Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volvo V50

Sorteer op:


Volvo V50 1.6DRIVe [S/S] [1300 kg] met een Hobby

De ervaring van Bart Been met een Volvo V50 1.6DRIVe [S/S] [1300 kg] (109 pk/80, Kw bouwperiode: maart 2010 - juli 2012) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1239 kg geplaatst op 18-06-2021:

Oplopen temperatuur bij caravantrekken en hoogzomer is inderdaad een probleem. Overweeg een sterkere koelwaterventilator te doen plaatsen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D2 DRIVe met een Hobby

De ervaring van Bart Been met een Volvo V50 D2 DRIVe (114 pk/84, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1190 kg geplaatst op 28-06-2020:

In de 6 rijden zou ik afraden. Een toerental van 2000 heeft de auto wel nodig voor de juiste compressie en schoonhouden van het roetfilter. Een minpunt dat ik van de Volvo V50 D2 mis, is de krappe ventilatormotor. Die laat het op een bergachtige snelweg bij temperaturen boven de 30 graden behoorlijk afweten. Ik verzeker u, dan de airco uit en de verwarming aan is geen pretje.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.8 met een Chateau

De ervaring van Nino Bollen met een Volvo V50 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Chateau Calista 390 HU van 1100 kg geplaatst op 12-08-2019:

Dit was een hele prettige combi om te rijden. Op verschillende site’s gelezen om de auto hoog in toeren te houden. Dit was zeker nodig, maar reed dan ook zonder problemen.
De rit ging naar de Mont Blanc, dus veel bergen omhoog. Dit ging zonder problemen (Wel even van 4 naar 3 terugschakelen), maar dan ging die ook als een zonnetje omhoog.
Op de terug weg fijn de bergen omlaag met de motor als rem. Dit ging prima zonder de rem aan te raken.
Al met al zeker voor herhaling vatbaar.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D3 met een Caravan

De ervaring van H vd Wurff met een Volvo V50 D3 (150 pk/110, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een Caravan (bij passend) van 1350 kg geplaatst op 15-04-2019:

Hele fijne combinatie om ontspannen mee te rijden. Is erg stabiel op het rechte stuk en ook in de bochten De prettigste snelheid vind ik 90 Km per uur Bij inhalen wel opletten want voor je het weet rij je 120 KM per uur. Daarom rijd ik bijna altijd op cruise controle.(90KM/U bij 1900 toeren Verbruik gemiddeld 1 op 9.)

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0 met een Burstner

De ervaring van Sam Fokker met een Volvo V50 2.0 (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Burstner Ventana 465 van 1350 kg geplaatst op 30-11-2016:

Volvo V50 (146pk) met benzine motor. Burstner Ventana 465 caravan is voorzien van Alko stabilisator. Combinatie op rechte weg perfect bij 85 tot 100 km. Houdt echter rekening met passerende auto`s en autobussen: zeer gevoelige "zuigende" ervaring.Op hellende (berg) wegen terug naar 3e versnelling bij ongeveer 3000/35000 toeren waarbij de snelheid rond de 85 km/pu blijft. Verbruik alleszins redelijk: vlakke weg bij plm 90 km/pu ongeveer 1:10, Bergachtige trajecten gemiddeld 1:7.
Totale beleving bij caravan rijden: prettig en ontspannen.Auto doet zijn werk en combinatie is stabiel:

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D2 DRIVe met een Fendt

De ervaring van VolvoFendt met een Volvo V50 D2 DRIVe (114 pk/84, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een Fendt Platin 510 TF van 1350 kg geplaatst op 02-09-2016:

Inmiddels 4 vakanties achter de rug met deze Volvo en een Fendt 510 TF Joker (1998). Ik weet het exacte beladen gewicht niet maar dit zal rond de 1350kg liggen. Eigenlijk iets te zwaar dus voor deze auto die maximaal 1300kg mag trekken. Vorige week teruggekeerd uit Italie. Op vlakke wegen voelt de combinatie goed aan en rijd ik ca. 110km/u in zijn 4 (5 is maar matig bruikbaar). Als het bergop gaat krijgt de auto het echter (te) zwaar. De Brennerpas ging erg moeizaam en moest daar in zijn 2 en het laatste stukje zelf in zijn 1 omhoog met ca. 30km/u. Probleem is dat de motortemperatuur oploopt waardoor er vermogen wegvalt. Airco ook steeds uitgezet bij bergop wat ervoor zorgde dat de temperatuur van de motor minder snel steeg.
AL met al rijd deze combi eigenlijk alleen goed op vlak of slechts licht stijgend terrein. Dit Volvo wordt binnenkort vervangen voor een Mazda CX-5 2.0 GT-M line (165pk) die naar verwachting beter overweg kan met deze caravan (toegestane trekgewicht van de Mazda is ook 1800kg).

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.6DRIVe [S/S] [1300 kg] met een HomeCar

De ervaring van Leo met een Volvo V50 1.6DRIVe [S/S] [1300 kg] (109 pk/80, Kw bouwperiode: maart 2010 - juli 2012) en een HomeCar Racer 45 Sunset van 1230 kg geplaatst op 24-07-2016:

Deze auto is getund naar 145 pk. Daardoor geen probleem om van een redelijk steile hellingen weg te komen. Mits goed beladen ligt deze combinatie heerlijk op de weg. De motor temperatuur heeft de neiging om op te lopen als de buiten temperatuur toeneemt en er te leggen op een vlakke helling gereden wordt. Oplossing airco uit en bij verder oplopen van de temperatuur de verwarming aan waardoor de moter zijn warmte kwijt kan. Dat is enige minpunt. Verder zit er een prima kracht in deze 1.6 diesel motor om de caravan te kunnen trekken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.4i met een LMC

De ervaring van Zuidema met een Volvo V50 2.4i (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een LMC Dominant 475 TE van 1335 kg geplaatst op 10-01-2016:

4 maal met deze combi de Alpen in geweest, altijd goed voldaan al moet je wel rekening houden met het maximale stijgingspercentage. combinatie rijdt relext, op vlakke stukken 5de versn. op cruisecontr. zodra de weg boven de 4 a' 5 % stijgt tijdig terug schakelen en op toeren houden, boven de 3000 omw/min. trekt de auto prima. verbruik ligt in de bergen rond de 12 tot 13 ltr op de 100 km met caravan, zonder rond de 9,5 ltr per 100 km. Boven de 95 km/uur begint de combinatie zweverig te reageren

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D5 aut. met een Knaus

De ervaring van Peter met een Volvo V50 D5 aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Knaus Sudwind 500 FVU van 1400 kg geplaatst op 22-07-2015:

Rij nu 3 jaar met de volvo V50 D5 aut.
2 jaar met hobby 495 en 1 jaar met knaus Sudwind 500 Beiden beladen tot 1500 kg
Met beide caravans totaal geen trekproblemen hellingen tot 20%
genomen Knaus ligt vaster achter auto en geen last van de spoorvorming op de weg.
1 keer per ongeluk met 5 kg kogeldruk gereden met de Knaus en niets gemerkt van instabiliteit
Verbruik plusminus 1 op 10 bij snelheid tussen 95 en 100

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D2 DRIVe met een Hobby

De ervaring van Hans met een Volvo V50 D2 DRIVe (114 pk/84, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 04-07-2015:

Heb een Volvo V50-D2 met een Hobby Excellent 460 gewicht 1350kg.
In Nedeland geen enkel probleem rij dan meestal in 5e versnelling.
Wanneer naar bv Frankrijk via Luik Belgie in de 4e soms even in de 3e versnelling maar motor heeft voldoende kracht en de temperatuur stijgt niet (in geen DRIVEe)
Als kruissnelheid op de Franse autowegen is 90- 95km prima te doen en blijf de combinatie goed stabiel, het brandstofverbruik ligt op 1-10

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.6D met een Solifer

De ervaring van Daan Nijman met een Volvo V50 1.6D (109 pk/80, Kw bouwperiode: oktober 2008 - november 2009) en een Solifer 425 van 1100 kg geplaatst op 28-05-2015:

wij hebben 1.6 Volvo V50 Drive en u geeft nog steeds aan wettelijk maar 800 kilo trekken maar dat is verhoogd naar 1100 kilo net als de gewone 1.6 D (volgens mij)

(Van de redactie: we hebben in totaal 4 versies van dit model in de lijst staan. Enkele 800 kg en andere 1300 kg. De gewone - niet DrivE - mag inderdaad 1300 kg trekken. Maar voor u een auto aanschaft check altijd via het kenteken, op de site van de RDW het betreffende toegestane trekgewicht!)

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D [Powershift] met een Dethleffs

De ervaring van H.J. Jansen met een Volvo V50 2.0D [Powershift] (136 pk/100, Kw bouwperiode: januari 2008 - juni 2010) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1277 kg geplaatst op 21-07-2014:

De combinatie V50 2,0D met een Dethleffs 450DB, welke geladen circa 1400 kg weegt, rijdt zeer comfortabel. In de bergen voldoende trekkracht om weg te rijden. Bij rijden op steilere (autobaan)hellingen is handmatig terugschakelen, tot minimaal 3500 toeren, nodig om het koken van het koelwater te voorkomen.. Doordat het motorkoppel bij circa 2000 toeren piekt en dan snel verminderd, loopt de snelheid van de combinatie in deze situaties sterk terug. Jammer dat de koeling hierop niet is berekend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0 met een Knaus

De ervaring van Peter van der Sluis met een Volvo V50 2.0 (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Knaus Sport 450 FS van 1230 kg geplaatst op 04-07-2014:

Ondanks dat ik toch wel van opschieten houd rijdt ik met de caravan bijna nooit harder dan 100 km. De Volvo kan dit makkelijk aan en houd zelfs genoeg vermogen over als dat nodig is. En bij een rustiger tempo scheelt het aanmerkelijk in verbruik met de caravan. Gemiddeld 1: 9 en bij een vlakke weg wel 1:10. Verder is de combinatie heel stabiel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.6D met een Knaus

De ervaring van Vanremoortele Tim met een Volvo V50 1.6D (109 pk/80, Kw bouwperiode: oktober 2008 - november 2009) en een Knaus Sport & Fun van 900 kg geplaatst op 16-02-2014:

Perfecte combinatie en uitermate stabiel.Trekkracht meer dan genoeg over en in luik eentje terug schakelen zonder problemen naar boven!Verbruik met caravan 8.5l/km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.8 met een Eriba

De ervaring van Jeroen met een Volvo V50 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Eriba Feeling 425 van 1160 kg geplaatst op 23-10-2013:

Met de V50 en de Eriba feeling 430 al diverse malen op vakantie geweest.
mijn algemene indruk is dat de V50 erg traag is met de caravan maar ook met bijvoorbeeld met een aanhangwagen. boven de 100 km maakt de auto veel toeren en is de trekkracht laag.
Ook het bezine verbruik is hoog en met een 40 liter bezine tank is de actieradius klein.


Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.4 met een Chateau

De ervaring van C. De Wit met een Volvo V50 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Chateau Calista 450 UF van 1295 kg geplaatst op 18-10-2013:

Ben nu meerdere malen met deze combinatie op vakantie naar Italië en Kroatië geweest en we rijden met een snelheid van 95 km/u. De hellingen op de Duitse autobahn gaan zonder problemen net als de Brennerpas. Wanneer je de combinatie op snelheid weet te houden kun je in de derde versnelling goed meekomen met het overige verkeer. Het verbrui schommelt zo tussen de 1 op 9 à 10. Wel is het motormanagementlampje gaan branden nadat we file hebben moeten rijden en daarna stevig moesten klimmen. Tijdns het uitlezen bleken er geen problemen te zijn. Vermoedelijk had het te maken met niet goed verbrande gassen. Na verloop van tijd ging het lampje zelf weer uit. Kortom de motor biedt voldoende trekkracht om de combinatie op gang te houden en is met deze snelheid comfortabel en veilig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Sterckeman

De ervaring van lex van Maanen met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Sterckeman Starlett 410 van 1150 kg geplaatst op 28-09-2013:

Fijne trekauto. Nu al een aantal jaar met de Volvo v50 20d,uit 2005 met een sterckeman fjord 420d met vakantie geweest, zowel naar de jura als naar de ardeche. De auto trekt de caravan prima, zowel door de heuvels via luik door de ardennen, als over de route de soleil. Het verbruik is ongeveer 1:10, bij lange hellingen loopt de koelwater temperatuur tijdelijk iets op, en moet naar 4, soms heel even naar 3 terug geschakeld worden om de gang erin te houden. Op de autoroute is met een gangetje van ongeveer 110 echte kilometers te rijden, daarboven wordt de combinatie wat instabieler. Kortom zeer tevreden over de Volvo als caravan trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D2 DRIVe met een Fendt

De ervaring van Pim met een Volvo V50 D2 DRIVe (114 pk/84, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een Fendt Saphir 450 SFH van 1300 kg geplaatst op 20-08-2013:

Heb een Volvo v50 D2 met een Fendt 450. Op vlakke wegen in Nederland geen enkel probleem. Echter bij klimmen moet je van de 6e versnelling al gauw terug naar 4 of soms naar 3. Naar het buitenland en bij warm weer moet je rekening houden dat de grill van deze auto voor 80% gesloten is, natuurlijke koeling nagenoeg niet mogelijk is. Heeft alles te maken met voldoen aan CO2 (zit in de 20%bijtelling) een ritje Spanje, Zuid Frankrijk of Italië levert snel brandende controle en waarschuwings lampjes op. Als de Volvo hard moet werken is het ook mogelijk dat de motor zichzelf beveiligd tegen overhitting en wordt het vermogen automatisch beperkt rond de 2000 tpm max. Met een caravan niet echt een pretje. Al met al een fijne auto, maar met deze caravan en beoogde bestemmingen is het net niet. Ga dan voor een D3

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D [Powershift] met een Burstner

De ervaring van Karel Vermaas met een Volvo V50 2.0D [Powershift] (136 pk/100, Kw bouwperiode: januari 2008 - juni 2010) en een Burstner Belcanto 460 van 1280 kg geplaatst op 06-06-2013:

Perfecte trekauto. Zeer comfortabele automaat en met gemak over de bergen. Dit jaar naar Spanje met het grootste gemak. Rijdt je onder de 100km per uur, dan is het verbruik 9L/100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Caravan

De ervaring van KaPe met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Caravan van 900 kg geplaatst op 05-04-2013:

Schitterende trekker. De caravan (ook al is die heel licht in vergelijking met de wagen) volgde mooi de auto en die had er dan ook weer helemaal geen moeite mee. Alle hellingen gewoon in zijn 5 naar boven kunnen rijden zonder problemen. De 6de versnelling dan weer niet gebruikt. Daarvoor is het toerental bij die lage snelheid (95-100) net iets te laag om prettig te rijden.
Op de heenreis was het verbruik rond de 9 l/100 Km bij een vrij neutrale wind. Op de terugreis was het verbruik rond de 11,2 L/100 Km. Maar dan hadden we ook de hele tijd tegenwind.
Kortom een heel fijne trekwagen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Wilk

De ervaring van fam jansen met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Wilk S4-550 DM van 1302 kg geplaatst op 03-02-2013:

afgelopen jaar met de caravan (wilk stern 1999)naar rome geweest en en weer terug zo'n 4dk gereden we hadden een verbruik van 1:12 als kant tekening wil ik melden dat deze originele volvo is getunt is en dat er achter in de veren mad ballonnen zijn geplaatst. en deze tot een spanning van 2,3 bar waren opgepomt. ook was er op het dak een skibox geplaats met daar in 50 kg. ook in de achterbak lag het een en ander zo,n 80 kg de combintatie is lekker strak, stabiel en snel je komt echt niets te kort. vanaf de 95 is de 6 versnelling pas te gebruiken bij een vlake weg (nederland). door de extra veren licht de combintatie mooi recht en heb je geen last van drempels of andre opstakels.
kort om een zeer prettige combinatie ook bij hogere snelheden(95/110)

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D2 DRIVe met een HomeCar

De ervaring van Marco met een Volvo V50 D2 DRIVe (114 pk/84, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een HomeCar Racer 43 KD van 1240 kg geplaatst op 17-08-2012:

Uitstekende stabiele combinatie. Wat betreft de trekkracht is het natuurlijk de vraag wat je van een 1.6 diesel verwacht. Je kan goed met het verkeer mee komen, maar verwacht geen wonderen. Het rijden gaat goed totdat je hele lange steile hellingen tegenkomt.De temperatuur loopt dan omhoog met als gevolg dat de motor zichzelf in bescherming neemt en het vermogen enorm verlaagd. Hierdoor zakt je snelheid helemaal weg en ben je een gevaar op de weg. Oude tijden herleefden deze zomer door de kachel aan te zetten en de ramen open. Dit hielp. De Volvo dealer gaf aan dat dit bekend was en dat ze een ventilator konden plaatsen met meer capaciteit. Dit kost ongeveer 500 Euro.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D2 DRIVe met een Hobby

De ervaring van RDW met een Volvo V50 D2 DRIVe (114 pk/84, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1250 kg geplaatst op 12-08-2012:

De Volvo V50 D2 DRIVe levert met een Hobby De Luxe Easy 495 UK (max. 1250kg) goede prestaties. De combinatie is stabiel en heeft voldoende vermogen ook onder ongunstige omstandigheden en bij hoge snelheden (120 km/h). Hellingen op de Autobahn en in de Alpen vormen in de vierde versnelling geen enkel probleem. Brandstofverbruik solo 5,8 l./100 km. Met caravan 10,0 l./100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D5 aut. met een Burstner

De ervaring van Jan G met een Volvo V50 D5 aut. (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Burstner Ventana 490 van 1490 kg geplaatst op 02-07-2012:

Rij al 3 jaar met deze combinatie.
Niets gemerkt van de matige stabiliteit.
De caravan volgt voorbeeldig zonder de minste slingering
Mijn snelheid is altijd rond de 95 / uur.
De bestemming is meestal Zuid Frankrijk

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 D2 DRIVe met een Beyerland

De ervaring van Paul met een Volvo V50 D2 DRIVe (114 pk/84, Kw bouwperiode: juni 2010 - juli 2012) en een Beyerland Sprinter 390 D van 1080 kg geplaatst op 20-06-2011:

Wat een geweldige auto.Zeer stabiel.Uitstekende trekker ook hellingen zijn geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Knaus

De ervaring van Jaap met Knaus 1500kg met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1400 kg geplaatst op 31-03-2011:

Auto heeft sportonderstel, werkelijk zeer tevreden over stabiliteit. (3e auto/caravan combinatie)
bestemmingen italie,kroatie,frankrijk, spanje/ rij veel in 4 op CC/ 2750TPM. Verbruik is gem 1:10/1:9

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Hobby

De ervaring van ronnie met een hobby 540 1550k met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Hobby Excellent 540 UFe van 1490 kg geplaatst op 07-02-2011:

geen probleem wat een beest deze auto.
hij doet alles op zijn gemak naar kroatie geweest verbruik ongeveer 1 op 10 gemiddeld af en toe liep de temperatuur meter iets op maar dat is ook niet zo gek in de zomer gemiddelde snelheid rond de 100.
mijn conclusie nooit weer wat anders geweldige auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D [Powershift] met een Elddis

De ervaring van H.Koenders met een Volvo V50 2.0D [Powershift] (136 pk/100, Kw bouwperiode: januari 2008 - juni 2010) en een Elddis Avante Club 462 van 1297 kg geplaatst op 03-12-2010:

Hallo,

Met onze Volvo V50 2.0D aut. nu alleen nog maar in Ned.gereden.
Volvo heeft veel meer trekkracht dan onze vorige Honda CRV.2.0. ook veel zuiniger, 10l/100km. Zijn benieuwd hoe het gaat op langere reizen,bv Frankrijk, Oostenrijk.Komen er dan weer op terug.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.8 met een Adria

De ervaring van arjan met een Volvo V50 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Adria Altea 462 PS van 1188 kg geplaatst op 01-09-2010:

Met de V50 1.8 benzine en een adria altea 462 ps naar Luxemburg gereden.Gewicht van de caravan was ongeveer 1170 kilo en de kogeldruk 68 kilo. In Nederland rijdt de combinatie goed, echter in zijn 5e versnelling is het zaak om de auto rond de 100 km/u te houden, anders is er te weinig trekkracht. 90 km/u gaat goed bij windstil weer, maar bij wind op de kop zal in de 4e versnelling moeten worden gereden om het toerental hoog te houden.Overigens geeft 100 km/u geen enkel probleem met betrekking tot de stabiliteit van de combinatie. Zonder stabilisator is de caravan tot 120 km/u slingervrij bij windstil weer. in Belgie en Luxemburg met de heuvelachtige wegen geeft de combinatie geen enkel probleem. Een helling van 7 % in de derde versnelling met 75 km/u oprijdend zonder noemenswaardige problemen, en de caravan volgt ook op de kronkelende heuvelwegen keurig. Verbruik is gemiddeld 1 op 9, maar kan waarschijnlijk iets lager als je keurig 90 blijft rijden. De reis was een plezierige ervaring en de combinatie heeft een hele stabiele indruk gemaakt, ook bij windkracht 4 op de zijkant.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Eriba

De ervaring van jac heynen met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: januari 2008 - juni 2010) en een Eriba Touring Troll 530 van 1190 kg geplaatst op 30-05-2010:

bijzonder goede ervaring met mijn volvo v50 2.0 diesel in combinatie met mijn eriba toering 530 gt volledig geladen ook bij de hellingen bij Luik geen enkel probleem ook smalle en zeer steile berg hellingen probleemloos iedeale combinatie brandstofgebruik
solo 6.9 met beladen caravan 7.5

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.6DRIVe [S/S] met een Knaus

De ervaring van Boudewijn Göttgens met een Volvo V50 1.6DRIVe [S/S] (109 pk/80, Kw bouwperiode: november 2009 - maart 2010) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1240 kg geplaatst op 02-02-2010:

Nog geen ervaringen met caravantrekken omdat de auto net is afgeleverd. Opmerking: alle nieuw afgeleverde V50 Drive E S/S van productieweek 49-2009 hebben in ieder geval een nieuw trekgewicht geremd van max 1300kg

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Kip

De ervaring van Hans met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Kip Sky-Line 44 TDB Aircool van 1280 kg geplaatst op 03-10-2009:

Na vier weken in Spanje en drie weken in Noorwegen voldoende ervaring opgedaan om te kunnen zeggen dat de V50 een super caravantrekker is. Lange stukken snelweg of steile straatjes in oude stadjes, het gaat met het grootste gemak. Op de snelweg moet je zelfs voorzichtig zijn met het gas, want je zit zo op 110. Het verbruik daalt van normaal 1:14 naar zo'n 1:9, en dat vind ik wel tegenvallen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0 met een Kip

De ervaring van Dubbeldam met een Volvo V50 2.0 (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1305 kg geplaatst op 17-08-2009:

Met mijn volvo v50 bouwjr 2008 en kip 47 uit 2000 rij ik in Frankrijk makkelijk een gemiddelde van 120 km. Je rijdt dan wel 1 op 5. Maar het rijcomfort is voortreffelijk. In de bergen ga je goed met de gewone autos mee, met afdalen pas ik wel de snelheid aan. Echt een aanrader.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.4 met een Kip

De ervaring van Hans de Lange met een Volvo V50 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Kip Kompakt Variotop 37EKV Special van 950 kg geplaatst op 15-08-2009:

Voor het 2de jaar met deze combinatie op pad. De 5de versnelling is goed bruikbaar. De wegligging is prima, het enige min puntje is de niveau regelaar op de auto hierdoor hangt de caravan iets achterover wat soms tot vragen leidt of de gewichtverdeling en kogeldruk wel goed is bepaald.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.4 aut. met een Kip

De ervaring van H.J. Doosje met een Volvo V50 2.4 aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een Kip Grey-line 41 EKL van 1200 kg geplaatst op 05-08-2009:

De Volvo V50 is een prima trekauto voor deze caravan. Misschien dat het komt dat mijn auto is voorzien van niveauregeling, of dat de fietsen achter op de caravan waren gemonteerd, de caravan hing licht achterover.
Ik merkte dat boven de 100 km de caravan wat begon te slingeren. Bij stijle hellingen vond ik het prettiger om de automaat op handbediening te zetten en terug te schakelen naar de derde versnelling. Op deze wijze trok de V50 de caravan probleemloos met een snelheid van 90 tot 100 km tegen de helling op. Een bijkomend voordeel was dat de motor niet continue aan het schakelen was. Bergafwaarts schakelde ik eveneens rerug naar de tweede of derde versnelling.
Het gemiddelde verbruik onder normale omstandigheden is ongeveer 1:11. Het gemiddelde verbruik (over alle gereden kilometers) liep bij rijden met de caravan op naar 1:8. We hebben wel zo'n 4000 km gereden..

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Knaus

De ervaring van Johan met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: januari 2008 - juni 2010) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1455 kg geplaatst op 04-08-2009:

Asl de caravan 1500 kg weegt en het is warm (30 graden) dan krijgt de auto het warm als hij moet klimmen. Je ziet de temp. meter oplopen, je voelt de airco uitschekelen en weg is het vermogen. Jammer dat ze bij deze auto bezuinigd hebben op de koelcapaciteit. Verder doet de auto het prima.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.8 met een Burstner

De ervaring van a. kauwenberg met een Volvo V50 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Burstner Averso 390 TS van 1070 kg geplaatst op 04-06-2009:

Met deze combinatie naar Trentino (Italië) geweest. Vrijwel de gehele weg over de snelweg gereden dus ook over de Brennerpas. De combinatie volgt moeiteloos het overige verkeer. Wel moet de auto goed in de toeren gehouden worden, dus regelmatige schakelen en heb ik alleen de vierde versnelling als hoogste gebruikt. Het accelereren bij inhalen gaat rustig, dus je moet wel voldoende ruimte afwachten. Het verbruikm is 1-9, solo 1-11.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.6D met een HomeCar

De ervaring van Rob met een Volvo V50 1.6D (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een HomeCar Racer 40 TZD Trophy van 1145 kg geplaatst op 12-04-2009:

De Volvo V50 1,6D levert met een Home-Car Rally 40 Trophy (max. 1200 kg) prima prestaties. Trekkracht en vermogen zijn voor deze combinatie met een treingewicht van ca. 2800 kg. ruimschoots voldoende. De combinatie is onder ongunstige omstandigheden en bij hoge snelheden (120 km/h) stabiel. Hellingen op Autobahn/Autoroute en in de Alpen (13%) vormen geen enkel probleem. Brandstofverbruik solo 5,5 l./100 km. Met caravan 8,0-9,5 l./100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.4i met een Eriba

De ervaring van Reinders met een Volvo V50 2.4i (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2004 - 2010) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 06-04-2009:

Prima combinatie.Regelmatig, probleemloos naar Frankrijk en Oostenrijk getogen. Inhalen verloopt gesmeerd. Regelamatig vijfde versnelling met ingeschakelde cruise gereden. Ben erg tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een TEC

De ervaring van Peter met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: januari 2008 - juni 2010) en een TEC Tour 460 TE van 1300 kg geplaatst op 05-02-2009:

Ben de afgelopen 4 jaar met een Volvo V50 2.0D en een TEC Tor 480SK 13000kg. naar het Gardameer gereden. Combinatie geeft geen enkele krimp, mits goede banden(dus geen Matador) en goed beladen. Bijna alle hellingen kun je in de 5e versnelling nemen, soms terug naar 4. De Brennerpass neem ik met deze combinatie in de 4e versnelling met +/- 90 km/h. Enige noot hierbij is dat je bij een zeer zware klim de airco beter uit kunt zetten i.v.m. warmteafvoer en als je koffie gaat drinken boven op de Brennerpass even de motor 10 minuten laten nadraaien, jammer als de turbo vastloopt als je deze net het hardst nodig hebt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0 met een Kip

De ervaring van Bert Wolbink met een Volvo V50 2.0 (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Kip Star Line 47 van 1370 kg geplaatst op 03-10-2008:

De Volvo trekt met gemak de caravan. Rijdt plezierig en is stabiel op de snelweg met een snelheid van ruim 100 km per uur. Ook versnellen of inhalen gaat de Volvo V50 2.0 diesel gemakkelijk af. Al met al een hele stabiele en veilige combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.8 met een Eriba

De ervaring van j.muntjewerf met een Volvo V50 1.8 (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Eriba Touring Troll 530 GT van 1080 kg geplaatst op 01-10-2008:

wij zijn dit jaar naar de Provence in Frankrijk geweest,met de volvo v50 en onze Eriba troll.we hebben de groene route gereden,dus er zat wel eens een steil hellingkje in,maar daar merkte je niets van dat er een caravan achter je auto zat.vol lof over deze combinatie.en het benzine gebruikruim 1-10dus dat is ook mooi meegenomen

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Eifelland

De ervaring van Cor met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: januari 2008 - juni 2010) en een Eifelland Deseo 400 Plus van 1000 kg geplaatst op 25-06-2008:

Voor de Volvo V50 2.0D is deze caravan een peuleschil, absoluut geen probleem met slechte stroomlijn caravan.
Op duitse autobahn +/- 100 km/h gereden in 6e versnelling. Alleen in ZuidDuitsland enige malen terug naar 4e versnelling (10% helling) maar wel gewoon met 100 km/h door.
Ook het gebruik is zeer acceptabel, 6.2 l/ 100km gemiddeld. Dit is wel anders dan de Astra SW 1.6 benzine die ik had 12 l / 100km en dan was 100km/h bijna onmogelijk. Al met al zeer tevreden over auto en caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Hobby

De ervaring van Kuiperi met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Hobby Excellent 560 UFe van 1499 kg geplaatst op 25-05-2008:

Vorig jaar met een Hobby 560 UfE, beladen tot 1500KG, naar Zuid frankrijk geweest. Geweldig veel power in deze Volvo die standaard meer en langer door kon trekken dan andere auto's. Ook hellingafwaarts geen problemen ondanks relatief zware gewicht van de caravan. Deze auto is uitstekend geschikt voor het zwaardere werk, meestal in z'n 4 naar boven

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 T5 aut. met een Hobby

De ervaring van Ad Smit met een Volvo V50 T5 aut. (220 pk/162, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 28-03-2008:

Rijdt als een trein en zeer stabiel. Wegrijden of versnellen zelfs op flinke hellingen een fluitje van een cent (even vrachtauto of langzame caravan voorbij zonder anderen te storen). Rijdt ook heel prettig en stil ook met een snelheid ruim boven de 100 km/u. Mag ook wel met dit vermogen, al met al zeer relaxte caravantrekker

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Dethleffs

De ervaring van van de Berg met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Dethleffs Camper 500 TK van 1350 kg geplaatst op 31-12-2007:

Wij hebben de caravan, Dethleffs 500TK, met een auto gereden die dan wel vijf groene sterren had en met de V50. Toch was er een wereld van verschil. De volvo trekt de caravan op zijn sloffen. Zeker het gevoel dat hij meer dan voldoende over heeft om stijle stukken, inhaal manouvres te kunnen doen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.0D met een Caravan

De ervaring van L.J.Krijger met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Caravan van 1310 kg geplaatst op 04-09-2007:

Afgelopen zomervakantie voor de eerste keer met de v50 met burstner ventana 455ts (bj2001 1300kg) naar spanje geweest ,en ben zeer te spreken over deze auto bijna alles in de 5e versnelling kunnen rijden, zowel op de heenreis via Parijs en Millau als ook de terugreis via Lyon en route solei meestal rond de100km gereden als de file het toeliet gebruik ong 1 op10 diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 1.6D met een Kip

De ervaring van Rob Bouman met een Volvo V50 1.6D (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Kip Star-line 44 TDB van 1275 kg geplaatst op 14-04-2007:

Mijn vorige Kip een Sarline 41 EKL was 130 kg lichter en je merkt dat allen als je in de 5e versneling rijdt.In Nederland kom je prima mee met het verkeer en is inhalen geen enkel probleem.Deze 44 TDB ligt zoals gewend goed achter de auto, en ik be er uitermate tevreden over.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V50 2.4 met een Kip

De ervaring van van der Horst met een Volvo V50 2.4 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Kip Celebration 41 van 1225 kg geplaatst op 10-11-2006:

Prima ervaring. Een aantal malen in de bergen geweest. Uit ervaringen kan ik zeggen dat hellingen van 16 en 17 % geen problemen gaven. Auto en caravan liggen prima op de weg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo V50.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volvo V50 2.0D met een Lunar

De ervaring van Gaz met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Lunar Quasar 544 van 1350 kg geplaatst op 10-11-2006:

Volvo is powerful enough to handle this van, however, be careful not to carry too much in the front locker as this will result in too much weight exerted on the tow bar. I have checked the nose weight and it is around 50 KGS and well within the 75 KGS limit. Also best to carry heavy items such as a full awning in the van slightly to the rear of the axle. I have towed many miles with this set up without any problems with stability. 😀 Enjoy.


Volvo V50 2.0D met een Avondale

De ervaring van phil hughes met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Avondale Dart 470-2 van 1120 kg geplaatst op 10-11-2006:

V50 great tow car towing my Avondale Dart 470-2 pulls and handles easily round Scotland &Wales


Volvo V50 2.0D met een Abbey

De ervaring van Liam met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2008-2010) en een Abbey GTS Vogue 418 van 1427 kg geplaatst op 10-11-2006:

Have had this outfit for a few years now, have travelled around Europe as well as the UK. Found that it is always stable and comfortable, inclines never been a problem not even the Alps. As Colin has said before 6th gear can be used on flat motorways.


Volvo V50 2.0 met een Bailey

De ervaring van richard boddy met een Volvo V50 2.0 (146 pk/107 Kw, bouwperiode: 2010-2012) en een Bailey Senator Arizona van 1364 kg geplaatst op 10-11-2006:

i towed last season with this outfit,only 2 of us with gear plus lightweight awning.Data says van is to heavy?any comments from other users of same outfit would be appreciated?THANX,Rich


Volvo V50 T5 [AWD] met een Avondale

De ervaring van Robin Stimpson met een Volvo V50 T5 [AWD] (220 pk/162 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Avondale Avocet van 1344 kg geplaatst op 10-11-2006:

after 25 years of caravaning I have'nt had a better outfit than this mpg and towing are amazing


Volvo V50 2.0D met een Bailey

De ervaring van COLIN HIRD met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2008-2010) en een Bailey Ranger 470 van 1172 kg geplaatst op 10-11-2006:

I tow a 2006 Bailey Ranger 460/4 with my Volvo and can only say that the outfit has proved very stable on all roads. it is fitted with an Alko stabiliser. Motorway speeds are an absolute doddle and you can easily and very quickly accelerate when needed even from 60 mph to pass HGV etc on motorway.Fuel economy is good and i can even use 6th gear on level motorways without loading the engine.


Volvo V50 2.4i met een Bailey

De ervaring van michael hill met een Volvo V50 2.4i (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2004-2010) en een Bailey Senator Oklahoma van 1422 kg geplaatst op 10-11-2006:

towed from west coast to east coast,took 5 hours,starts to snake at around 55mph so keep to 50mph or below...


Volvo V50 2.0D met een Sterling

De ervaring van DW met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Sterling Europa 540 van 1352 kg geplaatst op 10-11-2006:

p.s. - I showed the caravan weight as 1352 as it was probably about that on that day, but it's MTPLM is 1500,which is a bit more than I'd read in the literature -I only found out when I read the badge by the caravan door ! (look out for that one if you're new to buying a caravan like I was!)


Volvo V50 2.0D met een Sterling

De ervaring van DW met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Sterling Europa 540 van 1352 kg geplaatst op 10-11-2006:

On the snowy day we bought the van, it had a heavy awning in the back of the van, so the noseweight was light, and I felt it in the steering and the rear end bouncing a bit, but the short journey to storage(10/15miles) was fine.
since then, I took the van out for some practice manouvering and to take the van home for a 'practice weekend' on the drive at home. We have to get up a 12% hill. When I got stuck behind a bus going up the steepest part, we suffered considerable wheel spin - the road was a bit wet - but we got there; the wheels eventually got traction and we got up the hill far better than I'd expected. The car was empty of goods, and the caravan was virtually empty, except a few light items, and the attached motormover (35kg?). In future, I'll take the stuff we need for a weekend to the van and then tow it to site, rather than take the van home.
When reversing the van on rough ground/loose chippings into its storage space (slightly uphill), I have had a bit of wheel spin, but the engine still stinks of the burning smell which I presume must be from burning the clutch! the car still runs fine though.
Overall, avoiding STEEP hills, this outfit seems fine, but I will load up the car first, and keep the van light, and try other options to avoid burning the clutch (and possibly get a beefier car when I can afford it!


Volvo V50 2.0 met een Bailey

De ervaring van n fell met een Volvo V50 2.0 (146 pk/107 Kw, bouwperiode: 2006-2010) en een Bailey Ranger 460/4 van 1194 kg geplaatst op 10-11-2006:

my v50 tows the caravan with no trouble i cannot fault it always plenty of power but i always make sure that the nose-weight is as near as possible to 75 kgs, and i always make sure that i increase the tyre pressure to the recommended psi for towing ( it does make a difference believe me )


Volvo V50 2.0D met een Sprite

De ervaring van BA met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Sprite Musketeer van 1204 kg geplaatst op 10-11-2006:

i picked up the volvo v50 20 minuites before we set off for Skegness from stoke on trent, (mrs hated other car) impressed i was, and power from the 2.0 ltr diesel engine is more than enough, very stable not a whisper of a wobble "and i dont use an anti snake bar" and over 37 to the gallon on the whole trip fantastic car.


Volvo V50 2.0D met een Compass

De ervaring van brian lynn met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2008-2010) en een Compass Rallye 482 van 1400 kg geplaatst op 10-11-2006:

I have owned this particular outfit now for a year and probably towed about 2000 miles, as an outfit. Because of the relativaly low payload i only load the items that are needed, awning goes in the boot. My car is a 2008 model and though it is a 95% match and i've been towing for 35 yrs and the caravan is fitted with a stabalising hitch , there is no problem driving at the legal limit on moterways at all , only time traffic may get held up is when i travel at 50 on A roads, i get a return of about 28 mpg on a journey of urban and rural.


Volvo V50 2.0D met een Coachman

De ervaring van jonathan met een Volvo V50 2.0D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Coachman Amara 530/4 van 1300 kg geplaatst op 10-11-2006:

The V50 is very impressive towing car, making easy work of any hill we have come across in over 2000 miles. She is a very stable ride with or without the caravan behind. I cannot fault this car with any aspect of driving. Rock solid, excellent breaks and the engine is a dream - a truly drivers car.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker