Caravantrekker.nl

Alko ATC Display

Job vraagt op 4 april 2018:

Ik overweeg het ATC display voor in de auto aan te schaffen om tijdens het rijden de werking van het systeem te kunnen monitoren. Zijn er forumbezoekers met ervaring met dit systeem. Ik heb namelijk reviews gelezen dat het systeem niet altijd functioneert, dit zou o.a. bij de VW Tiguan het geval kunnen zijn. Niet geheel toevallig rijd ik deze auto dus ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor de feedback.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

H.M antwoordt op 4 april 2018:

Wist dat er ook dat u via Al-ko 2Link ATC was.
Alles via de smartphone incl waterpasfuntie.
Ik zelf heb het eind vorig jaar laten plaatsen ,werkt uitstekend!,


Debouncer antwoordt op 4 april 2018:

Ik heb sinds vorig jaar een display. Zoals al in de handleiding staat valt de verbinding af en toe weg. Vooral bij druk verkeer. Verder was de display vaak rood. Dat lag niet aan de display, maar aan de ATC zelf. Door de slechte consumentenvoorlichting van ALKO was de elektronica van de ATC ter ziele gegaan bij het aansluiten van een boordaccu zonder sper-diode. Inmiddels een nieuwe ATC en het ging nu probleemloos.


Evr66 antwoordt op 5 april 2018:

Hebben zoiets op onze itbs (standaard aanwezig). Leuk, maar als het werkt kijk je er nooit meer naar. Voordeel is wel dat je natuurlijk kunt zien of er geen storingen zijn, maar heb je die niet, gewoon saai. Oh ja en itbs kun je er mee uitschakelen (en inschakelen natuurlijk) op slecht wegdek, weet niet of dat bij allo ATC ook kan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 april 2018:

Een melding in de auto vind ik wel heel nuttig. Je weet dan tenminste dat je bij ingrijpen ‘aan de grens’ zit.
Persoonlijk vind ik alleen een ledje (zoals bij iTBS) te weinig en zou er een zoemer op moeten. Heeft ATC dat wel?


Debouncer antwoordt op 5 april 2018:

De ATC-display heeft 3 leds: Groen vast: alles in orde. Oranje (vast) verbinding tussen ATC en display is verbroken. Meestal bij intensief verkeer. Oranje (knipperend) ATC grijpt in. Rood (vast) ATC heeft een storing maar er kan doorgereden worden. ATC functioneert niet. Rood (knipperend) ATC heeft een storing en er kan niet doorgereden worden. Remstang moet losgemaakt worden van de ATC. Geluidsignalen zijn er niet.


RonaldS antwoordt op 5 april 2018:

Gebruik hem al enige jaren en wat je terecht opmerkt heb ik ook dat hij soms rood oplicht. Als ik in uren moet spreken komt dat 1 keer in de 3-4 uur voor. Zie het dan ook enkel als extra hulpmiddel.


Debouncer antwoordt op 6 april 2018:

Dat rood oplichten duidt toch op een storing. Omdat je aangeeft al jaren een ATC te hebben, zit er waarschijnlijk oude software in de ATC. Elke keer dat de led rood wordt, wordt er een storing opgeslagen. Als het foutengeheugen vol zit blijft rood ook rood. Dit probleem kan je dealer NIET voor je oplossen. De moeilijke weg is uitbouwen en naar ALKO-Nederland opsturen Dat is, gezien de servicebereidheid daar een heilloze weg. Beter is om naar een Kundenzentrum in Duitsland te rijden (eventueel met afspraak) en daar wordt geheel kostenloos de zaak in 3 kwartier opgelost (voor zover het een softwareprobleem is.) Zou het een ander probleem zijn valt daar ook wel een oplossing te vinden. Problemen worden vaak veroorzaakt door een te kritische afstelling van het spanningsgebied waarin de ATC moet werken. Met al die canbussen is dat er niet beter op geworden.


Louis antwoordt op 6 april 2018:

Ik zal nu wel een lawine over me heen krijgen,, maar lees de reacties nu zelfs eens terug.
Is het niet storend dat het woord storing zo vaak valt ?
De dealer kan het niet oplossen - AL-KO is de moeilijke weg - en het is beter om naar het kundenzentrum in Duitsland te rijden.
(Duitsland dus)
Een (bijvoorbeeld) Rottedammer die "even" wegens een storing naar een kundenzentrum in enz ?
Oplichtende ledjes en lampjes in moderne auto's vragen nogal eens aandacht, zo ook de navigatie en/of telefoon i.p.v. de weg, en daar komen steeds meer en meer afleidingen bij.
Valt er zo langzamerhand niet iets op bij al die "hulpmiddelen".....?
Als je dit zo even leest lijkt het dan niet (veiliger) en bedrijfszekerder om een zorgvuldige belading te combineren met een wat lagere snelheid als het eerste niet optimaal mogelijk is, en gewoon gaan rijden ?


Hans antwoordt op 6 april 2018:

Louis; ik kan het hier alleen maar volkomen mee eens zijn.
Van mij geen lawine.

Met vriendelijke groet,

Hans


Debouncer antwoordt op 6 april 2018:

Ik ben geneigd je helemaal gelijk te geven. Stabiliteit is een moeilijk punt en iedereen zal zijn caravan zo goed mogelijk willen beladen. Maar tussen willen en kunnen zit nogal wat ruimte. Met de beste wil kan het toch gruwelijk fout gaan. Dan de reden voor aanschaf van een stabilisatie apparaat: Het ding zit standaard op de caravan; je bent er ergens mee in aanraking gekomen (beurs, dealer) of op grond van een slechte ervaring. Standaard bij de ATC is alleen een led op de dissel.Die kan je dus tijdens het rijden niet zien. Bij aankoppelen lijkt alles goed en bij een stop ook. Het blijkt dus wanneer je een display hebt dat de ATC toch regelmatig rood kan zijn. Iets waarvan je geen weet hebt zonder de display en dus een vals gevoel van veiligheid hebt. Van meet af aan was er ook een behoefte om in de auto te kunnen zien hoe de ATC werkte. ALKO Nederland is op geen enkele manier geïnteresseerd in de caravanner. Zij zien hem niet als klant. Ook de dealers treft dat lot. Blijkbaar geeft ALKO ruimte aan de medewerkers om die houding er op na te houden of zelfs voor te schrijven. In het geval van een storing aan de ATC zou die door de dealer uitgebouwd moeten worden (kosten) opgestuurd worden vergezeld van de juiste papieren (kosten) en dan komt hij op de plank bij ALKO. Met een beetje mazzel is het ding na 2 maanden terug. Als je pech hebt raakt hij kwijt. Het Kundenzentrum in Duitsland lijkt dan ver weg, maar mogelijk valt er met een redelijke omweg op de vakantierit een oplossing te vinden. Triorep doet het ITBS beter. Dan praten we natuurlijk wel over andere prijzen. Voor de rest geldt dat dergelijke systemen wel degelijk veiligheidsverhogend zijn.


evr66 antwoordt op 6 april 2018:

@Menno: zoemertje zou wel nuttig zijn inderdaad, maar die levert neimand blijkbaar. Itbs niet en Alko niet. Anderzijds: voel je een evt (rem-)ingreep in de auto niet?


Jan Teepe antwoordt op 6 april 2018:

Is ATC nou echt wel zo zinvol? Je voelt toch zelf wel als de caravan slingerneigingen krijgt. Als dit het (incidenteel) het geval is, afremmen en weer door gaan. Is dit structureel het geval, dan is er echt iets fundamenteel fout. Belading en/of constructie van de caravan. Een heel ander geval is het oploop rem probleem. Zolang dit nog niet ondervangen is door het vervangen van het oploop systeem door elektrische remmen of een onafhankelijk hydraulisch remsysteem, zijn ITBS/ ARC, en in mindere mate RBS, welkome oplossingen voor het zeer onvolkomen oploop systeem. Het is alleen zo jammer, dat ITBS/ARC/RBS geen van allen een EU certficaat van overeenstemming hebben. Of loop ik in dezen achter bij de ontwikkelingen?


Louis antwoordt op 6 april 2018:

Sorry "Rottedammers" voor de gemiste r. 😉
Al dergelijke systemen werken inderdaad veiligheidsverhogend, dat geloof ik zonder meer....mits ze werken.
Probleem is wel dat we er áltijd en zonder meer op moeten kunnen vertrouwen wanneer we in een situatie terecht komen waarbij we deze extra hulp nodig hebben.
En daar schort het wegens kwetsbaarheid nog behoorlijk aan.
Bij zoiets als winterbanden kun je nog stellen dat men zélf dom bezig is door te snel te gaan rijden "omdat er tóch winterbanden onder zitten" waardoor het veiligheidsverhogende aspect (ook ten opzichte van de andere weggebruikers) behoorlijk teniet word gedaan.
Maar op dit soort zaken heb je geen invloed meer, en moet je maar hopen dat het (goed) werkt als het nodig is.
Zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden te geven .
Men gaat er naar rijden, en blind van uit dat "een of ander" systeem wel ingrijpt wanneer men ergens te ver in gaat.
(Inparkeren tot de pieper piept....áls er geen sneeuw of modder op zit, en anders : Hoe ben ik ook alweer verzekerd, of hebben ze me gezien ?..."wegwezen")
Bij a.c.c hoef je bij wijze van spreken niet meer op te letten in de file en je heerlijk met je mobieltje bezig gaan houden om maar iets te noemen ?
Zeker...tot er "een snotje" op de sensor zit of er een storinkje is ontstaan, dat is ongeveer wat ik bedoel.
Of : Ik heb een stabilisatorkoppeling, dus....en we kunnen hier op de site regelmatig zien dat mensen er wérkelijk en té volledig op vertrouwen.
Het verminderd ongetwijfeld de bewustwording met alle gevolgen van dien.
Als de storingen t.z.t redelijk onder controle zijn zit er wél een jaarlijks alsmaar zwakker wordende schakel aan het stuur, en de wérkelijk veilig totaal autonoom rijdende auto gaat écht nog even duren.
Tot dit laatste moeten we het toch echt zélf in de hand kunnen houden.
(Terwijl we nog niet eens in staat blijken een "kijkersfile" met aanrijdingen te voorkomen 😉)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 april 2018:

ATC (e.a.) is een enorme 'innovatie' in het rijden met caravans! Misschien wel de grootste de afgelopen 50 jaar. Dat zegt enerzijds iets over caravans maar ook dat ik vind dat ATC echt bijdraagt aan de veiligheid.

@evr66
Ik voel ITBS wel ingrijpen maar een bevestiging dat het ITBS zou toch fijn zijn. En als ik op CC zou rijden dan betwijfel of ik het voel.


Tijs antwoordt op 6 april 2018:

Het LEAS antislingersysteem heeft zo'n zoemertje wel. Prettig om een signaal te krijgen als het systeem ingrijpt.


Debouncer antwoordt op 7 april 2018:

@Menno. Over de CC in combinatie met de ATC heb ik ook wat bedenkingen. Ik besefte dat ik in wat spannender situaties vergat de CC uit te zetten (koppelingspedaal, knop op stuur, rem) De auto bleef in dat soort omstandigheden doortrekken. Een waardevolle aanvulling op die antislingersystemen zou dus een voorziening kunnen zijn die de CC uitzet wanneer het systeem in werking treedt en aldus meewerkt aan het oplossen van de instabiele situatie. Hoe het een en ander gerealiseerd zou moeten worden? Geen idee .


Ed antwoordt op 7 september 2018:

Ik rijd met een Tiguan II en heb een Eriba touring met ATC, misschien overdreven, maar het is onze eerste ervaring met het rijden met een caravan vandaar. Heb de caravan nu bijna twee jaar, en mij valt op dat het ledje vaak rood brand. Vaak is een op
Vijf denk ik. Caravandealer heeft de atc unit vervangen maar probleem is gewoon terug. Waar kan ik mij het beste melden bij alko?? Ik ben nu in Duitsland nl, Kötz?


Debouncer antwoordt op 7 september 2018:

Dan ben je ter plaatse:
ALOIS KOBER GMBH
AL-KO Kundencenter Süd
Bahnhofstraße 40
89359 Kötz


Ed antwoordt op 8 september 2018:

Bedankt Debouncer, nu maar hopen dat ze mij willen helpen zonder afspraak!


Debouncer antwoordt op 8 september 2018:

Ik heb 1 keer telefonisch contact gehad met zo'n centrum. Werd binnen 5 minuten teruggebeld toen bleek dat niemand direct mijn vraag kon beantwoorden. Kreeg in een kort gesprek heel veel wetenswaardigheden te horen. Dus heel klantvriendelijk. Ik hoop met jou dat je maandag direct geholpen kunt worden. Als tip in verband met jouw klacht zou ik wel even aangeven of je eventueel een boordaccu in je 12 v systeem hebt opgenomen. Ik hoop graag de afloop van je te horen.


Ed antwoordt op 10 september 2018:

Heb mij vanmorgen gemeld bij Al-Ko in Kötz, ze hadden niet direct tijd maar wel deze middag, prima dus. Monteur heeft systeem bekeken en doorgemeten. Geen bijzonderheden ontdekt, alles zat goed. Ook de aanwezigheid van de mover met bijbehorende accu gaf geen problemen. De monteurs heeft de laatste software op de ATC gezet. Deze software heeft een wat ruimere afstelling vertelde de monteur dus er zal minder snel sprake zijn van een storing oid. Hij hoopt dat het probleem hiermee is verholpen, ik ook natuurlijk! We gaan het snel ondervinden! Ben in ieder geval blij met de service die Al-Ko (garantie) heeft verleend.


Debouncer antwoordt op 10 september 2018:

Goede info Ed, Komt ook helemaal overeen met wat ze mij toen in dat telefoongesprek vertelden. Werd nog bij gezegd dat het spanningsgebied waarin de ATC werkte te smal was. Met de nieuwe software is dat ruimer. Ook dat de ingreep gratis was en ca. 45 minuten zou duren. Super dus. Maar... in Nederland hebben we niet zo'n centrum en de dealers mogen de handeling niet verrichten en dus ben je van Alko-Nederland afhankelijk. En dat is een gebed zonder end.


Ed antwoordt op 10 september 2018:

En jij bedankt Debouncer, zonder jou en dit forum was ik niet naar Al Ko gegaan👍🏻 Ik laat binnenkort weten of de nieuwe software heeft geholpen.


Ed antwoordt op 18 september 2018:

Inmiddels 1000 km gereden, het lijkt er op dat de software update zinvol is geweest, nog geen rood lampje gezien!


Debouncer antwoordt op 18 september 2018:

Dat is heel mooi. Nu maar hopen dat er met de grootste spoed zo'n klantencentrum in Nederland komt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker