Caravantrekker.nl

Mover problemen

Leo vraagt op 1 mei 2018:

Afgelopen week stond ik klaar om te vertrekken van huis. De caravan stond op de oprit, ik pakte de afstandbediening van de vol-
automatische mover (Truma SE), zette de aandrukrollers op de banden en toen was het einde oefening. De verbinding tussen AB en unit in de caravan was verbroken. Dus was doe je dan je zet de AB weer uit en aan, groene lampje knippert en ik hoorde de unit in de caravan schakelen. maar geen verbinding. Dit heb ik diverse keren gedaan helaas zonder resultaat. Toen maar een hard reset op de unit gedaan wat helaas geen effect had. Niet tot 10 maar tot 100 geteld en daarna nog een keer een hard reset uitgevoerd. Nu had ik wel weer verbinding maar was ik wel 20 minuten verder. Ik heb toen snel de rollers van de banden afgehaald en de caravan handmatig aan de auto gekoppeld. Het vertrouwen in de mover was even ver te zoeken. Op de camping aangekomen heb ik toch maar het risico genomen om de mover te gebruiken. Dat ging zonder problemen. Ik had meteen verbinding. De accu is nieuw (power Xtreme X30) en de batterijen van de AB zijn nieuw. Geen idee waar ik het moet zoeken omdat het maar af en toe gebeurt. Zijn deze problemen bekend en zo ja, wat kan je er tegen doen ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Louis antwoordt op 1 mei 2018:

Wij hebben geen Truma SE maar misschien heb je hier toch iets aan.
Als ik inschakel en de rollen zowel naar de banden, of er vanaf laat gaan moet ik rustig wachten tot (in ons geval) de rode lampjes op de a.b. helemaal zijn uit geknipperd alvorens de hoofdschakelaar uit te zetten.
Houd ik me daar niet aan (door bijvoorbeeld zonlicht waardoor ik de lampjes moeilijk zie knipperen als ik eens niet in de schaduw ga staan) dan volgt er storingsgedrag alsof de zaak in de war is gebracht.
Met andere woorden : Ik moet het apparaat zijn eigen ritueel netjes af laten werken...houd ik me daaraan dan werkt het feilloos tot nu toe.
Breek ik het ergens af door haastig gedrag o.i.d. dan volgt afstraffing 😉


Jan@ antwoordt op 1 mei 2018:

Oftewel, geef mij maar een handmatig exemplaar. Weet ik in ieder geval zeker dan ik de rollen kan loskoppelen en dan het manoevreren met de auto kan uitvoeren wanneer de electronica het laat afweten.
Gemak dient de mens 😉


Leo antwoordt op 1 mei 2018:

@Louis, Ik heb geen rode lampjes en geen hoofdschakelaar.


Leo antwoordt op 1 mei 2018:

Misschien heb ik zelf inmiddels het probleem gevonden. De AB van de mover werkt met een frequentie van 868 Mhz. Ik heb een weerstation met buitenvoeler met dezelfde frequentie 868 Mhz. Die meet elke 12 seconden. Misschien is het vergezocht, maar iets om in de toekomst rekening mee te houden en het weerstation uitschakelen.


Hans antwoordt op 1 mei 2018:

Ik heb de zelfde mover en de zelfde accu als jij en heb tot nu toe (ca.2 jaar) geen problemen ondervonden maar ik heb ook van een deskundige vernomen dat je de hele cyclus af moet maken omdat je anders problemen zou kunnen krijgen. Dat weerstation op de zelfde frequentie zou heel goed het probleem kunnen zijn.
Een vraagje van mijn kant: hoe geef je het systeem eigenlijk een harde reset?

Met vriendelijke groet

Hans.


Leo antwoordt op 1 mei 2018:

@Hans, Op de unit zit een resetknopje deze hou je ingedrukt totdat het rode lampje snel gaat knipperen. Daarna heb je 10 seconden de tijd om op je afstandsbediening de achteruit rij knop en tegelijkertijd de aan/uitknop aan de zijkant aan te zetten. Zie de handleiding.


Houtman antwoordt op 1 mei 2018:

Ook bij de "volautomatische" uitvoering van de Truma mover kun je, bij problemen met de spanning, handmatig de rollen van de banden halen met een speciale sleutel.


Hans antwoordt op 1 mei 2018:

Bedankt Leo. Zal de handleiding nog eens doorlezen.

Met vriendelijke groet,

Hans.


Tijs antwoordt op 1 mei 2018:

Bedankt voor al deze tips. Vorige zomer vergelijkbaar probleem gehad maar nog geen gelegenheid gehad / genomen dit weer eens te testen. Ik ga dit zeker uitproberen.


arie antwoordt op 1 mei 2018:

ik heb eens ergens gehoord beter geen Duracell batterijen in de Ab te doen
dit i.v.m. de lengte van de batterijen waar door er spanning op de Ab
komt volgens mij was dit op een stand van gimeg maar dat weet
ik niet meer maar de rest is wel blijven hangen


Michel antwoordt op 18 mei 2018:

hulpvolle tips hier! alleen....waar kan ik het reset knopje vinden??
ik heb en Truma SE die op dit moment, bij inschakelen, gaat knipperen (zoeken) vervolgens de mover vind (prrrrt geluid) maar dan blijft de AB knipperen, oftewel, hij maakt de verbinding niet "af" volgens mij...alvast bedankt voor de tips!


Jan antwoordt op 19 mei 2018:

Wij hebben ook een Truma SE, ervaren geen problemen als we zoals Louis beschrijft, de mover het ritueel rustig laten afwerken.
Doen we dat niet, dan wil de ab ook wel eens geen verbinding maken of de rollen gaan niet meer van de banden, dacht de eerste keer dat de accu leeg was, maar dat was niet zo.
Ik heb toen de accuklemmen los gemaakt, even gewacht, weer aangesloten en vervolgens al enkele jaren geen problemen meer gehad.


Marinus Doezelaar van antwoordt op 9 juni 2019:

Ik heb een Truma SER. En gebruik dit type al jaren. Sinds mijn laatste nieuwe caravan heb ik met regelmaat het probleem dat tijdens het moveren de verbinding met de centrale unit en de afstand bediening uit valt. Enig manier te herstellen is accu pool los maken even wachten en weer vast maken en contact zoeken.
Heeft iemand dit probleem sinds kort ook ? Ik heb overigens een power extreme x10 lithium accu. Verder rijd ik de SEAT Ateca met Keyless entry. Of dit is de boosdoener of de accu die te licht is.


Leo antwoordt op 11 juni 2019:

@Marinus, Met jou probleem heb ik ook gedeeltelijk te maken gehad. Soms tijdens het moveren maar ook als je de afstandsbediening aan zette maakte hij geen verbinding met de besturingsunit. Ik heb een Powerxtreme X30 en deze stond minder dan 40 cm bij de unit die heb ik verplaatst. Daarna waren de problemen nog niet opgelost. Vorige maand is de caravan naar de dealer geweest en hebben de mover uitgebreid getest contacten waar nodig contactspray opgedaan en schroeven vastgezet. Afgelopen pinkster weekend ben ik met de caravan weg geweest en niet één keer uitval van de mover gehad. Het is een lastige storing maar misschien kan je een van mij aangehaalde handelingen uitproberen. Succes.


Albert antwoordt op 8 juli 2019:

Mijn probleem met de mover SE is dat de afstandbediening geen contact maakt met de hoofdunit. Het rode lampje knippert wev.l langzaam maar als ik de resetknop indruk 10- 20 sec lang gaat het rode lampje zelf uit i.p.v. snel knipperen. wie kan mij een tip geven.


Leo antwoordt op 8 juli 2019:

Albert, op het moment dat je de reset knop ingedrukt hebt gaat het rode lampje snel knipperen. Nu moet je binnen 10 sec op de afstandsbediening de vooruit drukknop indrukken en tegelijkertijd de schakelaar van de ab op aan zetten.


Henri antwoordt op 18 juli 2019:

Het rode aan en uit knopje is van een belabberde kwaliteit. Het maakt soms onbetrouwbaar contact! Alle genoemde problemen kunnen daarvan optreden. Mijn remedie op dit moment: De rode schakelaar aanzetten en niet meer uitzetten. Als hij goed contact maakt: houdenzo die stand. Uizetten doe ik door het middelste batterijtje eruit te halen. Aanzetten door hem weer te plaatsen... Ik denk er nog over om hem open te maken en door te solderen. Wellicht nog een extern aan-uit schakelaartje monteren.


Louis antwoordt op 19 juli 2019:

Even in het algemeen.
Drukt u ook steeds harder op de knopjes als er geen reactie komt ?
Niet goed voor de afstandbediening en misschien iets om rekening mee te houden zodat de batterij vervangen is voor u de bediening kapot gedrukt heeft.
Buitenbedradingsaansluitingen in de ML houden, en zorgen dat de electronicakast in de caravan constant gortdroog kan overwinteren is ook niet verkeerd.


E. Huizinga antwoordt op 17 mei 2021:

De tip van de verstorende invloed van het weerstation was voor mij waardevol.


Erik antwoordt op 21 mei 2021:

Het zelfde probleem gehad met de Truma, aanzetten rollen op de banden en ho maar...
Dit bleek in de hoofdschakelaar tussen de accu en de unit te zitten.
Het hielp al om contactspray erin te spuiten maar voor de zekerheid toch maar vervangen. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Ook de goedkopere snelspan accuklemmen willen dit probleem welk eens geven.
mbt. stoorzenders het maakte bij mij niet uit waar ik stond op de camping of thuis hij weigerde evengoed.


Michel van den Heuvel antwoordt op 1 mei 2023:

onze Truma SE Mover doet het niet meer.
ik heb van alles geprobeerd accu klemen er af gehaald . geprobeerd om een reset te maken .maar ik heb het probleem dat als ik het reset knopje indrukt helemaal geen lampje gaat branden.
we hebben een nieuwe lithium accu powerextreem 20 ah.
maar er gebeurd helemaal niets je hoort ook geen contact oid.

iemand een oplossing ?


Hafar antwoordt op 1 mei 2023:

Als je totaal geen reactie krijgt dan lijkt het er op dat er geen spanning is. Accu gemeten? Verbindingen gecontroleerd? Zit er ergens een zekering die kapot is?

Succes

Hafar


Hafar antwoordt op 1 mei 2023:

Ik heb trouwens ook twee keer een losgetrild kabelschoentje op de controleunit gehad. Ook even controleren.

Hafar


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker