Caravantrekker.nl

Trekkracht auto

Meurs vraagt op 21 augustus 2017:

Wij hebben een Peugeot 3008 120 pk gekocht in juni, hij blijkt de caravan max 1300 kg niet te kunnen trekken, we voelen ons niet veilig op de weg, nu zijn wij in overleg om hem om te ruilen voor een 3008 156 pk maar de deze auto heeft nog geen trekhaak. Nu mogen wij proefrijden met de caravan met een 5008 met een zelfde 156 pk motor, heeft dit zin?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

ben antwoordt op 21 augustus 2017:

De 5008 is nagenoeg hetzelfde als de 3008,het verschil in pk´s zal je zeker merken,wat is het max koppel van beide motoren?..de 120 en de 156 pk?


Kees antwoordt op 21 augustus 2017:

Wat betekent, "hij blijkt de caravan niet te kunnen trekken"?


Meurs antwoordt op 21 augustus 2017:

Met niet trekken bedoel ik dat de auto heel langzaam op snelheid komt, niet verantwoord om heuvelachtig gebied in te rijden of invoegen op een drukke snelweg.

De 120 pk heeft 160 nm en de 156 pk heeft 240 nm.

Het is dus geen appels en peren vergelijken als je met een 5008 gaat proefrijden terwijl je een 3008 wilt kopen?


Aad antwoordt op 21 augustus 2017:

Ik vermoed dat het om de 1.6 gaat.
Er zullen best sterkere auto's zijn, maar met 120pk moet je gewoon kunnen rijden.
Wat waarschijnlijk het probleem is, dat het maximum koppel wordt afgegeven bij 4250 tpm en het vermogen bij 6000 tpm. Je moet dus zorgen dat je niet te ver onder de 4000 toeren komt!
Dit is geen diesel en ook geen laagtoerige TSI; je moet een beetje schakelen en dan kom je (bijna) overal.


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

de 5008 kan/mag 1350 kg trekken ,dat is gelijk aan zijn gewicht ,dat is ook 1350 kg en ook zwaarder als een 3008 . Die 80 newton meter meer gaan van de 5008 ook geen caravan trekker van het jaar maken. Afgezien nog van belading en meer van die gebruikelijke berekeningen . Franse auto's zijn geen caravantrekkers ...nooit geweest ook.


Aad antwoordt op 21 augustus 2017:

Joop, geen idee waar jij je cijfers op baseert, maar er klopt weinig van. De 5008 trekt 1650kg max en de 3008 1500kg.
Dus zoals ik al zei, het moet gewoon kunnen als Meurs maar rekening houdt met de eigenschappen van dit blok.
En jouw opmerking over franse auto's heeft geen enkele toegevoegde waarde hier.


Frank antwoordt op 21 augustus 2017:

@Meurs : snap dat je van je onveilige gevoel afwilt. In theorie kan het lichtere blok misschien de caravan wel trekken maar je wilt ook het gevoel hebben dat er iets gebeurt als je gas geeft. Met dichtgeknepen billen rijden is vreselijk op snelweghellingen.
Om meer gevoel te krijgen bij de reacties van de motor (156 pk) zou ik ook een trekberekening maken op deze site. Je weet dan waar in elke versnelling het maximum koppel ligt en hoe de combinatie er in theorie mee omgaat. Waarschijnlijk rijdt het zwaardere blok beter, maar ook ietsje later schakelen dan met solo auto ook geen kwaad. Een vooruitgang van 160 naar 240 nm ga je zeker merken. Nadeel kan zijn dat het zwaardere blok ook een langere overbrenging heeft in de versnellingsbak . Hiermee gaat een deel van zijn trekkend vermogen weer verloren. Dit kun je ad dealer vragen. Vaak zijn eerste, tweede en derde nog gelijk.
Dus gewoon proberen in de 5008 en een berekening maken met beide motoren!


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

5008 1.6 e thp >massa leeg 1340 kg
infomax. laadvermogen 820 kg
infomax. toelaatbare massa 2160 kg
max. massa vooras - kg
max. massa achteras - kg
infomax. aanhangermassa geremd 1350 kg
infomax. aanhangermassa ongeremd 720 kg
infomax. kogeldruk 72 kg
max. dakbelasting - kg

Hier vandaan > de 1.6 e thp met zelfs 160 pk ,maar volgens Peugeot mag hij 1350 kg trekken.? Maar als je denkt dat het meer is mag dat ook..voegt mss wel meer toe als mijn bijdrage ,ook dat mag.


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

Benzine geen diesel nam ik aan...?


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

En de 1.2 120 pk uit de 3008 kan ook nog een drie cilinder zijn ,een downsize blokje...


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

Of M/V Meurs heeft het over het oude model ? Moeilijk die vragen zonder de volledige info te geven......


Aad antwoordt op 21 augustus 2017:

Joop, de vraagsteller heeft het over de 156 pk en dat is niet de e-thp.de. 1.2 is 130 pk ipv 120


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

"Wij hebben een Peugeot 3008 120 pk gekocht in juni"
Kunnen we lang over doen ,ik lees alleen maar....een 3008 met 120 pk,er staat geen 130 ?
Maar oke ook goed .


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

Ga uit van het nieuwe model 5008 niet het oude model ,en ga ook er van uit dat die 3008 ook nieuw is vanaf juni . Maar kan zijn dat de vraagsteller het over gebruikte oudere modellen heeft ,dan klopt er inderdaad niks meer van..jammer van al dat getik op mijn toetsenbord.


Kees antwoordt op 21 augustus 2017:

"In theorie kan het lichtere blok misschien de caravan wel trekken maar je wilt ook het gevoel hebben dat er iets gebeurt als je gas geeft. "
Aad zei het al. De kracht is er wel maar er moet wel voldoende toeren gemaakt worden. Dan komt-ie ook beter op snelheid. Het is even wennen misschien maar hij kan dat gewoon aan hoor, daar hoef je geen andere auto voor te kiezen. (En ook met die andere auto moet toeren gemaakt worden).

"maar ook ietsje later schakelen dan met solo auto ook geen kwaad."
Dat is geen ietsje heb ik het vermoeden. Dus heel iets anders dan Meurs gewend is.


Frank antwoordt op 21 augustus 2017:

Heb even wat Duits commentaar en test doorgelezen.
Kort samengevat : de 1.6 120 pk motor heeft van zichzelf al moeite om de 3008 in beweging te krijgen en te versnellen. Dit lukt alleen door toeren te maken. Hierdoor wordt hij direct rumoeriger en minder zuinig.
Gebruikerservaringen : zelfs solo moeizaam op heuvelige snelweg . Eigenaar had voorheen A6 (=gekleurd vergelijk)
Een ander : motor heeft helaas al moeite met kleine bagagewagen. Moet toeren maken. Helaas ontbreekt er een zesde versnelling.

Heb je vijfbak? Als deze op milieu is afgestemd dan is elke versnelling langer en verklaard dit ook ten dele zijn moeizaamheid .
Let hier op bij proefrijden in 5008 ! Is dat 6 of 5 bak? Anders heb je appels en peren !


joop antwoordt op 21 augustus 2017:

Welk type 3008 en welk type 5008 zouden er omgeruild moeten worden ? De oude of de nieuwste ? Ik kan het er niet op uit maken.....


Quirien antwoordt op 21 augustus 2017:

Vermoedelijk heeft Meurs het in eerste instantie over 1,6 VTI. Deze wil hij inruilen op de 1,6 THP motor die in de 3008 en 5008 ligt.
Die motor heeft geen enkele problemen met een. 1300 kg caravan.
De 5008 van mijn dochter had ook geen problemen met mijn caravan van 1550 kg beladen.
Turbo kwam vond ik wel wat traag opgang , maar vanaf 1500/1600 term geen enkel probleem.

Trouwens de latere 2 liter diesel die zij had vond ik geweldig fijn rijden.

Kijk hier eens bij de reviews 23 x 3008 en 20 x 5008 alleen dan even juiste type bekijken.

Overigens de 5008 met 7 zitplaatsen mag dan maar weer 1600 kg trekken😉

Tsja Franse auto's zijn geen caravantrekkers, nooit geweest?

Had je mijn BX GTI maar eens moeten rijden met die close ratio bak erin. En dan die vering........


Benno antwoordt op 21 augustus 2017:

Er worden hier eisen gesteld aan reacties, moeten informatief enz. zijn.
Het lijkt mij van belang dat vraagstellers ook eens wordt gewezen op hun verantwoordelijkheid.
Dat ze verdorie eens leren het probleem en/of de vraag die ze hebben een klein beetje secuur te omschrijven.
Scheelt een heleboel werk van deze en gene.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 augustus 2017:

Een 5008 zal prettiger rijden dan een 2008. M.i. Heeft proefrijden niet eens zo veel zin. Zeker is de 156 pk motor een betere trekker maar het onveilig voelen komt niet door de beperkte trekkracht van jullie auto maar door het niet goed er mee om kunnen gaan. Besteed 200 euro voor een cursus bij Bert en je kan prima met je huidige auto op vakantie. 5e versnelling moet je vergeten en de 3e en de 4e gebruiken.


Quirien antwoordt op 22 augustus 2017:

Inderdaad Benno, het laat zich in de vraagstelling wel eens gissen wat wil men nu weten of essentiële feiten ontbreken om een goed antwoord te kunnen geven.
En wij als bereidwillig caravan volkje willen natuurlijk graag helpen, dus gaan we los.... ( ik ook hoor)

Overigens krijg ik meer en meer het idee dat we bang zijn om wat toeren te draaien en denken als er b.v. 6 versnellingen op zitten deze allemaal gebruikt dienen te worden met een caravan er achter.

Met de huige auto's is dit vaak het tegendeel i.v.m met het milieubeheer/eisen en daarop aangepaste ingrijpen op het motorische ( lees bakverhoudingen) gedeelte, of te wel PK' S en NM's genoeg maar komt niet uit de " verf " zodra er een caravan achter hangt 😉


Jeroen antwoordt op 22 augustus 2017:

Ik heb tot afgelopen vakantie met een Peugeot 207sw gereden met dezelfde 1.6VTI motor van 120Pk. Daarachter een caravan van max 1000Kg.
Dat gaat wel redelijk, maar vind ik al niet heel erg comfortabel rijden. Vooral heel veel schakelen om de gang er in te houden.
Ik kan mij voorstellen dat de zwaardere 3008 met een veel zwaardere caravan inderdaad niet echt lekker vooruit wil.
Heb nu een diesel met 30Pk minder, maar 60nm meer koppel. Dat maakt al een wereld van verschil in het trekken.
De 156pk THP zal met zijn hogere koppel dus vast ook wel veel lekkerder trekken.


joop antwoordt op 22 augustus 2017:

Diesel is het beste ,een oude mercedes 250td met 90 pk en 154 nm ,
solo van 0 tot 100 in 20 seconden een top van 160 km/h.
Kan 1500 kg trekken , en dat deed hij ook en wel zo dat je amper het verschil merkte tussen met caravan en zonder.Een oud werkpaard ,vervuilend rokend maar beter kon je niet hebben om je caravan te trekken .onverwoestbaar stuk ijzeren zwijn .


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

De tijd staat niet stil joop.


joop antwoordt op 22 augustus 2017:

bedoel maar : 160 km/h zou nu ook genoeg zijn ,maar nee auto's kunnen nu 190 met een klein motortje en een hele lange overbrenging .
Hang je er een caravan of iets achter dan is het vaak over met de pret.
0 tot 100 in 9 sec ,maar met een treklast er achter een halve dag ,als je de honderd dan ubrhaupt haalt.Sterk overdreven ..maar toch


joop antwoordt op 22 augustus 2017:

120 pk uit een 1.2 is toch anders als 120 pk uit een 3.o .Ook wat levensduur betreft.Dat is niks nieuws iedereen weet dat ..maar het lijkt erop dat je een dergelijke 3.0 niet meer kunt kopen ,tenzij er weer onmundig veel pk's in moet zitten .


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

"120 pk uit een 1.2 is toch anders als 120 pk uit een 3.o"
Nee. 120pk is 120pk.
Waar jij op doelt is het motorkoppel en toerental. Zoiets als uit het welbekende "nothing beats cubic inches".
Dat geeft gelijk weer hoe TS er mee om moet gaan. Wil hij meer kracht dan moeten er toeren gemaakt worden.

"maar het lijkt erop dat je een dergelijke 3.0 niet meer kunt kopen ,tenzij er weer onmundig veel pk's in moet zitten"
Dat noemen we technische vooruitgang of ontwikkeling. Je zou ook kunnen zeggen dat de motoren veel efficienter geworden zijn. Een drie liter haalt dus meer pk's uit de brandstof.


Meurs antwoordt op 22 augustus 2017:

Heren, excuus voor de verwarring en de onduidelijke niet volledige informatie.

Momenteel hebben wij een Peugeot 3008 active 1.6 vti 120 pk 160 nm met een max geremd trekgewicht van 1500 kg. Die bevalt niet omdat hij niet snel genoeg op snelheid komt (we zijn bang voor botsingen bij het invoegen of problemen met heuvel op rijden)

Nu kunnen wij hem inruilen voor een Peugeot 3008 1.6 thp style 135 pk 249 nm met een max geremd trekgewicht van 1500 kg.

Mijn vraag:
1 zal dit beter gaan?
2. Omdat er nog geen trekhaak op zit mogen wij proefrijden met een 5008 met een motor van 156 pk ( nm zijn mij nu onbekend) Heeft dit proefrijden zin of is het appels en peren vergelijken omdat het 2 verschillende modellen zijn.

Hoop op jullie input m.b.t. De 2 vragen. Ander merk kiezen is helaas geen optie...

Hartelijk dank!


Meurs antwoordt op 22 augustus 2017:

Nu vergeet ik nog het bouwjaar erbij te zetten. Beide auto's zijn uit 2012


Meurs antwoordt op 22 augustus 2017:

Ik zie een typefout. de style heeft 156 pk..


joop antwoordt op 22 augustus 2017:

Ja Kees dat weet ik ook wel ,het verschil tussen een Zeeuwse knol en een renpaard ,ze zijn allebei een paard maar een Zeeuwse knol wint geen race en het renpaard wint geen beladen kar trekwedstrijd.
Een caravan heeft een Zeeuwse knol nodig ,in principe, hoe ver de techniek ook is. Stationair de kopling los laten en dan moet het rollen ,niet door eerst al de motor in de toeren te moeten jagen om weg te komen.


daniel antwoordt op 22 augustus 2017:

Hoi, Hoe dan ook van 160 naar240 nm is wel een groot verschil.
Bij deze dan ook ( leren ) rijden komt zeker goed .
Neem van mij aan dar er ook veel tussen de oren zit !!!!! Als de vakantie begint aan de voordeur of bij aankomst . Als een geslaagde vakantie is :goed terug thuis zonder grote pech .en klaar voor de volgende uitstap. Zal de nieuwe wagen zeker voldoen.
groetjes daniel


Aad antwoordt op 22 augustus 2017:

Meurs, de motor van de 3008 en 5008 lijkt dezelfde te zijn: 156pk en 240Nm. Groot voordeel van dit blok is, dat het maximaal koppel er al bij 1400tpm uit komt. Je hoeft dus minder toeren te maken.
Toch vraag ik me af, waarom je zo traag op snelheid komt. Tot hoeveel toeren ga je wanneer je optrekt of invoegt?


Meurs antwoordt op 22 augustus 2017:

@aad, we trekken op tot 4000/4500 tpm en schakel dan door naar zijn 2.


Aad antwoordt op 22 augustus 2017:

Meurs, ik denk dat we het probleem boven water hebben. Je schrijft dat je vermogen tekort komt bij invoegen en heuvelop. Maar je Peugeot levert zijn maximaal vermogen pas bij 6000 toeren, terwijl jij bij 4000 alweer opschakelt.
tja, dat ligt dan niet aan de auto.


Meurs antwoordt op 22 augustus 2017:

Als wij oo de toerenteller kijken ga je in het rood bij 6000 toeren. Dat kan dan toch niet goed zijn voor de motor..


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

Inderdaad Aad. En de meeste kracht (Nm) wordt afgegeven bij 4250 toeren maar dat haal je dan niet.
De motor kan het dus best wel maar er worden onvoldoende toeren gemaakt.
Gebruikersfoutje.


joop antwoordt op 22 augustus 2017:

En het is een drie cilinder die 1.2 in de 3008 ?


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

4000 of 6000 daar zit nogal een verschil in. In dat werkgebied presteert de motor pas.


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

Joop het is geen 1.2.


joop antwoordt op 22 augustus 2017:

sorry 1.6 ,dat is een 4 cilinder.


Louis antwoordt op 22 augustus 2017:

De basisvraag lijkt hiermee zo ongeveer beantwoord.
Toch zit me in het algemeen nog iets niet lekker omdat het onlogisch lijkt.
De moderne diesel gaat langer mee dan een moderne benzinemotor.
Mede omdat hij grofweg de helft minder toeren hoeft te draaien, en dus de helft minder slijt. (grofweg, dus zonder in details als turbo's, hogere compressie enz. te treden)
Angst voor hogere toerentallen wegens "ontploffingsgevaar" is niet nodig, maar de hogere slijtage is geen pluspunt hetgeen onderbelicht blijft.
Ik denk bijvoorbeeld altijd aan zuigerstang en zuiger plus lagering die bij een hoog toerental met veel meer kracht teruggetrokken en afgeduwd moeten worden door de krukas.
Hoe groot is het verschil in de klap die je schouder krijgt als je een bal uit volle kracht weggooid, en je arm weer zo snel als mogelijk intrekt in vergelijking met een normale gooi .
Voor mij blijft om die reden eenzelfde op te wekken kracht bij een lager toerental bij onverschillig wat voor motor een betere optie en levensduur verlengend.
(Uitgaand van vergelijkbare moderne legeringen in motoren of het nu diesel of benzine betreft)



joop antwoordt op 22 augustus 2017:

Dan is het makkelijk ,als de proefrit met caravan in de 5008 156 pk bevalt ,,dan bevalt de 3008 met de zelfde 1.6 156 pk ook wat motor en trekkracht betreft,of zelfs beter want de 3008 is lichter als een 5008.
Doen dus dat proefrijden ..kwaad kan het niet.


Meurs antwoordt op 22 augustus 2017:

@joop, dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag, hier kan ik iets mee.


Aad antwoordt op 22 augustus 2017:

Als je echt vermogen nodig hebt, dan trek je door tot 6000 en schakelt dan door. Natuurlijk niet langdurig op max toerental blijven rijden.
Maar dat hoeft ook niet; alleen als je even je vermogen nodig hebt en dat kan echt geen kwaad


Aad antwoordt op 22 augustus 2017:

Laatste poging!
Beste Meurs, je krijgt uitleg en tips, waarin men aangeeft dat de huidige auto waarschijnlijk best wel voldoet en er wordt je dringend aangeraden om eens een cursus bij Bert te gaan doen want het probleem is de bestuurder en niet de auto.
En dan....ben je alleen maar blij met het antwoord van Joop over je proefrit, want dat is wat je wilde horen blijkbaar.

En Bert, een lichtere trekauto is juist niet echt een voordeel hier. De auto en de caravan liggen namelijk al zo dicht bij elkaar qua gewicht.


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

Aad, daar kan Meurs niets mee.
Meurs wil namelijk een andere auto. Die keus heeft al lang gemaakt en wil alleen maar horen dat het een goede keus is. (Cognitieve disonantie).


Joop antwoordt op 22 augustus 2017:

Ja maar Aad, het gaat niet om gewicht, de vraag gaat over trekkracht, met 36 pk meer heb je meer trekkracht. De eventuele om te ruilen auto's zijn beide een 3008.
De 5008 dient als proefkonijn, zo dat je kunt voelen of dat beter trekt. Een mee denkende dealer... Ook niet verkeerd trouwens.


Meurs antwoordt op 22 augustus 2017:

Heren, dank voor al jullie reacties, met al jullie tips kan ik uiteraard iets, maar zoals aangegeven : We willen gewoon dat de auto doet wat hij moet doen, de caravan trekken, en dan bij voorkeur zonder allerlei dingen (tpm/terugschakelen etc) in de gaten te moeten houden. Lees: enigszins relaxt rijden) de dealer denkt mee waar we ook blij mee zijn, we gaan de auto testen en dan beslissen wat we gaan doen. Nogmaals dank!


Kees antwoordt op 23 augustus 2017:

Meurs, te stellen dat je niet kunt rijden gaat misschien te ver maar zoals eerder gesteld dat een cursus je meer kan helpen dan de auto vervangen is de meesten wel zonneklaar.
De dealer denkt mee maar vooral aan zijn portemonnee. Het omruilen van de auto gebeurd natuurlijk niet voor niets. Ook hij weet dat de bediening van de auto door jou te wensen overlaat en dat meer kracht van de motor jouw 'probleem' ook oplost.
Zie het niet als een verwijt Meurs. Je moet doen wat je goeddunkt en waar je uiteindelijk het meest tevreden mee bent. De gekozen oplossing maakt een deel van jou tekortkoming wel goed en daar kun je ook tevreden mee zijn. Maar het is niet zo dat de auto niet doet wat hij moet doen. Dát is een ding wat zeker is.


Frank antwoordt op 23 augustus 2017:

Meurs, gewoon proefrijden dan weet je het verschil. Ik heb niets nagezocht maar als het waar is wat Aad schrijft dat die 240 nm vanaf 1400 toeren vrijkomt en die 160 nm vrijkomt bij 4250 dan heb je het over een totaal ander trekgedrag. Check ff die toerentallen want dan ga jij met die 156 pk heel gelukkig worden.
Waarom ? Vanaf een laag toerental pakt de motor al op en met duidelijk meer kracht dan jouw huidige 3008. Vervolgens kun je met veel meer gemak doortrekken in de toeren omdat je meer pks hebt. Eerder overschakelen kan ook met die motor omdat je maximum koppel bij een laag toerental al beschikbaar is. Waarschijnlijk is dat precies wat je zoekt. Ben benieuwd. Post even je ervaring. Succes met de proefrit !


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 augustus 2017:

Natuurlijk rijdt een sterkere auto meer relax, maar om daar zoveel geld voor uit te geven voor die paar keer dat je sneller wilt optrekken? Ik weer leukere uitgaven 😉
En jammer dat je je niet verdiept in het rijden met een caravan. Als je twee vergelijkende advies rapporten zou opvragen zou ik precies het echte verschil tussen beide auto's kunnen aangeven. Maar ik weet het ..... mensen kiezen nooit een auto op rationele gronden maar altijd op emotionele redenen (beïnvloed door een slimme verkoper)😉


Meurs antwoordt op 23 augustus 2017:

Beste Menno,

Ik ben het met je eens hoor dat een cursus ook geen kwaad zou kunnen, heeft mijn vrouw overigens al eens bij jullie gedaan wat haar goed bevallen is. Dat zal wellicht ook nog wel gebeuren maar ik zit nu dat ik op korte termijn (lees deze week) moet besluiten wat ik wil. En als ik relaxter kan rijden in een auto met meer nm en pk's dan moet het helaas nog maar een keer wat kosten, al doende leert men en deze fout maak ik niet nog een keer 😅 Nogmaals dank voor jullie hulp.


Quirien antwoordt op 23 augustus 2017:

Beste Meurs,
Ik wil je nog eens wijzen op hetgeen ik op 21/8 23.00 antwoorde.

Gewoon lekker proef gaan rijden. Je komt in een wereld van verschil die denk ik veel meer bij jouw persoonlijke beleving komt.
En in principe nodig , neen, maar als je een beter gevoel er bij hebt gewoon weg doen

Het is al wat Kees stelt op 22/08 : 22.52 eigenlijk heb je al je zinnen gezet op een andere auto.
En ja, misschien had je afgelopen juni beter door moeten denken en goed op een rijtje moeten zetten wat verwacht ik en wat wil ik. , Tsja, misschien achteraf een beetje dom.

Maar als nu nog een goede deal kan maken, waarom niet. En het zijn jouw centen dus..........


Meurs antwoordt op 23 augustus 2017:

@ quirien, dank je wel, we gaan dat idd goed, we hadden ons idd iets beter kunnen voorbereiden en niet alleen naar het trekgewicht moeten kijken, het is een dure leerschool zo maar ja zo'n fout maak je maar 1 x😩


Leo antwoordt op 23 augustus 2017:

Hoezo zijn Franse auto's geen trekkers ? Ik rij geen 5008 maar een 508 sw benzine 1.6 THP 156 pk. Deze trekt onze caravan van 1300 kg als een tierelier. Ik moet in mijn achteruit kijk spiegel kijken om er aan herinnerd te worden dat er iets achter de auto hangt. Wat ik in dit hele verhaal mis is wat er achter de 5008 hangt. Hoeveel gewicht en hoe zit het met de gewichtsverdeling?


René K antwoordt op 23 augustus 2017:

Beste Meurs.

Wij hebben een paar jaar met een 5008 1.6 thp met 156 pk uit 2011 gereden. Een fantastische trekauto, veel kracht bij lage toeren. Heerlijk stil en bijna alles in de zesde versnelling te rijden. Wij trokken zonder moeite een caravan van 1500 kg. Helaas zoveel motorische problemen gehad dat we hem weg hebben moeten doen.
Ik denk dat u het verschil met de 120 pk vti erg goed gaat merken. Mijn advies is zeker de proefrit te maken!


René K antwoordt op 23 augustus 2017:

Vergeet ik nog te vermelden dat de nieuwe 5008 nog maar 1350 kg mag trekken. Het vorige model, in 1.6 thp en 2.0 diesel, mocht, afhankelijk of het een 5 of 7 persoons was, 1600 of 1650 kg trekken.


joop antwoordt op 23 augustus 2017:

Denk dat mijnheer Meurs wel klaar is met dit verhaal,het is hem wel duidelijk zo..denk ik.


Kees antwoordt op 23 augustus 2017:

En hij gaat voor de 3008 niet de 5008. Daar maakt hij alleen een proefrit in.


Quirien antwoordt op 23 augustus 2017:

Mij bekend Kees, maar de beleving van de motor scheelt niet veel.

En inderdaad de 3008 zal anders qua auto aanvoelen dan de 5008. Hij dient hier dus wel rekening mee te houden.
Ik verwees niet voor niets naar de reviews waaronder ook de 3008.


joop antwoordt op 23 augustus 2017:

Ze rijden al in een 3008 ,en blijven dat ook doen waarschijnlijk ,alleen met en sterkere motor.Die 5008 dient alleen om de trekkracht te beleven,maar dat is al honderd keer uitgelegd........


Kees antwoordt op 23 augustus 2017:

Jou wel Quirien maar René K niet.


grad antwoordt op 23 augustus 2017:

Je word hatelijk. Ouwe baas.. Niet grappig


Louis antwoordt op 23 augustus 2017:

Kees is wat "zakelijker" recht voor z'n raap Grad.
Dat is even wennen daar men in reacties vaak op eieren loopt wat hij niet doet, maar daarom ook makkelijk daar je direct weet waar hij voor staat ( of je het eens bent of niet )
Ik geloof niet in dat hatelijke wat jij ervaart.... wél eens de hint van léés nu verdorie eens alles door voor je een conclusie trekt.
Als je wat langer deelneemt merk je vanzelf dat slechts enkelen de soep als heter ervaren dan het eigenlijk is opgediend.
Jouw geintjes over kleuren bijvoorbeeld werden ook niet direct door iedereen begrepen maar als zottige opmerking opgevat.
Heldere meningingen én humor zijn onbetaalbaar, je moet het alleen even tijd gunnen)


Grad antwoordt op 23 augustus 2017:

Boeit mij echt niet hoe die mijnheer in elkaar steekt, ga me daarin ook niet in verdiepen. Zijn hatelijke opmerkingen zie ik gewoon overal staan hier.. Maar wees niet bang.,ik word geen stamgast hier.


@Eric antwoordt op 23 augustus 2017:

@Rene K:

Prima caravantrekker die 5008, bijna alles in z'n 6e versnelling maar ook heel veel motorische problemen?

Zou hier geen verband tussen kunnen zijn?


Louis antwoordt op 23 augustus 2017:

De basis van vooruitgang zit in acceptatie en begrip voor verschillende uitgangspunten en meningen en daar gezamenlijk iets mee doen.
Daar buiten is niet zoveel gereedschap...
(Het is oneindig zoeken naar de kruidenier die z'n zaak 100 % naar jouw voorkeur inricht.)


Grad antwoordt op 23 augustus 2017:

Mijn vrouw doet de boodschappen..


Louis antwoordt op 23 augustus 2017:

Kijk, dat is humor !
(De mijne ook...ik weet alleen maar waar m'n favoriete biertje (en kaas) te vinden is)


Kees antwoordt op 24 augustus 2017:

"Je word hatelijk. Ouwe baas.. Niet grappig"
Wat is er hatelijk grad aan het feit dat Rene niet doorheeft dat Meurs voor een 3008 gaat en niet voor een 5008 en dat ik hem daar op attent maak?
Joop doet precies hetzelfde en zegt daarbij dat dat al honderd keer is uitgelegd. Die toevoeging zou je nog iets aanmatigender kunnen opvatten maar daar hoor ik je niet over.


René K antwoordt op 24 augustus 2017:

Het was niet zo dat ik niet doorhad dat TS een 3008 rijdt en dat blijft doen. Ik gaf alleen onze ervaring met de 1.6 thp door. En ja, die zat in een 5008 en niet in een 3008. Ik dacht dat dat toch niet veel zou uitmaken.
Kennelijk waren er inmiddels voldoende antwoorden gegeven en was mijn input overbodig.

@ @eric: probleem was een kapotte koelpomp van de turbo. Niet ontdekt door de garage en daardoor 2 vakanties problemen gehad. Vlgns mij niet door de lage toeren. Ik schakelde toch al eerder handmatig een versnelling terug bij een helling voordat de automaat dat ging doen. Zie mijn review van de 5008.


Quirien antwoordt op 24 augustus 2017:

Grootste problemen bij de THP motoren in de Peugeot, Citroën en de Mini zijn zover ik weet, distributiekettingen perikelen geweest.

Volgens mij is er ook nog aandacht op Radar of Kassa geweest.

Uiteindelijk is er een coulance regeling geweest en een modificatie uitgevoerd. Ik weet niet precies meer tot welk jaar ,ik dacht t/m 2012 met een bewijs dat deze is uitgevoerd.

Meurs zou hier nog eens over door kunnen vragen alvorens tot koop over te gaan.


Quirien antwoordt op 1 september 2017:

Ik weet het , ik ben een nieuwsgierige Aag.
Maar Meurs wat is het geworden en wat zijn je ervaringen?

Ik ga er vanuit dat je al proef hebt gereden.


Frank antwoordt op 1 september 2017:

Misschien was Meurs druk of is hij ons vergeten?
Of zo gelukkig dat hij direct weekend weg is met de caravan 😉
Ben benieuwd naar zijn ervaring.


Quirien antwoordt op 8 september 2017:

Gelukkig is er geen verplichting om ergens op te reageren maar soms is het leuk als je weet wat het resultaat is of de bevindingen zijn na de nodige correspondentie.

Ik vrees Frank dat hij het is vergeten of een heeeeeel lang weekend weg is. 😉


Bert antwoordt op 9 september 2017:

Duster is het geworden, want ja die korte eerste versnelling, zo gaaf...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker