Caravantrekker.nl

ATC - TSA

Walt vraagt op 3 november 2017:

Mijn auto (Mitsubishi L 200 )heeft een trailer assist (TSA) om het slingeren van de trailer tegen te gaan . Mijn caravan heeft een ATC van Alko om het slingeren van de caravan tegen te gaan . Gelukkig heb ik helemaal geen last van slingeren van de caravan tijdens het rijden maar stel dat dit nu toch zou gebeuren . Zou er dan een mogelijkheid bestaan dat beide systemen elkaar tegen werken en hierdoor het slingeren juist gaat versterken ? Is er iemand die daar ervaring mee heeft ? Gevaarlijk of juist niet ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 november 2017:

Nee, dat kan helemaal geen kwaad en beide systemen kunnen elkaar alleen maar aanvullen.
Ik verwacht overigens dat ATC in een eerder stadium zal ingrijpen dat TSA, zeker als de auto relatief veel overwicht heeft.


Vino antwoordt op 3 november 2017:

Beste Walt,

Ik denk, dat om een juiste vergelijking te kunnen maken, als dit al mogelijk zou zijn, het rijden met beide systemen met en zonder belading van de caravan belangrijk zou zijn.Dan moet de caravan betreffende belading, banden spanning exact het zelfde zijn.Vaak betreft het een schijnveiligheid. Een goede belading,voldoen aan de eisen van de trekkende wagen,juiste banden spanning trekvermogen, belading etc. moet voldoende zijn om met een gerust gevoel Europa te door kruisen.Vroeger,in de goede "oude tijd"( deze kan me gestolen worden) trokken we ook met een Renault Dauphin,Tabbert Wind,Dethlef en Hobby Europa door zonder problemen. Belading wagen bij terug komst uit Hongarije,Balaton Füred, 2 volwassenen,kind en een zooitje wijn.Deden er wel een paar uurtjes langer over.Maar niet alles is een verbetering.

Met vriendelijke groet.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 november 2017:

ATC en TSA heeft niets met schijnveiligheid te maken maar zijn systemen die alleen in geval van nood moeten werken. Vergelijk het maar met ABS en ESP dat onder het normale rijden ook nooit werkt maar in geval van nood je leven kan redden. Alleen moet je met dergelijke systemen niet harder gaan rijden.


Walt antwoordt op 3 november 2017:

Hartelijke dank voor de snelle reacties.
Er is geen enkel teken van slingeren of problemen met de stabiliteit tijdens het rijden. De caravan is een Tabbert Vivaldi 550 E en het span rijdt volledig probleemloos . De combinatie loopt als op rails. Maar daar twee systemen aanwezig zijn , op auto en caravan , die het eventueel slingeren tegen gaan stelde ik me volgende vraag : Wat bij een klapband op de caravan bijvoorbeeld . Gaan de systemen elkaar niet tegen werken en het slingeren negatief beïnvloeden met alle gevolgen ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 november 2017:

Nee.


TheoS antwoordt op 5 november 2017:

Nog een een vraag aan Menno:
Hier en in andere draadjes op de site heb je betoogd dat beide systemen elkaar aanvullen.
Kun je aangeven in welke zin. Eerder in dit draadje zeg je bv. dat dat ATC in een eerder stadium zal ingrijpen dat TSA, zeker als de auto relatief veel overwicht heeft. Wat voegt TSA dan nog toe?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 november 2017:

ATC grijpt in als de caravan heen en weer pendelt. Dat kan ook gebeuren als het geen echte slingering is maar bijvoorbeeld stuur correcties door de bestuurder. In vergelijking met TSA is ATC een simpel systeem. Bovendien remt ATC dan ook tegelijk op twee caravan wielen tegelijk en stabiliseert het alleen door snelheid weg te nemen en te ‘trekken’ aan de auto.

TSA meet alleen dat de auto slingert en corrigeert dat. Bijvoorbeeld doordat de caravan de auto van links naar rechts duwt. Bij een zware auto gaat dat moeilijker dan bij een lichte trekker. TSA zal dan ook bij een zware auto wat later ingrijpen (omdat die in een leter stadium gaat slingeren) en in eerste instantie proberen de auto te stabiliseren door elk wiel afzonderlijk op het juiste moment af te remmen, naast het eventueel vertragen van de hele combinatie.

ATC (het alko systeem) heeft vrij veel storingen veroorzaakt door een slechte stroomvoorziening. TSA is veel robuuster en alleen daarom al een goede aanvulling, maar uiteraard ook doordat het de auto stabiliseerd. Bij echt slingeren slingert namelijk zowel de auto als de caravan.


Kees antwoordt op 6 november 2017:

"Wat bij een klapband op de caravan bijvoorbeeld ."
Door een 'klapband' gaat de caravan niet spontaan slingeren.


Debouncer antwoordt op 6 november 2017:

Even een correctie op Menno. Het is niet zo dat dat de storingen van de ATC door slechte stroomvoorziening veroorzaakt wordt. Er zijn verschillende oorzaken. Met name de tolerantie van spanningsverschillen is een probleem (wordt door een update opgelost) Het nutteloos opslaan van storingsmeldingen zorgt er voor dat het systeem zich op den duur gaat in en uitschakelen en het inbouwen van een boordaccu zonder sperdiode kan leiden tot onherstelbare schade aan de elektronica. Allemaal wel fouten die op het bordje van ALKO gelegd kunnen worden. Helaas is ALKO tot op heden te arrogant om de problemen voortvarend de wereld uit te helpen.


TheoS antwoordt op 6 november 2017:

@Menno,
Bedankt voor de toelichting.
Mag ik hieruit afleiden dat ATC bij een vrij zware auto met TSA (b.v. een Volvo V70 D3) wel nuttig, maar een relatief minder waardevolle toevoeging is en dat dit omgekeerd anders ligt? Ma.w. je kunt beter ATC missen, dan TSA.
Overigens beschik ik sedert kort over beide, vanwege de aanschaf van een LMC met standaard ATC.

@ Debouncer,
Je opmerking over de boordaccu snap ik niet helemaal: deze speelt toch geen rol bij ATC?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 november 2017:

Nee, ik zou die conclusie niet willen trekken. Immers bij een relatief lichte auto is het gevaar van slingeren veel groter en is het extra 'veiligheidsnet' juist extra nuttig. Beide systemen gebruiken is absoluut het beste.

Als ik het goed begrepen heb moet ATC niet permanent onder stroom staan door een voeding vanuit de caravanaccu. Er moet dan een diode tussen die de stroom vanuit de caravan afsluit. E.e.a. hangt uiteraard af hoe de caravanaccu is aangesloten in de caravan.


Debouncer antwoordt op 6 november 2017:

@TheoS De bedrijven die de diode verkopen hebben deze tekst er bij staan "De Al-ko ATC sperdiode is voor een storingsvrij gebruik van de ATC trailercontrol bij caravans met een onafhankelijke 12 volt voedingsspanning (bijvoorbeeld een boordaccu). Bij bijvoorbeeld een boordaccu moet er tussen de verdeeldoos van de caravan en de ATC een blokkeerschakeling (sperdiode) worden gemonteerd." Omdat het steeds om dezelfde tekst gaat, ga ik er van uit dat de tekst van ALKO zelf komt. Helaas wordt in de verkoopbrochures geen letter geschreven over deze diode. Wordt heel belangrijk nu steeds meer auto's op de markt komen die pen 9 uitschakelen en je dus wel een boordaccu moet gebruiken.


evr66 antwoordt op 7 november 2017:

Er is onlangs op caravantrekker.nl weer een hele discussie geweest over atc, waaronder enkelen die het gekl... lijken te hebben opgelost. Als het standaard geleverd wordt bij de caravan heb je wellicht geen keuze. ALs het wat meer mag kosten, ga voor iTBS. Deugdelijk product, meer functionaliteit en een fatsoenlijk bedrijf er achter als het op service aan komt.


TheoS antwoordt op 7 november 2017:

@Menno en Debouncer,

Bedankt voor de toelichting.
Mijn vraag/ opmerking was op basis van de Volvo V70 D3. Een vrij zware auto.

Ook in de handleiding van Alko staat over het constant onder stroom staan.
Constant onder stroom staan zou, lijkt me, alleen zijn als je een pakket hebt (autarkie?), waarbij alle 12V aansluitingen, m.u.v. de koelkast, ook op je caravanaccu zitten. Dat was bij mijn Avento.
Loopt e.e.a. via een (Alko) stekker op je dissel, dan zijn er slechts een beperkt aantal functies van de caravan op je accu aangesloten.(bij de LMC enkele lampen, de pomp en de 12V functies van de kachel).

@evr66,
Zijn er onafhankelijke testen van elektronische stabilisatie systemen?
Bij dealers zijn er ook genoeg fatsoenlijke bedrijven als het op service aan komt. Toch?




TheoS antwoordt op 8 november 2017:

Onderstaande zin moet natuurlijk luiden:
Ook in de handleiding van Alko staat niets over het constant onder stroom staan.


Debouncer antwoordt op 8 november 2017:

@Theo. Service op een ATC kan door geen dealer geleverd worden. Alleen door ALKO zelf. Dat is best wel een punt van frustratie voor de dealers omdat bij vrijwel elke storing het ding moet worden opgestuurd. Of je kan, wanneer je in de buurt bent, in Duitsland naar een Kundencenter rijden. Daar wordt je dan wel in 30-45 minuten weer op weg geholpen. Hier is de retourtijd meer dan een maand!!!!


TheoS antwoordt op 9 november 2017:

@Debouncer,
Ik zal bij mijn dealer navragen of hij hierover gefrustreerd is.😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker