Caravantrekker.nl

Hybride trekauto's

Mark vraagt op 19 februari 2018:

Leuk artikel over hybride auto's als toekomstige vervanger van de diesel als caravantrekker. Welke mij echter opvalt is de Mini Countryman PHEV, deze staat op autoweek ook op 1500 kg trekgewicht maar ik kan er op de site van Mini niets over vinden. Klopt dit wel?
Ik kan er ook geen trekhaak voor vinden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 februari 2018:

Autoweek heeft het inderdaad niet juist, de Mini mag denk ik niets trekken.
De Mini met kenteken PD-466-V mag van de RDW in ieder geval niets trekken. Ik ga dat aanpassen in het artikel.
Bedankt voor je reactie.


Mark antwoordt op 19 februari 2018:

Hallo Menno,

Die had ik inderdaad ook al gecheckt bij de RDW. 😉
Wel een leuke, maar ook prijzige, auto.
Het zustermodel van de mini, de BMW mag namelijk ook niets trekken.

Groet Mark


Quirien antwoordt op 20 februari 2018:

Tsja, als we nu maar niet teveel Hybride auto's gaan krijgen die niets mogen trekken. 😉

Nieuwsgierig gemaakt ook maar wat artikelen over deze mini door gelezen. Inderdaad geen trekhaak voor te vinden en vond ik ook dat hij niets mag trekken.
Ooit had ik ik een echte Mini's , die mochten mijn aanhangertje wel trekken.😉


Louis antwoordt op 20 februari 2018:

Dat kan nog weleens een serieus probleem gaan worden Quirien.
Zoekend in de "Jan Modaal" klasse, wat je naar mijn mening toch als rode draad moet hanteren is maar weinig te vinden .
Maar ook de eco diesels beginnen het qua aanhanger lasten al flink af te laten weten.
Redelijke auto's, maar met bromfietsmotoren die schoon moeten zijn en waar nauwelijks meer iets achter mag hangen.
Bovendien denkt men dat "één op twintig" eigenlijk normaal zou moeten zijn, en slechts een ietsje minder gunstig mét caravan.
Terug naar de vouwwagen over een jaar of wat, of stoppen misschien ?....je kunt toch allemaal ook geen oude diesels meer gaan/blijven rijden.
Wat trouwens ook opvalt in de kampeerbladen is dat men meer en meer combinaties over het voetlicht brengt die bij een beetje economische terugslag niet meer als broodjes over de toonbank zullen gaan.
Me gisteren ook nog behoorlijk geirriteerd aan een Tesla op "snelheid" die de zaak flink ophield (met riskante inhaalacties tot gevolg) daar hij anders misschien z'n stopcontact niet meer kon bereiken ?, mooi studiemateriaal, maar of dit het ooit gaat worden.
Kun je wel "drie" caravans tegelijk trekken in die bladen,...maar wie gaat er vijf kilometer van z'n huis kamperen ?)
De praatpalen zijn weg, komen daar nu "zestig maal zoveel stopcontacten" voor terug (overal ?)
Zie ik niet gebeuren, geen "twee uur rijden en een kwartier rust" meer, maar "langzaam anderhalf en twee uur rust" dus een extra vakantieweek nodig of zoiets.
Ook hier op de site wordt bij herhaling gesteld dat autofabrikanten géén rekening met caravans houden of zullen gaan houden, dus hoe het er over een paar jaar (en ook nog eens autonoom 😉) allemaal uit gaat zien...ik zie al die electrische "tekenfilm Jetsons" voorlopig nog niet.
(Ook op het binnenhof is de proef wegens (on) praktische redenen overigens alweer beéindigd wat vol electrisch rijden betreft )
Ik geloof toch nog steeds dat het van gewone brandstofmotoren maar andere energiebronnen moet gaan komen wat reéél lange afstanden en tijdgerelateerde transporten betreft.


Jan Teepe antwoordt op 20 februari 2018:

Ik zal het nu maar eens onomwonden zeggen, "Een grote farce dat hele Hybride gedoe"!!!. Volledig elektrisch en of waterstof met alle randvoorwaarden daarbij, en zo lang dat technisch en/of uit infrastructureel oogpunt gezien nog niet haalbaar is, blijf nog maar even doorgaan met de verbrandingsmotor. Daarmee geef je dan ook de auto industrie aan, dat ze haast moeten gaan maken met de ontwikkeling van de elektrische- of waterstof auto's. Nu wordt dat alleen maar verwaterd door dat hybride gedoe. Dat niets toevoegt aan milieu bescherming en ook niets toevoegt aan de technische ontwikkeling. Hoogstens het computergebeuren in de hybrides mag als vooruitstrevend gezien worden, maar de rest is oude meuk.


Frans antwoordt op 18 februari 2019:

Goed nieuws uit het VAG-kamp: Skoda komt met hybdride aandrijving op basis van de verdwenen Passat GTE, een prima caravantrekker.


Dual Hobby antwoordt op 18 februari 2019:

Op dit moment rij ik een Golf GTE, in het dagelijks gebruik haal ik een vebruik van ca 1:50. Geeft een goed gevoel om in drukke gebieden uitstoot vrij te kunnen rijden. Bovendien een krachtige snelle auto als je wil. Ben nieuwsgierig hoe deze het straks gaat doen met 1500kg er achter. En ja ik heb ik hem ook gekozen vanwege de lage bijtelling. Maar hoezee hoera nu ik lees dat deze motoren terug komen ik zal er meteen weer een nemen. Los van de prijs en wel of geen voordelen voor het milieu. Ik kan het iedereen aanraden qua rijgenot veel fijner dan welke benzine of diesel die ik ooit gereden heb.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 februari 2019:

Bij het sjoemel concern is het vooral iets roepen. Eerst eens zien dat ze ook daadwerkelijk weer een hybride in de verkoop hebben. Ze roepen immers al jaren dat ze met elektrisch komen en ondertussen komen ze alleen met variaties op hetzelfde vertrouwde thema.


Gerrie antwoordt op 3 oktober 2019:

De kona is er nu in hybride uitvoering en zou 1300 kilo mogen trekken. Schijnt een 1600, 4 cilinder motor te hebben . Voor velen misschien wel een mooie caravantrekker. Ben wel benieuwd of daar straks een keer een berekening van is te maken .


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 oktober 2019:

Hij staat erbij. Inderdaad een leuke trekker voor minder dan 30.000 euro. Om een goed beeld te krijgen moet je eigenlijk zowel een berekening maken op alleen benzine als met gecombineerd vermogen. Immers als de accu's leeg zijn (op een lange helling bijvoorbeeld) dan heb je alleen nog de benzine motor die lang niet zo sterk is.

Dit 'probleem' is vergelijkbaar met de Kia Niro en zal voor alle hybrids gelden die op vol vermogen gereden worden.
Dat laatste zal bij sterke hybrids minder snel gebeuren (zoals de RAV4 bijvoorbeeld) omdat de snelheid dan te hoog is voor het normale verkeer.


Marjanne antwoordt op 11 oktober 2019:

Ach, wie dan leeft, wie dan zorgt. We kunnen iig nog 10 jaar vooruit met onze diesel.


Gerrie antwoordt op 17 oktober 2019:

Menno, hoe maak ik zo'n berekening. De benzine uitvoering nemen en dan het vermogen aanpassen naar 104 pk. Het koppel is mij zonder elektrohulp niet bekend. Maar deze dan ook aanpassen neem ik aan. Een 1300 kg zware caravan kan dan wel eens tegenvallen. Hoewel hij dat wel mag trekken volgens de gegevens. Er zal wel dezelfde motor en aandrijflijn als in de Kia Niro inzitten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 oktober 2019:

De brandstof motor van de Kia Niro heeft 77 kW en een maximaal koppel van 147 Nm bij 4000 toeren.
Zonder stroom in de accu zou je dus minimaal deze prestaties hebben als je die invult.


Gerrie antwoordt op 18 oktober 2019:

Dank je Menno. Er blijft dan minder trekkravht over dan bij de 120 pk benzine.


Aad antwoordt op 20 oktober 2019:

Ik heb Menno’s test gelezen van de RAV4 4x4 en verbaas me er sindsdien over, hoe weinig je die auto ziet op de camping. Ik zie heel veel Mazda CX5 (snap ik) en Hyundai Tucson (snap ik niet😉) maar zelden een RAV. Is de caravanbezitter geen Toyotarijder? Of spelen er andere zaken mee?


@Eric antwoordt op 20 oktober 2019:

Ik moet er het hele jaar in rijden en vind hem oerlelijk dus gaat ‘m niet worden.


MarkS90 antwoordt op 20 oktober 2019:

Ik rij Zweeds en heb geen ervaringen met Oosterse merken. Zou ik ook niet willen omdat we niet zulke dealers in het dorp hebben.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 oktober 2019:

Aan een RAV4 en alle andere hybrides van Toyota moet je wennen. In een korte proefrit erger je je heel snel aan het geloei van de CVT. Iets dat autojournalisten ook veel noemen. Dit omdat je zelden ‘normaal’ rijdt in een proefrit. Na een paar dagen ga je die hybrides pas waarderen en wil je niets anders meer 😉


Aad antwoordt op 20 oktober 2019:

Ik denk dat je daarin gelijk hebt, Menno. Mijn vrouw heeft een Yaris met cvt (geen hybride) en die automaat vind ik fantastisch. Maar dat duurt inderdaad een paar dagen


Ferdinand Blasteile antwoordt op 20 oktober 2019:

Het aloude DAF principe , als gewoon schakelen niet meer lukt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 oktober 2019:

De CVT van Toyota Hybride heeft niets met de transmissie van een oude Daf gemeen. Een totaal ander principe!


Jan br antwoordt op 20 oktober 2019:

Ik ben dus zo’ n zonderling die al haast twee jaar met een RAV 4 Hybride rijdt en dat bevalt byzonder goed. Onder normale omstandigheden zonder caravan loeit de auto zelden of nooit en is hij stiller dan al mijn eerdere auto’s (altijd diesels en veel uit de VAG-stal, wel altijd handschakeling). Met caravan komt het soms voor dat bij stevige hellinkjes de motor flink toeren gaat maken, maar dat is echt niet constant en zonder het echt met zekerheid te kunnen zeggen omdat ik het nooit zo gereden hebt, maar een 1,4 turbo motortje van VAG zal met 1650kg aan de haak ook niet fluisterstil naar boven gaan. De kracht van de 2,5 ltr motor geeft je zelden de indruk dat je te veel vraagt. Bij lagere snelheid, bv wegrijden op een kletsnatte camping of heel steile helling pakt hij met z’n 4-wielaandrijving fenomenaal. Ik heb zwaardere en grotere auto’s zien worstelen waar wij zonder problemen wegreden. Verbruik met caravan is normaal voor een dergelijke combi, gem. 1 op 8. Zonder caravan met een nette rijstijl 1 op 15 is wat mij betreft uitstekend en als je er op gaat rijden zijn nog betere resultaten haalbaar.


TheoS antwoordt op 21 oktober 2019:

@Menno,
Is het het principe hiervan niet ook een uitvinding van Huub van Doorne, die eerder de Variomatic heeft uitgevonden?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 oktober 2019:

CVT betekent Continu Variabele Transmissie, een algemene verzamelnaam voor diverse systemen. Soms werkt dit met riemen (variomatic) of tegenwoordig met een stalen band. Daarnaast heb je nog een koppeling nodig.
Toyota hybride (hybrid synergie drive) heeft geen koppeling en gebruikt een planetair tandwiel stelsel i.c.m elektromotoren (power split device). Google daar maar eens op en dan wordt duidelijk dat dit heel wat anders is dan de transmissie van Huub van Doorne.


Ferdinand Blasteile antwoordt op 21 oktober 2019:

Een door ontwikkeling van het variomatic principe en een geheel Nederlandse uitvinding , de trek en duw banden komen uit Tilburg .Ook Toyota en 80 % van de fabrikanten maken gebruik van in Nederland geproduceerde bakken .Op het patent van Mijnheer Huub.....Ook Eindhoven speeld een grote rol in dat geheel . ☺️


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 oktober 2019:

Maar de duwband zit niet in de Toyota Hybride!


Ferdinand Blasteile antwoordt op 21 oktober 2019:

Dat is duidelijk Menno , en maakt verder ook niet uit . Het geniale principe komt van Huub van Doorne . Beetje chofinisme mag toch wel..😀


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 oktober 2019:

Met chauvinisme is niets mis! Tenslotte rijden bijna alle auto's ter wereld dankzij de chips van NXP (=onzichtbare hoofdsponsor van der site!) uit Eindhoven 😉

Maar het geniale idee van Huub van Doorne lijkt totaal niet op de CVT van Toyota hybride. Het principe is echt helemaal anders. Huub zou niets herkennen van zijn ideeën in zo'n Hybride 😉


Frans antwoordt op 21 oktober 2019:

Als het gaat om het totale concept Hybrid Synergie Drive heeft dat natuurlijk niets met het transmissieconcept van Huub van Doorne van doen. Ook de aandoenlijke vacuüm bediening van de poelies kun je natuurlijk alleen in het tijdsbeeld van 60 jaar geleden beoordelen en vind je nergens terug in de besturing van huidige cvt auto’s. Toch is het element cvt in de Toyota-transmissie principieel vergelijkbaar met de geavanceerde transmissies waar cvt’s de hoofdtransmissie vormen en die een historische oorsprong vinden bij VDT. Het unieke en geniale van de Toyota Hybrid ligt veel meer in de continue balans van aandrijflijn, brandstofmotor en elektromotor/generator via een planetair stelsel dan in de toepassing van een cvt.


Ferdinand Blasteile antwoordt op 21 oktober 2019:

Het werk nu niet meer zo ,dat is wel duidelijk. Hoeft verder ook geen uitleg dat het lompe systeem nu niet meer gebruikt word ,al decennia niet meer. Mis het ook niet ..geef mij maar de nieuwe techniek.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker