Caravantrekker.nl

Trekkracht

Albert vraagt op 14 mei 2018:

Ik weet dat het onderwerp al heel veel aan de orde is geweest, maar het houdt me toch steeds bezig. Zeker nu de dieselauto onder druk staat.

Concreet:

Diesel 110 pk, koppel 240 nM/1750 tpm.
Benzine 150 pk, koppel 250 nM/1500 tpm.

Welke auto levert in de bergen de beste prestatie?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2018:

Het 'gemakkelijke' antwoord is maak een vergelijkende berekening en vergelijk..... Maar je vergelijkt twee verschillende soorten auto's met elkaar, en hoe ga je dat vergelijken? Ga je absolute prestaties vergelijken of ga je ook trekgemak vergelijken?

De benzine zal 'beter' presteren omdat je een veel groter toeren bereik (gebied) hebt waarin je kan rijden. De diesel moet globaal rijden tussen de 2000 en 3500 toeren terwijl de benzine motor kan trekken tussen 2000 en 5000 toeren.

Maak eens nog concreter welke auto's je wil vergelijken dan zal ik de verschillen voor je beschrijven.


Kees antwoordt op 14 mei 2018:

Dat ligt niet aan de motor maar aan de transmissie.
De motor bepaalt alleen hoe snel die het doet.


Albert antwoordt op 14 mei 2018:

Menno, bedankt zover.

Het gaat om de Xsara Picasso, 1.6 Hdi, 110 pk (huidige auto)
en de VW Touran, 1.4 Tsi, 150 pk (eventueel de vervanger).


Ale Kok antwoordt op 14 mei 2018:

Gezien de gegevens bij de vraagstelling zal de benzine het beter doen in de bergen.
Het vermogen is groter, het koppel is groter en bij een lager toerental ter beschikking dan bij de diesel.
Enige wat we niet lezen in de vraagstelling is bij welk toerental de maximum vermogens beschikbaar zijn.
Het zou kunnen zijn dat de benzinemotor meer toeren moet draaien, iets dat bij onze met "het nieuwe rijden" gebrainwashte Nederlanders nogal onprettig wordt ervaren.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2018:

Om die twee te vergelijken heb ik er even 1300 kg achter gehangen en een vergelijkende berekening gemaakt. Naast elkaar kan je de prestaties gemakkelijk vergelijken maar ook (vooral in de grafieken) de karakteristiek van de motoren/auto's.

Met name de absolute snelheden en acceleratie die de benzine (turbo!) haalt is veel beter. Maar hoe komt dat, en nog veel belangrijker is de vraag hoe ervaar je het rijden met beide? Dan kijken we toch even goed naar de trekkrachtgrafieken:



Extra lastig is dat je een auto met 5 versnellingen vergelijkt met een auto met 6 versnellingen. Dat maakt eigenlijk de stapjes tussen de versnellingen wat kleiner, wat gunstig is, maar (uiteraard) ook meer vraagt om schakelen. Logisch... want je hebt een extra versnelling die je kan gebruiken dus kan je meer schakelen...... Bij een automaat die tegenwoordig vaak nog meer versnellingen heeft, is dat niet veel werk (gaat automatisch) maar voor het gevoel is meer schakelen wellicht minder prettig en heb je het gevoel dat de motor harder moet werken als je dat niet doet.

Je kan ook beide auto’s vergelijken door de 6e versnelling van de VW te vergeten en beide 5e versnellingen met elkaar te vergelijken. Hoewel de VW dan in 5 iets meer toeren zal maken (bij 90 km/u 2360 rpm) dan de Citroen (bij 90 km/u 1928 rpm) is de kracht die de benzine motor aan de wielen over heeft, veel groter... 914 N om 449 N. Zou je de hoogste versnellingen toch met elkaar vergelijken dan nog is de benzine motor iets sterker en heeft die 567 N over.

Wat vooral in de grafieken opvalt is dat de VW veel langer zijn kracht kan leveren dan de diesel. De motor kan dus ook meer toeren maken en zoals ik eerder schreef, de versnellingen kunnen in een veel groter toerenbereik gebruikt worden.

De VW is dus m.i. de betere trekker maar je zal meer (moeten) schakelen waardoor het verschil voor het ‘gevoel’ misschien niet zo groot is.


Albert antwoordt op 14 mei 2018:

Menno, hartelijk dank voor de gedetailleerde toelichting.

Dit geeft me voldoende houvast.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker