Caravantrekker.nl

Dissellengte

Joop vraagt op 18 augustus 2017:

Bij een berekening van auto+ caravan zie ik bij de caravan staan dat de dissel lengte 3.82 mtr zou zijn .(Leeggewicht
1070
kg en beladen met
150
kgMaximaal toegestaan gewicht
1350
kg (enkele as) Hoogte
2.59
m. Breedte
2.30
m.Opbouwlengte (incl. disselbak)
5.30
m.Totaallengte
6.47
m. (Dissellengte: 3.82 m.)
De berekening is uitstekend ,maar die dissellengte ? Klopt dat wel....

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2017:

Dat weet ik niet zeker. Lees ook even de toelichting. Als je kijkt op de website van de RDW en daar je caravan invoert dan is de wielbasis gelijk aan de dissellengte (= afstand as tot aan kogel). Door de opbpuwlengte iets aan te passen kan je de berekening maken met de exacte dissellengte.


joop antwoordt op 18 augustus 2017:

Via de ovi (rdw) klopt het , inderdaad . Daar had ik niet aan gedacht dat het ook zo kon. De definitie van een dissel volgens de rdw is inderdaad afstand van het hart van de as tot aan de kogel. Weer wat geleerd.


Louis antwoordt op 18 augustus 2017:

De vraag is afgerond beantwoord .
Heb ik nu even een vervolg over de begrippen korte en lange dissel met zomaar gekozen fantasiematen.
Stel : Het onderstel heeft een dissellengte van 4.5 meter.
De opbouwlengte met wielkast in het midden is 6 meter.
Dan steekt er dus 1.5 meter ijzer uit aan de voorkant.
Nu gebruikt de fabrikant hetzelfde onderstel om voorraden te beperken e.d. en zet er een opbouw van 7 meter op.
(Misschien gebeurd iets dergelijks ongeveer in werkelijkheid ?)
En steekt er nog maar 1 meter uit.
Dan komt (in zo'n geval) de gedachte dat rijden met lange dissel beter is dan een korte toch alleen nog maar in de opbouwlengte, en niet in de dissellengte ?
En zal daardoor bijvoorbeeld een kleine Eriba veel lastiger echt recht achteruit te rijden zijn waardoor je veel sneller en kleiner moet corrigeren dan bij een Hobby landhuis bij wijze van spreken, terwijl het voor het oog andersom lijkt.


Kees antwoordt op 18 augustus 2017:

En wat als er een kortere bovenbouw wordt gemonteerd en iets naar voor wordt gemonteerd. Heb je dan een korte of een lange dissel?


joop antwoordt op 18 augustus 2017:

Het maakt niet uit wat voor een opbouw je hebt ,de lengte vanaf het as hart tot de kogel bepaalt de dissel lengte . Volgens de rdw.
Volkomen logies ook gezien het aantal verschillende types aanhanger en caravans en zelfs boeren platte karren getrokken door een paard ,want ook die hebben een dissel.
Als vast punt om te meten nemen ze dat gegeven van as en eindpunt als referentie .Praktisch werkt dat ook beter in de praktijk


Louis antwoordt op 18 augustus 2017:

Dan heb je een leuke variant die ook weer niets zegt over kort of lang .
Ik denk dat je het alleen over een "korte" of "lange" dissel kunt hebben als er van een gelijke opbouwlengte sprake is, maar het onderstel verschilt.
Bij de één een grotere maat hart as/hart kogel, en bij de ander kleiner.
Dus de uitdrukking staat eigenlijk los van de één of andere caravanlengte.
Als de kortere variant van een onderstel is gebruikt kun je een caravan van 8.5 meter hebben met toch een "korte" dissel, en als een lange versie is gebruikt bij een minicaravan een "lange" dissel.
Bij sommige aanhangers kon je met een verstelbare "schuifbuisdissel" van een korte een lange maken.
Ik kies de lange om sneller achteruit te kunnen rijden....en de korte om met minder benodigde ruimte beter achteruit te kunnen manoeuvreren en slalommen tussen de bomen.



joop antwoordt op 18 augustus 2017:

Daarom stelde ik de vraag ook ,mijn idee was dus daar waar de opbouw begint (aan de voorkant) en dan naar voren tot de kogel ,dat is de (mijn)dissellengte ,dat stuk wat je ziet. In de berekening staat echter dat mijn dissel 3.82 mtr lang is ,wat ook exact klopt gemeten vanaf het as hart tot de kogel .Volgens het kenteken register en daadwerkelijk gemeten.Aanpassen van de berekening was dan ook niet nodig ,die klopt dus helemaal .


joop antwoordt op 18 augustus 2017:

Een lange dissel is inderdaad makkelijker en zal minder snel de caravan in je achterscherm drukken .Een korte dissel reageert meteen en zal bij sneller achteruit rijden eerder zorgen dat je auto naar de spuiter moet .


gea antwoordt op 19 augustus 2017:

is het niet zo als je bij achteruit rijden veel aan het stuurwiel zit te draaien je als het ware een zenuwachtige caravan krijgt?
volgens mij moet je met belijdt en zo weinig mogelijk sturen bij het achter uit rijden.
en of je dan een korte of lange dissel hebt is dat maar bijzaak.


Ton Groenendijk antwoordt op 19 augustus 2017:

De afstand tussen as en koppeling is mij wel duidelijk: gewoon een constante.
Maar in caravanland doet het verhaal de rondte dat een lange dissel een beter weggedrag oplevert. Ik ben, gezien mijn (subjectieve) praktijkervaring van mening dat daar een grond van waarheid in zit.
Maar wat is nu de invloed van de opbouw op die wegligging?
Heeft een heel lange dissel met een heel grote opbouw een mindere wegligging dan een heel lange dissel met een kleine opbouw?
Chateau c.s. was befaamd om zijn lange dissel met bijbehorend goede wegligging, terwijl veel Duitse cv's met een korte dissel daar minder in waren. Is er dan toch een relatie met de afstand tussen de koppeling en het punt waar de opbouw begint?
Of zijn dit zaken van ondergeschikt belang en zijn inrichting en belading veel belangrijker?


Kees antwoordt op 19 augustus 2017:

"Maar wat is nu de invloed van de opbouw op die wegligging? "
Alleszeggend lijkt mij. Of je nu met een biod onderweg bent of met TEC geeft wel een verschil. Niet in de laatste plaats het brandstofverbruik.

"Heeft een heel lange dissel met een heel grote opbouw een mindere wegligging dan een heel lange dissel met een kleine opbouw? "
Dat klopt maar dat ligt niet aan de dissel.

In Amerika gebruikt men veelal 'lange' dissels. Hierbij is het assenstel verder naar achteren geplaatst en wordt daardoor een hoge kogeldruk en hoge stabiliteit bereikt. Het is dan net als een kruiwagen achter je aan trekken.
In Europa kunnen we zulke kogeldrukken niet aan en zal de kogeldruk gemaximeert zijn op zo'n 100kg. Iets wat veel trekkers niet eens halen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 augustus 2017:

Je kan al die effecten toch zelf uitrekenen hier op de site, lange dissel, korte dissel alles kan.....
https://www.caravantrekker.nl/info/slingeren_berekenen.php


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker