Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Kleine scheurtjes, 0,5 cm in disselbak eriba nova

Leo vraagt op 14 April 2018 om 19:16:

Goedendag,
Ik heb een eriba nova 495, bjr. 2010, en er zijn in de disselbak bovenop 2 kleine scheurtjes aan het ontstaan. Van de dealer begreep ik dat het in de basis een constructiefout is geweest waardoor er een te zware druk via de afsluitveer op de bak kwam te staan waardoor er scheurtjes komen. Mijn vraag is nu hie zwaar moet ik hier aan tillen? Of moet ik het laten vervangen ( dealer heeft het dan over € 1250) of gewoon maar laten zitten?
Ik hoor graag
Mvg
Leo

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 April 2018 om 19:29:

Kan je het verhalen op je verzekering als eigen gebrek?


Leo antwoordt op 14 April 2018 om 19:36:

Dank je wel voor je reactie.
Nee, is helaas niet mogelijk.
Maar centraal zit ik met de vraag : hoe schadelijk is het en wie kent cq herkent het van de eriba nova?


Quirien antwoordt op 14 April 2018 om 19:47:

Als het inderdaad in de basis een constructiefout is en er komen nog meer reacties. Is er dan niet een coulance regeling vanuit Eriba zelf logisch? Je mag toch verwachten dat een product aan de eisen voldoet zoals deze wordt afgeleverd? ( en zo goedkoop is zo'n Eriba Nova ook niet)

En wat vindt de dealer er van in de noodzakelijke oplossing van eventuele reparatie.! Kan het inderdaad kwaad, heeft hij daar iets over gezegd?


Debouncer antwoordt op 14 April 2018 om 20:44:

In principe kan dit tot behoorlijk grote schade leiden. Want scheuren laten vocht door. Dus reparatie of vervanging is noodzakelijk. Misschien kan een schade herstelbedrijf iets voor je betekenen. Verzekering kan inderdaad met een beroep op eigen gebrek niets doen. Daarvoor geldt eigenlijk dat een onderdeel door een gebrek schade toebrengt aan andere delen van de caravan. En dat is hier niet aan de hand. Als je de caravan nieuw gekocht hebt en bij de genoemde dealer kan je mogelijk een beroep doen op het conformiteitsbeginsel. Ofwel voldoet de caravan aan de eisen die je daaraan redelijkerwijs mag stellen. Ik denk dat zo'n beroep grote kans van slagen heeft. Zeker omdat de dealer al aangaf dat er in beginsel al sprake was van een productiefout. Ik zou eens met de dealer gaan praten met bovenstaande argumenten. Redelijk is dan wel dat je een bepaald gedeelte van het onderdeel zelf betaald. Uitgaande van een economische levensduur van 15 jaren kom ik op een eigen bijdrage van € 666.67. Montage komt dan ook voor rekening van de dealer.


Leo antwoordt op 14 April 2018 om 22:16:

Dank voor je bijdrage, ga nog maar eens in overleg met de dealer!


Piet antwoordt op 15 April 2018 om 11:22:

Verhaal komt bekend voor. Bij onze caravan Eriba Nova 435 ontdekte ik - inmiddels enkele jaren geleden - hetzelfde euvel. Uiteraard net na de garantieperiode. Naar de dealer in Delft en die antwoordde: " is bekend probleem bij een aantal bouwjaren, wij bestellen een nieuwe en monteren die gratis". Eriba laat dit onder coulance vallen.


Kees antwoordt op 15 April 2018 om 15:39:

Scheurtjes afboren. Sealen met kit. Aan achterzijde verstevigen met een staalplaatje vastgezet met popnagels.
Hoeft geen €1250 euro te kosten in mijn beleving.
Het hoeft er ook niet als nieuw uit te zien. De caravan is inmiddels 8 jaar oud. Het moet wel deugdelijk gerepareerd zijn omdat scheuren nu eenmaal verder scheuren als je er niets aan doet.


Debouncer antwoordt op 15 April 2018 om 20:10:

En als hij er nu wel als nieuw uit moet zien?


Louis antwoordt op 15 April 2018 om 21:29:

Acht jaar is natuurlijk veel te jong voor dit soort colafles kwaliteitplastic gebreken, (zeker gezien de Eriba prijzen wegens hun zelfbedachte imago)
Hoeveel van de 52 weken per jaar wordt een caravan nu eigenlijk maar gebruikt ?
Bij achttién jaar oud vind ik een popnageltje wel een leuke oplossing


Kees antwoordt op 15 April 2018 om 21:43:

Acht jaar oud is gewoon niet nieuw. Klaar.
Wil je dat wel dan moet je gewoon betalen en verder niet zeuren.


Kees antwoordt op 15 April 2018 om 21:49:

Een constructie fout kun je op dealerniveau niet oplossen. Het enige wat je daar aan kunt doen is door symptoombestrijding het deficiete deel vervangen waarna het deficiet weer opnieuw zal optreden.
Een definitieve oplossing zal dus anders moeten zijn door de uitvoering of constructie te veranderen. Dat kan op verschillende manieren en zal er dus anders uitzien.


Debouncer antwoordt op 15 April 2018 om 22:11:

8 jaar is niet nieuw, maar zeker ook niet oud. In feite is de caravan al niet nieuw meer als hij 15 meter bij de dealer weggereden is. Onzin natuurlijk. Een constructiefout kan wel door een dealer opgelost worden. Hij kan waarnemen uit zijn ervaring waardoor een bepaald probleem optreedt en misschien met geringe middelen die fout herstellen. Nu blijkt de fabrikant al op de hoogte te zijn van die productiefout en al disselbakken vervangen te hebben. Valt toch te verwachten dat het onderdeel aangepast is. En dit zal gebeurt zijn zonder het smoel van de caravan te veranderen.De wet is hier ook duidelijk in. Die draagt de verkoper op de zaak te herstellen. Ook na 8 jaar nog. Op een knip- en plakoplossing zit TS waarschijnlijk niet te wachten en hij lijkt ook zeker niet van plan om in te ruilen. Dat TS een bijdrage in het herstel zal moeten leveren is duidelijk. Maar de dealer na 8 jaar nog steeds het leeuwendeel. Je recht halen is geen zeuren. Iemand zijn recht ontzeggen is kwalijk.


Kees antwoordt op 16 April 2018 om 00:27:

15 meter rijden of 8 jaar ouderdom. Tsja, als daar geen verschil in zit houdt het op nietwaar?
Constructiefouten liggen niet op het bordje van de dealer. Die heeft het niet geconstrueert. Dan blijft over het vervangen tot in originele nieuwstaat. Dus in de staat waarin het product is aangeschaft toen hij nieuw was. Niets meer of minder en niet anders. De fout in de constructie blijft en bij herhaling wordt het weer vervangen. Totdat er redelijkerwijs geen aanspraak meer kan worden gemaakt.


Ton Groenendijk antwoordt op 16 April 2018 om 08:08:

"Constructiefouten liggen niet op het bordje van de dealer."
Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Je kan de dealer niet verwijten dat iets kapot gaat, maar je kan hem wel verwijten dat hij vanuit zijn specifieke vakkennis een slecht product heeft geleverd. Het Burgerlijk Wetboek is daar ook duidelijk over: de klager doet zaken met de leverancier en die doet weer zaken met de fabrikant. Als de gebruiker rechtstreeks zaken met de fabrikant zou moeten doen, is het tussenstation van dealer/leverancier een overbodige hobbel. Dus heeft de dealer de inspanningsverplichting een goed product af te leveren en draagt daarbij de volle verantwoordelijkheid. En zo komt het dan toch nog op het bordje van de dealer. Dat is niet leuk voor hem, maar het was wel leuk toen hij de caravan verkocht. En die verantwoordelijkheid houdt niet op na de dat ene jaar garantie, maar daar is in dit forum al vaker over gesproken.


Louis antwoordt op 16 April 2018 om 17:29:

Er zijn goede bruikbare tips (soms met foto's ) te vinden als je op het net 'scheurtjes in disselklep' intikt.
(Ook nog over iemand met een Nova van 2016 gelezen met hetzelfde probleem, dus of Eriba deze constructie ondertussen werkelijk heeft aangepast...)


Kees antwoordt op 17 April 2018 om 19:02:

"Je kan de dealer niet verwijten dat iets kapot gaat, maar je kan hem wel verwijten dat hij vanuit zijn specifieke vakkennis een slecht product heeft geleverd. Het Burgerlijk Wetboek is daar ook duidelijk over: de klager doet zaken met de leverancier en die doet weer zaken met de fabrikant."
Helemaal waar maar dat was ook niet de insteek.
Het constructieprobleem kan op dealerniveau niet opgelost worden. Hij heeft echter wel verantwoordelijkheden en verplichtingen voor het geleverde product. Is er een deficiet dan zal de dealer het deficiet deel vervangen door een nieuw deel en geen afdoende reparatie daaraan uitvoeren. Wanneer hij dat wel doet draagt hij daarvoor zelf risico en kosten waar hij dat bij een garantie onderdeel naar de fabrikant kan leiden.
In het geval van TS wordt een vergoeding gevraagd voor een reparatie. Dat doet vermoeden dat er wordt gerepareerd en/of vervangen of in ieder geval er geen garantie wordt gehonoreert.
TS kan zich beroepen op het conformiteitsbeginsel.


Hans antwoordt op 17 April 2018 om 22:05:

Volkomen " offtopic " maar kan je mij vertellen waarom jij het steeds over deficiet hebt Kees?

Met vriendelijke groet,

Hans


PieteR antwoordt op 17 April 2018 om 22:19:

Wat er ook geschreven wordt: Een leverancier blijft verantwoordelijk voor wat hij levert. Dat er, naarmate de leeftijd van het product vordert, er wat gaat mankeren aan de evenredigheid is een ding om voor de rechter te bevechten. Het principe blijft echter gelijk: De leverancier blijft verantwoordelijk voor het geleverde product, ongeacht of het al dan niet op dat niveau hersteld kan worden.


Kees antwoordt op 17 April 2018 om 23:26:

Dat wordt ook niet betwist PieterR.
Het gaat erom dat de dealer niets meer kan veranderen aan de constructie.


Debouncer antwoordt op 18 April 2018 om 08:08:

Echt veranderen niet. Maar mogelijk kan een slimme dealer of iemand anders met technisch inzicht zien waar het probleem zit. Want het lijkt nog steeds niet opgelost. Dan zit ik te denken aan het oplossen van een dood punt in de openingsbeweging, plaatsing van scharnieren of bevestigingspunt van gasdrukveren. Als een dealer het zo op zou lossen is dat nog steeds binnen de wet en met behoud van garantie.


Kees antwoordt op 18 April 2018 om 10:19:

Wanneer een dealer dat doet is hij meteen verantwoordelijk en aansprakelijk voor de reparatie en niet meer de fabrikant. De ketenaansprakelijkheid wordt dan verbroken. De fabrikant trekt daar dan zijn handen vanaf. Het is begrijpelijk dat veel dealers zich daar niet aan wagen.
Met goede afspraken is hier natuurlijk wel uit te komen en hoeft een reparatie niet meteen 1250 € te kosten.
Maar ja, dat ziet-ie er niet meer 'nieuw' uit.


Quirien antwoordt op 18 April 2018 om 10:23:

Misschien ter reparatie het overwegen waard om kosten te besparen.
Dit kwam ik tegen op de site Caravan-forum.nl
Reparatie disselklep Eriba Nova 465 .
Met bijlage reparatie en verslag hoe gerepareerd.

Het blijft natuurlijk niet goed te praten dat dit bij "enkele" gebeurt.
Ik weet niet wat ik moet geloven maar er wordt gesproken over al hun 3e vervanging.
Tsja, dan wordt het wat DeBouncer stelt, moet er eens niet nagedacht worden hier om een goede oplossing voor gevonden te worden. Op de al aangehaalde punten van DeBouncer bij de kritieke punten soms ook nog verdikking van materiaal?
Want anders blijft het een deficit probleem zoals Kees het noemt( hier vrij vertaald, gebrek, te kortkoming in de constructie)


Louis antwoordt op 18 April 2018 om 21:40:

Hoeveel jaren en jaren....horen we onderhand al niet over ondeugdelijke ABS producten in de caravanbouw ?
Van hele fronten tot disselkleppen en 'bumpers'.
Is allemaal toch echt niet van gisteren hé ?
En dat zou fabrikanten 'toevallig' allemaal ontgaan zijn waardoor ze er niets aan hebben kunnen verbeteren ?
Dat heet gewoon welbewust 'achteraf omzet' creéren....(en de dealer ?, die werkt er om dezelfde reden graag aan mee, kent nooit écht goede oplossingen maar heel toevallig wél altijd onmiddellijk prijzen)
Gewoon mooie bla bla handel....en zó simpel ligt het helaas voor de minder assertieve consument .
Die andere groep klanten krijgt écht wel wat meer voor elkaar zonder al het juridisch langdradige ontmoedigingsgeneuzel


Louis antwoordt op 18 April 2018 om 22:23:

Quirien, je vraagt je terecht af of er niet eens over een oplossing nagedacht moet worden.
Ik ben geen chemicus of IT deskundige, maar heb zojuist binnen 2 minuten al een beter materiaal gevonden.
De combinatie ABS + PC (polycarbonaat)
Ook prima vacuum te trekken en een stuk sterker en slagvaster dan louter ABS.
Nog een handje vezeltjes erbij denk ik dan in al m'n naiviteit, en je hebt een glanzend gewapend materiaal dat wat dichter tegen de eigenschappen van polyester aan ligt en niet dof wordt.
(Altijd het proberen waard zou je denken als het je ernst is, maar ja, dan mis je wel een deel van die mooie lucratieve 'achteraf omzet' )


Ale Kok antwoordt op 20 April 2018 om 13:12:

Polycarbonaat veroudert nogal onder de invloed van zonlicht en begint na een jaar of vijf hard achteruit te gaan.
Gezien de verwachte levensduur van caravans is polycarbonaat minder geschikt.


Aad antwoordt op 20 April 2018 om 19:53:

ABS kan prima gerepareerd worden met Stabilit Express. Is bijvoorbeeld te koop in modelbouwwinkels. Als je dan ook nog een lapje carbonvezel erbij koopt, dan is je resultaat oersterk. En je ziet er aan de buitenkant niets van.
Je verwerkt eea als glasweefsel met hars.


Louis antwoordt op 20 April 2018 om 20:54:

Ik heb het mengsel (helaas) niet bedacht Ale, maar als je er over leest en ziet wat er allemaal van gemaakt wordt (afbeeldingen) dan ziet het er toch hoopvol uit.
Heel veel ervan wordt toegepast bij dagelijkse gebruiksvoorwerpen, auto industrie enz.
Gecombineerd versmolten kan het blijkbaar een mooi materiaal zijn.
Maar ondertussen zullen we het met reparatiemiddelen moeten doen en hebben we er door Aad z'n suggestie weer een mogelijkheid bij.
(Ook hier zou het trouwens leuk zijn van Leo te horen hoe het afloopt)


Kees moerings antwoordt op 05 September 2019 om 21:16:

Inbezit van Eriba Nova GL met scheurtjes in disselbak deksel
Ik wil dit oplossen door aluminium strip van 2 cm breed op de bovenhand van het disselbak deksel te lijmen
Vraag welke 2 componentenlijm is geschikt voor aluminium op harde kunstof.De soort kunstof is mij niet bekend ABS/polyethyleen Ik weet het niet. Hatelijk dank voor het meedenken
Kees Gouda



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker