Caravantrekker.nl

470 KMF vs 490 KMF

Jilger vraagt op 7 september 2017:

Beste mensen,

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een nieuwe caravan voor ons hele gezin (3 kinderen). De eis is dat we allemaal in de caravan kunnen slapen. Voor de rest leven we meer in de voortent of buiten.

Een andere eis is, dat onze Renault Grand Scenic 2.0 CVT de caravan moet kunnen trekken. Deze auto mag 1300 kg trekken en heeft dan nog ruim 700 kg laadvermogen over. We kunnen dus veel spullen in de auto kwijt.

Nu heft Hobby twee modellen die voor ons geschikt zouden zijn: de Ontour 470 KMF en de De Luxe (Edition) 490 KMF.
De 470 KMF hebben we bekeken, maar vinden we van binnen toch wel erg krap. Er is erg weinig ruimte tussen de keuken en de zitgroep, en de badkamer is ook behelpen met een opklapbare wasbak en een draaipot.

De 490 heb ik nog nooit van binnen gezien. Deze is 10 cm breeder, waarvan 5 cm naar de zitgroep gaat. De keuken oogt wel wat ruimer, vanwege de grote koelkast (daardoor meer bergruimte in de laden onder het aanrechtblad) en de caravan heeft een volwaardige badkamer. Alleen, het leeggewicht is met 1193 kg wel erg hoog.

Heeft iemand wel eens een 490 KMF van binnen gezien? Is deze echt ruimer dan een 470?
En wat denken jullie, zou het haalbaar zijn om tent, stokken en eten in de auto te doen (evt. ook de gasflessen) en dan zo min mogelijk in de caravan? Is het haalbaar om, met aftrek van 75 kg kogeldruk, net binnen het toegestane maximale aanhangergewicht te blijven?
Ik hoor graag jullie ideeën. Alvast bedankt.

Groet,

Jilger.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Henkie antwoordt op 7 september 2017:

Je hebt GEEN 700 kg laadvermogen over. Franse auto's kunnen of een aanhanger trekken of veel belading meenemen. Maar niet beide te gelijkertijd.


Jilger antwoordt op 7 september 2017:

Beste Henkie,

Reken even mee:

Totaal maximal treingewicht: 3428 kg.
Maximaal trekgewicht: 1300 kg
Leeggewicht: 1402 kg

Dan blijft er dus 3828-1300-1402 = 726 kg over wat in de auto mag.

Of maak ik hier een cruciale denkfout?

Groet,

Jilger,


dabbertje antwoordt op 7 september 2017:

Waarom ga je niet naar Dordrecht open? Duurt nog tot 10 september en volgens mij zijn daar alle modellen te zien. Kun je de 490 zelf zien.

Je vindt de 470 te krap, maar je schrijft ook dat de enige eis is dat je allemaal in de caravan moet kunnen slapen en leven doe je in de voortent. Te krap maakt dan toch niet zo uit? Als iedereen in bed ligt, heb je daar geen last van.
Zonder beide caravans te hebben gezien, kan ik je wel vertellen dat je echt verschil merkt, omdat de 490 10 cm breder is. Dat is een flink verschil en merk je echt in leefruimte.


Jeroen antwoordt op 7 september 2017:

Hey Jilger,

Een caravan weegt vaak al meer, dan het leeggewicht op papier. Je houd praktisch geen laadvermogen over.

En gasflessen in de auto? Levensgevaarlijk bij een aanrijding!

Naar mijn mening is de caravan gewoon te zwaar voor de auto.


Jeroen antwoordt op 7 september 2017:

De 470 KMF Technisch toegestaan totaalgewicht:1350 kg.
De 490 KMF Technisch toegestaan totaalgewicht: 1400 kg.

Wel 2 prachtige caravans trouwens. Wellicht eerst je auto vervangen voor meer trekgewicht?


@Eric antwoordt op 7 september 2017:

Beste Henkie,

Reken even mee:

Totaal maximal treingewicht: 3428 kg.
Maximaal trekgewicht: 1300 kg
Leeggewicht: 1402 kg

Dan blijft er dus 3828-1300-1402 = 726 kg over wat in de auto mag.

Of maak ik hier een cruciale denkfout?


Ga even rustig zitten en kijk nog eens naar bovenstaande berekening Jilger 😉



Van die 726 kilo gaat trouwens het verschil tussen leeg- en rijklaargewicht, de trekhaak, gewicht van 2 volwassenen en 3 kinderen nog af.


Henkie antwoordt op 7 september 2017:

Precies, maar dat wilde Jilger niet horen.


Jilger antwoordt op 8 september 2017:

Beste Henkie,

Ik snap heus wel dat van de geneomde 700 kg, alles nog af moet (passagiers, brandstof, trekhaak, kogeldruk etc), maar dan nog hou ik een mooi laadvermogen over voor de échte bagage.

In tegenstelling tot sommige andere Franse auto's, geldt er bij onze Scenic geen beperking in het laadvermogen bij gebruik van het maximale aanhangergewicht. Het maximale treingewicht op kenteken is precies het max. aanhangergewicht plus het max. gewicht van de auto zelf.

Groet,

Jilger.


Jilger antwoordt op 8 september 2017:

Sorry, ik zie dat ik een typefout heb gemaakt! Stom!

Het maximale treingewicht is namelijk 3428 kg (en geen 3828).
Bij aftrek van 1300 kg aanhangermassa en 1402 kg leeggewicht van de auto blijft er, ook bij gebruik van de totale aanhangermassa, een laadvermogen over van 726 kg voor alles.

Mijn excuses voor deze typefout.

Maar dan nog. 726 kg. Mijn vrouw, mijn kinderen en ikzelf wegen bij elkaar ongeveer 215 kg. Een volle tank brandstof weegt 60 kg. De trekhaak? 25 kilo misschien? 75 kg kogeldruk....

dan blijft er toch nog 351 kilo over voor de echte bagage en dat vind ik best nog veel!


Jeen antwoordt op 8 september 2017:

ha Jilger,
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Mijn caravan weegt op papier 1120 kg met een max van 1400, maar bij de laatste weging was de caravan 1250, exclusief reservewiel en gasflessen, géén mover, niets! Het enige dat er in zat was het plastic servies, een volle bestekla en een paar pannen, pak 'm beet 20 kg.
Het zou zomaar kunnen dat jou Knaus ook wat meer weegt dan in de folder.
Natuurlijk maak in in mijn rekensommetje ook gebruik van de 75 kilo kogeldruk en de 5% marge die de politie toestaat voordat ze bonne n gaan schrijven.
Maar toch, alle zware zaken gaan bij mij in de auto, inclusief gasflessen (iedereen die met een tent kampeert heeft ook z'n blauwe flesjes in de veilige auto), boodschappen etc. Ook volume kan ik bij mijn bestelauto gemakkelijk kwijt.
Je hebt het met drie kinderen en een veel bescheidener auto lastiger. Je hebt zoveel volume (ik hoor je ook al over voortent spreken) dat je niet alles in de auto kwijt zult kunnen. Je zoekt dus de grens op en gaat er waarschijnlijk overheen
Er zijn caravans die lichter zijn dan wat je nu van plan bent aan te schaffen. Ik zou nog even verder kijken.


Quirien antwoordt op 8 september 2017:

Jiliger, ik kom op diverse inlichtingen tegen voor de Hobby 490 KMF 1258 kg.
Noot er kan 5% afwijking gelden. Zou zomaar naar boven kunnen zijn.

Sta je mooi te kijken bij een weging. Persoonlijk vind ik dat je dan wel heel dicht tegen de max 1300 kg. aan zit.
Je moet je dan in allerlei bochten gaan wringen om hier onder te blijven. En in de auto moet je toch ook een beetje leefruimte hebben voor de kinderen.
Over een reservewiel in de disselkast etc., mover of fiets mee moet je dan al helemaal niet gaan denken.

Ik zou me maar eens goed bedenken, maar het is alleen maar een advies


Jilger antwoordt op 8 september 2017:

Quirien,

Die 1255 kg kom ik ook overall tegen, als rijklaar gewicht. Volgens Hobby zelf is dat het leeggewicht + 62 kilo, voor onder andere twee gasflessen, een elektriciteitskabel en een deels gevulde watertank.

Ruimte in de auto is niet zo'n problem. Het gaat om een Renault Grand Scenic en die heft een aangenam grote bagageruimte. Ik zit alleen met de vraag of het nog reëel is om zo te moeten beladen (tent, gasflessen en eten in de auto, lichte spullen in de caravan).
Het is maar een lastige kwestie....


Jilger antwoordt op 8 september 2017:

O ja, een mover willen we niet en fietsen nemen we ook niet mee.
Dat scheelt dan weer!


Quirien antwoordt op 8 september 2017:

Jilger, zoek in iedergeval uit wat de kogel druk is in lege toestand van de Hobby 490 KMF.
En hoe rijd een Grand Scenic in volgeladen toestand, ik heb het dan meer over het doorzakken van de achtervering etc.etc. Een dakkoffer misschien als optie?

Heb je al naar andere caravans gekeken met stapelbed die eventueel in aanmerking zouden kunnen komen die wat lichter zijn?


Jeroen antwoordt op 8 september 2017:

Ik denk niet dat het een lastige kwestie is. Je zoekt de grenzen op en vraagt hier om bevestiging of het wel kan. De meeste adviezen gaan de andere kant uit dan je zou willen. Daar zou je een conclusie uit kunnen trekken..

de % marge die je in Nederland zou hebben tijdens een controle is in het buitenland alweer anders geregeld. Verder is het maximaal te beladen gewicht van de caravan hoger dan de trekkracht van de auto, wat je weer discussie kan opleveren met oom agent, ongeacht of je de caravan maar tot 1300 kg belaad. En alle zooi in de auto.. ik zou niet weten waar ik alle stokken, tent etc zou moeten laten.. wij rijden met een station en dakkoffer. Gasflessen in de auto met je kinderen? Noway!

Succes met je keuzes!


gea antwoordt op 9 september 2017:

Waarom geen gasflessen in een auto?
En wel rond rijden met een gastank in de auto!
Wat is het nog maar geleden tot er zo hype was over die gasbranders met zo losse gasbusje er bij, Nou je ziet ze ook nog overal!


Ton Groenendijk antwoordt op 9 september 2017:

Ik denk dat Jeroen doelt op het gevaar dat ontstaat bij aanrijdingen, waarbij de toch zware gasflessen als projectielen door het interieur vliegen. Hij vermeldt nadrukkelijk "met kinderen" maar ik denk niet dat zijn kinderen onderweg met de gaskranen gaan spelen. Je kan in je koffer de flessen nooit zo goed vastzetten als bij een in-of uitwendige LPG tank. (Worden die eigenlijk nog inwendig gemonteerd?) en daar schuilt het gevaar. Voor lekkage of zelfontbranding hoef je niet zo bang te zijn, maar een gewicht van 15 kg dat binnen 10 meter van 100km/h naar 0 km/h gaat kan je niet terugkoppen.


Frans antwoordt op 9 september 2017:

Blijf bij je aanvankelijk idee voor die 470KMF en laat je niet verleiden tot een onmogelijke combinatie met een caravan met zowat geen laadvermogen en alles in de marge. Waarom zou je. Met drie kinderen is elke caravan krap en alleen voor onderweg is het even inschikken. Aantal bedden is wat telt. Een riante gezinsauto biedt ruimte voor de voortent, eventuele kindertentjes, zodat je onderweg de caravan kunt gebruiken zonder die eerst leeg te ontruimen; je houdt reserve. Een smallere caravan rijdt prettiger. Je zit niet in de marge te rommelen met gewichten. Met de 490 kun je je nu al gaan instellen op stress.


Quirien antwoordt op 9 september 2017:

Inderdaad Ton, dat is het grootste probleem/gevaar. En glasflessen dienen ten alle tijden rechtop en voldoende vast vervoerd te worden met goede afvoerventilatie voor het geval dat...

Ik heb nog geen kofferbak gezien met een rooster of gaten zoals in de disselkast. En de kofferbak zal behoorlijk vol gestouwd worden dus ventilatie voorschrift zal ver te zoeken zijn.


Frank antwoordt op 9 september 2017:

Er is al veel gezegd over het toelaatbare gewicht. Als Jilger een "goede" oplossing kan regelen, prima toch? Maar dan is er voor mij wel een verschil of hij naar een standplaats in NL gaat of door heel Europa toert.
Als je de toelaatbare waarden opzoekt en zelfs gebruik maakt van de marges in het grijze gebied vd wetgeving dan moet je dit niet langdurig willen doen.
De grand scenic komt best goed uit veel testen maar bij towcar laten ze zien dat hij gevoelig is voor veel gewicht en rijbaanwisselingen. De scenic heeft dan moeite zware caravans op hun plaats te houden. Towcar vindt dit een essentiële voorwaarde. Ze zijn onverbiddelijk en waarderen de scenic flink af als trekker.
Kortom : als je de grenzen gaat overschrijden dan voelt de scenic stabiel in de rechtuitfase maar bij onverwachte situaties kan het penibel worden want je hebt (bewust) alle reserves weggegeven.
Ditzelfde geldt voor twee grote gasflessen in de auto. Nergens in de wet staat dat het niet mag in een personenauto. Als je ze beroepsmatig zou vervoeren ( busje) dan moeten ze geldige keuringstermijn hebben en rechtop , vastgeschord, achter scheidingswand, geventileerd vervoerd worden anders ben je in overtreding.
Kortom : alles gaat altijd goed tot er problemen komen.
Als het probleem groot wordt dan gaan ook verzekeraars terugvallen op zorgvuldig en verwijtbaar handelen.
Jilger, als je een beslissing neemt, maak hem dan bewust. Voorkom verrassingen want je hebt geen marges. Neem geen genoegen met papieren opgave leeggewicht, maar zet hem bij dealer op weegbrug.
Het is een hele mooie caravan maar dat is iets anders dan een goede keuze.
Lastige mannen hier op het forum of niet ? 😉


Quirien antwoordt op 9 september 2017:

Zojuist even de review van Jilger doorgelezen met zijn Hobby de luxe 400 KB van 1100 kg.
Het ging hier om zijn ervaring in England met 8- tot 9 % hellingen. Jilger mag ik hieruit concluderen dat je nog steeds wilt blijven toeren?

En die trekracht van de motor met de CVT zal niet het grootste probleem zijn, maar de andere randvoorwaarden en 1300 kg trekgewicht..... Die zullen je flink beperken voor hetgeen je op het oog hebt.


@Eric antwoordt op 9 september 2017:

Van: Quirien
Datum: 09 September 2017 om 10:28
Inderdaad Ton, dat is het grootste probleem/gevaar. En glasflessen dienen ten alle tijden rechtop en voldoende vast vervoerd te worden met goede afvoerventilatie voor het geval dat...


Die voorschriften gelden alleen in het beroepsvervoer, laat niet onverlet dat het niet verstandig is losse gasflessen in een auto te vervoeren.
Zijn toch projectielen van een slordige 12 kilo.


Quirien antwoordt op 10 september 2017:

Weer wat bijgeleerd. 😉
Maar je zou toch zeggen eigenlijk een beetje krom. Voor de caravan gelden wel voorschriften. Heb niet het idee dat ik dan met beroepsvervoer bezig ben. Maar ja, wetgeving.........

Maar ik ben natuurlijk geen heilige boon, want ook ik moet natuurlijk wel eens gasflessen wisselen.
Zorg dan dat ze in een krat tussen bank en voorstoelen staan ingeklemd, zodat er "niets" mee kan gebeuren.


Louis antwoordt op 10 september 2017:

Tja, je moet toch wat als je maar met z'n tweeén bent Quirien .
Voorheen konden we de kinderen mooi elk een gasfles goed vast laten houden op schoot achterin op weg naar het vakantieadres.
Het reservewiel hielden ze ondertussen met hun voeten klem tegen de voorstoelen, met de voetjes op de tentstokken natuurlijk.
Ideaal, nooit ruzie, hadden ze wat de doen onderweg, en lekker moe bij aankomst.


Jilger antwoordt op 12 september 2017:

Beste mensen,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik zal nog even een update geven.

We zijn vorige week, 2 september naar Dordrecht open geweest, op zoek naar een passende caravan. We hebben daar toen onder meer de 470 KMF bekeken, maar we knapten af op de badkamer en de beperkte ruimte tussen de keuken en de zitgroep. Door onoplettendheid hebben we toen de 490 KMF niet meer bekeken, omdat ik dacht dat die net zo smal was als de 470 KMF. Thuis kwam ik er pas achter dat de 490 KMF 10 cm breder is, wat net het verschil zou kunnen maken, én dat deze indeling wel een 'normale' badkamer heeft.

Afgelopen zaterdag zijn we dus nog maar een keer naar Dordrecht gegaan, en hebben we de 470 en de 490 eens met elkaar vergeleken. Qua indeling zou de 490 echt 'onze' caravan zijn. Precies ruim genoeg, 5 volwaardige slaapplaatsen en zowel van binnen als van buiten vinden we hem mooi. Alleen, het gewicht is wel een aandachtspunt.

Dat brengt me bij de opmerkingen rondom de gasflessen. Voordat wij kinderen kregen, kampeerden wij met de tent. Alles, dus ook de gasfles, ging achterin onze Twingo. Uiteraard moet je dan wel nadenken hoe je de zaak inpakt, en de gasfles stond dan ook steevast tegen de neergeklapte achterbank aan, zodat deze ook bij een noodstop (of erger: een aanrijding) niet zomaar kon gaan schuiven of rondvliegen.
Áls het nodig zou zijn om bij de 490 KMF de gasflessen in de auto te vervoeren vanwege het gewicht, dan zou ik deze tegen de achterstoelen aan schuiven en zo veel mogelijk klem zetten met de overige bagage. Natuurlijk moet een gasfles niet kunnen verschuiven tijdens het rijden! Maar als het even kan, laat ik de flessen liever in de disselbak.

Dan de mensen die zeggen dat ik de marge opzoek etc. Misschien hebben ze gelijk, maar waar het mij om gaat is dat de auto qua treingewicht voldoende reserves heeft als ik er een caravan van 1300 kg achter hang. En als ik een berekening uitvoer, met 1300 kg caravan en 450 kg in de auto (5 personen, voortent, kogeldruk, gasflessen en nog wat bagage) krijgt de combinatie uitstekende waarden toegedicht. Een stabiliteitsscore van 9.7, hellingen tot 20% zonder problemen en in zijn geheel 3,5 groene ster. Dat alles lijkt mij dus prima.

Tot slot, ondanks mijn leeftijd (38) heb ik redelijk wat ervaring in het rijden met diverse caravan-combinaties. Ik heb mijn BE-rijbewijs. Als ik goed oplet en nadenk over het beladen van de combinatie. ben ik dan echt onverantwoord bezig? Wat is de visie van Menno of Bert hierop? Ik ben benieuwd...

Groeten,

Jilger Mout


Quirien antwoordt op 12 september 2017:

Ik heet wel geen Menno of Bert, maar een ding heb je wel voor; ik denk dat je wel weet en niet weet wat mogelijk is. En als je het goed aanpakt en bewust bezig bent, dan kan een hoop.

Ik zei het al motorisch zou ik me totaal geen zorgen maken. Als je maar goed in de gaten houdt qua belading en snelheid waar je grenzen liggen.

Ach, ooit was ik ook 38 😉


Frank antwoordt op 12 september 2017:

Je maakt heldere keuzes. Ik snap de 490 ook wel hoor.
Wat zou ik zeker doen ? Ik zou het daadwerkelijke leeggewicht en de bijbehorende kogeldruk willen weten van de 490 met gasflessen in de disselbak.
Waarschijnlijk zit je dan ruim boven de 1200 kg.
Als je de bijbehorende kogeldruk weet, kun je bepalen of het goed komt met de belading en bijbehorende plek in de caravan. Met drie kinderen wil je geen kunstgrepen uithalen door beladingstrucs. Je wilt onderweg relaxed je plaatsje innemen op de camping. Met drie kids heb je sowieso de handen al wel vol. Je wilt gewoon lekker bij je spullen kunnen. Verpakken is ergerlijk. Denk dus na of je voldoende marge hebt om kleding, 794tafels, stoelen, pannen, speelgoed e.d. op de normale/handige plekken te leggen.
De auto kun je dan verzwaren met grote zaken of spullen die je niet direct nodig hebt.


Quirien antwoordt op 12 september 2017:

794?😉


Frank antwoordt op 12 september 2017:

Haha geweldig ! Ik moet er zelf om lachen.
Op een mobieltje zorgt "autoaanvullen" wel eens voor verrassingen. Nalezen doe ik meestal maar half en dan krijg je soms vreemde posts.
Wordt volle bak met zoveel tafels 😉


Jilger antwoordt op 15 september 2017:

Bert, Menno?


Frank antwoordt op 15 september 2017:

Snap wel dat je hun mening wilt horen maar eigenlijk weet jij zelf al wat je wilt.
Jouw berekening klopt waarschijnlijk als een bus.
Voor mij is het alleen de vraag of je in de praktjjk met het maximum van 1300 en goede kogeldruk uit de voeten komt. Als dit probleemloos realiseerbaar is en ook nog de spulletjes een beetje lekker op hun plek dan red jij je wel met deze combinatie gezien je ervaring.
Bijkomend voordeel : je kids worden steeds groter, dus meer gewicht in de auto 😉


Aad antwoordt op 15 september 2017:

Zijn de beide modellen al gewogen?
Ben heel benieuwd, want je berekeningen zouden zomaar heel anders kunnen uitpakken als je weet wat die caravans echt wegen


Robert antwoordt op 15 september 2017:

Ik zou voor de 490 gaan.
Goed de belading in aanmerking nemen.
Ik heb zelf ook enkele jaren voor zo'n keuze gestaan en uiteindelijk de kleinere caravan gekocht zodat die goed bij de auto pasta qua gewicht....om vervolgens 2 jaar later een grotere en zwaardere auto te kopen...toen had de grotere caravan prima gekund.
Overweeg hoe lang je nog wilt doen met je huidige auto.
Is dat niet heel lang meer? Lekker voor het genot kiezen van veel meer ruimte in de 490... Uiteindelijk gaat je dat veel meer comfort brengen dan de 470.

Succes

Grt Robert


Tijs antwoordt op 15 september 2017:

Als die 470 in de showroom al niet bevalt: niet doen. Lijkt me duidelijk dat die 490 beter bij jullie wensen past. Qua gewicht zit je misschien op de grens maar het scheelt enorm dat je je daar van bewust bent ervaring hebt. Zolang je de tijd neemt onderweg en de snelheid dus rond 80-90 houdt moet dat geen onoverkomelijk probleem zijn. En houd die gasflessen lekker in de disselbak.

Maar blijf wegen. Ik heb vorig onze caravan weer eens opgeruimd. Schrok toch wel hoeveel onnodige troep zich weer had opgehoopt.


Jilger antwoordt op 17 oktober 2017:

Na lang wikken en wegen en veel caravans bekeken te hebben (diverse merken) hebben we gisteren één van de laatste nieuwe Hobby's 360 KB gekocht. Het is modeljaar 2016, dus met de 'nieuwe' keuken.
Voor ons was doorslaggevend dat je geen in een middenzitgroep nergens fatsoenlijk met z'n vijven kunt zitten. Bovendien wil onze oudste zoon graag in een uitbouw aan de voortent slapen. Qua gewicht hebben we nu geen enkel probleem.
De beperkte kastruimte wordt gecompenseerd door de ruimte onder het stapelbed.
Nu maar aftellen naar de eerste vakantie met onze eigen caravan...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 oktober 2017:

Sorry Jilger: Ik zie nu pas dat je specifiek mijn mening vroeg.....
Ik denk dat je een hele goede afweging/keuze hebt gemaakt door een compactere caravan te kopen. Het is een plezier om daar mee te rijden in vergelijking met grotere en uiteindelijk ben je veiliger op weg en is de kans op pech (door overbelasting) kleiner. Als je het dan ook voor elkaar krijgt om niet meer mee te nemen dan nodig is, is het helemaal top. Mijn ervaring is dat juist door het minder meenemen je veel meer ontspannen op vakantie bent.

Ook eindelijk eens iemand die inziet dat de zgn. KMF indelingen met een middenzitgroep helemaal niet zo handig is, als het op het eerste gezicht lijkt. Op de camping ben je zoveel mogelijk buiten en kan je alle bedden gewoon laten liggen. Is het slecht weer en moet je wel binnen zitten dan is de zitgroep tenminste niet zo klein. Bovendien is het in een kleinere caravan vaak knus en dat vinden kinderen juist heel gezellig.
Veel plezier er mee straks!


Ji antwoordt op 17 oktober 2017:

Geeft niets Menno. Bedankt voor je leuke reactie.


Benno antwoordt op 17 oktober 2017:

Wat een prachtige handleiding voor "caravan kopen om vakantie mee te vieren" Menno.
Zou iedereen die van plan is een caravan te kopen moeten lezen!


Jilger antwoordt op 15 mei 2018:

De eerste proefvakantie zit erop. Afgelopen week hebben we de caravan, tent en uitbouw een paar dagen uitgeprobeerd.
En dat is erg goed bevallen! Het stapelbed is erg mooi en stevig. Het is fijn dat de kinderen hun eigen raam, lampje en 'nachtkastje' hebben.
De leefruimte in de caravan is voldoende. Het 'ombouwbed' is ook goed, de kussens liggen echt strak tegen elkaar, waardoor je geen naden voelt.
Door de uitbouw aan de voortent hebben we ín de tent zelf genoeg ruimte om comfortabel met ons hele gezin aan een grote tafel te zitten.
We zijn erg blij met onze keuze!
O ja, ook niet onbelangrijk: de caravan rijdt erg gemakkelijk achter de auto (Grand Scenic). De caravan is nauwelijks breder dan de auto en qua gewicht zitten we ook aan de veilige kant.


Quirien antwoordt op 15 mei 2018:

Leuk even te horen Jilger. Door jullie zelf dus toch de/een goede keuze gedaan. Veel plezier ermee.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker