Caravantrekker.nl

Effect kogeldruk bij verplaatsen reservewiel

Jeroen vraagt op 25 juli 2017:

Om een juiste kogeldruk (50-60Kg) te behalen voor mijn auto heb ik afgelopen reis de 2e gasfles in de auto vervoerd evenals wat andere zware dingen.
Nu wil ik vooral die fles liever in de disselbak hebben. Daarvoor wil ik het reservewiel onder de caravan gaan plaatsen in een Al-ko beugel.
Deze zit dus net achter de as. Wat zal het effect zijn op de kogeldruk als ik dat doe?
Ik maak mij vooral zorgen over een te lage kogeldruk die dan wellicht kan ontstaan als de caravan zonder gasflessen en verdere belading naar de stalling gaat e.d.
De caravan is een Adria Unica 430PH uit 2002.

De huidige auto mag 46Kg kogeldruk hebben, maar binnenkort komt er een Clio Estate die 60Kg mag hebben (staat overigens verkeerd hier op de site als 75Kg wat alleen voor de hatchback opgaat)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 25 juli 2017:

Jeroen speel eens met het beladingsschema hier op de site. Die gasfles in iedergeval de auto uit. Reken voor houder en wiel b.v. op 25 kg.
Verplaatsing van het reserve wiel naar achteren heeft wel enig effect op de kogel maar je laagzwaartepunt wordt veel beter wat de combinatie ten goede komt.

Er is veel over geschreven en gedebateerd maar b.v. mijn caravan naar de stalling , nog geen 20 kg. op de kogel . Hij geeft tot 80 km p/ u geen krimp zelfs zonder stabilisator inschakeling. En desnoods dan maar eventueel wat langzamer naar de stalling.


ton groenendijk antwoordt op 25 juli 2017:

Okay: je haalt het reservewiel er uit en meet de kogeldruk (met wat je in de disselbak wilt vervoeren uiteraard) Die waarde verlaag je dan met hooguit 10 kg (5 mag ook) en je zit in de buurt van de te verwachten waarde.
Door het hefboomeffect geeft een gewicht in de disselkast veel meer verschil dan een gewicht dat vlak bij de as zit.
Exacte kg's kan ik uiteraard niet geven, maar heel veel zal ik er niet naast zitten. Je kan voor de zekerheid natuurlijk ook het reservewiel even binnen leggen, vlak na de as. dat geeft nog meer zekerheid. De beugel weegt maar een paar kg. Die zal het verschil niet maken.


Jeen antwoordt op 25 juli 2017:

Kun je niet gewoon je 2e gasles en reservewiel omruilen? (reservewiel in auto). Is goed voor de gewichtsverhouding auto/caravan en scheelt je een dure en gewichtige beugel.
Je rijdt toch niet met de caravan zonder auto....

Overigens, een gasfles is in de auto beter beschermd tegen een ongeluk.
En wat te denken van al die miljoenen tentkampeerders die met hun campinggasfles in de auto onderweg zijn? Hoe gaan we dat dan aanpakken?


Jeroen antwoordt op 27 juli 2017:

Bedankt voor de reacties.
Dit weekend gaan we onverwacht nog even weg met de caravan. Heb de caravan nu dus thuis en de mogelijkheid om e.e.a. goed te wegen.
De houder voor het wiel kan ik goedkoop overnemen, dus is het overwegen wel waard.


bart antwoordt op 20 mei 2018:

Met mijn BIOD 420TLH heb ik zo'n beetje het omgekeerde van de topic starter. Door de eind/hoek keuken en de wc ruimte achterin vind ik het moeilijk een goede kogeldruk te krijgen. De caravan heeft een mover, die zit achter de wielen. Ook zat het reservewiel achterin in de beugel onder de caravan. Alleen door heel veel water in de tanks voorin te vullen, kreeg ik de kogeldruk meer richting 65/75 kg. Daarom het reservewiel verplaatst naar in de caravan midden voor net achter de disselkast. (Beugel naar de opslag.) Kwa kogeldruk leek dit echter nauwelijks iets uit te maken. Nu heeft deze caravan ook een fietsendrager voorop de dissel en twee mountainbikes samen 35kg doen dan wel the job. Maar echt lekker rijdt het niet en fietsen gebruiken we nu nauwelijks en dus liever niet op de dissel. Uiteraard doe ik wat ik al verder wil meenemen zo dicht mogelijk boven de as. Werkt dus wel, maar niet ideaal. Omdat ik eigenlijk niet onnodig veel water wil meenemen en de caravan ook zo licht mogelijk wil houden voor een zo hoog mogelijk rijcomfort, doe ik nu een beroep op jullie wijsheid. Ik zou nu de zwaarste spullen zoveel mogelijk van boven de as naar de disselbak kunnen verplaatsen, maar dan zit ik nog met een in theorie instabiele belading, want gewicht achterin en gewicht voorin. Gek genoeg leek het reservewiel achterin onder een positieve invloed te hebben op het lage zwaartepunt zoals Quirien hierboven meldt. Moet ik de situatie nu gewoon houden/accepteren als hij nu is: teveel gewicht van de fabriek uit achterin, dus dan maar ook weer meer gewicht voorin plaatsen, of is er een andere oplossing die ik niet ken? Mijn caravantrekker heeft op zich voldoende overwicht op de beladen caravan om echte problemen te voorkomen, maar mijn streven is ook zo comfortabel mogelijk te kunnen touren. Alvast bedankt.


Sjef Bertens antwoordt op 20 mei 2018:

Beste Bart,

Ik zou het reserve wiel en mogelijk wat andere zware spullen van boven de as naar de disselbak verplaatsen.
Het gewicht voor de as is een prima compensatie en zal een goede invloed uitoefenen op de “stabiliteit”

Het gewicht voor de as werkt zeker zo positief als op de as.
Alles uitgaande van geen te zware belasting en de juiste kogeldruk.
Hoe verder het zwaartepunt van de kogel verwijderd is hoe ongunstiger.


bart antwoordt op 20 mei 2018:

Dankjewel Sjef.


Louis antwoordt op 20 mei 2018:

En zo zie je dat caravanfabrikanten (ook de 'custom builders') niet goed genoeg in staat blijken van tevoren uit te kunnen/willen rekenen hoe kogeldruk/verdeling e.d. uitpakt.
(onbeladen af fabriek 'schoon aan de haak')
Terwijl ook zij best een goed beeld hebben van wat de kampeerder zoal mee wil kunnen nemen in de caravan 😉
(Het is natuurlijk flauwekul om er van uit te gaan dat een gezin met kinderen ongeveer alles in de auto maar mee moet nemen en op de camping de totale santemik gaat over laden en inrichten)
Hoe vaak hebben we al niet kunnen lezen dat de ruimte onder een vast bed eigenlijk 'alleen met niets of veren' gevuld kan worden omdat anders de kogeldruk te hoog wordt...of te laag.
De opbouw zou ten opzichte van de as eigenlijk 'verschoven' moeten kunnen worden .
Wordt wat lastig i.v.m. de wielkasten en zo 😉
(Ale Kok wil zelf een caravan/inrichting gaan samenstellen/bouwen....hier dus wéér iets om rekening mee te houden)


Ale Kok antwoordt op 21 mei 2018:

Kogeldruk, het blijft een worsteling.
In mijn geval bijvoorbeeld, zelf de mover voor de as gemonteerd en reservewiel achter de as(zat oorspronkelijk voor de as), de grootste moeite om de kogeldruk niet te hoog te laten worden.
Onderhoudsbedrijf adviseerde bij de beurt de mover achter de as te plaatsen in verband met verkeersdrempels e.d. aldus laten doen en reservewiel weer naar voor de as, nu dus de grootste moeite om de kogeldruk hoog genoeg te krijgen.


Frank antwoordt op 21 mei 2018:

Natuurlijk weet de caravanbouwer precies hoe het gaat uitpakken met de kogeldruk. Zij hebben immers jarenlange ervaring met diverse modellen.
Het is alleen een kwestie van geld.
In een bepaalde maatvoering bv 450 kiest men een bepaald chassis.
Het interieur wisselt daarbij en dus de kogeldruk ook.

Onze huidige caravan was verschrikkelijk veel efficienter geweest als zij de opbouw met 10-15 cm hadden verlengd. Er had dan een iets groter chassis onder gekund. Hierdoor komt de wielkast vrij van de koelkast (meer inhoud), wordt de zithoek en het 2e bed symetrischer en win je aan kastruimte.
Vreemde is dat in model groter (+30cm) de gewonnen ruimte verkeerd wordt benut omdat de indeling 180 graden is gedraaid.
Alle mogelijke voordelen gaan dus gewoon het putje in.
Wat blijft er dus over?
Gewoon creatief zijn met beladen 😉


Quirien antwoordt op 21 mei 2018:

Tsja, die laatste zin Frank, geldt vooral voor de kop en eindkeuken modellen. Ik heb ze alle bei gehad. Van te voren goed weten wat van caravan de lege kogeldruk is al heel bepalend voor wat je kunt gaan doen.

En met slim bouwen? Ik zei wel eens , de een komt b.v. met een 4,50 opbouw model niet verder dan een 4,20 de ander met een 4,20, creëert een ruimte van een 4 ,50 😉

En over laag zwaartepunt gesproken. Een beetje nostalgie. Lang geleden toen de mover nog niet bestond reden vele waaronder ik zelf met allerlei creatieve in diameter soms verschillend "kokers" die je kon sluiten met een deksel, gesitueerd bij de as rond. Reservewielen hebben bij mij er altijd al in een rek onder gelegen. Zo'n los wiel kost je altijd ruimte en komt dan vaak terecht waar het eigenlijk niet uit komt maar voor je belading weer bepalend is.
Dus voor mij eronder en ook nog eens zwaartepunt verlagend.


PieteR antwoordt op 21 mei 2018:

Een BIOD 420 heeft een erg ondiepe disselkast en het plaatsen van een reservewiel geeft daar meteen "ademnood". Met een kontkeuken blijft de kogeldruk altijd wel een dingetje, dus ook bij de TLH...
Persoonlijk zou ik dat niet proberen op te lossen met het reservewiel, maar met de overige belading.

Meestal ligt de 420 al lekker achter de trekker bij een kogeldruk van 65 kilo, (had ik vroeger nooit gedacht) dus met de tent en de stokken voorin tussen de banken kom je dan vaak al een eind.

Tegenwoordig rijd ik met twee kale e-bikes achterop en drie gasflessen voorin (autark hé) 😉 met net voor de as een volle ingebouwde watertank en net achter de as de accu. In het vooronder al het meubilair. De wc, die bij onze TD ook achterin zit, heeft een minimum aan spoelwater bij zich. Met deze verdeling zitten we meestal tussen de 65 en 80 kilo en dat is heel mooi om veilig 90 km/u (GPS) te kunnen rijden, hebben we gemerkt.

Nu even wat anders:
Regelmatig lees ik dat je de onbeladen kogeldruk moet kennen om goed te kunnen beladen.
Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje onzin, want het is veel handiger om eerst de basisuitrusting te laden en dan te kijken waar je de zware spullen moet neerleggen. Nou realiseer ik me natuurlijk wel, dat ik makkelijk praten heb met 450 kilo laadvermogen 😉 Bij een erg klein laadvermogen wordt echt alles anders...
Of klets ik nou erg uit mijn nekharen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2018:

Omver voor of achter de as scheelt maar heel weinig. Met de plaats van de accu (een zware ouderwetse) kan je meer verschil bereiken. Verder als een BIOD lekker rijdt bij een wat lagere kogeldruk dan zou ik het zo houden.

Ik heb heel wat BIOD’s gereden en je voelt de indeling. Een eindkeuken (TL) rijdt minder lekker dan een midden keuken (TD). Helaas is de plaats van de as niet te veranderen van een BIOD uit een mal.

Ik zou kijken of je de accu meer naar voren kan plaatsen.


bart antwoordt op 21 mei 2018:

Met de TLH zit ik dus nog zo slecht niet. Nu moet ik zeggen dat ik nog veel (te veel) aan het uitproberen ben wat het prettigst gaat. Zo heb ik pas een upgrade gedaan van een SG 2003 met pro veren van Car support, waarmee de SG echt perfect reed, naar een Forester III modeljaar 2012 met de verstevigde automatische niveau regeling. Hoewel comfortabeler, voelt het toch ook iets wiebeliger aan.
Maar in mijn geval kan het ook door de fietsen op de dissel komen. Dat is ineens een heel ander gevoel dan kogeldruk komend meer vanuit en achter de disselkast denk ik zo. Bewegende massa ook, die fietsen.
@Menno kun je toelichten wat je hier schreef: "Ondanks dat ik eigenlijk de vering van de XV met caravan prettiger vond dan met de Forester, is een Forester stabieler met 'maar' 1300 kg erachter."
@PieteR bedankt ook voor de lagere kogeldruk tip.
@ ieder ander, bedankt ook voor jullie antwoorden. Zeer gewaardeerd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2018:

In de Forester voel je veel minder van de caravan. In de XV merkte ik dat het gewicht van de auto (te) laag is t.o.v. de auto. Ik vond de Forester stugger (stoteriger) aanvoelen. Een verklaring heb ik er niet voor...... maar het zou zelfs aan de banden kunnen liggen.


bart antwoordt op 21 mei 2018:

Ja, terwijl de pro veren onder de SG onbelast al iets stug aanvoelden omdat ze onbelast de veren zo'n 15 procent versterkten, voelen de achterveren van de SH 2012 ook best hard/stug aan onbelast. Belast door de caravan met de fietsen op de dissel en 75 kg kogeldruk, voelde het zacht en nazwabberend aan. De belaste pro veren reageren dan als 50 procent versterkt en gaven me daardoor meer het gevoel met de caravan te kunnen communiceren dmv de directere bewegingen. Maar nu ik heb gelezen dat het zachtere gevoel van de SH geen consequenties heeft, zal ik me er verder niet meer druk om maken. Een kogeldruk van rond 65kg voelde met de SG met pro veren ook erg prettig aan. Zal ik nu ook aanhouden, ook omdat we vermoedelijk niet boven de 200 kg lading in de caravan uitkomen: 50kg voor mover + powerxtreme, reservewiel 20 kg?, lichtgewicht voortentje 15kg, kleding en wat eten, waterkokertje en kookplaatje en wat pannen. Deze laatste keukenspullen rond 15kg bij elkaar en lichtgewicht gasfles 12kg.
Perfect!
Bedankt allemaal.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker