Caravantrekker.nl

Raststattes en Rasthofen

Fransvb vraagt op 10 mei 2018:

En dan ben je eindelijk die kilometers lange baustelle voor bij, dan wil je wel eens tanken of koffiedrinken., kun je nergens meer tussen, op de Rasstattes en Rasthofen.
Heeft iemand een alternatief idee?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 10 mei 2018:

Tja, een jerrycannetje mee , en koffie zetten in de caravan😉


John antwoordt op 10 mei 2018:

Rijd alles binnendoor, geen autobahn ergernissen. 😉


Quirien antwoordt op 10 mei 2018:

Hoewel het zondag rijden bij mij nogal populair was in Duitsland ben ik gezien het feit wat jij aanhaald Frans, hier de laatste jaren helemaal van afgestapt. Maar op de mindere populaire Autobahn wegen zal het nog wel mee vallen, denk ik.
Verder is de ene Autobahn wat meer voorzien van parkeergelegenheden dan de andere wat ook weer de nodige drukte/parkeerbelasting hierop veroorzaakt.


Hans antwoordt op 10 mei 2018:

Nou beste Reizigers,ik pak altijd een Truckstop,schone Toiletten,goed en goedkope eten en (koffie) drenken... en overdag Parkeerplaats vrij...
overnachten niet,teveel herrie,daarom zijn campingplaatsen beschikbaar...


Hans antwoordt op 10 mei 2018:

Hier die Link, misschien helpt het.......
https://www.autohof.de/


dabbertje antwoordt op 10 mei 2018:

Beste tip is niet op zon- en feestdagen door Duitsland rijden. Vorig jaar op Hemelvaartsdag was er geen plek vrij. Op kleine parkeerplaatsen zonder voorzieningen heb je een kleine kans als je niet rond etenstijd wil pauzeren.
Wij tanken en rijden dan door naar een kleine parkeerplaats, maar proberen tussen 12u - 14u door te rijden.


Gijs antwoordt op 11 mei 2018:

Als ik de tank driekwart leeg heb ga ik de autobahn af in dorpje in , daar ga ik dan goedkoper tanken, en zoek een plekje om even koffie te zetten en wat te eten. Mooi in alle rust, en geen wacht tijden voor de pomp.

Wat wil een mens nog meer?


Hans antwoordt op 11 mei 2018:

beste dabbertje............niet op zondagen of feestdagen door Duitsland rijden om dat er geen parkeerplaats vrij is,maar de Autowegen boordevol lijkt mij niet heel slim.
Wij rijden altijd op deze Dagen,en parkeren ook...................


Janka antwoordt op 11 mei 2018:

Er is altijd wel een plekje te vinden.
Alleen zoek je die op plaatsen waar een WC is of een groot tankstation met evnt een eetgelegenheid zoals Hünxe dan ben je ben je de sjaak.
Afgelopen zaterdag en zondag uit het zuiden gekomen en op de kleine voor truckers niet interressante parkeerplaatsen was regelmatig plek.
Wat dat tanken aangaat, dat doen wij ook buiten de Autobahn.


Jacques antwoordt op 12 mei 2018:

Voor wie de Autobahn 61 neemt. Afslag 14 vanuit Venlo een autohof met meer dan voldoende parkeerplaats is mijn ervaring. Het is een Shell tankstation met een eetgelegenheid.


Frank antwoordt op 12 mei 2018:

Moet ik uit dit topic opmaken dat ik beter niet op zondag door Duitsland kan reizen?
Ik loop dan het risico geen parkeerplaats te vinden?
Wat een onzin !
Dit jaar ben ik al 6x door Duitsland gereden en ik parkeer altijd met mijn neus voor het toiletgebouw. Nooit hoef ik te wachten op een plek bij de pomp of voor een kop koffie.
Wel verbaas ik mij regelmatig dat er op sommige parkeerplaatsen bizar veel Nederlanders bij elkaar staan. Soms staan ze ook rijen dik te wachten voor een pomp.
Dit overkomt mij nooit. Ook niet met een caravan erachter.
Wel heb ik veel last met solo auto van de enorme hoeveelheid (>100km) Baustelles.
Ik kies dan soms een andere terugweg. Echt sneller is dat meestal ook niet.
Ach, het zit toch ook niet op een uurtje vast.
Maar eh....een andere rijritme, een ander tankritme en een ander pauzeritme doen wonderen. Natuurlijk kun je met zijn allen de tank leegrijden of kiezen voor de eerste goedkope pomp na de grens. Ook is het eerste tankstation na een grote file altijd populair. Zo is er nog veel meer Nederlands kuddegedrag. Ik zeg vooral zo blijven doen !
Dan kan ik relaxed overal parkeren 😉.


aadje antwoordt op 12 mei 2018:

@Wat denk je van de voordelen op Zondag geen vrachtverkeer heeft vele malen meer voordeel als wat minder makkelijk een P zoeken.
En sorry op elke Autohof is er meer dan genoeg plaats voor alle behoeften goedkoper en beter maar ja de meesten denken als ik 2 Km van de snelweg af moet zonde van de tijd.Nee 6 wachtende voor je bij de pomp langs de Autobahn die ook nog na het tanken vrolijk shoppen binnen en jij maar wachten om te tanken.Doe hier je voordeel mee.


Louis antwoordt op 13 mei 2018:

😉, Inderdaad, dat even moeten wachten om te kunnen tanken is normaal....maar dat eindeloos wachten op mensen die hun auto bij de pomp laten staan (sorry, ik vind dat gewoon aso's) terwijl ze op hun dooie gemak gaan winkelen.
Als je getankt hebt zet je het spul op de parkeerplaats en loopt daarna maar weer terug naar de voederhoek.
De standaard pompsnaaiers (o-jee 😉) hebben kennelijk tijd genoeg, en zo kunnen anderen tenminste gewoon dat doen waarvoor een tankstation ooit was bedoeld.
(En een aparte snelkassa graag)


dabbertje antwoordt op 14 mei 2018:

Er werd gevraagd om alternatieve ideeën. Om mijn tip als onzin af te doen is niet netjes.
Wij reizen vaak door Duitsland, en gaan echt niet op een ongezellige Autohof staan als alternatief. Daar gaan we tanken en that’s it. Wij houden van kleine groene parkeerplaatsen en onze ervaring is dat deze op weekdagen meer vrij zijn dan op zon- en feestdagen.
En doordeweek met het vrachtverkeer meerijden gaat veelal sneller dan in het weekend met het vakantieverkeer mee te rijden. Vrachtverkeer rijdt beter door, ook bij baustelles dan caravanners die daar niet door durven te rijden. Van files hebben wij dan ook nauwelijks last. Gewoon niet in spitstijden rijden en dat is voor ons uitslapers prima. Voor ons geen weekenden meer door Duitsland.


dabbertje antwoordt op 14 mei 2018:

BTW eten en drinken en sanitair pauzeren doen we in of vanuit eigen caravan. Een parkeerplaats zonder voorzieningen is voor ons prima. Maar helaas op feestdagen zoals Hemelvaart of Pinksteren is het gewoon een hele opgave om (buiten een betonnen Autohof om) een vrije plek te vinden.


Janka antwoordt op 14 mei 2018:

Alhoewel buiten het topiconderwerp, ik wil toch even inhaken op de opmerking van dabbertje over het rijden bij Baustellen.
De rechterbaan is zo breed zodat vrachtverkeer daar genoeg ruimte heeft om gewoon door te rijden. Datzelfde geldt voor caravans.
De toegestane snelheid ligt vaak ook hoger dan hier in Nederland.
Maar dat caravanners niet doorrijden is wat overdreven.
Het zijn juist de Duitsers met hun suv’s etc. op de linker, wat smallere rijbaan die moeite hebben met het doorrijden. Ze zijn angstig en durven een caravancombinatie met die brede spiegels haast niet voorbij te rijden.
En dan heb ik het niet eens over het rijden op de bredere rechterbaan waar ze toch voldoende ruimte hebben maar bang lijken te zijn voor de zijkant. Ook wij rijden regelmatig in Dld. maar kan me dus niet vinden in de mening van dabbertje.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2018:

Wij rijden gemiddeld 2x per jaar in de wintermaanden door Duitsland heen en weer en merk dat parkeren/overnachten steeds moeilijker wordt. Alleen op de parkeerplaatsen voor personenauto's is soms nog voldoende plaats (3 plaatsen) om te parkeren en dan bij voorkeur ver van het restaurant zodat we 'gewone' auto's zo min mogelijk hinderen. Daar dus kijken i.p.v. tussen de vrachtwagens.

En tanken langs de snelweg.... zoek op clever-tanken.de en je bespaart zo 20 cent per liter


Janka antwoordt op 14 mei 2018:

Dat laatste heeft ons afgelopen vakantie heel wat Euro’s bespaard.


Frank antwoordt op 16 mei 2018:

Mijn opmerking "Onzin !" is niet persoonlijk aan iemand gericht.
Hiermee druk ik mijn verbazing uit over de genoemde problemen.
Met een caravan rijdt het door Duitsland op zondag volgens mij nog steeds het meest relaxed. Je kunt je eigen snelheid bepalen en hebt geen last van het vrachtverkeer.
In vakantieperiodes op vrijdag of zaterdagmorgen samen met de hele meute uit Nederland vertrekken is natuurlijk vragen om eerder genoemde problemen.
Wil je dat niet dan moet je andere keuzes maken.
Als mensen dan toch vertrekken en ook nog de 3 gaan rijden....tja, dan haak ik af 😉.

Dit jaar zit ik helaas vast aan een vertrek op maandagmorgen. Eerder lukt helaas niet. Dit betekent de ochtendspits meemaken in Duitsland.
Een alternatieve vertrektijd willen wij niet want dan kunnen wij een dagje minder in Venetie of Florence verblijven (dat is dus een keuze). Daarna wacht de boot en die vertrekt met of zonder ons.
Volle parkeerplaatsen of wachten bij een tankstation verwacht ik niet buiten schoolvakanties.

In een zwart weekend zijn wij wel eens om 13.30 weggereden. Je tuft dan achter de meute aan. Ben dan bijna net zo snel 's avonds in Oostenrijk als met losse auto. Heerlijk is dat.
Rond 17.00 vertrekken en snachts grotendeels doorrijden (als dat bij je past) is ook top. Parkeer je de volgende ochtend de caravan al aan de Middellandse zee.
De oplossing is dus om gewoon anders te denken en te handelen dan de meute. Dan hoef je zelfs op zwarte zaterdagen nergens te wachten.


Janka antwoordt op 16 mei 2018:

Euh dat is 14 a 15 uur of nog langer doorrijden?


dabbertje antwoordt op 17 mei 2018:

Kijk Frank, dat klinkt inderdaad anders.

De genoemde "problemen" zijn te omzeilen door de suggesties die iedereen aandraagt. Wij doen dat door als het even kan niet op feestdagen te rijden. Voor jou is het ontbreken van vrachtverkeer fijn, voor ons maakt dat niet uit, die halen we wel in als ze te langzaam gaan. Wij hebben geen vaste bestemming en reizen maximaal 350/400 km op een dag. En wij pauzeren graag en dan zijn vrije parkeerplaatsen weer fijn en onze ervaring is dat deze zeldzamer zijn op zon- en feestdagen ook al is het dan geen hoogseizoen. Zo heeft ieder zijn of haar voorkeuren voor het rijden naar de bestemming.


Frank antwoordt op 17 mei 2018:

Tussendoor 3-4 uurtjes ff plat op parkeerplaats doen bij mij wonderen. Diehards kunnen het met een powernapje.
De opkomende zon en in de verte de Middellandse Zee is zoveel mooier dan die volle parkeerplaatsen en wachtrijen bij een tankstation.
's Nachts is de snelweg superrustig, tankstations leeg en plek zat op parkeerplaatsen. Het geeft ook een bijzonder gevoel. Hetzelfde gevoel als je 40-50 jaar geleden overdag kon hebben.

Als ik op "foute" dagen reis tussen de vakantievierende meute dan kost dat veel energie. Voortdurend in mijn spiegels kijken en wisselende snelheden. Veel medeweggebruikers waarop je moet anticiperen. Inhalen vraagt extra inspanning en is niet relaxed. Als ik de rust van een parkeerplaats opzoek, is hij flink gevuld.
Gewoon lekker doorrrijden is er dan niet bij. Met een beetje pech haal je in Duitsland amper 70 km pu gemiddeld. Dan hebben wij het gevoel dat er geen einde aan de reis komt en wij de hele dag in de auto zitten.


Ton Groenendijk antwoordt op 17 mei 2018:

N.a.v. de pleidooien voor 's nachts rijden wil ik daar toch een kanttekening bij zetten. Een groot gedeelte van mijn werkzame leven heb ik in de volcontinue dienst gezeten. In mijn woeste jaren reed ik dan laat in de middag weg op het ritme van het weekje nachtdienst daarvoor. De vrouw en kinderen sliepen al snel en zo kwam je niets tekort van je kostbare vakantietijd. Maarrr... ook bij deze ervaringsdeskundige sloeg zo tegen de tijd dat de zon opkwam de man met hamer toe. Verveling, lang in dezelfde houding zitten, het lichaam dat dacht dat het einde werktijd was, het zijn allemaal factoren die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Het 's nachts rijden vereist een grote mate van zelfdiscipline mbt de rij- en rusttijden. Bovendien wordt het met het stijgen der jaren steeds moeilijker de stofjes die je waak- en slaaptijd regelen in toom te houden. Voor wie het zich kan permitteren: maak van de reis de bestemming en leef langer. Huh? ja, ooit, lang geleden reed ik door een bijzonder onaangename gebeurtenis in één ruk van Split naar NL. Nu, vele jaren en ervaringen wijzer durf ik er best voor uit te komen dat er stukken autobahn zijn geweest die ik niet bewust heb meegemaakt. Hoeveel meter? Zelfs dat kan ik niet bepalen. ' s Nachts rijden is een kunst en een aanslag op je lichaam en geest. Vat het niet te licht op.


Janka antwoordt op 17 mei 2018:

Beste Frank, nu ben ik even aan het rekenen geslagen.
Ik neem als voorbeeld de route Utrecht-Nice aan de middellandse zee.
Dat is zo’n 1360 km.
Minus die 4 uurtjes ogen dicht rij je dan zo’n 11 uur over deze afstand met caravan.
Dat zou betekenen een snelheid van 125 km/uur en dan ook nog zonder verdere stops.
Dus ook geen tankstops.
In één woord: onverantwoord.
Ik weet het,het is off topic maar ik moest hier toch op reageren.


Jan& antwoordt op 17 mei 2018:

Het alternatieve idee: Waarom niet van camping naar camping om te overnachten?; alles is dan toch gewoon aanwezig....
Ook omdat de gebruikelijke ongure types op parkeerplaatsen gemeden kunnen worden; dat wordt jaar in jaar uit steeds erger lijkt het wel.
En koffie drinken kan altijd wel ergens op een rustige parkeerplaats als je van de snelweg af gaat.


Frank antwoordt op 18 mei 2018:

Jongens, rustig maar ; ).

Reizen is heel erg persoonlijk. De ene haat het en de ander geniet volop.
Bij de ene begint de vakantie bij de voordeur en bij de ander pas op de camping in Spanje. Ditzelfde geldt voor de wijze van reizen.

@Ton : helemaal mee eens en herkenning. Mijn beste ervaringen zijn om de caravan ruim voor zonsopgang op een parkeerplaats te zetten. Vervolgens 4 uurtjes slapen en dan weer verder.
Het leuke hiervan is dat je op de 1e dag achter de meute aanrijdt en op de 2e dag voor de meute uit bent.

@Janka : lekker rekenvoorbeeldje heb je. Ik doe het ff anders voor je :
Arnhem-Genua : max. 1150 KM
Vertrek om 17.00 en de volgende ochtend duurt tot 12.00 uur.
Dan heb je 19 uur om de Middellandse zee te zien. Onderweg slaap je 4 uurtjes. Betekent dat je in een blok van 8 uur en 7 uur rijdt.
Gemiddelde snelheid 76 km pu. Ik denk dat dit in de avonduren en snacht probleemloos en verantwoord haalbaar is. Toch?
Of wil je graag verder discussieren?
Geef ik je alvast voer : uit gekkigheid kun je dan 's nachts de Gotthardpas rijden als afwisseling. Bovenop in absolute stilte een kop koffie zetten en genieten van de sterren en de duistere bergwereld.
Dat is vakantie en genieten ! (voor mij 😉 )



Janka antwoordt op 18 mei 2018:

Om de discussie nog even op gang te houden, ik vind 2 blokken van 7 en 8 uur (ook medisch gezien) zwaar onverantwoord.
Daar doet die gemiddelde snelheid niets aan af.


Gerrie antwoordt op 18 mei 2018:

Komt de zon pas rond 12.00 uur op aan de middellandse zee ??
De 76 klm. p.u. gemiddeld wil ik wel geloven, die halen wij ook wel als er niets tegenzit.


PieteR antwoordt op 18 mei 2018:

Ik geloof niks van dat gemiddelde. Ooit ben ik van midden Bretagne naar Zuid-Limburg gereden met een gemeten gemiddelde van exact 80 km/uur. Daarvoor heb ik, mét caravan, regelmatig en langdurig met meer dan 120 km/uur piek door Frankrijk en België moeten rijden.

Het lukt echt niet op een vakantierit van Nederland naar Italië om boven de 70 km/uur gemiddeld te komen, al was het alleen maar door de ter plaatse toegelaten snelheden en wegwerkzaamheden.

En hoe lang een dagrit mag zijn, moet iedereen voor zichzelf verantwoorden, ik houd van lange ritten en heb ze ook veel gemaakt, maar tegenwoordig rijd ik keurig overal 90 over een afstand van max 450 per dag. De wilde haren vallen één voor één uit 😉


Ton Groenendijk antwoordt op 19 mei 2018:

Maarr.. PieteR, wees gerust: voor de uitvallende haren komt hersenweefsel in de plaats en dus hoor jij (en ik) bij de groeiende groep waarvan men zegt dat ze te oud en te traag zijn om nog mee te komen in het verkeer. ( Maar die statistisch het veiligst rijden). Ik vind het trouwens een vrij zinloze discussie over te halen gemiddelden, als de variabelen niet bekend zijn en de omstandigheden dus voor iedereen anders zijn. Laatst keek ik na maanden weer eens op het display en zie: ik (en mijn echtgenote) hadden een gemiddelde van 38 km/h gescoord. Nou, je zal begrijpen dat wij daarna even lekker zijn gaan planken. Onzin dus. Jonge honden, luister naar de oude rotten die bereid zijn over hun fouten in het verleden te praten en leef ook nog ná de race naar de zon.
Nog één ervaringsdeskundigenopmerking (3x woordwaarde): wie op weg naar de vakantie tot het uiterste doorrijdt, moet die vermoeienis later compenseren. (ter plekke). Daar gaat je tijdwinst!


Frank antwoordt op 19 mei 2018:

Het gaat hier om alternatieven en liever geen volle parkeerplaatsen en tankstations.

Ik geef alternatieven en onderbouw het met een aantal voordelen en belevingen.
Wat gebeurt er daarna ? Zonder de variabelen te kennen, wordt eea in twijfel getrokken.
Misschien schrijf ik mijn verhaal iets te resoluut weg en lokt ik daarmee reactie uit.
Maar zoals ik al eerder schreef : reizen is een hele persoonlijke beleving. Wij vinden het gewoonweg heerlijk om in een ruk door te trekken naar de bergen. Doe je zoiets in de avonduren of ‘s nachts dan rij je probleemloos een half uur of zelfs een uur non-stop op je cruise control.
Velen rijden met een tempo 100 sticker. Zelden zie ik iemand die ook echt 100 km rijdt.
Er wordt met caravans doorgaans zachter gereden dan toegestaan.
Gebruik je de mogelijkheden wel dan ben je amper langzamer dan een losse auto Sterker nog : als ik met caravan reis, stap ik altijd fitter uit dan met losse auto.
Gewoon lekker rondtuffen, tijd genoeg hebbenen de drukte vermijden. Vakantie is genieten en iedereen kiest daarin zijn eigen weg. Prima toch?

Over die gemiddelden? Niet echt interessant want de variabelen zijn te groot. ‘Snachts door Frankrijk is onvergelijkbaar met overdag door Duitsland. De ene eet lekker een soepje op een parkeerplaats en de ander racet zo snel mogelijk naar de disco’s kling in Spanje


Quirien antwoordt op 19 mei 2018:

Oeps, wat zie ik nu de topic gaat steeds meer over gemiddelde snelheid.
Het is al gezegd dat is zo moeilijk want de omstandigheden zijn zelden gelijk.

Trouwens ik weet nog wel een leuke topic hierover. Type maar eens in: bij de vragen in de zoekbalk.
gemiddelde snelheid, de topic is al bijna 10 jaar oud maar nog schijnbaar heel actueel.

Topic begint op 31/07/2008 13.34 een maand later op 31/8 2008 met 214 "antwoorden"
Oh, eindigde toen met een rode streep 😉


Frank antwoordt op 19 mei 2018:

Quirien, zojuist geprobeerd dat topic over gemiddelde snelheid te lezen maar ben afgehaakt 😉 Wel “mooi” om te zien hoe sommigen met enorme draaikolk in de tank voortjakkeren. Mooie verhalen. Gelukkig zie ik dat nooit op de snelweg.


Janka antwoordt op 19 mei 2018:

Die zie ook alleen als jezelf met 85 a 90 door Duitsland over de Autobahn rijdt met de caravan.
Maar die staan dan ook weer vaker bij de benzinepompstations.
Om weer on topic te komen, met een beetje creativiteit is er altijd ergens wel een plekje te vinden.


william kanis antwoordt op 22 mei 2018:

ik ben de vrijdag ochtend na hemelvaart om 8 uur vertrokken uit wezep naar echternacherbruck en ben daar om 5 min voor 1 smiddags aangekomen. bij blankenheim getankt en even gegeten alles bij elkaar hooguit een half uur pauze. afstand was 374 km (google maps). dat is dus inclusief de stop bijna 75 km per uur gemiddeld overdag en heb rond de 105 op de teller gereden dus 100 echte km per uur en met inhalen soms 110 op de teller. zeg dus niet dat het niet te halen is want het kan dus wel. en ik heb lekker ontspannen gereden.


John antwoordt op 22 mei 2018:

Zoveel momentopname’s
Zoveel persoonlijke percepties.
Zoveel meningen.
Wat de een druk vind, vind de ander............100 mensen, 100 meningen.
Vergeet niet dat de VA plastsen op zondag vaak vol staan vanwege het rijverbod. Het kan dan wel lekker rijden zonder VA,s op de weg, je treft ze dus op de parkeerplaatsen. Elk voordeel heb zun nadeel.😉



Louis antwoordt op 22 mei 2018:

Klassieker rijden bij mooi weer en in de vakantieperiodes (en daarvan te kunnen genieten) ...druk.
Motor rijden bij...druk.
Fietstochtjes bij...druk.
Strandbezoek bij...druk.
Pretparken bij...druk.
Kamperen bij...druk.
Watersporten bij...druk.
Ook het tuincentrum in het voorjaar bij...druk, enz.
😉 Tis jammer, maar we zijn met veel teveel, en willen/moeten teveel in dezelfde perioden en onder dezelfde omstandigheden .
De opgave zal worden om te kunnen en leren te flexibiliseren en daardoor deze kuddebijeenkomsten en ergernissen te vermijden.
(En wegenbouw en onderhoud altijd standaard 24/7 continu uit te voeren zónder overbodige belemmeringen of 'aankleding', plús handhaving van planning ! (ijs en weder dienende)
Wegwerkers snel maar veilig laten werken, en wie zich als automobilist ter plaatse misdraagt wordt direct en zonder pardon 'ridder te voet'.
(Redelijke doorstroming verzekerd, en bij de pomp een wegsleepregeling 😉


Frank antwoordt op 23 mei 2018:

Leuk om te lezen hoe William relaxed reist, zijn pauzes houdt en zelfs tankt. Hij haalt zelfs een een heel fatsoenlijklijk gemiddelde op een traject waar je dit niet direct verwacht.
Ik geniet er vooral van omdat hij met een actueel praktijkvoorbeeld komt. Relaxed en vlot reizen kan dus ook op een vrijdag na Hemelvaart.
Fijne vakantie !


Janka antwoordt op 23 mei 2018:

Je wilt die korte afstand toch niet vergelijken met die van jou?


Frank antwoordt op 23 mei 2018:

Janka, ik schiet helemaal in een lach bij het lezen van jouw reactie. Ik lach je toe hoor, maar tevens probeer ik enigszins de bekende “forumdiscussies” te voorkomen. Waarin schuilt jouw kritische noot?

Op langere afstanden en rustiger momenten is het eigenlijk nog gemakkelijker om relaxed en vlot te reizen. Maar het moet wel bij iemand passen om afwijkende tijden te kiezen en op een bepaalde manier te reizen.


Louis antwoordt op 23 mei 2018:

Reizen en tijden kunnen nooit als eenheidsworst gehanteerd worden.
Vroeger kon ik rustig meer dan 24 uur stevige lichamelijke arbeid verrichten en helder blijven op zo nu een dan een bak koffie.
Nóg jonger zonder problemen een week of langer met een uurtje of drie aan slaap per nacht.
En gewoon wakker en helder functioneren.
Het is dom dóór te rijden als 'je er niet meer bij bent', maar je kunt niet stellen dat wat voor de één geldt....ook automatisch voor anderen opgaat.
Ik promoot het zeker niet, en zou als ik het nu nog zou proberen zeker van m'n graat vallen waardoor ik ook voor anderen levensgevaarlijk zou worden.
(Wat wél belangrijk is, is om er gewoon aan toe te geven en te gaan rusten als je eens je dag niet hebt en het reizen zwaarder valt dan je doorgaans gewend bent...dán je 'planning' maar omgooien !)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker