Caravantrekker.nl

Accu perikelen

Jan@ vraagt op 26 mei 2018:

Mijn inmiddels 15 jarige mover accu, die na meting nog 100% was, heb ik aan een vriend gegeven als reserve-accu op zijn boot.Kan ik in de gaten houden hoe lang ie het nog volhoudt.

Deze accu heeft gedurende de winterstalling altijd permanent aan de
C-tek lader gestaan, ik weet uiteraard niet of dat van invloed is geweest op de levensduur.
Nu heb ik een yellowtop accu, is geloof ik geen loodacc.; wat te doen?? Ook permanent aan de druppellader??
OOk m.b.t accu's van electrische fietsen lees je verschillende adviezen: telkens bij rust aan de lader: tot 100% opladen , dan leeg rijden tot 90% en dan stallen; elke maand opladen ,leeg rijden dan opladen enz.enz..
Wie kan hier (accu)licht op laten schijnen?? Ik weet het niet meer.
Ik ga uiteraard voor een nieuw record met de yellowtop.😉

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 26 mei 2018:

Er zullen velen zijn die adviezen geven.
Maar het beste advies krijg je bij de producent van de accu.
Probeer die aan de hand van sticker(s) of merkplaatje te achterhalen, en waag er een mailtje aan.


Jan Teepe antwoordt op 26 mei 2018:

Ik heb een yellowtop in het systeem van mijn Sprite gehad. Was absoluut geen succes. Ik zou er een C-Tek erop zetten en goed de max. load in de gaten houden.


Jan& antwoordt op 26 mei 2018:

Gedurende de wintermaanden laad ik de accu 1 of twee keer een dagje bij. Niks geen gedruppellaad.
Ik gebruik wel een geschikte ctek lader. Het gaat zo al 6 jaar goed. Ik heb de indruk dat de accu miet of nauwelijks ontlaadt nij niet gebruik.
Ook als de accu geen 20 jaar meegaat koop ik gewoon weer een nieuwe, want hij is stukken kleiner en lichter dan de vorige moveraccu.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2018:

Een yellowtop is een hele goede AGM accu die een speciale lader vraagt. De nieuwe C-tek zijn geschikt maar niet alle oude modellen. Opladen moet bij een hoger voltage (14,7) dan andere lood accu’s maar bij druppelladen waarbij met minder dan 1 A geladen wordt is een veel lager voltage nodig. De zelfontlading is echter laag waardoor druppelladen minder nodig is als je hem vol wegzet.


Louis antwoordt op 26 mei 2018:

Ik vind het ook een wat wazige en vaak tegenstrijdig geillustreerde materie.
Mijn Yellow top gaat 's winters (vol) op zolder, en laad ik eens per ongeveer zes weken een beetje bij met een wat oudere C-Tec.
Stelt niet zoveel voor daar de C-tec al na een uurtje op 'groen' staat.
In de caravan staat een LBC 400 voor de vulling.
De yellow top is nog maar een jaar of vijf oud, dus ik kan weinig over de levensduur zeggen.
En de fietsen ?, die laden we tegenwoordig regelmatig bij daar het lithium ion accu's betreft...die schijnen daar wel bij te varen.
De vorige waren van een type wat je beter (zo goed als) leeg kon rijden wegens een 'geheugen' eigenschap waardoor je bij te vaak even bijladen aan capaciteit in ging boeten.
Ik vind over het algemeen wel dat de informatie over accu's...gebruik, (en onderhoud) schromelijk te kort schiet.


Jan@ antwoordt op 27 mei 2018:

Eens met het laatste Louis. Gezien de aanschafprijs van een nieuwe
accu, vooral voor e-bikes, is het natuurlijk zaak er zo lang mogelijk mee
te doen. De adviezen zijn divers; misschien weten "'ze"" het zelf ook niet, en de fabrikanten zijn daar natuurlijk ook niet mee gebaat.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker