Caravantrekker.nl

Bandenspanning

Eelco vraagt op 19 september 2017:

Ik heb dit jaar nieuwe banden onder mijn Hobby 460 Ufe 2011 caravan laten zetten. Nu ben ik net terug van vakantie en constateerde in de deur van de Thetfort koelkast dat er nogal wat slijtplekken zijn ontstaan bij de klepjes waar je eea in kun doen .Die klepjes waar je bv 2 bierblikjes oid in kunt doen , hebben een aanslaag op de zijkant van de deur en deze zaten onder het witte stof veroorzaakt door trillingen en hebben dus behoorlijkliggen invreten . Nu vraag ik me af hoe dit ineens kan zijn ontstaan. Ik zit zelf te denken aan een te hoge bandenspanning. Mijn oude banden waren Kargomax 185R14C104/102 N , deze stonden altijd op 4,5 Bar zoal ook op een plaatje boven de band staat vermeldt. Mijn nieuwe banden zijn van het merk Hankook Vantra LT 185/80R14 en stonden ook op 4,5 Bar en zijn gebalanceerd . Is er iemand die dit ook eens heeft meegemaakt. Ik heb al op dit forum gezocht en vondt ook een tyre pressure calculator en kom uit op 3,85 Bar ???? Weet ff niet wat nu de oorzaak is, iemand een idee

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frank antwoordt op 19 september 2017:

Eelco, ik ben blij met je opmerking.
De Hankook wordt ervaren als een stabiele band (tov slechter materiaal) door veel caravanners.
Wel zou het kunnen zijn dat hij een relatief stijve wang heeft en daardoor meer doorgeeft aan de caravan.
Ik heb een Vredestein gehad. Nooit zou ik deze aanbevelen. Hij is spoorvast maar te stug en te hard. Dit was op den duur merkbaar in de caravan. Net als wat jij nu hebt.

Weet je zeker dat je met de Hankook nu meer slijtage dan voorheen hebt?
Heb je nog het gevoel dat de caravan anders loopt?
Bijvoorbeeld : meer doorgeeft aan de trekhaak of iets meer bokt of hobbelt?


Kees antwoordt op 19 september 2017:

De bandenspanning hoeft voor deze band niet maximaal maar kan volstaan met die 3,85 kPa.
Verder ben ik niet van mening dat de hogere bandenspanning een stuitergedrag of (meer) rammelende kopjes en glazen teweebrengt.


Eelco antwoordt op 19 september 2017:

Frank, de caravan ligt net zo stabiel als voorheen misschien iets stabieler maar vindt dit moelijk aan te geven , had wat minder water achter in de tank zitten dan normaal. Ik merk er verder niets van. In het boekje van Hobby wat bij de caravan was meegeleverd staat dat de bandenspanning op 4,5 moet staan , dit is dan wel de maximale luchtdruk van deze nieuwe band waarbij dus de band 850kg mag hebben dus totaal 1700kg terwijl de caravan rond 1350 zal wegen waarbij ik dan denk dat de bandenspanning lager mag zijn en dat daarmee hopelijk de trilling minder zal zijn. De "groeven"die nu in de deur zitten zijn best wel diep , ik zag allemaal wit stof op de klepjes zitten .

Maar we zullen zien bij een volgende rit.


Louis antwoordt op 19 september 2017:

Nu weet ik even niet of ik wel begrijp hoe je dit bedoeld Kees.
Echt stuiteren gebeurd niet zo snel bij een beladen aanhanger, maar het meer doorgegeven van oneffenheden in het weg oppervlak wel bij zachte of harde banden.
Net zoals bij m'n achter autobanden wanneer ik er zand of tegels in haal het effect merkbaar is van meer of minder druk merk (en dat terwijl de vering dit vrijwel af dempt wat bij een caravan nauwelijks gebeurd)
Om het over de bandenspanning van een fiets wat dit betreft maar niet te hebben.
Dus hoe bedoel je dat laatste ?


jadatis antwoordt op 20 september 2017:

Die Tyrepressure calculator is mogelijk door mij gemaakt, en ik geloof wel in dat te hoge druk hinderlijke trillingen kan veroorzaken.
Over waar de grens ligt valt te discussiëren maar ik heb die gesteld bij een gemiddelde band op, als er minder dan 80% van het gewicht op staat waarvoor de bandendruk bepaald is met de beste formule volgens de wetten van de natuur.
De formule die ik gebruik komt daar naar mijn conclusie dicht bij of zelfs iets te voorzichtig.

Maar dan had je het bij je vorige banden ook al moeten hebben, hoewel er verschillen in stugheid zijn tussen banden.

Daarom denk ik eerder aan schuren van de voorwerpen die je er bij je laatste vakantie in had, of mischien een chemische reactie, van de inhoud die inwerkte op de deur wand.

Dus dan is de vraag, wat had je op die plek in de koelkast bij deze vakantie , wat je anders nooit daar opslaat?


Frank antwoordt op 20 september 2017:

Zelf vind ik een bandenspanning van 4,5 bij 1350 kg redelijk aan de hoge kant. Ik rijd met ongeveer hetzelfde beladen gewicht op 4,0.

Het wegdek geeft wel degelijk meer trilling door bij 0,5 extra.
Op onze personenauto werd ik niet echt blij van Dunlopbanden op de achteras met 3,0. Elke dwarsvoeg van de Duitse snelweg bij Stuttgart kwam binnen. Ook op andere plaatsen voelde het bij oneffenheden niet comfortabel. Continentals (zachter wang) met 3,0 zijn wel prima rijdbaar. Normaal gesproken rijd ik met 2,5 rondom. Ook dan geven Dunlops duidelijk meer van het wegdek door (stoterig).

Op de caravanas precies hetzelfde. De Vredestein heb ik kortstondig op 4,5 bar gehad. Als je de auto/caravancombinatie goed kent, kun je dit verschil in de auto voelen. Daarna andere banden met zachtere wangen op 4,0 bar. Nu is alles veel rustiger.
De roosters van ons dakluik liggen nu ook nooit meer op de grond. In het verleden vielen ze bij ophalen uit de stalling al omlaag.

De wielophanging van een caravan is redelijk spartaans. Dit betekent dat bandenspanning en bandencomfort zeker invloed zal hebben op de demping.

Eelco, was er voorheen al niet sprake van lichte slijtage? Als een buitenste laag verdwijnt dan valt het soms ook ineens meer op of neemt de beschadiging snel toe.


jadatis antwoordt op 20 september 2017:

Nog een dingetje.
Heb je de bandendruk zelf gemeten of is dit wat je verwacht?
In de Camperwereld wordt nogal eens zelfs 5 bar of 5,5 bar gevuld op een 8PR band met meest AT 4,5 bar of 4,8 bar.
Dit kan bij je bandenman( M/V) of caravanspecialist mogelijk ook al doorgedrongen zijn .
Dan is dus nog meer trilling zeker te verwachten.

Je Matadoors waren "for trailer use only banden " en buiten dat die 2 Li stappen hoger hebben voor N snelheidscode ( 140km/u max) , dan je Nieuwe Q snelheidscode ( max 160km/u) , hebben die vaak minder profiel om zo iets beter het rubber te koelen , en levensduur in KM is daarvoor minder belangrijk.
Kan me indenken dat dunner loopvlak ook minder trillingen veroorzaakt, want soepeler.


Caravanblog antwoordt op 20 september 2017:

Ik heb per juni 2017 precies dezelfde Hankook Vantra banden onder een LMC Musica 430 D uit 2010 laten zetten. Deze zijn toen gevuld tot 4,25 bar wat af te lezen was op een (advies)tabel in de disselkast.
De LMC is qua grootte en gewicht vergelijkbaar met de Hobby. Ik heb er geen enkel probleem mee gehad op de reis naar Hongarije en weer terug. Zeer stabiel en geen stuiterschade aan de binnenkant o.i.d. Misschien idd hoger opgepompt geweest dan gedacht.


Gunst antwoordt op 20 september 2017:

Wellicht verkeerd gebalanceerd. Dat zou ook nog kunnen. Paar jaar geleden stalen ventielen laten monteren. Volgens dealer waren velgen gebalanceerd. Viel mij op (door vuil rond de loodjes) dat de loodjes nog op dezelfde plek zaten....
Bij een andere dealer opnieuw laten balanceren en er bleek 70 gram onbalans in te zitten per velg.


Kees antwoordt op 20 september 2017:

Eerder schreef ik:"Verder ben ik niet van mening dat de hogere bandenspanning een stuitergedrag of (meer) rammelende kopjes en glazen teweebrengt."
Louis:" Nu weet ik even niet of ik wel begrijp hoe je dit bedoeld Kees. 
... Dus hoe bedoel je dat laatste ?"

 Dat ik niet geloof dat met slechts een paar tienden hogere bandenspanning een caravan van 1350kg gaat stuiteren.
Een band onder een caravan neemt een niet onaanzienlijk deel van de afvering voor zijn rekening. Enige invloed van de bandspanning op de vering heeft het dus zeker.
Als je ooit de gelegenheid krijgt om een ritje in een caravan mee te maken moet je dat eens doen. Dan pas je je rijgedrag voortaan vanzelf aan. Werkelijk alles rammelt en trilt van jewelste, daar maakt diezelfde paar tienden geen echt verschil.
Het verschil tussen gebanceerde en ongebalanceerde wielen is wel enorm. Daar zou Eelco nog eens wat moeite in kunnen steken.
Een band met een dunne soepele wang en toch een hoge draagkracht heeft mijn verregaande voorkeur ondanks dat de tendens lijkt te gaan voor een zware band met stijve wangen die minder vering en een hoger brandstofverbruik kent. Meer stabiliteit vindt men dan, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Men staat dan stevig aan de caravan te schudden en hoe stijver de band meent men hoe 'stabieler' de caravan volgt.


Eelco antwoordt op 20 september 2017:

Dank allen voor de reacties.

jadatis, Op de heen weg had ik in de "bakjes"met klepje per bakje 2 blikjes bier , die passen daar mooi in 😉 . Terug waren de bakjes leeg maar bij het schoonmaken van de koelkast viel me op dat de klepjes , die van lichtblauw doorzichtig plastic zijn , een behoorlijke witte waas van stof over zich hadden en zag dus snel dat de koelkastdeur op de aanslag van de klepjes behoorlijk waren ingesleten.
De bandenspanning controleer ik altijd zelf met een electronische bandenspanningsmeter. Toen ik de caravan uit de stalling haalde gaf deze al 4,5 Bar aan, deze dus zo gehouden op de camping nog gecontroleerd voor vertrek en 1 band was een paartiende afgelopen , dus deze iets bijgevuld.

Frank , ik maak zelf altijd de koelkast ed schoon en dit was me voorheen niet opgevallen en aangezien ik nogal (veel te 😉 ) kritisch ben was dit me zeker opgevallen, zal in ieder geval de slijtvlakken voorzien van een of ander "sticker "oid om in iedergeval te voorkomen dat er gaten gaan ontstaan.

Kees, ik wil ze in iedergeval nog eens laten balanceren, ik zag wel dat het oude lood was verwijderd en nieuw was geplaatst. Vwb dat balanceren vond ik het wel weer vreemd dat vanuit de fabriek de banden niet waren gebalanceerd maar dit heb ik uit voorzorg wel laten doen.
Ik ben van plan om de volgende keer 4,0 Bar te proberen , temperatuur in de gaten houden en evt slingereffect , nu ik er wat langer over nadenk lag de caravan met deze band wel stabieler.


Louis antwoordt op 20 september 2017:

Dan zijn we het aardig eens Kees als je stelt dat een paar tienden verschil van minder invloed is dan een hardere wang wat trillingen doorgeven betreft.
Qua risico op een klapband zal de iets hogere waarde wel gunstiger zijn .
Ik heb overigens al eens tijdens een normale rit(je) in een caravan meegereden...zeker bij klinkers op een doorgaande weg heel verhelderend, en wonderlijk dat alles zo lang mee gaat !
Wat die paar tienden betreft : Auto heeft grote beurt gehad en ik kreeg terloops de boodschap dat de bandenspanning ook wat te laag was.
Vreemd...vorige week nog gecontroleerd en een ietsje bijgepompt met m'n voetpomp met meter.
Dus ook eens even gekeken bij het tankstation bij het tanken, m'n losse digitale metertje, de dubbelwerkende voetpomp met manometer, alsook de bandenpomp van m'n compressortje, en natuurlijk "de grote beurt conclusie".
Bijna 0.8 verschil van laagste tot hoogste bij nagenoeg koude banden (!)
Dat viel aardig tegen, en houd voortaan maar het omgerekende gemiddelde van de drie dichtst bij elkaar liggende waardes aan met de voetpomp omdat die altijd achterin ligt voor auto, caravan en fietsen.
Tja , en wij hier maar zoeken naar "tienden" wanneer we de banden loadindex en het caravangewicht ten opzichte van elkaar willen uitlevelen.
(Als je het wérkelijk juiste caravangewicht al kent, want dat is ook nog altijd zo'n dingetje)


Kees antwoordt op 20 september 2017:

"Qua risico op een klapband zal de iets hogere waarde wel gunstiger zijn ."
Als je doelt op de 'stijvere' wang moet ik je teleurstellen Louis.
Een stijvere wang zorgt voor een hogere rolweerstand en hogere temperatuur van de band. Een (te) lage spanning zorgt zodoende voor meer warmte in de band waardoor het gevaar op stukrijden (is geen klapband!) groter wordt.
Bandenfabrikanten, zeker de A-merken, streven naar een zo dun en sterk mogelijke bandwang voor meer comfort en minder verlies. Een bandwang doet niets meer dan de lucht binnen houden en is slechts enkele milimeters dik.


Quirien antwoordt op 21 september 2017:

@Eelco, misschien heeft er toch iets te veel speling tussen de blikjes bier gezeten? Volgende keer opvullen met een paar bierviltjes ertussen. 😉
Tsja, en voor het gerammel van de bagage hoef je niet in de caravan te zitten.
Moet je maar een vaak horen op de camping bij vertrek of aankomst hoe zo'n passerende combinatie aan alle kanten te keer gaat.

En fietsen achterop als ze niet terdege zijn vastgezet, schuddend van de ene naar de andere kant.
Arme wand denk ik dan altijd.😉


Jadatis antwoordt op 21 september 2017:

Denk dat het klepje tegen de deur is gaan schuren,door beweging van de deur.
Als dan die blikjes dat klepje net iets open duwen...
Je zou het een na kunnen doen door precies dezelfde blikjes en da wat schuiven.
Was de deur wel goed dicht ( zal je ook wel te kritisch opletten altijd).


Louis antwoordt op 21 september 2017:

Toch is het leuk om dit van binnenuit eens te horen Quirien.
En niet zozeer om het gerammel van allerlei zaken zoals je kledinghangers, maar meer voor wat betreft de totale bouwconstructie.
Betreffende die zwabberende fietsen achterop is het inderdaad wonderlijk hoeveel vertrouwen mensen kunnen hebben in een paar plastic bandjes waar het geheel maar wat aan bengelt .
Dat geruk aan de wand door zelfs lichte fietsen doet volgens mij nog meer kwaad dan wanneer het goed vastgezette zwaardere exemplaren betreft .
(En Eelco zal zich op moeten offeren en voortaan die biertjes eerst op moeten gaan drinken ben ik bang...)


Frank antwoordt op 21 september 2017:

Het is logisch zaken in een caravan lawaai maken.
Maar eigenlijk zou dit redelijk tot kleerhangers beperkt moeten zijn. Bij ons ook nog de loodjes in de vitrage.
Als andere zaken lawaai maken, krijg ik neiging om daar iets aan te doen. Binnenkort haal ik hem toch op voor een reparatie.
Zal dan mijn dochter eens vragen om een stukje over een verlaten kinderkopjesweg te rijden. Natuurlijk zit ik dan niet in de caravan. Deed Louis ook niet want zoiets mag niet 😉.


Louis antwoordt op 21 september 2017:

Uhh...nee, tuurlijk niet Frank, zou niet dúrven !
We hadden het met een heel goede camera met geluid opgenomen...het was of ik er zelf bij was.
(Helemaal vergeten, leeftijd hé, dan krijg je dat)
We mopperen weleens over dingetjes, maar die kartonnen dozen krijgen serieus op hun falie, en dat ze dan nog zolang meegaan is toch een prestatie waar je best een beetje respect voor mag hebben.
Al blijf ik van mening dat het basis rol, vering en remwerk voor behoorlijke kwaliteitsverbetering vatbaar is zodat ook die rare slecht verklaarbare banden slijtverschijnselen e.d. eens tot het verleden gaan behoren.
Tot op heden lijkt het op wat lucratieve electronische camouflerende snufjes na een ondergeschoven kindje daar de simpele verouderde basis onverbeterd blijft.
Een simpele ondersteleisen aanpassing of hoe je het maar wilt noemen zoals ook bij auto's e.d. , en je bent van "de reden met de baard" af dat de consument er niet voor wil betalen.
Ook bij een kleine oplage moet een product in orde zijn.
Zéker op deze punten.


Quirien antwoordt op 22 september 2017:

Ooit had ik eens een paar caravans met staalgeveerde Assen.
Of het nu spectaculair veel beter was kan ik me niet goed meer herinneren. Toch hangt me nog bij dat er weinig problemen mee waren en goed spoorden.

Ja, je moest wel met de vetspuit de punten( nippels op de as) goed bijhouden.
Maar het schijnt te duur te zijn dit nog toe toepassen, gezien de andere constructie die het vraagt.
- En elke cent telt tegenwoordig of geeft men liever aan bling/bling uit want dat zijn de zaken waar je tegenwoordig iemand mee over de streep trekt.😉
Ach, soms denk ik nog wel eens aan mijn bonenstaken en stukje zeil, gaf nooit gerammel.


Senior Be antwoordt op 22 september 2017:

Iedereen is zeer enthousiast over de wegligging van de caravan, wanneer deze is uitgerust met de Hankook Vantra LT banden.
Probeer eerst nog eens de bandenspanning te verlagen tot 4.0 bar.
Ook eventueel opnieuw laten balanceren is soms nuttig, zoals ik laatst tot mijn verrassing merkte! Bij mijn caravan waren niet goed aansluitende gewichtjes gebruikt. Herbalanceren bij een bandenvakman gaf aanzienlijke verschillen met mijn caravandealer te zien.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker