Caravantrekker.nl

Trekhaak en TSP/TSA

Bart vraagt op 24 mei 2018:

In de informatie hier over trekhaken las ik dat bij het achteraf monteren van een trekhaak de TSP/TSA in de software van de auto geactiveerd nog moet worden. Nu heeft onze Forester van nov. 2011 een trekhaal jet een 7 polige aansluting. Zelf heb ik de stekkerdoos vervangen door een 13 polige. Ik hoef geen koelkast aan tijdens de rit daarom heb ik de 7 polige kabel aangesloten. Mijn vraag: heb je voor activering van TSP/TSA persé een 13 polige aansluiting nodig? Aan onze Biod zit een 13 polige Jaeger. Ik heb gelezen dat een ombouw van 7 naar 13 ploge aansluiting wel rond 250 euro kan kosten, vandaar mijn vraag.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

PieteR antwoordt op 24 mei 2018:

Vorig jaar las ik nog iets over een montagebedrag van dik € 100,-- minder. Misschien moet je niet stoppen bij het eerste bericht, maar eens goed doorvlooien op internet? 😉

Je kan ook veel zelf, het aansluiten van een stopcontact is echt niet zo heel moeilijk, als je niet kleurenblind bent. Dan kan je meteen overstappen van Jaeger naar West, dat is gebruiksvriendelijker voor veel trekkerds.. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 mei 2018:

Ik zou dit toch even via de Subaru dealer vragen en hun laten uitlezen of de boel goed werkt.
Hoe oud is je BIOD? V.a. 2013 moeten de achteruitrijlichten ook werken en moet je dus wel een 13-polige stekker hebben.


PieteR antwoordt op 25 mei 2018:

Ik weet toevallig, dat die van voor die tijd is. 😉
Maar als er al een Jaeger stekker op zit, is hij waarschijnlijk aan die kant al voorzien van een complete 13-P aansluiting, of heb ik het mis, Bart?

Bij de mijne heb ik dat volledig laten aanpassen, inclusief de zijlichten en mistachterlicht. Ik heb net iets te vaak in slechtzichtelijk 😉 weer gereden om het in de oude 7-P uitvoering te laten.

Ook dat had ik zelf kunnen en willen doen, maar ik trof achter de wielkastbetimmering een werkelijke warboel aan. Gezien de vele elektrische storingen kan het haast niet anders, dan dat een vorige eigenaar daar wreed in heeft zitten klooien. Gelukkig wisten ze in Meerkerk daar goed raad mee..

Samen met mijn zoon heb ik later het hele spul zodanig vereenvoudigd, dat de solarregelaar nu de baas is van de installatie, met een eenvoudig ladertje er bij voor donkere tijden.

Maar okee, daar ging het niet over, sluit gewoon alles, alleen al vanwege de veiligheid, op 13-P aan!


bart antwoordt op 25 mei 2018:

Bedankt voor jullie reacties. De Biod 420 is van 2002 en komt van Marcar. Uit zijn Bovag rapport staat dat de de achteruit rijlichten niet van toepassing waren tijdens de test. Uit de papieren zie ik echter dat in 2012 de Multicon aansluiting is vervangen door een Jaeger en dat daar wel een kabel voor de achteruitrijlampen in zat, dus die zullen aannemelijk wel weer gaan werken met een volledige 13 polige aansluiting. De 13 polige doos op de auto heb ik volgens de instructies aangesloten op de 7 polige kabel die in de oude 7 polige doos zat en dat maakt dat de mistlamp van de auto niet aangaat als de cv stekker is aangesloten en de overige verlichting werkt zoals het moet. Geen achteruit rijlichten inderdaad. Nu zou ik ook heel goed kunnen leven zonder TSP/TSA want remmen kan ik ook nog wel 😉, maar als TSP/TSA op een 7 polige aansluiting ook zou kunnen werken, is dat natuurlijk meegenomen.


PieteR antwoordt op 25 mei 2018:

Maar waarom zou je geen 13-P doos monteren? Het is een eenmalige uitgave, die je veiligheid verhoogt en ook het comfort... En dan gewoon een (multicon) West er op en die ouwe (multicon) West stekker weer terug zetten.

Ja toch, niet dan? 😉


bart antwoordt op 25 mei 2018:

@PieteR veiligheid kan ik me wel een beetje voorstellen, hoewel als ik goed belaad en rustig rijd..... Maar comfort? In welke zin? En hoe is multicon prettiger dan Jaeger? Genoeg om ook de BIOD weer naar Multicon terug te brengen?


bart antwoordt op 25 mei 2018:

Ja, ik zal wel gek zijn het niet te laten wijzigen. Dat kost hier ergens bij een dealer 200 euro. Dat is goed te doen voor wat extra veiligheid en terecht gevoel van veiligheid is ook comfort 😉 Bedankt voor de input!


PieteR antwoordt op 26 mei 2018:

Het is natuurlijk helemaal persoonlijk, maar het comfort van een West stopcontact zit voor mij bijvoorbeeld in het aankoppelen van een gehuurde aanhanger, die bijna standaard een 7-P stekker heeft.
Ik heb in de caravan een verloopstuk naar Jaeger voor het geval ik die caravan met een vreemde auto moet gaan trekken. Het ding zit al jaren nog steeds in de originele verpakking.

En twee maanden terug heb ik voor het eerst een caravan getrokken die een Jaegerstekker had. Met een klein hulpstuk werd ook dat probleem opgelost. Maar verder heb ik werkelijk nooit iets anders hoeven gebruiken en ik huur vrij regelmatig allerhande aanhangers...


PieteR antwoordt op 26 mei 2018:

Ik heb beroepsmatig nogal eens in de mist gereden en dan ben je blij met felle achterlichten en een mistachterlicht. En ik weet dat ik nu vloek in de kerk, maar op de caravan heb ik twee mistachterlichten. Gewoon omdat ik er op een mooie manier niet méér kan inbouwen. 😉

Erg lang geleden heb ik de knallen en het gekrijs van een enorme kop/staart botsing gehoord, net noord van het aquaduct bij Roelofarendsveen. Gelukkig moest ik daar het dorp in, anders was ik er misschien ook in terechtgekomen.
Drie kwartier voor die tijd kon ik maar net een volledig geschaarde oplegger via de vluchtstrook ontwijken, net voorbij het Prins Clausplein.

Als je zulke dingen meemaakt, zeur je nooit meer over verlichting of het aantal lampen, maar zorg je domweg dat je, hoe dan ook, gezien wordt.


bart antwoordt op 26 mei 2018:

Bedankt PieteR.
De Jaeger zal denk ik wel voldoen voor mij, want alleen fietsdrager met 7/13 adapter en caravan met 13 p Jaeger. Als het mist zet ik de combinatie aan de kant, want mijn idee in het huidige verkeer is dat 10 grote mistlampen voor iemand kijkend op zijn smartphone nog niet genoeg is om de caravan voldoende zichtbaar te maken. Net als op de sigarettenpakjes zou het misschien een idee zijn de besturingssoftware van smartphones zodanig te ontwerpen dat er een dergelijke waarschuwing komt als je in de auto op zo'n ding kijkt. Maar helaas, bij sigaretten lijkt het ook niet te helpen... Niettemin zullen de mistlamp en de achteruitrijlampen beide in ieder geval weer aangesloten zijn met een 13p Jaeger aansluiting, wat een mooie bijkomstigheid is. De werking van TSP/TSA vind ik het belangrijkst. Ik heb inmiddels op filmpjes gezien dat die voorziening dingen kan doen die ik niet kan 😉


Kees antwoordt op 26 mei 2018:

"En ik weet dat ik nu vloek in de kerk, maar op de caravan heb ik twee mistachterlichten. Gewoon omdat ik er op een mooie manier niet méér kan inbouwen."
Wat je waarschijnlijk niet weet is dat twee mistlampen het onduidelijker maken wanneer er geremd wordt en dat méér lampen het er helemaal niet veiliger op maken.
Wanneer je zelf het grootlicht aan doet zie jij minder dan wanneer dimlicht of mistlampen branden. Datzelfde geldt aan de achterkant maar dan voor de achterligger. Die ziet door de veelheid van felle mistlampen dan ook minder.
Naast het feit dat mensen vaak onnodig remmen doordat ze denken dat jij remt en dat geeft weer een onrustig verkeersbeeld wat op zich de veiligheid ook weer niet ten goede komt.
Het beste is goede verlichting met 10W bolletjes ipv 5W met slechts één mistamp. Dan weet iedereen dat het een mistlamp betreft en geen remlicht en dan kan iedereen een goed onderscheid maken wanneer er geremd wordt. Juist die duidelijkheid voorkomt in de mist kop staartbotsingen en is belangrijker dan 'gezien' worden.


PieteR antwoordt op 27 mei 2018:

Beste Kees, het interesseert me bij dikke mist geen moer of iemand achter me denkt dat ik aan het remmen ben. Zoals ik al zei, is het veel belangrijker om in ieder geval gezien te worden. En verder vind ik de rest van je verhaal theoretische kletskoek die nergens op de praktijk gestoeld is, danwel als reactie op mijn verhaal niet van belang is, omdat ik het heb over mistachterlichten en al helemaal niet over welke koplampen dan ook.

Het enige waarin ik het met je eens ben, is het aanpassen van het achterlicht naar 10 watt, al helpt dat bij enkele armaturen nog steeds maar weinig. Het was bij elke wagen wel het eerste wat ik deed, voor ik instapte.

Ik heb duidelijk meer ervaring met rijden in barre omstandigheden dan de meesten hier en ik hoop voor jou dat het zo blijft. Rijden in de mist met hooguit twintig meter zicht, met je raam open omdat je meer kan horen dan zien, is echt geen feest!


Gerrie antwoordt op 27 mei 2018:

Jammer PieterR dat het je niets kan schelen wat er achter je gebeurd en dat mensen door de twee mislampen boven op de rem gaan en daarbij mogelijk van achter worden aangereden. Ze rijden ten minste niet bij jou achterop. Je hebt je goed aangepast aan de huidige tijd waarbij het alleen maar gaat om ikke, ikke en ikke. Ik hoop niet achter je te rijden in een dikke mist.


Kees antwoordt op 27 mei 2018:

Pieter, je weet in ieder geval dat je aan het vloeken ben.
En wanneer de eerste bij jou achterin duikt weet je ook waar ik het over heb. Eens kijken of het je dan nog geen moer interesseert.


PieteR antwoordt op 28 mei 2018:

Van rijden in superdikke mist en ellendige gladheid weet ik toevallig heel veel, omdat ik het heel veel gedaan heb. Schadevrij.
En jij?

In dikke mist zie je nooit twee mistlichten of remlichten tegelijk, er is er altijd eentje net iets zwakker. En zodra je voor je in dikke mist een lichtje ziet of twee, desnoods twintig, laat je je gas los en gaat je voet voor de zekerheid naar de rem. Maar verder laat ik het er bij, Bart heeft zijn antwoorden en ik doe niet mee aan jouw wedstrijdjes op het gebied van veiligheid.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker