Caravantrekker.nl

Pro Race Chip

Jan Teepe vraagt op 22 juli 2017:

Ik heb in mijn Dacia Duster 1.5 Diesel 4*4 een Pro Race Chip gezet. Het is de allernieuwste versie met een start stop systeem. De motivatie voor de aanschaf van de Racechip is, dat ik graag wat meer pk's en Nm's wilde hebben voor het caravan trekken. Bij het rijden op de N wegen (100 km/uur) en de snelwegen (120 km/uur) ondervindt ik geen enkel probleem. Heb de indruk dat ik meer power heb gekregen met de Racechip, maar dat kan ook suggestief zijn. Het gebruik is met de Race Chip niets minder geworden. Hiermee wordt wel geadverteerd. Op de binnenwegen alhier, Spanje provincie Castellon, ervaar ik een rouw geluid in de motor, vooral bij accelereren rond de 2000 toeren. Het start Stop systeem raakt dan volledig van slag, als het moet werken, dan gaat het groene lampje van dat systeem knipperen en loopt de motor heel onregelmatig. Ik heb nu al 3 keer met ingeschakelde Race Chip rondgereden en heb ook 3 keer deze zelfde problemen ervaren. Nu maar het Race Chip gebeuren uitgezet en dit kan gelukkig heel makkelijk door een stopper op het systeem te zetten. Wie heeft er ervaring opgedaan met dit Race Chip gebeuren.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Henkie antwoordt op 22 juli 2017:

Laat me raden: die racechip wed aangeboden voor 75 euro en beloofde 25% meer vermogen en 10% minderverbruik ...

Als je inderdaad meer performance wilt met je diesel zul je contatcmoeten opnemen met de dealer of een specialist. Die kan de ECU dan op maat programmeren zodat je krijgt wat je wensen zij . Maar 120 met een caravan zou ik nuet doen. Nergens, ook niet waar dat is toegestaan.


Kees antwoordt op 22 juli 2017:

Het is een 'voor de gek houdt' chip die de input voor de ECU manipuleert en de ECU voor de gek houdt.
De turbodruk en inspuithoeveelheid worden verhoogd waardoor meer kracht van de motor wordt verkregen.
Je had er m.i. verstandiger aan gedaan een zwaardere motor/auto te kiezen voor het caravannen dan te gaan 'rotzooien' met dit soort schertsartikelen.
Kies dan voor het tunen op maat door specialisten en mogelijk de eigen dealer.


@Eric antwoordt op 22 juli 2017:

Ik had gekozen voor een op-maat tuning, die Race Chips lijken lekker maar zijn het helaas niet...


Frank antwoordt op 22 juli 2017:

De race chip ken ik niet. Wel heb ik 25 jaar geleden voor het eerst mijn auto laten tunen. Niemand had hier toen nog van gehoord. Ik werd voor gek versleten.
Nadien is veel gebeurd. Ondertussen heeft een goede (!)tuning misschien wel meerwaarde boven de standaard loopcultuur van een auto. Helaas zijn al mijn ervaringen met bypasses ronduit slecht. Ik kan mij voorstellen dat het ook de electronica kan ontregelen. In dat geval verwijderen ! Sterker nog : als het dubieuze kwaliteit is loop je serieuze risico's op motorschade. Heb je een auto met veel electronica durf ik zelfs te stellen dat je verkeersveiligbeid gevaar kan lopen. Je start/stop raakt immers al ontregelt en dat heeft niets met pk's of nm's van doen.
Informeer eens bij echte tuner voor een reguliere motortuning.


johan antwoordt op 22 juli 2017:

Tja, rotzooien met de huidige complex geregelde verbrandingsmotoren is af te raden. Neem dan een goede tuning die afgestemd wordt op je motor.
Ik zou die racechip er heel gauw uit halen.
Het is wel duidelijk dat de computer van slag raakt door die chip.
Google maar eens op race chip en lees dat meer mensen dergelijke problemen ondervinden.
Of zoals ik ook las, voor een APK even de racechip verwijderen omdat de uitstoot anders niet binnen de nomen valt. Het is een complex geheel met allerlei sensoren, geprogrammeerde waarden, constante meeting.
Neem een goede tuning! Of accepteer je 1.5 dieseltje.
Anders wordt je rauw geluid binnen de kortste keren echt een rouw geluid.


Jan antwoordt op 22 juli 2017:

Beste heren. Meningen weer te over. En net zoals op alle sites wordt het ECU tuning de hemel in geprezen. En welke garantie geven deze supertuners. Dezelfde garantie als Race Chip. Ziet er leuk uit, maar ga maar claimen als het fout gaat. Het beste advies is nog dat ik het maar moet doen met mijn 1.5 dieseltje. Maar mocht er nog iemand zijn met een zinvolle bijdrage voor mij, graag. Maar wel graag een positieve bijdrage a.u.b.


Kees antwoordt op 23 juli 2017:

De meningen zijn vrij eensgezind lijkt mij. Dat ze je niet aanstaan dat kan ik begrijpen wanneer je daar dik 100€ voor betaald hebt. Je mag ze dan als negatief beschouwen maar ze zijn zeker wel zinvol al wil je daar niet aan geloven.
En wat helpt een voor jou positieve bijdrage over zoiets negatiefs als het je toch niet verder helpt?
Een kat in de zak is niets anders dan dat het is, hoe positief je er ook over bent.
Maar ook nu weer een goed advies; een forum is net als een lopend ontbijt je neemt ervan wat je aanstaat en laat de rest liggen. Niet lopen klagen dat er dingen bij liggen die je niet aanstaan. 😉


Frank antwoordt op 23 juli 2017:

Jan, ik ben er afgelopen uren eens flink ingedoken. Waarom? Gewoon omdat dit soort zaken mij interesseert. Ik heb hier zelf nog een box liggen van 16 jr. oud. Het bypassen en om de tuin leiden van het motormanagement is er dus al heel lang. Indertijd moest ik met primitieve middelen mijn eigen motor afstellen en optimeren. Jaren daarvoor had ik al eens nieuwe eproms ingebouwd in een andere auto. De box en het tunen stond toen nog in de kinderschoenen maar de autoelectronica ook. Ondertussen zijn beide ver doorontwikkeld. Racechip kan ook terugkijken op jarenlange ervaring en optimering.
Nu naar mijn "onderzoek".
Duitsland is het autoland bij uitstek in Europa en daarom heb ik daar vele sites doorgeworsteld. Er staat vooral veel geschreeuw en onheilsgeroep op de meeste forums. Allemaal mensen die stuk voor stuk geen ervaring met de racechip hebben maar wel een oordeel. Knap!
Let wel : mening mag, een oordeel is iets anders.
Gelukkig zijn er veel gebruikerservaringen. Sommigen zijn slecht en een enkeling heeft zijn geld teruggevraagd. Ook zijn er problemen met autoelectronica en is de race chip weer verwijderd. Daarnaast is er een groot aantal tevreden gebruikers. Het goed afstellen leverde bij velen pas het gewenste resultaat. Ook de test door een autoredactie verliep aanvankelijk slecht. Zij moesten ook afstellen.
De meesten waarderen het gemak van de box maar beseffen ook dat alleen met een (echte) tuning de motor geoptimaliseerd wordt. De conclusie van velen is wel dat de race chip zonder negatieve bijwerkingen behoord te lopen anders zit er iets niet goed.
Mijn gedacbte : als het gemak van de stekker je bevalt dan zou ik hem opnieuw proberen af te stellen. Lukt dat niet dan contact opnemen met race chip. Misschien is het probleem bekend en kunnen zij het voor je oplossen.


Daniel antwoordt op 23 juli 2017:

Voor het eerst is het moeilijk om ( niet zinloos ) te reageren of te (be) oordelen...
Om dan toch positief te helpen zou ik zegen start/stop uitschakelen zoals ik heb gedan met mijn volvo gezien ik daar geen voordeel uit kan voelen.
Volgens mij zou je moeten kunnen uitmaken als dit wel werkt? zelfde helling nemen met bepaalde toerentallen en kijken naar de snelheid en dan eens met zelfde snelheid het toerental vergelijken ???Of andere test.
Verder ben ik ook gevonden voor goede tuning mijn vroegere wagens heben dat perfect gedaan na tuining.Bij mijn huidige volvo heb ik lang getwijfeld tussen D3 en laten tunen naar meer pk dan D4 maar uiteindelijk is het niet enkel de pk's en power maar de rest van de auto moet volgen.vb: D4 heeft 8 versnellingen en D3 6 versnellingen aldus was de keuze snel gemaakt.en zonder spijt


Jan Teepe antwoordt op 23 juli 2017:

Frank, bedankt voor jouw positieve bijdrage. En Kees, ach ja....
Op http://www.daciaforum.co.uk/forum/topic/652-anyone-chipped-their-duster-yet/ vind je een bijdrage van kaween Posted 19 May 2013 - 10:13 PM. Ik vind dit, tot nog toe, de meest onderbouwde reactie die over de hele chipmaterie geschreven is. Deze Kaween komt tot de conclusie, dat het echte, tailormade, chipwerk niet op een achternamiddag en voor een prijs onder de 1000 Euro gedaan kan worden. Daarom vindt hij het boxes gebeuren zo slecht nog niet. En die boxen kunnen verwijderd worden, dus ....
Laat je de auto ECHT tunen, dan ben je de evt. fabrieksgarantie kwijt. Met een box, waarschijnlijk, niet.
Na al het spitwerk is mij duidelijk geworden, dat bij geen fysieke aanwezigheid van de box, een gewone garage niet kan detecteren dat er een box gebruikt is. Het verhaal dat ik tegen kwam, dat de box verwijderd wordt bij een APK, vanwege het anders niet voldoen aan de emissienorm, ZAL BEST KUNNEN. Geloof absoluut niet dat een box, of ECHTE tuning, toegevoegde waarde levert aan de emissie. En eigenlijk ben ik, na heel veel spitwerk op het internet, nog maar weinig negatieve ervaringen met een Race Chip Pro tegen gekomen. Kees ik heb met nadruk RACE CHIP PRO geschreven, want dan kan jij misschien e.e.a. nakijken op het internet. Vanwege die weinig negatieve ervaringen, heb ik net een e-mail opgesteld voor Race Chip in het ENGELS. Dat is wel iets vreemds. Race Chip biedt in het Nederlands aan, maar de communicatie met de helpdesk kan alleen in het Duits en Engels. Hoop dat er een oplossing komt vanuit Race Chip.


Kees antwoordt op 23 juli 2017:

Is mij bekend Jan en helaas zijn de ervaringen zeker niet allemaal positief. Maar daar weet jij nu alles van.
Race Chip One of Race Chip Pro, ach ja ... het zijn allemaal fopkastjes en heeft weinig met tunen te maken.
Chiptunen in de ECU kan met behoud van garantie door de dealer en anders wordt garantie gegeven door de Tuner. Moet je bij Race Chip eens mee komen!
Jan, als het voor jou een oplossing is prima toch? Maar ga niet vertellen dat het een wonderproduct is want dat is het ten zeerste niet. Meer vermogen, meer koppel en nog zuiniger ook, bijna een perpeteum mobile als het ware.
En succes verder met die rare motorgeluiden. Race Chip Plof, Pfffff.


johan antwoordt op 23 juli 2017:

Jan,
Je mag lezen wat je wilt, en aannemen wat je wilt.
Maar jij bent toch degene die aangeeft dat je motor problemen geeft met de race chip pro?
Ik heb me redelijk verdiept in de materie van het tunen toen we een VW TDI reden. Heb daarnaast ook zelf enige autotechnische kennis. Ik schreef dat een moderne verbrandingsmotor een complex geheel is.
Even of alleen de inspuitdruk verhogen, turbodruk verhogen, dat kan zeer zeker, maar grijpt in in het complexe geheel.
De tuners die meer geld vragen voor het tunen, maar ook Vtune met hun "kastje", stellen ook veel meer af en werken aan de afstelling.
Doen ook meer dan alleen turbo druk, brandstofdruk, temperatuur, of de simpeler te beïnvloeden regelingen.

Weet je, ik hoop dat de firma van je Pro Race Chip je ook helpt met af stellen en inregelen.
Wanneer alles goed werkt en blijft werken, kun je zeggen of het een goed product is.
Voorlopig niet (nog) dus!
En bevestigd het mijn mening dat ik de race chip zal mijden.
Maar, overtuig me van het tegendeel, dat hoor ik graag!
Dit leg ik dan naast ervaring van 2 kennissen die er recentelijk ook mee zijn begonnen. En tot nu toe ook enkele storingen hebben.


Aad antwoordt op 24 juli 2017:

Beste Jan,
Ik begrijp je niet helemaal. Je hebt een chip in je auto gezet. De prestaties en verbruik zijn niet beter geworden en de auto vertoont storingen en raar geluid.
De forumleden geven hun mening, ervaring, bezorgdheid en hun (terechte) twijfels over de race chip. En vervolgens ga je iedereen en jezelf waarschijnlijk proberen te overtuigen dat het best wel een goede chip is.


@Eric antwoordt op 24 juli 2017:

Mee eens Aad, trek d'r uit dat ding, zet hem op Marktplaats met je ervaringen en neem je eventuele verlies.
Dan naar een op-maat tuner zoals ik hierboven al schreef.


Erwin antwoordt op 24 juli 2017:

Ik heb bij mijn subaru dealer Cito uit capelle aan den ijssel een chip bestelt. die wel degelijk werkt, betere prestaties en veel lager verbruik.


Jan Teepe antwoordt op 24 juli 2017:

Ik ben zelf aan de slag gegaan met het instructieboekje bij de hand. En dat was niet makkelijk. De afbeelding bij Fine-tuning the Race Chip komt niet overeen met de werkelijkheid.
In werkelijkheid zijn de draaiswitches veel kleiner dan afgebeeld en is de schaal ook anders gepositioneerd dan in werkelijkheid. Deze schaal is met het blote oog niet leesbaar, zo klein zijn de cijfers en letters. Dan zijn er twee mogelijke Fine Tuning schema's 1= Adjusting the performance boost en 2= Improving smoothness of engine operation. Ik heb voor 2 gekozen om dat de motor rauw en onregelmatig liep. Daarvan heb ik tuning 2 gekozen en jawel de motor loopt veel rustiger, geen rauw geluid meer en het start stop systeem functioneert goed. Dus het lijkt op probleem opgelost. Nu afwachten of het ook zo blijft. Op basis van de opgedane ervaring, denk ik dat het verhaal, dat elke Race Chip speciaal voor de juiste auto geprogrammeerd is, een farce is. Confectie, dat je zelf moet bijstellen voor het juiste resultaat. En Erwin, jouw Subaru dealer zal zo'n chip waarschijnlijk voor jouw auto gefinetuned hebben, op basis van zijn opgedane ervaringen.


Henkie antwoordt op 24 juli 2017:

Begin je nou weer over die chip? En niet gaan piepen als je motor het niet meer doet. Of hij loopt ineens 1 op 6 ...


johan antwoordt op 24 juli 2017:

jan, ik heb net de video van racechip bekeken en zie dat beide draaischakelaars(zoals ze dat noemen) elk 16 vermogensinstellingen hebben.
Hoe weet je welke instelling voor jouw auto de goede is?
Je hebt nogal wat mogelijkheden met 2 draaischakelaars met elk 16 mogelijkheden.
Is dan zonder uitlezen of rollenbank het afstellen geen natte vinger werk? Een beetje meer, een beetje minder en dan een proefrit tot je geen foutmeldingen meer krijgt.
Dat is de boodschap van de video over de fine-tuning.
Beide kennissen hebben inmiddels ook gespeelt met het na-tunen. Zijn nog niet tevreden, storingen blijven nog en niet echt lekker lopen ook.


Frank antwoordt op 24 juli 2017:

Jan, goed om dit te horen. Je eerste ervaringen met inregelen sluiten aan bij het verhaal van veel Duitsers.
Aanvankelijk ontevreden, maar na inregelen trad duidelijk verbetering op. Sommigen zijn er goed voor gaan zitten en waren tevreden met het resultaat. De redactie van een autoclub/magazine behaalde nadat ze zich in de materie hadden verdiept goede testresultaten onderbouwd door een rollenbank.
Voor mij telt altijd de praktijk. Ik zou tzt nog verder proberen te fijntunen. Kan mij voorstellen dat je het niet in 1x in de vingers hebt.
Blijf wel met gezond verstand en een goed onderbuikgevoel met de chip omgaan.
Misschien kan iemand je motorwaarden met en zonder chip uitlezen. Dat geeft je meer houvast.


Frank antwoordt op 24 juli 2017:

Tsja, kon het nog niet laten. Weer flink gespeurd op internet. Nu kom ik toch de eerste serieuze motorschades tegen. Oorzaak : powerboxen.
Conclusie bij reparaties : te eenzijdige motortuning waarbij er groot risico schuilt in het verhogen van de pompdruk. Twee eigenaren hebben hierdoor een kapot gelopen pomp. Daarnaast opmerkingen over de garantie. De nieuwe Race Chips schijnen een ""zegeltje" te hebben op de regelaars. Verwijderd betekend geen garantie. In Duitsland zijn ze niet toegestaan zonder goedkeuring Tuv Sowieso is conclusie van veel vergelijkers : 1. het werkt maar niet altijd even goed. 2. Het vergelijk met echte tuning mag je niet eens maken. 3. Er kleven duidelijke risico's aan. Omdat de motor wordt belazerd, kan hij ook zijn veiligheidsmarges niet goed bewaken. Het is een te eenzijdige aanpassing van parameters.
Mijn conclusie : vergeleken met mijn oude powerbox van 16 jaar geleden is het nauwelijks een verbetering maar wel een verhoogd risico. De huidige generatie motoren zijn gewoonweg te veel afhankelijk van goed afgeregelde electronica. Wij halen al relatief veel vermogen vergeleken met 20 jaar geleden uit de motoren. Wil je er nog meer uithalen dan dient dit goed verzorgd te worden.
Een Race Chip doet dit duidelijk niet.
Race Chip zou ik nadat ik mij er nu serieus in heb verdiept (en dat is heel grondig gebeurd) NOOIT monteren.
Waarom niet? Op langere termijn niet duurzaam genoeg en te weinig verfijnd. Als gimmick best leuk om een tijdje mee te rijden maar that's it.
Tsja, dat roep ik met 2 getunede auto's voor de deur en rond 1 mln kilometer/23 jr. ervaring met getunede auto's.

Volgens mij zit er een Renault motor in jouw Dacia?
Dan wist ik het wel : als het vermogen je nu bevalt, liet ik hem tunen bij een gerenomeerd bedrijf.

Linkje naar revisiebedrijf met reparatie ervaring powerboxen :
http://www.carrec-technocenter.nl/nieuws/sjiptjoening/

Jan, mijn reactie is ondertussen wat uit de hand gelopen. Maar daarvoor is dit onderwerp ook toevallig hobby. Ik hoop dat je er iets aan hebt.


buster antwoordt op 24 juli 2017:

Koop gewoon een fatsoenlijke auto , met genoeg vermogen en koppel . Een Renault is al niks ,en een afgeleide (dacia)daarvan is 3 x niks.


johan antwoordt op 24 juli 2017:

Mooi om jouw reacties te lezen Frank!
Buster, reactie categorie: "ik wil ook even zeemeeuw spelen"?
Die schreeuwen, schijten overal en zijn weer weg.
Sorry hoor, maar er zijn juist erg veel rijders van Dacia tevreden over hun auto's. Zeker met een caravan.
Dat sommigen meer pk's en koppel willen is te begrijpen.
Tja, een 1500 dci is geen heerlijke 6 cilinder diesel van BMW. of van welk merk dan ook.
Niks ten nadele van die 1500 DCI trouwens.


Jan Teepe antwoordt op 25 juli 2017:

Frank hartelijk dank voor jouw bijdrage(n). Daar heb ik tenminste wat aan. En Johan wat een wereld opmerking, die zeemeeuw. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Over dat finetuning van de race Chip, het is makkelijker dan het lijkt. Anders had ik het natuurlijk niet gekund, toch. Op de rekening staat de basisinstelling. Dan staan er in het begeleidend schrijven een aantal suggesties voor vermogens verbetering en een aantal suggesties voor verbetering van de loop van de motor, cq. oplossing motor management problemen. Het beginpunt is de basisinstelling en dan zoek je daarbij de suggesties voor vermogens verbetering (3*) of de suggesties voor verbetering loop motor/motormanagement (4*). Het is geen hogere wiskunde. Het probleem zat hem erin, dat de schaal bij de verstel wieltjes vrijwel onleesbaar was. Dat verzegelingsverhaal??
Lijkt mij een stug verhaal, in het begeleidend schrijven wordt uitgelegd hoe je de behuizing uit elkaar moet halen en zoals al gemeld, hoe je moet finetunen. En Frank, ik ben mij er zeer wel van bewust, dat ik een risico neem. Het lijkt mij heel logisch, dat als je de turbodruk opvoert, de brandstofdruk verhoogt, nog meer vermogen vraagt van zo'n klein blok, er meer kans op motorschade is dan in de standaard configuratie. Ik denk dat ik de Racechip inschakel bij caravan gebruik en bij single rijden de Racechip weer afkoppel. En voor de critici, ik vind tot nog toe de Dacia Duster een hele fijne auto. Hiervoor had ik een Subaru Forester, benzine, een Hyundai Terracan 2.9 Diesel en een Toyota Landcruiser 2.4 Turbo Diesel. Que comfort, rijgedrag en uitstraling is de Dacia de beste. En als de Duster bijv. een 2.0 liter diesel in het assortiment had gehad, dan had ik die gekocht. Maar ...


Quirien antwoordt op 25 juli 2017:

@ Jan, ik ken heel tevreden gebruikers met hun Dacia Duster. Heel wat waar voor hun geld. Trouwens hier op de site ook al het nodige over gezegd. Ik denk als de 1.6 erin had gezeten uit de motoren stal je een dijk van een wagen zou hebben voor dat geld.
Helaas deze is voor de Dacia (nog) niet beschikbaar. Ach, hadden we het niet pas over beeldvorming/image?

En als ik mij uit een topic over een pas die je vaak rijdt voor de geest haal, hangt er niet een grote zware caravan achter?.


Ale Kok antwoordt op 25 juli 2017:

Bij de moderne atmosferische motoren valt zonder aanpassingen in de hardware weinig vermogenswinst te halen, of het motormanagement moet wel erg slordig geprogrammeerd zijn.
Vaak wordt er wat gerommeld met de gaspedaalrespons waardoor het lijkt alsof de motor sterker is geworden, maar hetzelfde effect bereik je door het gaspedaal verder in te trappen.
Soms wordt de toerentalbegrenzer aangepast zodat een hoger maximumtoerental mogelijk is, niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de motor.

Bij turbomotoren wordt naast bovengenoemde trucs ook het verhogen van de turbodruk toegepast, dat heeft ook nadelige effecten op de levensduur van de motor.

Als je op een betrouwbare manier meer vermogen onder de motorkap wilt hebben is een auto met standaard een krachtigere motor de beste methode, de rest zijn lapmiddellen die ten koste gaan van de levensduur.


Frank antwoordt op 25 juli 2017:

Ale, wat jij schrijft klopte tot voor kort.
Ondertussen tunen de fabrikanten er zelf heel wat af.
Ze zijn wakker geworden en produceren gewoon 1 motorblok en dmv software bieden ze 4 verschillende versies aan. Het nieuwprijsverschil tussen de diverse motoren met verschillend vermogen is shocking. Ik kan ze je bij VW zo aanwijzen.

Dan tuning en atmosferische motoren :
Juist doordat de fabrikant verschil creeert dmv software is hier tegenwoordig meer winst te halen.
Voorbeeld :
VW Up 60 pk, 95 nm. Dit is een 75 PK blok dat is geknepen naar 60 PK. Hierdoor valt hij net binnen CO2 norm en is hij BPM vrij (voor NL).
Als je naar vermogenskrommes van beide motoren kijkt, zie dat de 75 PK de originele versie. Op internet circuleert originele software van de 75 PK versie. Gewoon inlezen en klaar.
Ga je naar een tuner dan maakt deze van 60 PK 95 nm een upgrade naar 85 PK en 105/110 nm. Niet slecht voor een atmosferische motor toch?

Tsja, ik heb lang gezocht in Duitsland naar een "dikke" 75 PK Up. Als ik het bovenstaande eerder had geweten dan was er een 60 PK gekomen. Daar staat heel Duitsland mee vol en voor minder geld.
Tijden veranderen, techniek ook.


hf antwoordt op 25 juli 2017:

Als je het verleden kent van de 1.5 renault diesel ,dan weet je ook dat de drijfstang lagers je na 150.000 km al om de oren vliegen. Ga je nog even tunen en een caravan over de limburgse heuveltjes trekken ,dan reken maar op 80.000 km en dan is het gedaan met dat ding.


johan antwoordt op 25 juli 2017:

Op renault fora kun je lezen dat dit om de vorige generatie
1500 diesel gaat, en om de lagerschalen.


Quirien antwoordt op 26 juli 2017:

@ Frank, mag ik je wat vragen over je hobby inzake tuning.
Het gaat met name over de atmosferische benzine motor, je schrijft min of meer ook daar zit "progressieve" voortgang in.
Ik zit er aan te denken mijn motor wat te laten oppeppen, hoewel met 1550 kg erachter mede door de CVT op 12% geen probleem is.

Nu komt mijn vrees een beetje bij benzine motoren tunen, b.v. Prima afgesteld op solo. Wordt dan zodra de caravan er achter komt het e.e.a. niet ten nadele beïnvloed in het management. Of te wel minder fijn lopen en zou het hierop te dienen afgesteld, waar je dan eigenlijk weer niet op zit te wachten?

Zo' n jaar of 10 geleden wilde ik ook bij een wagen dit (laten) doen.
Een gerenomeerd tunings bedrijf hier adviseerde mij toen heel eerlijk , ze zijn er nog, dit niet te doen.
- De kostenpost, vermogensopbrengst en eventuele problemen waren het niet waard.
Kun jij met de huidige innovatie en ontwikkelingen in die tussen tijds iets zinnigs hier over zeggen.

Ben benieuwd.



Kees antwoordt op 26 juli 2017:

Dat tuningsbedrijf vertelde geen onzin toen en nu.
Bij VW is bekend dat zij verschillende software bij dezelfde basisuitvoering gebruiken. Her en der zijn wel andere lagers of zuigers toegepast dus dat verhaal gaat niet helemaal.
Andere fabrikanten kennen dat kunstje natuurlijk ook.

Een motor merkt of ziet niet dat er een caravan achter hangt en gaat daarom niet zomaar anders draaien.
Het heeft wel te maken met de vermogensvraag en als blijkt dat bij grotere vermogensvraag de loopcultuur te wensen overlaat dan mag de tuner zijn kunstje opnieuw doen want dan heeft hij een wanprestatie geleverd.
Heeft die de melding dat de caravan dan de oorzaak is dan zou ik daar geen dienst meer afnemen.


johan antwoordt op 26 juli 2017:

Ja precies Kees, de vermogensvraag, dat is de belangrijke insteek. Met een caravan, met 1 of 4 mensen in de auto, heuveltje op/af, berg op, wind tegen of mee, allemaal andere situaties en andere vermogensvraag.
En andere geprogrammeerde instellingen van het zo complexe gebeuren van een moderne motor.
Bij onze oude DAF 66 trap je het gaspedaal in, klepje carburateur gaat open, grotere hoeveelheid brandstof aangezogen. Door veranderend vacuüm verandert het ontstekings-tijdstip. Met de handchoke kon je de start samenstellingen en toerental iets beïnvloeden.
Zo simpel was het. Onderzoek maar eens hoeveel sensoren en metingen plaats vinden in dit proces. En het aantal geprogrammeerde instellingen van beïnvloeden en veranderen van het geheel. Zeker ook nog eens als je op CC rijdt.


Frank antwoordt op 26 juli 2017:

Quirien, het antwoord is door Kees al grotendeels gegeven.
Eigenlijk zou ik weer in overleg gaan met die eerlijke tuner. Elke motor is anders en een goede tuner leest jouw motor uit en past de programmering helemaal aan op jouw motor.
Wat gebeurt bij een fabrikant? Een motorblok wordt vervaardigd en overal komt dezelfde software op. Het motormanagement stuurt voortdurend afwijkingen binnen bepaalde marges bij.
De tuner leest de kernwaardes van jouw specifieke motorblok uit en optimaliseert deze. Hierdoor krijg je niet alleen meer vermogen maar verbetert ook de loopcultuur van het motorblok. Die verbeterde loopcultuur kan zich op vele manieren uiten : rustiger, egaler draaien en/of gemakkelijker oppakken van lage toerentallen, smoother doortrekken, mooier verloop van koppelkrommes etc.
Zijn er nadelen aan tunen?
Antwoord : nee, niet voor de motor. Deze wordt immers verbetert en krijgt een persoonlijke afstelling.
Wel kunnen garantie e.d. een rol spelen. In Duitsland ligt motoraanpassing ook wettelijk nog iets lastiger.
Veroorzaakt het de tuning schade aan de motor? Nee, integendeel. Een goede tuning verbetert loopcultuur en met veel kilometers lopen onze auto's doorgaans beter dan vergelijkbare soortgenoten. Ligt dit aan de tuning of ligt dit aan behandeling door de eigenaar? Geen idee, maar na 1 mln. getunede kilometers heb ik geen nadelen meer kunnen ontdekken bij de huidige professionele (goede !) tuning.
Slijtage door bet extra vermogen? Alles kan kapot !
Dus blijvend hard trappen gaat een motor niet fijn vinden. Door het grotere vermogen zal hij dan meer slijten. Logisch.
Heb ik hier ooit last van gehad? Nee, want hoe vaak gebruik je het extra vermogen eigenlijk? Op een heuvelige snelweg met caravan best vaak. Op de Brenner voortdurend. Op een bergpas belast ik hem wel eens tot aan de grens en erover. Dan gaan de ramen weer open en de kachel aan 😉. Tuurlijk weet ik dat als ik met caravan en 80 kmu een Alpenpas opga dat de motor en alle mechaniek maximaal wordt belast.
In het gewone alledaagse leven staan daar weer veel normale kklometers tegenover. Dit resulteert in probleemloos meer dan 350.000 km op de klok van een 2.0 tdi met nog steeds een betere loopcultuur dan zijn leeftijdsgenoten.
Onze nieuwere passat heb ik zelfs laten tunen omdat ik ondertussen het gevoel heb dat het de motor ten goede komt.
De basis van dit goede gevoel valt en staat imo met een geschikt motorblok en mechaniek die de belasting aankan en een goede (!) tuner.


Kees antwoordt op 26 juli 2017:

"Zijn er nadelen aan tunen?"
Ja, de slijtage wordt groter en betrouwbaarheid wordt minder (onderhoudgevoeliger) en risico op uitval neemt toe.
In de meeste gevallen geen enkel probleem maar met de kilometers wordt dit wel een issue.
Er wordt meer vermogen gevraagd/geleverd en dat kan niet zonder grotere belasting van het materiaal, de hardware. (Probeer zo'n auto maar eens te verkopen met een paar ton erop)

"Ligt dit aan de tuning of ligt dit aan behandeling door de eigenaar?"
Beide, maar de enige die daar invloed op kan uitoefenen is de berijder. De getunende motor wordt minder hufterproof. De marge die een fabrikant aangehouden heeft voordat het foutgaat is kleiner. Zo bezien wordt het misschien te begrijpen dat de ene berijder zonder problemen er een miljoen kilometers mee rijdt en een ander slechts van probleem naar probleem.


Gerrie antwoordt op 26 juli 2017:

Klinkt allemaal goed Frank. Ik snap alleen niet dat wanneer het allemaal beter is waarom de fabrikant het niet gelijk zelf doet. Meer vermogen, mooier lopen, gunstiger brandstofverbruik, zeker zolang meegaan, het kan niet op Of zijn de tuners knappere koppen dan de techneuten van de fabrikant en hebben ze meer kennis in huis.


Frank antwoordt op 26 juli 2017:

Gerrie, een fabrikant maakt de meeste winst door massaproductie met zo weinig mogelijk kosten. Als je elke motor individueel zou gaan naregelen dan gaat de kostprijs omhoog.
Daarnaast loopt, zoals Kees zegt, de hufterproefheid terug. Omdat je het materiaal veel zwaarder kunt belasten, kan het ook eerder kapot. Voor een gemiddelde gebruiker zijn de marges groot genoeg zonder nadelen. Ik denk echt nooit na over de belasting en ben geen langzame rijder. De marges zijn dus best groot.
Een tuning is dus op zichzelf niet verkeerd mifs op xuurzaamheid uitgevoerd. Als de auto net zo wordt belast als een ongetunede, vermoed ik dat hij mooier loopt na een paar ton op de klok dan de ongetunede met dezelfde kilometers.
Als je ecbter zwaarder gaat belasten moet het type motor en materiaal wel voldoende reserves hebben. Ook moet je een vakkundige tuner hebben die rekening houdt met die marges. Ik ken nog een paar slecbt getunede autos (officieel via dealer en dat hert onkunde) waarbij het koppel er met volle bak komt invliegen. KICKEN voor die "petjes" maar gewoonweg slecbt tuningwerk en een drama voor je motor.


Frank antwoordt op 26 juli 2017:

Zie weer veel typefoutjes...tsja...mobieltje


Gerrie antwoordt op 26 juli 2017:

Dus schijnbaar toch wel een risico Frank: Omdat je het materiaal veel zwaarder kunt belasten, kan het ook eerder kapot. Dan snap ik ook de keuze van fabrikanten om een grotere veiligheidsmarge te nemen. Dus toch wel risico.


Quirien antwoordt op 27 juli 2017:

Frank, dank voor de uiteenzetting en Kees voor zijn eerlijkheid in het antwoord/conclusie.

Hoewel er veel voor mij al besloten/duidelijk was/leek inzake onze auto toch vanmorgen maar weer de Tuner opgezocht met de eventuele mogelijkheden.
Tsja, gekeken en gekeken en gewikt en overwogen want ze verkopen natuurlijk graag.

Eerlijke eindconclusie. Uiteraard wat PK's en NM's meer maar in het gehele plaatje zonde van de investering bij deze motor te te laten doen. Hier kunnen we nog weinig extra's meer uithalen mijnheer.
Ik moest even aan Ale 's antwoord denken over atmosferische motoren( kunnen we een conclusie trekken dat ze al behoorlijk tot de limit zijn gegaan in het nog verantwoord rijden zonder claims aan hun broek te krijgen, m.a.w. al in de hufter limit gaan c.q. uitfasering zitten van de atmosferische motoren?)

Tsja, ik ben natuurlijk nog een beetje van de oude stempel en ging meestal voor een iets grote blok bij een zwaardere caravan. Vaak ook nog zuiniger bij verhouding veel kilometers met de caravan aan de haak rijden was nogal eens mijn conclusie.

En wat ik zo"n 35-40 jaar geleden aan het begin van mijn caravan tijdperk niet aan mijn auto "tunede" en in mijn ogen aan beschermde maatregelen deed omdat ik de motor dan behoorlijk belaste.
In die periode stond Zwitserland en Noord-Italie met de nodige passen in ons favoriete lijstje.

Bouwde extra koelvin op de radiator die ik zelf kon aandoen wanneer ik dacht voordat die andere te laat inkomt. Olie koeler erop. Rommelde met thermostaten met die veel eerder open gingen of liet hem er gewoon uit. Vaak andere carberateurs of extra"s uit de iets opgepepte versie erop, die het vermogen iets opschroefde. Vaak indien beschikbaar had ik ook auto"s met close ratio bakken.

Tsja, en je auto goed kennen was bij mij ook altijd een vereiste. Ach, was ook niet vies ( nog niet) van wat toeren hoewel ik meestal op koppelvermogen met iets meer toeren rijd of indien nodig met nog wat toeren extra. Zocht altijd het omslagpunt op.
Radiator goede spoelbeurt c.q.schoonmaak geven.(houd ik nog netjes bij)
- En er zijn diverse technieken die je net in de beginfase van een flinke stijging met al honderden meters op je vermogen kunt overbruggen.

Tsja, het wordt hier ook al eens aangehaald/ gezegd kan er ook een deel aan een chauffeur liggen?

Goed, conclusie moge duidelijk zijn, neen dus, mede omdat ook in het gesprek werd ingegaan bent u ontevreden dan.

- Eerlijk is eerlijk eigenlijk niet. Bij 12 % stijging ( hoe vaak komt dat nog voor) en moet je natuurlijk ook meenemen/kijken naar wat voor doel en eisen stel je nog aan je reizen) Ach, en nog 80 km halen bij 12% moet toch kunnen? Als je er maar komt.

En voor alle duidelijkheid hier op de site de nodige gebruikservaringen bekeken en ook beschikking over het rapport. Komt de auto ook nog eens goed uit de pechstatistieken wat wil je nog meer.

Het is natuurlijk niet mijn diesel met turbo en 4x4 of andere wagens.

Mijn echtgenote mocht deze keer kiezen gezien het feit we toch niet zover en lang meer weg kunnen en zij vaak ( snelweg) rijd, maar dat is een ander verhaal.
Belangrijkste is dat we nog kunnen kamperen.

En Frank wat een passie leg je toch in je turbo verhaal en andere dingen.😉
En nogmaals eerlijke tuners, ze zijn er nog.


Frank antwoordt op 27 juli 2017:

Ik vermoed dat jij nu al voldoende vermogen hebt Quirien 😉.
Zelf ben een tijd terug naar een iets sterkere motor gegaan. Dit ivm de langere overbrenging in de jongere types en omdat ik meer koelvermogen wilde hebben. Ik dacbt : grotere motor dus meer koelvermogen of minder warmte dan mijn getunede oude versie. Maar helemaal niks.... nada....ook deze loop wel warm onder gelijkwaardige omstandigheden. Iets minder snel maar deze koeler is nog nieuwer. Helaas is het al de grootste ventilator. Moet er maar mee leren leven.


Gerrie antwoordt op 27 juli 2017:

Frank je geeft aan je materiaal niet te zwaar te belasten: Ik denk echt nooit na over de belasting en ben geen langzame rijder. De marges zijn dus best groot.
Dan verbaasd mij het verhaal in je volgende reactie:
Ik dacbt : grotere motor dus meer koelvermogen of minder warmte dan mijn getunede oude versie. Maar helemaal niks.... nada....ook deze loop wel warm onder gelijkwaardige omstandigheden. Iets minder snel maar deze koeler is nog nieuwer. Helaas is het al de grootste ventilator. Moet er maar mee leren leven.
Te warm worden van de motor heeft volgens mij te maken met belasting of problemen met het koelsysteem.
Dan het volgende stuk tekst ? :
Veroorzaakt het de tuning schade aan de motor? Nee, integendeel. Een goede tuning verbetert loopcultuur en met veel kilometers lopen onze auto's doorgaans beter dan vergelijkbare soortgenoten. Ligt dit aan de tuning of ligt dit aan behandeling door de eigenaar? Geen idee, maar na 1 mln. getunede kilometers heb ik geen nadelen meer kunnen ontdekken bij de huidige professionele (goede !) tuning.

Maar dus wel een te warm wordende motor. Ik snap het niet helemaal. Te warm worden van de motor is niet best voor de motor, dat is duidelijk. Je geeft aan er wel last van te hebben. Ook enig idee over de oorzaak ? Volgens mij heeft niet iedere caravanner er last van, ik gelukkig tot nu toe niet.


Aad antwoordt op 27 juli 2017:

Ik heb mijn trekhaak achteraf in laten bouwen door de Seat-dealer. Deze vertelde mij dat mijn auto al "voorbereid was op een trekhaak"
Hij heeft onder andere een grotere radiateur. En de Skoda-dealers bijvoorbeeld bouwen geen trekhaak in een Kodiaq als ze niet deze voorbereiding hebben ivm te verwachtte koelingsproblemen.
Ik kan me zo voorstellen, dat dit bij meer merken het geval is.
Het kan dus zomaar zijn dat de ene auto nergens last van heeft terwijl een andere, van hetzelfde merk/type, steeds warm loopt.


Kees antwoordt op 28 juli 2017:

"Maar dus wel een te warm wordende motor. Ik snap het niet helemaal."
Het is echter vrij eenvoudig.
Het tunen is niets anders dan extra brandstof toevoegen. Het tunen moet de randvoorwaarden daarvoor mogelijk maken. Er moet dus meer lucht de cilinder in om de extra brandstof te kunnen verbranden. Daarvoor wordt de turbodruk opgeschroeft. Meer lucht, meer brandstof, grotere zuigerdruk dus meer kracht (draaimoment) aan de krukas.
We weten dat ongeveer de helft van de brandstof wordt omgezet in warmte en slechts een kwart in kracht. Dus meer kracht aan de krukas geeft tweemaal zoveel meer warmte.
De tuner veranderd niets aan het koelsysteem dus het standaard koelsysteem moet wel in staat zijn die extra kW's weg te koelen zonder de motor in koelproblemen te brengen. Hier kan de schoen nog wel eens wringen.


Frans antwoordt op 28 juli 2017:

Als ik dit draadje lees is kort samengavat tunen een risico voor de levensduur, wordt door motorconstructeurs voor een standaardsoftware besloten die niet bij de (serie)motor past met als gevolg een niet optimale loopcultuur en is tunen niets anders dan meer brandstof verbranden waardoor het koelsysteem ontoereikend kan worden. Het zal wel aan de samenvatting liggen dat ik het anders zie 😉.
Tunen is niets anders dan optimaliseren en de belangrijkste reden dat showroommodellen geoptimaliseerd moeten of kunnen worden is de speelruimte die geboden wordt door maatregelen die zijn genomen voor de milieuspecificaties, die door een tuner opzij kunnen worden gezet. Bij showroommodellen wordt de loopcultuur soms verpest door start-/stopsystemen die het verbruik moeten verminderen en vaker nog door CO2 en NOx beperkende maatregelen die het brandstofverbruik opdrijven. Tunen op zuinigheid en/of bij gelijkblijvend verbruik op hoger maximaal vermogen en koppel en beter remmen op de motor kan dus echt en hoeft niet tot koelproblemen te leiden.
Misschien dat naast de software aanpassing van TS ook nog wat handwerk nodig is om die Duster dCi mooi te laten lopen, bijvoorbeeld aan het EGR-systeem en het start-/stopsysteem. Een diagnose door een ingewijde kan daar uitsluitsel over geven.


Frank antwoordt op 28 juli 2017:

Gerrie, ik snap je vraagtekens. Het juiste sentiment overbrengen is best lastig in woorden.
Als eerste : mijn motor heeft geen koelingsproblemen.
Wat dan wel? Gewoon een eigenaar die bij 40 graden in het dal te hard de berg oprijdt. Wat is ook al weer het "bergadvies"? Net zo snel dalen als je stijgt of zoiets. Als ik mij aan die oeroude wijsheid houd, krijgt mijn motor het echt niet warm 😉.

Kees, de koeling tussen de standaardmotoren 105 pk en 177 pk (grotere turbo) zijn bij "trekhaakgereed" allemaal even groot. Zonder trekhaakvoorbereiding zit er een kleinere ventilator in. Ik heb ook geen daadwerkelijk koelingsprobleem, maar zoek gewoon de grens te veel op onder zwaarder omstandigheden. Niets mis mee, want ik ga daar netjes mee om. Moet ook wel als je plezier wilt houden van je motor.
Ik denk zelfs dat veel caravanners echt niet weten wat ze ongemerkt van hun motor vragen. Maar dat is alweer een andere discussie.


Gerrie antwoordt op 28 juli 2017:

Frank, ik denk dat je dan toch even je reviews terug moet lezen. Of je spreekt jezelf in mijn beleving tegen of ik kan niet lezen/begrijp ik je je niet. Je geeft aan dat je last hebt van te warm wordende motoren en dat ook een zwaardere motor er last van heeft. Je geeft aan er maar mee moeten te leven ???????. Ben ik in de war of jij?


Gerrie antwoordt op 28 juli 2017:

Frank, ik denk dat je dan toch even je reviews terug moet lezen. Of je spreekt jezelf in mijn beleving tegen of ik kan niet lezen/begrijp ik je je niet. Je geeft aan dat je last hebt van te warm wordende motoren en dat ook een zwaardere motor er last van heeft. Je geeft aan er maar mee moeten te leven ???????. Ben ik in de war of jij?


Frank antwoordt op 28 juli 2017:

Gerrie, eerder schreef ik al dat woorden soms best lastig zijn. Ik knal het er hier ook maar neer vanaf een mobieltje. Daarom hieronder de verduidelijking.

Terug naar het "koelingsprobleem" dat geen daadwerkelijk probleem is.
Zoals Kees al schrijft : als je meer van je motor vraagt is er meer koeling nodig.
Als ik met een fabrieksmotor vw 2.0 tdi van bv 140 pk flink trap op een bergpas en de buitentemperatuur is hoog dan loopt de koelwatertemperatuur op. Als ik iets rustiger rijd, is er niets aan de hand.
Als je deze motor tuned naar bv 170 pk en net zo snel omhoog rijdt dan loopt het koelwater ook niet op. Ik vraag immers hefzelfde vermogen.
Maar....je hebt meer vermogen, het voelt gemakkelijker, je hebt dus ook minder het gevoel te "trappen". Je rijdt gemakkelijk ietsje sneller. Als je dat gaat doen,
dan loopt de koelwatertemperatuur op net als voorheen met de originele 140 pk waarmee ik ging "trappen". Logisch want ik heb nog steeds hetzelfde koelsysteem.
Nu dacht ik met mijn ijdele hoofd : ik koop een fabrieksmotor met standaard 170 pk en dan is deze vast beter bestand tegen het extra vermogen. Die motor zal dan ook wel ietsje beter koelen. Naïef heet zoiets.
Er zit nl. hetzelfde verzwaarde koelsysteem in. En deze loopt onder dezelfde (zware) omstandigheden ook warm. Geen verschil dus tussen de getunede 170 pk en de fabrieksversie met 170 pk.
Ik heb dus geen koelprobleem, maar kan wel een koelprobleem veroorzaken als ik wil door gewoon de motor zwaar te belasten.


Louis antwoordt op 28 juli 2017:

Voorheen had je de Ford Capri serie.
Deze begon met een 1300 motor...de grootste was 3000 cc.
De 1300 was te licht en verbruikte meer dan de 1500.
Je hoeft niet altijd maar voor de motor met de grootste cilinderinhoud te kiezen.
Maar nog altijd geldt...te klein gaat ergens ten koste van, en groot vraagt meer drank.
Iets ertussenin blijkt bij het algemene gebruik dan vaak de gunstiger keuze.
Altijd zweten is niet goed....maar van alles op je sloffen afkunnen hou je geen conditie en vervuil je.


Quirien antwoordt op 29 juli 2017:

Menno, er staat een antwoord/vraag van Gerrie 2 x in. ( 28 juli 16: 19 ) Wil je die verwijderen en uiteraard deze positief bedoelde opmerking ook.


Kees antwoordt op 29 juli 2017:

" Tunen op zuinigheid en/of bij gelijkblijvend verbruik op hoger maximaal vermogen en koppel en beter remmen op de motor kan dus echt en hoeft niet tot koelproblemen te leiden. "
Alleen is niemand idealist genoeg en bereidt daarvoor zoveel te betalen.
Het resultaat is dus dat er wel een tastbaar voordeel behaald moet worden en dat is meer kracht.
Want laten we reël blijven niemand laat zijn voertuig chiptunen op zuinigheid en ook deze TS heeft een ander doel dan puur zuinigheid.
Het wordt dus wel zo verkocht dat de motor na het chiptunen minder brandstof nodig heeft om meer kracht te leveren. Als je bedenkt dat alle kracht uir de brandstof moet komen dan kan men dit snel naar het rijk der fabeltjes verwijzen natuurlijk. Het is of het één of het ander maar niet allebei.
Het laatste fabeltje wordt dan uit de mouw getoverd door te stellen dat door het chiptunen het rendement van de motor wordt verbetert wat dan de oplossing moet zijn voor het fenomeen zuiniger én krachtiger.
Nu is het inderdaad zo dat bij meer belasting het rendement stijgt (het Nieuwe Rijden) maar in het voorbeeld van 140pk naar 170pk is de rendementsverbetering relatief en hoofdzakelijk het gevolg van een gelijkblijvende lineaire mechanische weerstand bij dat hoger vermogen. Maar dan ook slechts bij dat hoger vermogen en niet bij deellast. Dat hogere vermogen wordt bereikt door meer omzetting uit de brandstof en daar is simpelweg meer van benodigd. Het verbruik zal bij gebruik van dat hogere vermogen dus toenemen en bij normaal gebruik (deellast) niet afnemen.
Wil men de vermogensgroei alleen met een rendementsverbetering bereiken dan zal dat met ruim 20% moeten toenemen. Nou, die marge laten de heren constructeurs echt niet onbenut zodat de heren chiptuners daar hun dingetje mee kunnen doen. Dat fabeltje mag in de Efteling blijven.


hf antwoordt op 30 juli 2017:

Je kunt bij Volkswagen (bijvoorbeeld) een 2 ltr diesel tegenkomen die in verschillende voertuigen word gebruikt ,van golf tot in een veel zwaardere transporter of zelfs in een crafter. Echter de overbrengingen in de versnellingsbak en differentieel zijn steeds aangepast aan het voertuig .
Een crafter met de aandrijflijn uit een golf zal niet zo heel fijn meer rijden en beladen tot 3500 kilo niet eens meer van zijn plek komen ,overdreven gesteld dan. Conclusie is dus , koop een auto die het makkelijk aan kan ,en niet nog maar net op het randje ,dan hoeft er ook niks getund te worden.


Frank antwoordt op 30 juli 2017:

In de laatste reactie wordt wel een belangrijk punt geraakt nl. de overbrenging. VW laat zich bij o.a. de Passat verleiden tot steeds langere overoverbrenging. Reden? Hoogstwaarschijnlijk mooiere milieucijfertjes. Hierdoor zijn de overbrengingen bij het (2011-2014type Passat) met caravan soms iets minder praktisch. Een tuning kan hem dan net even ietsje meer bandbreedte geven bij de inzetbaarheid en dat rijdt prettiger. Tuning is dus meer een "luxeprobleem".




Quirien antwoordt op 30 juli 2017:

Inderdaad Frank, tja al die eisen is misschien wel een nadeel voor al die caravanners.
Ach,een beetje wishfull thinking.
Hoeveel Pk 's en NM' s minder zou jouw Passat kunnen hebben als we zomaar de eindreductie konden aanpassen of een paar tandwieltjes gemakkelijk in de bak konden "schuiven"? 😉
Die Kip wordt dan wel misschien een kuiken.😉 😉

En misschien de waterhuishouding ( koeling) zomaar zonder enkele problemen door de mindere belasting op de motor.

Oh, wat zei ik ook alweer......
Laten we de ontwikkeling maar afwachten na 2019 /2020. Gaat er een hoop in de ban of wordt er niet meer gemaakt.
Hybriden is dan het motto van veel autofabrikanten. Dieselauto's maken voor de particulieren markt sector?
Als ik al die plannen lees , no way


Frank antwoordt op 30 juli 2017:

Quirien daar zeg je ineens wat. Ik heb niet gedacht aan overbrenging van 2e en 3e versnelling. Dit zou zomaar reden kunnen zijn waardoor ik niet gemakkelijker klim met oog op warmteontwikkeling. Als formule één is afgelopen ga ik direct proef rijden met beide versnellingsbakken. Check ik direct roosters in grill en andere zaken.


hf antwoordt op 30 juli 2017:

Een dikke v8 met 500 pk in een auto van 1800 kg ,en dan heb je maar twee versnellingen nodig om je caravan overal heen te brengen. Maar die tijd is voorbij.....niemand zou je nog aankijken als je daar nog mee zou rijden in 2017.


Quirien antwoordt op 30 juli 2017:

In mijn jonge jaren reed ik in Chicago enkele maanden met hele dikke 6/8 cilinders motoren in de gevleugelde Amerikanen van het appartement naar mijn werk .
Tja, had je weinig versnellingen nodig. Trouwens waren automaten en wat ik mij herinner slechts 3 verzetten , en die hadden toch koppel.😉


Kees antwoordt op 30 juli 2017:

'There is no substitute for cubic inches' vindt daar zijn oorsprong Quirien.


Louis antwoordt op 30 juli 2017:

Sorry, jullie zijn er zelf over begonnen...
Jaaaaren plezier gehad van m,n zelf gerestaureerde en opgepepte 65 Mustang covertible.
Hij zoop na het oppeppen als een ketter...maar wat een lol als ik in z,n twee begon, en drie oversloeg naar de vier.
Al die BMW, tjes op hun stoomwals wielen die me er even uit wilde trekken...
Haha,..ze konden stuk voor stuk m,n dubbele rvs uitlaat en achterlichten bewonderen !
Hij maakte geen wheely...maar erg veel scheelde het niet toen ik hem helemaal klaar had.
En met een uiterlijk waar je het niet aan kon zien natuurlijk...dat was juist het aas haha....


Jan Teepe antwoordt op 21 september 2017:

Als je A zegt moet je ook B zeggen. Ondertusen heb ik er ruim 6000 km.'s met de caravan en de Racechip op zitten. Na aankomst hier in Spanje de Racechip gedemonteerd en vanmiddag de caravan naar de stalling gebracht met de Duster zonder Racechip. Heeft de Racechip goed gefunctioneerd, ja en nee. Ik heb 5 aanpassingen aan de instelling van de chip gedaan (conform het instructieboekje) om de motor mooier te laten lopen en nu ik weer zonder chip rij, moet ik toegeven dat die aanpassingen niet het gewenste effect gescoord hebben. De motor bleef een rauw geluid maken en bij stationair draaien had ik een ouderwets vrachtwagen ritme van de motor. De wijzer van de toerenteller bleef trillen. Meer power in lagere toeren heb ik niet kunnen ervaren. Zowel bij solo- als met caravan gebruik. Op de A75 (Frankrijk) wel ervaren dat de Racechip als het echt moet meer trekkracht levert. Maar of dat de 60 Nm die beloofd is, ( ± 25% meer dan standaard) blijft voor mij een vraagteken. Het gebruik over die ± 6000 caravan kilometers, met Racechip, lag rond de 1 op 10. Op basis van hetgeen ik hier op caravantrekker gelezen heb als ervaringscijfers voor een Dacia Duster diesel, wijkt dit niet in positieve zin af. Dus zou je kunnen concluderen, dat de Racechip geen toegevoegde waarde levert in het brandstofgebruik bij caravan trekken. Ik zou ook geen theorie kunnen opzetten die anders zou kunnen suggereren. Je maakt bij het caravan trekken toch echt gebruiken van de evt. extra pk.'s en Nm's. Maar goed de Racechip was dan ook voor de extra pk.'s en Nm.'s bij het rijden met de caravan. Maar of de extra investering in een Racechip, zich ook daadwerkelijk uitbetaald?????


Frank antwoordt op 25 september 2017:

Mooie en eerlijke terugkoppeling Jan.
Als je toch wel hecht aan extra vermogen kun je ook op zoek gaan naar een goede (!) tuner voor je Dacia. Een goede tuner laat de motor altijd beter draaien onder alle omstandigheden. Ik weet alleen niet in hoeverre dit voor Dacia al is doorontwikkeld. Bij een VW ga je er in vermogen en loopcultuur wel op vooruit.

Hierboven heb ik iets geschreven over warmteontwikkeling en caravantrekken. Ook zou ik de overbrenging van twee verschillende motoren vergelijken : 140 en 170 Tdi.
Wat blijkt? de eerste, tweede en derde versnelling hebben dezelfde overbrenging bij een 140 en 170pk. Ook koeling is gelijk. Dit verklaart waarom ik in de bergen niet meer marge heb tegen oplopende motortemperatuur. Dit had ik wel verwacht.


Jan Teepe antwoordt op 30 september 2017:

Nog even een laatste aanvulling. Ik heb de fa. Race Chip geconfronteerd, d.m.v. een mailtje, met mijn opgedane ervaringen. Heb gevraagd of ik de chip kan terugsturen met cash back. Geen enkele reactie ontvangen binnen 1 week. Dus buiten het feit, dat de werking van het product discutabel is, laat de betrouwbaarheid van deze fa. ook te wensen over. Trek uw conclusies zou ik zeggen.


Frank antwoordt op 3 oktober 2017:

Bijgaand artikel wil ik jullie niet onthouden.
Het geeft m.i. een erg goede kijk en onderbouwing op tunen.


http://motorblock.at/stalzamt-die-wahrheit-ueber-chiptuning-spassbringer-oder-motorentod/


Ale Kok antwoordt op 4 oktober 2017:

Eerder al heb ik een comment over chiptuning gepost dat je beter een af fabriek sterkere motor kunt aanschaffen dan aan chiptuning te doen. Maar er zijn nog steeds mensen die denken dat als boring x slag hetzelfde zijn je ook dezelfde motor hebt.
Dit heldere artikel steunt mij in mijn mening.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 oktober 2017:

Interessant stuk inderdaad Frank!

Ook de zinssnede:
"Wird der M124 mit dem Leistungniveau eines 30d betrieben, diese Leistung jedoch nie oder kaum abgefordert, verändert sich die prognostizierte Lebenserwartung kein Stück. Wird jedoch die Leistung des Öfteren abgefordert, kommt es mit der Zeit zu Gefügeveränderungen. "
is voor caravanners interssant als je bedenkt dat je bij het rijden met een caravan altijd veel meer kracht/vermogen vraagt dan bij solo rijden. De conclusie is dan al helemaal dat tunen en caravannen niet samen gaan (behalve voor lease rijders 😉)


Jan Teepe antwoordt op 19 oktober 2017:

Een dikke week geleden een mailtje van RaceChip gekregen, met het verzoek de chip naar Duitsland op te sturen. De chip zou geremapped worden. Leek mij al moeilijk uitvoerbaar, omdat ik zelf alle mogelijkheden m.b.t. het beter laten lopen van de motor al uitgevoerd had. Dit conform de adviezen van Racechip in de bijgaande instructies. Dinsdag een mail gehad waarin refund van het aankoopbedrag werd aangekondigd. Met daarbij de opmerking, dat de RaceChip Pro2 schijnbaar niet geschikt is voor mijn Dacia Duster diesel. Vandaag is het complete aankoopbedrag op mijn bankrekening gestort. Heel netjes geregeld. Maar het lijkt er sterk op, dat een RaceChip Pro2 niet geschikt is voor iedere auto.


Louis antwoordt op 20 oktober 2017:

Met andere woorden : Koop geen afgetrapte ex lease of gechipte auto, tenzij voor de halve prijs.
Gelukkig komen er t.z.t. wegens de vergrijzing steeds meer "van oud opaatje, en altijd binnen gestaan" auto's beschikbaar.
Maar of die ook caravans kunnen trekken...😉


Kees antwoordt op 20 oktober 2017:

Damage control van RaceChip.


Quirien antwoordt op 20 oktober 2017:

Een ding is zeker Jan is weer een ervaring zelfs kosteloos maar met de nodige ergernis rijker. En wij als forumlbezoekers steken er ook weer wat van op.

En Louis dat soort autootjes bestaan al langer. Ja, qua, trekken misschien dan niet of met iets heel kleins geschikt, maar ik keek deze week eens naar al die toekomst plannen 2030 / 2040 krijg het idee dat daar dan ook nauwelijks iets bijzit wat iets mag/ kan trekken.
Zelfs rijden wordt voor je gedaan, nog erger je hebt er niets meer over te vertellen.😉


aadje antwoordt op 20 oktober 2017:

@ ja die Jan het lukt ook al niet erg met zijn Sateliteontvangst en dan dit ook nog met die Dacia in mijn ogen een opgepimte Lada althans wel wat verbruik betreft.Als je daarmee heen en weer moet rijden voor een Joyne abonnement ook niet goedkoop beter opsturen Jan.


Ale Kok antwoordt op 20 oktober 2017:

@Quirien.
Wees maar niet bang, de industrie roept wel dat de volledig zelfrijdende auto er aan komt, maar die komt (nog lang) niet.
Het verkeer is veel te complex om over te laten aan computers en sensoren, vooral het omgaan met de zaken die sensoren niet zien maar mensen wel, zal het probleem blijven.
Wel zullen de hulpsystemen verder uitgebouwd worden.


Jan Teepe antwoordt op 20 oktober 2017:

Aadje. 1 op 10 met de caravan erachter, Adria 472LU. 1 op 19 single.
En je krijgt gelijk, Renault gaat Lada nu als speerpunt gebruiken voor hun omzetgroei. Mijn Dacia Duster zit vol met Renault en Nissan onderdelen, maar een Lada onderdeel heb ik nog niet kunnen vinden.
Maar misschien zijn er experts op dit forum die daar meer over kunnen vertellen.
Travelvision R6 flat, op Eutelsat 9 met Joyne abonnement voor in de caravan. Triax 78 met Inverto Quad Feed twin LNB voor thuis. Ook met Joyne abonnement. Kan ik Eutelsat 9E, Astra 1, Astra3 en Hotbird mee ontvangen. Dus dat gaat wel lukken. En ik ga voor Travelvision de ontvangst van Joyne meten in o.a. zuid Spanje en Portugal. Zal "caravantrekker" daar ook van op de hoogte houden. Ja, als je geen zinvolle informatie krijgt, dan zal je er zelf op uit moeten, toch.


Frank antwoordt op 20 oktober 2017:

@Ale : ik denk dat het sneller gaat dan wij denken. De eerste onbemande vliegende taxi is er immers in Dubai.
Jan Teepe stapt staks gewoon in zijn electrische caravan, drukt op het knopje "Spain home" , gaat lekker slapen en wordt aan de Costa del "?" weer wakker. Geen zorgen over Racechips, tuningschade en Dacia's meer 😉
Maar eerlijk is eerlijk, top geregeld door Racechip. Ik had dat niet verwacht.


Louis antwoordt op 20 oktober 2017:

Voorheen had je een tekenfilmserie....de Jetsons.
Toen dacht men ook dat we rond 2000 vast wel wat rond zouden vliegen.
Hebben we ook de millennium bug nog gehad die alles zou verstoren...oei,oei, bibber, bibber....die deskundigen toch haha, was ook lachen !
Ik zie het allemaal wel (of niet)
En die Lada ? Kom maar op met zo'n Russische Fiat.
(Een station graag)
Die rare dingen liepen en lopen nog altijd daar in de (echte) vrieskou.
Zoals zo vele andere onooglijke auto's uit die hoek van de wereld.
Een hele auto...voor de prijs van een computerbox vol storingen 😉


johan antwoordt op 21 oktober 2017:

The jetsons voor wie het vergeten was.
https://www.youtube.com/watch?v=t2Z8kPpLg1g

of deze ; na 2 minuten komt het deel van de zelfrijdende auto's.
Na 4 1/2 minuut onze auto's van 2017
https://www.youtube.com/watch?v=W8pvcGWtXXE


Quirien antwoordt op 29 oktober 2017:

@Ale, misschien ken je het stuk al maar was net eens het stuk in Autozine aan het doorlezen ; Tokyo Motor Show 2017.
In het stuk tenslotte over Beyond the Motor komt tevens een nieuwe ontwikkeling voor van naast slimme auto's wordt er volop gewerkt aan slimme wegen.
Tsja, misschien geldt voor hier (Europa) dat wij dan misschien wat achter de feiten aanlopen.

Echter als ik dan de ontwikkelingen moet gaan geloven staat het feit van autonoom rijden misschien wel eerder om de hoek te kijken dan we denken.

En eenmaal een hype, dan is de toepassing niet meer te stuiten.


Louis antwoordt op 30 oktober 2017:

Tja, op steeds meer gebied accepteren dat je nog slechts geleefd wordt zo sluipende voort.
Weg met de rookverslaving want dat is zó aso, maar volledig over op alcohol, drugs en vooral : beeldschermen, héél veel beeldschermen...
Het wachten is op de verplicht standaard geimplanteerde chip in de schouder waardoor we totáál gerobotiseerd en willoos bestuurd kunnen worden.
(En definitief uitgezet, ik kijk er al met ongeduld naar uit 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker