Caravantrekker.nl

Banden/wieldoppen

Jan Teepe vraagt op 12 september 2017:

Ik kwam er bij het opzetten van de wielklem achter, dat mijn linker caravanband aan de buitenzijde totaal afgesleten was. Het ijzer kwam er doorheen. En dat na ± 15.000 km. ermee gereden te hebben in ± 2.5 jaar. Adria Adora 472 LU met Alko 1500 kg. as. De rechter caravanband bleek ook aan de buitenzijde behoorlijk afgesleten te zijn, maar in mindere mate dan de linker. Op het linker wiel zat een wieldop, op het rechter wiel niet. Kan dit van invloed zijn geweest op de (nog) meer afslijting van de linker band? Hierbij nog opgemerkt, dat ik een rembeschermer op de caravan gemonteerd heb, die ik eerder teveel dan te weinig gebruik. Hitte vorming tijdens afdalingen kan uitgesloten worden. Dat heb ik fysiek gecontroleerd na afdalingen en is ook bij een extra controle van de remschoenen geconstateerd. Heeft iemand een soortgelijke bandenslijtage meegemaakt met een Alko 1500 kg. as? Ik heb, volgens mij, alle geluk van de wereld gehad dat ik er zo van af gekomen ben. Geen haar op mijn hoofd die er aan gedacht heeft, dat met zo'n redelijk jonge caravan en met een zo'n geringe kilometrage een dusdanige bandenslijtage mogelijk zou zijn geweest.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 12 september 2017:

https://serv-media.nl/blog-serv-media/caravanbanden-en-klapbanden/


Jan Teepe antwoordt op 13 september 2017:

Bedankt. Klopt precies met mijn geval. Zelfde band, zelfde as. En mede caravanners, lees dit artikel ook maar eens. Wie weet gaat u dit ook aan.


Frank antwoordt op 13 september 2017:

Bekende feiten.
Kargomax banden zijn rommel en gevaarlijk in combinatie met Alko eurodelta as.
Met een goed afgestelde as rijden de Kargomaxen meer km. Een Duitser heeft er 15.000 km met restprofiel buitenkant 5 mm en binnenkant 6,5 mm.
Anderen hebben ze met 6-8000 versleten of komen tot de ontdekking dat met 12.500 het ijzer er doorheen komt.
Knaus doet tot hun ergernis niet aan coulance.

Naast het feit dat Kargomax een slechte band is, kun je nu ook twijfel over het toespoor van je as hebben.
Ik zou hem laten checken door Triorep. Heb ik indertijd ook gedaan en ondanks een minimale afwijking ging de rijkwaliteit van de caravan erop vooruit. Forumleden lachten mij toen uit over het uitlijnen. Allemaal onzin of...kan niet met een caravanas !

Tsja, als banden worden weggevreten dan zou het weggedrag van een caravan ook wel eens kunnen verbeteren als de uitlijning perfect staat.
Ik heb indertijd mijn eigen uitlijning opgemeten. Die zat precies op 3'' toespoor . Maar ik had een beperking : ik kon alleen per twee banden meten.
Doordat ik een beetje een "caravanhobby" heb en alles uit de wegligging wilde halen, ben ik gaan testen op een leeg stuk snelweg.
In een slalom wilde de caravan meer naar de ene dan naar de andere kant uitbreken. Bij sterk remmen in een bocht, duwde de caravan ahw door naar de buitenkant. Dit leek naar de ene kant sterker dan de andere kant.
Een minimale hondsdraf met asrubbers op leeftijd waren oorzaak.
Na afstelling en reparatie door Triorep volgt de caravan gehoorzamer. Bandenslijtage is niet meer dan op onze personenauto. Ook hier ben ik recent uitgelachen omdat ik nog 8 mm profiel heb na ca 14.000 km.
Maar....dit kan een meetfout zijn of vergissing.
Toch wil ik duidelijkheid hierover en daarom rij ik straks naar de stalling en meet ik profiel op. Ik zal dit vervolgens posten.




Wat ga je nu doen?


Jan Teepe antwoordt op 13 september 2017:

Ik zou het liefste naar Triorep gaan om de zaak te laten uitlijnen. Maar ik moet begin volgende week weer naar Spanje, mijn woonland. Dus dat gaat niet lukken. Ik heb een verhaal gelezen, waarin stond dat banden verschillende kenmerken hebben. De Kargomaxen schijnen bij voorkeur de buitenzijde van de band te gebruiken en bijv. een Hankook Vantra schijnt meer het midden van de band te gebruiken. Dus heb ik Hankook Vantra in 14 inch met 102 loadindex besteld en hoop deze er deze week nog onder te kunnen zetten. Wat ik heel vreemd vind, is het feit dat het door Eric gemelde artikel uit 2015 komt, en dat er tot op heden nog Kargomaxen onder caravans met Alko assen gemonteerd worden. ?????
Zou het nou een optisch probleem betreffen, maar we hebben het hier wel over mogelijke klapbanden. Het is mij al drie maal overkomen. De eerste keer bij ± 35 km. per uur, klein probleem. De tweede keer bij 90 km. per uur, gat in de bodem van de caravan en gelukkig uit de slip kunnen halen. De derde keer net na de Felbertauern tunnel, schietgebedje gedaan dat het mij niet in de tunnel overkomen is. Kortom, hoeft niet nog een keer.


Frank antwoordt op 13 september 2017:

Goede bandenkeuze. Zelf heb ik geen ervaring met de Hankook Vantra maar van iedereen hoor ik (ook Duitsers) dat deze band geen problemen kent en een goed weggedrag heeft. Ik zou hem graag een keer proberen. Al was het maar voor een review.

Zojuist heb ik mijn eigen banden opgemeten. Volgens opgave van de fabrikant hebben ze nieuw 8,8 mm. Er zijn C-banden met 9,5 mm of zelfs meer.
Reden zou kunnen zijn dat het een energysaver is. Vaak hebben deze banden minder profiel. Ik voel mij dan altijd enigszins belazerd want ik denk dan :"Dat profiel rij ik er zelf wel af".

De banden hebben drie doorlopende lengtegroeven en hebben ca. 14.000 km gelopen over diverse wegen maar zuidwaarts is het natuurlijk gewoon snelweg zonder remmen.
Beide banden hebben in de middelste groef 8,2 mm.
De band aan de straatzijde heeft in de buitenste groef 7,8 en in de binnenste groef 8,2-8,3.
De band aan de stoepzijde heeft in de binnenste groef 7,8-7,9 en in de buitenste groef 8,1.
De band aan de stoepzijde is dus aan de binnenkant iets meer afgesleten.
Beide banden heb ik op minimaal 10 punten gemeten maar eigenlijk gaat het om marginale verschillen.
Kortom : deze banden zijn probleemloos in staat om 50-60.000 km vol te maken en nog 4 mm restprofiel te hebben op een eurodelta as.


Sjef Bertens antwoordt op 13 september 2017:

@ Beste Jan,

Ik heb dezelfde ervaringen opgedaan met Kargomax en delta as.
We hebben hier op dit forum diverse discussies gehad over dit verschijnsel en om die reden heb ik die zaak eens wat uitgebreider onderzocht.
Zowel bij mijn eigen caravan en via Alko Duitsland.
Mijn bevindingen zijn:

1. Er zijn maar een zeer beperkt aantal delta assen nastelbaar.
Die van mijn caravan LMC 530 uit 2011 in ieder geval niet.
2. Deze asconstructie is in hoofdzaak ontworpen voor een stabieler weggedrag maar geeft een grote variatie in sporing en wielvlucht.

Bij gemiddelde belasting ( ongeveer 100 kg onder max aslast ) is sporing en wielvlucht optimaal maar bij hogere belasting nemen die waardes al heel vlug progressief toe.

Jan mijn advies is goede banden en let op de max asbelasting.
Ik heb hierdoor weinig problemen na een kleine 10.000 km.


Frank antwoordt op 13 september 2017:

Jan, Sjef Bertens heeft ook geen nastelbare as. Check dus even bij dealer of zelf onder caravan wat je precies voor Alko as hebt.
Triorep heeft alleen zin bij een nastelbare as.


Frans antwoordt op 14 september 2017:

Als er al kan worden nagesteld, is dat niet altijd een oplossing voor het probleem.
• Verkeerd bandentype wordt er niet mee opgelost.
• Een laag profielband is minder geschikt voor delta-assen. O.a. Fendt werkte daar mee en Fendts hebben ook relatief vaak het slijtageklachten. Schroom niet om er een 70-er band op te leggen, ook niet al wordt die smaller.
• Als de caravan aangekoppeld naar voren duikt verandert de sporing en dan kun je de delta-as corrigeren wat je wilt, maar verwacht niet alles van het resultaat.
• Niet alleen banden, maar ook assen worden bij veel caravans tot de grens belast en vaak overbelast. Overbelasting koop je er min of meer bij als alles marginaal is uitgevoerd, maar dan moet je de folder goed bestuderen (o nee alle caravans behalve KaBe en nog een paar waren één pot nat…😉). Er zijn merken die zetten je caravan op bijvoorbeeld een (volgens typeplaatje) 1800kg delta-as, op kenteken belastbaar tot 1700kg en als je die belast tot 1550 à 1600kg is er geen enkel slijtageprobleem. Breng je je caravan doorgezakt naar een assenfirma, dan kun meteen weer gaan.
• Mede door het profiel zijn sommige banden gevoeliger voor spoorvorming in het asfalt. Asfaltsporen en spoorbreedte caravan corresponderen zelden. Je kunt daardoor ongelijke slijtage krijgen tussen links en rechts.


Quirien antwoordt op 14 september 2017:

Het enige wat ik nog even wil toevoegen is, probeer ook met zo'n min mogelijke verschil in wieldruk links versus rechts te beladen.

Mijn ervaring is overigens en dan heb ik het niet over de Delta as dat de "wielen aan de stoepzijde" altijd iets meer/ anders af slijten.

Nog even in herinnering gebracht naar de verwezen discussies ,ik rijd ongeveer 150 kg onder de max aslast.


Frank antwoordt op 14 september 2017:

Frans, Quirien jullie zijn toppertjes !
Mijn kwartje over het iets andere slijtageprofiel van de band a.d. stoepkant valt ineens.
Beide banden hebben exact hetzelfde slijtageverloop. Alleen slijt de rechterband aan de binnenkant iets meer dan de linker.
Elk wegdek heeft aan de rand/rechterzijde iets meer afronding.
Op echte binnenwegen rij ik vaak met de rechterband op het randje. Bij uitwijken moet hij dan iets naast het wegdek of zit hij op de ronding/rand van het asfalt. De rechterband krijgt ook veel meer gaten en hobbels voor de kiezen. Dit verklaart een tikje meer slijtage bij deze band aan de binnenkant.

@Frans : als je een stelbare Alko hebt, is beladen tot aan de grens of eroverheen geen probleem voor de banden. Moet je wel goed afstellen. Dit betekent in de praktijk : met beladen caravan uitlijnen.
Hiermee heb je extra belasting opgevangen. Bij minder belading heb je dan zelfs iets minder toespoor.
Ik zit op maximale aslast en zie hierboven mijn slijtageprofiel. Niets mis mee lijkt mij.


Sjef Bertens antwoordt op 14 september 2017:

@ Beste Frank,

Als je iets meer wil weten over de Alko delta as dan moet je eens kijken op de volgende side:

http://www.tabberiet.dk/T@B-siden/Info_files/Workshop%20Manual%20AL-KO.pdf

Op blz 69 zie je de Euro-Plus as en zijn zeer beperkte nastelmogelijkheden.
Op blz 78 kun je lezen hoe groot de invloed van belasting en bandenspanning is op de slijtage.

Maar wat misschien nog veel effectiever werkt is als je een stukje ijzerdraad buigt in de stand van de delta as - draagarm - fusee.

Laat dit eens draaien om de delta as.
Vooral als je de as een iets grotere hoek geeft om het effect te vergroten dan zie je de extreme veranderingen van wielvlucht en sporing.

Met een beetje logica kun je dan vaststellen dat, als er geen bijzonderheden als asdoorzakking , verbogen draagarm of fusee aanwezig is uitlijnen niet zinvol is omdat elke belasting anders is.

Veel succes.


Frans antwoordt op 14 september 2017:

@Frank, ik kan je redenering wel volgen, maar er zijn grenzen aan de instelmogelijkheden voor toespoor als gevolg van de tegelijkertijd wijzigende wielvlucht. Je moet denkbeeldig maar de wielstanden in gedachte nemen die ontstaan wanneer een wiel uitveert: je smeert dan letterlijk profielrubber op de straat.
Het slijtagepatroon bij jouw wagen is overigens geruststellend, dus zal de wielstand wel in orde zijn.


Frank antwoordt op 14 september 2017:

Sjef bedankt, maar ik heb zelf de iets jongere Duitse versie. Daarin staat bv. ook de afstelling van de huidige generatie AKS.

Je schrijft dat uitlijnen door wisselende belasting niet zinvol is.
Deze conclusie staat haaks op de handleiding. Hierin wordt juist met klem gewezen op de noodzaak van uitlijnen.
Blijkbaar hebben zij ook onderzoek naar het slijtageproces gedaan.
Bij hogere snelheden en temperaturen daalt de kilometrage van 54.000 naar 40.000 km. Rij je met voorover hangende caravan dan is er ook sprake van verhoogde slijtage bij een eurodelta as.
Als vervolgens de uitlijning ook niet correct is dan zijn alle ingredienten voor weinig kilometers aanwezig.

Kortom : als de caravanas al de maximale toespoor heeft bij lege caravan (1050 kg) en beladen ga je op pad 1500 kg dan zit je flink boven de marges.
Heb je een lage kogel of hangt je caravan voorover dan versterkt ook dit de slijtage. Rijdt je onder warme omstandigheden en ben je een snelle rijder dan heb je alle ingredienten voor een sterk verhoogde slijtage volgens ALKO.
Van banden die onder "gewone" omstandigheden 54.000 km meegaan daalt het kilometrage bij hogere snelheid (96kmu) en warmte (30gr) al naar 40.000 km.
Het is bij verkeerde afstelling, een vooroverhangende caravan en maximale belading dus niet vreemd dat iemand geen 20-25.000 haalt met zijn banden.

Natuurlijk lijkt de uitlijnmogelijkheid van 30'' naar links of rechts (max. 1gr) niet veel.
Maar als je kijkt naar het uitlijnen van personenautos dan zouden deze met een dergelijke afwijking al in het "rood" zitten.
Alko schrijft zelf dat het lastig is om tijdens het huidige produktieproces assen te maken zonder de geringste afwijking. Daarom bieden zij de nastelmogelijkheid op de eurodelta as. Deze kan dan optimaal zijn werk doen zoals het door Alko bedoeld is.

Als een caravanbouwer zijn werk goed doet dan stelt hij de as af op de lege caravan. Hierbij houdt hij rekening met het maximale laadvermogen. Maar welke caravanbouwer zou dit doen?
Ik durf te wedden dat alle caravans dan sporen als een trein.





Frank antwoordt op 14 september 2017:

@Frans : uitgeveerd smeer je juist geen rubber op straat. De wielen staan dan minder "scheel".

Door omstandigheden (productie/montage, gat in de weg, oude asrubbers etc.) kan de afwijking ook groter zijn dan de maximale correctiemogelijkheid van 30".
Regelmatig zie ik caravans die het trekkende voertuig niet netjes volgen. Zij hebben een neiging om bv. naar links of rechts te trekken.
Bij wisselend wegdek of spoorvorming zie je zo'n caravan dan een tikkeltje eigenzinnig aarzelen in het spoor. Hierbij kwispelt hij soms lichtjes met de achterkant.
Andere trouw volgende caravans huppelen netjes over alle hobbels zonder een krimp te geven. Je ziet hun spoortrouwheid.
Nooit opgevallen?
Ach, ik heb onderweg soms niets te doen en dan zoek je een bezigheid als je iets ziet. Ik volg dan wel eens een tijdje "soortgenoten" 😉


Sjef Bertens antwoordt op 14 september 2017:

@ Frank,

Waar kan ik de nieuwere versie vinden ?


Frank antwoordt op 14 september 2017:

Sjef, mijn linkje kwam op het Duitse caravanforum, maar werkte niet meer. Heb vervolgens drie uur gezocht. Eerst met google, toen gespecificeerd in Duits en pdf. Later met yahoo, bing en yandex. Helaas konden ook de Russen hem niet meer vinden. Kan dit niet uitstaan.
Het was precies dezelfde layout als jouw Engelse versie, ongeveer evenveel pagina's. Het stuk over de assen kwam 1 op 1 overeen.
Hij was alleen Duits en ik weet niet meer van welk jaar.

Uitdaging aan forumgenoten : wie vind de Duitse versie terug?


Sjef Bertens antwoordt op 14 september 2017:

@ Beste Frank,

Ik heb veel bewondering voor jouw enthousiastme omtrent deze materie maar heb grote twijfels over de conclusie die je daaruit trekt.

Frans plaats een zeer zinvolle en onderbouwde reactie.

Als je niet begrijpt wat de wielbeweging is bij inveren en ook geen moeite doet om daar inzicht in te krijgen, dan heeft verdere discussie geen zin.



Quirien antwoordt op 15 september 2017:

Even algemeen: ik ben ook jaren aan het kijken geweest waar komt extreme of rare slijtage vandaan.
Diverse Assen en caravans gehad in de loop der tijd.
Wat mij op een gegeven moment opviel bij de Delta as, dat met weinig belading er veel minder slijtage optrad. De 1500 as had ik veel meer last van.( die ik op een gegeven moment door meer gewicht in de auto over te brengen ging ontlasten)
Nu rijd ik eigenlijk op een concept wat Frans niet mooier kon vertalen.
Een overbemeten Delta as, op kenteken 1700 kg en niet zwaarder beladen dan tussen de 1500 en 1600kg.( laatste jaren meestal rond de 1550)

En op de een of andere manier schijnt dit het juiste referentie punt te zijn voor de Delta as en " extreme stabiele" volging en nauwelijks rare of extreme slijtage. Na 11 jaar nu in gebruik heb ik er in het voorjaar speciaal naar laten kijken , nog niets aan het onderstel/as/invoering kunnen vinden wat verontrustend kan zijn.
- Nogmaals ik kan mij daarom in het genoemde en theoretische genoemde van Frans heel goed vinden.( en doe heel wat km's met de banden)

En Frans die noemt het al maar ik had ook een beetje de filosofie ; banden op een Delta as in zijn werk op de Delta as wringen/gummen.
Tsja, als je de as ( of een gum ) zwaar belast en daar mee flink gaat gummen dan laat het zich raden wat dat gum of lees dus maar banden, doen.
En wat SjefB nu doet is eigenlijk het zelfde , en zie zijn resultaat.


Quirien antwoordt op 15 september 2017:

Het moge duidelijk zijn dat ik bij Sjef B bedoeld , zijn nu as ontlast.

Het woord invoering moet zijn invering ( van de as)


Frank antwoordt op 15 september 2017:

Jongens, lezen jullie mijn post niet goed?

Sjef, mijn post is volledig gebaseerd op bron : Alko. Het meeste staat letterlijk in jouw Engelse handleiding. Alko schrijft ook precies wat Quirien in de praktijk ervaart.
Het gummen met rubber gebeurt als daadwerkelijm gewicht en max. Aslast en afstelling niet matchen. Alko schrijft ook letterlijk : stel volgens bijbehorende formule je toespoor af ! Daarnaast wijzen ze ( tussen regels door) duidelijk op verhoogde slijtage bij afwijkingen, hoge snelheid, hoge temperaturen.
Ik trek ook geen conclusie. Ik maak een vertaalslag van Alko's eigen publicaties naar hetgeen in de praktijk daadwerkelijk wordt gesignaleerd.
Voor mij glashelder en geen woord spaans.


Jan Teepe antwoordt op 15 september 2017:

Dat is een probleem Frank. Want als het niet in het Spaans staat, dan kan ik het wel vergeten om mijn delta as te laten uitlijnen in Spanje. Want Engels is voor de meeste Spanjaarden wat Noord Koreaans is voor ons. GEINTJE


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker