Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

BIOD uit de lucht

RHJ vraagt op 30 August 2017 om 14:16:

Sinds enige tijd is de (overigens zeer gedateerde) internet site van het op Caravantrekker.nl regelmatig besproken merk BIOD uit de lucht.
Online is het merk dus niet meer vindbaar. Wel nog op marktplaats. Wat is er gaande?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

joop antwoordt op 30 August 2017 om 14:23:

Ze gaan nu via de kabel.Mss uw free to air toestellen inruilen tegen 2017 gear ?


joop antwoordt op 30 August 2017 om 14:32:

De website is nog steeds bereikbaar ,dat die niet word bij gehouden moeten ze zelf weten .Vrijheid blijheid.


joop antwoordt op 30 August 2017 om 15:05:

Die biod site is ook niet van biod ,maar van een liefhebber .
Kortom : niks aan de hand.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 30 August 2017 om 23:34:

Biod.nl is de echte Biod site maar doet het niet. Ik zal navragen waarom maar heb wel een vermoeden
Biod.info is de liefhebberssite.


RHJ antwoordt op 31 August 2017 om 10:34:

Bedankt Menno. Misschien wordt de site vernieuwd...


bleekie antwoordt op 01 September 2017 om 12:31:

Het website adres is nu http://rilexm.eu/biod/phpBB2/


Ale Kok antwoordt op 01 September 2017 om 12:58:

@bleekie:
Dit is niet de site van de fabriek.
De site van de fabriek is nog steeds uit de lucht


PieteR antwoordt op 06 September 2017 om 00:55:

Hoi Menno, weet je al wat? Hij adverteert nog wel steeds via marktplaats


Louis antwoordt op 06 September 2017 om 09:58:

Wat als andere bedrijven in het algemeen ook zo met informatievoorziening en bereikbaarheid om zouden gaan ?
Geef dan zonder verdere details aan dat je vind een exclusief persoonlijk product te leveren en geen uitgebreide website onderhoud daar je alleen bekendheid wilt genieten door mond op mond reclame.
Een heel grove vanaf prijsvermelding voorkomt dan al het kennelijk ongewenste "gezeur" van mensen die er financieel toch al niet voor in aanmerking komen.
Sorry, maar een beetje een vorm van wat arrogant gedrag.
Het is uiteindelijk een polyesterfabriekje zoals zovelen, maar dan op een ander terrein en er komt toch geen geheime rocketscience aan te pas ?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 06 September 2017 om 11:04:

Ik was afgelopen weken op vakantie maar ben nu even in Ede geweest, omdat ook ik geen contact met Huub heb kunnen krijgen. Het pand is praktisch leeg en de rekeningen rekeningen zijn niet betaald. Geen goed teken dus.... Ga er dus maar vanuit dat er (vooralsnog) geen nieuwe BIOD's meer bijkomen. Het laatste casco is van 2016.


Quirien antwoordt op 06 September 2017 om 11:25:

Het was al een beetje een collectes item, maar misschien wordt de Biod nog wel interessanter voor de liefhebber.


Louis antwoordt op 06 September 2017 om 11:49:

Dat is balen, wéér een...en zat ik er ook goed naast .
Hoe dan ook, dit gun je niemand.
(Ook z'n klanten niet trouwens)


@Eric antwoordt op 06 September 2017 om 11:51:

Ik had helaas al zo'n donkerbruin vermoeden.
Persoonlijk heb ik niets met BIOD, ik vind de modellen niet mooi en erg prijzig maar ik hou toch wel van dit soort "eigenwijze" innovatieve bedrijven.

Jammer.


Tom antwoordt op 06 September 2017 om 20:58:

Ik ben benieuwd, wie de mallen heeft en of de naam BIOD nog is in de verkoop komt. Ik denk dat het merk en de caravans wel potentie hebben. Natuurlijk wel met een beter interieur.


Kees antwoordt op 06 September 2017 om 22:03:

Dit was niet de eerste opstart  Tom.
Moet nu toch wel duidelijk zijn dat dat niet zo eenvoudig is.
Huub van Elswijk heeft Biod in 2007 opgeraapt en zijn beste kunnen gegeven. Ook toen waren er al sceptici over de toekomst van Biod en als technisch concept.
Wederom valt het doek, na tien jaar. Nu voor altijd wellicht?


Rico antwoordt op 20 September 2017 om 15:51:

Mmmm, ik heb begin dit jaar nog wel aardig wat mailcontact gehad van Huub over een nieuw te bouwen Voyager, da's een verlengde Cruiser. Ik was ook al begonnen met het maken van diverse schetsen van potentiële indelingen. Maar ik begrijp dat ik deze voorlopig in de koelkast kan leggen.

Heb in dezelfde periode ook contact gehad met Bergland en Kamath. Bergland geeft aan geen maatwerk te kunnen leveren die aan onze wensen voldoet, Kamath bouwt geen maatwerk meer. Daarmee zijn er geen Nederlandse bedrijven meer die een maatwerk toercaravan kunnen bouwen.

Wat we nu gaan uitzoeken is het aanpassen van een gewone caravan, of het laten bouwen van een onderstel met opbouw bij een wagenbouwer (b.v. een schamelwagen) en deze dan bij een camperbouwer van interieur laten voorzien. Uitzoeken of dat financieel nog enigszins te behappen is.


Stef antwoordt op 20 September 2017 om 18:58:

Tis maar net wat je ervoor uit wilt geven, maar een caravan laten maken bij een wagenbouwer zal aardig in de papieren lopen.

Vroeger kon je bij Polar een casco - caravan laten bouwen , alleen de wanden, vloer en dak : zonder ramen .
Ik weet niet of er nu nog fabrikanten zijn die dit doen, maar waarschijnlijk is dit de goedkoopste oplossing !!
En dan gewoon zelf even een interieurtje erin bouwen.

Mvg
Stef


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 20 September 2017 om 21:35:

Bij Polar kan je tegenwoordig wel maatwerk ‘krijgen’ binnen de technische mogelijkheden. Daar hangt wel een prijskaartje aan
Ik denk dat je goedkoper uit bent door een gewone caravan is kopen en die te verbouwen met de aanpassingen die je wil. Kan je niet iets met de nieuwe Knaus Deseo?
Er zijn in NL nog wel diverse camper inbouwers die wellicht ook wel een caravan kunnen verbouwen.


Rico antwoordt op 21 September 2017 om 08:17:

Hahaha, ja dat "krijgen" moet bij Polar tussen aanhalingstekens staan, want standaard zijn die al zeer prijzig.

Er zijn wagenbouwers die zelf al geïsoleerde opbouwen kunnen produceren. Dat zou een leuk uitgangspunt kunnen zijn. Het interieur zou ik deels zelf kunnen doen, en deels kunnen uitbesteden. Een Biod Voyager is ook zeer aan de prijzige kant, bij een wagenbouwer zou het moeten kunnen binnen het Biod-budget is m'n inschatting. Ik zet zelf een groter vraagteken bij het eigengewicht. De Biod was juist lekker licht, iets van een wagenbouwer zal geen lichtgewicht zijn. Aan de andere kant, ik kan gaan tot 2000 kg aanhangergewicht, elke Vito met achterwielaandrijving kan 2000 kg of meer trekken. M'n huidige Vito zelfs 2500 kg. Dat is zeer aan de hoge kant voor een middenas aanhanger, maar een schamelwagen is qua balans in het voordeel.

Er zijn idd een aantal bedrijven die bestaande caravans aan kunnen passen naar wens. Ook die richting ben ik aan het uitzoeken. Eén bedrijf zit zelfs bij mij in de buurt.


Rico antwoordt op 21 September 2017 om 08:18:

De nieuwe Deseo staat idd op ons lijstje om op de Jaarbeurs eens even goed te bekijken.


Stef antwoordt op 21 September 2017 om 18:04:

Ik zou veel lievere voor een middenasser gaan ( tandemasser ) dan voor een schamelwagen.
Het rijgedrag hiervan wil nog wel eens onrustig zijn aan de voorzijde.
Voorkant vertoond nogal zoekerig rijgedrag ; beetje links, beetje naar recht maar nooit mooi rechtuit !!

Tevens is een middenasser veel makkelijker te plaatsen op campings ed.

Mvg
Stef


gea antwoordt op 23 September 2017 om 09:23:

@ Stef,
Ik denk juist dat je met een schamel aanhanger veel meer uit de voeten kunt, en het belangrijkste is de gewicht verdeling.
En dan zeg je ook nog dat je met een midden aanhanger op meer plaatsen kunt komen, dat word ook ernstig betweiveld, namelijk een schamel aanhanger loopt lang niet zo ver binnen door en is op een kleinere plaats neer te zetten dan een midden as aanhanger.


Rico antwoordt op 25 September 2017 om 08:53:

Het zoekerige van een schamelwagen op de vooras klopt wel een beetje. Alleen rust maar een deel van het gewicht op de vooras, hierdoor merk je het amper. Heb vroeger gereden met enkelassige motorwagens (18 ton max) met drie-assige schamelwagens (24 ton max), dus aanhanger fors zwaarder dan motorwagen, en je ziet de aanhanger idd iets bewegen maar je merk in de auto er amper wat van.

Bij een middenasser zoals een gewone caravan is het volle gewicht in beweging. De slinger heeft hierdoor meer energie.

Er is toch iemand die een loopbandje heeft weer een modelletje van een auto met caravan op rijdt waar slingeren wordt gesimuleerd? Zou interessant zijn hoe het er uitziet met een auto + schamelwagen.

Ik zie overigens dat ik veroorzaakt heb dat we hier zwaar off-topic zijn gegaan. Eigenlijk moet dit draadje onder de naam "schamelwagen".....


Quirien antwoordt op 25 September 2017 om 09:00:

Inderdaad, een schamelwagen of een Biod, onvergelijkbaar.....


Louis antwoordt op 20 October 2017 om 10:01:

Ik moest in dit verband nog even terug denken aan de oude Casara Primavera discussie die gestart was op 4-12-2014.
En las o.a. m'n eigen bijdrage's ook nog terug.
Met name het laatste deel van 1-11-2015 om 12.41.
Nog altijd jammer dat het fout gelopen is.


jan antwoordt op 26 October 2017 om 19:05:

@ Rico, misschien eens kijken bij Bergland Caravans in het Limburgse Elsloo.

Sinds 1964 bouwt Bergland Service Center caravans.
Om onze klanten, met ieder zijn specifieke wensen de fraaiste oplossing te bieden, kan een keuze worden gemaakt uit meerdere opbouwlengten, verschillende interieuropstellingen en een breed assortiment accessoires. Dit allemaal om het ‘caravannen’ voor u zo aangenaam mogelijk te maken. We leveren caravans voor mensen met bijzondere wensen. ​
Bergland Service Center, geen grootschalige productie, geen seriewerk, maar een moderne en goed uitgeruste bedrijfsruimte waar caravans op traditionele en vakkundige wijze worden gebouwd. We leveren maatwerk en TOP-kwaliteit. U bent er zeker van, als u besluit voor een Bergland caravan, dat uw caravan tot in de perfectie is afgewerkt.​


Rico antwoordt op 27 October 2017 om 08:19:

@ Jan: Ik heb al contact gehad met Bergland, maar ze kunnen niets voor ons betekenen helaas.


Pieter antwoordt op 25 June 2019 om 19:13:

Binnenkort lijken BIOD's als casco weer leverbaar te worden die zelf of door gespecialiseerde interieurbouwers ingericht kunnen worden!

http://lightweightcompositestructures.com/producten/referentieproducten/#biod


aad antwoordt op 25 June 2019 om 19:38:

Voorlopig is er nog niks als oudere foto's meer niet . Als je goed op die site kijkt zie je dat er alleen beloftes zijn ,niks concreet en al helemaal geen casco caravans.


bart antwoordt op 26 June 2019 om 11:04:

Ik kan dit alleen maar toejuichen. Als er iemand is die dit in de praktijk kan uitvoeren, is het Huub van Elswijk wel. Ik wens hem heel veel succes. Volgende stap is ook oudere BIOD's tot casco slopen en weer opnieuw inrichten, want de schaal en het onderstel gaan lang mee.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

© 2004-2019 Caravantrekker