Caravantrekker.nl

Mover accu

Carlo vraagt op 8 mei 2018:

Heeft er iemand ervaring met een AMG accu voor de caravan mover. Nu heb ik een optima yellow top 75 ah maar die is stuk en een AMG accu is een stuk goedkoper.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 mei 2018:

Een Yellow top is ook een AGM accu, alleen zijn daarbij de platen rond. Die is duurder omdat die wat 'hoogwaardiger' zou zijn en lang mee zou moeten gaan. Als die nog een 10 jaar oud is hoort die niet stuk te gaan, tenzij je geen goede lader gebruikt..


Louis antwoordt op 12 augustus 2018:

Tegenvallertje vanmorgen...
Ik moest in de bankkast zijn waar ook de yellow top staat, en zag wat vochtige zwarte smurrie.
De accu was gaan lekken en het zuur had de zwarte kunststof beugeltjes waaraan hij met een trekbandje vast stond opgelost.
De juiste lader in de juiste afstelling, en de accu overwinterd thuis op zolder.
Energie heeft hij nog genoeg, maar zal toch vervangen moeten worden.
(Viel me nogal tegen daar hij nog maar net vijf jaar oud is...dus ook een yellow top is niet perfect)


Frank antwoordt op 12 augustus 2018:

Huh? Lekken??? Hoe kan dat ? Is de wand beschadigd of zo?
Ze adverteerden ooit met kogelproof en gebruikt door VS leger


Louis antwoordt op 12 augustus 2018:

Reclames komen maar zelden overeen met de werkelijkheid Frank 😉
Hij ziet er echt uit als nieuw en zonder enige beschadiging o.i.d.
Het vocht perst zich tussen 'het gele deksel' en de grijze behuizing uit.
Maar staat nu in de schuur en het (onaangesloten) lekken is opgehouden.
Ik heb al een (exact dezelfde) nieuwe besteld en ga er van uit dat ik wat pech heb gehad met een 'maandagochtend' exemplaar.
Ik ben nog steeds tevreden over z'n gewicht/prestaties t.o.v. andere mogelijkheden 😉


Quirien antwoordt op 13 augustus 2018:

Tsja, accu's ? Soms doe je met een exemplaar van € 130 wel 8 jaar of meer 😉
De kilo's buiten beschouwing gelaten.
Maar de volgende wordt wel een minder zware.


Leo antwoordt op 13 augustus 2018:

Ik heb goede ervaringen met de Power Extreme X30. Deze heeft een ingebouwde oplader en kan in de winter gewoon in de caravan blijven. Weegt maar 6 kilo.


Louis antwoordt op 13 augustus 2018:

Prachtig ding Leo waar ik ook nog even aan heb gedacht, maar vind de prijs nog een beetje buiten verhouding, en het scheelt maar 6 kg t.o.v. de 38 A YT.
Daarnaast houd ik dan m'n goede lader over...zou die ook aan vervanging toe zijn dan lag het misschien weer anders.
(In onze fietsen zitten accu's die bij vervanging 600,- per stuk moeten gaan kosten...nog even en je koopt een accu waar je er 'gratis' de fiets bij krijgt 😉)


Hafar antwoordt op 13 augustus 2018:

Waarschijnlijk met de elektrische auto's het zelfde: bij een nieuw accupakket krijg je er ee nieuwe auto omheen.😃.

Met vriendelijke groet,

Hafar


Frank antwoordt op 13 augustus 2018:

Vanaf 2011 heb ik precies dezelfde 38Ah en 11kg. Heb ook het tweede exemplaar omdat ik zelf de eerste heb “mishandeld”. Een winter met flinke vorst en aan de klemmen gaat ook een optima niet trekken. Dom hè?!
Ik wil niet meer anders. Prijs is goed, lekker licht en compact, goed mee te sjouwen en uit te bouwen en bovenal : hij voldoet voor normaal moveren.


Jan@ antwoordt op 13 augustus 2018:

Frank, bedoel je dat je de accu gedurende de winter niet constant aan de druppellader moet hangen(in mijn geval Ctek)??
Een paar maanden geleden dezelfde accu gekocht yellowtop 38ah. (daarvoor had ik een 105ah accu). Ik kreeg er een complete technische uitleg van de verkoper van de caravanmovershop bij, alleen is het mij nog steeds volkomen onduidelijk wat de verschillen tussen die twee accu's nu eigenlijk zijn: is de één krachtiger of houdt die het langer vol, hoe zit dit nu??
Het leek bij het eerste gebruik van de optima dat ie minder krachtig was bij het oprijden van twee plankjes, maar dat kan ook te maken hebben met de overbelastingsbeveiliging van de mover zelf, + de accu was maar halfvol.
Wat zegt die ""ah"' nu eigenlijk??


Frank antwoordt op 13 augustus 2018:

Hoi Jan, het zijn twee totaal verschillende accu’s die je noemt. Ik beperk mij tot mijn “foutje”.
Ik heb hem aangesloten in de caravan laten zitten en 2012 was een behoorlijk koude winter. Als de accu is aangesloten, is er altijd wel een lekstroompje en dan trekt hij hem te ver leeg in een koude winter.
Dat vindt ook een optima niet fijn ondanks dat zij veel beter tegen dit soort condities kunnen.
Het voordeel van een optima is dat je met een relatief kleine accu toch goed kunt moveren, dat hij goed bestand is tegen ontladen en weinig onderhoud nodig heeft als je hem niet gebruikt. Gewoon uit de caravan halen en vorstvrij wegzetten is al voldoende zegt men. Ik gooi hem in de winter altijd nog ff 1x aan de druppellader maar meestal is hij dan snel vol.
Dat hij tikje minder in de mouwen heeft dan die 105 dat is ook zo. Het zijn twee verschillende accu’s met andere eigenschappen.


aadje antwoordt op 13 augustus 2018:

@ je kunt een accu prima in de caravan laten zitten doe ik ook heb wel een werkschakelaar CQ noodschakelaar tussen de plus gemaakt er is dus geen enkel lekstroompje.Ik heb een Sencell Lithium van 30 amp staat al er zeven jaar in s,winters en de cover doen het gewoon wanneer ik hem pak eind maart.


Sjef Bertens antwoordt op 13 augustus 2018:

Beste Jan,

Ah is een capaciteitsaanduiding.
Dus een aanduiding om de maximale hoeveelheid energie van de accu aan te geven.

Deze capaciteit is over het algemeen bepaald bij een ontlaadtijd van 20 uur.
Een accu van 100 Ah kan 20 uur een stroom leveren van 5 amp.

Bij grotere ontlaatstromen wordt de capaciteit duidelijk minder, zoals ook lagere temperaturen de capaciteit negatief beïnvloed.


Jan@ antwoordt op 15 augustus 2018:

Duidelijk(er)😉

Bedankt alle drie.


bart antwoordt op 15 augustus 2018:

Wat ik heb opgepakt uit wat er bekend is over (droge) loodaccu's zoals de yellow top, is dat het voltage gaandeweg afloopt. Halverwege is het voltage zodanig gedaald dat (zwaar) gebruik niet meer mogelijk is. Dat verklaart de matige werking van de nieuwe half lege accu voor de mover. Bovendien kan zo'n accu kapot gaan door verdere ontlading onder half leeg. Dat betekent dat een yellow top 38ah dus maar voor 19ah gebruikt zou kunnen worden, waarna hij weer moet worden opgeladen. De mover houdt er ws. al mee op als de accu half leeg is. Dat voorkomt dan schade, maar als er bijvoorbeeld lampjes blijven branden tot de accu helemaal leeg is, is er een grote kans dat hij niet meer tot leven komt. De half zo zware PowerXtreme 30Ah houdt zijn nominale voltage gedurende het gehele ontladingstraject, zij het dat het batterij management voorkomt dat hij te leeg raakt. Voor de Lithium geldt dat je die niet onder nul aan de lader moet doen. Ik weet niet of dit ook voor loodaccu's geldt, maar ik denk van wel. De PowerXtreme zou veel langer meegaan dan een loodaccu, wat zijn hogere prijs moet rechtvaardigen.


Louis antwoordt op 15 augustus 2018:

Ik heb geen idee Bart.
En vind de informatie over accu's in het algemeen tegenwoordig wat wazig of zelfs tegenstrijdig.
Probeer er maar eens achter te komen hoe of je een bepaalt type fietsaccu écht moet vertroetelen...tig verschillende adviezen.
Zo ook wat andere typen betreft.
Een gewone auto startaccu komt er nóóit uit tot hij de geest geeft, maar met caravanaccu's worden allerlei ook weer verschillende dingen aangeraden.
Ik gebruik hem voor de laatste kwart of halve slag bijvoorbeeld.
Een enkele keer een meter of zes voor te krappe zigzag ergens tussendoor.
En nog alléén voor het moveren ook, dus ja,....
Zoals gezegd, t.o.v. de ouwe trouwe auto accu waar nooit naar omgekeken wordt is het allemaal maar een 'mysterieus' gebeuren bij caravans en fietsen 😉


bart antwoordt op 15 augustus 2018:

@Louis De auto accu wordt iedere keer opgeladen als je rijdt en wordt zo dus ook onderhouden / vertroeteld. De yellow tops zijn als droge accu's beter in de caravan, want hebben het voordeel dat er geen gassen vrij komen. Fietsaccu's zijn vaak LiIon lithium en in veel gevallen te reviseren voor 400 euro. Ze worden ook vaak opgeladen wanneer je de fiets gebruikt, maar in de winter wordt dat wel eens vergeten omdat de fiets niet wordt gebruikt. Dan kan door zelfontlading de accu kapot gaan. LifePo accu's lopen niet vanzelf leeg. PowerXtremes zijn LifePo accu's. Wanneer de specificaties kloppen, is een PowerXtreme gedurende zijn levensverwachting niet duurder dan de yellow tops die je in die tijd gebruikt. Maar wel de helft lichter.


Louis antwoordt op 15 augustus 2018:

Dat is ook zo Bart.
Maar wij maken 's winters ook gebruik van de fietsen, dus wordt er regelmatig geladen.
Het zijn ook meer de tegenstrijdigheden waar je over leest betreffende de diverse accutypen en hoe je die het beste kan behandelen.
De yellow top staat bijvoorbeeld droog thuis waar hij één of twee keer even aan de druppelaar gaat in de stallingsperiode.
Leeg of ook maar half leeg raakt hij ook in het seizoen nooit, dus toch een beetje vreemd.
Niet dat ik echt zit met een afgeschreven accu in vijf jaar, maar je wilt dan gewoon weten waardoor zoiets komt.
En ach, de accuboer kan tenslotte ook niet van de wind leven 😉
De volgende keer zal ik eens rustig opnieuw bekijken waar ik voor zal gaan kiezen.


René K antwoordt op 15 augustus 2018:

Wij hebben sinds 2011 een Optima Yellow Top 55 ah accu in de caravan. Komt er nooit uit en wordt gebruikt voor de mover maar ook de stroomvoorziening in de caravan. Bevalt erg goed, geen gesleep en zodra de cv aan de stroom staat wordt de accu geladen middels een Ctek lader. Voor de caravan de stalling in gaat helemaal opladen en accupolen los halen. Kan ie een jaar zo blijven staan.


bart antwoordt op 16 augustus 2018:

Los van hoelang een accu geacht wordt mee te gaan, zal hij gedurende die tijd wel goed moeten werken Louis. Dat kan bij loodaccu's als de yellow top alleen door regelmatig laden. Geen druppellading, maar echt laden. Dat René's accu nu al 7 jaar meegaat kan ook liggen aan de grotete capaciteit. Die loopt immers minder snel leeg en loopt daardoor niet zo snel schade op. Hoe heb je de lading gemeten Louis? Dat kan immers alleen met een voltmeter voor een betrouwbaar beeld. De accu die je eerst had en is gaan lekken, heeft dus kennelijk schade opgelopen en gaandeweg verloren aan capaciteit. Dan laadt hij "vol" tot zijn kleinere capaciteit en loopt dus ook weer sneller leeg, tot de chemie in de accu een meltdown krijgt. Bij een loodaccu hoort dus een voltmeter. De moderne Lithium accu's hebben dit niet nodig. Die gaan gewoon out zonder schade.


Louis antwoordt op 16 augustus 2018:

Op zolder stond hij zo nu en dan aan zo'n C-Tek in de laadstand.
Dan brandde een ledje eerst eventjes geel, en al na vrij korte tijd over naar groen.
Als hij in het voorjaar de caravan in ging aan de LB 400 hoefde deze eigenlijk niets meer te doen want vol is nu eenmaal vol.
Dus toch een beetje apart..., zal me benieuwen hoe de nieuwe het gaat doen 😉


bart antwoordt op 16 augustus 2018:

Dan heb je misschien toch gewoon pech gehad met die accu Louis. Maar nogmaals, een voltmeter zegt alles. Kun je ook terug naar de accuboer als de accu aantoonbaar met de voltmeter vreemd doet. Ik heb zelf een accuboor met een klassieke accu en daarvan vergeet ik nog wel eens regelmaat aan te houden met laden. Meestal trekt de accu dat nog wel, maar ik heb er ook al één door kapot laten gaan. Op zich mag een accu wel tot 80 procent leeg gaan, maar dan kan hij allang niet meer de mover voeden en heb je er niets aan. Beneden de 50 procent wordt het voltage te laag.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker