Hans vraagt op 15 mei 2018:
Onze caravan is beladen 1575 kg ( Fendt 495) er zitten banden onder met load index 104/ 102. (Light truck banden) Heeft iemand een idee wat voor onze combinatie de juiste bandenspanning is ?
Vriendelijke groet. Hans
Hans antwoordt op 15 mei 2018:
Voor je combinatie niet wel voor de Caravan.
https://caravantrekker.nl/info/bandenspanning.php
Jadatis antwoordt op 15 mei 2018:
Uitgerekent met mijn beruchte calculator 4,2 bar.
Gesteld dat je gegevens kloppen
Banden maxload single 900kg AT 450 kPa/ 65psi.
Sneheidscode Q of hoger zoals bij meeste LT ( europese benaming C(omercial) - banden.
Er zijn uitzonderingen dus kijk op bandwang.
Met deze druk gecombineerd mindergewicht en ongelijk R/L van 165 kg mogelijk voordat een wiel gaat stuiteren ( bijvoorbeeld 85 kg lichter en 80 kg R/L verschil.)
Als de druk zou zakken naar 3,7 bar ( of door onnouwkeurige meting al zijn) dan nog gecombineerd meergewicht en R/L onbalans mogelijk voor een band oververhit raakt.
Dit is een meer waarschijnlijke situatie om mee rekening te houden. Bij max snelheid 120 km/u.
Sorry, kon het weer niet kort houden
Kees antwoordt op 15 mei 2018:
De (max.) bandspanning staat op de band Hans samen met de max. draagkracht.
Je hoeft de bandspanning dan alleen nog naar rato aan te passen.
(Hoe simpel kan het zijn. 😉 )
aadje antwoordt op 15 mei 2018:
@Kees wordt eens een volwassen vent als je zo graag mee wil doen en laat de bandenspanning aan Jadatis over komen we voor jou wel voor de ventielen.
Jadatis antwoordt op 15 mei 2018:
De maximum load op bandwang is berekent voor een bepaalde snelheid.
Dus ook de snelheidscode is belangrijk.
Bekende is " for trailer use only" met vaak snelheidscode N .
Dan is de maxload voor 140km/u berekent.
Dan is meer invering toegestaan en dus meer maxload bij zelfde druk.
Maar roch reken ik dan de druk uit voor de invering die bij 160 km/u hoort en tel zelfs 11% bij aslast .
Heb zelf ingeschat dat dit nog net geen gestuiter geeft , en geeft zo zoveel mogelijk reserve voor...
Drukverlies in de tijd.
Onnouwkeurige drukmeter
Te laag inschatten van gewicht.
Etc
Etc.
Dus Kees niet alleen de maxload is belangrijk.
Het naar rato dus lineair uitrekenen is niet verkeerd, geeft maar iets hogere druk, wat beter is dan te laag.
Maar dan wel die10% bijrekenen eerst.
En ik had de bandgegevens genoemd die ik gebruikt heb zodat Hans die kan controleren, mogelijk komt hij er achter dat het toch N snc is of de uitzondering op de regel 4.75bar/ 69psi . En dan moet ik herberekenen.
Henkie antwoordt op 15 mei 2018:
Grappig dat er weer een bekende vraag wordt gesteld zonder eerst te zoeken op de site.
gerard antwoordt op 15 mei 2018:
Nog veel grappiger is dat de twee caravantrekker trollen weer onrust moeten stoken!..Aadje en trol Henkie!
Kees antwoordt op 16 mei 2018:
Keep It Simple Peter.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Snelheden die er niet toe doen, last index erbij of eraf verzinnen. Wel gestuiter geen gestuiter. Het is geen rocket science dus moet je dat er ook niet van maken lijkt mij.
Kees antwoordt op 16 mei 2018:
Gewoon negeren gerard. Deze figuren hebben zowiezo geen inhoud. Dus niet voeren waar weer inhoudloos op gereageert wordt. Levert alleen meer vervuiling op.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.