Caravantrekker.nl

Onvoldoende vermogen??

Erwin vraagt op 31 juli 2017:

Goededag.

Zaterdag zijn we richting luxemburg gereden met onze ford c max 2.0 benzine van 2009 mtm geremd 1400kg en daar achter onze hobby 440 mtm 1250kg.

Caravan lag als een blok achter de auto en tijdens inhalen was tot 110km/h geen vuiltje aan de lucht.

Bij luik aangekomen rechts luxemburg aangehouden en snel genoeg de eerste heuvels/bergen.

Daar leek de auto toch tekort te komen want ik moest op sommige momenten terug naar de 3e versnelling op volgas toch op 80km/h te blijven.

Nu vraag ik me af of dat normaal is, voor de rest doet de ford het prima ook de temperatuur blijft gewoon netjes op 90 graden, bang was ik dus ook absoluut niet, ben alleen benieuwd hoe andere dit doen / meemaken.

Groetjes en zie de reacties /antwoorden tegemoet

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Henkie antwoordt op 31 juli 2017:

Ik zou niet willens en wetens 80 proberen te rijden als het toch niet wil lukken. Dan maar langzamer omhoog zonder de motor te slopen. EN die 90 graden zegt niets: fabrikanten zorgen er voor dat die wijzer niet meer kan aangeven om bestuurders niet bang te maken.


Kees antwoordt op 31 juli 2017:

Er hangt natuurlijk wel een sleepanker achter. 😉


Ton Groenendijk antwoordt op 1 augustus 2017:

Niks aan de hand Erwin. Ik heb afgelopen voorjaar dezelfde route gereden met een C-Max 1.6 en een Wilk van, ik denk, zo'n 1300 kg. Fouten maken we allemaal en vaak uit onoplettendheid of overschatting. Achter Luik knalde de cruisecontrol er uit. Dat doet-ie als de motor wordt overbelast en dus had ik het alleen mijzelf te verwijten. Een wake-up call voor de rest van de vakantie. En dat gebeurt dan bij een combinatie waarvoor Menno waarschuwt, dat-ie makkelijk te snel kan gaan.
Maar horizontaal rollen is heel wat anders dan verticaal tillen. Het is een niet te onderschatten kracht, die geleverd moet worden. En daarom is er maar één goede raad: terugschakelen, nog eens terugschakelen, daarna terugschakelen en rijden op je toerenteller. Volgas? Liever niet langer dan heel kort. Zorg er voor dat je altijd nog wat over hebt en als je gas bij geeft, de motor nog reageert. Ja, dan rijd je soms heel langzaam, maar beter langzaam dan niet (meer). Goede reis!


Jan@ antwoordt op 1 augustus 2017:

Er staat nergens dat je 80 zou moeten rijden, en er is daar genoeg ruimte genoeg om ingehaald te worden. Voor de motor is het wrs beter 60/70 in zn twee te rijden.
Ik heb deze helling heel vaak met tal van verschillende combinaties gereden en zoals jou auto reageerde is m.i. volkomen normaal.
Tja,turbo-dieseltjes gaan harder naar boven, maar ja dat is niet anders(worden toch binnenkort verboden)


Kees antwoordt op 1 augustus 2017:

Probeer de motor rond de 4000rpm te houden. Daar zit de meeste kracht. Meer toeren kost alleen maar meer brandstof en daaronder heeft-ie minder kracht.


Janka antwoordt op 1 augustus 2017:

Inderdaad, gewoon terugschakelen!
Want waarom per sé volgas 80km/u moeten rijden?
Met een lagere versnelling en 60 a 70 km/u kom je toch ook boven?
Jan@, verklaar u nader over uw laatste opmerking.
Of moeten we dat lezen als een onderbuikverhaal?


Jan@ antwoordt op 1 augustus 2017:

Beste Janka,

Je mag lezen wat je wilt.


hf antwoordt op 1 augustus 2017:

Er is nog nooit een auto verboden geweest , je kunt zelfs nog met een tweetakt trabant rond knetteren. Dat je een milieu zone niet in mag met sommige type auto's is heel iets anders als "verboden"De rdw zal geen type goedkeuring meer af geven voor milieu belastende nieuwe voertuigen uit een bepaalde categorie ,maar ook dat is iets anders als "verboden".


hf antwoordt op 1 augustus 2017:

Lijkt mij meer iets voor een dictatoriaal land ,dat de overheid je nieuwe camper van 150.000 euro afpakt om dat er een turbo diesel in ligt . "verboden" om nog in te rijden.......


Senior Be antwoordt op 1 augustus 2017:

Dieselmotoren en tweetakt brommers dragen onevenredig bij aan de luchtvervuiling.
Ik ben dus blij dat onze overheid mij daartegen gaat beschermen.
Wat betreft de diesels gaat het de goede kant op. Nu nog die brommers.


hf antwoordt op 1 augustus 2017:

Ja ,maar je kunt er nu gewoon mee rijden ,wat mij tegenstaat is dat mensen schrijven dat diesels "verboden "worden ,en dat is niet waar. Tegengewerkt uitsterf beleid milieu regels ..alles kan ,maar niet verboden ..dat is onzin en facebook praat....


Frank antwoordt op 1 augustus 2017:

Zijn dieselmotoren van de moderne personenauto onevenredig vervuilend?
Waar is deze wijsheid op gebaseerd?

Hybride auto's zijn minder milieubelastend. Klopt, maar het verschil is bij optimaal gebruik slechts maximaal 35% op de CO2 uitstoot. Al het andere is mediahype en gebrek aan voorlichting.
Er zijn hele andere zaken die onevenredig veel meer vervuilen. Daar horen wij niemand over want dat brengt industrie en overheid geen geld op. Iedereen wordt gewoon gehersenspoeld.

Is het je wel eens opgevallen dat onze tuinsetjes elke morgen opnieuw weer vies zijn? Ga eens met de hand over het tuinsetje op je vakantieadres ! Huh....best schoon. Ja precies, dat komt misschien wel omdat in dat land geen dieseltjes rijden...deuuhhh.
Onze diesel melkkoe wordt volop gebruikt voor inkomsten en belastingen. Nederland loopt daarin voorop.
Het geklets over die Co2 uitstoot houdt hele volksstammen bezig maar niemand weet wat er gebeurd is bij de turbodieseltjes in de afgelopen paar jaar. De uitstoot is meer dan gehalveerd en die voorsprong van 35% van de hybride is er nu al niet meer (bij eerlijk vergelijk).
Het is veel meer de vraag : waar stuurt de autoindustrie ons heen met de brandstof? En niet onbelangrijk : hoe houdt de NL overheid haar inkomsten.
Als wij daadwerkelijk ons milieu minder willen belasten kunnen wij beter die turbodieseltjes laten lopen en heel snel de echte vervuilers aanpakken. Dan kunnen wij ook in NL met de hand over een schone stoel strijken


Kees antwoordt op 1 augustus 2017:

"Hybride auto's zijn minder milieubelastend."
In het gebruik bedoel je dan. En dan alleen wanneer ze ook werkelijk als EV gebruikt worden. Anders zijn ze vervuilender dan conventionele auto's.


Senior Be antwoordt op 1 augustus 2017:

Sjoemeldiesels, roet en fijnstof.


Kees antwoordt op 1 augustus 2017:

Minder roet en minder fijnstof?
Geen probleem maar dan ook minder vermogen.


Aad antwoordt op 1 augustus 2017:

Heren, momenteel wordt iedere vraag aangegrepen om weer met elkaar in discussie te gaan.
1-Iemand vraagt of het normaal is dat zijn auto-caravan combinatie de 80 km/h niet haalt. De beste man krijgt enkele antwoorden en daarna volgt weer een eindeloze discussie over dieselmotoren, hybrides, bandenspanning of wat dan ook.
2-Een bezoeker wil advies over bandenspanning, maar degene die geantwoord heeft, wordt bedolven onder kritiek en zelfs beledigingen.
Kunnen we het alsjeblieft gezellig houden?
Dank jullie wel


Erwin antwoordt op 1 augustus 2017:

Een temperatuur meter in de auto zal wel degelijk oplopen als de motor temperatuur hoger wordt, anders heeft die meter geen enkele nut, ook over de belasting van mijn ford 2.0 met 4500rpm in 3e versnelling bij 80km/h laat me koud ( in de fabriek zijn de test omstandigheden vele malen extremer (ik onderhoud mijn auto goed en ververs tijdig de olie en filters).

Waarom dan 80km/h de bult op?? Niet omdat het moet maar omdat het kan 😉.

We willen volgend jaar naar Italië en dit is/was dus meteen een mooie test gelegenheid kwa prestaties/ verwachtingen.

Voor de overige reactie's, jongens maak aub zelf een topic aan ipv een topic te vervuilen ( hè hadden jullie het niet over vervuiling 😉).

Fijne avond


hf antwoordt op 1 augustus 2017:

Maar je hebt niet vermeld wat het vermogen van je Ford is. Ook het max. Koppel heb je niet vermeld. Om te beoordelen of je te weinig vermogen hebt, zoals je vraagt, dan zijn die cijfers wel toepasselijk.


Kees antwoordt op 1 augustus 2017:

Te weinig vermogen is subjectief.
Boven komen doe je altijd wel, al is het in z'n één dus wat is te weinig?
Erwin gaat er blijkbaar vanuit dat de fabrikant de auto voldoende hufterproof gebouwd heeft dus geef gas zou ik zeggen. Kijken hoe lang die het volhoudt.


Erwin antwoordt op 2 augustus 2017:

Het vermogen is 145 pk en een koppel van ik dacht 190 Nm welke zo rond de 4000 tot 4500rpm zal zitten.

Ik zal de motor er echt niet door "vernielen" hij wordt immers bewaakt daar een klopsensor en temperatuur sensor.

Hij zal nu alleen misschien bij 350.000km op zijn ipv 355.000km 😉


Frank antwoordt op 2 augustus 2017:

Aad en Erwin, jullie hebben gelijk. Het is vervuiling. Sorry.
In het verleden vermeed ik dat . Tegenwoordig haak ik ook gewoon aan bij een "afterparty " in een topic mits er al veel antwolrden zijn gegeven. Is ook wel een beetje forumcultuur. Voor de één kei irritant voor de ander een feest.
Maar eh, volgas niet omdat het moet maar omdat het kan, vind ik ook niet verkeerd. Ik roep wel eens : had het maar geen auto moeten worden.
Er zijn best wel veel van die ietswat venijnige autobahnhellingen die je vermogen opslurpen. Zo'n helling is op het oog niet heftig maar vraagt wel alle motorpower .
Met een koppel van 190nm snap ik wel dat je de toeren in moet voor je pks op zo'n helling. Zelf heb ik een hoog koppel en dan hou je het op snelweghellingen iets langer vol voor je hoeft terug te schakelen. Aan de andere kant rijd ik hellingen zelf ook liever op een hoger toerental.
Net als eerdere reacties hierboven, heb ik geen gevoel dat je vermogen onvoldoende is. Je kunt nog een berekening maken om je gevoel te toetsen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker