Caravantrekker.nl

Rijklaargewicht

Mvervoorn vraagt op 28 januari 2018:

Volgens mij zijn vaak de rijklaargewichten bij de technische specificaties niet juist. Bijv. bij de tiguan 1.5tsi dsg.
Veel duidelijker zou zijn het ledig gewicht te noteren en bijv. de belading in de gegevens aan te passen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

JT® antwoordt op 28 januari 2018:

Het verschil tussen ledig gewicht en rijklaar gewicht is altijd 100 kg, ongeacht over welk gewicht je het hebt. Dus dat lost "jouw" probleem niet op.
Er zijn tegenwoordig vaak zoveel uitvoeringen van een bepaald type auto dat het haast ondoenlijk is om alle gewichten exact te vermelden.
Het beste kun je het kentekengewicht of de brochure aanhouden en dan zelf de belading aanpassen tot het juiste totaalgewicht.

vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 januari 2018:

De gewichten van de Tiguan zijn inderdaad niet juist (meer) en ga ik aanpassen. Wij gaan uit van de gegevens die we krijgen zodra de modellen uitkomen en vaak zijn de gewichten die opgegeven worden niet hetzelfde zoals die later gehanteerd worden. Gewichten worden internationaal aangegeven als rijklaar gewicht. Het Nederlands rijklaar gewicht voor de 'belasting' is het leeggewicht min 100 kg.
Wij gaan er vanuit dat de auto altijd zwaarder is dan het lijkt. Een trekauto heeft immers altijd tenminste een trekhaak (25 kg?). Het rijklaargewicht is dan een een aardige schatting van de lege auto met brandstoffen, olie etc. er in maar zonder chauffeur en passagiers.


Andreas-NL antwoordt op 30 januari 2018:

@Menno: ik begrijp wat je bedoelt maar moet het dan niet zijn:
Het Nederlands rijklaargewicht voor de belasting is het leeggewicht PLUS 100 kg i.p.v. min 100 kg?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 januari 2018:

Je hebt gelijk en staat er niet goed!
Het Nederlands leggeicht voor de MRB is het rijklaargewicht min 100 kg. En om het verwarrend te maken, ook voor mij, noemen de Duitsers ons rijklaargewicht het leergewicht.


Janka antwoordt op 30 januari 2018:

Zo, weer wat geleerd 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker