Caravantrekker.nl

Fendt 2015 chroomlijsten

Wout vraagt op 5 oktober 2017:

Wij hebben een Fendt Saphir 495 SF uit 2015 .. sinds wij deze caravan gekocht hebben zijn de chroomlijsten op de zijkanten van de caravan al 2 maal vervangen omdat ze een soort roestvlekken vertonen .. van de week opnieuw roestvlekken in de chroomlijsten .. helaas is de garantie afgelopen en worden de lijsten nog 1 keer vergoed .. arbeidsloon moet ik wel betalen .. VRAAG : hebben meer Fendt bezitters ook deze klachten ??? .... verder ZEER TEVREDEN

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ad(Fendt) antwoordt op 6 oktober 2017:

Ik heb ook een Fendt uit 2015 maar herken de klacht (gelukkig) niet.
Het is bij jullie blijkbaar een terugkerende klacht, die al gemeld is binnen garantieperiode. Dan blijft leverancier toch verantwoordelijk voor het correct oplossen van het probleem?
Dat je zelf arbeidsloon moet betalen lijkt mij al onterecht! Ik zou dat toch eens bij rechtsbijstand navragen??


Quirien antwoordt op 6 oktober 2017:

Vreemd, je kunt nu dus spreken over een jaarlijks terugkomend feit/ probleem.
Zou het dan eens niet tijd worden dat de dealer dit aankaart?

En je mag toch verwachten van een produkt dat dit langer in goede staat blijft.
Trouwens is onderzocht waar dit dan eventueel vandaan komt/kan komen?

Anders zit je misschien volgend jaar weer met hetzelfde probleem en kun weer dokken wat mij hier ook onterecht lijkt.


Louis antwoordt op 6 oktober 2017:

Ik ken de lijsten niet dus misschien sla ik de plank compleet mis.
Maar is het wel roestend chroom ?, (dus staal met een laagje chroom)
Tegenwoordig wordt veel gecoat/gepolijst aluminium of verchroomd kunststof als sierlijstmateriaal gebruikt.
Als hier sprake van is (nogmaals ik ken de Fendt niet in detail) dan kan "een" schoonmaak of poetsmiddel invloed hebben waardoor vlekken ontstaan.
Bij aluminium inwerkend (grijzig) vanaf de randen naar het midden van een profiel.
Het is maar een suggestie daar verchroomd écht staal ook in de auto industrie steeds minder vaak voor komt.
Dus is het wel "roest" en niet een vorm van verwering of aantasting door een of ander gebruikt middel ?


John antwoordt op 6 oktober 2017:

Dat de garantie op de caravan is verlopen, kan.
Dit houd niet in dat de garantie op de vervangen onderdelen is verlopen. Een dealer zal zorg moeten dragen voor onderdelen die aan de eisen voldoen en daar zit garantie op. MITS, de gebruiker deze onderdelen verkeerd behandeld. En daar zal de clou liggen. Als jij de enigste bent met dit, terugkerend, probleem, dan kan ik de dealer gelijk geven. Maar, maak het maar aannemelijk dat het een Fendt, of jouw probleem is.


@Eric antwoordt op 6 oktober 2017:

Ergens in mijn achterhoofd zit nog een berichtje van iemand die hetzelfde had maar dan met rangeergrepen/handvatten van een Fendt caravan maar kan het bericht niet meer terugvinden.


Kees antwoordt op 6 oktober 2017:

"Dat de garantie op de caravan is verlopen, kan. Dit houd niet in dat de garantie op de vervangen onderdelen is verlopen. "
De garantie geldt voor de caravan in z'n geheel als product. Niet op de afzonderlijke onderdelen daarvan.
Heeft de caravan een deficiet in de vorm van een chroomlijst die niet voldoet dan wordt dat herstelt door de chroomlijst te vervangen. De caravan voldoet daarmee weer aan de gestelde eisen.
Is de chroomlijst na korte tijd weer aan vervanging toe dan geldt de garantie van de caravan, niet die van de chroomlijst als onderdeel. Is de garantietermijn op de caravan verstreken dan is er geen reden meer tot kostenloze vervanging.
De dealer kan daarna nog een coulance toepassen in de vorm van korting of deelbetaling.
In dit geval van de chroomlijsten lijkt het op een producteigenschap van de caravan. De fabriek is bereidt de onderdelen gratis te verstrekken, de dealer dient voor zijn arbeid vergoedt te worden. De dealer heeft geen verplichting de onderdelen gratis te monteren maar kan daar uit coulance overweging wel voor kiezen.


felix antwoordt op 6 oktober 2017:

Verchroomd ? Denk dat Louis een heel eind in de goede richting zit ,want waar zie je nog echt chroom ? De één of andere op chroom lijkende kunststof of alu dat specifiek behandeld dient te worden zal eerder zijn.


Louis antwoordt op 6 oktober 2017:

Al ben ik helemaal niet voor mensen die menen eeuwigdurend garantie op een product menen te kunnen hebben vind ik dit weer zo'n typisch eigentijds voorbeeldje Kees.
Het gaat over een product van wel ruim twee, maar nog geen drie jaar oud.
Daar is inmiddels twee maal een onderdeeltje vervangen dat vanaf nieuw kennelijk al niet tegen z'n taak opgewassen was.
Dus al meteen vanaf de showroom.
(Uitgaande van geen verkeerde schoonmaak middelen)
Nu is de derde even gebrekkige vervanging in zicht, en de garantie inmiddels verstreken.
En jawel, daar wordt de term "coulance" al gebruikt.
Dit komt tegenwoordig vaker voor.
"Rekken en erbij blijven" noemden we dat voorheen wanneer een leverancier een gebrek over de garantietermijn trachtte te tillen.
In dit geval geldt simpelweg dat er vanaf dag één aantoonbaar iets niet deugde...dus er is zeker geen sprake van een coulance behandeling, maar trachtten toch nog iets te verdienen aan het gebrek van het geleverde product.
Mits Wout geen cleaner o.i.d. heeft gebruikt kun je stellen dat ook de "twintig" volgende lijsten even gebrekkig zullen zijn als de eerste twee/drie.
Overdreven natuurlijk, maar over twintig jaar blijkt er dan nog altijd een gebrek van het eerste uur te bestaan .
Hoe het allemaal precies zit heb ik niet opgezocht, maar is er niet ook nog zoiets als garantie op een reparatie, of zoals in dit geval vervanging ?
De uitdrukking coulance heeft bij mij toch een andere inhoud dan in dit geval door je gebruikt.


Kees antwoordt op 6 oktober 2017:

""Rekken en erbij blijven" noemden we dat voorheen wanneer een leverancier een gebrek over de garantietermijn trachtte te tillen. "
Die vlag dekt de lading niet Louis.
Er heeft reeds tweemaal kostenloos vervanging plaatsgevonden. Je kunt dus niet spreken van oprekken.
Bovendien wordt na de garantie nog kostenloos materiaal verstrekt dus ook niet over de garantie tillen.
TS kan er vanuit gaan met deze laatste chroomlijst nog een jaar verder te kunnen. De caravan is dan drie jaar oud en heeft dan waarschijnlijk weer 'roest' vlekken. Is dat na die jaren dan acceptabel?

Vanaf dag één zal er waarschijnlijk weinig tot niets aan de hand geweest zijn. De klacht is later ontstaan en per definitie aantoonbaar en toen pas is de claim gemaakt die kostenloos werd gehonoreerd, en daar bleef het niet bij. Dus dat er in de showroom al een aantoonbaar probleem met de caravan bestond kan ik nergens herkennen.

Het probleem aan de caravan is geëlimineerd met het vervangen van het defecte onderdeel. Je kunt dus over twintig jaar niet spreken dat het vanaf dag één een probleem caravan betreft. Er is een onderdeel aan de caravan dat niet aan de verwachte levensduur voldoet en daarom vervangen wordt. Goed beschouwt is na 2 jaar en einde garantie termijn het probleem onderdeel gloedje nieuw!

Een coulance behandeling is niet aan regels gebonden en kan worden overwogen na de garantietermijn en er bestaat geen recht op. Het is een gunning van de leverancier en deze is niet verplicht deze te verstrekken. De dealer heeft uit coulance overweging besloten met een bepaalde korting het nieuwe onderdeel te leveren. In dit geval de chroomlijst met 100% korting ofwel gratis. De montage dient echter wel betaald te worden. De dealer kan niets anders of beters leveren dat aan de verwachtingen van de 2 jaar oude caravan kan voldoen. Het onderdeel is besloten in de levering van de caravan. Beter dan nieuw is voor de dealer niet mogelijk.
De garantietermijn verplicht hem binnen die termijn alle voorkomende mankementen te herstellen, hetzij door reparatie hetzij door vervanging. Na de garantietermijn geldt deze verplichting niet meer. Daar kun je het mee eens zijn of niet maar zo liggen de zaken. De dealer zit ook met een probleem want zeg nou zelf, wat kan hij nog meer doen dan vervangen? Hij heeft het product caravan niet ontworpen of geconstrueerd. Hij kan aan het product caravan niets veranderen wat de fabrikant anders had moeten construeren.

"Hoe het allemaal precies zit heb ik niet opgezocht, maar is er niet ook nog zoiets als garantie op een reparatie, of zoals in dit geval vervanging?"
Nee. De garantie rust op de caravan, niet op de afzonderlijke onderdelen daarvan.
Is er een probleem met de caravan dan wordt de garantie op de caravan aangesproken niet die van de onderdelen.
Is het probleem hersteld dan voldoet de caravan weer aan de verwachting die je eraan mag stellen. Valt het onderdeel ervan af of gaat kapot na het verstrijken van de caravangarantie dan valt herstel niet meer onder de garantie ondanks dat het onderdeel er bv pas een paar weken op zit. Omdat de garantie op de caravan rust en niet op het onderdeel.
Garantie op garantie bestaat niet. Einde garantie is einde garantie.

In dit geval is niet voor niets besloten voor een gratis verstrekking uit coulance overweging. Zodra je namelijk hebt betaald voor het nieuwe onderdeel rust er een garantie op het geleverde onderdeel. Geen betaling betekend geen garantie maar dan op onderdeelniveau. Je geniet dan dus geen garantie op het niet betaalde onderdeel.
De montage dient wel te worden betaald en daar heb je dus wel (werkplaats)garantie op. Dondert die chroomlijst dan binnen een jaar van de caravan af dan heb je op de montage wel garantie. Is de chroomlijst daardoor onbruikbaar geworden dan wordt ook de chroomlijst onder garantie meevervangen.

Leuker kan ik het niet maken. 😉


Louis antwoordt op 6 oktober 2017:

Ik begrijp precies wat je bedoeld en kan me daar deels ook in vinden.
Maar...als er structureel iets aan een onderdeel mankeert kun je het niet maken het slachtoffer na verloop van tijd maar het financiéle bos in te sturen.
Zeker niet als in tegenstelling zoals jij het beschrijft het probleem niet al vóór dag één speelde.
Het speelde zelfs al eerder, namelijk nog vóór montage in de fabriek toen het nog in het voorraad rek lag en (chemisch ?) al niet deugde.
Dat het zich toen nog niet openbaarde is heel iets anders en niet relevant.
Hoe dit aangepakt wordt is een probleempje voor dealer en fabrikant.
Net als een ruit waarvan de buitenschaal loslaat.
U heeft er al twee gehad, dus nu worden kosten in rekening gebracht...niet redelijk.
De dealer verrekend z'n uren maar met de veroorzaker...namelijk de fabrikant.
Een caravan van twee/drie jaar is gewoon "nieuw".
En het betreft hier geen afgebroken scharniertje waarvan je nog kunt zeggen : "moet je je kinderen er maar niet op laten hangen", maar slechts een stukje siermateriaal zonder een redelijke levensduur.
Als alle chroomdelen dit verschijnsel gaan vertonen krijgt Wout t.z.t. ook nog eens te maken met lastiger verkoop en bovengemiddelde waardevermindering.
(Maar wij zitten weer eens te bakkeleien haha, terwijl Wout slechts vraagt of er meer zijn met dezelfde klachten, dus ik zal maar weer wat dimmen)


Quirien antwoordt op 6 oktober 2017:

Tsja, zei ik ook al niet in mijn antwoord, zou het niet tijd worden dat de dealer dit aankaart. (Zie dit maar in zijn eigen merkorganisatie.)
Tevens vermelde ik, is er onderzocht waar dit probleem vandaan komt of kan komem.
Is dit dan laksheid of gemakzucht onder het motto , we wachten wel af of zien wel.

Ja, zegt het maar. Maar wie zit er uiteindelijk met de ellende?


Kees antwoordt op 7 oktober 2017:

De dealer is hier ook helemaal niet blij mee Quirien. Hij heeft als eerste vaak dit signaal naar de fabrikant/importeur en elke behandeling van dergelijke garantieproblemen kost hem geld terwijl hij er niets aan kan doen.
Zolang het geen veiligheid gerelateerde zaken zijn reageert de importeur vrij gematigd en afwachtend en probeert in kaart te brengen hoe groot het probleem is of wordt en neemt daarna wel of geen maatregel.
Een grote bepaler tot wel of geen maatregel is wat de kosten zijn en daarbij wordt afgewogen wat de verplichtingen zijn en de effecten voor de klantloyaliteit.
In het geval van de chroomlijst zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om enkele lijsten per probleemcaravan gratis te leveren en de moeite van de dealer te vergoeden tegen garantietarief.


aadje antwoordt op 7 oktober 2017:

@ jammer dat jullie er altijd een onderonsje van maken een soort van betweter programma wat dan eindigt in enorme verhalen die steeds langer worden en waar niemand buiten jullie om dan nog interesse in heeft om te lezen en iets zinnigs te zeggen.Uiteindelijk wordt het dan weer een moddergevecht denken jullie daar maar eens over na.Ongeacht het draadje jullie wedijveren om er als de kippen bij te zijn.Hier is al zo vaak wat over gezegd maar helpt niet.En iedereen verdwijnt van dit forum op een enkele nieuweling na die een vraag stelt en dan begint bovengenoemde wedstrijd.Sorry kan het niet veel anders zien.


Louis antwoordt op 7 oktober 2017:

Je hebt inderdaad gelijk Aadje, maar als er geen ja of nee antwoord mogelijk is op een vraag ontstaat zoiets automatisch.
Wat ook niet helpt is dat de vraagsteller (ook de nieuwe waar jij van zegt dat ze afhaken) zich vaak helemaal niet meer laten horen.
Er worden wat suggesties aangedragen en vervolgens blijft het heel vaak stil...je hoort niets meer.
Daarnaast willen veel mensen helemaal geen inhoudelijke uitleg of redenen horen, maar alleen direct antwoord krijgen terwijl ze zelf een draadje gestart zijn met een warrige incomplete vraag waarna het geduvel begint.
Bovendien is het opvallend dat deelnemers met commentaar bijna nooit een bijdrage over het onderwerp zelf leveren wat bij kan dragen aan een oplossing voor de vraagsteller.
Maar goed, Wout bijvoorbeeld (sorry Wout) zoekt het maar uit met z'n chroomlijsten...zijn probleem toch ?
En ook Jan Teepe (sorry Jan) neem maar vijf schotels mee naar Spanje om uit te proberen, want het gezeur door de vaste kern daarover wordt ook vervelend.
Ieder die z'n banden vervroegd scheef of op slijt regelt het ook maar met z'n leverancier...er zijn honderdduizenden nieuwe banden.
En zó kunnen we het allemaal veel korter gaan houden tot genoegen van velen .
Van mij vanaf nu geen pogingen meer iemand te helpen een probleem op te lossen of uitleg te geven.
Men zoekt het bij storingen of andere problemen zelf maar uit.



Gerrie antwoordt op 7 oktober 2017:

Allemaal antwoorden van bezitters van een Fend met dezelfde problemen. (WANT DAT WAS VOLGENS MIJ DE VRAAG).


aadje antwoordt op 7 oktober 2017:

@Gerrie ook jij leest niet er is er maar een met dat probleem Wout en de reactie van Ad is dat hij dat probleem gelukkig niet kent met zijn Fendt.De rest is alleen maar lulkoek zoals ik al opmerkte en Louis het ook begreep.


PieteR antwoordt op 7 oktober 2017:

Garantie op onderdelen is iets heel anders dan garantie op het hele product. Er is altijd garantie op vervangen onderdelen, maar per merk en soms per onderdeel kan er erg veel variatie zitten in de geldigheidstermijn. Bij het verstrijken van die termijn kan inderdaad enige coulance worden toegepast, maar dat is bijna nergens een standaardprocedure.

Er bestaat dus meer rek dan in deze draad al werd aangegeven.

Overigens: als zich hier geen Fendt-chroom-bezitters melden, wil dat niet zeggen dat het probleem niet bestaat. De wereld buiten dit forum is een stuk groter dan Kees e.a. doen vermoeden! 😉


John antwoordt op 7 oktober 2017:

De stelligheid van Kees en zijn stellingen zijn bekend inmiddels, ook al zit hij er heel vaak volkomen naast !!


Hans antwoordt op 7 oktober 2017:

Hoe weet jij dan dat Kees er vaak volkomen naast zit John? Ben jij dan wel de expert die het allemaal precies weet? Kunnen we elkaar niet eens wat toleranter benaderen in het vervolg ? Misschien kunnen sommigen hier hun schrijftrant iets veranderen. Het klinkt heel anders als je begint met bijv:uit ervaring weet ik, of ik denk dat, of volgens mij dan meteen te beweren dat anderen er geen verstand van hebben of er volkomen naast zitten enz. enz. Iets om over na te denken ?

Met vriendelijke groet,

Hans.


Quirien antwoordt op 7 oktober 2017:

Oeps, het gaat weer lekker de laatste dagen.

Even terug naar de de oorspronkelijke vraag. Inderdaad rechtlijnig gedacht ging het om de vraag of er meer van deze klachten waren.
Echter de inleiding behelst meer dan je denk.

Formeel gezien had vanaf de eerste 2 puntjes voor de eindvraag al die informatie beginnende met ; helaas is de garantie etc tot VRAAG er niet behoeven te zijn.

En wat ga je krijgen doordat dit wel vermeld wordt waaruit je "proeft " dat hij eigenlijk dit zo maar zo vindt ( althans zo komt het bij mij over) daardoor dan, laten we het maar noemen de ontsporing.
En van het een komt het ander. 😉

Tsja, en wat die wereld betreft die heeft al een omtrek van ongeveer 40075 km 😉 En daar zit geen rek meer in.

En ja, wat is er vaak naast zitten( wat is de definitie eigenlijk van vaak op een aantal?) Houd natuurlijk wel in dat het resterende "vaak" wel hout snijdt.
Tsja, mijn beperkte verstand kan er niet anders van maken.😉



Aad antwoordt op 7 oktober 2017:

Ik ben bewust een poosje weggebleven van dit forum. Helaas moet ik Aadje gelijk geven. Steeds weer hetzelfde clubje grijpt elke vraag aan om de eigen mening door te drammen en een ander reageert daar weer op. Stop daar alsjeblieft mee, want je doet dit forum geen goed.
De vraagsteller vroeg of er mede-Fendt eigenaren ervaring hadden met een strip. Slechts 1 relevant antwoord zag ik. Daarna weer het bekende geneuzel. En dan snap ik dat de vraagsteller heel vlug verdwijnt van dit forum, want hij krijgt geen antwoord maar ziet slechts oeverloos geruzie


Louis antwoordt op 7 oktober 2017:

Als de oorzaak en daardoor gevolg van een probleem de vraagsteller (of volgers) totaal niet interesseren (!) en hoe zoiets kan verlopen klopt die gedachte.
In dat geval : Niet hier komen vragen, zeuren of klagen maar alles accepteren en gewoon dokken.


@Eric antwoordt op 8 oktober 2017:

Van: @Eric
Datum: 06 October 2017 om 10:39
Ergens in mijn achterhoofd zit nog een berichtje van iemand die hetzelfde had maar dan met rangeergrepen/handvatten van een Fendt caravan maar kan het bericht niet meer terugvinden.



Zoals ik al eerder meldde, even zoeken en gevonden:

http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=118&t=28555

Allemaal een fijne ochtend verder met azijnplassen 😉


Han antwoordt op 12 oktober 2017:

Hoogstwaarschijnlijk wordt de zeer dunne chroomlaag beschadigd door invloed van ammoniak. Ik vermoed dat de Fendt een behoorlijke tijd op of vlakbij een boerderij heeft gestaan. Daar komt vrij veel ammoniakgas vrij wat bij regenval wordt verdunt tot ammonia (wat je ook in de winkel kan kopen). Bekend in dat er onder invloed van ammonia "cracking" kan ontstaan wat eigenlijk kleine scheurtjes in de chroomlaag zijn. Deze vormen in een later stadium verkleuring wat al snel gezien kan worden als roest. Het is echter geen roest maar chroomhydride. Indien bovenstaande de oorzaak is valt de fabrikant nog de dealer iets te verwijten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker