Caravantrekker.nl

Hand schakelen bij cvt?

Albert vraagt op 1 juni 2018:

Ben nu onderweg met mijn nieuwe Mitsubishi Eclips cross, met cvt, fijne automaat maar ik schrok van brandstof verbruik gedurende eerste stuk, ik kwam uit op 1:5 !, reed wel met cc aan, afgesteld op 100,en liet de cvt alle werk doen, na 1e tank cc op 94 gezet, en op vlakke stuk handmatig 1 versnelling terug geschakeld, verbruik werd toen gunstiger op boordcomputer, berg op schakelt automaat perfect terug (mits je onderaan de helling er aan denkt om terug op automaat te zetten!), en houd snelheid uitstekend vast, maar dit kost uiteraard ook veel brandstof, mijn vraag is nu, cvt toch maar niet in alle gevallen automatisch laten werken ? (schakelt altijd zo snel mogelijk naar hoogste versnelling) maar proberen handmatig 1versnelling lager?, of zijn er nog andere tips, ik ga na mijn vakantie wel nog ff bij dealer langs, om e.e.a te bespreken,

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Aad antwoordt op 1 juni 2018:

De cvt is, wat mij betreft, de beste automaat die er is. Alleen...veel automobilisten willen liever horen dat een auto schakelt🙄🙈. Daartoe hebben fabrikanten softwarematig een aantal overbrengingen “vastgezet” waardoor zo’n ding nu 7 versnellingen heeft ipv oneindig veel. Dat is geen verbetering natuurlijk. En daar heb je nu de gevolgen van, zoals een krankzinnig hoog verbruik. Echt zonde dat ze dit doen!
Maar...de hoogste versnelling is niet altijd de zuinigste, dus handmatig de automaat helpen is een idee. Ik gebruik heel vaak de verbruiksmeter om de beste versnelling te kiezen; en mijn wagen is met caravan in zijn 5 een stuk zuiniger dan in 6. Proberen maar.....
En wellicht kan de dealer qua software de cvt verbeteren en misschien zelfs die voorgeprogrammeerde narigheid verwijderen


Gunst antwoordt op 1 juni 2018:

Een automaat en dan handmatig moeten schakelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Is er niet iets van een sportstand? Mijn dsg wil in normale stand (ook met caravan) graag zo snel mogelijk opschakelen en daardoor (te) laag in toeren rijden. In de sportstand rijdt het perfect met caravan. Zelf schakelen is dan echt niet nodig, ook niet in de bergen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2018:

Een CVT weet meestal zelf het beste in welke ‘versnelling’ hij kan rijden. Ik zoualleen handmatig schakelen als je naar beneden rijdt en moet afremmen op de motor. Wel kan je met het gas wat spelen in welke ‘versnelling’ hij rijdt. Soms iets minder as geven en dus langzamer rijden onder zware omstandigheden. Gebruik van CC raad ik in dergelijke gevallen dan ook niet aan.
Brandstofverbruik hangt heel erg van snelheid af. het verschil tussen 100 en 94 kan dus al heel groot zijn. Bovendien kan de wind ook nog veel verschil uitmaken in verbruik (zonder dat je dat zelf merkt).


Henkie antwoordt op 2 juni 2018:

Auto is blijkbaat te licht om een caravan te trekken met als gevolg een hoog verbruik. Wat voor motor zit daarin? Een atmosferische 1500 of 1600 met een 1500 kg caravan?


Frans antwoordt op 2 juni 2018:

De auto trekt waarschijnlijk moeiteloos de caravan, ook in de automatische modus, dus automatisch rijden lijkt me niet de oorzaak van het hoge verbruik. Ik zou op hellingen altijd de cc uitzetten en veel minder snel naar boven rijden, zodanig dat met gebruik van de automaat het toerental niet te hoog wordt. 100/uur is sowieso al snel, maar bergop is dat vragen om een extreem hoog verbruik, ook met een andere versnellingsbak.


Jan@ antwoordt op 2 juni 2018:

Het (gemiddelde) verbruik kan je niet na één tankbeurt aflezen. En ook
niet dmv boordcomputer, dat is een moment opname. Houdt het verbruik
de hele reis bij en ook daarna. Dat geeft een completer/realistisch beeld.
En wat Frans zegt cc uit helling op doe ik ook altijd en dan met wat lagere snelheid naar boven. Wanneer je een dagje berg op berg af rijdt
en je hebt hier en daar tegenwind dan kan het verbruik met caravan zomaar een keer 1 op 5 zijn.


Sjef Bertens antwoordt op 2 juni 2018:

Beste Albert,
Het antwoord is perfect verwoord door Menno en Frans. Je rechter voet bepaalt voor een belangrijk deel het verbruik. Door te rijden met automaat en cc ontbreekt een beetje het gevoel van de rijomstandigheden zodat zwaardere belastingen (hoog verbruik ) minder opgemerkt worden.


Kees antwoordt op 2 juni 2018:

"Je rechter voet bepaalt voor een belangrijk deel het verbruik."
Het andere deel wordt bepaalt door het motortoerental. Hoog toerental is hoog verbruik. Het feit dat een lagere versnelling (hoger toerental) minder brandstof kost is meer gelegen in een lagere vermogensvraag door lagere snelheid dan door de keuze van versnelling.
Lager toerental en meer gas geven is vaak economischer dan hoog toerental en minder gas geven. Daarnaast is met een lagere snelheid eenvoudig minder verbruik te realiseren door a) minder vermogensvraag en b) lager toerental.


michiel antwoordt op 3 juni 2018:

Ik heb inmiddels enkele jaren ervaring met een cvt in een auto die gebruikt wordt als caravantrekker. De lineartronic in onze forester weet zelf prima een passende versnelling te vinden voor elke situatie. Omdat het allemaal zo gemakkelijk gaat liet ik de cruisecontrol er ook veelvuldig op staan helling op. De forester heeft een atmosferische 2.0 motor, met 150 pk en maximale trekkracht rond 4000 toeren. De cvt koos helling op soms een overbrenging waarbij het toerental opliep tot zo’n 5000 toeren. Dat is een goede keuze van de automaat, maar laat je meteen merken dat de motor hard moet werken. Jouw Mitsubishi laat dat met zijn sterke turbo motor waarschijnlijk veel minder merken, waardoor je niet in de gaten hebt dat zulke snelheden helling op heel veel power kost. Wil je zuiniger rijden, dan helling op snelheid omlaag en zelf gas geven. Dan is een cvt een heerlijke versnellingsbak om mee onderweg te zijn. In de Subaru remt hij trouwens echt uitstekend op de motor helling af.


Quirien antwoordt op 3 juni 2018:

Bij mijn Mitsubishi CVT scheelt 95 of 85 km p/ u echte snelheid willen rijden een slok op een borrel.😉
En de cc uit op heuvel/ bergachtig terrein is mijn ervaring scheelt ook. En dalen bij meer dan 3% op de "flippers".
Trouwens bij stijgen gebruik ik deze ( soms) ook wel, maar heb het idee dat de CVT in D het " beter" weet.

Ik weet niet hoe de 8 CVT verzetten geprogrammeerd zijn waarmee je kunt schakelen van de Eclipse , maar misschien zijn de 6 t/m 8 wel door de 1.5 turbo motor en zijn kracht bij caravan gebruik voor het benzine verbruik te "hoog" gegrepen bij bepaalde omstandigheden.
Ik gis maar wat om iets te verklaren. Maar ik denk dat het meeste hier al is gezegd wat oorzaken van hoog verbruik kunnen zijn.


JanS antwoordt op 3 juni 2018:

Hoi, ik rijd al enige jaren met een peugeot 4007 2,4 cvt en een 1450 kg zware caravan. Op het vlakke rijd ik wel in D en soms cruisecontrol, maar als het wat heuvelachtig wordt dan is cc niet interessant. Ook rijd ik dan vaak manueel in 4 en 5, om wat toeren te houden. Bergaf ook op manueel ivm afremmen op de motor. Gemiddeld genomen zit ik rond de 1:8.
Ja idd dan heb je een automaat en dan moet je toch nog (wel eens) schakelen.

Jan


Albert antwoordt op 23 juli 2018:

N.a.v jullie tips recent bij 2e caravanrit heel bewust op toerenteller en brandstof verbruik meter gelet, op de vlakke weg is de auto (met caravan) het zuinigst in de 6 (van de 8 “versnellingen”), deze kies ik dan nu ook onder vlakke omstandigheden, dealer wist eigenlijk niet wat beste was en was blij met mijn info, wat me recent ook opviel is groot verschil in toerentallen, tussen 8 en 7 ongeveer 300rpm, en tussen 7 en 6 ongeveer 600 rpm, respectievelijk 1900-2100 en 2700 rpm bij 90 km/h, waar uit ik afleid dat de 6 meer een directe versnelling is, en de 7 en 8 overdrive, overigens is de Eclipse een sterke stabiele caravan trekker.


Quirien antwoordt op 24 juli 2018:

Leuk dat je de ervaringen even terug koppelt.
Mijn beredenering inzake de geprogrammeerde "verzetten" in de CVT zat er dus niet ver naast.

Wat is nu je verbruik geweest met de caravan er achter?
En zonder ? Dus solo. De CVT zal dan waarschijnlijk met beheerste voet heel snel de lage toeren ingaan wat het verbruik dan drastisch doet dalen.


Albert antwoordt op 24 juli 2018:

Terugkoppeling leek me wel zo netjes en informatief, verbruik is idd goede vraag, verbruik solo rond 1 op 13,5, en met caravan rond de 1 op 8, en met beheerste voet valt toerental soms terug tot 1200 o/m, ongekend laag voor een 4 cilinder vind ik, mede daardoor vaak erg rustig aan boord,


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker