Caravantrekker.nl

Emuk spiegel VW-Tiguan

H. Jansen vraagt op 23 mei 2018:

Speciaal voor de VW Tiguan 2016/2017 heeft EMUK een nieuwe caravanspiegel ontwikkeld.
Deze Emuk spiegel heb ik vorige week besteld bij Zolio en binnen 2 dagen ontvangen .
Helaas heeft EMUK tijdens het ontwikkeltraject van deze nieuwe EMUK spiegel een 3-tal storende tekortkomingen over het hoofd gezien.
- Bij het afsluiten van deze VW klappen de autospiegels naar binnen en de geïnstalleerde Emuk spiegels klappen tegen de zijruit, dit is zeer ongewenst.
- Via een rubber klem worden de Emuk spiegels op VW spiegels vastgezet hierbij worden de richtingsledjes aan de binnenzijden van VW aan het zicht onttrokken, dit komt de veiligheid niet ten goede.
- Alleen met een dop- of steeksleutel kan de bevestigingsmoer van de spiegel op de Emuk- drager worden vastgezet, kortom even snel iets bijstellen vanuit de auto is niet mogelijk.
Ja, ik weet dat ik het automatisch inklappen kan inactiveren en ja, ik kan bij het richting aangeven op mijn dashboard kijken en ja, ik moet de spiegels direct goed instellen en vastzetten. Eveneens is het mogelijk om de spiegels te retourneren, maar daar gaat het mij niet om, ik wil deze hinderlijke issues verhelpen.
Mijn vraag aan jullie is: heeft een van de lezers een of meerdere technische oplossingen voor deze hinderlijke tekortkomingen.

Bij voorbaat dank

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 mei 2018:

Ik vind het in de praktijk juist erg handig dat ik de spiegels nooit meer hoef in te stellen. Andere spiegels moet ik elke keer weer instellen als ze ergens gelegen hebben of iemand er tegen aan is gelopen.
Er op en er afhalen, ook als ik direct langs de weg sta is zo gebeurd en kan ik alleen. Anders heb je voor rechts altijd hulp nodig.


Tijs antwoordt op 23 mei 2018:

Ik heb dezelfde ervaring als Menno op dat punt: zo bij dat ze in 1x goed staan en ook goed aangedraaid kunnen worden. Voor het geval er toch wat bijgesteld moet worden (als ik ze te hardhandig heb weggelegd of zo) heb ik een goedkoop steeksleuteltje gekocht en in mijn auto gelegd.

Dat de spiegels tegen de ruiten tikken is inderdaad irritant. Ik heb de recent beschikbaar gekomen spiegels voor de huidige generatie S-Max: daar hebben ze het wel goed gedaan. Zolio ken ik niet maar ze staan als handelaar op de site van emuk: ik zou dit zeker aan ze voorleggen en.


H. Jansen antwoordt op 27 mei 2018:

Inderdaad Thijs heb dit klappen tegen de zijruit voorgelegd aan Zolio. De fabrikant Emuk heeft GEEN oplossing. Zolio komt niet verder als: retourneer de spiegels in originele verpakking, indien je niet tevreden bent. Een beetje schrale reactie voor een Duitse producent.


Henkie antwoordt op 27 mei 2018:

De fout ligt niet bij de fabrikant maar de gebruiker: onder het motto "het zal wel goed zijn" worden er gewoon spiegels gekocht. Beter was het geweest om ze life te kopen en te passen en goed in te stellen.


John antwoordt op 28 mei 2018:

Emuk spiegels zijn emuk spiegels, online of fysieke aankoop.
Of heeft Henkie het idee dat ze voor beide verkoopkanalen verschillende type’s maken!
Spiegels moeten doen waarvoor ze gemaakt zijn: spiegelen. Dat ze bij inklappen van de autospiegel tegen de ruit klappen is niet de fout van de spiegelfabrikant, noch de autofabrikant. Een samenloop van omstandigheden, niet meer of minder.


Jansen antwoordt op 31 mei 2018:

John "samenloop van omstandigheden" deze Emuk spiegel is speciaal en alleen ontworpen voor de VW Tiguan 2016. Volgens mij is de Emuk designer met een maandagmorgen gevoel aan het ontwikkelen gegaan.

Heb trouwens om oplossingen gevraagd voor de 3 issues maar jammer genoeg nog geen enkele ontvangen maar misschien komen die nog.


Tijs antwoordt op 31 mei 2018:

Precies: die spiegels worden op maat gemaakt voor het type auto en er is eigenlijk geen ruimte voor de gebruiker m ze verkeerd te monteren. Het is mij in ieder geval nog niet gelukt en daar moet ik de Emuk-spiegels de credits voor geven en niet mijzelf. Hoort Zolio met Emuk uit te praten.


John antwoordt op 31 mei 2018:

A. Volkswagen is niet geïnteresseerd in derde partijen die, in dit geval, spiegels maakt. Als het niet origineel is heeft iedere autofabrikant hetzelfde moraal. Ze vinden het soms wel handig, eventuele claims kunnen heel handig worden afgeschoven.
B. Een derde partij, in dit geval Emuk, probeert zo goed mogelijk de gefabriceerde goederen in een bestaan model te intrigeren. Dat het bij het inklappen fout gaat is waarschijnlijk inherent aan het ontwerp: optimaal spiegelen. DAAR is het ding voor gemaakt. Gaan ze het ontwerp aanpassen zodat inklappen moeiteloos gaat, is de kans groot dat het spiegelen niet meer 100% optimaal is. En dan zeuren we daar weer over 😉


Louis antwoordt op 31 mei 2018:

Om op de startvraag in te gaan : Zou het niet érg ver gaan voor een autofabrikant om met élk knullig detail (tje) rekening te gaan houden ?
Tijdig richting aangeven is sowieso helemaal uit de tijd 😉 en er blijft voldoende zichtbaarheid over...
Dan...haal ze er gewoon effe af voor je de autospiegels inklapt (of klap niet in)
Sorry hoor....maar waar hébben we het over ?
Een héél klein beetje zelf nadenken doet echt geen pijn...😉


H.Jansen antwoordt op 1 juni 2018:

Beste John, Louis, dit is GEEN universele spiegel voor een weggeef prijsje van € 25,00. Mag je dan een beetje door dacht ontwerp verwachten?


Tijs antwoordt op 1 juni 2018:

Helemaal mee eens: zeker als Emuk zelf ronkend op hun site roept: "Eine fahrzeugspezifisch entwickelte Halterung aus schwingungsdämpfendem Aluminium-Guss ermöglicht einen perfekten, passgenauen Sitz".

En "Wir sind zu keinen Kompromissen bereit, wenn es um Verantwortung für unsere Produkte und Ihre Sicherheit geht. Und wir arbeiten jeden Tag daran, die Dinge für Sie voranzutreiben, um Ihre Anforderungen zu erfüllen."

Mooi dat ze op hun site zetten. Jammer dat ze het niet waarmaken in hun reactie naar hun klanten.


John antwoordt op 2 juni 2018:

"Eine fahrzeugspezifisch entwickelte Halterung aus schwingungsdämpfendem Aluminium-Guss ermöglicht einen perfekten, passgenauen Sitz".
En dat doen ze!
@H.Janssen, doordacht zijn ze zeker, en ik geloof niet dat de strekking van mijn bijdrage van 31-08 tot je is doorgedrongen. Simpeler gezegd: het is of het een of het ander.
Je vind het hinderlijk, niet meer niet minder. Hoeveel dagen per jaar RIJD je met de spiegels erop? Laat me raden, het grootste gedeelte van die dagen ook nog snelweg en/doorgaande weg?!
Tja, hinderlijk die dingen, in jouw optiek. In je eerste vraagstelling heb je middels 3 x ja, al een antwoord gegeven voor eventuele oplossingen.
En zoals Menno en Tijs in de eerste reactie al aangeven, elk nadeel heeft zijn voordeel. Zoveel zielen, zoveel wensen.
Misschien zijn oppi’s iets voor je.


H. Jansen antwoordt op 2 juni 2018:

Beste John, jij mag jouw mening hebben en die respecteer ik maar is niet de mijne.Als je mijn vraag van 23 Mei goed leest dan heb ik niet gevraagd om meningen maar om oplossingen en die heb je nog steeds niet gegeven. Emuk spiegels zijn lang niet altijd probleemloos ook met de Mazda CX5-spiegels waren in het verleden problemen en teruggenomen door Emuk.


Aad antwoordt op 2 juni 2018:

Zeg Jansen, John heeft natuurlijk volkomen gelijk. Verwacht je nu echt dat dit forum jouw spiegels kan aanpassen, zodat ze wel kunnen inklappen? Ik wil ze best wel voor je inkorten hoor, met een haakse slijper🙈😂
Die paar dagen per jaar dat je met spiegels rijdt, is het alleen maar fijn als ze een behoorlijk formaat hebben. En moeten ze op de camping per se ingeklapt worden?


H.jansen antwoordt op 3 juni 2018:

Dag Aad dank voor je voorstel maar ik had gevraagd om een SLIMME oplossing, lijkt me niet dat jij daar voor in aanmerking komt of werk je soms voor Emuk?


Aad antwoordt op 3 juni 2018:

Wat ik niet begrijp is, waarom je erover door blijft gaan op dit forum. Ik werk niet bij Emuk en waarschijnlijk de rest van de forumleden ook niet. Engelstaligen zeggen dan vaak: "you are barking to the wrong tree"
Je hebt iets gekocht en bent er niet tevreden over; breng het dan terug en koop wat anders!
En ik vind ook dat je zeurt, dat je niet meer de ledjes op de spiegel kunt zien; dus? Recht voor je zit een enorm dashboard en als je richting aangeeft knippert daar vast wel een groen lampje en als je goed luistert, hoor je ook nog een klikgeluidje.


Quirien antwoordt op 3 juni 2018:

Kan het automatisch inklappen op de VW-Tiguan niet zo geprogrammeerd worden dat deze niet inklappen. Zo ja, waarom doe je dit dan niet even voor de vakantie tijd?
Is dit dan een oplossing? 😉

Maar ik begrijp wel waar de schoen wringt; als je iets speciaals ontwikkeld, waarom daar dan niet mee rekening gehouden !!!

Anekdote:
5 weken geleden mijn oude spatbord spiegels van voor Christus nog naar de kringloop gebracht. Nooit las van inklappende spiegels en dode hoek lag ook nog gunstiger. 😉


Huib antwoordt op 3 juni 2018:

De heer Jansen heeft groot gelijk!! Als je als fabrikant zegt de juist passende spiegels te maken voor een bepaald type auto, doe dat dan ook!! Ik heb het zelf gehad met een X5, waar aan de zijkant van de spiegels een led zit om verkeer van opzij te laten zien dat er richting wordt aangegeven. Met de spiegels van Emuk, werden deze leds door de bevestiging van het frame volledig verborgen. Ik denk zelfs dat het strafbaar is om van opzij niet te laten zien dat je van richting wilt veranderen!
Ook ik vond dat irritant dat de "juiste" spiegels niet voldeden.
Dus alle goed bedoelde adviezen en opmerkingen kunnen het terechte gevoel van Jansen niet wegnemen. Overigens zijn de Emuk spiegels verder super in gebruik.
Momenteel rijd ik met een Skoda Kodiaq, waarvoor de Emuk spiegels in september leverbaar zijn. Deze auto is de broer van de Tiguan, dus daar zal dan ook wel iets mis mee zijn😣


John antwoordt op 3 juni 2018:

“ Als je als fabrikant zegt de juist passende spiegels te maken voor een bepaald type auto, doe dat dan ook”

Dat doen ze ook, ze passen perfect!!
Dat een persoon daarnaast minimale zij-effecten als hinderlijk beschouwt, staat los van de perfect passende spiegel. Peanuts, zeker als je nagaat dat de spiegels enkele uren per jaar op de auto zitten en met een paar ingrepen die totaal een paar seconden duren, verholpen zijn.
Dit is spijkers op laag water zoeken. Janssen doet het verstandigst om de emuks terug te sturen en andere spiegels te passen en te kopen, of de ‘hinderlijke’ effecten voor die paar uur per jaar te accepteren.
Niemand hier zal hem een oplossing aandragen.


H. Jansen antwoordt op 28 juni 2018:

Afgelopen maand vele kilometers (3000) met Tiguan en nieuwe Emuk-spiegels rondgetrokken door Zuid Europa. Deze Emuk spiegels voor de Tiguan 2017 een twintigtal keren opgezet en afgehaald. Deze Emukspiegels kun je op een prettige manier en snel, opzetten/afhalen. Ook geven deze spiegels een duidelijk en vast beeld naar achteren.
Emuk is een Topmerk met een aankoopprijs van € 139,00 dit kan wel 2x,3x de prijs van universeel merk zijn. Emuk staat ook voor maatwerkspiegels nl. ; merk, model, jaar van uitvoering. De Emuk Tiguan 2017 spiegel kan na het opzetten niet worden ingeklapt en verstopt het richtingaanwijzerledje aan de binnenkant van de auto spiegel.
Van dit Topmerk, voor deze prijs mag je als consument verwachten dat het maatwerk voor 100% wordt gerealiseerd en niet voor 80%.
Tip:
Om te voorkomen dat bij het opzetten van de spiegels de moer wordt losgedraaid van de bout en valt kun je de laatste 5 a 10 mm van de bout markeren met fluoriserende vaste inkt.



Henkie antwoordt op 28 juni 2018:

Waar gaat het nou toch om? Spiegels passen toch? Klaar en stop met zeuren dat ze niet goed zijn. Daar heeft niemand wst aan.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker