Caravantrekker.nl

Fietsen achterop

Aadje vraagt op 23 oktober 2017:

Ik ga van de winter voor het eerst overwinteren en we nemen onze Ebike,s tot op heden overal mee naar toe.Dus is dat ook de bedoeling naar Spanje nu heb ik me eens door alle verhalen heen geworsteld wat dit onderwerp betreft.Ik heb sinds we Ebike,s hebben er altijd een voor en achterop voor de veiligheid zal ik maar zeggen.We hebben nog een set Giant tourer nu zeven jaar oud daar heb ik een aantal jaren mee achterop gereden door heel Europa geen enkel probleem.Deze fietsen gebruiken we thuis nog steeds wanneer de weg vol pekel ligt.Maar ik dacht ik ga eens met deze fietsen op de weegschaal staan kijken wat het verschil is met mijn huidige E,bike Trek t600 + grappig het verschil is nog geen 2 kg per fiets.Want ja in de winter wil je niet weten hoe smerig iets wordt voorop na een dag of drie rijden.En over hoezen erover heen zijn ook de meningen verdeeld wapperen of zoveel sjorbanden en elastieken wat ook niet alles is. Ook lees ik dat ze soms onder de hoes voorop net zo smerig worden als zonder.Ook lees ik dat er mensen zijn waar de fiets door het wapperen cq schuren ook plekjes krijgen op de hele fiets.Ik wil ze maar gewoon allebei achterop zetten open en bloot en eventueel wanneer nodig ff afspoelen eenmaal in spanje.Mijn vraag wat vinden jullie hiervan ervaring hier mee in de winter op deze afstanden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 oktober 2017:

Daar kan niemand een zinnig antwoord op geven waar je echt wat aan hebt. Het hangt namelijk af van o.a. de rest van de belading, afmetingen en gewichtsverdeling van de caravan, de gereden snelheid, de trekauto en nog meer factoren, en die weet je niet.
Alleen is in z’n algemeenheid te zeggen dat meer gewicht achterop niet goed is (maar dat wist je al). Als jij die 4 kg dat de fietsen zwaarder zijn kan compenseren door de caravan achtin met tenminste 5 kg minder te beladen (en dat gewicht in de auto te leggen) zal het ongeveer gelijk rijden als met je andere (oude) fietsen.


arie antwoordt op 23 oktober 2017:

spatlappen op de auto scheelt wel wat
vuil op de caravan maar je moet er ook geen wonderen van verwachten.
ik heb ze zelfs ook op de caravan
gr.arie


aadje antwoordt op 23 oktober 2017:

@Menno dank je ik begrijp het met fiets voorop heb ik gasfles BP 5 KG en met twee fietsen achterop neem ik mijn 10 Kg mee met nog een paar kleine aanpassingen in de caravan ben ik weer zoals voorheen alles heeft zijn plek bij me.


aadje antwoordt op 23 oktober 2017:

@ Arie dank je spatlappen heb ik uiteraard scheelt enorm zeker wat betreft steenslag modder is wat anders.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 oktober 2017:

Ik geloof dat je het niet begrijpt aadje. In jouw voorbeeld is de kogeldruk wel gelijk maar ook de caravan 10 kg zwaarder geworden op twee hele vervelende plaatsen, namelijk helemaal voor- en achterin. Dit heeft zeker een nadelig effect.

Je moet de belading aanpassen door 5 kg uit de caravan te halen die nu achterin zit. Dit omdat je 4 kg achterop toevoegt.
Zie https://caravantrekker.nl/info/slingeren_berekenen.php om het te berekenen.


aadje antwoordt op 23 oktober 2017:

@Menno sorry in dit geval laat ik de watertank achterin de caravan geheel leeg en de luifel met stokken voor onder het bed vandaan in de auto voor mij zo gewoon dat ik het vergat te melden.


Louis antwoordt op 23 oktober 2017:

Hallo Aadje, ik lees zojuist het draadje door maar begrijp niet goed wat je nu precies bedoeld .
Gaat het hoofdzakelijk om het extra vervuilen en (eventueel beschadigen door hoesgebruik) van de fiets voorop tijdens het reizen ?
(Bij één voor, één achter)
Of doel je meer op die ongunstige extra vier kilo achterop als je ze om minder te vervuilen beide achterop je caravan wilt gaan meenemen ?
Persoonlijk heb ik geen problemen met vuil daar wat minder smerig net zoveel schoonmaakwerk oplevert als erg smerig.
Waar ik wél zorgvuldig in ben is het gebruik van smering op draaipunten e.d., maar juist ook bij knijpremmen, trap en andere sensoren om storingen te voorkomen.
Ook een likje vaseline aan contactpunten van de accu's (want ik verwijder ze niet), en bovendien smeer ik de naden waar vocht in kan komen waterdicht met vaseline.
Accu's laden wij "aan de fiets", en de naden tussen electronica en accu zelf zijn waterdicht afgetapet met isolatieband.
Zulke grote afstanden als jij hebben we er niet mee gemaakt, maar het smeren, sprayen en afdichten helpt kennelijk want storingen zijn uitgebleven terwijl we ook in de winter gewoon fietsen.
Nét nieuwe aangeschaft, maar de vorige hebben zich 7.5 jaar prima gehouden.
(Vervoer: Eén voor en een achterop)


Debouncer antwoordt op 23 oktober 2017:

Als er echt veel vuil op de weg ligt, is de caravan aan de achterkant nauwelijks minder vuil dan aan de voorkant. Komt door de zuiging. Om 4 kilo op de slechts mogelijke plaats te compenseren aan de voorkant ben je er niet mee om 4 kilo aan de voorkant te leggen. Daarvoor moet je meer in de richting van 20 gaan denken. Dus de raad van Menno om het simpelweg uit de caravan te halen snijdt hout. Verder is er ter plaatse iets van een hogedrukspuit voorhanden. Veldrij-fietsen worden daar ook in tijd van 1 ronde mee afgespoten en die doen het doorgaans voortreffelijk.


Quirien antwoordt op 24 oktober 2017:

Even mijn ervaringen met fietsen.
Ten eerste kunnen ze in een dag soms nog smeriger worden dan in 3 dagen.
Op weg uit het zuiden begin April bij Lyon de sneeuw in heb je wel eens gezien als je in zo'n situatie of naar de wintersport ga hoe smerig je caravan/fietsen worden.
Ook wat DeBouncer stelt door wervelingen achterop ook daar er niet onderuit te komen. Zelf geen ervaring met fietsen achterop een caravan omdat ik daar altijd al op tegen ben geweest.m.a.w. bij mij geen rek achterop.
- Trouwens wat voor gewicht mag je drager achterop hebben? Is dit voldoende voor de 2 Trek's E-Bikes ?
Mijn licht gewicht fietsen toen ik deze meenam 15 kg p.st) gingen of op de auto of een op de voordrager op de dissel( soms allebei) en omdat ik uitvalnaven had even uit elkaar gehaald en blijft dan een hanteerbaar deel over wat je al snel in de caravan of auto kwijt kunt.

Goed, gewichtsverplaatsing op eindes is al genoeg over gezegd.

Wat ik nog kan toevoegen over vuil worden is dat ik ook een paar keer bezig ben geweest met een hoes, maar het al heel gauw zat was om zoveel te moeten "snoeren" om de hoes niet te laten wapperen etc. En inderdaad ook mijn ervaring was dan toch nog door werveling misschien dan wat minder smerig.
Verder inderdaad meegemaakt slijtplekken in de lak doordat de hoes schuurt.

De e-Bikes staan nu dus ontdaan van accu gewoon "naakt" op de dissel.
Wel zijn bewegende delen bij mij ingespoten en de elektrische aansluitingen ingespoten met een contactspray en door een plasticzakje met wat ducttape voor vuilinwerking "afgedicht"

Meestal staat/ligt * een E-Bike in de caravan ( fluitje van een cent ik ben er nog eerder klaar mee dan de fietsen goed stevig voorop te zetten) Mijn stuur kan ik met een kleine handeling in het verlengde draaien en de trappers zijn inklapbaar. Kan dan ook gewoon mijn disselklep volledig omhoog doen en overal bij omdat de voorste goot benut wordt door een E-Bike en de kogeldruk daar wat ontlast door betere gewichtsverdeling.

En schoonmaken "moet" je dan toch. Is zo gebeurt met een borstel/kwast een beetje water en en sopje.
En als er een E-Bike in de caravan ligt/staat dan blijft mij dat ook nog bespaard. 😉

* indien deze staat rij ik deze gewoon tussen de enkelbedden in. Klemt zich zelf vast met de tassen tussen de bedden.( scheel ook weer tassen eraf en/of opzetten)
Liggend dan op de rondzit even tafel omlaag rugleuningen ( achterste kunnen gewoon blijven staan) omlaag afdekzeil erop en gewoon de E-Bike laten kiepen op het gecreerde vlakke deel.


Beverwijk antwoordt op 24 oktober 2017:

Ik heb mijn 2trekfietsen achterop en hen na 3 hoezen versleten
En nu een hoes laten maken van dun bisonyl en schone fietsen en al 6 jaar geen geklapper ook gaik al 3 jaar in de winter naar Spanje


aadje antwoordt op 24 oktober 2017:

@Louis het gaat mij inderdaad om hoe smerig ze worden etc zowel onder een hoes als zonder.Weet niet hoe het gaat in Frankrijk en Belgie als ze hier maar denken dat het gaat vriezen zijn de wegen en fietspaden wit van het zout, verder wat vervoer betreft geen punt denk dat ze achterop fractie meer schoon blijven.Begrijp wat je bedoeld @ Debouncer inderdaad achterkant caravan ziet er dan ook niet uit.
Maar ik heb ook 12 jaar naar Oostenrijk gereden in de winter met Caravan en ben daar ook wel eens aangekomen met 2CM ijs en bagger op de voorkant van de caravan maar dan heb je geen fiets voorop moest echt eerst het ijs rond de disselbaksloten weg tikken.


aadje antwoordt op 24 oktober 2017:

@ Quirien dank je wel ben het helemaal met je eens ik heb dezelfde ervaringen.Zoals ik al aangaf achterop kan ze wegen 20 KG per stuk.
Verder heb ik ook uitvalnaven zit ook nog te denken om er een in de auto en caravan te leggen.Het enige lastige is dat ik dan heel erg uit moet kijken niet in een rem te knijpen vanwege de Hydroulische schijfremmen maar ik heb nog tijd om over alles na te denken.
Verder iedereen alvast bedankt tot zover.


Jan Teepe antwoordt op 24 oktober 2017:

Mijn ervaring is, dat de fiets voorop schoner blijft dan de fiets achterop.
Als je twee E-bikes mee neemt, dan is 1 voorop en 1 achterop, volgens mij de best mogelijke keus. In de caravan is misschien nog beter, maar ....Hier is al veel geschreven over fietsen achterop de caravan, en ook mijn ervaring met een 1 E-bike plus 1 lichtgewicht achterop is een slechte. Ik had toen een Sprite caravan en gezien de korte dissel kon er geen fietsendrager voorop, dus ze moesten wel achterop. De combinatie was dusdanig instabiel, dat bij 85km./uur de zaak al begon te slingeren. De A75 (Frankrijk) van noord naar zuid nemen met deze combinatie was een soort van overlevingstocht. En wat betreft pekel ed. onderweg, ach dat komt niet zo vaak voor. Hoe westelijker door Frankrijk, hoe minder kans op winterse omstandigheden. Dat geldt ook voor Spanje (Baskenland) en dan via de Spaanse hoogvlakte(Madrid) - Valencia - richting Benidorm.


Quirien antwoordt op 24 oktober 2017:

@Aaje, een paar blokjes hout , eventueel in de vorm gezaagd van een "bot"spietje onder de handremmen schuiven met wat postelastieken vastgezet doet wonderen ter voorkoming van inknijpen als de wielen eruit zijn.


aadje antwoordt op 24 oktober 2017:

@Jan Teepe dank je voor het meedenken wat rijden betreft heb het idee dat het wel een stuk langer is op die manier naar Valencia of valt dat mee.


Quirien antwoordt op 24 oktober 2017:

Oeps, sorry vergeet ik de d van Aadje te typen.


aadje antwoordt op 24 oktober 2017:

@Quirien ik denk dat ik volledig op jou ervaring af ga lijkt me goed plan.
Maak ze zorgvuldig schoon van te voren haal de kettingen eraf makkelijker met derailleur en leg een fiets in de auto plek genoeg in Toyota Verso D4D 2.2 en een tijdens het rijden op de tafel van de zithoek.
De wielen kunnen overal en per fiets kwartier werk om in Spanje in elkaar te zetten en alles is brandschoon.Andere adviezen zijn altijd welkom maar ben er van overtuigd dat dit het minste werk oplevert en vooral de fietsen mooi blijven,want ja zeg zijn nog geen jaar oud en we weten allemaal wat ze kosten ik heb nog extra wensen erbij genomen Bosch motor van 60NM normaal is 48 Nm en de zwaarste accu 500 wat.
Extra 10 x tandwiel achter + schijfremmen schrik niet €3200 per stuk daar wil je wel zuinig op zijn op onze leeftijd vandaar al deze moeite.


Quirien antwoordt op 25 oktober 2017:

Tsja, kan me voorstellen Aadje dat je er zuinig op bent. ( wij ook hoor )

- En als je dan toch bezig bent met monteren/demonteren, inderdaad als je een beetje handig bent in no-time gedaan.

Als ik je dan nog een tip mag geven, haal de trappers er af. Obstakels zijn het altijd en je blijft er overal mee achter haken of hangen als je in een beperkte hoek handelingen uitvoert. Die 5 minuten extra die dat kost bespaar je een hoop ergenis is mijn ervaring.

Trouwens je kunt altijd nog overwegen als je wielen er uit hebt, deze op het fietsen rek te zetten. Maar een wiel leg of zet je al gauw ergens neer/ tussen.
Ach, en wat is nu in tijd gemeten een half uurtje knutselen aan de fiets op b.v. een verblijf van 2 maanden?
En gedemonteerd is het na afloop nog veel beter en gemakkelijker schoonmaken.


Louis antwoordt op 25 oktober 2017:

Zie hier het nut van wat uitgebreider dan de basisvraag "door neuzelen" om het zo maar uit te drukken.
Nieuwsgierig geworden door Aadje's vraag, en Quirien's opmerkingen eens wat verder gedacht dan de gewoontes .
Vanmorgen (onze fietsen waren ook niet echt gratis) de inschuifdiepte van de auto eerst eens gemeten.
Een fiets voorwiel kan er bij ons niet zomaar even uit, de trappers zijn ook niet inklapbaar...maar ik bleek er met enige moeite een naar binnen te kunnen schuiven.
Over de manier om het wat makkelijker en schadevrij voor elkaar te krijgen zal nog even nagedacht moeten worden.
Maar één fiets kan dus compleet zonder gesleutel in de auto.
De tweede fiets door het caravan voorraam naar binnen zien te wurmen gaat me iets te ver wegens schaderisico's ,maar toch al een mooie verbetering.


aadje antwoordt op 25 oktober 2017:

@Quirien volkomen gelijk al is het maar een trapper waar hij op licht ga pendaal sleutel kopen en dan ligt de fiets ook niet te wiebelen.
Had er ook wel aan gedacht soms hebben we allemaal wel eens een duwtje nodig ondanks dat we het weten.


Jan Teepe antwoordt op 25 oktober 2017:

Vanuit Valkenswaard naar Benidorm is het 1913 km. via Lyon.
Vanuit Valkenswaard naar Benidorm via Madrid ( zoals ik het geschreven heb) is 2155 km. Bron ANWB routplanner. Dus het is inderdaad ruim 240 km. langer.


aadje antwoordt op 5 februari 2018:

@Quirien nou ik heb het grotendeels opgelost zoals jij het voorstelde,heb inderdaad houten blokje tussen het handvat en remhendel gedaan.Nog een gaatje geboord in het blokje en met Tyrep vast aan het handvat.Voorwiel wip je er zo uit via uitvalnaaf.Aan de linkerkant de trapper er af gehaald zodat hij vlak op de kussens van de rondzit ligt.De andere ligt in de auto op dezelfde manier geen trapper er af gehaald.Nee ik heb twee plastic kratten LXBXH 80X40X25 CM volgepakt met spullen daar een deken overheen en de fiets daar bovenop.Trapper ligt vrij van de laadvloer en de fiets ligt stabiel op die twee kratten en er tussen in kan ook nog het een en ander.Eigenlijk op deze manier weinig laadruimte verlies.Doe er je voordeel mee.Gr aadje


Quirien antwoordt op 5 februari 2018:

@Aadje,
Leuk dat je het even terugkoppelt, zo blijven in iedergeval de fietsen schoon en beter voor je gewichtsverdeling. En zoals je het omschrijft ook weinig in geleverd op je bagage.
En wat ik al zei, weinig tijd investering, de fiets bij mij in de caravan en er uit, is een fluitje van een cent.

In ieder geval nog een goede reis. Als je het zelfde weer treft als wij de afgelopen 2,5 week hebben gehad, dan mag je niet mopperen.
Maar dat kan Jan je beter vertellen, want die zit dicht bij jou.😉


TheoS antwoordt op 5 februari 2018:

@Louis,
Fijn dat je Aadje complimenteert over het terugkoppelen.
ik snap alleen niet waarom daardoor zijn fietsen schoon blijven. 😉


TheoS antwoordt op 5 februari 2018:

Sorry, Louis moet Quirien zijn.


Quirien antwoordt op 6 februari 2018:

Oeps, Theo, inderdaad nog eens mijn begin teruglezende heb je taaltechnisch helemaal gelijk.
Ik was nog helemaal in gedachte door het terug kijken in het draadje wat ik had gezegd/ geadviseerd inzake hoe je fietsen kon vervoeren zodat ze ook nog eens schoon bleven voor onderweg( mits schoon gemaakt van te voren) Verder is een fiets in de auto vervoeren en een in de caravan als aan de rest van de belading de nodige aandacht wordt besteed beter dan een fiets voorop de dissel en een achterop.

Ach, ik was weer eens de spontaan in mijn reactie.... 😉


TheoS antwoordt op 6 februari 2018:

@Quirien,
Ook mij overkomt het wel eens dat ik - later - iets teruglezend ontdek iets vreemds te hebben geschreven. Zodra je afstand van je tekst hebt genomen, ziet je de foutjes.

Een aantal bijdragen in dit draadje waardeer ik zeer. Wij nemen nog steeds - gewone - fietsen mee op het autodak. Gelukkig kunnen mijn vrouw en ik daarmee nog steeds heel goed vooruit. Er kan (zal?) een moment komen dat een van ons of wij beiden over moeten gaan op E-bikes. Natuurlijk ben ik daarom ook bezig met de vraag hoe E-bikes mee te nemen, als we gedwongen worden daar naar over te gaan. Alle suggesties, alle oplossingen die anderen daarvoor hebben gevonden en die op deze site zijn te vinden zijn, helpen daarbij en zijn zeer welkom.


Jan Teepe antwoordt op 6 februari 2018:

Aadje, ik ben ook even aan het terug lezen geweest, Mijn advies om via West Frankrijk, Baskenland, Madrid, Valencia te rijden, niet doen op dit moment. Het is in heel Spanje bar en boos weer. In het Spaanse binnenland veel sneeuw en harde wind. Dus toch beter Luxemburg, Lyon, A6, A7 A9, over de grens van Spanje AP7, richting Gerona, Barcelona, Tarragona, Castellon, en als je een stuk binnendoor wilt rijden, neem dan de aflag Ampolla op de AP7. Niet eerder eraf, want dan kom je twee rotondes tegen met belachelijke drempels in de weg, die het interier van caravan/camper geen goed doen. En dan verder op de N340 rijden. Hou de N340 aan, niet de N340A. Dan ga je buiten Vinaros en Benicarlo om. Doorrijden tot aan Oropesa/Benicassim. Let op de snelheidsbepalingen, vooral door Torreblanca, camera 50km., en Cabanes de Ribera, camera 70 km. Ook bij de afdaling op de N340 voor de afslag Alcossebre wordt vaak gecontroleerd. En qua weer moet ik jou teleur stellen. Vanaf morgen komt de zon er weer bij, maar het blijft koeltjes voor de tijd van het jaar. Je blijft toch 2 maanden? Dan komt het zeker weer goed wat weer betreft.


Sjef Bertens antwoordt op 6 februari 2018:

Beste Aadje,

Het moet me toch even van ‘t hart.
Was jij het niet die andere er op wees dat dit forum uitsluitend zinvolle informatie moest verstrekken, waarbij jijzelf bepaalde wanneer het zinvol was.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit draadje een aardige mailwisseling wordt tussen twee zonaanbidders.
Daar is mijnsinziens niet veel mis mee en ik hoef het niet lezen als ik daar geen behoefte aan heb maar het zou wel prettig zijn als het omgekeerd ook zo zou zijn.

Ik vind het in ieder geval niet leuk als iemand zo ongenuanceerd reageerd op iets wat ter goeder trouw of mogelijk met een kwinkslag geschreven wordt.

En we zijn niet te oud om te leren.


Frank antwoordt op 6 februari 2018:

Sjef kan mijn gedachten lezen 😉
+1

Mijn onderstaande reactie mag ook niet volgens "Aadje's regels" :
Aadje, een hele goede reis en een heerlijk verblijf in Spanje !


Benno antwoordt op 7 februari 2018:

Beste TheoS,
Je bent bezig met de vraag hoe je E-bikes kunt meenemen als je daartoe gedwongen wordt schrijf je.
Ik denk dan: wat is er toch met ons Nederlanders dat fietsen zo'n heilig moeten is. Je hebt toch een auto bij je en voor een boodschap om de hoek kun je toch eventueel een vouwfiets meenemen?
Deskundigen raden ons aan minimaal een half uur per dag te wandelen, ben je helemaal klaar met je bewegingsquotum.


PieteR antwoordt op 8 februari 2018:

Al ben ik niet zo'n fietser, toch neem ik dat ding steeds mee op elke caravantocht. Wandelen is natuurlijk mooi, maar als je dat maar een half uurtje per dag doet, groei je toch best wel een beetje dicht en zie je ook nauwelijks wat van de omgeving.
Met een dagelijkse 30 à 40 km krijg je in het begin wel een zere kont, maar tegelijk groeit ook de voldoening van het presteren en het leren van wat de omgeving te bieden heeft. Op deze manier ben ik al op heel wat mooie plekken geweest, die je niet op je luie krent in de auto kan vinden of bereiken!


Quirien antwoordt op 8 februari 2018:

Tsja, Benno, ik doe een gok op ons Nederlanders, in eerste instantie met de paplepel vanuit onze jeugd ingegeven, daarna zweert de een bij de fiets, de bus, de trein, de andere bij een paar wandelschoenen, en de ander weet niet dat deze mogelijkheiden meer bestaan en neemt voor alles de auto. 😉
Sommige kampeerders combineren dat allemaal.😉

En een leuke bijkomstigheid tegenwoordig is dat lopend of fietsend je geen last hebt van milieu zone's en vignetten! (Althans, nog niet 😉)


TheoS antwoordt op 9 februari 2018:

@Benno,
Ik denk dan: wat is er toch met ons Nederlanders dat fietsen zo'n heilig moeten is. Je hebt toch een auto bij je en voor een boodschap om de hoek kun je toch eventueel een vouwfiets meenemen?

Eerlijk gezegd, nergens - uitgezonderd jouw bijdrage - heb ik het woord moeten gezien, ook geen gedachte gelezen die in die richting gaat.
Wel het heb ik het "willen" gezien. Pratend over mijn vrouw en mezelf:
Heerlijk om een hele dag te fietsen, om je heen te kijken en zo van de omgeving te genieten. Als bonus mag je dan ook nog je boodschappen halen met de fiets. Wat denk je: 's ochtends bergaf naar de bakker voor een stokbrood. Het kan niet sneller. Terug met het brood in een zak bergop aan het stuur. Ook dat kan niet sneller. Want, om dat brood in te halen ga steeds sneller fietsen. Voor je weet zit je aan tafel: twee keer genieten, het halen en het eten.

Moeten? Voor een "fietsibeet" mogelijk wel. Die bekijkt het fietsen vanuit zijn of haar denken over het fietsen. Dat heeft van doen met hetgeen in zijn of haar hoofd omgaat. Met de werkelijkheid heeft het niets van doen. Deze heeft niets van doen met het halfuurtje "moeten"bewegen, zij het dat je dat op een zeer prettige wijze al ruimschoots hebt gerealiseerd. De werkelijkheid is hetgeen wij, fietsers ervaren, tijdens onze dag op de fiets, bij het halen van het brood, dat de massale fietsers hier in Nederland op een mooie zomer-, lente- herfstdag ervaren. Hetgeen ik heb ervaren toen ik na 60.000 km. per jaar met de auto, werk vond op 7 km. afstand van mijn huis. Een afstand die ik dagelijks met de fiets overbrugde en fris op mijn werk en thuis kwam.
Daaraan wil ik vasthouden, zolang het kan, hier en tijdens onze kampeerreizen. Daarom bedenkt ik hoe ik ze mee kan nemen, als ik ze niet meer op het autodak kan zetten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker