Caravantrekker.nl

Gaatjes zijwand caravan

Henry vraagt op 24 april 2018:

Hallo allemaal.
Wij hebben reeds een caravan gekocht op deze caravan zat een oude omnistor 4000... deze hebben we verwijderd en zitten nu met 4 kleine gaatjes van rond 6mm..welke kit of plamuur kan ik het beste gebruiken en met een lakstift bijwerken..ik lees vaak bison polymax..bobbelstructuur is minimaal
Kip hyline bj 2006

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 april 2018:

Ik ben bang dat 'mooi' en goed wegwerken niet zo eenvoudig is en zou dan voor goed kiezen. Ik zou er een schroefje in draaien en dat goed met ruim butylkit afdichten.


Henry antwoordt op 24 april 2018:

Mooi wordt het wel..gaat mij erom welke kit of plamuur het beste is en overschilderbaar en tegen temperatuurverschillen kan...buty blijft toch zacht


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 april 2018:

Klopt. Butyl blijft zacht en soepel. Ik betwijfel of je voor een gladde oplossing wel voldoende houvast hebt op die dunne caravanwand.


fransb antwoordt op 24 april 2018:

Gaatjes dichtmaken mbv butylkit/plamuren en daarna een strook in kleur passende bij de caravan wrappen of plastidippen


Huib antwoordt op 24 april 2018:

Je zou ook kunnen denken aan polymax van bison. Deze kit heeft een enorme hechting en is zeer goed overschilderbaat. Ik zou achter het gat wat meer ruimte maken in de wand zodat de kit daar als een bal in zit.
Daarna de kit met je vinger boetseren in de vorm van de omgeving ( bobbeltjes).
Met polyester zou het op deze manier misschien ook gaan.
Daarna met een spuitbus (in kleur gemaakt) met een waas er over spuiten.


PieteR antwoordt op 25 april 2018:

Gewoon dat gaatje volspuiten met polymax en met terpentine gladstrijken. Meer is echt niet nodig. Het kan ook nog anders: gaatje volspuiten tot er een bolletje bovenuitsteekt en dat kun je na uitharden wegsnijden. Alle gedoe over butyl kun je helemaal overslaan.


John antwoordt op 25 april 2018:

Butylkit heeft een groot voordeel wat nodig is: het blijft elastisch !!
Alle anderen worden hard en krimpen met als gevolg: lekage.


bart antwoordt op 25 april 2018:

Als je het al glad krijgt (ik zou daarvoor plamuur gebruiken die ook voor autoschades wordt gebruikt), bestaat er altijd het gevaar van lelijk kleurverschil, nu of later. Ik zou er zelf 4 boutjes met plastic ringetjes eronder indraaien...


Han D antwoordt op 25 april 2018:

Gaatjes goed afdichten met buttleenkit en dan een paar mooie oranje zij-reflectoren erop. Beste camouflage met minimale zichtbaarheid van de gaatjes.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 april 2018:

Butyleenkit is ongeschikt, je moet butylkit hebben.


Kees antwoordt op 25 april 2018:

Het zijn gaatjes in aluminium. Dat beweegt niet dus flexibel hoeft het niet te zijn.
Witte polykit is voldoende. Rand van het gaatje beetje naar binnen tikken. Gaatje vol spuiten. Dan een stukje huishoudfolie erop drukken en het bubbelprofiel met een potlood oid zo goed mogelijk kopiëren. Heb je alle tijd voor.
Dan laten uitharden en folie verwijderen. Misschien nog een beetje bijwerken en prima. Niemand die er iets van ziet als men het niet weet.
Mocht de witte Polykit in kleur gaan afwijken dan kun je altijd nog bijkleuren met de juiste kleur lak


PieteR antwoordt op 25 april 2018:

Butylkit is niet elastisch, want het keert na uitrekken niet terug in de oorspronkelijke vorm. Siliconenkit en polymeerkit zijn wel blijvend elastisch. Polymeerkit geniet de voorkeur vanwege de blijvende overschilderbaarheid.


John antwoordt op 26 april 2018:

Terugkeren naar de oorspronkelijke vorm staat compleet los van elasticiteit!
Na enkele jaren, zeker in de buitenlucht worden alle kitten hard, vocht vedampt en kit krimpt. Weg effectiviteit. Met uitzondering van butylkit die een klein hard toplaagje vormt maar eronder zacht blijft en zodoende voor kleefkracht, dus afdichting blijft zorgen. Dit in tegenstelling tot alle andere kitten die compleet verharden.
Caravan- en autobouwers gebruiken tonnen van deze kit, niet zonder reden!!


PieteR antwoordt op 26 april 2018:

Beste John, ik gebruik al heel lang beroeps- en hobbymatig veel kitsoorten op nogal veel verschillende ondergronden en heb dus niet zoveel uitroeptekens nodig. 😉 Je stelling dat alle kitsoorten uiteindelijk keihard worden, behalve butylkit, klopt domweg niet. Nadeel van butylkit ten opzichte van polymeerkit en siliconenkit is, dat er in "het huidje" vaak oppervlaktescheurtjes ontstaan, die geen invloed hebben op de waterdichtheid, maar wel ontsierend zijn.


arie antwoordt op 26 april 2018:

als de gaten niet te groot zijn waterdichte popnagels en goed in de strijkkit word ook bij schade bedrijven gebruikt voor naden blijft wat flexibel en is goed over schilder baar

gr arie


John antwoordt op 27 april 2018:

Beste Pieter , graag zou k je meenemen naar ons lab in UK, waar we als fabrikant van adhesives en kitten, je wat zouden kunnen tonen.
Kit die aan de buitenlucht onderhevig blijft word uiteindelijk keihard en verliest domweg zijn werking, m.u.v. de genoemde butylkit.
Zelf testen? Maak van alle kitten een duimdikke bol, leg ze een half jaar buiten en snijd ze dan eens door! Bekijk dan ook eens de oppervlakte van alle kitten, met de kant die in het uv licht hebben gelegen. Schrikken!
Caravanbouwers zijn geen domme jongens, over het algemeen. Ze weten ook dat, andere dan butylkit, misschien mooier zijn af te werken. Maar mooier afwerken gaat niet boven blijvende werking van de kit. De keus voor hun is simpel: mooi, met achteraf claims, of, iets minder mooi zonder claims.


Louis antwoordt op 27 april 2018:

Ik geloof zonder meer dat butyl de beste optie is voor de lange termijn.
Wel vraag ik me soms af wat er gebeurt achter tentrail zonder extra dichtingsrubber.
Soms zie je zoveel uitlopende/stulpende kit dat je je afvraagd hoe het ooit zal aflopen daar er toch ergens hollere ruimtes gaan ontstaan door het 'uitlekken' van de kit.
In de winter is er niets aan de hand, maar bij hoge temperaturen.....


Judith antwoordt op 25 juli 2018:

Wij werken veel met de S110, een kit van OttoSeal, kun je voor vele doeleinden gebruiken en is verkrijgbaar in verschillende kleuren. 'Mooi' wegwerken hangt ook van de kitter af natuurlijk 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker