Caravantrekker.nl

Waarde maximaal trekgewicht fabrikant

Garmt vraagt op 9 februari 2018:

Wens een auto voor knaus sudwind 450. Maximaal trekgewicht honda hrv diesel 1400 kg en maza cx 5 benzine 1800 kg. Dus je denkt te kiezen voor de sterkere de mazda. Echter uit berekeningen op deze site blijkt de honda de sterkere in de praktijk. Bijzonder op dit te mogen lezen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 9 februari 2018:

In de caravantrekkers wereld moet je vaak het idee loslaten dat iets wat 1800 kg mag trekken sterker en beter is dan een cararavantrekker die maar 1400 kg mag trekken.😉

Soms kun je er helemaal geen logica in vinden. Maar er zijn merken of voor bepaalde type nu eenmaal verschillen. En het is al vaker gezegd het kenteken wat daar op staat, is leidend.


Sjef Bertens antwoordt op 9 februari 2018:

Beste Garmt,

Het maximale trekgewicht van een auto wordt bepaald door de fabrikant.
De criteria die daarvoor gebruikt worden zijn van velerlei aard en niet altijd even makkelijk te doorgronden.
Massa en motorvermogen zijn over het algemeen redelijk belangrijke factoren maar zeker niet alles bepalend.

Vandaar deze side die je daarbij de noodzakelijke informatie kan verschaffen.
Wil je het echt begrijpen dan zul je op dit forum nog veel over dit onderwerp kunnen lezen.


Sjef Bertens antwoordt op 9 februari 2018:

@Sorry Quirien,

We overlappen elkaar !


Quirien antwoordt op 9 februari 2018:

Beste Sjef,
Ik vond toch wel, hoe jij het beschreef nog een goede aanvulling.


Kees antwoordt op 9 februari 2018:

"Massa en motorvermogen zijn over het algemeen redelijk belangrijke factoren maar zeker niet alles bepalend."
Daarnaast kan de koppeling een beperkende factor zijn. Als die het kunstje niet 5x volhoudt kan de motor nog zo sterk zijn en de versnellingsbak nog zo ideaal maar dan beperkt de koppeling toch het maximum trekgewicht. Dit feit vindt je echter niet terug in alle berekeningen maar is voor de fabrikant wel een overweging voor zijn keuze in trekgewicht.


Caravanblog antwoordt op 9 februari 2018:

En dan nog de veiligheid. Mazda CX 5 van 1285 kg met een aanhanger van 1800 kg. Ik zou het niet doen. Ford Kuga van 1479 kg met een aanhanger van 2000 kg (max trekgewicht). Geeft ook te denken.
Rare wereld met die trekgewichten.
Adviezen/berekeningen in caravantrekker zijn realistisch en veilig.


Richard antwoordt op 9 februari 2018:

Hier heb ik mij ook zo om verbaasd. Renault Megane eigen gewicht 1369kg mag 1850kg trekken.


Kees antwoordt op 9 februari 2018:

Klopt dat wel Richard?


Richard antwoordt op 9 februari 2018:

Ja serieus. Ik kwam hem tegen bij Autoweek. Megane Dci 130.
https://www.autoweek.nl/auto/88193/renault-megane-estate-dci-130-bose


RonaldS antwoordt op 9 februari 2018:

Dan zal er wel een frans addertje onder het gras zitten want ik zou dan toch ook wel treingewicht willen weten.


Remco antwoordt op 9 februari 2018:

@RonaldS

Gegevens via de link van Richard

massa leeg 1369 kg
max. laadvermogen 583 kg
max. toelaatbare massa 1952 kg
max. massa vooras - kg
max. massa achteras - kg
max. aanhangermassa geremd 1850 kg


Louis antwoordt op 10 februari 2018:

Dit soort gepubliceerde fantasie vind ik nu werkelijk ongegrond en (kennelijk wettelijk gesteund) ronduit onzinnig gevaarlijk.
(Een knullig tandwielmatig vertraagd trekkertje met 35 pk mag ook tónnen trekken... vertragen en versterken...oude simplesiteit)
Negentig km/u (!) is ongeveer nu de huidige standaard....
Kan deze Megane dat "de baas blijven onder alle omstandigheden"...never !
Eenvoudig : Al wat het besturend gewicht onderdoet voor het ondergeschikt getrokken gewicht....faalt bij calamiteiten...niets bijzonders .
(Overwicht bepaalt...punt !)



Frans antwoordt op 10 februari 2018:

Wat moeten we met dat eeuwige ongenuanceerde geroeptoeter! Er wordt heel nuchter melding gemaakt van een aantal opvallend hoge trekgewichten en dan dit.
Een hoog trekgewicht zit nooit in de weg (behalve mogelijk voor iemand die zijn E niet kan halen) en er zijn situaties denkbaar waarin het best praktisch is. Niet om meteen met een Mégane een caravan te gaan trekken van 1850kg, maar dat is nou precies de reden dat je met hulp van deze site een veilige en comfortabele auto/caravan-combinatie kunt samenstellen voor het type reizen dat je voor ogen hebt.


RonaldS antwoordt op 10 februari 2018:

@Remco,
Precies wat je daar aan waardes opgeeft. Daar ontbreekt nog een waarde aan, bij mijn Ford Kuga is dat het plaatje wat staat op de deurstijl.
Het is een bekend gegeven dat franse auto een hoog trek gewicht opgeven maar dat dit zeker in het verleden begrensd was door het totaal treingewicht, dus max toegestaan gewicht caravan en max toegestaan auto gewicht.
Betwijfel of dit treingewicht 1850 kg + 1952 kg = 3802 kg mag zijn, maar oke ik kan het mis hebben.
Mijn plaatje is:
2100 max totaalgewicht auto (6)
3900 totaal treingewicht (J6) dus afgeleidt max caravangewicht 1800
1125 voorasbelasting (BF)
1075 achteras belasting (P D)



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 februari 2018:

Maximaal trekgewicht zegt helemaal niets over de kwaliteiten als trekauto. Er is maar 1 voorwaarde en dat is dat het trekgewicht voldoende moet zijn. Andere eigenschappen van een trekauto zijn daarna veel belangrijker. Voor het rijcomfort en de veiligheid zijn dat het gewicht van de auto. Een zware auto rijdt immers zo veel lekkerder en meer ontspannen. In mijn ogen is leeggewicht nog veel belangrijker dan motorvermogen en koppel. Als de prestaties voldoende zijn is dat goed genoeg en het is nergens voor nodig om als 'eerste boven te zijn' en een enkele keer wat meer toeren maken vind ik ook geen ramp. Persoonlijk hecht ik dan veel meer waarde aan een goede automaat, die het wegrijden op hellingen en het rijden op secundaire wegen met rotondes ed. veel gemakkelijker maakt. Ook voldoende (toegestane) kogeldruk en goede vering zijn voor het rijcomfort nog belangrijker dan een hoog trekgewicht.

Kortom trekgewicht zegt helemaal niets, andere eigenschappen die deels hier wel op de site worden meegenomen zijn veel belangrijker.


Quirien antwoordt op 10 februari 2018:

@RonaldS,
Ik heb hier op de site even een berekening gemaakt. Volgens hier op de site genoemd bij technische gegevens zou het max treingewicht 3652 kg zijn. De 3802 mag dus niet en zal er ergens beknibbeld moeten worden tot deze max treingewicht. Of het alsdan nog verantwoord is , is een andere zaak.😉
Overigens kogeldruk max 75 kg volgens de site.
Ik had er maar even fictief in de berekening 1450 kg beladen achter "gehangen".


RonaldS antwoordt op 10 februari 2018:

@Quirien, das ook precies wat ik bedoel, aanhangwagengewicht benoemen zonder rekening te houden met treingewicht. Dit is al meer voorgevallen met de franse merken.


Louis antwoordt op 10 februari 2018:

Dat ongenuanceerde roeptoeteren Frans (het staat er inderdaad bot) komt misschien omdat het zó voor de hand liggend is om bij hogere snelheden "dan die van een tractor" niet met een lichte auto voor een zwaardere aanhanger te gaan staan.
Een feit dat je hier keer op keer op keer compleet met cijfers ondersteunt kunt zien.
Iemand die met een caravan gaat reizen móet weten dat die incidentele zware kar zand op een zaterdag met max 50 km/u niet vergeleken mag worden .
Trekgewichten door fabrikanten zeggen dus weinig of niets.
Je kunt er van alles op los laten maar de voor een ieder makkelijk te onthouden basisregel van "lege trekauto zwaarder dan caravan" sluit alle onduidelijkheid of eerder genoemde "Franse trucjes" van fabrikanten uit.
Kan het eenvoudiger ?


Louis antwoordt op 10 februari 2018:

Te snel geweest...dom, dus geen als bedoeld complete zin.
"Lege auto zwaarder dan caravan en niet boven treingewicht".


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker