Caravantrekker.nl

Wiellagers

Gea vraagt op 2 juli 2017:

Hallo,

Hoe is het mogelijk dat binnen 10000km en van een hobby 460 uit 2014 een wiellager al versleten is.
De caravan heeft elk jaar zijn onderhoud gehad.
Het gebeurde wel vaker onderweg en dan met namen binnendoor dat de caravan rare klappen afgaf, dat kwam eng over in de auto, Maar ik kreeg het advies om binnendoor maar de koppeling van de caravan te ontlasten, dus de handel iet6s om omhoog zetten.
Vorig jaar heb ik hier over contact gezocht uit z. frankrijk vandaan met de dealer, ik kreeg toen als advies zet de caravan maar kant voor kant op de krik en kijk en probeer maar hoe het wiel ronddraait, zo gezegd en zo gedaan.
Nu heeft hij weer zijn jaarlijkse beurt gehad en kreeg een bericht l. wiellager kapot en verbranden remvoering.
Wat is hier verkeerd gegaan, Oh ja bij elke stop voel ik aan de wielen en nooit ergens extreme hitte gevoeld.
Ik rce ook nooit na mijn vakantie adres want ik doe er rustig 3 dagen over om in z. frankrijk te komen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 2 juli 2017:

Tsja, er zijn hier al op de site al heel wat toplc's aan besteed. Type maar eens Wiellagers in de zoekfunctie, in.

Raar advies trouwens om een handel " iets omhoog " te zetten. M.i. geldt of handel er op of er af voor extra demping/ frictie op de kogel. Nooit van gehoord trouwens dat demping/ frictie middelen op de kogel invloed op de Wiellagers zou hebben?


Ale Kok antwoordt op 2 juli 2017:

Als er langdurig geremd wordt of een rem komt niet helemaal vrij wordt er erg veel warmte ontwikkeld en smelt het lagervet waardoor het uit de lagers loopt en het lager sneuvelt.
De verbrande remvoering wijst volgens mij op langdurig remmen c.q. niet goed vrijkomen van de rem.


Frank antwoordt op 2 juli 2017:

Ik ga helemaal mee in bovenstaande antwoorden. De dealer moet zich afvragen hoe het kan komen dat remvoering is verbrand en wiellagerkapot is.
Jij schreef iets over rare klappen. Ook moet de verbrande remvoering een oorzaak moet hebben. Dit kan je afdalingsgedrag op hellingen zijn maar ook een technische oorzaak hebben. Loopt de caravan te gemakkelijk in (kapotte/slappe) oploopdemper? Stonden remmen te strak afgesteld of zat daar iets niet goed? Kan mij voorstellen dat je dan bij hobbelig en licht dalend wegdek de rem even voelt vastslaan. Dan krijg je een rukkerig gevoel in de auto. Maar dit is gissen op afstand.


Jan antwoordt op 2 juli 2017:

Heb hierover een keer navraag gedaan bij een ervaren automonteur. Zijn antwoord was dat dit som kan gebeuren. Lagers kunnen vaak jaren draaien zonder enig probleem maar af en toe zit er een tussen die domweg eerder stukgaat. Had dit zelfs gezien bij een nieuwe Japanse auto die dit euvel direct al had en kennelijk lag de oorzaak door het gestamp van de boot uit Azië..
Gewoon ander lager monteren die zeer waarschijnlijk lang meegaat.


Bob antwoordt op 2 juli 2017:

kennelijk lag de oorzaak door het gestamp van de boot uit Azi�..

Wat een onzin. Een schip kan stampen (paaltje pikken). De schokdempers kunnen dan een zetje krijgen maar een wiellager nee. Op de weg gebeurt veel meer.
p.s. Heb zelf gevaren.


Kees antwoordt op 2 juli 2017:

"Ook moet de verbrande remvoering een oorzaak moet hebben."
Een 'educated guess' zou dan zijn dat er waarschijnlijk langdurige afdalingen zijn gereden waarbij de remmen te warm zijn geworden.
Dan is geen gevolg van rijgedrag maar ligt besloten in de constructie van de oplooprem en bovendien een welbekend nadeel van die constructie. De dealer vraagt zich dus niets af.
Een oploopdemper verandrd daar niets aan. Die zorgt er alleen voor dat de oplooprem geleidelijk inkomt. Bij langdurig afdalen komt ook bij een zwaardere demper bij het 'remmen' op de motor de oplooprem in. Te hoge temperatuur kan vermeden worden door koel pauzes in te lassen tijdens de afdaling.
De verbrande remvoering geeft blijk van hoge temperatuur waardoor het smeervet in de lagers meer vloeibaar wordt en uit het lager loopt. De smering laat dan te wensen over en slijtage neemt toe. De vraag hoe het dan komt dat lagers niet lang meegaan kan dan beantwoord worden.
Ook de rare klappen onderweg dragen niet bij aan een lange levensduur van de lagers. Lagers van een caravan worden fors belast en als je daar bovenop wel eens een kuil of rand raakt scheelt dat uiteraard in de levensduur.


John antwoordt op 3 juli 2017:

"Dan is geen gevolg van rijgedrag.....". Even verder: " te hoge temperatuur kan voorkomen worden door pauzes in te lassen..."
Dus toch het rijgedrag! Discrepantie!
Een oplooprem doet wat hij moet doen, remmen. Dit staat los van de constructie en ontwerp. Als de caravan gaat oplopen is het rijgedrag van essentieel belang om de boel niet in het honderd te laten lopen.


Frank antwoordt op 3 juli 2017:

Zoals ik het verhaal van gea nu lees, lijkt het niet gekomen te zijn door het afdalen van bergen. Om je remvoering te verbranden en de lagers aan te tasten is er flink overbelasting nodig. Dit kan zeker lukken door een flinke berg af te dalen met veel remmen en niet strekken. Haar opmerking over die rare klappen die eng aanvoelden laten min niet los. Laten wij eerlijk zijn : hoe hard ik ook over de slechtste wegen ros , dit verschijnsel ken ik niet. Behalve als er technisch iets niet goed zit. Waar ik nu nieuwsgierig naar ben : raakte neuswiel de grond (rare klappen) , liepen remmen onverwacht aan (technisch probleem). Wat kunnen die rare klapen nog meer zijn?


Jan Teepe antwoordt op 3 juli 2017:

Ik denk de oploopdemper. Dat zou ook de rare klappen ophelderen. Het is wel duidelijk, dat de zaak flink heet geworden is. Zoals al gemeld, zo heet, dat het vet uit het lager gelopen is. Maar ja, wat moet je dan met het verhaal, dat gea diversen malen controles heeft uitgevoerd.


Quirien antwoordt op 3 juli 2017:

Het zou mij ook niet vebazen als de oploopschokbreker hier debet aan zou zijn. De caravan "klapt " dan met de minste rembeweging "vol" op de trekhaak kogel en remmen krijgen dan flinke "porties" remmen/ loslaten achter elkaar te verduren. Was afstelling links rechts wel juist? Het blijft gissen.
Maar ik zat ook met de opmerking over jaarlijkse controle die werd genoemd een beetje in mijn maag om hier een opmerking over te maken.
- En controle op dit onderdeel hoort er nu eenmaal onder. Trouwens is gemakkelijk zelf tussentijds te controleren.


Kees antwoordt op 3 juli 2017:

Frank,
Het strekken is een veelgebruikte term om aan te duiden dat daarmee de remmen ontzien zouden kunnen worden bij een afdaling.
M.i. is dit juist niet zo en zelfs het tegenovergestelde. Door het gasgeven teneinde de combinatie te strekken wordt meer kinetische energie toegevoegd die bij het onvermijdelijke afremmen ooit weer moet worden weggeremd. Meer warmte bij de remmen dus.
Het strekken biedt slechts enkele sekonden 'verlichting' voor de remmen. Door het dalen en afremmen op de motor zorgt het trekkend voertuig voor weerstand waardoor de caravan gaat oplopen en dus remmen ondanks dat er door het trekkend voertuig niet wordt geremd.
M.i. is het beter om de daalsnelheid bij aanvang sterk te beperken en bij te hoge snelheid fors en kort te remmen. Bij langdurige afdalingen zal het dan proefondervindelijk noodzakelijk zijn om pauzes in te lassen teneinde de caravan remmen te laten koelen.


Frank antwoordt op 3 juli 2017:

Kees, jouw verhaal is mij bekend hoor. Kipje heeft paar weken terug nog boven de 2500 mtr gezeten 😉.
Ik bedoelde : dat ik niet de indruk had dat gea bergen heeft gereden. Zelf heb ik het gevoel van slappe oplopdemperof zoiets. Kan ook combi van nog onbekende factoren zijn. Bij die rare klappen dacht ik daar ook aan. Als je tijdens je vakantie met dealer belt dan moet die dealer wel de urgentie snappen. Ik krijg ook bepaalde neigingen als ik denk aan de beurt en mogelijk gemiste diagnoses. Maar ik weet nu te weinig. Wacht aanvullende dus aanvullende
info van gea wel af


gea antwoordt op 3 juli 2017:

Ik zit ook echt met dit probleem in mijn maag, vorig jaar ook mijn caravan een beurd laten doen en toen ong. 6500km. gelopen,
maar nu komt het, van te voren is het altijd goed gegaan niks aan het handje dus, maar vorig jaar wezen tanken in frankrijk bij een supermarkt en links af de poort uit, na ong 300-400mt. bij het naderen van een rotonde remmen en hij gaf zulke klappen tot ik dacht lekke band met het rubber dwars onder de velg of een ongeluk.
het was bij een politie bureau en alles stond meteen buiten.
wij hebben even gekeken en konden niks zien 1 mt. terug en toen weer verder, toen de dealer in holland gebelt en die vroeg zet hem op de krik en draai de wielen rond, zo gezegd zo gedaan, dat ging maar ik ben geen monteur!
volgens mij had de dealer toen beter kunnen zeggen zoek een Knott service punt.
Dat is toen niet gebeurt en ik wist het ook niet, oh ja hij vertelde ook zet de aanhanger koppeling een standje terug.
maar nu heb ik voor twee weken terug de caravan naar de dealer gebracht en na een paar keer remmen gebeurde het zelfde lawaai ook zo op de snelweg.
Maar nog iets over die koppeling, ze zetten er toch niet voor niets zo dure koppeling op?


gea antwoordt op 3 juli 2017:

Oh ja nog iets, het was het linker lager.
met dat wiel raak je ook bijna nooit iets, dat is de stuurkant.


Louis antwoordt op 3 juli 2017:

Ik zou eens (door een ander ?) naar de stalen torsieas laten kijken en een proefrit laten maken over vlakke en hobbelige wegen.
De asvering van Hobby bestaat (voor zover ik kan vinden nog altijd) uit meerdere stalen veerstrengen die torderen en aan elkaar vast zitten, maar als er een los van de anderen is geraakt kan het ten opzichte van elkaar gaan "knallen" bij in en uitveren of terug in positie komen.
"Haken" ze weer even wat in elkaar dan hoor je weer niets tot...
De koppeling zelf staat volgens mij buiten de genoemde klachten.
En als je oploopdemper echt in en uit schiet omdat hij niet meer werkt en dus niets meer dempt...dan hoor je ook je caravanbanden piepend glijden bij remmen want die grijpen in één klap aan, en zie je bandenrook in je spiegels.
Maar dat voel je echt wel als het gebeurd.
(remmen-klonk-pieieiep-optrekken-klonk los, en verder rijden tot het zich herhaald bij de volgende remgelegenheid)
Ik denk dat de verbrande remmen zoals al eerder aan de orde geweest is een andere reden hebben.
Te lang zonder koelperiode afdalen, of zoiets als te strak afgesteld.
Dan kookt je wiellager ook leeg zoals vermeld.
(Dat van die rare klappen speelt al langer begrijp ik, dus de dealer had bij zoiets onduidelijks best eens een proefritje mogen maken vóór hij weer een beurt gaf naar mijn mening, en het niet alleen stilstaand op de brug beoordelen)


Rico antwoordt op 4 juli 2017:

@Gea: Bij onze vorige auto hadden we met de caravan er achter ook grote klappen op een gegeven moment. Leek bij de caravan weg te komen. Onder de caravan door gekropen, bleek een bout van de oploopdemper afgebroken te zijn. In Frankrijk laten repareren, en we dachten, zo dat is mooi opgelost.

Nee dus. De klappen bleven. B.v. op rotonden, maar ook bij richels in de weg. Nogmaals in Frankrijk naar een VW garage. Die heeft de trekhaak gecontroleerd. Meneer, niks aan de hand, alle bouten zitten keurig vast. We waren op de terugweg, dus naar huis gereden. Bij de garage de trekhaak laten verwijderen, wat bleek: aan beide zijden zit de trekhaak met 2 bouten in de chassisbalken (VW Caddy). En aan beide zijden precies tussen die twee bouten was de trekhaak gebroken. Hij zat dus met 2 ipv 4 bouten vast..... Nieuwe trekhaak laten monteren, die overigens precies op de plek van de breuk van de oude trekhaak qua constructie was gewijzigd. Dus blijkbaar een zwakke plek.

Toegestane kogeldruk was 80 kg. Wij reden met die caravan er achter met een kogeldruk tussen de 60 en 70 kg.

Dus als iemand schrijft over klapgeluiden, krijg ik nog steeds kippenvel.


Frank antwoordt op 4 juli 2017:

Gea, ik denk dat niemand het hier in je antislingerkoppeling zoekt. Die rare klappen moet je echt uit (laten) zoeken. Ik krijg daar ook een heel slecht gevoel bij. Dit ruikt naar een klusje voor Triorep in Scberpenzeel. Dat zijn toppers en een hele goede plek voor een second opinion. Als je er niet verder vandaan woont dan 100 km, zeg ik : doen ! Ik weet niet waar je woont?


Hans antwoordt op 4 juli 2017:

Kan het niet aan de schokdempers van de caravan liggen. Heb het zelf ook een keer gehad. Dealer kon niets vinden. Heb zelf de dempers verwijderd en getest, moeten in te duwen zijn zonder horten of stoten.


Quirien antwoordt op 4 juli 2017:

Ik sluit mij bij de rest aan wat hun advies betreft, laat het onderzoeken. Het blijft gissen maar er is duidelijk iets niet goed.
Wat mij een beetje dwars zit waar misschien het e.e.a fout gegaan kan zijn uit je verhaal even het volgende.

Je verteld dat het geluid is ontstaan na het tanken bij een supermarkt.
Nu zie je bij het binnendoor rijden nogal eens in Frankrijk de bekende grote namen van supermarkt ketens met de bekende veel goedkopere benzine stations hieraan gekoppeld.
Nu heb ik daar in mijn kampeerleven nogal eens wat "fout" zien gaan of gehoord op de camping dat daar iets fout ging wat de /een schade veroorzaakte.

Mochten wij daar zelf eens tanken dan koppelen wij altijd af bij deze stations omdat b.v.het betaalhokje met een combinatie niet of nauwlijks te doen is.
Meestal geflankeerd door hoge "stoepranden" of betonbanden, scherpe bocht erin of voorzien van attributen waar sommige zijn wand of raam of iets anders kapot rijdt.
Terugkomend op de betonranden, er schijnen daar nogal eens movers flinke opdonders te krijgen en wielen langs deze betonnen randen zich heen moeten wrikken doordat de bocht rijstrook smal/ nauw is en de caravan zo'n b.v. 30 cm of veel meer naar binnenkomt in het volgen. Dit komt waarsvhijnlijk het wiel ( lager) uitlijning c.q. constructie ook niet ten goede.

Maar nogmaals ik gis maar wat en laat het even goed nakijken/ onderzoeken.




Quirien antwoordt op 15 augustus 2017:

Gea, ik ben bewust even op jou topic doorgegaan.
Net als Sjef B , Frank en Kees vroeg ik mij bij je antwoord het e.e.a. af

Wat mij verder in je antwoord een beetje verontrust is het volgende.
Als ik het goed begrijp is de max aslast van je Hobby 1350 kg.

Je geeft op, de wegingsbon 30-06-2016 1390 kg.
Wegingsbon 28-06 -2017 1430 kg.

Indien max 1350 kg is toegestaan ben je dus in je belading al over de maximale toegestane aslast heen en rijd je in overtreding.

Ik zeg niet dat dit de oorzaak is maar natuurlijk niet bevordelijk.
Mag eventueel je aslast verhoogd worden dan zou ik hier gebruik van maken, en zo ja, indien asverhoging is toegestaan dan zou de 1350 kg dus geen problemen mogen opleveren want eigenlijk heb dan wat reserve.
Mocht ik het verkeerd interpreteren dan moet je het maar even verder toelichten wat je bedoeling was van het vermelden van de kg's op de weegbonnen.


gea antwoordt op 15 augustus 2017:

Ik kan nu wel weer allerlei dingen gaan opnoemen maar het hele verhaal is hier uit verband getrokken, Dus ik wacht maar af hoe het gaat lopen en ik zie dan wel weer.


Frank antwoordt op 15 augustus 2017:

Gea, zie het maar als positief. Je hebt blijkbaar mensen getriggerd met jouw probleem. Soms wordt er dan te hard meegedacht en gaan dingen een eigen leven leiden. Het mooie is dat je zelf kunt kiezen wat je ermee doet.
Maar ik ben wel benieuwd naar de oplossing tzt want daar ik leer ik ook weer van.


gea antwoordt op 14 oktober 2017:

Hallo,
Ik hoop dat het met mijn caravan nu allemaal goed is?
Alleen zijn er zoveel antwoorden en ideen hier weg gehaald tot ik alleen maar zeg allemaal bedankt voor het meedenken en ik hoop tot bij mij nu alles is opgelost.
groeten Gea


Quirien antwoordt op 14 oktober 2017:

Fijn dat je het even terugkoppelt Gea maar wat is er nu precies aan gedaan?

De ontbrekende correspondentie ( antwoorden/aanbevelingen) vindt je onder de topic: Wiellager Caravan begonnen op 13-09-2011 20:03 en eindigend 19-08-2017 13:55
Tsja, al die topic's hier op dit forum ook over Wiellagers😉
En ja, vond het weer eens goed even in deze gegumde topic te lezen 😉


Gea antwoordt op 2 november 2018:

Wij hebben een nieuwe as laten monteren en denken nu tot de tot die stangen in de as een raar geluid hebben geproduceerd, wij hebben nu een as met rubberen stukken die in de as gepest zijn laten monteren.
En dat bij een caravan van 4 jaar oud.?


Frank antwoordt op 2 november 2018:

Bedankt dat je terugkoppelt Gea. Dat doen er niet zo veel.
Kon mij jouw oorspronkelijke vraag nog goed herinneren.
Uit je reactie begrijp ik dat de oorzaak in de as is gezocht.
Na vier jaar een as of de rubbers vervangen is zeker niet normaal maar alles kan kapot. Zeker als je pech hebt of bij overbelasting.
Heb je nu een as met meer draagvermogen ?
Zeiden ze nog meer?


Louis antwoordt op 2 november 2018:

Hallo Gea,
Zo het nu lijkt komt het neer op de in het eerste deel van m'n reactie (3-7-2017 om 21.06) geopperde suggestie ?
En is het probleem nu ook werkelijk verdwenen ?, want dit zal voor anderen ook van belang kunnen zijn.


Debouncer antwoordt op 5 november 2018:

Ik zit te denken aan gebroken torsiestangen. Als die breken hoor je het echt wel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker