Caravantrekker.nl

Trekhaak afneembaar

Bart vraagt op 24 september 2017:

Tijdens mijn vakantie de caravan verplaatst op camping.
Na het verplaatsen was de trekhaak niet meer te verwijderen.
Onderkant goed ingespoten met WD 40 en toen ik na 1200 km thuis was ging hij wel los.
Mijn trekhaak zit er alleen onder als hij in gebruik is.
Als hij verwijderd is zit er een beschermkapje op de plaats van de trekhaak.
Maar mijn vraag is of de trekhaak kogel nog onderhoud nodig heeft.
Ik gebruik hem al 5 jaar zonder enig onderhoud.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 25 september 2017:

Ik zorg altijd dat bij mijn afneembare trekhaak de zaak goed schoon is bij aanbrengen of na verwijderen (Eventueel met een kwastje zand en aanslag verwijderen) Nu een Thule.

Verder dat de pal goed en soepel ingedrukt/uitkomt. (WD 40)
Kogel zelf niet anders dan de vaste kogel, gewoon netjes schoon houden al dan niet b.v. met een schone lap.


Jan@ antwoordt op 25 september 2017:

Idem als Quirien. Ik heb een westfalia.
Dat afdekplaatje is m.i. van essentieel belang. Ik moet er niet aan denken aan het vuil dat er anders in de bevestiging komt met alle gevolgen van dien.


Frank antwoordt op 25 september 2017:

Een afneembare trekhaak heeft helaas wel onderhoud nodig.
Mijn ervaring is dat je de eerste jaren geen problemen hebt. Als het eenmaal iets corrodeert dan begint het gedonder. Hij gaat dan moeilijker lopen in de vergrendeling en afkoppelen wordt lastiger.
Zorg dat je vanaf nu het koppelstuk goed schoon houdt. Met de winter voor de deur is alles ook iets gevoeliger voor aanslag en lichte corrosie ondanks de afdekdop. Dus even preventief inspuiten met goed hechtend smeermiddel/beschermer. WD40 heeft ook een goede PFTE spray


Leo antwoordt op 25 september 2017:

Ik heb ook een afneembare trekhaak. Ik zou hem er het liefst onder willen laten zitten omdat ik het een gedoe vindt om een aantal keren onder de auto te kruipen om de haak te monteren. Aangezien mijn parkeersensoren reageren op de trekhaak moet ik hem wel demonteren. Dan gaat ie in een stof vrije zak in de achterbak van de auto.


Aad antwoordt op 25 september 2017:

Leo, je kunt bij de dealer de sensoren zo laten programmeren, dat ze niet meer reageren op de kogel. Hoort eigenlijk te gebeuren door degene die de trekhaak plaatst


Jan@ antwoordt op 25 september 2017:

Het advies van Frank wil ik opvolgen. De haak zelf blijft wel schoon in de kofferruimte( ik spuit hem uiteraard ook in) maar kan ik die PFTE voor de winter gewoon in het ""gat "" onder de auto spuiten, deksel erop klaar of moet ik het eerste reinigen met iets??


Kees antwoordt op 25 september 2017:

De sensoren detecteren die haak nu eenmaal. Daar kan je met programmeren niets aan veranderen.
Misschien wel de binnenste uitschakelen of verplaatsen.
Dit is nu juist vaak de reden dat er wordt gekozen voor een afneembare haak.


Stef antwoordt op 26 september 2017:

Aad;
Wanneer een monteur een trekhaak monteert met afneembare haak, hoeft hij juist NIET de sensoren uit te schakelen.
De gebruiker wordt geacht te haak eraf te halen, wanneer hij deze niet gebruikt

Mvg
Stef


TheoS antwoordt op 26 september 2017:

De sensoren detecteren die haak nu eenmaal. Daar kan je met programmeren niets aan veranderen.

Bij mij reageren ze niet als er aanhanger aan is gekoppeld. Als de trekhaak een originele (Volvo) trekhaakbedrading heeft, gebeurt dit automatisch (aldus het instructiehandboek).


Kees antwoordt op 26 september 2017:

Die detectie wordt dan uitgeschakelt met insteken van de stekker zoals voorheen met de mistlamp. Heeft weinig met programmeren te maken.
De crux zit hem ook meer in het begrip programmeren. Sinds de auto's automatische schakeleenheden heeft die men steevast 'computers' noemt denkt men de hele wereld er mee te kunnen 'herprogrammeren'. Meer vermogen? Even programmeren. (Heeft trouwens ook niets met programmeren te maken maar meer met data-kenveld wijziging).
Maar goed, kniesoor ....


carlo antwoordt op 26 september 2017:

Waarom de trekhaak niet gewoon laten zitten? is daar iets mis mee? het is maar een vraag, die van mij gaat er nooit af.


TheoS antwoordt op 26 september 2017:

Waarom geef je dan meer geld uit aan een afneembare trekhaak?


felix antwoordt op 26 september 2017:

Om dat het zijn geld is .


Frank antwoordt op 26 september 2017:

@jan : ik was indertijd ook lui en dacht iets te gemakkelijk over smeer en corrosie. Als je iets inspuit en niet goed schoonmaakt dan wordt het wel beter maar nooit top. Eigenlijk dus even goed schoonmaken. Geen roest of smeer achterlaten, goed drogen en inspuiten.
Bij volgende wagen heb ik gekozen voor vaste haak . Toen nooit meer op de knieën in de drek.
Bij toeval heb ik nu het allermooiste, gewoonweg heerlijk...electrisch draaibaar ! Zat er ongebruikt onder. Echt top ! Achteruitrijcamera erboven en zelfs mijn vrouw kan aankoppelen 😉

Verder ivm met de discussie hierboven : sensoren moet je instellen. Dat gaat niet vanzelf. Hierdoor herkent hij de trekhaak. Geavanceerde systemen herkennen vervolgens ook de aanhanger.


Frank antwoordt op 26 september 2017:

@Kees en TheoS : beetje meegaan met de tijd heren.
Dit wordt geprogrammeerd. Afhankelijk van merk en software kunnen ze de waarnemingshoek van de sensoren bijstellen. Na trekhaak montage wordt het sensorveld gewijzigd zodat hij niet piept met een trekhaak. Daarnaast worden de sensoren achter uitgeschakeld als een aanbanger wordt aangekoppeld. Ook dit wordt "ingeleerd" in de software.


carlo antwoordt op 26 september 2017:

THEO HIJ STOND ER AAN TOEN IK DE AUTO KOCHT


Quirien antwoordt op 26 september 2017:

Gelukkig behoef ik voor mijn afneembare trekhaak nooit in de drek.

Alles zit heel overzichtelijk en heel gemakkelijk te bereiken voor het kogelgedeelte erop en eraf te te krijgen c.q. schoon te maken, dus fluitje van een cent.😉
Ook de aansluiting van de caravanstekker, zelfs voor mij goed te doen.


felix antwoordt op 26 september 2017:

Kortom je gebruikt de trekhaak al vijf jaar ,zonder onderhoud te plegen en nu werkt de boel minder of helemaal niet . Conclusie is dus defect door gebrek aan onderhoud.De trekhaak is afneembaar met een mechanisme ,dat betekend schoon maken smeren controleren enz...simpel . Niet wachten tot het kapot is en dan gaan klagen...


felix antwoordt op 26 september 2017:

Mechanische problemen zijn niet digitaal op te lossen , nog niet tenminste...


Louis antwoordt op 26 september 2017:

Goed onderwerp.
Het heeft mij wegens gebruiksgemak en storing ongevoeligheid in ieder geval overtuigd voorkeur voor de gewone vaste haak te blijven houden.


felix antwoordt op 26 september 2017:

Dat is hier al vaker verteld, soms kan het niet anders omdat de kogel voor de kentekenplaat zit b.v


Louis antwoordt op 26 september 2017:

Helemaal gelijk natuurlijk, mits je standaard voor een station kiest zoals ik wegens al het andere gemak er van..
Maar vind het desondanks gewoon een gebrek van de fabrikant die wel trekgewicht en kogeldruk aangeeft...maar vervolgens geen rekening houd met de trekhaak zelf vanwege de verkeerde positie van de kentekenplaat .
En ik weet het, auto's zijn ondanks de verstrekte gegevens niet gemaakt om iets te trekken.
Maar goed het ging om mijn eigen keuze gesterkt door dit draadje, en dat blijft dus een betrouwbare vaste.


felix antwoordt op 26 september 2017:

Of blauwe plekken op je schenen, het mooiste is dat knopje in de Porsche die hele dikke, zoem zoem en de trekhaak komt te voorschijn.


Bart antwoordt op 26 september 2017:

5 jaar gebruikt en geen onderhoud, ik maak altijd de houder schoon.
Nog gevraagd bij automaterialen zaak, er er werd mij verteld houder schoonhouden en aan trekhaak hoef je niks te doen.
Wat ik al eerder zei trekhaak gaat er na gebruik af.
Waarschijnlijk toch nog wat vuil gezeten,(korrel zand) ook veel wind gehad.
Maar ik klaag niet, alleen weer wat wijzer geworden.
En toch zelf het probleem opgelost.
Mede ook door dit forum.


Jan@ antwoordt op 29 september 2017:

Inmiddels de houder van de trekhaak(en het bajonet-deel vd trekhaak) ingespoten met PFTE, na eerst even met een zaklamp in het gat gegluurd te hebben. Dat zag er opvallend schoon uit na vijf jaar ""verwaarlozing"" mijnerzijds.(ik kan me niet voorstellen dat mijn garagist hiervoor heeft gezorgd, dus dekseltje sluit blijkbaar goed af)
Dank voor info.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker