Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volvo XC90

Sorteer op:


Volvo XC90 T5 met een Kabe

De ervaring van Bart met een Volvo XC90 T5 (254 pk/187, Kw bouwperiode: september 2015 - 2019) en een Kabe Smaragd van 1662 kg geplaatst op 28-12-2021:

Goede stabiele caravantrekker, verbruik met caravan beladen tot 1850 kg (2000 kg as) gemiddeld 1 op 8.
Automaat gebruik ik om op snelheid te komen en dan handmatig in 6 versnelling of bij klimmen in 5.
Merk wel dat het eigen gewicht van 1897 kg wel meehelpt aan de stabiliteit van combi.
Hier voor een mitsubishi outlander diesel gehad met eigen gewicht van 1710 kg en dat die combinatie veel onrustiger was.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D4 AWD met een Eriba

De ervaring van J.A.Wiekens met een Volvo XC90 D4 AWD (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Eriba Nova 541 van 1600 kg geplaatst op 26-08-2021:

De volvo xc90 d4 awd uit 2018 beschikt over een 2 liter diesel motor met 190 pk en 420 newtonmeter. Maximaal toegestaan trekgewicht 2400 kg.
De Eriba nova 531 uit 2013 is inclusief dissel 7,60m lang 2,30 m breed en heeft een maximale aslast van 1700 kg.
De d4 awd is in Nederland niet uitgebracht en is rechtstreeks van de fabriek in Götenburg geïmporteerd.
Het meest gunstige verbruik solo is 1 liter op 17 km, maar met een pittige rijstijl is ook 1 op 10 mogelijk. Met de caravan, beladen tot 1600 kg ligt het verbruik, gereden in de rijstand dynamic, tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9.
De xc 90 is bijzonder comfortabel en ook met een caravan aan de haak is dat niet anders. Voorlopig als gevolg van corona uitsluitend in Nederland gereden, maar de combinatie is uiterst stabiel en er zijn snelheden haalbaar die onverstandig zijn. Er is meer dan voldoende trekkracht voor handen om vlot in te halen en zijwind en/of een vrachtwagen heeft geen merkbare invloed op de combinatie. De verwachting op basis van mijn ervaring met met een andere trekauto voor deze caravan is, dat de xc90 in combinatie met deze caravan ook in de bergen en onder zwaardere omstandigheden prima uit de voeten zal kunnen.

De eerste buitenlandse reis met de nieuwe combinatie

De Volvo XC90 D4 awd uit 2018 heeft voor vertrek een controle op de aanwezige vloeistoffen gehad waarbij de 275-45-R20 inch banden op de vereiste spanning van 3 bar voor zware belasting zijn gebracht.

De caravan Eriba Nova 531, totale lengte inclusief dissel 7.60m, opbouwlengte 6.20m, uit 2013 met een toegelaten maximum gewicht van 1700 kg heeft eind 2021 nieuwe asrubbers en een bovag beurt gekregen. De banden 195R14C102L zijn op de voorgeschreven spanning van 4,5 bar gebracht en het neuswiel op 2 bar.

Begin mei 2022 vanuit Nederland met deze combinatie vertrokken naar Istrië in Kroatië.
Begin juni 2022 teruggekeerd, na in totaal 3060 km met de caravan te hebben afgelegd.

Vrachtverkeer, bussen en snel langs flitsende auto’s op de Duitse autobahn hebben geen enkele invloed op de koers van de combinatie. In de heuvels van midden Duitsland blijft de Volvo mooi stil en bij het inhalen van vrachtwagens schakelt de automaat in de stand dynamic vlot en effectief en zijn ook heuvel op snelheden van ruim boven de 100km/u moeiteloos haalbaar, waarbij de combinatie geen enkel moment onrustig wordt.

Heuvel af met de adaptive cruise control aan is eveneens een prettige ervaring. Vooral op lange afdalingen heb ik de snelheid nooit meer dan een aanvaardbare 5 km per uur hoger zien worden dan de door mij ingestelde snelheid. Dit is alleen anders bij erg steile afdalingen, maar door de cruise control dan 5 km langzamer te zetten valt dit eenvoudig op te lossen.
Niets is in mijn ogen bij het rijden met een caravan gevaarlijker, dan een auto die, bij een ingestelde cruise control, de snelheid ongelimiteerd laat oplopen.

De adaptive cruise control is ook bijzonder prettig op de lange stukken in Duitsland waar er sprake is van weg werkzaamheden en waar inhalen met een aanhanger per definitie verboden is. Dit geldt in Duitsland overigens ook op veel plekken met een groot verkeersaanbod. Caravanners zijn dan veroordeeld tot de rechterbaan en zullen zich moeten voegen naar de snelheid van het vrachtverkeer. De adaptive cruise control kan dan zo worden ingesteld dat er altijd voldoende afstand tot de voorligger wordt gehouden en de Volvo remt automatisch als de wagen er voor remt en trekt automatisch op tot de inhestelde snelheid als de wagen er voor weer versnelt. Dit maakt file rijden met een aanhanger een stuk plezieriger.

Ook in de bergen in Oostenrijk en Slovenië blijkt de Volvo met de Eriba een prettige combinatie om op de adaptive cruise control mee te rijden.

Tip:
Houdt er rekening mee dat met name in Slovenië vrachtwagen chauffeurs agressief kunnen reageren op caravan combinaties die langzamer rijden dan 90 km/u of combinaties die niet op tijd uitwijken naar de rechter rijstrook voor langzaam stijgend verkeer.
Dus, indien de auto het kan, beter 1 op 9,5 en mee rijden met het vrachtverkeer dan 1 op 10 en een obstakel voor vrachtwagens zijn. Bedenk daarbij dat U vakantie hebt en de vrachtwagen chauffeurs niet.

Het gemiddelde verbruik tijdens deze reis was bij 90 km/u
1 op 9,5 op de vlakke weg en tijdens de lange hellingen en afdalingen in Duitsland en in bergachtig gebied bij 80 km/u
1 op 10.

N.B.
Vorig jaar lag het verbruik in Nederland tussen de 1 op 8,5 en
1 op 9. Mogelijk houdt dit verband met veel stoppen en optrekken.


Eind augustus 2022 met dezelfde combi voor twee weken vertrokken naar Rügen in de deelstaat Mecklenburg Vor Pommern aan de Oostzee in Duitsland. Relatief vlakke rit van ongeveer 1200 km heen en terug. Zoals verwacht rijdt de combinatie perfect. Het gemiddelde verbruik schommelde zowel op de heen als op de terug weg tussen de 1 op 9 en 1 op 10.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 T5 met een Swift

De ervaring van pieter met een Volvo XC90 T5 (254 pk/187, Kw bouwperiode: september 2015 - 2019) en een Swift Challenger 565 van 1650 kg geplaatst op 11-06-2017:

Mijn ervaringen met mijn eerste XC90 zijn geplaatst op 22-09-2011. Sinds september 2016 berijd ik een nieuwe Volvo XC90 5T met een 4 cilinder 2 liter benzine motor, vermogen 254 pk/187 kW, koppel 350 Nm bij 1500 – 4800 omw/min, maximaal toegelaten trekgewicht 2400 kg en een maximale kogeldruk van 140 kg. Ook de vering van de auto is anders ontworpen, hij helt nauwelijks over in bochten en ligt strakker op de weg.
Mijn caravan is dezelfde gebleven, een Swift Challenger 565 (2011) met een maximaal toegelaten beladen gewicht van 1650 kg en een maximale kogeldruk van 100 kg.
Deze XC90 (2016) is er ten opzichte van mijn vorige (2005) flink op vooruit gegaan. Meer vermogen, meer koppel, grotere spoorbreedte, langere wielbasis, bredere en harder opgepompte banden, geavanceerdere 8-traps automaat, automatisch inschakelende aanhangwagen software, kortom, het moet wel beter rijden met een grote caravan. En dat doet het ook. De combinatie is zeer stabiel. Veel minder invloeden van zijwind, passerende bussen e.d. Kortom de vorige XC90 was een fijne trekker, maar deze is nog een stukje beter. Verbruik 1:7,73 over een kleine 1500 caravankilometers. Ook daar een verbetering ten opzichte van de vorige XC90.
Leuke details zijn ook de wegklapbare trekhaak met ingebouwd Jeagerstopcontact en geintegreerd oog voor bevestiging van de breekkabel, de mogelijkheid van automatische lampencontrole van de caravan na aankoppelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 V8 met een Hobby

De ervaring van Michiel met een Volvo XC90 V8 (316 pk/232, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Hobby Excellent 560 UFf van 1574 kg geplaatst op 11-01-2017:

Volvo XC90 in zowel D5 als V8 gebruikt om een Hobby 560UFE te trekken. Beide motoren beschikken op ieder moment over ruim voldoende koppel om soepel weg te rijden en de combinatie op gang te houden, ook in sterk heuvel/bergachtig gebied.
De auto biedt voldoende stabiliteit en heeft meer dan voldoende grip om op verschillende ondergronden te kunnen rijden met de caravan.
De caravan loopt goed mee achter de auto. je hebt weinig hinder van de forse lengte die door een enkele as gedragen wordt.
Het enig minpuntje aan de caravan is de breedte van de as, hierdoor gaat de caravan toch wel iets trekken/zoeken in de sporen van vrachtwagens op de rechterbaan. De XC90 weet veel te compenseren van dit gedrag, maar kan het niet helemaal voorkomen.
Ik gebruik altijd grote stabiele opzetspiegels die op de spatschermen van de auto bevestigd zijn.
Het verbruik is altijd afhankelijk van de route en de wijze waarop gereden wordt.
Met de D5 reden wij gemiddeld 1:8-1:8,5 en met de V8 is het gemiddeld 1:5-1:6,5 op de lange routes naar zuid Europa met een snelheid van 100-105 km/u.
Het is een zeer plezierige combinatie om mee te rijden. De iets hogere zit tov en reguliere auto heeft ook z'n voordelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een Eriba

De ervaring van Jeroen Breedveld met een Volvo XC90 D5 aut. (200 pk/147, Kw bouwperiode: oktober 2011 - oktober 2014) en een Eriba Nova 545 van 1900 kg geplaatst op 02-01-2017:

Anderhalf seizoen gereden met deze combinatie. Daar zit ook een rit bij heen en weer naar Spanje. Totaal goed voor ongeveer 4500 km.
Stabiliteit is zeer goed en mits in de heuvels op tijd manueel terugschakelend zijn goede kruissnelheden mogelijk. Daarbij gebruik ik eigenlijk voortdurend de cruise control.
Het manueel terugschakelen doe ik al bij het begin van een heuvel. Dit terwijl de cruise control op ongeveer 112 kmh staat. Ongeveer 2050 rpm in 6. In vijf loopt de motor dan ongeveer 2500 rpm en kan dan op vrijwel elke snelweg heuvel de snelheid goed vasthouden. Bij echt steile heuvels (bijv Luik) of een gemiddelde heuvel en veel tegenwind is af en toe de noodzaak om naar 4 te gaan om die snelheid vast te houden. Dan draait de motor rond de 3000 rpm. Dit terugschakelen doe ik voornamelijk om motor en bak te sparen, die vinden het duidelijk allebei prettiger dan de snelheid vol gas in 6 in te laten kakken.
Keerzijde is natuurlijk een fors verbruik.
Terug uit Spanje had ik Mistral tegen in heuvelachtig gebied.
360 km lang een gemiddeld verbruik van 17,6 l/100 km (gemeten aan de pomp).
Normaal verbruik met deze combinatie bij deze snelheden is ongeveer 14l/100 km.
De auto verbruikt normaal ongeveer 8,5 l/100 km bij normaal Nederlands gebruik (veel snelweg, rustig met verkeer mee).
Om de stabiliteit te bevorderen zet ik wel de kogeldruk tussen de 95 en 100 kg. Dat is meer dan de auto officieel mag hebben (90 kg), maar gezien hoe de auto beladen is denk ik niet dat dat kwaad kan. We zitten verre van de maximale belading van de auto, slechts een kind op de tweede zzitrij en maken geen gebruik van de derde zitrij (daar dan wel relatief zware en volumineuze bagage). Toch zaken waar de fabrikant naar kijkt als ze de maximale kogeldruk bepalen. De constructie van de trekhaak zelf kan geen enkele belemmering zijn. De caravan koppeling zelf mag 120 kg hebben.
Verder is de auto voorzien van automatische niveauregeling zodat die mooi vlak blijft.

De caravan is verder voorzien van ITBS, een geavanceerd anti slinger systeem. In de auto zit een verklikker wanneer het systeem ingrijpt. Dat is in al die kilometers slechts drie maal kortstondig gebeurd en altijd bij een plotselinge oneffenheid in de weg, zoals een schuine dwars-riggel. Je voelt dat overigens ook wel, de auto wordt plots van achteren afgeremd, alsof er een anker wordt uitgegooid, wat dan meteen weer weg is.
Het systeem lijkt goed te werken, op de kosrtstondige slingerbewegingen door slecht wegdek greep het systeem meteen in. Van permanente slingerbeweging heb ik tot nog toe nooit iets gemerkt, terwijl er ook met flinke wind is gereden. Goed beladen van caravan lijkt daarbij essentieel.
Verder is een groot voordeel van dit systeem ten opzichte van het veel goedkopere ALKO ATC systeem is dat het de oplooprem gestrekt houdt zolang de voertuig rem niet wordt aangeraakt. Bijvoorbeeld bij een afdaling waarbij op de motor wordt afgeremd. Voordeel daarvan is dat zowel remmen van auto als caravan bespaard blijven. Met een automaat dus wel zaak manueel terug te schakelen.
In de bergen gebruik ik de automaat eigenlijk altijd in manuele stand, dat werkt veel prettiger, zeker met een zware caravan. De automaat wil te snel naar een te hoge versnelling, een te laag toerental als gevolg. De bak en motor trekken dat wel, maar vinden dat duidelijk niet prettig.
Na overleg met mijn dealer die zelfs met Volvo Zweden heeft overlegd geen oliekoeler voor de automaat geplaatst. Was volledig overbodig werd door de Zweden beweerd. Zeker als automaat gebruikt wordt als hierboven beschreven (toerental tijdens rijden boven 2000 rpm houden).
De Zweden zeggendit getest te hebben in de Scandinavische bergen met een aanhanger van 2700kg, ruim boven het toegestane maximum van 2250 kg. (Let wel: dit geld voor de D5, wellicht ook andere diesels, maar zeker niet voor de benzine versies. Die hebben altijd een oliekoeler nodig als er aanhangers achter gaan.)

Komende seizoen weer 2 flinke tochten voor de boeg. Eind april wederom Spanje, in augustus naar Kroatië. Bij elkaar goed voor ongeveer 6200 km. Ik zie er niet tegenop, op de snelweg is het goed uit te houden, op kleinere wegen even goed rekening houden met treingewicht, lengte en breedte, dan komt alles goed.
Mede natuurlijk door de uitstekende stoelen en de rust aan boord van de Volvo XC90.
Wat ik nog wel ga proberen is een dakkoffer op het dak. Voornamelijk om de stroomlijn iets gunstiger te maken wat ten goede zou komen voor het verbruik. Qua ruimte niet echt nodig, maar het zal wat bagage uit de caravan trekken, wat ook de stabiliteit weer ten goede komt. Ik zal de conclusie daarvan updaten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een Fendt

De ervaring van Jeroen met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Fendt Saphir 490 TF van 1430 kg geplaatst op 07-07-2015:

XC90 D5 automaat, geweldige trekauto en uiteraard reisauto. Caravan blijft zeer stabiel, meer dan genoeg power, let op dat je niet te hard gaat! Ook de 4 wielaandrijving is ideaal zeker met caravan op wintersport. Heerlijk relaxed rijden met een stevige caravan er achter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een Tabbert

De ervaring van Johan van den Berg met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Tabbert Puccini 560 TD van 1800 kg geplaatst op 30-06-2015:

XC 90 D5 trekt onze Tabbert Jeunesse (1800 kg) als vanzelf. Beter dan Landrover en BMW 5 touring die allen luchtvering hadden en waarbij de caravan boven de 100km/u slingerneigingen had. Bij de Volvo erg stabiel! Verbruik net onder de 1 op 10, ook in buitenland. Mooie combinatie voor de wintersport en je trekt de caravan eenvoudig door 50 cm sneeuw!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een Dethleffs

De ervaring van Pim de Bruijn met een Volvo XC90 D5 aut. (200 pk/147, Kw bouwperiode: oktober 2011 - oktober 2014) en een Dethleffs Nomad 560 SB van 1600 kg geplaatst op 14-08-2014:

Deze combinatie rijdt en volgt perfect. De XC90 leidt uitstekend, de Dethleffs volgt prima. Omhoog met meestal de automaat en cruise control werkt prima, wel toerental in de gaten houden. Onder de 1800 toeren schakelt de automaat meestal zelf terug anders zelf een handje helpen door over te schakelen naar een hoger toerental. Bergaf moet je handmatig schakelen omdat de automaat niet of te laat terug schakelt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.4D aut. met een Dethleffs

De ervaring van j koolaard met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Dethleffs Camper 510 DB van 1357 kg geplaatst op 02-08-2013:

Volvo xmet een Beierland td 460 nu met een Dethleffs 510 DB 1300 kilo erg tevreden over de combinatie. alleen !! de dealer heeft niet een extra olie koeler geadviseerd toen wij in 2010 problemen kregen met de automaat (nieuwe!) dus wees gewaarschuwt monteer een extra koeler!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een Fendt

De ervaring van Hans Bos met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1390 kg geplaatst op 12-05-2013:

Volvo XC90 D5 een prettige ervaring zonder en met aanhanger. Maar speciaal op lange afstanden is het rijden met cruise controle een top ervaring. Ik rij gemiddeld 110 km/pu heuvel op en Bergje af, ik hoef nooit gas bij toegeven of snelheid te verminderen.
Ronduit een top combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een LMC

De ervaring van Molenaar met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een LMC Exquisit 720 van 1800 kg geplaatst op 30-06-2012:

Een puike combinatie, nooit geen problemen met onze LMC Exquisit 590D van 1800kg en het wegrijden op welke helling dan ook. Ik heb mijn nu 2e Volvo XC90 D5 laten chippen ( na 70.000km) en dat geeft een redelijke brandstof besparing met de combinatie van 6%. Ik rijdt meestal in de Brd. en At. maar ook in Frankrijk gereden met ruim 130 en geen slingertje bespeuren, helling af doe ik het wel rustiger aan voor de veiligheid.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.5T aut. met een Dethleffs

De ervaring van Gerard met een Volvo XC90 2.5T aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Dethleffs Camper 510 TK van 1350 kg geplaatst op 18-03-2012:

Volvo XC90 2.5T benzine AUT met Detleffs 510TK (1350kg) met gezin met 3 jonge kinderen is een plezier om mee onderweg te zijn. Zomer 2011 4500km door de Alpen en Kroatie gereden en geen centje pijn. Enige zorg is dat waar je makkelijk altijd naar boven komt bij het naar beneden gaan de oploopremmen van de caravan het wel moeilijk kunnen krijgen. Tijdig stoppen om te laten afkoelen ! Op de snelweg ca. 100km/uur en dan nooit een spoor van instabiliteit en dus over. Je staat wel iedere 350-400 km bij de pomp met gemiddeld 1:7.5. De 5 cylinder turbo van de Volvo heeft al bij een laag toerental veel koppel en trekt super.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.5T aut. met een Swift

De ervaring van pieter met een Volvo XC90 2.5T aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Swift Challenger 565 van 1647 kg geplaatst op 22-09-2011:

De Volvo XC90 met de Swift Challenger 565 (2011) is een prima combinatie. De caravan heeft van “nature” een forse kogeldruk (max 100 kg toegestaan voor de caravan, 90 kg voor de Volvo) dus met de belading moet je de ruimte onder de bedden gebruiken om dit maximum niet te overschrijden. Op de snelweg rijd ik niet boven 100 km/h en is de combinatie heel stabiel. De caravan heeft als extra het Alko ATC systeem, maar ik heb (gelukkig) nog nooit gemerkt dat het in werking trad. Beladen weegt de caravan inclusief gemonteerde mover en automatisch satellietschotel, accu etc. ca 1600 kg.
Een ander verhaal wordt het als twee fietsen achter op de caravan worden geplaatst. Het totaal gewicht gaat dan naar het maximum van 1650 kg. De stabiliteit gaat duidelijk terug, de belading moet worden aangepast waardoor je eigenlijk twee zwaartepunten krijgt die ver uit elkaar liggen, de combinatie wordt onrustiger. Misschien is het meer het gezicht, je kijkt via je binnenspiegel de caravan door tot tegen de deur achter naar de toilet/doucheruimte en dat ziet er niet uit alsof hij op rails loopt. Anderzijds, ook bij die belading heb ik nooit gemerkt dat het ATC in werking trad.
De combinatie is vrij lang en daarom is het uitzwaaien van de achterkant van de caravan bij het nemen van scherpe bochten (op de camping of vanuit een voorsorteervak haaks afslaan) een punt van aandacht.
De Volvo heeft geen moeite met deze caravan. Je kunt zonder problemen met het verkeer meekomen, doorgaande wegen met hellingen neemt hij met gemak (er is wel een oliekoeler voor de automaat ingebouwd), bergaf wel de snelheid beperken om plotseling slingeren te voorkomen. Haarspeldbochten vergen ook aandacht, de combinatie is langer dan 12 meter.
Het benzineverbruik is solo gemiddeld 1:7,9. Met de caravan aangekoppeld neemt het verbruik niet veel toe, de gemiddelde snelheid is lager dan tijdens soloritten en de luchtweerstand neemt niet veel toe doordat de auto ten opzichte van de caravan vrij fors is. Reken met caravan op 1:7,4.
Samenvattend, voor een ervaren caravanrijder, een zorgeloze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 3.2 met een Kip

De ervaring van peter bil met een Volvo XC90 3.2 (238 pk/175, Kw bouwperiode: 2006 - 2014) en een Kip Grey Line 49 TDB van 1520 kg geplaatst op 19-09-2011:

Ervaring is prima. Een aanmerking: als je twee nederlandse fietsen achterop de caravan mee neemt moet je niet harder dan 90 km rijden, anders gaat ea wel wat slingeren bij passerende auto's

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.4D aut. met een Knaus

De ervaring van awm van der lugt met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Knaus Sport 450 FS van 1230 kg geplaatst op 03-08-2011:

De Volvo XC90 D5 163pk AWD Geartronic is een heerlijke trek(reis)auto. Met onze relatief lichte caravan Knaus Blue Line 450TK is het een stabiele combinatie welke goed kan mee komen in het verkeer. Kruissnelheid van 100km/ u en een gemiddeld verbruik van 10ltr/ 100km ! In de bergen neemt het verbruikt iets toe, maar de snelheid neemt niet af.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 met een Kip

De ervaring van W. Kok met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Kip Grey Line 53 TEB Special van 1570 kg geplaatst op 07-01-2011:

Dat de combinatie als perfect wordt aangemerkt is geen uit de lucht gegrepen verhaal.
Moeiteloos rijden we over bergen en bergpassen, al dan niet besneeuwd.
Pas nog met de caravan op wintersport geweest en waar de meesten sneeuwkettingen nodig hadden konden wij met het grootste gemak naar boven.
Op de Duitse Autobahn moet je jezelf inhouden anders zit je maar zo op 120-130 km/u.
Deze Kip caravan is toch ook geen licht aanhangertje maar toch, geen enkele moeite in de 6e versnelling.
Zit u al te watertanden??

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.4D aut. met een Hobby

De ervaring van Cuypers met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1582 kg geplaatst op 05-08-2009:

We zijn net terug van Frankrijk (alpen) met deze combinatie (Volvo XC90 2.4D 163PK / Hobby 560Kmfe).In totaal 2500Km gereden en dit met een exact gemiddelde van 11l/100km ,wat ik zeer schappelijk vind (rijstijl = normaal = 90-95km/u+cruise control op) ! De Cruise control aan en NOOIT problemen gehad (zelfs motorrem werkte zo voldoende om niet met overdreven snelheid af te dalen).Combinatie blijft steeds in lijn (ondanks lengte en breedte = 4,8m+7,5 *2,5m).
Besluit = AANRADER !

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 T6 met een Knaus

De ervaring van M. Clazing met een Volvo XC90 T6 (276 pk/203, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Knaus Eurostar 580 EU van 1750 kg geplaatst op 10-05-2009:

Zeer goede ervaringen met de Volvo XC90 T6 in combinatie met forse caravan. Door de bi-turbo motor is er een zeer hoog koppel beschikbaar van 1600 to 5000 toeren. Dit in combinatie met de 4 traps geartronic is in een woord geweldig. Enige puntje is het verbruik van 1 op 5 met een zware caravan van 1750 kg en stevig doorrijden. Maar dat mag de pret niet drukken.
Met deze combinatie van in totaal tegen de 4,5 ton bij 2000 toeren op de cruise control rij je zo'n 108 km/uur wat zeer prettig is.
Zelfs met deze combinatie de Susten pas in Zwitserland overgekomen zonder enige problemen. Zowel in zomer als winter met deze combinatie onderweg en zeer tevreden over beide.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.4D met een Dethleffs

De ervaring van Jaap van den Akker met een Volvo XC90 2.4D (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Dethleffs Camper 560 SK van 1600 kg geplaatst op 07-02-2009:

Ik rijd een XC90 D5 (163 PK) en ben zeer te spreken over deze combinatie. Er is altijd voldoende kracht aanwezig om lekker door te rijden (cruisecontrol op 120 km/h). Ook het hoge gewicht van de auto zorgt ervoor dat het een stabiele combinatie is. Ook bij stevig bergafwaards rijden krijg je nooit het gevoel dat de caravan duwt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een Tabbert

De ervaring van Hans Groeneveld met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Tabbert Puccini 540 E (2,30) van 1615 kg geplaatst op 27-07-2008:

al mijn tweede xc 90 met tabbert van 1700 kg. Ontspannen rijden met 110-120km in frankrijk. Of je daarmee echt sneller bent dan anderen is de vraag omdat je wel om de 350 km bij de tank staat.Nooit enige slinger meegemaakt, ook niet met wind bergafwaarts.Nooit pech gehad met de volvo, absoluut betrouwbaar. Wel saai dat er geen nieuw model en nieuwe motoren komen. Overweeg nu de Q5 aan te schaffen

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.4D aut. met een Kip

De ervaring van D.van Waning met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Kip Hy Line 53 TDB van 1650 kg geplaatst op 13-06-2008:

De Volvo XC 90 AWD diesel automaat/geartronic met de Kip Hy-Line 530 TEB is een perfecte combinatie. Rijdt prima en absoluut geen last van slingeringen bij het inhalen van vrachtwagens of ingehaald worden door die combinaties. Verbruik is 1 op 10 tussen de 80 en 90 km per uur. De combinatie is veilig op de weg en je rijdt ontspannen. Wel heb ik een extra oliekoeler laten monteren, werd aanbevolen door mijn Volvo-dealer. Met de geartronic ingeschakeld is het bergopwaarts een makkie. De automaat wordt uitgeschakeld en dan in de drie naar boven. Erg goed !!! Dus, zeer aanbevelingswaardig zo'n auto met een super Kip er achter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.4D met een Knaus

De ervaring van Ruiters met een Volvo XC90 2.4D (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Knaus Sudwind 500 FSK van 1565 kg geplaatst op 15-05-2008:

Rij een XC90 van 04/2006 met D5 (185pk), zeer tevreden over de algemene rijeigenschappen van de combinatie. Gem. verbruik komt ook met bergen op ca. 11l/100km in combinatie met stevig doorrijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 2.4D aut. met een Hobby

De ervaring van Aalberts met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby Excellent 560 UFe van 1599 kg geplaatst op 25-03-2008:

Zeer goed!
Al rijden wij met een 185PK D5 aut.
maar die stond niet in de lijst om te selecteren.
Comfortabel en voorspelbaar rijgedrag.
De caravan blijft in 'lijn' met de auto.
Je merkt dat de auto de carvan 'de baas' is.
Natuurlijk is de belading van de combinatie erg belangrijk, maar dat geldt voor alle combinaties.
Voordeel is idd de 4WD en de automaat.
Ondanks de lengte van de caravan op een enkele as is er niet de minste aanleiding tot zwiepen of slingeren, ook niet bij die hinderlijke zijwind.
(dit natuurlijk in relatieve zin, gezien)
Auto heeft ruim voldoende vermogen en kun je rustig op de linkerbaan gaan staan of inhalen op een provinciale weg.
De breedte van de caravan en de lengte van de dissel dragen ook bij tot een prettige wegligging.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC90 D5 aut. met een Tabbert

De ervaring van Visser met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Tabbert DaVinci 700 KD van 2220 kg geplaatst op 20-02-2008:

een prima combinatie met perfekte wegligging. 's Zomers en 's winters onderweg geweest met de combinatie ook in de alpen en scandinavie. Nooi tenig probleem met tractie en snelheid heuvelop. Heuevel af zaols altijd beheerst naar beneden!

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo XC90.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volvo XC90 B5 met een Coachman

De ervaring van Huw Morris met een Volvo XC90 B5 (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2019-2020) en een Coachman Laser Xcel 875 van n.b. kg geplaatst op 20-02-2008:

Solo the XC90 is excellent, but once you hook a 2000kg Coachman Laser Xcel on the back things are not so good. Consumption on the Volvo drops to 21 mpg and stability if the unit when using 100kg nose weight is very questionable( much worse than my Range Rover Sport 4.4 which returned 28mpg towing with far superior stability). Having compared my results with other Volvo owners think both the kerbweight and power of the Volvo are too low. Think the added weight and power offered by a T8 would probably correct most of these issues. If towing with the B5 suggest you restrict yourself to a much lighter van.


Volvo XC90 D5 aut. met een Sprite

De ervaring van Keith pegg met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Sprite Major 4 EB van n.b. kg geplaatst op 20-02-2008:

First time towing with an auto and it performed rearly well pulling in all gears with no problem and returnig an impresive 32 miles per gallon


Volvo XC90 D5 met een Elddis

De ervaring van Rhys met een Volvo XC90 D5 (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2014-2019) en een Elddis Avante 840 van n.b. kg geplaatst op 20-02-2008:

I recently bought a 2019 XC90 D5 to tow my Elddis 840 (1800 MTPLM). It tows much better than my S-MAX as it has a lot more power (240 v 140bhp), 4WD, automatic gearbox, heavier. Electric tow bar is cool and the reversing camera makes it so easy to hook up. The automatic bulb checker is useful as well although I've not tried it yet as it doesn't come up with the option untilt I've started to drive!
Towing was a breeze and very comfortable with elevated seating. I am very pleased with it.


Volvo XC90 B5 met een Elddis

De ervaring van Damien McAvoy met een Volvo XC90 B5 (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2019-2020) en een Elddis Avante 636 van n.b. kg geplaatst op 20-02-2008:

I've just changed from Audi Q7 to Volvo XC90 B5 Diesel.

I really like the towing light test that the volvo does when you hook up. Just walk to the back of the caravan and it tests all the bulbs for you. Clever. The fold away towbar is excellent also. Rear view camera which shows a line from the towball to where you will go when reversing makes hooking up a cinch.

Towing is extremely stable. Rock solid. I was slightly worried about going from a 3.0 TDI to a 2.0 Diesel but it pulls the Elddis easily up to speed and is more economical both solo and towing. 24mpg towing vs 21 mpg with the Audi. 49 mpg solo vs 42 mpg on a long run. Comfort is excellent but it also has great body control. I think this suits a big SUV more that Audi's more sporty take on things.
Really like the Volvo.

I considered an XC90 T8 PHEV but the 50L fuel tank put me off. 12 miles electric range solo then its a 2.0 petrol with a lot of weight to move around did not seem to make sense.


Volvo XC90 B5 met een Bailey

De ervaring van Scott met een Volvo XC90 B5 (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2019-2020) en een Bailey Unicorn Cadiz van 1490 kg geplaatst op 20-02-2008:

This is my first Volvo, changed from a Freelander 2. The Volvo has bags of room with excellent comfort. Tech is right up there but the lack of USB ports (only 2 with Apple car play) is a bit of a bummer. The sat nav could be better.
Driving solo I can just about get 50mpg on the motorway, towing brings this down to 28mpg. The car & van outfit is very very stable, you only get a slight sensation of the suck push when a lorry passes a little too close. Even though the car is a 2 ltr I was surprised at how well it pulled the van up a very steep hill from a standing start, what made it even more impressive was that the hill had 2 sets of sleeping policemen so I just couldn’t floor it.
Passing slower traffic while towing is effortless.


Volvo XC90 D5 met een Lunar

De ervaring van G Roberts met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Lunar Quasar 546 van 1390 kg geplaatst op 20-02-2008:

xc90 d5 manual loved towing with this car mid 20s when towing lunar quasar 546 and mid 30s without. There was very little movement when hgv,s or coaches are about. I liked towing with this car unlike last car which felt twitchy with the van on the back but no worries now unless the slave cylinder fails as it did on the way home. Anyway could happen to any car, still loved towing with this would recommend this to anyone and being a manual a lower road tax.


Volvo XC90 D5 aut. met een Elddis

De ervaring van FRED met een Volvo XC90 D5 aut. (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2011-2014) en een Elddis Crusader Mistral van 1550 kg geplaatst op 20-02-2008:

The Volvo XC90 pulls the van with no problems at all and is very stable, in fact you don`t know you are towing and getting about 25 to 27 mpg is i think not bad at all.


Volvo XC90 D5 aut. met een Sprite

De ervaring van Chris M met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Sprite Quattro EW van 1548 kg geplaatst op 20-02-2008:

Had this combination for a year now and towed around 1600 miles on motorways and bumpy side roads. Very stable when being overtaken by lorries and buses. Do need to take care with the noseweight and get it between 85 and 90kg for the smoothest tow. Any lighter and although the van is a twin axle it will see-saw up and down a bit giving a slightly disconcerting up and down motion at the back of the car. I'm not a heavy footed driver so performance with the van on the back is similar to driving solo. Overall a pleasure to drive.


Volvo XC90 D5 aut. met een Coachman

De ervaring van Andy Watters met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman Laser 655/6 van 1900 kg geplaatst op 20-02-2008:

Been using the XC90 for around a year now to tow my Coachman. We've been across to the Continent, down to Cornwall twice and visited the south coast. Not had any drama's and the Volvo has performed flawlessly. Even with a heavy twin axle caravan like the Coachman, it is a pleasure to drive and sits comfortably on the motorway at 65mph. Would recommend to anyone.


Volvo XC90 D5 aut. met een Coachman

De ervaring van M. Allan met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman Pastiche 560/4 van 1620 kg geplaatst op 20-02-2008:

I bought the Volvo XC 90 after buying a Coachman 560/4 caravan. My previous vehicle was powerful enough but kerb weight was the problem. The Volvo always feels very stable whilst towing and there is none of the dogs tail wagging the dog! The automatic gearbox makes it all very easy. Sometimes I select manual when descending a hill to get a bit engine breaking and save the friction brakes. I find my outfit very easy to handle and the XC 90 is great for long journeys towing or not.


Volvo XC90 D5 met een Bailey

De ervaring van Jim bradley met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Unicorn Barcelona van 1686 kg geplaatst op 20-02-2008:

Brill 2005xc90 pulls van no problem returns mid20s and very stable when towing can not fault it and very comfortable would recommend as a tow car


Volvo XC90 D5 aut. met een Bessacarr

De ervaring van Old Fred met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bessacarr Cameo 495 van 1500 kg geplaatst op 20-02-2008:

Bought the Volvo in February this year to replace 19 year old L/R Discovery, certainly not regretted it. 20 years ago would not have considered towing with an automatic, but this Volvo is brilliant. I have towed the Bessacar 3,459 miles in UK and Germany with an overall average diesel consumption of 24.7mpg towing and around 28 to 30mpg solo. As others have commented the suck/blow from overtaking lorries etc. is not noticeable, unlike with the Disco


Volvo XC90 D5 met een Swift

De ervaring van mark richardson met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Swift Charisma 620 TA van 1615 kg geplaatst op 20-02-2008:

2007 xc90 d5 se lux geartronic.
brilliant towcar, caravan never twitches.great on a roads and motorways too.
regularly returns high 30's solo mpg and mid 20;s towing.
can't fault it really.


Volvo XC90 D5 met een Bailey

De ervaring van Ian Gi met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Senator Arizona van 1464 kg geplaatst op 20-02-2008:

Towing the Arizona with a 2007 D5 Geartronic 185.
Have no problems with this outfit. Very comfortable, very little buffeting effects from overtaking vehicles or more frequently when doing the overtaking of HGV's and such.
Downsides are the monumental fuel consumption. In 3 years, the best ever achieved solo is 33mpg. Towing mpg not actually as bad as I predicted, at around 25. Don't forget to factor in the whopping car tax.
Overall - great when towing, but expect to pay for the privelage.


Volvo XC90 D5 met een Bailey

De ervaring van Gareth met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Pageant Ardennes van 1691 kg geplaatst op 20-02-2008:

2010 xc90 D5 manual, towing a bailey pageant ardennes with max load upgrade to 1700kg TA. Only towed with volvo once for about 200 miles each way, very easy due to excellent stability and able to reach 60mph from standing start with little effort. No swaying and very little rocking like you normally get with TA, previous car ford s-max was decent but lacked the pure grunt that the volvo has. Would recommend to anybody as it makes the towing a much less stressful job -probably even relaxing! ! !


Volvo XC90 D5 met een Sterling

De ervaring van JEB met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Sterling Elite Emerald van 1650 kg geplaatst op 20-02-2008:

XC90 T5 Active geartronic. No problem towing, very stable and plenty of torque. Good grip on grass too. No deviation at 60 mph when being passed by busses & trucks - yes, being passed at 60 mph! MPG towing about 26-28 compared to 34 solo.


Volvo XC90 2.4D met een Abbey

De ervaring van David met een Volvo XC90 2.4D (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Abbey Aventura 340 van 1568 kg geplaatst op 20-02-2008:

Great towcar, but watch which towbar you fit as many provide a very low towball height and the hassles that brings. Noseweight is also low on this car - typically 90kg and many vans are higher...


Volvo XC90 D5 met een Coachman

De ervaring van Chris Martin met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman Pastiche 560/4 van 1630 kg geplaatst op 20-02-2008:

2010 XC90 2.4D Manual. The Volvo tows the Pastiche very well, on Motorways get to a safe speed and set the cruise and let the car do the work. found very stable even in cross winds!


Volvo XC90 D5 met een Bailey

De ervaring van Johnny Currie met een Volvo XC90 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Pegasus 646 van 1708 kg geplaatst op 20-02-2008:

2010 XC90 Active 2.4D Geartronic (185 bhp). Very stable, loads of torque - feels safe 10/10


Volvo XC90 2.4D aut. met een Compass

De ervaring van Dave met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Compass Rallye 636 van 1819 kg geplaatst op 20-02-2008:

Great car pulls my twin axle compass with out any problems. Does not slow down on hills and auto box is a dream. Very stable outfit does not get effected by passing lorries or coach like my Discovery 2 used to. Will def be keeping this car for some time.


Volvo XC90 2.4D met een Bailey

De ervaring van steve met een Volvo XC90 2.4D (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Bailey Senator California van 1459 kg geplaatst op 20-02-2008:

Great car as other reviews say you dont know the vans on the back. More than enough power on standard 163bhp. Hand brake(foot brake) can be awkward to use but other than that no problems. Im sure this car could easy cope with a larger van as this combo is very stable in all conditions.;-)


Volvo XC90 D5 aut. met een Elddis

De ervaring van Big Stew met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Elddis Avante 626 van 1660 kg geplaatst op 20-02-2008:

I have towed with lots of different tow cars over the years and this one is just perfect ! ! ! It pulls far better than the 4.7 ltr Jeep it replaced. Utterly predicable when towing, with no suck and blow when overtaking or being overtaken the latter happens very rarely. Towing MPG is approx 20, Solo just over 30.


Volvo XC90 D5 aut. met een Bailey

De ervaring van Darren met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Pageant S6 Bretagne van 1395 kg geplaatst op 20-02-2008:

Just swapped from a 2006 Zafira 1.9cdti to a 2005 XC90 D5 185 Auto. I thought the Zafira was good, but this XC90 is just in another league.
It sits at my normal cruising speed (62-63mph to keep me out of all the other traffic) all day long. I average around 22.5mpg with this mostly motorway driving.


Volvo XC90 D5 aut. met een Hobby

De ervaring van Ian Charlton met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Hobby Exclusive 540 UL van 1439 kg geplaatst op 20-02-2008:

Genuine detachable towbar, under 30k miles - best towcar ever driven, genuinely effortless - sometimes use the Geartronic to lock it in top, mid 20's to the gallon. Out performs our previous Amazon 4.7 V8 - tows with less drama in cruise. 50kg Thule roofbox on Volvo roof bars doesn't seem to effect the mpg either. Caravan at the Volvo 90kg towbar load suits stability up to and just over the legal limit.


Volvo XC90 2.4D aut. met een Bailey

De ervaring van GP met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Bailey Pageant Bretagne van 1458 kg geplaatst op 20-02-2008:

Towing Bailey Pagent Bretagne 2008.

We have a transmission problem with the XC90 only when towing or fully loaded with family and bikes...... We had the gearbox oil changed by Volvo Garage as told and still the same.... Apparently the Asin Warner gearbox can have a rare problem with a solenoid valve sticking. Could it be to do with overheating?.... Complained to Volvo who have been very lacklust up to now in helping us with the problem. They say they could replace the solenoid housing for £1500 no guarentee to fix problem or new gearbox £2995. 130K miles on an auto box.

Disapointed with performance, car is really nice tho' when not towing......


Volvo XC90 D5 aut. met een Bailey

De ervaring van John Bedlington met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Senator Arizona van 1406 kg geplaatst op 20-02-2008:

An excellent outfit with no downsides. Mileage on the D5 auto is only slightly down (to 28 mpg) when towing and it's easy to forget that you have a van on the back. Last car was a 2006 E class merc 2.2 CDI manual estate and the XC90 is a world better as a towcar. In particular, you can't feel the effect of being overtaken by HGV's etc.


Volvo XC90 2.4D aut. met een SunRoller

De ervaring van José Antonio met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een SunRoller Tango 495 luxe van 1498 kg geplaatst op 20-02-2008:

At this moment a have a transmission problem. the alarm only appears when the car tows the caravan. I have to go to Volvo dealer (car is 220kkm by highways)
the gearbox is an AW55-51. I heard problems with XC90 T6 but my car has another kind of transmission.
I bougth the caravan 4 months ago and I have seen the alarm just from the begenning.
??????


Volvo XC90 2.4D met een Abbey

De ervaring van Tony Parker met een Volvo XC90 2.4D (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Abbey Aventura 316 van 1389 kg geplaatst op 20-02-2008:

Had a 14 year old van to start with and noticed a lot of clunking but this was down to the shock absorber on the front of the van not anything else, just changed our van to an Abbey Cardinal(Aven 316) and didn't even know I had it on the car.


Volvo XC90 2.4D aut. met een Avondale

De ervaring van Boss met een Volvo XC90 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Avondale Eagle van 1460 kg geplaatst op 20-02-2008:

The match between the excellent towing capability of the XC90 and the stability of the Avondale Eagle make it a dream combination cruise at 60 MPH all day and return approx 24 MPG


Volvo XC90 D5 aut. met een Avondale

De ervaring van Ronald Sandeman met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Avondale Argente 640-6 van 1651 kg geplaatst op 20-02-2008:

We have the latest XC90 / D5 Auto, and have done 7500 miles with the van on the back this year. Fantastic towing car, you can adjust the ride to suit We use the Sport mode as it hardens up the back and stops the bounce from the double axel. Only draw back the fuel consumption is dreadfull with or without the van attached best I have ever had is 32 [car alone] and 20 towing


Volvo XC90 2.4D met een Bailey

De ervaring van neil watson met een Volvo XC90 2.4D (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Bailey Pageant S6 Bretagne van 1395 kg geplaatst op 20-02-2008:

This is my 4th volvo(2xs80,+a v70)i have towed with my v70 and current xc90 and all i can say is that it is as usual superb.Remapped to 195 bhp the caravan is hardly noticable.Everything is v stable even in bad weather,i would find it hard to change except to another volvo.


Volvo XC90 D5 aut. met een Coachman

De ervaring van JOHN LAVERTY met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman VIP 520/4 van 1590 kg geplaatst op 20-02-2008:

I have found that towing with the XC90 is very comfortable and very smooth there is no wind suction from buses and lorries passing you and find it very easily does any manouver required of it, the fuel consumption is very resonable considering the size of the outfit we are towing even on not so long journeys, all in all a treat to own and drive.


Volvo XC90 D5 aut. met een Coachman

De ervaring van Mike met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman VIP 530/4 van 1395 kg geplaatst op 20-02-2008:

Towing a 530/4 Coachman Pastiche is so easy and economical 26 mph. You hardly now the 'van is there. Perfect balance, not a hint of 'weave'. Gear ratios are excellent but benefits from using the manual element of the Geartronic system


Volvo XC90 D5 aut. met een Avondale

De ervaring van robert met een Volvo XC90 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Avondale Land-Ranger 6400 van 1675 kg geplaatst op 20-02-2008:

this is a nice set up we achieve between 20mpg on hard road and upto 27 on the motorway. the gear box seems to be able to adapt to the job very well whilst the suspension the the rear seems some what bouncy at times but is smoth on normal roads a normal tow bar non detachable has been fitted and does not interfear with the revesing sensors.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

Caravan (te?) zwaar

Gastenboek

Donatie

 

©2024 Caravantrekker