Caravantrekker.nl

Trekkrachtberekening

Erwin vraagt op 29 april 2018:

Berekening BMW 316da beladen 250kg, met tec 460tdf 1350kg 2006 klopt niet. Volgens de berekening is de 8e versnelling niet bruikbaar, deze is wel bruikbaar vanaf 100km/pu. Automaat gaat in comfort stand op de vlakke weg bij 100 gewoon naar de 8e versnelling en dit vormt geen enkel probleem. In sport stand blijft de automaat langer hangen in de 7e. In tegenstelling tot de berekening wordt niet terugeschakeld bij een lichte helling of tegenwind. Combinatie voelt ook veel alerter aan dan ik op basis van de berekening had verwacht. De BMW is niet getuned. Tec 460tdf staat niet in de lijst. Ik heb de 445tdf 2006 genomen en de afmetingen en gewicht aangepast.caravan gewogen voor de remtest is 1050 dat is inclusief mover en accu. Dat is ook al vreemd aangezien fabrikant 1040 opgeeft. Hiervoor had ik een tiguan 2.0tdi 4wd. De BMW doet het eigenlijk niet veel slechter. Zou BMW de 316d dan toch wat minder hebben teruggetuned? Dat lijkt ook sterk ik moet 320d waarden invoeren om de prestaties te krijgen die ik ervaar.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 april 2018:

Ook solo presteert de BMW in onze berekening slechter dan de fabriek opgeeft. Ook in vergelijking tussen de 318d en 320d. Kan jij nagaan of de opgegeven eindoverbrenging zoals wij die van BMW hebben gekregen wel klopt? (2,813). De snelheid bij 1000 toeren in 8 is daarmee 66,2 km/u (en dus bij 2000 toeren zou dat 132,4 km/u zijn). Klopt dat?

Wat het gewicht betreft. De remmentestbank meet alleen de aslast en daar komt de kogeldruk dus nog bij. Bovendien is die meting op die machines niet altijd even nauwkeurig.


Erwin antwoordt op 29 april 2018:

Aslast was 990kg, kogeldruk leeg ongeveer 60kg. Als de caravan nog veel zwaarder blijkt te zijn maakt het nog vreemder. Ik zal eens kijken of ik antwoord kan geven op jouw vragen, kom er nog op terug.


Erwin antwoordt op 1 mei 2018:

Ik heb vandaag geprobeerd om in 8ste versnelling met 1000 toeren te rijden. Helaas grijpt de elektronica van de automaat in als het toerental onder de 1100 (ongeveer) komt. De snelheid bij 1100 toeren lijkt 63 km/h. Ik zit nu in zuid Frankrijk, ik zal over 2 weken in NL eens kijken wat de snelheid is bij 2000 toeren.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2018:

Dan klopt mijn veronderstelling dat de eindoverbrenging anders is. 63 bij 1100 of 66 bij 1000 scheelt denk ik meer dan een aflees onnauwkeurigheid. Alleen overal op internet staat de eindoverbrening zoals wij die doorgekregen hebben van BMW.

Ik heb een versie toegevoegd met 3.1 als eindoverbrenging. Maak daarmee eens een berekening en kijk of dat beter uitpakt.


Kees antwoordt op 2 mei 2018:

"De remmentestbank meet alleen de aslast en daar komt de kogeldruk dus nog bij. Bovendien is die meting op die machines niet altijd even nauwkeurig."
Wanneer er ook APK mee wordt uitgevoerd worden deze banken periodiek gecertificeert en is nauwkeurigheid tot op 10kg.


Erwin antwoordt op 4 mei 2018:

Gelukt, 1000 toeren in 8. Kwestie van uit laten rijden en geen gas geven. Teller staat dan halverwege tussen de 50 en 60, zou dan 55km/pu moeten zijn.
Ik zag de 318d (3.1) staan. Het betreft echter een 316da.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 mei 2018:

Nu heb ik wel de goede aangepast en mogelijk is de eindoverbrenging zelfs wel 3.25. De 8 in de automaat is dan ongeveer gelijk aan de 6 handbak. 57 km/u bij 1000 toeren.
Bij een berekening met caravan geeft dat best een groot verschil die denk ik meer met jouw gevoel overeenkomt.


Erwin antwoordt op 4 mei 2018:

Dank je! Benaderd de werkelijkheid inderdaad beter.


Paul antwoordt op 11 juli 2018:

Interessante post! Ik heb ook een BMW 316d touring automaat uit begin 2015. Deze mag op papier 1600kg trekken. Ik overweeg een caravan welke leeg 1150kg weegt en beladen tot max 1500kg. Ik twijfel vanwege de magere 116pk van de BMW en dacht op voorhand aan tuning maar doe dit liever niet vanwege garantie.
Maar als ik deze post lees, is die twijfel ook wellicht onnodig. Kan ik nog een bijdrage leveren aan deze post? Moet ik nog overbrengingen testen zonder caravan? Zo ja, welke? Het zou mij kunnen helpen in de beslissing wel of niet de caravan aan te schaffen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 juli 2018:

Als je de (gps) snelheid kan bepalen bij bijvoorbeeld 1500 toeren in de versnellingen kan ik er nog eens naar kijken of de bakvethoudingen kloppen.


Paul antwoordt op 11 juli 2018:

Hallo Erwin en Menno, ik heb dus een BMW 316dA touring uit feb 2015. Ik heb zojuist eens even gekeken wat mijn auto doet in zijn achtste versnelling. Bij 1000tpm staat de teller op 70. GPS zal rond de 68 zijn. Bij 2000tpm staat de teller op 137. GPS 133/134. Ik heb foto's om dit te onderbouwen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 juli 2018:

BMW geeft op bij als snelheid bij 1000 rpm:
1 - 8.5
2 - 13.2
3 - 19.8
4 - 24.6
5 - 32.2
6 - 42.4
7 - 51.6
8 - 66.2

Dat komt toch aardig overeen met jouw metingen Paul.


Paul antwoordt op 16 juli 2018:

Hallo Menno,
Mag je de snelheden gewoon met 1,5 vermenigvuldigen als je 1500 toeren rijdt? Zo ja, dan lijken de opgegeven waardes door BMW toch wel te kloppen.
De achtste versnelling hadden we al gecontroleerd.
Bij 1500 toeren in zijn 7 tikt de teller net 80 aan (laten we zeggen 78 in werkelijkheid), in 6 tikt de teller 67 aan (65 in werkelijkheid) en in zijn 5 tikt de teller 51 aan bij 1500 toeren (49 in werkelijkheid).
Maar goed, ik heb nog geen ervaring met een caravan achter deze auto die Erwin wel heeft, dus ik weet niet hoe de beleving aansluit bij de beschrijving.
Groet Paul.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 juli 2018:

Ja, dat mag je gewoon vermenigvuldigen.


Paul antwoordt op 7 november 2018:

Menno, Erwin,
Inmiddels heb ik ook ervaring met een caravan achter de 316dA, een Knaus 500FU uit 2015. De caravan weegt beladen 1500 kg en uiteraard in de auto nog extra kilo's vanwege de personen en bagage. Mijn oordeel: de 316dA doet het echt prima. De hoogste versnelling is bij mij wel onbruikbaar inderdaad, conform opgave caravantrekker. Ik probeer 105km/h op de teller te rijden, zeker op de vlakke stukken, maar hiervoor moet de auto wel echt werken en die power heeft hij in de hoogste versnelling niet. Het harde werken zie ik je ook terug in het diesel verbruik. Denk dat voornamelijk ook de tegenwerking door wind hierbij parten speelt, die ik zelf creëer door de snelheid. Een stukje 90km/h gereden en dan is het allemaal wat relaxter alleen schiet het gevoelsmatig niet op. Dus 105 (in de 7de versnelling dus) op vlak terrein en dan gaat vervolgens de 316dA bij een heuveltje of viaduct ook zeker verder terugschakelen. Zelf vind ik het niet storend: het is een soepele automaat en doet zijn werk goed. Wat me erg is meegevallen is de power in de "bergen" richting het zuiden. Bijvoorbeeld de Ardennen (toch een paar pittige klims) vanaf Luik richting Bastogne/Luxemburg alsook richting St Vith en deze neemt de combinatie probleemloos. Schakelt uiteraard terug maar wil vervolgens gewoon wat hoger in de toeren met dik 80km/h naar boven. De beschikbare Nm in combi met de automaat zorgt er denk ik voor dat je de "magere 116 pk" vergeet. Kortom: wat mij betreft een prima werkpaard, die BMW 316dA en ik kan er zonder problemen een 1500kg zware last mee trekken. Het verbruik is wel navenant: tijdens het trekken kom ik niet boven een gemiddeld verbruik van 1:10, wat natuurlijk vrij schadelijk is.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker