Caravantrekker.nl

Manoeuvreerruimte met fietsendrager voorop

Stijn vraagt op 22 januari 2018:

De kogel is door de kerk. We worden de trotse eigenaars van een Knaus 580 fdk. Ons derde sleurhutje na een 390 en 500tuf van hetzelfde merk.
We hebben lang gezocht op de tweedehandsmarkt maar uiteindelijk toch een indeling gevonden naar ons idee.
En nu willen we onze nieuwe vakantiehuisje gaan uitrusten met wat we nodig achten, een beetje naargelang ons budget.
We kijken vooral uit naar een fietsendrager en een mover.
De fietsendrager: onze vorige 2 hadden er eentje achterop. Maar voor de huidige lijkt me ééntje voorop aangewezen als je kijkt naar de opbouwlengte.
En daar wringt het schoentje, met een fietsendrager voorop zou je inboeten aan manoeuvreerruimte (denk aan haaks draaien met de combinatie). Is dit zo?
Ik durf namelijk te stellen dat ik een geoefend chauffeur ben en zodoende altijd al onze caravan met de auto op zijn plek heb gekregen. Wat met deze 580 ook wel zal nodig zijn met zijn 1800kg zonder mover.
Maar wat als ik verlies aan manoeuvreerruimte door de fietsendrager.
Een mover lijkt ons een noodzakelijk kwaad voor deze grote caravan, maar hier hadden we graag nog een jaartje mee gewacht. Een fietsendrager heeft voor ons prioriteit, maar ik wil wel nog op mijn plekje geraken. Of maak ik me teveel zorgen.
Groeten Stijn

Naar laatste bijdrage

Reacties:

gerard antwoordt op 22 januari 2018:

Dat is nogal wat achter je auto ,en dan ook nog een mover en een fietsen drager erbij plus twee fietsen ( ook elektrisch fietsen zeker )
Dan praat je ook nog niet eens over je belading van je caravan .
Mijn vraag aan jou is wat voor een auto heb je wel niet om dit te mogen trekken.
Twee fietsen op je dissel heb je dan zoveel ruimte ??
Knaus staat erom bekend een korte dissel te hebben.


Ale Kok antwoordt op 22 januari 2018:

"denk aan haaks draaien met de combinatie"
Haaks draaien is sowieso onmogelijk met een combinatie, tenzij je een auto hebt die een stuuruitslag van 90 graden heeft. Maar zo'n stuuruitslag heb je alleen bij speciale voertuigen.
Vraag de dealer om een proefmontage en kijk hoe het uitpakt.
Overigens heb ik op mijn Dethleffs een vrij korte dissel en heb daar ook een fietsendrager voor twee fietsen op gemonteerd, en ook toen ik nog geen mover onder de caravan had gemonteerd nooit problemen gehad om op z'n plek te krijgen.


Senior Be antwoordt op 22 januari 2018:

Als je geen elektrische fietsen hebt, kun je het beste op het dak van de auto plaatsen. Een gelijkwaardige oplossing is de fietsen in de caravan.
Een mover is eigenlijk nooit nodig. Thuis en op de camping zijn altijd welwillende buren.


Senior Be antwoordt op 22 januari 2018:

Als je geen elektrische fietsen hebt, kun je ze het beste op het dak van de auto plaatsen. Een gelijkwaardige oplossing is de fietsen in de caravan.
Een mover is eigenlijk nooit nodig. Thuis en op de camping zijn altijd welwillende buren.


JT® antwoordt op 22 januari 2018:

Stijn, mijn advies is om een iets hogere kantelbare fietsendrager te nemen.
Deze kun je dichter bij de caravan plaatsen omdat hij kan kantelen als je in de bak wilt zijn. Dus meer draairuimte voor de auto.
Bovendien kun je waarschijnlijk met de bumper van de auto onder de fietswielen komen.
Bijgaand foto's van mijn vorige combinatie. Het was een Wilk (uit de Knaus stal).Maar dat wil niet zeggen dat de dissellengte precies gelijk is, die verschilt soms per type.
Ik heb de disselafdekking verwijderd en de drager zo gemonteerd dat de disselbak nog net open kon.
Daarna ben ik een groot parkeerterrein op gegaan en heb daar proefondervindelijk de te nemen bocht bepaald. Steeds scherper gaan draaien met de auto en iemand die er naast loopt controleert of fietsen en auto elkaar niet raken.
Wat bleek: ik kon maximaal mijn stuur draaien en dan had ik plm 4 cm speling tussen fietswiel en achterlicht auto. Dit wil je op een ongelijke ondergrond niet doen, maar het geeft wel aan dat je toch een behoorlijke bocht kunt maken.
Dus gewoon een proefopstelling maken en uitproberen, want niemand kan jou garanderen of voorrekenen hoe ver je kunt gaan. Iedere auto is anders en iedere dissel ook. Maak er een gezellige middag van en ga lekker uitproberen dan krijg je het gevoel goed in de vingers.

En neem een tentstok en maak bovenaan een haak dan kun je de fietsen ondersteunen als je ze op het rek laat staan. Anders komt de kettingkast op de handrem.

Succes ermee.

vrgr
JT®








JT® antwoordt op 22 januari 2018:




Louis antwoordt op 22 januari 2018:

Praktische uitleg en mooie verduidelijkende plaatjes !
Zeker ook vanwege het (waarschijnlijk zeer licht aangetrokken) spanbandje naar de handgrepen van de caravan tegen het constant wrikken en "topzwaarhulp" bij het remmen.


Stijn antwoordt op 22 januari 2018:

Alvast bedankt voor de tips JT. Daar kan ik al iets mee. Aan de anderen de trekker is een mercedes glk 250 cdi, 204pk en een mts van 2000kg, de 580fdk weegt leeg 1354kg op de weegbrug. Voortent, grondzeil, haringen, schotelbraai, gaan in de dakkoffer. En een voorraad eten kopen we wel terplekke. Alleen de fietsen gaan op de caravan omdat het dak van de auto vrij hoog is en we daar zeker al de nodige kilo's naar verhuisd hebben.


TheoS antwoordt op 22 januari 2018:

Een vrij hoog dak!
Dat heb ik ook. Ondanks dat ik niet groot ben, plaats ik de fietsen op het autodak. Als ik mijn achterdeur open, kan ik in de bolling van de auto staan en de fietsen op hun plaats zetten.


JT® antwoordt op 22 januari 2018:

Inderdaad Louis, je ziet het goed. De gele band is maar los aangetrokken en dient alleen als noodopvang.
Om het wrikken in dwarsrichting tegen te gaan heb ik een spanband diagonaal in het onderstel van de fietsendrager. Kijk maar goed naar die blauwe spanband 😉 en iedere fiets heeft een spanbandje om het handvat en de remhandle.
Zo zit de boel naar mijn mening goed vast.

vrgr
JT®


Louis antwoordt op 22 januari 2018:

Leuk JTr (ik kan de code voor het trademark symbool niet tevoorschijn krijgen 😉
Redenen en uitgangsgedachte komen exact overeen met dat van mezelf en daardoor laadmethode.
Plus de reden voor die "dwarsbandjes" zoals ik ook laad...idem dito 😉



Jasper antwoordt op 22 januari 2018:

Een paar dingetjes over de fietsen(drager).
Als je gaat uitproberen hoe groot de draaicirkel is, bedenk dan dat je soms wel eens een wat kleinere bocht zou willen maken; bijv. om de caravan in het vak op z'n plaats te krijgen. Zo heb ik eens een gaatje in het achterlicht van de auto geprikt met de as van een fiets. Is dan jammer, maar helaas ook wat kostbaar.
Verder lijkt het me logisch om die fietsen (vooral als het een keer elektrische worden) gewoon IN de caravan een plekje te geven. Met zoveel ruimte van binnen zou dat langzamerhand toch gewoon moeten kunnen. En constructies om dat mogelijk te maken zijn er te over hier.


Louis antwoordt op 22 januari 2018:

Heb ik geprobeerd Jasper, maar heb tegenwoordig een caravannetje van slechts 2.10 breed.
Geprutst en probeert, maar heel jammer.
Electrisch...met nog van die "hutkoffers" als fietstassen ook, maar ook zonder geen optie . (zou natuurlijk ook nog reisvuil schelen maar helaas, kon het maar)


Ton Groenendijk antwoordt op 22 januari 2018:

Eén vraag voor JT met gelijktijdige dank voor zijn uitleg.
Is dit een Wilk met een Alko of een BPW onderstel? Beide onderstellen waren destijds in gebruik. (En daarna ging wilk failliet, vermoedelijk werden de oude fabrieksvoorraden nog even opgebruikt)


JT® antwoordt op 23 januari 2018:

Ton, dit is/was een Wilk Sento 450, de Sento's stonden op ALKO. Als ik me eerdere berichten van jou goed herinner heb jij een VIDA 420. De VIDA serie staat op BPW. Dat is het verschil.
Overigens dacht ik dat Wilk niet failliet is gegaan maar dat Knaus/Tabbertgroep de stekker er uit heeft getrokken en de pijlen meer gericht heeft op Tabbert.
Overigens hebben we deze caravan niet meer. Hij was van 2012, maar helaas door vervelende omstandigheden hebben we in 2017 afscheid genomen van deze caravan.

vrgr
JT®


Stijn antwoordt op 23 januari 2018:

De fietsen zijn elektrische. Vandaar dat ik er tegen opkijk om ze op het dak te tillen. En in de caravan als rondtrekkende kampeerders lijkt ons teveel gedoe. We gaan voor een voorop en ik zal wel uittesten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 januari 2018:

De beste plaats voor fietsen is altijd op, in of aan de auto. Is het dak te hoog dan zou ik een rek op de achterklep aanraden. Het is altijd beter de auto 'zwaar' te belasten dan de caravan.

Zet je ze toch op de dissel, ga dan eerst een cirkel met maximale stuuruitslag maken en kijk hoe ver je kan komen zonder dat 'iets' de auto raakt. Grote kans dat na 180 graden de dissel al tegen de auto aan komt en het zou vervelend zijn als de fietsen er voor zorgen dat al veel eerder tegen de auto aan komt. Dan ben je wel beperkt in het rijden.

Als je echt goed kan rijden (en slim bent) dan kan je een mover best missen. En op die plaatsen waar echt geen ruimte is om te manoeuvreren (wil je daar dan wel staan?) kan je met wielkeggen een grote caravan nog wel op z'n plaats 'wrikken'. Een sleepkabel is ook handig om mee te nemen....


Quirien antwoordt op 23 januari 2018:

Sinds het mover tijdperk weten de meeste latere caravanners denk ik niet eens wat "de wriktechniek " inhoudt.😉
Als ik " vroeger" de caravan net niet op de plaatst kreeg met de auto, paste ik deze techniek vaak toe. Tsja, het kost dan wat meer tijd ( en inspanning) om de caravan op de juiste plaats te krijgen, dan met de mover.

Ook handig mocht je mover onderweg niet meer werken.


Jasper antwoordt op 23 januari 2018:

Niettemin blijft de mover tegenwoordig toch haast een must.
Ik weet niet hoe sociaal de mensen tegenwoordig in het hoogseizoen zijn om te helpen met het op z'n plaats duwen, maar weet wel dat je in voor- en naseizoen niet al te vast op hulp mag rekenen met al die bejaarden. Als ze er überhaupt al zijn.
En mocht het een vraag zijn welke mover? Kijk dan eens op https://www.anwb.nl/search?q=movers+test. En waar te koop, (ik mag geen namen noemen), als je in de buurt van Rhenen woont, die daar is er in gespecialiseerd en van zessen klaar..


dabbertje antwoordt op 23 januari 2018:

Knaus staat niet bekend om z'n korte dissel. Volgens mij wordt het met Fendt en Hobby verward.
Wij hebben een Thule SuperB kantelbare fietsdrager op onze Knaus en ruimte genoeg om te manoeuvreren. De slinger van het neuswiel is helemaal vrij om te gebruiken en zit niet tussen de fietsen zoals je wel eens bij andere caravans ziet.
Ben je er niet zeker van, dan haal je toch de fietsen eraf? Ze moeten er toch af als je op de camping bent.

Is de dissel te kort, dan kun je een short-versie nemen. Staan de fietsen wel dichter tegen elkaar aan.


Stijn antwoordt op 23 januari 2018:

Dat een mover een must is heb ik nog niet ervaren. Handig, dat vermoed ik wel. Maar in de 10 jaar van caravankamperen heb ik hem nog nooit gemist.

Zelfs niet met de 500 tuf van 1500 kg. De krachtigste mover blijft trouwens je auto. Maar met nieuwe 580 weet ik het nog niet, daarom zal ik er eerst een jaartje ervaring mee opdoen.
Het fietsenrek, als de thule backpack lukt op onze wagen wordt het deze, anders zal het een kantelbare op de dissel worden.


Jasper antwoordt op 23 januari 2018:

@ Louis, 'maar heb tegenwoordig een caravannetje van slechts 2.10 breed.Geprutst en probeert, maar heel jammer.'
Misschien een beetje slecht geformuleerd van me, maar het ging me erom dat je met de auto wel een zo klein mogelijke bocht kunt maken. En denkt dat dat de grens is. Maar toch nog korter op de dissel kunt komen als je achteruit rijdt. Zoals ik dus een keer.
En Menno bedoelde zeker 90 graden? Haaks dus.


Louis antwoordt op 23 januari 2018:

Waar een wil is, is meestal wel een weg.
Maar het is niet altijd standaard voorhanden of je moet het wat aanpassen .
Toen ik nog kon beschikken over aluminiumprofielen en alu-lasapparaat heb ik eens een rek gemaakt voor een collega met z'n gehandicapte kind.
Daar moest een stevige tandem op kunnen.
Uiteindelijk stond het ding rechtop en veilig vast op de dissel met steunpunten voor het rek boven het caravan voorraam aan een dwarsprofiel.
Maar dan ben je wél even bezig....😉
Over dat wrikken....een mooie manier (voor je vrouw natuurlijk 😉) om af te vallen door haar van links naar rechts te laten hollen om de keggen te verleggen, hoe langer de caravan hoe beter haha.


Janka antwoordt op 24 januari 2018:

@Theo S, het lijkt me dat als je in de bolling van de auto staat het bijna onmogelijk is om de fietsen op het dak te zetten.
Immers je houdt de fiets in de hand voor je lichaam, dan is er toch geen ruimte meer over tussen jou en de auto?
Of houdt je de fiets helemaal boven je hoofd en dan ook nog plat?
Om dat te omzeilen gebruikten we altijd een opstapje, dat werkte prima.


TheoS antwoordt op 24 januari 2018:

@Janka,
Het werkt uitstekend in tegenstelling tot het opstapje dat ik eerst heb gebruikt. Dat laatste is n.l. echt niet stabiel.

Even voor de duidelijkheid:
Ik kan de fiets zonder enig probleem op de auto zetten. Zodra hij in de goot staat, moet ik hem doordrukken tot in de greep (rechtop zetten), waarin hij aan het frame vastgezet wordt. Dit laatste, het rechtop zetten, kan ik niet: ik kom daarvoor lengte te kort.
Het gewicht van de fiets (19 kg. ongeveer) is geen probleem. Ik til hem gemakkelijk met beide handen boven mijn hoofd.

Daarom:
Ik zet de deur open (blijf natuurlijk gewoon op de grond staan), pak met de rug naar de auto mijn fiets op, til hem op boven mij hoofd, draai me om en zet hem op de auto in de goot. Dan sta ik - omdat de bolling van de auto niet meer in de weg zit - dichter bij de goot, waar de fiets rechtop in moet. Dichter bij de goot staand, kan ik de fiets rechtop zetten en in de greep drukken. De knop voor het vastdraaien hiervan, zit gewoon direct op het autodak. Daar kan zelfs een kind bij.


Ien antwoordt op 24 januari 2018:

Wij krijgen onze caravan zonder mover tot nu toe altijd op zijn plaats, maar ben heel benieuwd hoe de “wriktechniek” werkt. Kan iemand me dat uitleggen?


Janka antwoordt op 24 januari 2018:

Ik begrijp het.
Voor ons geen optie.
De fiets boven het hoofd tillen, een halve draai maken met de fiets dus boven je, de fiets in de goot plaatsen..lichamelijke problemen in combinatie met een lichaamslengt van 1.77 m en 1.75 m is te veel van het goede.
We gebruiken 2 opstapjes, wel stevige, pakken de fiets beiden goed vast en op tel 3 tillen we deze omhoog en in de goot.


Quirien antwoordt op 24 januari 2018:

Zal het proberen uit te leggen.
2 keggen . Plaats in het begin deze als je vooruit wilt achter de wielen.
Een persoon vooraan de dissel trekt de dissel een kant op. Op dat moment komt een keg ongeveer 40 cm of meer vrij. Verplaatst nu deze keg achter het wiel. Trekt dan de dissel de andere kant op voorbij het middelpunt. Dan verplaats je de andere keg weer achter het andere wiel . Deze handelingen voer je uit totdat je de te bereiken afstand hebt bereikt.
Achteruit de omgekeerde handeling. Zie het maar als een soort slingerbeweging. Niets te duwen of i.d. De caravan het werk laten doen zeg maar.😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2018:

Precies Quirien....Ik was het in een plaatje aan het tekenen...



Door het hefboom effect lukt het zelfs om met twee mensen een caravan van 1500 kg op een plankje te krijgen op deze manier.


Quirien antwoordt op 24 januari 2018:

Inderdaad Menno, zonder problemen krijg ik zonder problemen ook het wiel op de gele banaan zoals je al zei. Ach, verwent door de mover zie je dit nog zelden.😉


TheoS antwoordt op 24 januari 2018:

@Janka,
Bij mij is alleen mijn lengte (1.70) in combinatie met mijn huidige auto (Volvo V70) het probleem.
Met tweeën op de wijze waarop ik het doe, lijkt me inderdaad niet mogelijk.


fransb antwoordt op 24 januari 2018:

Menno, als ik de tekening bekijk en de pijlrichting dan den ik niet dat de keg op de juiste plaats ligt maar moet aan de andere kant van het wiel.
Je moet het wel samen doen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2018:

Oef.....Ik ga een goede plaatsen 😉
Bedankt!

[inmiddels staat er het goede plaatje]


Ien antwoordt op 24 januari 2018:

Bedankt voor de uitleg van het “wrikken”. Was ook verward door de 2 manieren van keggen leggen, had al gereageerd maar vind mijn berichtje niet terug.
Wacht het nieuwe tekeningetje af.


Quirien antwoordt op 24 januari 2018:

Tsja, Menno heeft deze week zijn week niet in deze topic.
Wilde ook al met 180 graden de auto boven op of onder de caravan zetten. 😉

Wat de Knaus dissel betreft, deze heeft juist een hele lange dissel.
Hier plaats je gemakkelijk 2 fietsen qua ruimte op.
Zelfs mijn afdekplaat zit er gewoon nog op. Met een fiets voorop dusdanig de fietsgoot zo gemonteerd dat de disselklep ( busschanier) open kan. En met inparkeren heb ik nog niet meegemaakt dat de auto er tegen kwam. Maar eerlijk is eerlijk soms doe ik het met de auto maar bij enig risico sinds de mover gebruik ik deze. Hij/zij zit er niet voor niets op.
Oh, de andere fiets zit meestal in de caravan, maar dat heb ik al in een andere topic verteld hoe ik dat doe, eventueel met allebei mijn fietsen de caravan in.


Ien antwoordt op 24 januari 2018:

Bedankt voor de duidelijke uitleg en tekening. Wie weet komt het nog eens van pas.


Louis antwoordt op 24 januari 2018:

En Ien, als je die mens trekkend aan de dissel weg denkt, en daarvoor in de plaats (iets minder haaks natuurlijk) je auto ziet .
Dan weet je meteen hoe je meer kans hebt op "wegkomen" van drassige grond of wegrijden op een wat te sterke helling.
Het principe is ongeveer gelijk (voorwaarde is wel dat je ruimte hebt zodat de kont van de caravan nergens tegen aan zwaait)....anders zwaait er wat 😉


Ien antwoordt op 24 januari 2018:

Gelukkig is ons hutje klein en de auto sterk, daarmee ook nog nooit problemen gehad. Laten ons plekje altijd “netjes” achter. Maar dank voor de tip.


aadje antwoordt op 25 januari 2018:

@Vraag me af wat er onder een zinnige bijdrage verstaan wordt wanneer mijn standpunt is dat het gekkenwerk is in alle opzichten caravan van 1500KG zonder Mover op zijn plek zetten.En dan mijn mening hierover verwijderd wordt evenals hij die het met me eens is.Zo is het vaste clubje weer aan de overhand en zo trots als een hond zonder over.


aadje antwoordt op 25 januari 2018:

@ (zonder Mover)


Quirien antwoordt op 25 januari 2018:

-Oeps, er is het een en ander verdwenen zie ik.
Dan maar weer even hier op aansluiten.

Het zal mij niet verbazen dat er caravanners zijn die wel met 1500 kg of meer zonder mover op hun plaats krijgen. Zelf rijd ik rond deze kilo's, hetzij met mover.
Ik moest nog even aan die grote Tabberts van "vroeger" denken en hoe dat toen ging.

Maar toegegeven zeker als je een "grote" caravan op b.v. een 80 vierkante meter plaats wilt hebben en het pad is ook niet al te breed, is de mover ideaal.

Tsja, en dat gegum treft natuurlijk ook nog zinnige andere zaken die werden vermeld. En jouw mening respecteer ik ook Aadje, maar om het nu in mijn beleving in alle omstandigheden gekkenwerk te noemen dit gewoon dus niet met de auto te doen? Frans en ik schijnen dat dus regelmatig te doen dus ja...... Trouwens met b.v. een automaat kun je heel fijn doseren.

En ik bezit het gum en de toverstok niet, dat is in iemands anders handen.😉


Senior Be antwoordt op 25 januari 2018:

Met mijn Avento van 1100 kg heb ik nooit in 25 jaar een mover gemist.
Altijd zijn er wel bereidwillige buren, zowel thuis als ook op de camping.
En ik vraag me ook af waarom men in hemelsnaam een caravan van 1500 kg zou willen hebben. Een bakbeest dus. Dan wordt toch ook de caravan een veel te bepalende factor bij de aanschaf van een nieuwe of andere auto!
Een ander elektrisch apparaat dat mijns inziens ook gemist kan worden, is een accuboormachine voor de pootjes met natuurlijk een uitzondering voor mensen met een zeer ernstige lichamelijke beperking. Voor een gezond mens is het gebruik van zo’n ding toch gewoon een lachwekkende en gênante vertoning!?
Gaarne commentaar op deze stellingen.


aadje antwoordt op 25 januari 2018:

@Senior Be wat moet daar nou op gezegd worden Avento 1100KG laatste 25 jaar nooit een Mover gemist waarschijnlijk ook nog 7 polig.
Laat me raden dan pis je s,nachts ook nog in een emmer waarschijnlijk.


Louis antwoordt op 25 januari 2018:

Manoeuvreerruimte met fietsdrager voorop .
Geen wrikken, geen fietsen op dak, geen movers, geen andere tips, geen door anderen te zwaar bevonden caravans, geen behulpzame buren, geen accuboormachines e.d.
Allemaal niet relevant .
Ruimte mét fietsdrager...dáár alleen wordt naar gevraagd !
(Biertje drinken op de gezelligheid ? 😉)


aadje antwoordt op 25 januari 2018:

@Louis wie is er van Manoeuvreren naar wielkeggen gegaan ik niet.
Proost.


Quirien antwoordt op 25 januari 2018:

Ik denk omdat die iemand bedacht dat je ook met keggen kunt manouvreren zonder dan met de auto tegen de fietsen op de dissel zonder mover de c/v op zijn plek te krijgen. Ik gis maar wat. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 januari 2018:

Pfffff.....
Stijn wil graag de aanschaf van een mover een jaar uitstellen. Ik hoop dat hij (en anderen) dan toch iets geleerd hebben om ook zonder mover en als de auto er niet bij kan, de caravan te verplaatsen is. Niet meer en niet minder.

Stijn e.a. zijn helaas allang weer afgehaakt in discussies die weer eens uit de hand lopen. Bedankt!


Louis antwoordt op 25 januari 2018:

Zeker Quirien....maar hoe het allemaal tóch kan en tips, dat was de vraag niet.
Kan het zonder schade, en wat is het eventuele draaihoek verlies.
"Manoeuvreerruimte met fietsdrager voorop", dus moet het eventuele verlies in graden aangegeven gaan worden...het is helaas niet anders.
Dus voor ik een Cad tekening kan maken heb ik het volgende nodig :
Caravan is bekend.
Merk en type auto nog niet, waardoor duidelijk kan worden of het fietsstuur over of tegen de carrosserie zal gaan.
Merk en type van de beoogde fietsdrager.
Merk en type fietsen zodat ik weet welke breedte sturen er op zitten.
Uiteraard ook de hoogte van het stuur van de tweede fiets i.v.m. "over of tégen de kofferbak" bij sedan uitvoering.
Even geheel to the point dus.
Nou, dat was het benodigde wel zo'n beetje om een relevant antwoord te kunnen geven 😉
(p/s : Deze gegevens zullen alleen van toepassing zijn op volledig vlakke ondergrond...zo niet, dan graag de maximaal gewenste hellingshoek in graden toevoegen)


aadje antwoordt op 25 januari 2018:

@Stein en anderen zijn helaas afgehaakt vergoelijk door verwarde personen.?????
Gr aadje


TheoS antwoordt op 25 januari 2018:

Als het afhaken is gebeurd omdat de vragen van Stijn zijn beantwoord, is dat prima.
Als er vervolgens zijdelings, nieuwe, relevante informatie komt is dat ook prima.
Voor beide kwestie hebben we dit prima forum. Toch?


Louis antwoordt op 25 januari 2018:

Juist Theo, zo kijk ik er ook ongeveer tegenaan.
Het ei is gelegd om het maar simpel te stellen, en de rest is gratis bonus.
Doe er mee wat je wilt of nogmaals NEGEER het verder .
Gooi die zegeltjes gewoon weg als je er geen waarde aan hecht !
Stijns vragen ZIJN beantwoord.
En het argument over de afhakers....pure onzin, ik zie het nog altijd niet .
Niemand over horen klagen !!
Juist zij zijn het (verdorie) ! die zelden het effect van de adviezen en reacties hier terugkoppelen .
Even snel een vraag poneren omdat men op dát moment met een probleempje zit... reacties krijgen, en vervolgens zélf afhaken over beslissing/resultaat !
Radiostilte....Laat ze het dan toch vooral lekker helemaal zélf uitvogelen !!




Stijn antwoordt op 26 januari 2018:

Wie zegt dat ik afgehaakt ben. Ik lees en neem in me op. evolueren noem ik het door leren van medekampeerders.
Ben wel geschrokken van sommige reacties.

Ten eerste van diegene die het ondenkbaar vinden van een caravan van 1500 kg te hanteren zonder mover. Wat ik dus reeds 8 jaar doe.
Ten tweede van diegene die de fietsen op de caravan verfoeien. T is misschien niet het beste huwelijk, maar met hoevelen zondigen we hieraan.
Vervolgens diegene die een grote caravan verfoeien.
Waarom? We trekken er opuit met z'n vijven en onze hond. Tijdens de zomer is ze te groot, maar tijdens de voorjaars en wintermaanden gaat de binnenruimte fantastisch zijn lijkt ons.
Wat ik vooral spijtig vind is dat het samenhorigheidsgevoel als kampeerders voor mij een flinke deuk opgelopen heeft. Ik vroeg alleen maar raad maar wat volgde waren vaak veroordelingen.
Ik zal me dus maar gauw die mover ook aanschaffen zodat jullie die kerel met zijn bakbeest niet moeten helpen om op zijn plekje te raken.

Zonde van dit ooit zo mooie forum



Stijn antwoordt op 26 januari 2018:

En voor diegene die graag een terugkoppeling hebben.

De fietsendrager wordt een thule backpack op de auto. Deze hangt achterop de autoklep. Zodoende moet ik de fietsen niet op de caravan plaatsen, niet op het dak van de auto en ik denk ook de maximale ruimte voor te manoeuvreren te behouden.

De mover wordt waarschijnlijk de truma sr. Dit gaan we beslissen na ons eerste uitje in april met onze nieuwe sleurhut.

Groeten


Quirien antwoordt op 26 januari 2018:

Stijn dank voor de terugkoppeling. En laat je niet te veel beïnvloeden. Pik eruit wat voor jouw van belang is. Gewoon je eigen plan trekken doe ik al 40 jaar met de caravan en daarvan heel lang zonder mover.😉

En discussies over grote caravan en kleine caravan zijn hier ellenlange draadjes over. Ach,een beetje leven en laten leven en tel je zegeningen. Pfffff


dabbertje antwoordt op 26 januari 2018:

Stijn, hou je ook rekening met het gewicht van de fietsen? De Thule Backpac kan fietsen van 15 kg per stuk dragen. Je geeft aan dat je ebikes mee gaat nemen. Dan moet je echt wel lichtgewicht ebikes hebben als je niet boven die 15 kg wil komen.

Ik zou niet moeilijk doen en gewoon een fietsdrager op de dissel plaatsen. Thule SuperB mag 30 kg per fiets dragen. Voor die paar keer dat je met de auto moet manoeuvreren haal je de fietsen er toch vast af als je niet zeker bent dat je het haalt.


Sjef Bertens antwoordt op 26 januari 2018:

@Beste Louis,

Je weet het weer pakkend onder woorden te brengen en probeert net als Ouirien er toch altijd een positieve draai aan te geven.
Dank daarvoor, dat is tenminste leuk om te lezen.
Adviezen en goede raad wil ik graag tot me nemen, het wordt pas vervelend als de adviezen dwingend en drammerig worden.

En dat heeft dan weer niets te maken met een verschil van mening over een of ander technisch onderwerp.
Iedereen mag denken wat ie wil maar heb voor elkaar respect als je die mening ventileerd.

Stijn geniet er lekker van, je trekt heel verstandig zelf je conclusies en pikt die dingen op die voor jou belangrijk zijn. Zo zou het moeten !!!!!


TheoS antwoordt op 26 januari 2018:

@Stijn,
Ben het eens met Quirien: laat je niet te veel beïnvloeden. De terugkoppeling heb ik wel gezien in dit draadje.

T.a.v. het plaatsen van de fietsen op de auto het volgende:
Vroeger had Volvo fietsdragers met liftarm voor op het autodak. Je hoefde dus niet te tillen. Ze waren vrij duur (4 à 500 euro per fiets). Ik heb ze ook wel bij andere merken (o.m. op een Ford) gezien.

Op dit moment vind ik ze niet meer in het assortiment van Volvo. Of ze er nog zijn?


Jef antwoordt op 26 januari 2018:

Wij hebben zelf een LMC Vivo 520K. Fietsen hebben wij maar thuis gelaten. Vind het knap dat de caravan handmatig op zijn plek weet te zetten. Ik heb er een mover onder, zeker in de zomer op de camping kan je wel eens op een plek komen waar niet al te veel bewegingsruimte is.


Louis antwoordt op 26 januari 2018:

Stijn, over de deuk in je gevoel van saamhorigheid onder kampeerders.
Plamuur die maar weer dicht, want de soep wordt meestal heter opgediend dan gegeten 😉
Als je staat te worstelen met je moverloze caravan komen "we" zeker weten in actie.
Waar ik zelf wel eens een beetje mee zit is wie dan het voortouw neemt zodat er geen schade aan zo'n zware jongen ontstaat.
Soms merk je gewoon direct dat de eigenaar bij hulp "de regie uit handen" geeft en betrap ik me erop dan maar 1e stuurman te worden om te voorkomen dat andere helpers tegenstrijdige dingen gaan doen.
Een beetje miscommunicatie en het kleine boompje blijkt toch sterker dan de beplating...daar wil ik dan liever niet mede verantwoordelijk voor zijn.
Caravans zijn ondanks alle pogingen toch gegroeid en zwaarder geworden dan onze vroegere gebakjes....dus ik zou toch maar aan een mover denken 😉
En Theo, ik heb vanmiddag (met een paar oude dekens op dak) één van de electrische fietsen op dak gezet.
Zonder accu, en gewoon om te kijken of het een beetje te doen is.
Is me toch te riskant wegens het risico op schade aan auto en (dure) fietsen.
M'n kajak van rond de 30 kg "rol" ik er zó vanaf m'n schouder op, maar die fietsen van 28 kg per stuk vanaf boven je hoofd in het dan bevestigde (weer verhogende) gootje mikken, ik denk dat dit mis zal gaan.
En ik zal het alleen moeten kunnen klaren, dus jammer, maar ze zullen toch aan de caravan moeten blijven.
Bij dit soort dingen denk ik aan m'n eerdere busjes terug waar ze zó in konden, al was het "opsteken" van de kajak weer minder makkelijk dan nu op de station.
(Zijn er eigenlijk wel compleet ideale situaties ? 😉)


aadje antwoordt op 26 januari 2018:

@Louis ik was een keer in Zeeland plusminus twee jaar geleden en wat verder weg stond een Duits stel ja kan ook haast niet anders hij was groot en zwaar net als zijn E bike,s die waren inderdaad ook heftig. Hij reed in een MPV met fietsenrek op het dak.Toen ik dat alles zag was mijn gedachte hoe krijg je die daar bovenop lijkt me geen doen.Het Rek de Fietsgoten zal ik maar zeggen kon hij in een beweging van het dak naast de auto kantelen tot bijna op de grond.Daar zette hij de fietsen op tussen de goten zaten de staanders net als bij fietsenrek voorop de caravan toen alles vast stond ging het hele rek compleet met fietsen in een handbeweging het dak op borgen en klaar was totaal 5 Min werk.
Ben later gaan Googelen naar zo,n fietsenrek die bestaan dus wel dacht rond de €450 dus er is nog hoop voor je misschien ken je het systeem wel.


aadje antwoordt op 26 januari 2018:

https://shop-pro.nl/fischer-dak-lift-fietsendrager-voor-2-fietsen-4008153180927/


Zo iets dergelijks
Gr aadje


TheoS antwoordt op 26 januari 2018:

@aadje,
Dit is een ander systeem dan ik bedoelde. Het ziet er wel goed uit.


aadje antwoordt op 26 januari 2018:

https://www.youtube.com/watch?v=KRNEFJSv5r4

Hoi wat ik bedoel is meer deze richting de fietsen staan rechtop op het dak.

Gr aadje


Louis antwoordt op 26 januari 2018:

Bedankt voor het meedenken en zoeken Aadje.
Dit systeem waarbij de fietsen stevig vlak liggen zou ideaal zijn.
Ik had het eerder gezien (op plaatjes), maar zat dan weer met hoe krijg ik m'n kajak mee ?
Want die hoort er zolang ik kan bij tijdens lange weekenden en vakanties.
Vandaar het nu niet ideale fietsen aan de caravan zodat de kajak op het dak kan.
(Sommigen gaan niet gewoon kamperen, maar zien altijd weer kans het zichzelf moeilijker te maken 😉)


Louis antwoordt op 26 januari 2018:

Nóg makkelijker !....niet eerder gezien, én ruimte om de fietstassen aan de fietsen te laten zitten .
Nu moet ik toch even serieus uit gaan zoeken of de kajak er tussen past 😉, en wat het totaalgewicht inclusief liftsysteem dan gaat worden.


Quirien antwoordt op 26 januari 2018:

Louis, bepaalde auto's hebben niet alleen een beperking op de kogel maar ook op de kilo's daklast. Dus daar wel op letten. Ach, eigenlijk denk ik, hoef ik je dat niet te vertellen.

Tsja, ik wijk wel even van de topic af maar al lang geleden 2 tienerdochters in de auto, 2 surfplanken op het dak , 4 fietsen in de caravan ( twee tafel model caravan) geen Caravantrekker om iets te vragen, je deed gewoon. 😉


TheoS antwoordt op 26 januari 2018:

@aadje,
Deze laatste (met staande fiets) lijkt inderdaad op die van Volvo


Louis antwoordt op 26 januari 2018:

Inderdaad Quirien, vandaar het berekenen van het geheel in verhouding tot de toegestane daklast.
Er zal wel van fabriekswege uit wel een paar kilo reserve in zitten, maar dat wil ik proberen te vermijden natuurlijk.
Wat me eigenlijk meer bezighoud is de hele sfeer in het "begrip" Caravantrekker.
Ik ben persoonlijk niet van het : "voor problemen: toets 2", "voor directe vragen: toets 3" systemen...(ik neem aan dat men begrijpt wat ik hier mee bedoel)
Humor, zijwegen, ervaringen (ná direct statische relevante info natuurlijk !) en omliggende adviezen of tips vind ik persoonlijk juist waardevol en véél belangrijker dan Wikipedia antwoorden om keuze's op te kunnen maken/baseren.
Dit zijn naar mijn idee juist de ingrediénten die "de pub" z'n (vaste) maar ook losse bezoekers levert en stimuleert.
Ik zou eens willen vragen : Wie zijn tegen uitweiden ná (!) relevante suggesties...dus deze vraag is ook aan Menno gericht.
En graag mét onderbouwing van redenen uiteraard.
Het simpelweg afkatten van anderman's keuzes of gedachtengang in draadjes kan ik missen als kiespijn, dus is precies niet wat ik bedoel.
We zijn al zo'n beetje van het op de persoon spelen af, dan nu nog deze hindernis te gaan om ( het ook voor nieuwkomers) aantrekkelijk te houden.
Openen we een apart draadje over deze materie of gaan we nu direct iets trachten af te spreken...?
Ik red me zelf altijd vrij aardig op technisch en caravan gebied al zijn alle suggesties welkom, maar als het regelmatig tot puur negatieve discussies leid wordt het zinloos voor me en is de lol er af.
De trekkrachtberekeningen e.d. zijn simpel een kwestie van toetsen en voor mij een minder belangrijke reden tot bezoek...lege auto zwaarder dan geladen caravan, kogeldruk aanhouden, redelijk beladen... en klaar is Kees al.
Ook bestaande Engelse site's geven me deze info dus dat is geen hoofdreden voor me.
(Exacte prestaties zijn wat mij betreft van minder belang)
En nu ?


Kees antwoordt op 26 januari 2018:

Werd ik geroepen? 😉


TheoS antwoordt op 27 januari 2018:

Louis,
Humor, zijwegen, ervaringen...........,

Op deze site zijn we primair met technische ( in een zeer brede zin van het woord) zaken bezig. In de loop van de jaren heb ik daar veel van geleerd door zeer waardevolle bijdragen van technici. Dat zijn/waren o.m. naast Bert en Menno en niet te vergeten Theo Gerrits, Roel, RobD,, nu Kees e.a..

Zodra je meer weet, ga je ook meer worstelen met de keuzes die je moet moet maken. Naarmate je meer weet, worden keuzes moeilijker.

Nu is aan de orde: waar laat ik mijn fietsen. De vraag komt voort uit het gegeven dat bij fietsen op de dissel de manoeuvreerruimte minder wordt.
Dit geeft aan dat er bij de keuzes die we (moeten) maken meer meespeelt dan alleen de stabiliteit, die we hoe dan ook willen waarborgen. De vraag is dan ook hoe we binnen de eisen van stabiliteit, onze eigen wensen/eisen kunnen honoreren.

Jij hebt geprobeerd of je de fietsen op het dak krijgt. Moeilijk. Quirien wijst je er op dat het draagvermogen van het dak ook beperkingen heeft.

Zelf plaats ik ze nog steeds op het autodak. Met plezier? Niet bepaald. Zolang mijn vrouw en ik nog niet toe zijn aan E-bikes blijft dat toch de keuze, want elke andere is slechter.
Je blijft echter in jezelf bezig met de vraag van wat als een van ons (beiden 70+) toe is aan een E-bike.
Discussies buiten de lijnen van de vraag van dit en andere draadjes helpen je bij het voorbereiden op het antwoord, dat ik overigens nog echt niet weet.

Daarom, Menno, als antwoorden zinvol zijn, maar buiten het kader van het draadje gaan, laat ze gaan. Ze horen bij dit forum. Ze maken het levendig.



PieteR antwoordt op 27 januari 2018:

Grinnikend wijzer worden is een stuk prettiger dan door kokervisie langs allerhande hokjes en vakjes de diverse weetjes zien uit te vogelen. Regelmatig zit ik hier oprecht te genieten van allerhande eigen wijsheden die hartstochtelijk door diverse schrijvers als de absolute waarheid worden aangeprezen en door anderen worden aangevochten.

Zoals gewoonlijk ligt de waarheid dan een tikkie links of rechts van het midden en dat ontdek je al snel na een tijdje lurken op dit forum.

Ook van mij mag er dus best wat minder geknipt worden en wat meer gegniffeld! 😉


Jef antwoordt op 27 januari 2018:

Huur gewoon een fiets. Kan ook een oplossing zijn.


Quirien antwoordt op 27 januari 2018:

Het is al vaak aan de orde geweest maar op de een of andere manier toch heel moeilijk.

SjefB zei het nog in dit draadje een beetje respect vol en niet te drammerig dan zijn we al een heel eind. Tsja, en iedereen denk ik toch heeft de intensie elkaar te willen helpen, hoe dan ook. Want dat is toch de bedoeling? En helaas gaat het op,de man spelen soms te ver.....jammer !

En soms op het draadjes onderwerp blijven is heel moeilijk en hoe ver ga je. Waar ik wel voor wil waken ( maar dat zullen jullie wel gemerkt hebben als ik weer eens ergens naar verwijs) dat we op het zijspoor komen waar de materie allang van uitgekauwd is en de antwoorden van zijn tenzij het voortschrijdend inzicht geeft.

Ik weet het ,het is moeilijk. Ook voor mij. 😉
Gelukkig geeft deze site mij ook vaak een glimlach, maakt mijn dag weer goed.

En, Louis, je maakt het mij wel moeilijk, want waar zoek ik nu weer jou opmerking openen we nu een apart draadje hierover of gaan we hierop verder. Tsja, al die antwoorden hierop dat verwacht je dan toch niet op Maoeuvreerruimte met fietsendrager voorop.😉


Kees antwoordt op 27 januari 2018:

Heren,
Dit houdt de gemoederen al langere tijd bezig.
Lees dit eens. Daar komt alles voorbij.


Janka antwoordt op 27 januari 2018:

Doorgeworsteld, en het viel me op dat van iedereen de naam staat geschreven maar dat de naam van Roel bij zijn berichten verwijderd is..
Toeval of zitten de Russische hackers hier achter? 😉


Quirien antwoordt op 27 januari 2018:

Tsja Kees. .... 😉 2008 toen, nu 2018 😉


aadje antwoordt op 27 januari 2018:

@inderdaad 2008 bijna iedereen rukte de handgrepen als het ware uit de wand om hem op zijn plek te krijgen meer voordelen zie ik niet zo gauw in 2018 behalve de Mover.


JT® antwoordt op 27 januari 2018:

@Janka, Ik ga er van uit dat de naam van ®oel niet bewust is verwijderd. Ook mijn naam JT® is weggevallen. Mogelijk is het een softwarefoutje waardoor namen waar een "gek" teken in staat weggvallen.
Dit was me een tijd geleden al opgevallen toen ik in oude topics aan het zoeken was. Daarom zet ik onder het bericht ook nog mijn naam JT®.

@Louis, die fraaie ® krijg je heel simpel door de rechter ALT-toets ingedrukt te houden en dan de letter r gelijktijdig.

Zo zijn er veel meer leuke dingen te toveren als je de rechter ALT gebruikt in combinatie met andere toetsen.

vrgr

JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 januari 2018:

Rare ‘oude’ tekens worden inderdaad niet goed weergegeven. Dit komt omdat de oude database nu draait op een nieuwe server met iets andere instellingen. Bij de conversie is iets niet helemaal goed gegaan, maar ik vind het niet zo’n groot probleem dat ik er veel energie ik heb gestopt.


Louis antwoordt op 28 januari 2018:

Helemaal gelijk Quirien !
Dus voor ieder dingetje een apart draadje openen ?
Fietsdrager op de dissel.
Fietsdrager op de achterklep van de auto.
Fietsdrager achter op caravan.
Fietsdrager op autodak.
Fietsen in auto.
Fietsen in caravan.
En Menno, geef je mening nu ook eens ongezouten over het "gezemel" om de directe materie heen, humor, over het uitweiden .
Waar blijven trouwens de felle tegenstanders....kom op, zeg het dan maar, ik lees voortaan dan júllie adviezen of oplossingen wel diréct onder de start van een draadje.
Ik heb nog even snel wat teruggezocht hier en daar voor ik dit begon te tikken, maar kon slechts op de gebruikelijke kritiek op anderen na zo snel niets vinden wat dat betreft.

p/s JT : ®...😉


aadje antwoordt op 28 januari 2018:

@Louis je hebt toch niet een borreltje op hihi geintje.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 januari 2018:

En Menno, geef je mening nu ook eens ongezouten over het "gezemel" om de directe materie heen, humor, over het uitweiden .

Een uitweiding over een inhoudelijk onderwerp is prima en levert soms interessante nieuwe informatie op. Een grapje af en toe vind ik ook best maar is soms ook helemaal niet leuk als je geen vaste vaste bezoeker bent van dit forum. Het moet ook niet op een (persoonlijke) chat gaan lijken.

Een mening mag je geven maar die mening als enig juiste bestempelen kan er wel eens toe leiden dat ik ingrijp. Veel hangt dan af van hoe het geschreven is en zeker als die de reactie op de persoon slaat wordt die kans groter. En nee, soms zie ik veel door de vingers en soms gaat het mes er in, wat als gevolg kan hebben dat ook goede reacties verdwijnen omdat die zonder voorgaande nergens op slaan. Gebeurd dat vaak? Nee, er gaan weken voorbij dat ik niet ingrijp...... dus opmerken dat hier altijd zo veel gegumd wordt.......
Helaas ga ik geen harde regels opstellen wat wel en niet mag dus is dat altijd een persoonlijk afweging en die is altijd subjectief en helaas ook niet altijd gelijk. Er is dus niet een maat voor.


Louis antwoordt op 28 januari 2018:

Nee hoor Aadje, geen borreltje op (nog niet😉)
Maar houd er niet zo van mensen bewust te irriteren, al kan ik soms half onbewust wat te scherp reageren zo nu en dan teruglezende.
Heb ik bij jou ook weleens gedaan nadat je zelf met een stormram ergens binnen kwam rammen 😉
Komt ook omdat je elkaar eerst helemaal niet kent denk ik...
Zo kan een goed bedoeld geintje misschien ook beledigend worden opgevat door mensen die halverwege zijn ingestapt...zou best kunnen.
Eén ding is me wel duidelijk : Als je een draadje niet helemaal hebt gevolgd en op één van de tussen reacties reageert ontgaat kennelijk het verband in de reacties en dat kán dan weleens verkeerd vallen.
Maar goed, we hebben nu over je beweegredenen en grenzen kunnen lezen Menno, verduidelijkend om daar toch wat beter rekening mee te kunnen houden.
Beter uitspreken dan zwijgen of te diplomatiek om de hete brei heen draaien zodat het gummen niet begrepen word.


aadje antwoordt op 28 januari 2018:

Oke🙈


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker