

De ervaring van daniel met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] (110 pk/81, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2016) en een HomeStar Racer Trophy 45 UHF van 1270 kg geplaatst op 22-01-2012:

We hebben onze auto nu 1 jaar en zijn verschillende keer gaan kamperen met een HOMESTAR 45 UHF .
We zijn zeer tevreden over comfort, trekkracht en zuinigheid .
Ook de wegligging is OK .
Zonder caravan verbruikt de auto 6 liter/100 km .
Met caravan 7,5 l/100 km .

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger met een Sprite

De ervaring van dick met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Sprite Europa 460 van 1350 kg geplaatst op 03-09-2011:

Wij hebben de 1.4 TSI 4 motion deze zomer voor het eerst gebruikt met een Sprite 460europa van 1350kg, incl. belading. Verbazingwekkend goed getrokken op de helling bij Luik en verder naar Zuid-frankrijk. Prima trekauto, komt erg stabiel over, kan gewoon op de cruise control bij 95 km/u en blijft ondanks dalen en stijgen op dit tempo verder rijden. gemiddeld gebruik met caravan ca 1 op 8, voor mij acceptabel. Zeer tevreden over de Tiguan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] met een Chateau

De ervaring van W.A. van Stratum met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI BlueM Tech [2WD] (122 pk/90, Kw bouwperiode: juli 2010 - 2016) en een Chateau Cantara 440 van 1450 kg geplaatst op 13-08-2011:

De Tiguan met de basis 1.4 TSI motor heeft mij verrast. We hebben deze auto als vervangend vervoer gekregen omdat we met onze eigen auto met pech gestrand waren. We zijn met deze combinatie vanuit Nederland naar Italië op en neer geweest. Combinatie voelde zeer stabiel aan. Heb soms voordat ik het in de gaten had 115 km/u op de teller gehad en voelde het nog steeds goed aan.
Het is mogelijk om hellingen met ruim 90 km/u omhoog te gaan. Hiervoor is het wel noodzakelijk om op tijd terug te schakelen en het toerental boven de 3000 omw./min. te houden. Valt het toerental tot onder de 3000 omw./min. terug dan heeft de Tiguan met deze motor wel wat moeite om weer op gang te komen.

Ik vergelijk de Tiguan met ander auto's die ik voor de caravan heb gehad zoals Citroën Picasso (2001), Ford Mondeo (2004, 2009), Volvo V70 Classic (1998)

Verbruik solo heb ik niet bijgehouden maar met caravan er achter en een snelheid aanhouden tussen de 90 en 100 km/u dan kom je toch wel op 1:8 uit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI [DSG 7] met een Knaus

De ervaring van G.J. v Hoek met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI [DSG 7] (200 pk/147, Kw bouwperiode: juni 2010 - 2016) en een Knaus Sudwind 500 FSK van 1410 kg geplaatst op 13-08-2011:

Mijn ervaring met de Tiguan 2.0 L. 200pk DSG 7 trapsversnellingsbak is bijzonder goed deze wagen trekt bijzonder goed bij gewone vlakke weg in stand D schakelt hij bij1650 toeren naar 7, het gebruik met caravan op een rit naar chamonix en terug is het verbruik
10.9 liter per 100 km ook in de bergen is het heel relax om met een dsg automaat te rijden hierbij gebruik ik de sportstand waarbij het toerental wat hoger blijft en nog sneller op het gaspedaal reageert.Mijn vorige auto was een VW T5 diesel 174 pk met tiptronic welke auto ook een bijzonder comfortabel is. De tiguan doet hier niet voor onder is zelfs nog soepeler te berijden Hij krijgt van mij 6 sterren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger met een Knaus

De ervaring van Hans met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1360 kg geplaatst op 16-12-2010:

Geweldige caravantrekker mijn VW-Tiguan 4 Motion met de 1.4 motor! Hij trekt mijn caravan (Knaus 450FU met 1500 kg as) Ik heb hem sinds juni van dit jaar en ben ermee naar Frankrijk en Italië geweest. Hij doet het probleemloos en vele malen beter dan mijn vorige auto een Nissan Primera van 2003 met de 2.0 motor. Eén minpuntje: door de relatief geringe motorinhoud heeft hij ook minder compressie. Het afremmend vermogen op de motor is daardoor dus ook minder. Dus voorzichtig de berg af in een heel lage versnelling en van tijd tot tijd bijremmen met de voegtrem!
Overigens ook als solo auto een heel fijne auto. Ik kan hem onvoorwaardelijk aanbevelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger met een Boottrailer

De ervaring van Floor met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Boottrailer 2000 kg van 2000 kg geplaatst op 30-08-2010:

Deze zomer met de boot op trailer (2000Kg) naar Kroatie geweest via oostenrijk (Graz). Nergens problemen ondervonden, zelfs niet op de kleine zeer steile (>15%) bergweggetjes op het eiland Rab. Op de lange hellingen (7%) loopt wel de olie tempratuur langzaam op. Buiten was het toen 36 gr. , best heet dus. De maximum temperatuur werd toen 132gr. Water bleef strak op 90Gr.
Op de heenweg doorgaans 90 Km/u gereden. Terugweg iets harder, plm 95..100 km/u op vlakke wegen, 85 tot 90 max bij helling af. Over 4000km was het verbuik 1:7.5.
Ondanks dat dit een zware combinatie was, viel het rijden mij erg mee. Ik was wat nerveus vanwege het gewicht.
Andere gegevens: banden achter tot 2.7bar opgepompt, de banden van de trailer tot 4.5 bar, en de kogeldruk was105 kg (mag eigenlijk maar 100 zijn, maar dat is niet zo precies te regelen met het verschuiven van assen). Overigens geeft een lage kogeldruk (50kg) een erg wiebelig gevoel. De boot was verder helemaal leeg: geen benzine, geen water, een losse spullen.
Grootse nadeel van rijden met deze combinatie is dat het een lange zit is, en dat je zeer geconcentreerd rijd, ook vanwege de breedte (2.5 mtr), en omdat je voorzichtig wil zijn. Vermoeiend.

Verdere ervaring:
Wegtrekken uit het water van de boot op een trailer helling is geen probleem, ook niet wanneer de tank van de boot vol is, en de andere spullen aan boord zijn,. (geheel weegt dan ongeveer 2200 Kg). Zelfs de koppeling stinkt dan niet, wat bij andere auto's vaak voor komt.
Ben zeer tevreden over de Tig, en zeer enthousiast over de 1.4TSI motor.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Fendt

De ervaring van Ton Nijhof met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Fendt Saphir 470 TF van 1370 kg geplaatst op 08-08-2010:

Na een VW Passat en een ouran rijden we nu een Tiguan 2.0 TDI. Fendt caravan 470 TF Saphir. Grandioos ! Rijden regelmatig in Noorwegen, hellingen van 16% zijn zonder problemen te doen Bijv. (voor de kenners) de Trollstigveien.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger met een LMC

De ervaring van Ad met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een LMC Munsterland 475 RD van 1307 kg geplaatst op 01-07-2010:

Sinds oktober 2009 ben ik in het bezit van een VW Tiguan 1.4 (4 motion) de wagen trekt mijn 1350 kg. wegende caravan met gemak over de Duitse-autobaan. Ik zet hem in de 5e versnelling (want dan loopt hij zuiniger dan in de 6e versnelling) en op cruisecontrol (90 km) en je hebt er nauwelijks nog omkijken naar de wagen neemt met het grootste gemaak de Duitse-autobaan hellingen. Hiervoor had ik een KIA Sportage 2,7 ltr. 6 cilinder maar de VW doet het veel en veel beter dan de KIA. Het brandstofverbruik is gemiddeld 8,0 km per liter met caravan en solo 11 km. per liter. Bij veel korte afstanden moet je solo rekenen op 9.4 km. per liter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. met een Fendt

De ervaring van MK met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2008 - juni 2010) en een Fendt Saphir 540 TG van 1490 kg geplaatst op 02-02-2010:

Combinatie met automaat is prima, de auto heeft op zowel vlakke als heuvelachtige weg voldoende vermogen en kan zelfs versnellen indien gewenst. Verder stabiele combinatie mede door 4-wiel aandrijving (geen moeite met wegrijden op steile stukken en zonder wielspin), voldoet derhalve volledig. Verbruik neemt wel toe, normaal circa 1:10 en met caravan + belading circa 1:6 - 1:7 bij vlot doorrijden (ca. 95 - 100 km).

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR aut. met een Fendt

De ervaring van J.J. Meijer met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2007 - juni 2010) en een Fendt Platin 495 TF van 1600 kg geplaatst op 04-12-2009:

Ik ben afgelopen zomer voor de eerste keer met mijn Tiguan 2.0 TDI Aut. op caravanvakantie geweest in Frankrijk. Ik heb met een Fendt Platin 510TF achter de Tiguan geen enkele maal het gevoel gehad dat het "spannend" werd i.v.m. trekkracht of stabiliteit van de combinatie, terwijl ik toch de Fendt tot ruim 1600 kg had beladen. Ik heb zelden zo rellaxed gereden mede door de automatische versnellingsbak. Alleen bergaf heb ik een aantal malen de automaat moeten overrulen d.m.v. de tiptronic om te voorkomen dat de automaat te snel opschakelde,waardoor de combinatie te weinig door de motor zou worden afgeremd. Ook op de snelweg reed deze combinatie uitermate comfortabel bij een snelheid van 95 à 100 km/u op de cruisecontrol in de hoogste versnelling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [2WD] met een Dethleffs

De ervaring van joop met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [2WD] (150 pk/110, Kw bouwperiode: februari 2008 - januari 2011) en een Dethleffs Camper 450 V van 1300 kg geplaatst op 23-08-2009:

Ik ben sinds juni 2009 in het bezit van een Tiguan 1.4 sport en style 2WD. De caravan is een Dethleffs summer edition 09 460 V.
Deze caravan komt precies overeen met de Camper 450V met een leeg gewicht van 1010 kg en een totaalgewicht van 1500kg, afgelopen zomer via de Fernpas en de Resschenpas naar Italie gereden. op de autobaan en in de bergen voldoet de combinatie uitstekend. kan overal vlot met het verkeer mee, verbruik gem. 1 op 8 met caravan en 1 op 12 solo. Op de autobahn bijna constant in de 6e versnelling gereden, in de bergen gewoon de combinatie op toeren houden en er is niets aan de hand.
Ik heb al diverse auto,s gereden met caravan maar deze voeldoet beter als mijn 2 liter Altea die ik heb gereden met een vergelijkbare caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] met een Hobby

De ervaring van joop met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - januari 2011) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1280 kg geplaatst op 24-05-2009:

de tiguan trekt de caravan heel goed als je eenmaal rijdt merk je niet meer dat de caravan er achter hangt echt europees alleen bij inhalen moet je oppassen dat de auto niet heel snel optrekt, hiervoor hadden we een jeep cherokee 5,2 l v8 die had daar geen moeite mee maar dat is logisch 5.2 of 1.4 groot verschil, maar de tiguan terkt de caravan verder goed het is nooit gevaarlijk en je hoeft op de snelweg minder te sturen dan bij een amerikaan heel degelijk.al met al trekt de tiguan de caravan beter dan de jeep het is veiliger op de snelweg, de jeep heeft meer power maar is wat instabieler zeker op de snelweg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Fendt

De ervaring van B.J. Koopman met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Fendt Saphir 490 Q van 1280 kg geplaatst op 21-12-2008:

Inderdaad een zeer mooie en goed rijdende combinatie. Je zit lekker hoog, je hebt goed overzicht en de auto rijdt heerlijk. met de caravan rijden wordt een feestje! hellingen tot 27% ben ik in de praktijk nog nooit tegen gekomen maar je merkt wel dat het nemen van een heuveltje geen probleem is. Ook ik heb net als in de review van rijn hiervoor een passat gehad. Mijn tiguan sport & style is extreem krachtig met een vrije abrupt opkomende koppeling en inderdaad die rare niet te doseren handrem. Qua rij gedrag merk je weinig van de caravan en 110 rijden in de 5 of 6 is dan ook geen enkel probleem. De gewicht verhouding levert een auto/caravan combinatie op die absoluut de baas is over de caravan. Het verbruik zit rond de 11 liter op 100 km bij 110 kilomter per uur. 95 rijden levert een beter resultaat op dan 10 liter op 100 km. Zonder caravan rijdt de auto gemiddeld 6.5 liter op de laatste 6000 kilometer. Dit is gebaseerd op woon verkeer van 33 kilometer enkele reis.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger met een Knaus

De ervaring van Ton Kivit met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1300 kg geplaatst op 24-09-2008:

Ik ben sinds 1 augustus 2008 in het bezit van een Tiguan 1.4 (4 motion). Inmiddels (sept.2008) heb ik 6000 km gereden, waarvan 3500 km tijdens mijn vakantie in Frankrijk. Met cruisecontrol en een gemiddelde snelheid van 90 km kon ik constant in de 6e versnelling rijden. Op hellingen moest ik af en toe terugschakelen naar 5 of 4 om 80 km te kunnen blijven rijden. De Tiguan trekt mijn caravan met het grootste gemak. De wagen deint nauwelijks bij het nemen van hobbels. Ook in de bergen levert de Tiguan uitstekende prestaties. Ik had hiervoor een Skoda Octavia 2.0 diesel. Over deze auto was ik ook bijzonder tevreden, echter het het gewicht van de caravan bedroeg > 75% van de auto. Bij de huidige combinatie bedraagt het gewicht van de caravan 72% van de auto. Dit is goed te voelen.
Nog een Tip: van het merk EMUK zijn caravanspiegels te koop die op maat zijn gemaakt van de spiegels van de Tiquan. Eenmaal afgesteld zijn de spiegels met slechts 1 draaiknop vast te zetten. Uniek. Ze trillen nauwelijks.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Fendt

De ervaring van marel nelis met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Fendt Platin 470 TFB van 1438 kg geplaatst op 21-09-2008:

Een ongelofelijke kombinatie. We zijn naar aamidden/Zuid Italie geweest met een Fendt 470 TFB met mover en fietsen achterop. We hebben alle situaties meegemakt, van drassig grasveld tot helling proef tot stortbuien tijdens het rijden. Wegligging en rijgedrag onvoorstelbaar. Als prettig bij verschijnsel is het verbruik dat zowel in de bergen als op de vlakke weg erg meevalt. Door de dolomieten ca 1/10 en op de vlakke weg (richting ROME ) 1/12

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger met een Dethleffs

De ervaring van Jan met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Dethleffs Beduin 590 van 1550 kg geplaatst op 13-08-2008:

Sind ruim een week in het bezit van de tiguan 1.4. Inmiddels een tcht van 350 km gemaakt. Trekt de caravan met groot gemak en suplesse. Bij sterke tegenwind (5 b) hoefde ik pas terugteschakelen om 80 km te kunnen blijven rijden. Had hiervoor een Suzuki Grand Vitara 2.l nwste model. De Tiguan voldoet veel beter. Het max. koppel is al bij ong. 1700 toeren beschikbaar. Dat merk je goed. De 150pk en het koppel van 240 lijkt me ook voldoende voor een trip naar Spanje.
Die ervaring zal iklater met jullie delen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Kip

De ervaring van a. van rijn met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2007 - januari 2011) en een Kip Sky Line 44 TDB Special van 1310 kg geplaatst op 08-08-2008:

Wat een heerlijke combinatie, onze Kip navigator 44TDB (cruise edition) en de Tiguan Comfort & Disign met een 103 KW Diesel. Geen enkele moeite met onze redelijk aan z'n maximum gewicht zittende Kip, die met twee fietsen achterop en een mover toch een klein beetje zwaarder beladen is dan de toegestane 1300 kg. De combinatie rijdt heerlijk en op de Franse autoroute kan je kilometers maken met de cruise-controll op 110km per uur en dan draait de Tiguan nog geen 2000 toeren in z'n zesde versnelling. Met hellingen, nat gras op de camping of de soms stevige klimmetjes in het centaal massief heeft dze VW ook geen enkele moeite. M'n Passat was goed, m'n Tiguan is nog stukken beter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] met een Dethleffs

De ervaring van leny met een Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Twincharger [Track & Field] (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - januari 2011) en een Dethleffs Camper 560 SK van 1742 kg geplaatst op 07-08-2008:

gaat heel goed in de bergen van noorwegen

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volkswagen Tiguan.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M met een Lunar

De ervaring van N Richards met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2016-2020) en een Lunar Zenith 6 van n.b. kg geplaatst op 07-08-2008:

I have a 2018 Tiguan 2.0tdi 4motion, towing a 2018 Lunar Clubman CK.
excellent match. I live in the Snowdonia national park with some very challenging steep and twisty roads and the Tiguan takes them with ease towing.
Output on the Tiguan was 150pl but since having it remapped to 197pi performance and fuel economy has improved even more than previously.
Very satisfied.


Volkswagen Tiguan 1.5 TSI aut. met een Adria

De ervaring van Burak AYDIN met een Volkswagen Tiguan 1.5 TSI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2021-2024) en een Adria Aviva 360 DK van n.b. kg geplaatst op 07-08-2008:

I have 2021 Tiguan 1.5 TSI (150PS) and adria aviva 360dk. The tiguans engine performance is quite good with 360dk. The only drawback is as the tiguan is front wheel drive; when you stop at a steep angle, it may be hard to regain speed as front wheels begin to skid. You need to take care of your tyres' health and consider weather conditions for better traction. In addition over 100km/h speed you have a feeling that driving is not stable. For best fuel consumption you should keep on driving at 80-90km/h speeds.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M met een Lunar

De ervaring van Snowy met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2016-2020) en een Lunar Zenith 6 van n.b. kg geplaatst op 07-08-2008:

I have a 2016 VW Tiguan 4 motion 150bhp manual gearbox, towing a Lunar Zenith 6, 2008,of 1300kg max load. Car pulls like a dream with no issues,get around 30mpg at a steady 60mph.Seems a little high geared in 6th gear at 60 mph so i find it is better in 5th gear.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. met een Fleetwood

De ervaring van James travers met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Fleetwood Sonata Melody van 1360 kg geplaatst op 07-08-2008:

The Tiguan is a great tow car pulls nice and sits on the the road true and straight fuel comsption is about 26 mpg when towing 37 when not but the boot on the other hand is a bit small but it does the job


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M met een Bailey

De ervaring van Rob Kelly met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4M (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2016-2020) en een Bailey Unicorn Valencia van 1589 kg geplaatst op 07-08-2008:

I have the VW Tiguan 2.0 4 motion manual 150 bhp on a 65 plate. I tow a 2017 Valencia, it is important to prepare and check tyres and loading of both car and van. The drive is smooth and comfortable, remembering the speed limit is 60 mph, I rarely exceed 55 mph. I recommend this car as a very suitable tow vehicle.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] met een Swift

De ervaring van Michael carolan met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Swift Conqueror 645 van 1822 kg geplaatst op 07-08-2008:

1 have a 2011 Tiguan 2.0 bluemotion , and a 635 conqueror , a perfect match fit towing ,more than enough power todo the job the brake system helps on hill s


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] met een Bailey

De ervaring van Gordon coles met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2016) en een Bailey Pegasus 524 van 1464 kg geplaatst op 07-08-2008:

After having two weeks in France with this unit found no problems at all , very surprise. I didn't hang about . my last towcar was an audi A6 avant this VW tows better .


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. met een Coachman

De ervaring van Gd485 met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Coachman Vision 575/4 van 1540 kg geplaatst op 07-08-2008:

The 2.0 Tdi 4motion Tiguan is a good match for this caravan. Cruising is comfortable on motorways at 60mph in 6th and manages 27 mpg at this speed. Hill starts are straightforward as the Tiguan has a very low 1st gear and the four wheel drive system means traction is very good. The stability is exceptional, even being overtaken by fast moving White Van Man the caravan hardly moves. This is the most stable combination I've towed!
The Tiguan has the factory tow bar fitted and the towing stability program has been switched on. Also the Vision has been fitted with ATC to stop things getting out of hand if something does get out of hand. This is a exceptional combination.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] met een Buccaneer

De ervaring van J.coldwell met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Buccaneer Elan 15 van 1418 kg geplaatst op 07-08-2008:

I took this outfit to North Wales in October last year.The car was brand new when I picked it up and within 1hr of collection we where on our way.the out fit performed like a dream no instability in side winds or when large wagons passed.On our return journey we came up quite a steep between St Asaph and queens ferry in 3rd gear with plenty to spare.i have nothing but praise for the VW TIGUAN its a great motor.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. met een Coachman

De ervaring van Tom met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Coachman VIP 520/4 van 1600 kg geplaatst op 07-08-2008:

More than satisfied with the Tiguan's performance when towing the VIP 520/4. When in France (Brittany) earlier this year, the VW Tiguan was returning 33+ mpg towing 48+mog solo.

The Tiguan held the road well. A superb SUV as is the Coachman caravan.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] met een Swift

De ervaring van Alan Parker met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Swift Conqueror 655 TA van 1480 kg geplaatst op 07-08-2008:

Previous report used the incorrect total weight of vehicle. The total weight of the Tiguan was 1925 kg not 1675 kg.
I have just come back from a KM 2700 trip and theVW Tiguan proved to be an excellent tow car under all condition returning an average of 10.65 KM per liter ( Deisel ) I pretty well drove on the speed limit most of the time passing road trains with out any problem at all.
Totally suprised at the ability of the vehicle together with the fuel consumption.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] met een Swift

De ervaring van Alan Parker met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [Track & Field] [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Swift Conqueror 655 TA van 1480 kg geplaatst op 07-08-2008:

I have just come back from a KM 2700 and theVW Tiguan proved to be an excellent tow car under all condition returning an average of 10.65 KM per liter ( Deisel ) I pretty well drove on the speed limit most of the time passing road trains with out any problem at all.
Totally suprised at the ability of the vehicle together with the fuel consumption.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. met een Coachman

De ervaring van Gd485 met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Coachman Amara 450/2 van 1330 kg geplaatst op 07-08-2008:

We have a Coachman Amara 450/2 that weighs in at 1375kg max and we tow with a 2.0 litre BM tdi 4motion. Towing is really easy as the manual gearbox has a very low 1st & reverse gear making pulling away on a hill or reversing on to a pitch easy without cooking the clutch. Economic both towing and solo. The best tow car I have used. Comfortable, stable and well made.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Geist

De ervaring van Alan Parker met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Geist LV485 van 1100 kg geplaatst op 07-08-2008:

excellent


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Bailey

De ervaring van Chris Peacock met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Bailey Unicorn Valencia van 1497 kg geplaatst op 07-08-2008:

Having purchased a new VW Tiguan 2.0l TDI 7 speed with a DSG box and a Bailey 11 Valencia I had some trepidation as to weather I had made the right choice. I do not like to hold up traffic when I tow and although on paper the outfit should be OK practice is always a different situation.

so whenI picked up my Caravan for the first time I was some what nervous, the look of tension on my face was soon replaced with a big grin! The car performed brilliantly. I live in Buxton Derbyshire and which ever direction I go in we have some hefty hills to negotiate (1,433ft above sea level). The Tiguan's performance up the hills is masterful pulling like the proverbial train my concern evaporated and the experience was really enjoyable. On the flat 7th gear at 50mph is very usable so it will be interesting to see what MPG will be achieved on a decent journey. The second towing experience with the new outfit was in stormy conditions with the gale hitting us broadside the outfit stayed rocksteady whilst towing at motorway speeds. I can say with reasonable confidence that I am delighted with the outcome and would recommend the same setup. One final footnote we have only covered some 350 miles so far but so far so good.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] met een Airstream

De ervaring van Rebecca met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2016) en een Airstream 532 van 1678 kg geplaatst op 07-08-2008:

This is the 532 model - slightly larger than the bambi, but a spacious 2 berth. Same weights and size as the more expensive 4 berth 534.
I think we are a GO with the Tiguan (the escape model is the better tower)


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] met een Bailey

De ervaring van philip.ggreen:tiscali.co.uk met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Bailey Pegasus GT65 Genova van 1286 kg geplaatst op 07-08-2008:

Having upgraded to the Bailey GT65 Genoa.I am pleased to say towing the Bailey is great. The van has ATC and I have towed it about 1000 miles now in 6 months. This is a great combination with towing mpg about 30 - 33 depending on terrain and wind etc both excellent.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR aut. [Track & Field] met een Swift

De ervaring van gilmck@ntlworld.com met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR aut. [Track & Field] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Swift Charisma 555 van 1469 kg geplaatst op 07-08-2008:

This is my first tow car and first caravan so perspective is a bit light. But I did the research and it all said this was a good match. First trip towing we did from our home in Scotland to the south coast of England and back. A roads, B roads and plenty of motorways. Frankly I do not know what the fuss is about. It all seemed so easy. This car must be as good at towing as reports said. Either that or I am going to get a frightening shock one of these days. But I do'nt think so - I think the VW is a tough old beast, it seems really willing and , of course, the Swift matches it along the way. Recommended.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] met een Bailey

De ervaring van Brian Page met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2016) en een Bailey Unicorn Seville van 1350 kg geplaatst op 07-08-2008:

We have had a Tiguan and Bailey Seville for two years and are delighted with the performance of both. Tows the Serville with ease. No complaints at all


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Bailey

De ervaring van D Raven met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 07-08-2008:

17th February 2013 Further to my last post on the Tiguan having done a road test without the caravan doing 50 MPH, I achieved 67 MPG I was determined to do 50 MPH and stayed at this speed on the motorway for 18 miles. later towing the caravan pulls like a dream and achieved 32 MPG, I feel you could achieve more MPG


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] met een Lunar

De ervaring van Philip Green met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. [2WD] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Lunar Quasar 462 van 1218 kg geplaatst op 07-08-2008:

I have had this set up since 2010 i.e 2.5 years. The calculations given by this matching service are exactly what I get. very stable outfit, plenty of power etc. about 30-35 mpg towing and 50+ normally.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Bailey

De ervaring van dave raven met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 07-08-2008:

follow up on my last post, today 20/7/12, have now towed with the bailey bordeaux, the tiguan did not dissapoint, she pulled like a dream, returned 33mpg at 50mph up and down hills lincolnshire wolds 5th gear


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Bailey

De ervaring van dave raven met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 07-08-2008:

having bought the tiguan 2ltr diesal towing abbey 460 from a honda crv mk111 the tiguan was perfect we felt comfortable driving and towing, in fact my wife asked is the caravan still on the back love the car and thrilled to bits with the tiguan. we have changed the abbey for a bailey bordoux which we pick up tomorrow. take a look at the vw website for the tiguan for towing it shows the car pulling a large camper van fully loaded with a big van hitched up to a trailer with two racing cars on board. up to now driving solo we have accieved 55 mpg and towing 32 mpg compared to the honda crv which gave 22 mpg towing if lucky


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. met een Sprite

De ervaring van dave h met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BlueMotion Techn. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2016) en een Sprite Alpine 2 van 1200 kg geplaatst op 07-08-2008:

just purchased tiguan 2ltr blue motion i tow a srite alphine 2which was upgraded to1200mtl tows like a dream 36mpg at 55mph well done volkswagon wonderful outfit


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] met een Bailey

De ervaring van Rachel Hammond met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR [Track & Field] (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2016) en een Bailey Orion 450-5 van 1287 kg geplaatst op 07-08-2008:

We have had our Bailey Orion 450/5 since march and the Tiguan tows it with ease. It is a great match at 76%
Not much loss of power either, often able to cruise on the motorway at 60mph in 6th gear.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Bailey

De ervaring van Phil Gregg met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2016) en een Bailey Unicorn Valencia van 1565 kg geplaatst op 07-08-2008:

Rather a heavy match, but provided the nose weight is kept near to the 100Kg max, she tows as steady as a rock. (Low nose weights give a bit of "bounce".)
She goes up steep Cornish hills as if on the flat.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Swift

De ervaring van Ian Readett met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Swift Conqueror 630 van 1732 kg geplaatst op 07-08-2008:

My swift conqueror 630 has been uprated to 1900kgs MTPL
My Tiguan with a full fuel tank is 1750 kgs -- when loaded up with the caravan awning myself and wife and spare wheels food etc.. it comes in at 2100 to 2150 kgs --
which is by my reckoning is about an 88% tow.
Previously I towed with a Toyota Amazon which returned 19MPG -- the Tiguan thanks to its 7 speed DSG gearbox tows the conqueror every bit as good if not better than the Toyota and at 55 to 60MPH returns 28 to 30 MPG -- I am very impressed and very confident when towing with the Tiguan.. its a treat to drive and returns about 44 to 35 MPG solo touring.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] met een Sprite

De ervaring van PETER met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Sprite Alpine 2 van 1200 kg geplaatst op 07-08-2008:

We have just towed our new Sprite Alpine caravan home from the dealer about a 40 mile trip .It towed like a dream Towing our previous van an Ereba diddn't need extention mirrors .The ones a bought from the dealers shop are going straight in the bin They are terrible.We all lean by our mistakes OR do we


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR aut. met een Caravan

De ervaring van roy taylor met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Caravan van 250 kg geplaatst op 07-08-2008:

thiscombinatio is a fantastic one,so stable too.i was worried by the vas length at first ?,was i plesently surprised by thier performance. and the cars auto hold on hanbrake is superb.its takes the efort out of towing for sure.and has a disabled driver that realy maters.and with the caravan mover fitted = a perfect match.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Bailey

De ervaring van Kevin Evans met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Bailey Ranger 460/4 van 1194 kg geplaatst op 07-08-2008:

Excellent towing capabilities very good on a roads and motorways ,was not sure how the car would perform after having Mitsubishi L200 ,very good road holding and good stability ,the car is very reliable and quiet sounding engine unlike the Mitsubishi which only after 21000 miles sounded as if i had two engines under the bonnet .


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI cr [2WD] met een Lunar

De ervaring van Philip Green met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI cr [2WD] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Lunar Quasar 462 van 1200 kg geplaatst op 07-08-2008:

Have towed the Quasar to cornwall and back now and I had to take the caravan to the main dealer for some minor work (as you do when you live in it for a week.
Both are fantastic.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI cr [2WD] met een Lunar

De ervaring van Philip Green met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI cr [2WD] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Lunar Quasar 462 van 1250 kg geplaatst op 07-08-2008:

Both car and van are new so both have not covered 100 miles.
Haing picked the caravan up and towed it home about 60 miles all motorway, I have to say both are excellent and with cruise control on at 55mph I achieved about 44 mpg. I reccomend this combination.
I must give thanks to this website in helping me choose the car and check it was within the 85% rule.
(it is 80%).


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Bailey

De ervaring van I LEWIS-HODGKINSON met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2016) en een Bailey Pegasus 534 van 1466 kg geplaatst op 07-08-2008:

using the Tiguan for 1 year cannot fault the car, tows the Bailey Senator Arizona and 534 with ease.Average mpg 33.Love the car


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Coachman

De ervaring van Tom Evans met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Coachman Pastiche 535/4 van 1550 kg geplaatst op 07-08-2008:

Excellent towing car! Covered Belgium, Holland and the Calais region of France with Coachman Pastiche 535/4 in tow and the onboard computer showed a 33mpg return.... 44mpg when solo. Car was rock solid and had enough power to cruise at 60mph


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Bailey

De ervaring van ivan met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2016) en een Bailey Pegasus 534 van 1466 kg geplaatst op 07-08-2008:

cannot fault using car to tow bailey arizona overall mpg 35 brilliant


Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. met een Elddis

De ervaring van K. Barr met een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2010) en een Elddis Odyssey 534 van 1490 kg geplaatst op 07-08-2008:

I have only recently started towing my Oddysey 534 with the VW 2.0 TDI Tiguan SE but so far it does indeed appear to be a perfect match as predicted by your website.


Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR met een Eriba

De ervaring van peter charles frearson met een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 07-08-2008:

This is our 3rd Volkswagen with this eriba Troll 540 GT caravan,and all have been good towing vehicles.The Tiguan is the best of the bunch as far as driving and towing .The stability is in a different class.Its a joy.Its one of those cars you just look forward to driving.If I'm honest this is my first experience with a 4 wheel drive because because I thought them totally unnecessary.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Elektronische stabiliteitssystemen (getest)

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Blijf van het gas af!

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker