Wil stikkelman vraagt op 16 september 2017:
zijn de gegevens van de peugeot expert V (vanaf 2016) al beschikbaar
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 september 2017:
Ik zal het bij Peugeot navragen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 september 2017:
Voorlopige gegevens zijn inmiddels opgenomen.
Rico antwoordt op 3 januari 2018:
@Menno: zijn inmiddels de gegevens van de versies met 2 liter motor beschikbaar? Vooral de handgeschakelde 150 pk en automaat met 180 pk lijken interessant. Nu staan alleen de 1.6-jes in het overzicht jammer genoeg.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 januari 2018:
Ze staan erbij, maar let wel op dat je de juiste gewichten neemt omdat er veel uitvoeringen zijn in ik de gegevens van de lichtste (basis) versies heb opgenomen.
Rico antwoordt op 4 januari 2018:
Super, Dank je!
Ja, het was me al opgevallen dat voor de Expert er een hele diarree aan verschillende waardes zijn voor trekgewichten, treingewichten en kogeldrukken. Ik moet vanwege de ruimte van de laadvloer me richten op de langste versie, dus die is wat zwaarder.
Jan antwoordt op 4 januari 2018:
Ik ben inmiddels bijna een jaar in het bezit van een peugeot expert 2016 2.0 150 pk 2500 kg trekgewicht
Rijdt vanwege mijn werk regelmatig met zwaar beladen aanhangwagens, het bevalt uitstekend. 17.000 op de teller.
Wilde eerst een 180 pk automaat, maar dan gaat het trekgewicht naar beneden.
Rico antwoordt op 8 januari 2018:
Klopt, bij de 180 pk automaat gaat het trekgewicht naar 2200 kg en treingewicht naar 4800 kg. Beide is meer dan voldoende voor een caravan.
A propos Jan: weet jij toevallig wat het werkelijke leeggewicht is van jouw Expert en wat het lege kentekengewicht is?
Ik vraag dit omdat m'n Vito op kenteken leeg 1930 kg weegt, maar in werkelijkheid (op een weegbrug) ruim over de 2100 kg heen gaat.
Groet,
Rico
PieteR antwoordt op 9 januari 2018:
Stomme vraag misschien: was je wel uitgestapt op de weegbrug?
Rico antwoordt op 9 januari 2018:
@PieteR: Hahaha, jazeker!
Rico antwoordt op 22 maart 2018:
Ik heb de afgelopen weken met zowel de 180 pk automaat als de 150 pk handgeschakeld diverse proefritten gemaakt. Bij de automaat viel me iets op. Menno, weet je zeker dat de overbrengingsverhoudingen die je gebruikt kloppen?
De proefritauto's hadden beide bandenmaat 215/60R17C. In het trekauto berekeningsprogramma gebruik ik ook deze bandenmaat.
In de resultaten tabellen zie je dan b.v. vervolgens toerental bij 90 km/h in een bepaalde versnelling. Ik gebruik dat dan even als ijkpunt.
Voor de 150 pk kloppen die snelheden / versnellingen / toerentallen prima. Maar voor de 180 pk automaat wijkt het enorm af. Ik moet ongeveer bandenmaat 215/60R19 invoeren om in de buurt te komen van de snelheden en toerentallen die ik zelf zag tijdens de proefrit.
Dus vervolgens een extra proefrit gemaakt met de 180 pk automaat. Snelheden en toerentallen per versnelling even opgeschreven. Heel nauwkeurig is het natuurlijk niet, zal er best een paar km/h naastzitten. Verrekenend kom ik op de volgende v_1000 (dus snelheid per 1000 toeren):
eerste: 10
tweede: 17,3
derde: 26,7
vierde: 35,9
vijfde: 48,3
zesde: 60,5
Kun je dit eens checken Menno?
Aangezien de automaat op een 80 km/h weg in zesde versnelling maar zo'n 1300 toeren draait, pendelt hij steeds tussen 5 en 6. Dat vind ik onprettig, dus heb de 150 pk handgeschakeld gekozen, lengte 3.
Groet,
Rico
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 maart 2018:
Dank voor je info Rico! Vooralsnog ga ik er vanuit dat jou info beter klopt dan de mijne 😉
Rico antwoordt op 18 september 2018:
Hi Menno,
Na heel lang wachten is vorige week mijn nieuwe Expert L3 met 150 pk handgeschakeld afgeleverd. Ik heb vandaag even met de GPS de snelheden gemeten met bijbehorende toerentallen, heb de indruk dat het iets afwijkt van wat jij in de berekeningen gebruikt. Bandenmaat is 215/60R17C.
v_1000
eerste: 7,5
tweede: 14,5
derde: 23,5
vierde: 33,5
vijfde: 42.0
zesde: 52.0
Die eerste versnelling is zo kort, en de kracht van de motor prima, het lijkt wel een lage gearing.....
Groet,
Rico
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.