Caravantrekker.nl

Renault trafic Opel vivaro

Henry vraagt op 23 maart 2018:

Wie heeft er ervaring met de bussen ,Opel vivaro en Renault trafic ik lees veel negatieve dingen over versnellingsbakken ook de automaten .Ik zit te kijken naar bussen vanaf 2005 kmst rond de 200000 ,internet staat vol met afraders van de bussen maar zo slecht zullen ze toch niet zijn ?Je ziet er heel veel rijden.Ik heb een 2.5 automaat op het oog en een handgeschakelde maar van de negatieve forums ben ik geschrokken.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rico antwoordt op 23 maart 2018:

Ik heb een 2002'er Opel Vivaro gehad, een 1.9 DTI, 100 pk. Heel veel problemen mee gehad, o.a. met versnellingsbak, maar ook met olielekkages aan de motor. Bij mij overleed de versnellingsbak pas bij 170000 km, maar vanaf 25000 km maakte die al een bak herrie. Er zijn verhalen bekend van mensen die elke 40000 km een nieuwe bak nodig hadden..... Lagers van de as waar 3de en 4de versnelling op zitten zijn slecht. Ik heb begrepen dat revisiebedrijven een verbeterde lagering hebben bedacht waardoor het probleem niet zal terugkomen, maar toen had ik de bus al ingeruild op een VW T4.

De robotbakken zijn idd waardeloos. De mechatronica faalt, en afstelling van het koppelingmechanisme is zwak. Een vriend van ons had zo'n automaat, bus was van 2008, een 2.0 DCI. Dat probleem hoor je vaker. De handbakken van de tweeliters (dus faceliftmodel) schijnen wel beter te zijn dan die van de oudere 1.9 DTI's.

Ik heb later nog een keertje een proefrit met een handgeschakelde 2.5 DTI gedaan, faceliftmodel, ik denk van 2010. Ook die versnellingsbak maakte een hoop herrie die me deed denken aan m'n oude 1.9 DTI. Dus dat werd hem niet.

Ik vind de Trafics/Vivaro's/Primastars echter wel heel fijne auto's om mee te rijden.

Groet,

Rico


John antwoordt op 23 maart 2018:

Ga voor het origineel: de Primastar. 2e keus zou de renault zijn, die is nog het dichts bij het origineel.
Blijf van opel af, zij hebben de primastar teveel aangepast met opel onderdelen die veel problemen geven. Veel te veel mix and match wat op den duur voor veel problemen zorgt.


Louis antwoordt op 23 maart 2018:

Heel veel zal toch afhangen van hoe zo'n bus gebruikt is in die eerste ongeveer 200.000 km van z'n leven.
Altijd erg hard bereden, zware aanhangers, steenkoud wegrazen, geen verkeersdrempel te hoog om overheen te stuiteren, dat laat allemaal z'n sporen achter.
Maar ook als er vrij gemiddeld mee omgegaan is komen er rond die kilometerstand wat minder goedkope maar wel normale dingen aan de orde.
Gloeibougies, remschijven en klauwen, uitlaatje, (aircocondensor lek) .
En zo is er nog wel wat meer te noemen.
Als je het dan nét een beetje slechter treft tikt het snel aan .
Zelf zou ik zoeken naar iets met minder kilometers .
En wat er binnen en buiten nog écht netjes uit ziet, dan maak je toch wat meer kans op normale voormalige gebruikers en een meer betrouwbare onderhoudsgeschiedenis.
Er zijn er meer dan genoeg, sluit ook geen merken al bij voorbaat uit want er zijn altijd wel plussen en minnen te vinden.
(Als je je té veel op minnen focust durf je geen enkel merk bus meer aan te schaffen)


Kees antwoordt op 23 maart 2018:

Dat geldt natuurlijk al eeuwen en niet alleen voor busjes Louis. 😉


Louis antwoordt op 23 maart 2018:

Kees, als een ander nu die ex koerier of montage leasebus neemt (heel netjes na wat snel schadeherstel en professionele schoonmaak en poetsbeurt) .
Laat Henry dan nog effe rustig verder zoeken naar een busje van een kinderrijke particulier bijvoorbeeld.
Met NAP....die gewoon betaald is, en met zo min mogelijk verschillende garagestempels in het onderhoudsboekje 😉
(En gaat het om het model van Henry's voorkeur, dan ga ik met John mee...de Nissan dus)


PieteR antwoordt op 23 maart 2018:

Zowel privé als beroepsmatig heb ik met nogal met verschillende bussen gereden. De beste herinnering heb ik aan Mercedes 508D 😉 , maar dat is schaars antiek geworden.. En vooral heb ik genoten van de Hyundai H200 Powervan. Daarna ben ik "gewone" auto's gaan rijden, maar heb nog wel een keer aan de H300 gesnuffeld en ook dat viel niet tegen. Ik zou nog niet eens nadenken over een Opel of Renault, maar meteen teruggaan naar Hyundai.


Remco antwoordt op 24 maart 2018:

Het beste advies heeft Rico al gegeven,

Ik heb 5 jaar lang een Renault Traffic quickshift 150pk (2007) gereden...
Als de Renault liep, dan was het een geweldige bus, maar ik heb bakken vol met drama gehad.
Met de daarbij nodige kosten.

Bij interesse kan ik over bijna alle mankementen een avond vol vertellen.

Mijn advies: laten staan de 2.5, ze hebben teveel problemen.

@Louis ik had mijn bus gekocht met 120k op de teller en weggedaan met 320k
Wat je nu weer hebt gevonden op Google Is standaard informatie voor elke auto.
En over die kinderrijke particulier, die beste persoon betaald liever geen > 150 euro houderschap per maand.


Louis antwoordt op 24 maart 2018:

Voor geen van deze informatie heb ik Google nodig Remco, en Henry is er kennelijk juist wat door in verwarring gebracht 😉
Zo'n blaasbus zou ik dan ook nooit kiezen, en heb genoeg merken gereden.
Een paar van mezelf....het meeste van "de zaak".
De 20.. serie van Mercedes voorheen presteerde bijvoorbeeld matig, werden door omstandigheden altijd overbelast maar gingen nóóit kapot.
Een half miljoen kilometer was geen uitzondering.
Dat kun je van de huidige generaties niet zeggen....die kunnen alleen maar snel, dúúr, en kort .
(Al gebied de eerlijkheid te zeggen dat we de zak zouden hebben gekregen als we er zo mee om zouden zijn gegaan als tegenwoordig normaal gevonden wordt)
Ook nog in een all round garage gewerkt, en dan maak je zo nu en dan wel eens wat mee.
Wel lang geleden, maar toch...
Niet meer de jongste zijn heeft ook zo z'n voordelen op allerlei gebied.
Hoe bestonden, deden, en wisten we dat allemaal toch zonder Google hé, een hele gemiddeld steeds groeiende economie zonder internet....het moeten vast allemaal wonderen zijn geweest 😉


Remco antwoordt op 24 maart 2018:

@ Louis

Ach je zegt het zelf al, tegenwoordig Is het huilen met de pet op qua levensduur van de busjes.
Jammer genoeg maakt volvo geen bedrijfsbussen 😉

@ Henry
Mocht je nog opzoek zijn naar een bus zonder veel problemen.
VW T5 met de 1.9 motor zeer betrouwbaar
Of een MB Vito 1.13 (130 pk) met een oerdegelijke 2.2 motor.


jack antwoordt op 26 maart 2018:

Hyundai H 1 of voor nederland H 300 Super maar wel de 163 PK handgeschakelde versie, voor mij toch.


Louis antwoordt op 26 maart 2018:

Er werd nogal op neergekeken, maar ik heb privé ook tot tevredenheid zo'n 130000 km met een H200 powervan d.c. gereden.
Fijne handzame en niet te brede parkeerbare bus zonder kwetsbare toeters en bellen.
(Ook hier geldt weer : niet "verraggen")
Twee nadelen : De dubbelcabine was gebouwd op Koreaanse afmetingen (of Nederlanders zonder benen 😉), en het laadvermogen was wat te groot.
Voorin zittend was dit nauwelijks merkbaar.
Maar die zwaardere en hardere achtervering vraagt verticaal veel van de degelijkheid van de caravandissel e.d.
Dus ook weer iets om rekening mee te houden als je een "werkbus" aanschaft die vaak op lading zijn berekend en "leeg" op slechtere wegen extra aanpassing van je rijgedrag vraagt.
(Oftewel...kalm aan)



PieteR antwoordt op 27 maart 2018:

Dat viel nogal mee hoor, Louis. Bij de standaard bandenspanning was het leeg wel een beetje stuiteren, maar als je die aanpaste was er nauwelijks verschil met sommige luxe Duitse merken.. Ik heb vier verschillende Hyundai bus-achtigen gereden en de hardste vond ik toch wel de Trajet! De personenversie was een omgebouwde bus, maar afgezien van drempelonvriendelijkheid was ook dat een fijne wagen om te rijden.


Gijs antwoordt op 27 maart 2018:

Ik heb twee Hyundais bussen gehad, de eerste was een H100, hagelniew.
Deze stond elke week een dag bij de dealer, alles in om en bij de moter ging kaduuk, daar is onder garantie een nieuwe moter ingekomen bij 40000 km en toen was het een stuk beter.

De tweede was tevens de laatste, dat was Een H200 ook nieuw, met dezelfde moter maar dan met turbo.

Ook deze binnen 50000 km krukas dwars door midden, dealer zei giet foutje, kwam wel vaker voor.

Dus ik ben wel klaar met die Koreanen.

Grt Gijs.


Louis antwoordt op 28 maart 2018:

Zo zie je maar, van olieverbruikende VW's tot Hyundai's H...(die volgens de geleerden een krukaslager te weinig hebben), Fransosen met electronicaperikelen of Audi Q.'ns die om de haverklap in noodloop over gaan enz, enz.
De andere Duitsers komen ook al niet ongeschonden uit de strijd.
Altijd zijn er wel problemen over een merk te melden.
Dus ook de nieuw aanschafprijs blijkt van steeds minder invloed.
En worden problemen in het duurdere segment ook wel eens (uit een soort schaamtegevoel) door de eigenaar verzwegen misschien ?
Zijn het geen mechanische, dan wel weer electronische problemen.
(Dat wordt dus een oudere Amerikaanse kilometervreter Henry met veel cilinderinhoud en weinig pk's 😉)



transporterfun antwoordt op 15 maart 2019:

Dag beste lezers,
Hier ook een eigenaar van een Renault Trafic Automaat. 7 Maanden geleden heb ik de schakelrobot helemaal laten reviseren bij een officieel automatenrevisiebedrijf. Kosten: meer dan 2.200,- ! Sindsdien steeds storingen gehad. Nieuwe accu, lost het niet op. Nieuwe gloeibougies: lost het niet op. Twee weken geleden wilde hij helemaal niet meer in een versnelling. Busje opgeladen op ANWB vrachtwagen en weer naar revisiebedrijf.

Er is een spoel vervangen. Busje reed weer fantastisch.... voor 1 week.

Gisteren weer problemen. In de derde versnelling gaat het oranje lampje branden (dat miet die steeksleutel) en er kan niet meer op of teruggeschakeld worden. Ook meldt de boordcomputer: Transmissie Controleren. Na enige tijd dooft het oranje lampje en kan ik weer 1 versnelling voor of terug.

Gisteravond dus weer de bus op de ANWB vrachtwagen en weer naar het revisiebedrijf. Ben in afwachting van de volgende stap...

Het meest verveledne is dat ik bijna geen grote stukken meer durf te gaan rijden en dat terwijl het zo'n fijn campertje is. Heb de 2.5 Dci 145 Kw uit 2010. Originele km-stand 140.000 km.


MarkS90 antwoordt op 15 maart 2019:

Probleem met busjes van de baas is dat de ene helft de lichtste versie betreft en dus gaat de bestuurder raggen uit onvrede. En de andere helft heeft veel vermogen zodat ze kunnen raggen om te raggen.


Remco antwoordt op 18 maart 2019:

@transporterfun

Ik kreeg een acute flashback van jouw verhaal.
Exact dezelfde problemen had ik met de quickshift.
Dat revisie bedrijf heeft een vestiging in de buurt van Barneveld waar ik toen was.

Mijn advies: hoe negatief het ook klinkt, afscheid nemen van de bus.

Ik heb toen ook nog een jaar door geklungeld wat veel geld koste.


Frank antwoordt op 21 maart 2019:

Het is natuurlijk niet de snelste of de meeste bijzondere bus maar een Toyota hiace 2.5 d4d met 117 pk kun je als hij warm is gereden gewoon overal volgas rijden ook met 5 ton op de klok deze willen echt gewoon niet stuk ook als ze zwaar gebruikt zijn ik zou geen traffic Vivaro kiezen kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker