Caravantrekker.nl

250 cm breed

Erik Bouvrie vraagt op 7 mei 2018:

Zijn er landen waar ik met een caravan van 250cm breed beperkingen heb of zelfs niet mag komen

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 7 mei 2018:

Vlgs mij niet (meer) misschien in Japan 😉 Wanneer de caravan in eigen land een type goedkeuring heeft mag hij in andere landen komen. Volgens mij heeft het VK voor eigen caravans een beperking tot 2.30m , was 2.10m vroeger dacht ik, maar dat geldt niet voor ons.
Alleen in Engeland op de binnen- wegen (met heggen) vond ik het met 2.30m breed soms al lastig: stapvoets even brede tegenliggers passeren,
maar dit terzijde


Erik Bouvrie antwoordt op 7 mei 2018:

Jan .

Bedankt voor de info ook inmiddels de ANWB gesproken en inderdaad geen problemen wat wetgeving aangaat.


Jan Teepe antwoordt op 7 mei 2018:

Ik kan je maar 1 advies geven en dat is niet doen. Tolpoortjes zijn het grootste obstakel. En binnendoor in Frankrijk is ook niet echt aan te bevelen i.v.m. de vele chicanes in de dorpjes. En wil je toch echt over de Franse en Spaanse tolwegen, neem dan een tolbadge. Dan kan je door de truck lanes en voorkom je het betalen bij de tolpoortjes. Maar echt comfortabel is het niet om met een 2.50 mtr. caravan op pad te gaan.


Ale Kok antwoordt op 7 mei 2018:

@Jan
Het zal denk ik, qua rijden wel meevallen, kwestie van wennen en kalm aan doen, vrachtwagenchauffeurs doen niet anders dan met die breedte rijden.
Maar ik vraag me wel af hoe het zit met de spiegels, dat zou nog wel eens het grootste probleem kunnen zijn.


fransb antwoordt op 7 mei 2018:

Het rijden met een brede caravan valt heel erg mee.
De caravan spiegels op je auto zijn als het goed is wat breder dan de caravan. Dus als je met de auto erdoor bent is de caravan een fluitje van een cent, let wel, bij recht uitrijden!!!


Benno antwoordt op 7 mei 2018:

Ik ben vaak heel erg blij geweest dat mijn caravan geen 2.50 meter breed is. Tolpoortjes zijn m.i. een overkomelijk probleem. Maar als je van de autosnelweg af moet om de camping te bereiken kom je toch soms onverwachts smalle weggetjes (en bruggen) tegen. Zo'n smalle haakse bocht in het Franse dorpje waar je ook nog tegenliggers tegenkomt is een billenknijper.
Gisteravond zag ik op de tv een tunneltje in Noorwegen waar je niet gevonden wilt worden met 2.50 breed.
Maar ja, ga je elk jaar naar hetzelfde gemakkelijk te bereiken plekje over overzichtelijke wegen, lijkt het mij, los van de cw waarde geen probleem.


Stef antwoordt op 7 mei 2018:

Hoi Erik,

Juist in tegenstelling tot Jan Teepe zeg ik , en vele anderen met mij ; wanneer je het leuk vind om met de cäravan rond te rijden , gewoon lekker doen .
Met een beetje ervaring en weten waarmee je rondrijd kan je gewoon overal rondrijden en komen met 2,50 breed.
Alleen voor het oprijden op de autotrein , wel eerst je extre caravanspiegels verwijderen , anders kom je klem te zitten, maar het kan wel.

Ook frankrijk binnendoor is geen enkel probleem; ik doe niet anders !

Zo zie je : zoveel mensen , zoveel meningen

Mvg
Stef




Bob antwoordt op 9 mei 2018:

Ik rij al jaren met 2,50 breed en tandemasser door heel Europa.
Ieder tolpoortje is makkelijk te nemen ook in Franrijk Spanje of Italie.
Convoi exceptionnel rijdt ook niet over de peage maar gaat via alle N wegen.

Duitsland met al zijn baustelle is wel heel verevelend met de km's lange bouwwerken en dan die medeweggebruikers die zo nodig moeten inhalen op de strook van 2.00 meter breed. Waar je niet echt iets mee opschiet.

Voor mij is er geen moeilijkheidsgraad.

Ik ben nog geen probelemen tegen gekomen waar dan ook.
wanneer je 2,50 breed gewent ben wil je niet anders meer


Stef antwoordt op 9 mei 2018:

Hoi Bob en alle anderen,

Dat met de duitsche baustellen is dit probleempje heel makkelijk op de lossen.
Het probleem zit hem bij mij in de caravanspiegels , speciaal de linker, die er vanaf gereden wordt. ( 2,75 mtr breed van buitenzijde spiegel tot aan de andere spiegel !

Indien de rechter rijstrook breed genoeg niks aan de hand; gewoon rechter rijstrook volgen en iedereen die dit nodig vind gewoon voorbij laten gaan

Indien de rechter rijstrook NIET breed genoeg is, is het heel simpel, wil je dat ze niet de linker spiegel eraf rijden.
Indien mogelijk , ga op maximale snelheid rijden , of sluit aan bij je voorganger en ga lekker middenop rijden , zodat je de linker baan afsluit voor de inhalers.
Laat je niet gek maken door snelle knipperde duiters achter je em vervolg je weg totaan einde baustelle.
Daarna zullen ze je alsnog gaan inhalen en kijk dan een beetje zuur naar links!!

Mvg
Stef


Dirk antwoordt op 10 mei 2018:

Hoop dat u wat onze/mijn ervaring heeft.
Rijden al zeker 11 jaar met 2.50 brede caravans waarvan de laatste 7 jaar met een tandemasser. Onze situatie is gegroeid door ervaring.
Met deze combinatie hebben we tot nu toe overal kunnen komen.
Mijn ervaring en dan spreek ik expliciet over mijn ervaring omdat dat voor iedereen weer anders kan zijn, het rijden met een 2.50 brede combinatie vereist meer rijvaardigheid alleen al als het gaat om het anticiperen met andere weggebruikers, ik doel dan met name op de Baustelles waarover reeds een paar reacties te vinden zijn.
Een compacte combi slipt overal makkelijker tussendoor. Iedere combinatie heeft dus een bestuurder nodig die goed met zijn of haar spul om kan gaan. In omstandigheden die op dat moment voorkomen. De bestuurder van een brede langere combinatie moet zich kunnen inhouden en echt beter op letten op de afmetingen van zijn span, de Corolla bestuurder ook, maar zal meer aandacht moeten besteden aan schakelgedrag en 'blijven rijden' Kortom voor mij geen beperkingen wat de breedte aangaat.


Jan Teepe antwoordt op 11 mei 2018:

Beste mensen, prima als jullie geen problemen kennen met een caravan van 2.50 mtr. breed. Ik heb alle rijbewijzen, excl. motorrijbewijs. En ik heb alles gereden, Centurion tanks, AMX tanks, M113, Alle soorten vrachtwagens, bussen met- en zonder aanhanger. Met een caravan wegdraaien van een obstakel is met niets van bovenstaande te vergelijken. Als je te dicht bij het betaalapparaat staat met de auto/caravan combi, dat is geen sinicure in de praktijk, en je wilt wegdraaien naar rechts, dan gaat de kop van de caravan eerst naar links. En laat dat nou net niet de bedoeling zijn. Dit is alleen vergelijkbaar met een trekker trailer combi, met dien verstande, dat daar de verhoudingen gunstiger liggen. Maar gewoon doen als je het zo graag wilt. En door heel Europa met een 2.50 mtr. brede caravan? En waar bestaat uw ervaring uit om dit aan te kunnen? Ik zie steeds minder 2.50 mrt. brede caravans in Frankrijk/Spanje en Italië. De sigeuners hebben ze nog, maar ja die zijn er in geboren.


arie antwoordt op 11 mei 2018:

wij gaan een keer per jaar naar Texel en bij de toegangspoorten CQ.
kassa s zijn de betaalautomaten flink beschadigd volgens de kassa juffrouw zijn dit vaak caravans die verkeerd weg draaien.
ik heb er op campings wel flinke schades van gezien.
weten wat je doet en spiegelen belangrijk en ervaring .
wat jan aan geeft
gr arie


TheoS antwoordt op 12 mei 2018:

@Jan Teepe,
Met de loop van een AMX13 tank kon je bij het ronddraaien van de koepel een gat in een muur slaan.Spiegelen was daarbij niet nodig: je kon het vanuit de koepel zien.😉


Jan Teepe antwoordt op 12 mei 2018:

Theo. Die AMX'en waren zo slecht, dat ik ze alleen vanaf de kazerne in Schaarsbergen naar de trein in Arnhem reed, dan vanaf de trein in Duitsland naar het schietterrein, alwaar de tank verankerd werd d.m.v. kettingen aan het wegdek. Het schieten met een rijdende AMX had men al opgegeven. Leek mij toentertijd al niet echt de bedoeling van tankgebruik. Dit kwam omdat de Nederlanders er een 110 mm kanon op gezet hadden, daar waar een 70 mm kanon standaard was. Ook het draaien van de koepel verliep niet altijd naar wens, dus dat werd dan ook maar zelden gedaan. Dus weinig schades in dezen. Over het schakelen zullen we het maar niet hebben. Kortom, daar waar er nu zo geklaagd wordt over het legermaterieel, konden ze er toentertijd ook wel wat van. En dat was alleen nog maar de AMX tank. De rest???


Jan@ antwoordt op 12 mei 2018:

Tja, het is maar goed dat het Warschaupact toen nooit heeft
aangevallen(lichting 70-4.)
Maar we dwalen af.


Jan Teepe antwoordt op 12 mei 2018:

Net iets eerder, 69-6.


Ton Groenendijk antwoordt op 12 mei 2018:

Nog even over het rijden met aanhangers: Lichting 63-5 en dan zag je een Diamond T trekker (8 cylinder benzine 2x 12 versnellingen ongesynchroniseerd en met in de laadbak en contragewicht tegen het omvallen) een aanhangwagen trekken die bedoeld was voor een Sherman tank, maar waarop gewoon een anderhalf keer zo zware centurion op stond. Dat gaf iedere 50 km een lekke band natuurlijk en altijd de binnenste van de vier en zo reden ze dan naar Duitsland. Over binnenwegen want die kende de vijand natuurlijk niet en met een gangetje van zo'n 50/60 kmh. Het personeel was na zo'n rit kilo's afgevallen. Tja, dat was de tijd van voor de movers en het geweeklaag over bandenproblemen! Later kwamen de Thorneycroft Antars en leek de krijgsmacht weer een beetje op een bedrijf.


Jan Teepe antwoordt op 12 mei 2018:

Hoezo leek het later op een bedrijf. Daf 3.28 met 12 ton 110 mm munitie erin naar Duitsland voor de schietserie. Geen stuurbekrachtiging, versnellingen hoog/laag dubbelkluts. Deur open op het verkeersplein bij Velp om aan het stuur te hangen om de rotonde te kunnen halen. Met 40 km./uur onder begeleiding, over de autobahn, naar Duitsland. 12 liter motorolie benodigd om de rit heen en weer Duitsland te kunnen volbrengen. Daaraan zou ieder normaal bedrijf binnen een week failliet gaan. Maar nu zijn we echt afgedwaald van het onderwerp, denk ik. Sorry


Bob antwoordt op 12 mei 2018:

@Jan Teepe
Alle rijbewijzen hebben zegt mij niet zo veel.
Die heb ik ook inclusief motor 😉
Verkeersinzicht hebben (steeds) minder mensen.
Laat dat nu dat erg belangrijk te zijn als je met een iets grotere combi gaat rijden.





Louis antwoordt op 13 mei 2018:

Haha, een hele groep 'ouwe stompen' aan het woord ? 😉
En Bob : Klopt zo ongeveer... op gas geven bij invoegen staat tegenwoordig 'gevangenisstraf' lijkt wel sinds het nieuwe...niet meer doorrijden/stromen.
En nog zuur kijken ook als je (zelfs met caravan) niet wijkt naar de tweede baan.
Laat ze maar weer eens leren 'trappen met die hap' op bepaalde momenten, of achter aansluiten 😉


TheoS antwoordt op 13 mei 2018:

@Jan Teepe,
Rijdend daarmee schieten is nooit mogelijk geweest als de loop dwars op de tank stond. Daar was hij niet voor gebouwd.
Die situatie vroeg een goede coördinatie tussen chauffeur (die op het juiste moment moest stoppen) en de schutter.

Op Vlieland heb ik er heel veel mee geschoten, vooral tijdens proeven bij het aanbrengen van technische veranderingen. Het scherp schieten op zichtbare doelen tot ongeveer 2 km ging uitstekend, een kwestie van de goede instellingen, o.m. je kijker.

Met het aantal storingen viel het wel mee. Ik kan me geen problemen herinneren met het draaien van de koepel.
Inderdaad was het 110 mm. kanon een te zware belasting voor een 13 ton tank.

Op Vlieland hoefden ze niet veel te rijden,. Eenmaal per dag van het kamp naar de Vliehors, nog geen km v.v..

In die tijd was de enig andere tank de Centurion (50 ton, 80 mm kanon). Die was oud roest.


Hans antwoordt op 13 mei 2018:

Ik moest altijd oordopjes en batterijsnoepjes uitdelen tijdens die oefeningen.(Hospik/chauffeur, 70-6).

Hans


Jan Teepe antwoordt op 14 mei 2018:

He Theo, zelfs als de loop recht vooruit stond, was rijdend schieten geen sinecure. Daarom werd dat ding vastgeketend tijdens de schietseries in Duitsland. En omdat er ook tijdens oefeningen niet meer mee gereden werd, hadden ze bij ons, 11ZVE, geen vaste chauffeurs meer voor de AMX'en. Daarom moest ik die AMX'en naar de trein rijden en vanaf de trein naar het schietterrein. Vaak in 3 laag omdat de overige versnellingen zoek waren. De Centurions, die nog rijdbaar waren, schoten trouwens als de besten. En tijdens mijn diensttijd kwamen de Leopards en dat was andere koek. O en wat dat lengte/breedte rijden betreft, een chalet van 4.50 mtr. breed en 16 meter lengte vervoeren, voldoet wel aan de norm denk ik.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2018:

Heren...... het gaat hier over caravans!


Jan Teepe antwoordt op 14 mei 2018:

Terechte opmerking Menno. Maar dat laatste ging over een chalet, eigenlijk ook een soort caravan, maar dan groter en minder mobiel. Geintje!


Louis antwoordt op 15 mei 2018:

Beregoeie caravantrekkers in ruw terrein of bergen trouwens 😉
En ze maken standaard voldoende ruimte wanneer er een van 250 breed achter hangt .
Zonder gekheid : Breed rijden went natuurlijk en het kan juist ook leuk en uitdagend zijn als je er goed mee hebt leren omgaan, net als manoeuvreren in een beperkte ruimte zonder de mover aan te spreken.
Maar hoe je het ook went of keert, de natuurkunde geeft aan dat een smallere caravan altijd mákkelijker te hanteren zal zijn.



Joost antwoordt op 9 juli 2018:

Heb nu sinds 3 jaar een 2,50mtr en idd de tolpoortjes zijn je grootste obstakel. Rustig doorheen gaan en recht. Voor de rest weinig verschil.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker